Volkswagens släpper prislappen på sin elbil ID.3
Priset börjar under 410.000 kronor
Volkswagen är äntligen på gång med en "riktig" elbil och det är många som ser fram mot denna. Bilen heter ID.3 och är ungefär lika stor som en Golf. Man har kunnat förhandsboka en bil men några priser har inte kommunicerats tidigare. Nu har man gått ut med ett från-pris och berättat mer om de olika versionerna som kommer att komma.
Obs! Detta gäller första versionen av bilen. VW har lovat en version med prislapp under 350.000 kronor, men när den kommer att komma är väldigt oklart. Så just nu är det detta som gäller. Tack Mr_Koolaid!
Alla tre versioner kommer att ha ett batteri på 58 kWh och en räckvidd på 420 km. Elmotorn är på 204 hästkrafter och 0-100 ska gå på 7,5 sekunder. Alla har stöd för 100 kW-laddare.
Man kommer under det första året att kunna ladda bilen gratis med VWs tjänst We Charge där Ionity ingår, dock max 2000 kWh. Volkswagen-kunders pris hos Ionity är inte fastställt ännu, men för Mercedes-kunder kommer det att kosta 3,10 kronor per kWh så detta är värt dryga 6000 kronor.
De tre versioner som kommer till en början är alla specialversioner och kallas för ID.3 1st.
Billigast (alltså under 410.000 kronor) kommer den version som bara heter ID.3 1st att vara. I den får man med på köpet navigation, lättmetallfälgar 18 tum, parkeringssensorer fram och bak, LED-strålkastare, klimatanläggning, adaptiv farthållare, ACC, hastighetsbegränsare, nödbromsassistent, Front Assist, filhållningsassistent, Lane Assist, elektriska och uppvärmbara ytterbackspeglar, multifunktionsratt, infotainmentskärm 10 tum och keyless start.
ID.3 1st Plus (pris ej klart) har förutom det ovan 19-tumsfälgar, backkamera, USB-c-uttag, LED Matrix-strålkastare, och LED-bakljus.
ID.3 Max (pris ej klart) har förutom det ovan 20-tumsfälgar, panoramatak, elinställbara komfortstolar och Side assist.
Fyra färger kommer att gå att välja mellan.
Som ni ser på bilderna nedan kommer inredningen också att skilja sig mellan versionerna.
Eftersom det inte är superstora saker som skiljer mellan versionerna lär inte prisskillnaderna inte bli så stora.
Jag provade att lägga till det ovan på en vanlig golf och det kostade som följer (ca = min uppskattning):
- större fälgar (ca 6000 kr), backkamera (3400 kr), USB-c-uttag (oklart), LED Matrix-strålkastare (21.000 kr), och LED-bakljus. (ca 5000 kr), ännu större fälgar (ca 6000 kr) panoramatak (11.600 kr), elinställbara komfortstolar (ca 6500 kr) och Side assist (6600 kr).
Räkna alltså med cirka 35.000 extra för plus och 65.000 extra för max.
Lite prisjämförelser med andra elbilar:
- Renault Zoe - från 354.990 kr - 52 kWh - 6826 kr/kWh
- Peugeot e-208 - från 359.900 kr (lanseringspris, ord. pris 419.900 kr) - 50 kWh - 7198 kr/kWh (ord. pris 8398 kr/kWh)
- Nissan Leaf - från 397.000 kr - 40 kWh-batteri - 9925 kr/kWh
- Peugeot e-2008 - från 399.900 kr (lanseringspris, ord. pris 459.900 kr) - 50 kWh - 7998 kr/kWh (ord. pris 9198 kr/kWh)
- VW ID.3 - från 410.000 kr - 58 kWh - 7068 kr/kWh
- BMW i3 - från 419.200 kr - 42 kWh - 9980 kr/kWh
- Kia e-Soul - från 437.900 kr - 64 kWh - 6842 kr/kWh
- Nissan Leaf - från 461.500 - 62 kWh - 7 443 kr/kWh
- Kia e-Niro - från 481.900 kr - 64 kWh - 7529 kr/kWh
- Tesla Model 3 - från 549.900 kr - 50 kWh - 10998 kr/kWh
Uppdatering: Vi har sedan publicering uppdaterat priset på Renault Zoe och batteristorleken på Tesla Model 3. Tack Lars!
























Nu är laddpriserna för Mercedes-Benz hos Ionity klara
Full tank kommer att kosta 248 kronor

Nu är den här - Volkswagen ID.3
Drar det igång ordentligt på elbilsfronten nu?
