Foton från 67P/Churyumov-Gerasimenko Någon som vill bo där?

ESA har lagt upp ett gäng med bilder på den fantastiska kometen 67P/Churyumov-Gerasimenko. Klicka er vidare för att se alla!

Vetenskap, Rymden, esa, rosetta
Highlights från Rosetta-streamen Detta har skett hittills idag Vi har skrivit flera inlägg idag om Rosetta och dess landare Philae som just nu är på väg att landa på kometen 67P och här kommer ett till. Någon gång inom den närmaste timmen så är det tänkt att Jorden ska ta emot de första bilderna från landningen och ni kan hitta en livestream från ESA (European Space Agency) på den tidigare artikeln som visar vad som pågår i kontrollrummet. Den streamen är dock kanske inte den roligaste då den mestadels visar ett halvdött rum och tystnad. Men nu har ESA slängt ihop en fyra minuter lång video med alla höjdpunkter som skett under streamens tid och det är väl en perfekt uppladdning inför att få veta om de lyckats landa eller ej? Tumnagel
Kometen 67P/C-G stinker Rosetta har analyserat kometens grundämnen Den europeiska rymdmyndigheten ESA har publicerat lite nya bilder från kometen 67P/C-G som rymdfarkosten Rosetta fotograferat och även kommit fram till att kometen antagligen luktar väldigt illa. ESA skriver själva om kometens lukt i ett blogginlägg: "The perfume of 67P/C-G is quite strong, with the odour of rotten eggs (hydrogen sulphide), horse stable (ammonia), and the pungent, suffocating odour of formaldehyde. This is mixed with the faint, bitter, almond-like aroma of hydrogen cyanide. Add some whiff of alcohol (methanol) to this mixture, paired with the vinegar-like aroma of sulphur dioxide and a hint of the sweet aromatic scent of carbon disulphide, and you arrive at the x27perfumex27 of our comet." Det är med hjälp av sensorn ROSINA (Rosetta Orbiter Spectrometer for Ion and Neutral Analysis) som man har kunnat detektera och avgöra kometens lukt. Sedan tidigare hade ROSINA upptäckt vatten, kolmonoxid, koldioxid, ammoniak, metangas samt metanol på 67P/C-G men nu har man även upptäckt formaldehyd, svavelväte, vätecyanid, svaveldioxid och koldisulfid. Det verkar med andra ord inte som om den här kometen skulle vara det trevligaste stället att bo på. Tumnagel
Snart landar ESA på en komet Har bestämt vart man ska landa Snart har, förhoppningsvis, mänskligheten för första gången landat på en komet. Det är ESA som har släppt i väg en liten kometlandare med namn Philae från Rosetta som ska landa på Comet 67P/Churyumov–Gerasimenko. Platsen man ska landa på kallar man för Site J. Kometlandaren väger 100 kg och väntas nå kometens yta 11 november. Väl där ska man så klart utföra ett antal tester. Jag vet inte med er, men jag tycker att det här är ascoolt! Tumnagel
Så här låter kometen 67P/Churyumov–Gerasimenko Rätt mysigt För ett tag sedan skrev vi lite om hur kometen där Rosettas kometlandare Philae håller på och landar i detta nu luktade men nu vet vi även hur kometen låter. Det är ESA som har spelat in och lagt ut 67P/Churyumov–Gerasimenko:s ljud på SoundCloud och det hela kan väl bäst beskrivas som något slags vobblande ljud. Ni kan lyssna själva på inspelningen här nedan. Tumnagel
53.6° 0 Roger Åberg Roger Åberg
tors. 13 nov 2014, 10:40
Foton från 67P/Churyumov-Gerasimenko Någon som vill bo där?