33 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
NASA utser företag som ska designa Gateways bostadsmodul Northrop Grumman ska bygga rymdbostad vid månen
Bild till artikel Illustration av HALO-modulen på Gateway Foto: NASA / Northrop Grumman

NASA har gett det amerikanska företaget Northrop Grumman i uppdrag att konstruera bostadsmodulen på den kommande rymdstationen Gateway, en rymdstation som är tänkt att ligga i omloppsbana runt månen i framtiden.

Modulen kallas för Habitation and Logistics Outpost (HALO) och i den är det tänkt att astronauter som ska bege sig till månen eller som ska ta sig längre ut i rymden ska kunna mellanlanda på sin väg till eller från jorden. HALO kommer att vara ungefär lika stor som en mindre lägenhet och kunna hysa ett antal astronauter under kortare perioder.

Gateways bostadsmodul kommer att byggas ihop här på jorden och NASA siktar på att skicka upp den till rymden 2023. Northrop Grumman kommer att få 187 miljoner dollar för att fortsätta utveckla och färdigställa HALO.

spacenews.com Vetenskap, Rymden, nasa, gateway, månen, Northrop Grumman, halo NASA har utsett första leverantören till sin nästa rymdstation Maxar Technologies ska bygga en del av Gateway Förra veckan utsåg NASA elva företag som skulle arbeta med att återigen sätta amerikanska astronauter på månen och nu har man beställt den första delen som ska utgöra en del av USA:s framtida månuppdrag. NASA skriver i ett pressmeddelande att man har gett rymdföretaget Maxar Technologies i uppdrag att bygga systemet som ska driva den framtida rymdstationen Gateway. Gateway är tänkt att lägga sig i omloppsbana runt månen i framtiden och fungera som en slags bas för vidare uppdrag nere på månens yta. NASA:s chef Jim Bridenstine kommenterar Maxars uppdrag: "The power and propulsion element is the foundation of Gateway and a fine example of how partnerships with U.S. companies can help expedite NASA’s return to the Moon with the first woman and next man by 2024. It will be the key component upon which we will build our lunar Gateway outpost, the cornerstone of NASA’s sustainable and reusable Artemis exploration architecture on and around the Moon." Förutom Gateways drivsystem ska Maxar även utveckla ett system så att besättningen på Gateway ska kunna kommunicera med astronauterna nere på månen. USA planerar att återigen landa astronauter på månen senast 2024 och har tänkt att etablera en permanent bas på månen några år efter det. Tumnagel
40.3°
0
SpaceX, Blue Origin eller Dynetics ska landa astronauter på månen igen NASA har utsett företag som ska bygga månlandare NASA har gett de tre företagen SpaceX, Blue Origin och Dynetics i uppdrag att utveckla var sin månlandare de kommande tio månaderna. I början av nästa år kommer NASA att utse vilken av de tre som den farkost som eventuellt kommer att landa astronauter på månen igen 2024. SpaceX planerar att använda sin Starship-farkost för att försöka ta astronauter på månen medan Dynetics har tänkt att använda sig av en farkost som kallas för Dynetics Human Landing System. Den är tänkt att lämna jorden i en av United Launch Alliances framtida Vulcan-raketer. Jeff Bezos rymdföretag Blue Origin har tänkt att Integrated Lander Vehicle (ILV), som baseras på det koncept som Blue Origin visade upp förra året, ska ta USA:s astronauter till månen. Den kommer att utvecklas tillsammans med Lockheed Martin, Northrop Grumman samt Draper och även den är tänkt att lämna jorden med hjälp av en Vulcan-raket. NASA skriver om de tre månlandarna: Blue Origin of Kent, Washington, is developing the Integrated Lander Vehicle (ILV) – a three-stage lander to be launched on its own New Glenn Rocket System and ULA Vulcan launch system. Dynetics (a Leidos company) of Huntsville, Alabama, is developing the Dynetics Human Landing System (DHLS) – a single structure providing the ascent and descent capabilities that will launch on the ULA Vulcan launch system. SpaceX of Hawthorne, California, is developing the Starship – a fully integrated lander that will use the SpaceX Super Heavy rocket. Det var för ungefär ett år sedan USA beslutade att NASA skulle flytta fram sin månplaner och försöka landa en man och den första kvinnan någonsin på månen till 2024. Initialt var tanken att detta skulle ske från den kommande rymdstationen Gateway som är tänkt att ligga i omloppsbana runt månen men dessa planer övergavs tidigare i år på grund av tidsbrist. Nu är tanken att USA:s nästa månfarare ska bege sig direkt från jorden till månen utan några "mellanlandningar", precis som man gjorde på den gamla goda tiden när Apollo-gänget hängde på månen för 50 år sedan. Tumnagel
41.8°
0
SpaceX ska skicka grejer till Gateway Rymdstationen som ska cirkla runt månen i framtiden I fredags blev det klart att SpaceX kommer att få i uppdrag att leverera material och förnödenheter till den framtida rymdstationen Gateway, en rymdstation som är tänkt att ligga i omloppsbana runt månen om några år. SpaceX har tänkt att använda sig av en ny fraktkapsel som man kallar för Dragon XL när man i framtiden ska skicka grejer till den nya internationella rymdstationen vid månen. Dragon XL kommer att ha kapacitet att frakta runt fem ton material till Gateway när väl projektet är igång uppger SpaceX. Det kan jämföras med SpaceX Cargo Dragon som kan transportera lite över tre ton material till den internationella rymdstationen ISS. Exakt hur tidsplanen för Gateway och SpaceX framtida leveranser dit kommer att se ut är än så länge oklart. Ursprungligen tänkte sig NASA att Gateway skulle vara på plats redan när USA återvände till månen 2024, om nu så blir fallet, men dessa planer skrotades tidigare den här månaden. Här ovan hittas en illustration på SpaceX framtida transportkapsel Dragon XL och här nedanför en skiss på hur rymdstationen Gateway kanske kan komma att se ut i framtiden. Tumnagel
39.1°
0
NASA utser företag som ska hjälpa till med nästa månlandning SpaceX, Blue Origin, Boeing och åtta till Inom fem år har USA och NASA tänkt att landa människor på månen igen och nu har man utsett elva stycken amerikanska företag som förhoppningsvis kan hjälpa dem att åstadkomma det. Bland de elva företagen hittas bland annat de lite äldre rymdföretagen Boeing och Lockheed Martin. Dessa kommer att få sällskap av lite yngre rymdföretag som till exempel Elon Musks SpaceX och Jeff Bezos Blue Origin. Några av de elva företagen kommer att arbeta med specifika delar av projektet medan några kommer att var inblandade i samtliga delar. Företagen kommer nu at få dela på 45,5 miljoner dollar som de ska använda för att under de kommande sex månaderna ta fram olika förslag på system som kan användas för att landa människor på månen igen. I NASA:s kravspecifikation inkluderas bland annat en månlandare som ska kunna nå månen från NASA:s kommande rymdstation Gateway som är tänkt att ligga i omloppsbana runt månen. Månlandaren ska kunna ta astronauter från Gateway till månen och tillbaka. NASA vill även att månlandaren ska ha möjlighet att återkommande fylla på bränsle och givetvis ska den kunna återanvändas flera gånger. NASA och USA har som målsättning att amerikanska astronauter återigen ska vandra på månens yta senast 2024. I faktarutan nedan hittas samtliga elva företag som förhoppningsvis ska hjälpa till med att åstadkomma det. Tumnagel
40.7°
0
40.1° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
tis. 9 jun 2020, 16:40
NASA utser företag som ska designa Gateways bostadsmodul Northrop Grumman ska bygga rymdbostad vid månen
40.1°
0