Första trailern för Isle of Dogs
Av Wes Anderson 
42.6°
+
Frode Wikesjö
0
Världen kan få en global digitalskatt
Om EU-kommissionen får som den vill 
43.2°
+
Emmy Zettergren
0
Chris Forsberg sladdar på en bilskrot
Med en ganska vass Nissan 370Z 
84kg
+
Bobby Green
San Francisco och Oakland stämmer oljeföretag
För att de medvetet bidragit till klimatförändringar 
54.7°
+
Emmy Zettergren
0
Det gömda spelet på Switch är en hyllning till Satoru Iwata
Fint 
45.4°
+
Frode Wikesjö
0
Foo Fighters åker bil med James Corden
Är Carpool Karaoke tillbaka där det hör hemma? 
108kg
+
Bobby Green

Volvo XC40 är här och den kommer som elbil

Svenska priser klara och beställningsbar direkt

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volvo

Volvo har nu dragit skynket av den nya modellen XC40. I samma veva öppnar orderböckerna och de svenska priserna är redan klara. Den billigaste som går att beställa för tillfället är en D4 AWD Momentum Intro Edition med 190 hästar och den kostar från 398 900 kronor. Förutom detta motoralternativ kommer även T5 AWD Momentum Intro Edition med 247 hästar. För den får man betala 416 900 kronor. Vill man ha den lite sportigare versionen man kallar för R-design Intro Edition får man betala 438 900 kronor. Det kommer fler alternativ senare, både dyrare och billigare, bland annat ett hybrid-alternativ och något troligtvis många har väntat på - en helt eldriven version.

Vid årskiftet kommer man att presentera fler versioner med både fyr- och framhjulsdrift. Vill man köra på bensin är det T3 FWD (framhjulsdrift) med 156 hästar eller T4 FWD med 190 hästar som gäller. Den förstnämnda med Kinect-paket kostar från 296 000 kronor. På dieselsidan hittar vi D3 AWD och D3 FWD med 150 hästar. D3 FWD börjar på 312 000 kronor. Ännu längre fram kommer även ett nytt trecylindrigt motoralternativ och XC40 blir den första av Volvos modeller som får ta del av denna.

XC40 är den första som byggs på den modulbaserade plattformen CMA. Det är en ny plattform som kommer att användas till kommande modeller i 40-serien, bland annat den helt eldrivna versionen. Mycket teknik från storasyskonen XC90 och XC60 har hittat till XC40 och här finns saker som Volvo Cars Pilot Assist-system, City Safety-systemet, avkörningsbegränsare, Cross Traffic Alert med autobroms och en 360-graderskamera som hjälper föraren att parkera på trånga parkeringsplatser.

Roger kommer inom kort att fingra på bilen där den står utställd, så fler artiklar om XC40 lär dyka upp under dagen. Bygg din bil här. Beställer du nu ska bilen levereras under första kvartalet nästa år.

Visa
Pressmeddelande
Orderböckerna öppnar för nya Volvo XC40
Volvo XC40 premiärvisas i dag för hela världen.
Samtidigt öppnar Volvo Car Sverige orderböckerna för bilen. Det blir också direkt möjligt att bygga sin egen XC40 på volvocars.se via https://byggdinvolvo.volvocars.se

Klockan 11.30 i dag, torsdag, visades Volvo Cars ny lilla och kompakta SUV XC40 upp för världen. Det var visningar i Milano och Stockholm.
Samtidigt blir det möjligt att beställa bilen och att bygga den via volvocars.se

De första versionerna av Volvo XC40 som omgående är möjliga att beställa är introduktionserbjudande som är rikligt utrustade.
* Motoralternativet T5 AWD, 247 hästkrafter, i Momentum Intro Edition kostar från 416 900 och i R-design Intro Edition kostar bilen från 438 900.
* Motoralternativet D4 AWD, 190 hästkrafter, i Momentum Intro Edition kostar från 398 900 kronor och i R-designutförande Intro Edition från 420 900 kronor.
Byggstart för dessa bilar är senare i höst. De första kunderna kommer att få sina bilar under första kvartalet nästa år.

I samband med presentationen av modellår 19, omkring årsskiftet, kommer nya XC40 med fler motorer samt både fyrhjuls- och framhjulsdrift. Det blir bensinvarianterna T4 AWD och T4 FWD med 190 hästkrafter samt T3 FWD med 156 hästkrafter och dieselversionerna D3 AWD och D3 FWD med 150 hästkrafter.
* Instegspris för D3 FWD och Kineticeutförande från cirka 312 000 kronor.
* Instegspris för T3 FWD och Kineticutförande från cirka 296 000 kronor.
Nya Volvo XC40 kommer också bli möjlig att beställa digitalt med fullservicetjänsten och konceptet Care by Volvo. Beställning görs via volvocars.se och i Bygg Din Volvo.

Nya XC40 gör Volvo komplett för det snabbväxande segmentet premium-SUV:ar

Volvo Cars utökar i dag sitt modellprogram med SUV:ar med lanseringen av sin nya kompakta premium-SUV XC40 i Milano.

Samtidigt som Volvo Cars introducerar XC40 förnyar man även den traditionella modellen för bilägande med den nya prenumerationstjänsten ”Care by Volvo”. Care by Volvo, som blir tillgängligt i och med lanseringen av XC40, gör bilägandet lika transparent, enkelt och problemfritt som att ha en telefon.

En prenumeration med en fast månadsavgift innebär att handpenningar, prisförhandlingar och lokala prisskillnader tillhör det förgångna. Beroende på den regionala tillgängligheten kommer Care by Volvo även att inkludera en rad concierge-tjänster såsom tankning, tvätt och städning, hämtning för service och leverans av varor som köpts på nätet direkt till bilen. XC40 med Care by Volvo kan beställas online från och med i dag på utvalda marknader, bland annat Sverige. Read more about Care by Volvo here.

XC40-ägarna blir de första Volvo-kunderna som kan dela sin bil med släkt och vänner via Volvo on Call med en ny digital nyckelteknik. Bildelning ingår som standard för Care by Volvo-kunder.

XC40:s ankomst betyder att för första gången i historien har Volvo Vars tre nya SUV:ar som kan köpas världen över i det som är det snabbast växande segmentet i bilbranschen. Det banar i sin tur väg för ytterligare tillväxt vad gäller försäljning och lönsamhet.

Nya XC40 är den första modellen som byggs på Volvo Cars nya modulbaserade bilplattform (CMA), en plattform som kommer att användas för alla kommande modeller i 40-serien, inklusive modeller som drivs enbart på el. CMA, som har utvecklats i samarbete med Geely, ger företaget den skalekonomi som krävs för detta segment.

– XC40 är vår första modell i segmentet kompakta SUV:ar och den breddar målgruppen för Volvo som varumärke och tar det även i en ny riktning, säger Håkan Samuelsson, vd och koncernchef. – Den är en fräsch, kreativ och karakteristisk ny medlem i Volvos modellprogram. Därför känns det helt naturligt att premiärvisa XC40 här i Milano, en vibrerande europeisk hotspot för mode, konst, design och livsstil.

Vad gäller teknik introducerar XC40 den prisbelönta säkerheten, konnektivitets- och infotainment-teknikerna som är känd från bilarna i 90-och 60-serierna i segmentet kompakta SUV:ar. Liksom sina större modellsyskon belyser XC40 den transformerande effekt som dessa nya, egenutvecklade tekniker har på varumärket och lönsamheten.

Dessa tekniker gör XC40 till en av de mest välutrustade kompakta premium-SUV:arna på marknaden. Bland säkerhets- och förarstödsfunktionerna i XC40 hittar vi Volvo Cars Pilot Assist-system, City Safety-systemet, avkörningsbegränsare, Cross Traffic Alert med autobroms samt en 360-graderskamera som hjälper föraren att parkera på trånga parkeringsplatser.

XC40 erbjuder även ett helt nytt och banbrytande koncept för förvaring inne i bilen. Smart interiördesign ger XC40-förarna tillgång till bland annat mer funktionella förvaringsutrymmen i dörrarna och under stolarna, ett speciellt fack för telefoner, inklusive induktiv trådlös laddning, en utfällbar krok för små shoppingpåsar och en uttagbar avfallsbehållare i tunnelkonsolen.

Vid produktionsstart kommer XC40 att kunna fås med dieseln D4 eller den bensindrivna fyrcylindriga T5 med Drive-E-drivlina. Fler drivlinealternativ, inklusive en hybridiserad och en helt elektrisk version, tillkommer längre fram. XC40 blir även Volvos första modell som kan fås med Volvo Cars nya trecylindriga motor.

Produktionen av nya XC40 startar vid Volvo Cars fabrik i Gent i Belgien i november. Orderböckerna och prenumerationspaketet Care by Volvo är emellertid öppna för kunder redan nu.

McLaren släpper helt ny modell

Men du kan bara köra den via TV:n

Visa inte Bil-artiklar
Bil / McLaren

I dag presenterade McLaren en helt ny bilmodell som vi inte hade en aning om tidigare. Den heter McLaren Ultimate Vision GT och det är en hyperbil med hybrid-drivlina bestående av en V8:a på 4,0 liter och dubbla elmotorer som tillsammans utvecklar 1 150 hästar och 1 275 newtonmeter. Bilen driver på alla fyra och du sitter inte och kör utan ligger ned. Det låter ju heltokigt såklart, men så är den här bilen bara ett påhitt i TV-spelens värld också. Den är framtagen exklusivt för det nya spelet Gran Turismo Sport som bara finns till Playstation 4. Spelet släpps den 17 oktober.

Enligt McLaren är bilen en vision om vad tillverkaren skulle kunna bygga någon gång efter år 2030.

I dag drar vi fram Volvo XC40 i ljuset

Vi rapporterar från premiären

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volvo

Jag är på väg ner till Milano för att bevaka premiären av Volvo XC40. Vi vet redan i princip hur den ser ut men hur känns den? Hur ser den ut i verkligheten? Det är frågor som jag hoppas kunna få svar på om sisådär tolv timmar.

Volvo XC40 är en viktig bil för Volvo, så klart. Konkurrensen är superhård i segmentet så det är ingen självklar vinst här, men samtidigt så växer segmentet oerhört mycket så lyckas man attrahera kunderna så kan detta betyda oerhört mycket.

Jag kommer att sända live från presentationen så glöm inte att följa oss på Facebook. Under dagen kommer nog också lite uppdatering på Instagram. Och självklart här på Feber!

Har ni några frågor så skriv dem bland kommentarerna så ska jag försöka svara eller få svar!

Eldriven buss tog sig 177 mil på en laddning

Nytt världsrekord

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Elbilar

Startup-företaget Proterra har gjort en ganska så imponerande bedrift med deras eldrivna buss Catalyst E2 Max då man nyligen lyckades ta sig hela 177 mil på en enda laddning. En buss har som väntat bra med plats för batteripack och under skalet finns ett på hela 660 kWh. Testrepan utfördes på en enkel bana utan passagerare och utan stopp.

De första E2-bussarna är planerade att börja rulla på Los Angeles gator senare i år.

Hur filmade man Bugatti Chirons rekord?

Med en annan Chiron såklart

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Bugatti

Förra veckan släppte Bugatti nyheten att de slagit ett nytt världsrekord med modellen Chiron. Man hade nämligen klarat av att köra 0-400-0 km/h på strax under 42 sekunder vilket är helt sinnessjukt. I samband med detta släppte man även en film på rekordrepan, som i mina ögon till en början såg rätt fejkad ut. Men det var den tydligen inte, utan man hade en kamerabil som följde med och filmade hela rasket. Men vilken bil kan hänga med i detta tempo egentligen? En annan Chiron såklart.