m

Nvidia presenterar gaminglaptops med RTX 3050 och 3050 Ti
Ordentlig spelupplevelse för relativt liten peng

Nvidia har presenterat lite nytt på grafikkortsfronten och den här gången är det inte grafikkort till stationära datorer, utan nya RTX-kort till gaminglaptops. Mer specifikt är det RTX 3050 och RTX 3050 Ti som presenterats och dessa nya instegskort kommer användas i gaminglaptops för att kunna erbjuda en ordentlig spelupplevelse i bärbara datorer som inte kostar skjortan. De nya RTX 3050-försedda laptopsen kommer vara kraftfulla nog att erbjuda 60fps i 1080p i majoriteten av dagens titlar med ray tracing aktiverat tack vare DLSS-stöd. Nvidia berättar att detta har uppnåtts i krävande spel som Control, Watch Dogs Legion och Minecraft with RTX med grafikinställningar på medium. I och med att prislapparna på RTX 3050-laptopsen kommer börja på 799 dollar så är det ändå rätt imponerande resultat. Utöver flådigheterna ovan kommer dessa nya laptopkort även ha stöd för Nvidia Reflex vilket ska minska latensen samt stöd för Nvidia Broadcast som låter dig använda för att minska ljud- och videomässigt brus när du streamar eller spelar in. Nya RTX 3050-utrustade laptops kommer bli tillgängliga från och med idag från en rad olika tillverkare med en rad olika komponentuppsättningar. Tumnagel
40.3°
+
André Stray
0

Metro Exodus släpps i tjusigare konsolversion 18 juni
Med ray tracing och sånt

Metro Exodus: Enhanced Edition släpptes till PC igår och ger spelare möjlighet att dra nytta av deras flådigare RTX-kort för att bland annat få tjusigare ray tracing-effekter. Enhanced Edition är även på ingång till PS5 och Xbox Series X/S och nu har vi fått reda på att den versionen kommer bli tillgänglig 18 juni. Enhanced Edition till konsol kommer erbjuda några av förbättringarna vi fått se i PC-versionen, utan flådigare RTX-funktioner som Advanced Ray Traced Reflections samt DLSS 2.0 förstås, men ska ändå erbjuda en tjusigare upplevelse. Bland annat kommer den nya versionen 4K/60fps, ray tracing-effekter, kortare laddningstider och på PS5 kommer även spelet dra nytta av handkontrollens vibrationer för bättre haptisk feedback. Precis som med PC-versionen kommer spelare som äger Metro Exodus sedan tidigare kunna uppgradera till Enhanced Edition gratis. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Lite första intryck från Resident Evil Village
Vi har spelat det nya skräckspelet

Resident Evil Village släpps på fredag och lär spelas av fans av serien och skräckentusiaster av olika slag. Vi fick nyligen tillgång till spelet och har betat av spelets första timmar och nedan kan ni läsa våra första intryck om spelet. Tumnagel
41.1°
+
André Stray
0

Returnal får oss att vilja dö om och om igen
Vi har spelat Housemarques nya bullethell-roguelike

Finska Housemarque har gång på gång visat att de kan göra riktigt vassa bullethell-spel, men med Returnal kastar sig utvecklarna ut på djupt vatten och försöker leverera en ordentlig AAA-upplevelse. Men lyckas utvecklarna ta sin expertis till nästa nivå? Jajemensan. TL;DR: Returnal kombinerar bullethell-spelande med roguelikeelement och erbjuder en av de bästa upplevelserna på PS5 just nu. Tumnagel
40.9°
+
André Stray
0

Metro Exodus Enhanced Edition släpps 6 maj till PC
Ray Tracing on

Metro Exodus Enhanced Edition har nu fått ett släppdatum och den finputsade versionen av spelet kommer släppas till PC 6 maj. Enhanced Edition ger dig samma spelupplevelse som originalversionen, men utvecklarna har aktiverat stöd för Advanced Ray Traced Reflections samt DLSS 2.0 för att erbjuda den tjusigaste spelupplevelsen någonsin. Om ens dator kan hantera det förstås. Ägare av originalversionen kommer kunna uppgradera till Enhanced Edition, men då spelet har ray tracing som standard så krävs det att du har en kraftfull speldator med RTX-kort. Ovan har ni en video där Digital Foundry tar en ordentlig titt på Metro Exodus Enhanced Edition. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Se hur Resident Evil Village kommer rulla på din konsol
Vilken upplösning kommer du få uppleva Lady Dimitrescu i?

Resident Evil Village kommer som känt släppas om några veckor, mer specifikt 7 maj, och spelet kommer kunna spelas på en rad olika plattformar. Då spelet kommer släppas till en rad olika konsoler med varierad prestanda så kommer spelet rulla lite olika på konsolerna och nu har Capcom gett oss lite info om hur läget med upplösning och framerate kommer se ut. Inte helt oväntat kommer spelet rulla bäst på Xbox Series X och Playstation 5 där spelet kommer rulla i 4K/60fps och om man vill ha lite tjusigare grafik med ray tracing dippar frameraten ner till 45fps. På Series S kommer spelet köras i 1440p/45fps eller 1440p/30fps om man vill ha ray tracing. Hela listan med upplösning och framerate har ni här nere. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Crysis Remastered rullar nu bättre på nya konsolerna
Välj mellan prestanda, kvalitet eller ray tracing

Crysis Remastered släpptes i september till PC, PS4 och Xbox One, men nu har spelet fått en uppdatering som gör att det rullar lite bättre på de nya konsolerna från Microsoft och Sony. Med den nya uppdateringen kommer spelare kunna välja mellan tre olika lägen som fokuserar på hög fps, hög upplösning eller ray tracing. De olika alternativen och vad de gör har ni här: Xbox Series S: Performance mode – 1080p - 60 fps Quality mode - 2160p - 30 fps RayTracing - 1080p - 30 fps Xbox Series X: Performance mode - 1080p - 60 fps Quality mode – 2160p - 60 fps RayTracing - 1440p - 60 fps Playstation 5: Performance mode – 1080p - 60 fps Quality mode - 1800p - 60 fps RayTracing - 1440p - 60 fps Nedan har ni en video från Digital Foundry där gänget pratar om den nya uppdateringen till Crysis Remastered. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

CDPR snackar next gen-uppdatering till The Witcher 3
Väntas släppas under andra halvan av 2021

CD Projekt RED har tidigare sagt att The Witcher 3: Wild Hunt kommer få en regelrätt next gen-uppgradering, men när detta skulle ske har varit okänt. Och extra okänt har det varit då CDPR är rätt upptagna med att städa upp Cyberpunk 2077. Nu har CD Projekt RED:s PR-chef Radek Grabowski gett oss lite trevlig information om den kommande uppgraderingen och meddelat att den kommer släppas någon gång under andra halvan av 2021, vilket för övrigt är samma släppfönster som next gen-uppdateringen till Cyberpunk 2077. Next gen-uppgraderingen kommer vara gratis att ladda ner om man äger Witcher 3 sedan tidigare och det kommer även erbjudas en version av spelet till de nya konsolerna. Den nya versionen av spelet kommer bland annat vara tjusigare med ray tracing-effekter samt ha snabbare laddningstider. Dessa flådigheter kommer även till PC-versionen. Tumnagel
44.9°
+
André Stray
0

Metro Exodus släpps i tjusigare version till PC
Med ännu mer ray tracing

4A Games meddelade i november att Metro Exodus till konsol kommer få en next gen-uppdatering någon gång i framtiden. Detta är dock inte allt. Utvecklarna har meddelat att PC-versionen av Metro Exodus också kommer få en hel del kärlek. Metro Exodus PC Enhanced Edition heter den nya versionen och är avsedd att lira med de senaste grafikkorten från Nvidia och AMD för att ta del av en ordentlig ray tracing-upplevelse och utvecklarna har lagt till stöd för Advanced Ray Traced Reflections samt DLSS 2.0. Enhanced Edition kommer börja säljas som en separat version via de olika PC-butikerna, men äger man spelet sedan tidigare kan man lägga vantarna på den förbättrade PC-versionen utan extra kostnad. 4A Games har inte berättat när de uppgraderade versionerna kommer släpps, men troligtvis lär releasen ske i år i alla fall. Nedan har ni lite info om vad de olika versionerna har att erbjuda. Tumnagel
40.6°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en titt på Control till PS5
Släpps gratis till PS Plus-prenumeranter i morgon

I morgon kommer Control: Ultimate Edition bli tillgängligt Playstation Plus-prenumeranter och prenumeranter med PS5 kommer få tillgång till PS5-versionen med den nya versionen. Digital Foundry har fått lägga vantarna på spelet i förtid och har släppt en video där de går igenom förbättringarna PS5-spelare kommer kunna uppleva. Mer specifikt kommer PS5-spelare kunna välja mellan två olika grafiklägen: Performance där man siktar på 60 fps och Graphics som rullar i 30 fps med ray tracing-effekter. I båda lägena kommer spelat köras i 1440p och sedan skalas upp till 4K. Värt att nämna är att Control: Ultimate Edition också släpps till Xbox Series X under morgondagen och kommer erbjuda samma grafikalternativ som PS5-versionen. På Series S saknas ray tracing-alternativet. Control finns för övrigt att lira via Game Pass, men detta är endast grundversionen till Xbox One. Så, hur kommer ni lira? Med Performance-läget eller Graphics? Svara på frågan och motivera era svar i kommentarsfältet. Annars jävlar! Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Digital Foundry tar en ordentlig titt på The Medium
En djupdykning i tekniken

I morgon släpps Bloober Teams nya spel The Medium till PC och Xbox Series X / S. Spelet anses vara det första exklusiva spel till sin nya spelplattform och i spelet får vi ta kontroll över klärvoajanta Marianne som har möjlighet att hoppa mellan den verkliga världen och andevärlden, vilka renderas samtidigt tack vare konsolernas nya hårdvara. För att se vad spelet har att erbjuda på teknikfronten har Digital Foundry grottat ner sig i det mystiska äventyret och släppt en ordentlig videogenomgång av detta. För att sammanfatta Digital Foundrys fynd så ser och rullar The Medium jämt och bra i 30 fps på de nya krysslådorna, men med några få dippar i vissa tillfällen. Båda versionerna kör dynamisk upplösning och på Series X rullar spelet i mellan 4K och 900p-upplösning och på Series S ligger upplösningen på mellan 1080p och 648p. Värt att nämna är att när lägst upplösning körs så får man se vy från de båda världarna i split screen, så upplösningsdippen bör inte märkas av allt för mycket. Ray tracing finns, men endast på Series X. The Medium släpps i morgon till XSX/S och PC. Spelet kommer vara en del av Game Pass. Bonusvideor nedan med videorecensioner av spelet från ACG, IGN och Game Informer. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Bloober Team släpper specskrav för The Medium
Hårda bud om man vill maxa

The Medium släpps nästa vecka och vill man spela spelet på PC så kan det vara bra att kika på vad spelet har för specskrav. Och utvecklarna Bloober Team har nu levererat sådana i massvis med olika kategorier beroende på om man vill lira i 1080p med 30 fps eller vill köra full patte med ray tracing, 4k-upplösning i 30 fps. Minimumkravet är relativt snällt och du behöver ha minst Intel Core I5-6600 eller AMD Ryzen 5, GTX 1650 Super, 1060 eller AMD R9 390X samt 8GB ram. I andra änden av spektrumet är det förstås lite högre krav och då gäller det att ha Intel Core i7-9700 eller AMD Ryzen 7 3700 X, RTX 3080 eller RX 6800 XT 16GB samt 16GB ram. Samtliga specskrav har ni i bilden nedan. The Medium släpps till PC och Xbox Series X/S 28 januari. Spelet kommer bli tillgängligt via Game Pass på releasedagen, så prenumererar man på det kan man lira direkt utan att betala något extra. Detta gäller både Game Pass till PC och konsol. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Lönnmördarsimulatorn Hitman 3 träffar helrätt
Vi har spelat avslutningen i World of Assassination-trilogin

Med Hitman 3 har danska IO Interactive inte bara levererat en slutpunkt för berättelsen om Agent 47 i World of Assassination-trilogin. Utvecklarna har även levererat en av de vassaste lönnmördarsimulatorerna som verkligen gjort det riktigt roligt och spännande att utföra den rätt mörka handlingen att ta fiktiva karaktärers liv. Tumnagel
40.5°
+
André Stray
0
2020

Fristående Spider-Man: Remastered verkar vara på ingång
Tidigare endast tillgänglig via Miles Morales

Att spela Spider-Man på Playstation 5 har varit förvånansvärt krångligt. För att lägga vantarna på originalversionen har spelare varit tvungna att köpa Spider-Man: Miles Morales - Ultimate Edition, vilket ger spelare tillgång till både Miles Morales samt den remastrade versionen av Spider-Man tillsammans med all DLC. Nu verkar det bli ändring på den fronten då den remastrade versionen av spelet verkar vara på ingång till Playstation Store som ett fristående spel, men när detta kommer ske är i skrivande stund okänt. Den remastrade versionen av Spider-Man kommer med flådigheter som används i Miles Morales, som möjlighet att spela med 4K-upplösning och ray tracing eller 60 fps med lite lägre upplösning utan ray tracing. Nyligen uppdaterades spelet med ett tredje grafikval där man kan få både 60 fps och ray tracing, vilket kan göras genom att justera upplösning, reflektionskvalitet och mängd fotgängare på gatorna. Ovan kan ni se lite gameplay från nya och gamla versionen av Spider-Man. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Digital Foundry kollar in ray tracingen i Cyberpunk 2077
Gör en del tuffa grejer

Alex Battaglia från Digital Foundry spenderar här dryga 20 minuter med att kolla in hur ray tracing ser ut i Cyberpunk 2077. Värt att nämna är att det är ray tracingen i Windows-versionen som det pratas om i videon. På tal om Cyberpunk 2077 så verkar det som att man inte ska ha sparfiler över 8MB eftersom de då blir korrupta. Detta är ju så klart totalt obra och något man kanske bör hålla koll på fram tills det fixas. Tumnagel
40.1°
+
Frode Wikesjö
0

Spider-Man: Miles Morales får stöd för 60fps med ray tracing
Drar dock ner upplösning och folkmassor

På Playstation 5 har vi kunnat spela Spider-Man: Miles Morales med antingen urläcker grafik i 4K med ray tracing eller lite mindre läcker grafik för att få upp fps:en till 60. Nu har Insomniac överraskat genom att släppa en uppdatering till spelet som lägger till ett tredje grafikläge. Läget heter Performance RT och kort sagt är det ett mellanting mellan de vanliga lägena och man får både smaka på ray tracing och hög framerate. För att lyckas leverera både ray tracing och hög framerate har Insomniac skalat ner folkmassor i spelet, sänkts reflektionskvaliteten en aning och dragit ner upplösningen. Uppdateringen har rullat ut nu och finns tillgänglig för samtliga PS5-innehavare som köpt Miles Morales. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Minecraft med ray tracing ute nu för alla med Windows 10-versionen
RT lämnar beta

Har man ett kort med ray tracing-stöd så kan man få en rätt flådig och verklig visuell upplevelse i flera olika spel. Minecraft fick stöd för den nya tekniken i våras, men för att ta del av strålspårningen var spelare tvungna att köra betaversionen av Minecraft till Windows 10. Nu har funktionen släppts i den skarpa versionen av spelet och alla med Nvidia RTX-kort kan ta del av nymodigheterna. För att komma igång med det hela så är det bara att ladda ner Windows 10-versionen av Minecraft, som ni hittar i Microsoft Store, och sedan är det bara att aktivera ray tracing i inställningsmenyn. Är du betatestare sedan tidigare så kan du behöva lämna betatestet via insider-inställningarna, ta bort spelet och sedan installera det igen. Tumnagel
42.2°
+
André Stray
0

Immortals Fenyx Rising: Basic-version av Breath of the Wild
Vi har lirat Ubisofts charmiga äventyrsspel

TL;DR: Immortals: Fenyx Rising når inte samma kvalitetsnivå som Breath of the Wild, men erbjuder ändå ett underhållande äventyr med kilovis med genomtänkta och kluriga pussel. Ubisoft har den senaste tiden varit riktigt duktiga på att leverera ordentliga äventyrsspel till olika typer av spelare. Vill man springa runt i ett semifuturistisk London och hacka allt och alla så kan man göra det i Watch Dogs: Legion. Vill man svinga yxor och erövra södra England, så är det fullt möjligt i Assassin’s Creed: Valhalla. Vill man ta del av ett färgsprakande actionäventyr, grotta ner sig i grekisk mytologi och lösa pussel av olika slag så kan man göra det i Immortals: Fenyx Rising. Vi har tillbringat en stor mängd timmar i det sistnämnda spelet och kort sagt visar spelet verkligen hur det skulle vara om Ubisoft gjorde Legend of Zelda: Breath of the Wild. Tumnagel
39.4°
+
André Stray
0

4A Games jobbar på nytt Metro-spel
Och Metro Exodus kommer få next gen-uppdatering

De numera svenskägda Metro-utvecklarna 4A Games har levererat lite trevliga Metro-nyheter. Mer specifikt har utvecklarna berättat att de jobbar på ett nytt spel i Metro-spelen till next gen-konsolerna samt PC. Det lär dröja något år innan spelet släpps, men utvecklarna berättar i alla fall att de kommer förbättra spelmotorn rejält för att kunna dra nytta av den extra krämen next gen-konsolerna har för att kunna leverera en tjusigare spelupplevelse även på konsol. I samma veva meddelar utvecklarna att Metro Exodus kommer få lite next gen-kärlek. Utvecklarna går inte in på några detaljer om vad den nya versionen av spelet kommer erbjuda, men berättar att vi i alla fall kan vänta oss snabbare laddningstider, högre framerate, fler pixlar, ray tracing och lite annat smått och gott som tidigare endast varit tillgängliga i spelet med en kraftfull PC. När next gen-uppdateringen släpps är okänt, men 4A Games kommer berätta mer om releasen inom kort. Det har för övrigt gått tio år sedan Metro 2033 släpptes och för att fira det har vi fått en liten video som drar nytta av visuella medel för att visa olika milstolpar i Metro-tidslinjen. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Systemkraven för Cyberpunk 2077
Dags att uppgradera databurken?

CD Projekt Red har uppdaterat sina systemkrav för Cyberpunk 2077. Kraven visar nu vad du behöver för att köra det i diverse upplösningar och om du vill köra det extra fint med RTX på. På tal om RTX så släppte CD Projekt Red samt NVIDA ett klipp där man pratar just om spelets ray tracing och hur det fungerar i spelet. Cyberpunk 2077 kommer släppas till Windows, Xbox One, Stadia och PlayStation 4 den 10 december. Upphottade versionen för PlayStation 5- och Xbox Series X ska också komma men inte förrän under 2021. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

Idag släpps Playstation 5
Kommer ni få era konsoler idag?

Idag är det 19 november och troligtvis är detta ett datum många av er har väntat på. Inte då det är Världsfilosofidagen, utan givetvis för att Playstation 5 börjar säljas i vårt avlånga land. Elektronikbutiker av olika slag de senaste dagarna skickat ut PS5:or till folk som förbokat och bland annat Elgiganten verkar ha en ny batch konsoler de började kränga tidigare idag. För övrigt hittar ni vår recension av konsolen nedan pallar ni inte läsa så har ni sammanfattningen här: Playstation 5 gör verkligen ett bra jobb med att visa vad next gen har att erbjuda med snabba laddningstider, ray tracing och detaljerade vibrationer. Gränssnittet är enkelt och härligt att använda och Sony har gjort ett bra jobb med att leverera värdefulla funktioner. Kort och gott gillar vi vad PS5:an erbjuder idag och vi väntar med spänning av vad Sony och gänget kommer erbjuda i framtiden. Tumnagel
39.1°
+
André Stray
0

Digital Foundry kikar på Devil May Cry 5 Special Edition
Next gen-versionen verkar imponera

Devil May Cry 5 Special Edition är ett av de första spelen som kommer vara tillgängliga till både PS5 och Xbox Series X som kan rulla i upp till 120 fps. Digital Foundry har satt sig ner och granskat spelet på de olika plattformarna för att se vilken version som är bäst. Devil May Cry 5 Special Edition kommer med en rad olika grafikinställningar på konsol för att få den upplevelse man vill ha, det vill säga vanligt 4K-läge, 1080p med högkvalitativ ray tracing, ray tracing med lägre kvalitet och hög framerate eller rent high framerate-läge för hög fps. Digital Foundry jämför de olika lägena och kommer fram till rätt intressanta resultat. När spelet rullar i normalt läge, det vill säga 4K utan ray tracing, är resultatet väldigt jämt mellan de två versionerna, men Series X har ett litet övertag. I high framerate är resultatet, aningen oväntat, omvänt och PS5 presterar bättre medan framerate på Series X dippar rejält på vissa ställen. När det kommer till performance-versionen av ray tracing-inställningen presterar båda versionerna snarlikt och ligger oftast en bit över 60 fps, men Series X har lite övertag. I den högkvalitativa versionen av ray tracing-läget presterar även konsolerna på ungefär samma nivå, trots att Series X har några fler teraflops att erbjuda. Så, vad ska man dra för slutsats? Jo, båda konsolerna är rackarns kraftfulla och kan leverera en rätt trevlig spelupplevelse med hög framerate. Som det poängteras i videon är det lite trevligare att köra med hög fps på Series X tack vare att konsolen har variable refresh rate, vilket erbjuder en jämnare bild utan hack. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Lite gameplay från remastrade Spider-Man
Ser riktigt bra ut

Spider-Man: Miles Morales gör ett riktigt bra jobb med att visa vad PS5 har att erbjuda med tjusig ray tracing, partikeleffekter och en hel del annat. Insomniac kommer inte bara leverera den nya berättelsen till Playstation 5, utan en remastrad version av Spider-Man från 2018 kommer bli tillgänglig på den nya konsolen. Precis som Miles Morales kommer den remastrade versionen med tjusigare effekter och för att visa hur de olika versionerna skiljer sig från varandra har IGN knåpat ihop en video som visar just detta. Den remastrade versionen av Spider-Man följer med om du köper Ultimate Edition av Spider-Man: Miles Morales, men kan även köpas separat så länge du äger Miles Morales. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Playstation 5 är next gen på riktigt
Vi har testat Sonys nya spelkonsol

TL;DR: Playstation 5 är en kraftfull konsol och Sony har gjort ett svinbra jobb med att demonstrera vad konsolen går för. Tumnagel
53.3°
+
André Stray
0

Xbox Series X spår en ljus framtid
Vi har testat Microsofts next gen-konsol

TL;DR: Är du investerad i Xbox-världen sedan tidigare och vill fortsätta lira Xbox är Series X ett givet val. Konsolen har massvis med prestanda som får spel att se urläckra ut och flyta på riktigt bra. Formen är dock otymplig och gränssnittet lite väl plottrigt, men kan man leva med det belönas man med Xbox Series X en riktigt vass upplevelse. Tumnagel
47.8°
+
André Stray
0

Digital Foundry kikar på Gears 5 till Xbox Series X
Vad är skillnaden?

Xbox Series X kommer inte lanseras med några nya spel som visar vad konsolen kan göra, utan det demonstreras i upphottade äldre titlar. Digital Foundry har tagit en titt på hur Gears 5 rullar på konsolen och för att göra en lång historia kort är förstås gameplay helt oförändrat, men visuellt är det en flådigare upplevelse med mjukvarubaserad ray tracing, 120fps och oftast hög upplösning. Vill ni hellre läsa om Digital Foundrys fynd så har ni länk till deras omfattande artikel här nere till vänster. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Se när AMD presenterar Radeon RX 6000-serien
Liveström drar igång 17:00

Idag kommer AMD hålla lite låda och presentera nya grafikkort i nya Radeon RX 6000-serien som använder sig utav RDNA 2-arkitektur för att leverera stabil hårdvaruaccelererad ray tracing och variabel uppdateringsfrekvens. Showen kommer dra igång 17:00 idag och ni kommer kunna följa det hela via strömmen ovan. Tumnagel
43.5°
+
André Stray
0
Nästa sida