Tillverkningen av Volvo XC40 Recharge drar igång
Snart ska elbilen ut till folket
För ett år sedan visade Volvo upp sin första riktiga elbil - XC40 Recharge. Nu är det dags att dra igång produktionen i fabriken i Gent. Alla bilar som byggs det här kalenderåret är redan sålda och de första kunderna ska få sina exemplar i slutet av året. Bilen kostar 699.000 kronor och för den slanten får du en liten SUV som tar sig 40 mil på en laddning. Elmotorn ger 408 hästar och man kan snabbladda batteriet till 80 procent på 40 minuter.
Målet Volvo Cars har är att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Det året förväntar man sig även att hälften av företagets globala försäljning är helt elektriska bilar och resten hybrider.

Visa
Pressmeddelande
Volvo Cars startar produktionen av helt elektriska XC40 Recharge
Volvo XC40 Recharge är den första i en rad av kommande helt elektriska Volvobilar och dagens produktionsstart är ett viktigt steg för Volvo Cars ambition att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Samma år förväntar man sig att 50 procent av företagets globala försäljning ska utgöras av helt elektriska bilar, och resten av hybrider.
Kundernas efterfrågan på helt elektriska XC40 Recharge har varit stark och även om orderböckerna fortsatt hålls öppna, är alla bilar som ska byggas det här kalenderåret redan sålda. De första bilarna beräknas levereras till kunderna i Sverige i slutet av det här året.
Produktionsstarten för kundernas bilar följer på en period av förberedelser där fabriken i Gent har byggt ett begränsat antal förproduktionsbilar. Denna process, som görs för alla nya modeller, syftar till att optimera produktionsflödet och säkerställa att varje bil som byggs håller högsta möjliga kvalitet. Produktionspersonalen har också fått omfattande utbildning i hur man bygger elbilar säkert.
– Det här är en stor dag för Volvo Cars och för alla anställda här i Gent, säger Javier Varela, chef för global industrial operations och kvalitet.
– När vi fortsätter att elektrifiera modellprogrammet är Gent-fabriken banbrytande för vårt globala tillverkningsnätverk.
Som en helt elektrisk version av storsäljaren XC40 SUV, den första Volvon att vinna det prestigefyllda Årets bil i Europa, är XC40 Recharge baserad på CMA-plattformen (Compact Modular Architecture), en avancerad fordonsplattform som Volvo har utvecklats tillsammans med Geely Group.
Den fyrhjulsdrivna XC40 Recharge erbjuder en beräknad räckvidd på över 400 km (WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) på en enda laddning och en effekt på 408 hk. Batteriet kan laddas till 80 procent av sin kapacitet på cirka 40 minuter med ett snabbladdarsystem.
Det nya Android-drivna infotainmentsystemet ger oöverträffade möjligheter till anpassning, förbättrade nivåer av intuitivitet och inbäddad Google-teknik och tjänster, som Google Assistant, Google Maps och Google Play Store. Volvo XC40 Recharge P8 får också större mjukvaru- och operativsystemuppdateringar via luften.
Samtidigt som man bygger vidare på de utmärkta säkerhetsstandarderna i den ursprungliga XC40 har Volvo Cars säkerhetsingenjörer omformat och förstärkt frontstrukturen helt för att hantera avsaknaden av en motor, uppfylla Volvos höga säkerhetskrav och se till att passagerarna sitter lika säkert som i alla andra Volvo-bilar.
Batteripaketet skyddas av en skyddsbur som är inbäddad i mitten av bilens karosstruktur. Placeringen i bilens golv sänker även tyngdpunkten, för ett förbättrat skydd mot att slå runt.
På insidan ger ett innovativt förhållningssätt till allround-funktionalitet föraren tillgång till en mängd förvaringsutrymmen, till exempel i dörrarna och i bagageutrymmet. Eftersom bilen inte har någon förbränningsmotor ger bilen förarna ännu mer förvaringsutrymme via en så kallad ”frunk” under framhuven.
Volvo XC40 Recharge är den första i en rad av kommande helt elektriska Volvobilar och dagens produktionsstart är ett viktigt steg för Volvo Cars ambition att minska sitt koldioxidavtryck med 40 procent till 2025. Samma år förväntar man sig att 50 procent av företagets globala försäljning ska utgöras av helt elektriska bilar, och resten av hybrider.
Kundernas efterfrågan på helt elektriska XC40 Recharge har varit stark och även om orderböckerna fortsatt hålls öppna, är alla bilar som ska byggas det här kalenderåret redan sålda. De första bilarna beräknas levereras till kunderna i Sverige i slutet av det här året.
Produktionsstarten för kundernas bilar följer på en period av förberedelser där fabriken i Gent har byggt ett begränsat antal förproduktionsbilar. Denna process, som görs för alla nya modeller, syftar till att optimera produktionsflödet och säkerställa att varje bil som byggs håller högsta möjliga kvalitet. Produktionspersonalen har också fått omfattande utbildning i hur man bygger elbilar säkert.
– Det här är en stor dag för Volvo Cars och för alla anställda här i Gent, säger Javier Varela, chef för global industrial operations och kvalitet.
– När vi fortsätter att elektrifiera modellprogrammet är Gent-fabriken banbrytande för vårt globala tillverkningsnätverk.
Som en helt elektrisk version av storsäljaren XC40 SUV, den första Volvon att vinna det prestigefyllda Årets bil i Europa, är XC40 Recharge baserad på CMA-plattformen (Compact Modular Architecture), en avancerad fordonsplattform som Volvo har utvecklats tillsammans med Geely Group.
Den fyrhjulsdrivna XC40 Recharge erbjuder en beräknad räckvidd på över 400 km (WLTP, Worldwide Harmonised Light Vehicles Test Procedure) på en enda laddning och en effekt på 408 hk. Batteriet kan laddas till 80 procent av sin kapacitet på cirka 40 minuter med ett snabbladdarsystem.
Det nya Android-drivna infotainmentsystemet ger oöverträffade möjligheter till anpassning, förbättrade nivåer av intuitivitet och inbäddad Google-teknik och tjänster, som Google Assistant, Google Maps och Google Play Store. Volvo XC40 Recharge P8 får också större mjukvaru- och operativsystemuppdateringar via luften.
Samtidigt som man bygger vidare på de utmärkta säkerhetsstandarderna i den ursprungliga XC40 har Volvo Cars säkerhetsingenjörer omformat och förstärkt frontstrukturen helt för att hantera avsaknaden av en motor, uppfylla Volvos höga säkerhetskrav och se till att passagerarna sitter lika säkert som i alla andra Volvo-bilar.
Batteripaketet skyddas av en skyddsbur som är inbäddad i mitten av bilens karosstruktur. Placeringen i bilens golv sänker även tyngdpunkten, för ett förbättrat skydd mot att slå runt.
På insidan ger ett innovativt förhållningssätt till allround-funktionalitet föraren tillgång till en mängd förvaringsutrymmen, till exempel i dörrarna och i bagageutrymmet. Eftersom bilen inte har någon förbränningsmotor ger bilen förarna ännu mer förvaringsutrymme via en så kallad ”frunk” under framhuven.
Nu är den här - Volvos första riktiga elbil
XC40 Recharge tar sig 40 mil på en laddning

Volvos eldrivna XC40 Recharge P8 AWD börjar säljas idag
Din från 699.000 kronor

Volvo slutar med laddhybrider
Satsar helt och hållet på elbilar
