42 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Vi har provat prototypen av Vässla Bike En rätt skoj grej!
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Vi har provat prototypen av Vässla Bike

Trogna läsare av Feber kanske kommer ihåg att jag provade delningstjänsten Wheels och det var en riktigt sorglig upplevelse. När Vässla visade upp sin Vässla Bike blev jag av förståeliga skäl inte lyrisk eftersom de såg lite lika ut. Men folket på Vässla var övertygande, så jag åkte och provkörde. Allt måste ju få en chans.

Det ska först sägas att det här är en prototyp så massor av detaljer är inte klara och mjukvaran fortfarande inte färdig, så något test är detta inte. Men det är lovande. Dels så sitter man mycket bättre på den här än på Wheels-varianten och dels känns den kraftfullare. Två saker som gör att det går från tragedi till rätt skoj. Och roligt är viktigt, annars hade inte folk åkt elsparkcykel, det är ju knappast speciellt "coolt". Folk måste flytta sig mellan punkt A och B och vill göra det snabbt och inte plågsamt. Är det roligt är det ju en stor bonus.

Hur som helst så ser jag fram emot den färdig produkten som kommer under andra kvartalet. Någon prislapp är tyvärr inte klar, men det här är ett fordon som konkurrerar med en elcykel och inte med en elsparkcykel vilket kommer att synas på prislappen.

Fordon, Eldrivet, vässla, vässla bike
Jag har kört runt på elfordonet från Wheels Och kommer aldrig göra det igen Jag älskar fordon. Av alla storlekar och i alla versioner. Jag köpte mig en elsparkcykel innan Voi kladdade ner stan med dem och njöt av det. Ok, jag blev lite hånad men jag såg på det hånande folket att de mest var avundsjuka för det var ju så smidigt och väldigt roligt att åka runt på den där. Så när Wheels nu har ställt upp sina fordon på stan var jag så klart tvungen att testa. Tyvärr har utvecklarna på Wheels inte kollat på hur Bird har gjort sin app så jag kan inte logga in med Apples inloggning eller använda Apple Pay utan jag måste mata in mitt telefonnummer, få ett bekräftelse-sms och mata in mina kortuppgifter. Tar någon minut men är helt ok. Sedan låses fordonet upp, som rent tekniskt är en cykel men som inte har trampor. Jag hoppar på. Och åker iväg. Långsamt. För att få klassas som en cykel får inte motorn vara på mer än 250W och den får inte gå snabbare än 20 km/h. Det första blir ett problem när jag med mina 94 kilo och en väska ska knuffas iväg. Med en elsparkcykel kan jag hjälpa till, men inte här. De där 20 km/h kommer med tiden när jag åkt tillräckligt länge och tillräckligt platt, det är lite som att accelerera med en Trabant detta. Väl där i 20 km/h så känns det jobbigt av två anledningar. Dels för att 20 km/h på en elsparkcykel är helt ok snabbt, på en cykel avslappnad om än lite långsam takt men på något som känns som en moppe är det för långsamt. Världen går i slowmotion. Och det är här någonstans som jag börjar tänka på hur jag måste se ut där på den konstiga "cykeln" som snarare är gjord för någon som är 150 cm lång och väger 45 kilo än mig som är 182 cm och väger det dubbla. Jag anar att folks tankar inte är positiva och inte är i stil med "kolla vilken frän kille som kommer här!". Efter en lång färd kommer jag fram till backen vid Slussen. Efter ett rödljus ska jag få fart på fordonet igen och backen vid Slussen här i Stockholm är brant. Jag kommer knappt framåt och får hjälpa till med fötterna. Jag måste se katastroftöntig ut nu. När jag kommer till första bästa ställe att parkera den här "cykeln" på så gör jag det. Låser den och raderar appen. El är fantastiskt. Elcykeln är underbar för alla som numera kan elcykla rätt långa sträckor till jobbet utan att bli svettiga, elsparkcykeln är fantastiskt smidig att ta sig den där sista kilometern och jag önskar verkligen att jag var tillräckligt trygg på en bräda för att kunna köra elskateboard. Men en långsam, minimoped behövs inte. Tumnagel
50.7°
0
40.7° 0 Roger Åberg Roger Åberg
mån. 17 feb 2020, 11:40
Vi har provat prototypen av Vässla Bike En rätt skoj grej!
40.7°
0