10 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nike skapar egen virtuell värld i Roblox Ska Nikeland bli Nikes metaverse?
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nike skapar egen virtuell värld i Roblox

Nike har dragit igång något som man kallar för Nikeland i Roblox, en slags virtuell värld där Nike-fans kan umgås med varandra.

I Nikeland kan användare spela lite olika enklare spel med avatarer som de kan förse med lite olika digitala Nike-prylar. I dagsläget handlar det om spelen "Tag", "The Floor Is Lava" och "Dodgeball". Det ska även finnas möjligheter för användarna att designa egna små minispel i Nikeland med hjälp av funktionerna som finns i Roblox plattform.

Här ovan hittas en kort presentation av Nikeland och skulle du vilja testa Nikes virtuella värld själv så hittas Nikeland på länken nedan.

Internet, Tjänster, nike, nikland, roblox, metaverse Via news.nike.com
Roblox har börsnoterats och är mer värt än EA Stabil start! Under gårdagen gjorde Roblox sin debut på New York Stock Exchange och det populära spelet verkar vara rätt värt på den öppna marknaden. När handeln stängdes hade aktien ett värde på 69,50 dollar och bolagets totala värde landade på 38,26 miljarder dollar. Det är en rätt imponerande summa och extra imponerande är det att Roblox i samband med detta är mer värt än speljättar som EA, Take-Two och Ubisoft. Mer specifikt är EA värderat till 37,43 miljarder dollar, Take-Two ligger på 18,98 miljarder dolllar och Ubisoft ligger på 8,16 miljarder dollar. I ett Twitter-inlägg skriver Roblox-chefen David Baszucki detta om det hela: "We are deeply humbled by the overwhelming support for @Roblox and our public offering today. To all those who helped us get one step closer to fulfilling our vision of the #Metaverse-thank you. #RobloxIPO." Roblox är för övrigt en plattform där spelare och användare har möjlighet att skapa sina egna multiplayerupplevelser och dela dessa med andra spelare och samtidigt tjäna pengar på sina alster. Majoriteten av användarna är under 13 år, men plattformen genererar ändå en hel del kosing. Precis som resten av spelindustrin gynnades Roblox rejält av den pågående pandemin och det dagliga användandet ökade med 85 procent och under året lade spelare 923 miljoner dollar på den virtuella valutan Robux, som de i sin tur kunde lägga på upplevelser i spelet. Tumnagel
37.4°
0
Roblox har nu över 100 miljoner användare Har nu fler användare än Minecraft Minecraft-konkurrenten Roblox meddelade i slutet av förra veckan att man nu har över 100 miljoner aktiva användare i månaden. Det gör att man nu är större än Minecraft vilket enligt Microsoft har 91 miljoner användare i månaden. Roblox släpptes 2006, fem år före Minecraft, men har trots sin popularitet inte får tillnärmelsevis lika mycket uppmärksamhet som Minecraft. Genom åren har dock Roblox byggt upp en stadig användarbas och dedikerade communities på YouTube och andra plattformar. Roblox vd David Baszucki. säger i ett pressmeddelande: "We started Roblox over a decade ago with a vision to bring people from all over the world together through play. Roblox began with just 100 players and a handful of creators who inspired one another, unlocking this groundswell of creativity, collaboration, and imagination that continues to grow." Precis som i Minecraft handlar det om att bygga upp virtuella världar i Roblox. Det finns även möjlighet att bygga och spela minispel på plattformen. Tumnagel
35.4°
0
Undersökning visar att Roblox utnyttjar unga spelskapare Hårt arbete verkar inte löna sig Roblox släpptes 2006 och har sedan dess växt mer eller ständigt sedan dess och ligger numera på runt 200 miljoner spelare. Dessa spelare spelar och producerar egna spelupplevelse som de i sin tur kan tjäna ingame-valuta på och om spelarnas upplevelser blir populära kan det bli möjligt att tjäna riktiga pengar. Youtube-kanalen People Make Games har tagit en lite mer ordentlig titt på Roblox upplägg för spelares möjlighet att dra in kosing med sina skapelser och upptäckt att det är rätt svårt. Anledningen till detta, vilket lyfts fram i videon ovan, är att Roblox-kreatörer måste nå rätt höga nivåer med sina skapelser för att ens nå möjligen att konvertera sina Robux till riktiga pengar. Och vill dessa konvertera Robux så måste de även betala för premium-medlemskap i spelet. Eurogamer har i sin tur varit i kontakt med Roblox-utvecklarna för att se vad de har att säga om problematiken. Utan att riktigt svara på frågan berättade Roblox Corporation att de ständigt ökar den mängd pengar som delas ut till kreatörer och att under första halvan av 2021 tjänade kreatörer nästan 250 miljoner dollar. Tumnagel
25.0°
0
35.3° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
mån. 22 nov 2021, 16:45
Nike skapar egen virtuell värld i Roblox Ska Nikeland bli Nikes metaverse?
35.3°
0