Test av Star Realms

Spel / Brädspel
Star Realms är ett kortspel som i slutet av 2013 lyckades dra ihop 50 000 dollar via en kickstarterkampanj för att bli verklighet och nu så är det här. Spelet är skapat av Darwin Kastle och Rob Dougherty som båda är medlemmar i Magic Pro Tour Hall of Fame (Magic: The Gathering) så de borde ha lite koll på kortspel kan man tycka.

Spelet är ett tvåspelarspel där man slåss mot varandra med rymdbaser och häftiga rymdskepp och den som först gör 50 i skada på motståndaren vinner. Jag ska redan nu påpeka att det ej är ett CCG utan man köper ett startpaket och det är allt som behövs för att spela.

Spelet tar max 10 minuter att lära sig och sedan är det dags för episka rymdkrig där man köper allt bättre skepp och baser från en gemensam lek för att på så sätt bygga upp ett försvar och en attackflotta. Ett spel tar cirka 20 minuter och kan gå ännu snabbare vilket gör det perfekt att spela mellan spel eller när man väntar på något.

En extra kul grej är att man inte behöver någonting mer än startasken som exempelvis tärningar eller anteckningspapper då de även tryckt upp livkort som används för att veta hur mycket skada man har tagit, resten finns på spelkorten. En annan fördel är att det inte tar så mycket plats så att man kan spela det lite här och var, exempelvis så är alla bilder tagna på ett fik med minimalt bord.

Skeppen och baserna tillhör fyra olika fraktioner som alla har sin styrka och under spelets gång så köper man oftast kort av en eller två av dessa fraktioner då de blir starkare tillsammans. Detta gör att spelen inte blir likadana hela tiden då det finns flera kombinationer och dessutom en mängd olika skepp och baser som slumpmässigt läggs fram till ”försäljning”.

Det är en hel del slump och tur i spelet men man känner ändå hela tiden att man har kontroll då man varje runda har möjlighet att köpa nya skepp som passar ens flotta men förvänta er inte att den bästa spelaren alltid vinner. Något som inte alltid är en dålig grej då man alltid kan lära ut spelet till någon ny och ha en hyfsat jämn match. Trots detta så finns det ändå en del strategier man kan ha vilka ofta baseras på vilka de första skeppen man köper blir. Enligt mig så har spelet en alldeles lagom strateginivå då jag gillar att göra medvetna val men ändå låta spelen bli hyfsat jämna.

Jag fick lära mig detta spel här om dagen och har redan spelat en hög matcher och köpte det omgående då det endast kostar 145 kronor. Troligen kommer jag att alltid ha med detta till spelkvällar då det tar lite plats och är enkelt att lära ut.

Jag vill även påpeka att artworken är riktigt snygg även om korten i sig kanske blir lite röriga med så många symboler här och var.

Har jag missat något som ni undrar över så hojta i kommentarerna.
starrealms.com +

Trailer för The Green Inferno

Film / Trailer
Idag släpptes den första trailern för Eli Roths kommande kanniblathriller, The Green Inferno. Handlingen följer en grupp aktivister från New York som reser till Amazonas för att skydda en utdöende stam. Istället kraschlandar de mitt i djungeln och blir tillfångatagna av infödingarna de från början gav sig av för att rädda. Infödingarna vill även äta upp dem.

Roth spelade in filmen på plats i Peru och det är riktiga urinvånare från platsen vi får se i filmen.

The Green Inferno har amerikansk biopremiär den 5 september.
youtube.com +

Skylanders kunde ha varit Nintendo-exklusivt

Spel / Nintendo
Spelserien Skylanders, utvecklad av Toys For Bob och utgivet av Activision, har blivit en enorm succé världen över. Spelen och de små plastfigurerna har sålts i miljontals exemplar. Nu har det kommit ut rätt så intressant information om att Skylanders kunde ha blivit exklusivt för Nintendo.

Enligt Paul Reiche från Toys For Bob så var Activision i kontakt med Nintendo i ett tidigt skede och visade upp en prototyp av det första Skylanders. Tanken var att inleda ett samarbete kring Skylanders och ge ut det tillsammans. Det skulle innebära att Activision och Nintendo delade på kostnaderna men också på intäkterna från spelet. Men tydligen tackade Nintendo nej. Någonting som de säkert ångrar nu i efterhand då det förmodligen skulle inneburit väldigt mycket pengar till Nintendo.

Det återstår att se om Nintendo försöker sig på något eget. Jag väntar fortfarande på ett Skylanders-liknande spel med Pokémon-karaktärer. Det skulle nog ha potential att sälja riktigt mycket tror jag.
www.nintendolife.com +

En titt på det nya fotoläget i inFAMOUS: Second Son

Spel / Sony
I dag släpper Sucker Punch en patch för inFAMOUS: Second Son där man ger folk möjligheten att låsa spelet till 30 bildrutor i sekunden. Patchen slänger även med ett nytt fotoläge som man kan använda om man vill ta några häftiga skärmdumpar i spelet.

En mer detaljerad blick på detta fotoläge kan beskådas i klippet ovan.
blog.eu.playstation.com +

Jamie Hyneman visar upp sitt luftgevär

Pryl / Pryl
Muthbusters-profilen Jamie Hyneman visar här upp sin nya leksak, ett högtrycksluftgevär/granatkastare som man nog kan skapa ett och annat blåmärke med.
www.tested.com +

Institut Pasteur har tappat bort sitt SARS-virus

Bilden är ett montage
Vetenskap / Medicin
Institut Pasteur i Frankrike har lyckats med bedriften att tappa bort tusentals vialer (2 300 för att vara exakt) som innehåller bitar av dödliga SARS-viruset. Institutet försöker dock lugna folk och påstår att innehållet i de borttappade vialerna inte är smittsamt och säger att infektionsrisken från dessa fragment är så gott som noll.

Men trots detta så är et ju lite tokigt att 2 300 försvann ur ett säkert laboratorium. Institutet har letat efter det dödliga viruset men kan inte hitta det.

"We looked for the boxes everywhere. We went through the lists of all the people who have worked here for the past year and a half, including interns. We analysed their profiles to check there was no conflict of interest."
Vi får väl hoppas på att Institut Pasteur kommer hålla bättre koll på sina dödliga virus i framtiden.
www.telegraph.co.uk +
bloggportalen