Tut, tut – Wankelmotorn fyller 50 år
1957 uppfann tysken Felix Wankel wankelmotorn

Wankelmotorn presenterades för första gången 1957 av tysken Felix Wankel, redan 1961 tillverkade Mazda sin första bil med wankelmotor. Idag är det i princip endast Mazda som driver utvecklingen av wankelmotorn.
Wankelmotorn är en vridkolvsbaserad förbränningsmotor. Motorn har en trekantig, svagt konvex kolv som roterar inuti en rundad cylinder, istället för att som traditionella förbränningsmotorer använda sig av kolvar som arbetar in och ut i en cylinder.
Wankelmotorns fördelar är varvvillighet, få rörliga delar, låg vikt, mjuk gång och liten volym. Nackdelarna har alltid varit hög bensin- och oljeförbrukning samt något svajig tillförlitlighet. 1991 vann Mazda Le Mans med en wankelmotorbil.
Vi hoppas att Mazda fortsätter att experimentera med wankelmotorer i sina framtida modeller.
1.The first (and only) Japanese manufacturer race car to win in Le Mans 24 hours endurance race in 1991.
2.the first (and only) overall victory for a car powered by a Wankel rotary engine.
3.After 1991, this car has been banned from entering Le Mans 24 hours race because FIA(Federation Internationalr de l'Automobile) outlawed the use of Wankel-type rotary engines in the racing series due to "unfair weight advantages"'