11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Volvo satsar på förarlösa bilar även i Kina Ska starta försök med 100 bilar även där
Volvo satsar på förarlösa bilar även i Kina

Volvo rullar under nästa år i Göteborg igång ett projekt där vanliga Volvoförare på vissa sträckor kan släppa ratten och njuta av att slippa köra bilen själv.

Nu vill Volvo ta försöket till Kina och planen är att 100 bilar ska rulla i trafiken. Vart någonstans de ska rulla är inte riktigt klart, man ska under våren inleda förhandlingar med de städer som är aktuella.

Precis som i Sverige självkörande bilar både en teknisk och laglig utmaning.

– Myndigheten behöver få lagen som tillåter självkörande bilar på plats. Bilindustrin kan inte göra det här på egen hand, det behövs hjälp från myndigheterna säger Håkan Samuelsson, VD på Volvo.

Uppdatering
I en tidigare version av artikeln skrev vi att projektet i Göteborg redan var igång, så är det inte utan det startar nästa år. Volvo har dock självkörande bilar på vägarna i dag men de rattas (eller inte rattas hur man nu ser det) av Volvo själva och inte av vanliga kunder.

Bil, Volvo, självkörande bilar, kina
Volvo släpper ut självkörande bilar på allmän väg Nytt pilotprojekt Volvo kommer i början på nästa år att börja arbetet med ett nytt pilotprojekt där 100 stycken självkörande bilar ska släppas ut på vägarna i och omkring Göteborg. Projektet som kallas för "Drive Me – självkörande bilar för hållbar mobilitet" är ett initiativ från Volvo Car Group, Trafikverket, Transportstyrelsen, Lindholmen Science Park och Göteborgs Stad och det stöds av den svenska regeringen. Håkan Samuelsson som är vd för Volvo Car Group säger följande: "Både vi på Volvo och den svenska regeringen ser autonoma fordon som en viktig lösning för att nå nollvisionen om dödsfall i trafiken. Det här pilotprojektet kommer att ta oss ett steg mot målet. Vi får en inblick i de tekniska utmaningarna samtidigt som vi får värdefull feedback från riktiga kunder som kör i vardagstrafik på allmän väg." Bilarna kommer att köra omkring på utvalda sträckor, både inne i stan där det är tät pendeltrafik och köer, men även på lite större flerfiliga vägar. 2017 räknar Volvo med att de första pilotbilarna kommer att börja rulla i Göteborg. Tumnagel
68.3°
0
Mer om Volvos självkörande bilar Släpps lös i Göteborg 2017 I slutet på 2013 berättade vi om Volvos pilotprojekt "Drive Me" där man ska släppa lös 100 stycken självkörande bilar i och omkring Göteborg. Det hela kommer att ske 2017 och lite mer om hur det kommer att fungera får vi se i den här nysläppta videon. Tumnagel
91.9°
0
Volvo tar fullt ansvar om en av deras självkörande bilar kraschar Det känns tryggt I takt med att det så smått börjar rulla självkörande bilar på vägarna kommer oundvikligen denna fråga upp - vem har ansvaret om bilen krockar? Volvos vd Håkan Samuelsson går nu ut och gör det klart att de tar fullt ansvar för om någon av deras självkörande bilar skulle krascha. Skyddsprogram för eventuella hackerattacker mot bilarna utvecklas hela tiden för att även sådana saker ska kunna undvikas. Projektet med självkörande Volvo-bilar drar igång på allvar 2017 då man skickar ut 100 stycken autonoma XC90s på vägarna i Göteborg. Läs mer på länken nedan. Tumnagel
95.1°
0
Volvo provar magneter i vägen Ska guida självkörande bilar För att hjälpa självkörande bilar att avgöra sin position har Volvo Car Group precis genomfört ett forskningsprojekt där man har monterat magneter i vägbanan. Jonas Ekmark som är Preventive Safety Leader på Volvo Car Group säger följande: "Magneterna skapar en osynlig "järnväg" som bokstavligt talat bereder väg för positionering med en felmarginal på mindre än en decimeter. Vi har provat tekniken i ett antal olika hastigheter och resultaten hittills är lovande. Vårt mål är att bilen ska kunna hantera körningen helt på egen hand. Exakt och tillförlitlig positionering är en nödvändig förutsättning för en självkörande bil. Det är fullt möjligt att införa autonoma fordon utan ändringar i den befintliga infrastrukturen. Den här tekniken skapar dock nya intressanta möjligheter, till exempel att komplettera vägmarkeringarna med magneter." Magneterna kan hjälpa till att förhindra avkörningsolyckor och de skulle även kunna bidra till en bättre noggrannhet för vinterväghållningen. Teamet har byggt en 100 meter lång testbana där ett helt gäng med magneter i storleken 40x15 millimeter placerades 20 centimeter under vägytan. Läs mer i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
62.3°
0
54.0° 0 Roger Åberg Roger Åberg
tors. 7 apr 2016, 11:30
Volvo satsar på förarlösa bilar även i Kina Ska starta försök med 100 bilar även där
54.0°
0