m
Volkswagen presenterar nya Touareg

Volkswagen presenterar nya Touareg

Kommer som laddhybrid

Bil / Volkswagen

Som utlovat visar Volkswagen idag upp helt nya Touareg och man gör det på modellens största marknad - Kina. Suven har uppdaterats på samtliga punkter och ser i mina ögon kanon ut - så som Audi Q7 borde ha sett ut när den presenterades 2015. Det mest intressanta med den nya bilen lär ju dock ändå vara att den kommer som laddhybrid. Säkert efterlängtat av många.

Precis som väntat bygger den på samma arkitektur som Porsche Cayenne men enligt Volkswagen är den enda exteriöra biten dessa bilar delar vindrutan. Nya Touareg mäter 4,87 meter på längden vilket är 7,7 centimeter längre än föregångaren. Bredden anges till 1,98 meter vilket är en ökning med 4,4 centimeter. Höjden har dock minskat med 0,7 centimeter till 1,7 meter. En bantning har också utförts och denna som är generation tre av Touareg har tappat 106 kilo jämfört med generation två. I bagagerummet ska man få in 810 liter vilket är 113 liter mer än tidigare. Dragvikten anges till 3,5 ton om man väljer det starkaste motoralternativet.

På insidan hittar vi bland annat nyheten Innovision Cockpit. Det innebär helt digitala instrument framför föraren i form av en skärm på 12 tum. Denna är ihoplänkad med den pekbara infotainmentskärmen på mittkonsolen som mäter 15 tum. Som väntat finns nu alla inställningar man vill göra på skärmarna och det man saknar finns på ratten nära till hands.

För första gången kommer man att kunna lägga till adaptiv luftfjädring som tillval. Det finns även ett off-road-paket som adderar fyra stycken körlägen utöver de fem som är standard. Då får man även bakhjulsstyrning. På säkerhetssidan hittar vi bland annat LED Matrix-strålkastare, lane assist, auto-broms, nightvision och kökörningshjälp.

Under huven finns det ett urval av bensin och dieselalternativ. Och så laddhybriden då såklart. Den har 367 hästar och på bara el ska man kunna köra 5,8 mil. Lanseringen av detta alternativ sker i Kina sent nästa år, när debuten i Europa sker vet vi tyvärr inte för tillfället. Tills dess får man nöja sig med följande. En bensin-V6:a på 3,0 liter som ger 340 hästar och 450 newtonmeter i vridmoment eller en diesel-V6:a på 3,0 liter som ger 231 eller 286 hästar. Den sistnämnda är den som Volkswagen Sverige kommer att erbjuda först. Förförsäljningen av den drar igång nästa månad och då släpps även priset. I juni kommer bensin-V6:an. Toppversionen blir en V8:a-diesel på 4,0 liter som ger 421 hästar och 900 newtonmeter i vrid. Den kommer till Sverige vid årsskiftet. Oavsett val är det åttastegad automatlåda som gäller, och självklart skickar den kraften till alla fyra hjulen.

Försäljningen drar igång i sommar och Sverigepremiär blir i juni. Några svenska priser har vi tyvärr inte för tillfället. Allt du behöver veta om bilen finns i videon och pressmeddelandet nedan.

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för nya Volkswagen Touareg – ett högteknologiskt flaggskepp

Med den tredje generationen av Touareg presenterar Volkswagen en helt ny bil med de senaste infotainment-, komfort- och assistanssystemen samt ny uttrycksfull design.
Nya *Touareg i punktform

Visar vägen – nya Touareg: Volkswagen introducerar ett nytt högteknologiskt flaggskepp med den tredje generationens Touareg.
Den digitala vägen – helt digital förarmiljö: Den digitala instrumenteringen ”Innovision Cockpit” är den största i sitt slag i SUV-klassen.
Den dynamiska vägen – vägegenskaperna: Fyrhjulsdrift och aktiva krängningshämmare gör att SUV-prestandan tas till nya höjder.
Den intuitiva vägen – assistanssystemen: Som förare får man på ett intuitivt sätt tillgång till den fulla potentialen hos system som Night Vision och Cross Traffic Assist.
Den enkla vägen – bekväm, och praktisk i vardagen: Massagestolarna får långa resor att verka kortare, och Trailer Assist gör det väldigt enkelt att backa t.o.m. med ett 3,5-tonssläp.
Säkerhet och prestanda: Assistans-, komfort- och kördynamiksystem möjliggör säkerhet och prestanda på en ny nivå.
”Night Vision” och ”IQ.Light – LED matrix-strålkastare”: Med värmekamera och avancerad belysning blir nya Touareg säkrare under mörkerkörning
Anpassad design: Kunden kan välja bland designpaketen Modern Sport, ModernNature eller R-Line för att anpassa sin Touareg efter tycke och smak.
Lägre vikt: Karossen på nya Touareg är tillverkad av en blandning av aluminium och stål och väger 106 kg mindre än föregångaren.
Större bagage: Lastutrymmet rymmer hela 113 liter mer än föregångaren.
Rik standardutrustning i Sverige: ”Innovision Cockpit” och samtliga förarassistanssystem som erbjuds är standard på den svenska marknaden.
Säljstart inom kort: Förförsäljningen startar i början av april – Sverigepremiären sker i slutet av juni.

Fokus på människor

Under förra året levererade Volkswagen cirka 6 miljoner personbilar till kunder runt om i världen. Nu gör en ny Volkswagen entré på marknaden. En bil som når nya ännu högre nivåer när det gäller den senaste teknologin. Den 23 mars var det världspremiär i Kina för en helt nyutvecklad generation av märkets flaggskepp – Touareg.

Bland annat imponerar nya Touareg med det nya infotainmentsystemet ”Innovision Cockpit” som bildar en helt digital förarmiljö. Förare använder Innovision Cockpit för att anpassa assistans-, kördynamik- och komfortsystemen till sin personliga smak, bilen blir "deras" Touareg. Det öppnar en värld där föraren och passagerarna ombord inte längre behöver anpassa sig till bilen, snarare anpassar bilen sig till dem.

Som en ny smartphone är nya Touareg inställd och anpassad till personliga behov. Detta möjliggörs av en ny hög nivå av uppkopplade system och program ? styrd via digitala gränssnitt och multifunktionsratten.

Nya Touareg visar även vägen med de senaste och mest avancerade komfort- och assistanssystemen, varav många är standard på den svenska marknaden.

Utmanar det etablerade

Volkswagens chefsdesigner Klaus Bischoff och hans team har tagit Touaregs design in i en ny era och dimension. Dessutom matchar designen och tekniken varandra perfekt. Med nya Touareg har Volkswagen nämligen tagit positioneringen av sitt flaggskepp ytterligare ett snäpp och gjort den till en exklusiv allroundbil.

Med sin innovativa teknik, mångsidighet, utmärkta komfort och sina dynamiska köregenskaper är den inte vilken bil som helst, utan sticker kaxigt ut och utmanar det redan etablerade. Touaregs mycket uttrycksfulla design avspeglar modellens nya positionering. Klaus Bischoff:

– Vi gavs möjlighet att förverkliga vår mest ambitiösa vision om en stor, exklusiv Volkswagen-SUV. Och den möjligheten har vi naturligtvis utnyttjat fullt ut. Nya Touareg har en design som tydligt visar att den är Volkswagens flaggskeppsmodell.

Nya mått och lägre vikt

Jämfört med föregångaren har den tredje generationen av Touareg vuxit både på längden och bredden. Nya Touareg är 4 878 lång (+77 mm jämfört med föregångaren), 1 984 mm bred (+44 mm) och 1 702 mm hög (-7 mm).

De nya måtten ger inte bara sportigare proportioner utan har också en positiv effekt på utrymmet interiört. Ökningen av längden har till exempel resulterat i att bagagevolymen kunnat utökas betydligt – från 697 till 810 liter (med baksätet uppfällt).

Lasten går att dölja för nyfikna blickar med hjälp av ett elmanövrerat insynsskydd (tillval). Trots att Touareg blivit både längre och bredare, väger karossen 106 kg mindre – allt tack vare en smart materialmix bestående av 48 % aluminium och 52 % högklassigt stål.

”Innovision Cockpit” ? standard i Sverige

Med nya Touareg presenterar Volkswagen för första gången sin helt digitala förarmiljö. Här smälter den digitala mätartavlans display (12”) och det avancerade navigationssystemets display (15") ihop och bildar Innovision Cockpit ? ett Infotainmentsystem som nästan helt saknar knappar och reglage av traditionellt slag.

Gränssnittet är nytt och har flera anpassningsmöjligheter, men är samtidigt lika enkelt att använda som på Volkswagens övriga modeller. Innovision Cockpit är standard i Sverige.

Som standard på den svenska marknaden ingår även induktiv laddningsmöjlighet för smartphones, App-Connect som stödjer gränssnitten MirrorLink®, Apple CarPlay™ och Android Auto™ (Android Auto har ännu inte aktiverats av Google) samt möjlighet att ansluta och styra infotainmentsystemet via en smartphone.

Fullproppad med nya innovationer

Touareg lanseras med den största uppsättningen assistans-, kördynamik- och komfortsystem som någonsin integrerats i en Volkswagen. De största nyheterna är:

Night Vision ? Erbjuder föraren en längre siktsträcka än vad halvljuset når genom att visa värmebilder. Detekterade personer eller djur inom bildområdet märks ut med gul färg direkt i infotainmentsystemet. Systemet varnar om det finns risk för en kollision. Om bilen utrustas med LED-matrix skickas även ljussignaler för att varna fotgängaren.
Cross Traffic Assist ? Reagerar och varnar för korsande trafik (standard i Sverige)
Roadwork Lane Assist ? Halvautomatisk styrning och filhållning i acceleration och bromsning upp till 60 km/h (standard i Sverige).
Aktiv fyrhjulsstyrning – En annan avancerad Volkswagen-nyhet är fyrhjulsstyrningen (tillval). Beroende på den aktuella körsituationen, kan alla fyra hjulen på bilen vrida sig samtidigt. Fyrhjulsstyrningen ger en kort vändradie i låga hastigheter. Vid höga hastigheter och dynamisk körning förbättras styrresponsen.
Adaptiva krängningshämmare ? Bidrar till minimal krängning och markant bättre kurvtagningsförmåga vid dynamisk körning.
IQ.Light ? LED matrix-strålkastare ? Tillsammans med en kamera och navigationssystemet lyser LED-Matrix upp vägen på bästa sätt. Statiskt kurvljus, allvädersbelysning, dynamiskt kurvljus, dynamiskt helljus med partiell avskärmning av medtrafikanter, korsningsljus, motorvägsljus och stadsljus är alla integrerade i Matrix-tekniken.
Head-up-display ?Projicerar upp relevant information från förarassistanssystem och navigationssystem liksom varningsmeddelanden på insidan av vindrutan. Genom att displayen är placerad i det direkta synfältet, kan föraren se all viktig information utan att behöva ta ögonen från vägen. Head-up-displayen är den största i sitt slag från Volkswagen och har en virtuell yta på hela 217x88 mm. Föraren kan själv variera vilka typer av information som ska visas.

I nya Touareg arbetar dessa system omärkligt i bakgrunden och gör körningen säkrare, enklare och mer intuitiv än någonsin tidigare.

Lanseras med V6-motorer

Volkswagen kommer att erbjuda nya Touareg med turboladdade 3-liters V6:or som både är effektiva och har hög prestanda. I Sverige erbjuds från start en dieseldriven, turboladdad V6:a med 286 hk (600 Nm) som instegsversion. Förförsäljningen startar i början av april och då kommer också priset att släppas.

Sverigepremiären av nya Touareg sker preliminärt i slutet av juni. I samband med den släpps en bensindriven V6:a på 340 hk (450 Nm).

Vid årsskiftet släpps dessutom en prestandaversion i form av en dieseldriven, turboladdad 4,0-liters V8:a som utvecklar 421 hk (900 Nm). Med detta motorutbud garanteras dragvikt på upp till 3,5 ton.

För Kina planeras dessutom en laddhybrid på 367 hk. Lanseringstidpunkt för den europeiska versionen av en laddhybriddriven Touareg är ännu inte fastställd.

4MOTION fyrhjulsdrift

Den nya generation av Touareg fortsätter på den redan inslagna vägen med att ha permanent fyrhjulsdrift (4MOTION Active Control med körlägesväljare) som standard. Denna kombineras med en 8-stegad automatväxellåda (”shift-by-wire”) som effektivt kan hantera drivmoment på upp till 1 000 Nm.

De olika körlägena hanteras enkelt via 4MOTION Active Control-reglaget på mittkonsolen. Via detta vridreglage kan föraren välja fyra högnivålägen och ta fram olika popup-menyer. För att få fram profilerna för vanlig väg vrider man reglaget moturs. Vrider man det medurs kan föraren välja mellan offroad-lägena.

4MOTION Active Control anpassar sekundsnabbt alla relevanta assistanssystem efter körförhållandena. Körprofilsväljare är också standard. Med denna kan föraren ställa in karakteristiken för automatväxellådan, styrningen, olika assistanssystem, fyrhjulsluftfjädringen, den adaptiva farthållaren (ACC), gaspådragsresponsen och den automatiska klimatanläggningen (beroende på vilken standard- och tillvalsutrustning bilen är utrustad med).

Rik standardutrustning i Sverige

På den svenska marknaden har Volkswagen paketerat in en rik standardutrustning med fokus på säkerhet och digitalisering. Som tidigare nämnts är den helt digitala instrumenteringen ”Innovision Cockpit” standard. Andra exempel på standardutrustning är Bluetooth handsfree, induktiv laddning, App-Connect, larm och Keyless Access.

Tittar vi på säkerheten är alla tillgängliga förarassistanssystem för Touareg standard i Sverige: Lane Assist, Emergency Assist, Traffic Jam Assist, adaptiv farthållare, Side Assist, Rear Traffic Alert, Cross Traffic Assist, PreCrash 360, Front Assist med City Emergency Brake inklusive Pedestrian Protection samt Sign Assist.

Attraktiva paket

I Sverige kommer det att erbjudas en rad paket till nya Touareg:

Easy Park-paket ? Park Assist, Trailer Assist, Backkamera Rear Assist, Elektiskt utfällbar dragkrok, Förbandsväska, Reflexväst, Lastrumsmatta
Executivepaket ? Läderklädsel Vienna, Elmanövrerad bagagelucka med Easy Open och Easy Close funktion, LED-Matrix strålkastare & LED-bakljus High, Eluppvärmd multifunktionsratt
Innovationspaket ? Dekorpanel Linea Birch, Ambientebelysning (30 olika färger), Adaptiv luftfjädring & fyrhjulsstyrning, Night Vision mörkerkörningsassistent, Dynaudio Sound System, Head-up-display Plus
Designpaket Modern Nature ? Lättmetallfälgar 18 tum ”Cordova”, Ambientebelysning enfärgad, Dekorpanel Olive Ash, Ilastningsskydd i rostfritt stål, instegslister i metall, Stötfångare "Design", Avgasutblås "Design"
Designpaket Modern Sport ? Lättmetallfälgar 18 tum ”Cordova”, Ambientebelysning enfärgad, Dekorpanel Aluminium, Ilastningsskydd i rostfritt stål, Instegslister i metall, Stötfångare "Design", Avgasutblås "Design"
Designpaket R-Line exteriör ? Lättmetallfälgar 20 tum ”Nevada”, Designpaket Modern Nature eller Modern Sport, R-Line exteriör, Läderklädsel Vienna
Designpaket R-Line exteriör & interiör ? Lättmetallfälgar 20 tum Nevada, Ambientebelysning enfärgad, Dekorpanel Aluminium R-Line, Ilastningsskydd i rostfritt stål, Instegslister i metall R-Line, Mittkonsol i svart högglans, Pedaler och fotstöd i borstat rostfritt stål, Eluppvärmd multifunktionsratt i R-Line design, R-Line exteriör, Läderklädsel Vienna, Mörktonade rutor från B-stolpen och bakåt, Svart innertak
Byggd som en teknikplattform

Även den första Touareg-modellen – som presenterades och marknadslanserades år 2002 – var en teknikplattform. Med den framgångsrika toppmodellen har Volkswagen utvecklats till ett ledande globalt fullsegmentsmärke – ett bilmärke som nu skördar framgångar i alla viktiga segment, från små citybilar, hela vägen till de mest avancerade SUV-modellerna.

Touareg blev snabbt en verklig storsäljare. Närmare 1 miljon kunder valde endera den första eller andra generationen av Touareg som lanserades år 2010. I Sverige har drygt 6 000 exemplar av Touareg registrerats.

Den tredje generationen – med sina teknologiska innovationer på ny och ännu högre nivå, sin genuina SUV-design och genom att vara mycket praktisk i vardagen (till exempel med en maximal släpvagnsvikt på upp till 3,5 ton) – förväntas att bli en fortsättning på denna framgångssaga.

Sedan urpremiären 2002 har Touaregs positionering ändrats med trenderna i samhället. Den uttrycksfulla designen har alltid varit ett karakteristiskt kännetecken för alla de tre generationerna av modellen. Medan en optimal kombination av komfort och offroad-egenskaper spelade en viktig roll för den första generationen, kom optimal komfort och bekvämlighet att spela störst roll för generation 2.

Naturligtvis hör maximal komfort och bekvämlighet till egenskaperna också för 2018 års modell av Touareg. Jämfört med föregångaren har komforten tagits till ännu högre nivåer, bland annat med innovativa finesser som de helt nyutvecklade massagestolarna.

Den tredje generationen av bilen fokuserar starkare på vägen mot framtiden, med helt digitala ”Innovision Cockpit”, maximal uppkopplingsfunktionalitet och en integrerad mix av flera olika systems hårdvara och mjukvara som möjliggör halvautomatiska fordonsfunktioner och på ett märkbart sätt förbättrar kördynamiken.

Europa och Kina är huvudmarknaderna

Cirka 60 % av alla Touareg-ägare i Tyskland och cirka 40 % av de i Europa, använder också sin Volkswagen som dragbil. Detta är anmärkningsvärt höga siffror. Denna SUV används också ofta av aktiva, sportiga människor som värdesätter maximal säkerhet, enastående sittkomfort och ett intuitivt handhavande. Dessutom står optimal uppkopplingsfunktionalitet och förstklassig infotainmentutrustning högt på deras kravlista.

Faktum är att Touareg på alla sina huvudmarknader (Kina, Europa och Ryssland) i mer än genomsnittlig utsträckning ägs av egna företagare, eller personer som arbetar självständigt, och är mycket teknikintresserade.

Men det finns också vissa mindre demografiska skillnader. I Kina är Touareg-ägarna i snitt 41 år gamla, för Ryssland är siffran 43 år och för Europa 55 år. I linje med detta är andelen Touareg-ägare som har småbarn större i Kina (65 %) och Ryssland (47 %) än vad den är i Europa (31 %).

Volkswagens SUV-offensiv

Nya Touareg är ännu en milstolpe i den största produktoffensiven i Volkswagens historia. Volkswagen utökar nu sitt SUV-utbud avsevärt, för närvarande består det av T-Roc, Tiguan, Tiguan Allspace, Atlas (USA) och Teramont (Kina), plus den nu helt nyutvecklade Touareg, Volkswagens topp-SUV.

Med kompakta T-Cross kommer Volkswagen senare att utöka sitt SUV-utbud även i den andra änden vad gäller storlek (närmast under T-Roc). Till offensiven hör också en utsläppsfri SUV, ”I.D. CROZZ”, Volkswagens första helt eldrivna SUV som lanseras på marknaden år 2020.

*Touareg - The vehicle is a near production prototype
46.5°
0

Volkswagen presenterar nya Touareg

Kommer som laddhybrid

fler
Populäraste
Nu ska vi få lära oss mer om Stockholms lokalbanor
Kollektivtrafik regerar 
Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0
Trailern för Commandos 2 HD Remastered
Och trailern för Praetorians HD Remaster 
Tumnagel
44.9°
+
Frode Wikesjö
0
Trump vill köpa Grönland
Och Grönland säger nej till det 
Tumnagel
54.6°
+
Frode Wikesjö
0
Rekordfå dödsfall i trafiken i juli
En halvering jämfört med 2018 
Tumnagel
54.4°
+
Frode Wikesjö
0
Gör om en trasig tv till ett fuskfönster
Få fejkat dagsljus i mörka rum 
Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0
Hejdå Peter Fonda
Easy Rider-skådisen har lämnat oss 
Tumnagel
28.6°
+
Frode Wikesjö
0
Fint pedaltrampande av Ricky Rudd
Klipp från förr 
Tumnagel
42.9°
+
Bobby Green
0
Obehöriga kan avlyssna din telefon via Bluetooth
Säkerhetslucka upptäckt i Bluetooth parningsfunktion 
Tumnagel
32.2°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fransk solväg ser ut att bli ett fiasko
Rätt mycket som inte gick som man hade hoppats 
Tumnagel
29.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Juul släpper e-cigarett med Bluetooth
Håll koll på hur mycket du vejpar 
Tumnagel
28.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Fallucka som farthinder kommer till Stockholm
Redan i höst 
Tumnagel
49.8°
+
Bobby Green
0
Nu är snart var tionde öl som säljs i Sverige alkoholfri
Alkoholfritt öl är den dryck i Sverige som ökar mest 
Tumnagel
61.8°
+
Wille Wilhelmsson
0
fler
Senaste
Nu ska vi få lära oss mer om Stockholms lokalbanor
Kollektivtrafik regerar 
Tumnagel
42.4°
+
Roger Åberg
0
Kina ska tillåta utländska streamingtjänster
Dock under strikta regler 
Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0
Trailer för Zombie Tidal Wave
Från folket bakom Sharknado 
Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0
Trailern för Commandos 2 HD Remastered
Och trailern för Praetorians HD Remaster 
Tumnagel
44.9°
+
Frode Wikesjö
0
Trump vill köpa Grönland
Och Grönland säger nej till det 
Tumnagel
54.6°
+
Frode Wikesjö
0
Respawn pudlar kring Iron Crown-skins
Kommer kunna köpas i affären 
Tumnagel
36.6°
+
Frode Wikesjö
0
Henry Cavill fångar intelligent skurk
I trailern för Night Hunter 
Tumnagel
40.4°
+
Frode Wikesjö
0
The International är igång
Dota 2-spelare gör upp om 33 miljoner dollar 
Tumnagel
39.5°
+
Frode Wikesjö
0
Rekordfå dödsfall i trafiken i juli
En halvering jämfört med 2018 
Tumnagel
54.4°
+
Frode Wikesjö
0
SyFy lägger ner Krypton
Och Lobo 
Tumnagel
37.8°
+
Frode Wikesjö
0
Gör om en trasig tv till ett fuskfönster
Få fejkat dagsljus i mörka rum 
Tumnagel
47.6°
+
Roger Åberg
0
Hejdå Peter Fonda
Easy Rider-skådisen har lämnat oss 
Tumnagel
28.6°
+
Frode Wikesjö
0
fler
Tjock
Håkan Hellström återvänder till Ullevi
Firar 20 år som solo-artist 
Tumnagel
-49kg
+
Bobby Green
Real Life - Send Me An Angel
Fredagsklassikern 
Tumnagel
89kg
+
Bobby Green
Alex lär sig göra dumplings
Helen betygsätter 
Tumnagel
79kg
+
Bobby Green
Ghostbusters-strumpor
Piffa fötterna lite 
Tumnagel
84kg
+
Bobby Green
Lover - nytt från Taylor Swift
Här är lyric-videon 
Tumnagel
74kg
+
Bobby Green
Kan hängmörning rädda billigt kött?
Kul experiment 
Tumnagel
93kg
+
Bobby Green
Imorgon öppnar Muji sin flaggskeppsbutik
Finns på Åhléns City i Stockholm 
Tumnagel
122kg
+
Bobby Green
Heinz-flaskor med Ed Sheerans tatuering
Det senaste i reklamkampanjen 
Tumnagel
-33kg
+
Bobby Green
Den galna vattenrutschkanan Verrückt
Därför var den en så korkad idé 
Tumnagel
64kg
+
Bobby Green
Kajak som du fäller ihop på två minuter
Väger under tio kilo 
Tumnagel
113kg
+
Bobby Green
Breitling samarbetar med Ironman
Släpper ny klocka 
Tumnagel
76kg
+
Bobby Green
Är det här 90-talets dummaste musikvideo?
Funny Or Die snackar 'N Sync 
Tumnagel
90kg
+
Bobby Green
r