Nevs tappar rätten till namnet SAAB

Bil / Saab
Namnet SAAB har dragits i smutsen både en och tre gånger de senaste åren och nu verkar försvarskoncernen Saab AB tröttnat. Man har helt enkelt dragit tillbaka rätten för Nevs att använda SAAB.
"Sedan Nevs ansökt om rekonstruktion har vi varit tvungna att meddela dem vi dragit tillbaka rättigheterna att använda Saab som produktmärke Saab för att sälja och tillverka bilar, säger Sebastian Carlsson, presschef på Saab AB till DI."
Personligen tycker jag att namnet SAAB kan få vila i frid med värdighet.
sverigesradio.se +

Vi har känt på Volvo XC90

Bil / Volvo
Volvo har efter att Ford släppte taget kämpat för att bli ett eget företag med en egen historia, egen teknik och en egen identitet och XC90 är den första frukten av den kampen. Efter 45 minuter presentation av en hel drös människor från Volvo är känslan tydlig - man är stolt och det är ju lovande.

Volvo XC90 är en helt ny Volvo på alla håll och kanter. Inga tråkiga arv finns kvar från Ford utan motorer, plattform och allt är nytt och egensnickrat. Och det är välsnickrat tycker jag.

XC90 är stor, inte bara för Volvo utan även för den som möter bilen i dess fysiska form. Jag är 180 cm hög och jag spöar bara XC90 med 2.5 cm! Längden ligger på 495 cm och det i kombination med dess form gör att bilen känns riktigt, riktigt mäktigt. Man behöver inte läsa någon specifikation för att förstå att man får in lite skit i den här. Ni som kommer ihåg SUV-konceptet kommer ihåg en helt annan bil egentligen och från utsidan är det tråkigt, men på insidan är det inte alls tråkigt.

XC90 är sjusitsig - alltid. Konkurrenterna slänger ofta ut de sista sätena när de stoppar in batterier och annat tråkigt men XC90 är sjusitsig även med största motoralternativet T8 som bjuder på både en bensinmotor och en elmotor. Riktigt coolt. Jag kröp bak där bak och Volvo säger själva att det är till för dem under 170 cm, jag är som sagt tio till men jag kommer in utan problem och sitter faktiskt - under omständigheterna - riktigt bra. Jag slår i huvudet lite men skjuter jag fram mellansätet får jag gott om plats för benen. Hade du tänkt att skjutsa ett halvt fotbollslag i din XC90 kommer ungarna sitta bra där bak bra många år.

Alla stolar individuellt fällbara och vinklingsbara och mellanraden går som sagt att skjuta fram och tillbaka, något som börjar bli standard i dessa bilar och det klagar vi inte på alls. En rolig detalj är att bakre raden fäller man med motor vilket gör att man kan fälla den från förarpositionen.

I framsätet har man skrotat allt vad tråkighet heter. Här är det stiligt, det känns premium och man har tänkt helt rätt. Hela paketet framför ögonen är digitalt och förändras beroende på vad du gör, när du håller ögonen på vägen har du heads up i rutan och i mitt konsolen hittar du den nya skärmen som är ställd på höjden - mer om den i separat artikel.

Allt känns rätt, snyggt och självklart. Det finns en liten, liten bit kvar innan man spöar alla i klassen men man behöver i alla fall inte skämmas längre, en sådan detalj är knapparna på ratten som kändes sådär.

Tillbaka till utsidan då, är den snygg? Inte lika snygg som konceptet, så klart, och från sidan är rumpan alldeles för lik nya BMW X5 för att jag ska bli riktigt till mig i trasorna. Likheterna med gamla XC90 är också tydliga, lite för tydliga tycker jag som hade hoppats att man hade vågat ta ut svängarna ännu mer. Framlyktorna har fått en konstig knix och blivit längre, också något som inte fanns på konceptet och som förstör karaktären en smula tycker jag. Synd.

Det som jag är mest besviken på är att bilen jämfört med XC-konceptet har blivit så förnuftig. Konceptet kändes sportigt, piggt och framåt - det färdiga resultatet känns betydligt mer låda. Som köpare är det nog däremot inget dåligt alls eftersom det här ska vara en praktiskt bil. Vill man ha något smäckert får man snällt köpa en annan bil.

Men formen funkar och hela paketet fungerar verkligen. En inredning som man vill vara i, en form som man inte skäms för, en attityd som jag tror tilltalar många och som framförallt är något i alla fall jag kan identifiera mig med.

Det här är nog den första Volvon som jag skulle kunna tänka mig att köpa.

XC90 är den första bilen av många nya bilar från Volvo. 9 modeller ska finnas när man är klar och efter XC90 kommer nog fokus ligga på V90 och S90, något som jag ser fram emot!

Frågor? Använd kommentarerna så ska jag försöka svara på dem!

Det här är Volvos nya logga

Bil / Volvo
Släpper man en helt ny bilmodell så passar det väl ypperligt att släppa en helt ny logotyp också - och så här ser den ut. Som ni märker har ringen blivit viktigare och texten fått flytta in i ringen istället för att ligga på den. Pilen som pekar snett upp till höger fortsätter ni vidare i det streck som ligger i grillen.

Så fungerar Volvos nya touchskärm

Bil / Volvo
I dag var vi som sagt och kände på nya Volvo XC90 och eftersom jag gillar teknik fastnade jag på den stora skärm som man har placerat mitt i bilen. Till skillnad från många andra har man placerat skärmen på högkant vilket har många fördelar. Man har gjort gränssnittet så att det går att göra flera saker samtidigt vilket är en dröm när du kör - du kan byta låt utan att försvinna från navigeringen till exempel.

Skärmen är finfin i sin upplösning och med infraröd teknik känner den av vart dina fingrar är. Man behöver inte ens nudda skärmen för att den ska veta vad fingrarna är, något som är extra bra när det är svinkallt ute och man fortfarande har handskarna på sig.

Gränssnittet är snyggt och trevligt och reagerar snabbt och som man förväntar sig från en bra tablet i dag. Äntligen! Startskärmen är uppdelad i fyra områden och överst hittar vi navigering, under det media, sedan telefon och sist men inte minst extrautrymmet. Tredjepartsappar kommer att kunna göra anspråk på dessa, Spotify-appen kommer alltså att synas i mediautrymmet och ersätta det som finns där från start - om man nu vill det. Lysande. Bland apparna som kommer från start hittar vi musikappar så klart men man pratade även om parkeringsappar så att man kan betala sin parkering direkt i bilen.

Klickar man in sig på en yta växlar den först upp i ett steg där den tar över halva skärmen men de kan gå ett steg till och ta över hela skärmen om det behövs. När man vill hem igen klickar man bara på hemknappen.

Navigeringen är svår att testa på riktigt när man inte är ute och kör men kartorna har väldigt bra respons och det är klart lovande.

Det nedersta utrymmet är alltså ett extra utrymme som kommer att användas på lite olika sätt beroende på vad användaren vill. Det kommer att komma olika appar till systemet och är dessa inte navigering eller media så kommer de att visas här. Två sådana är CarPlay från Apple och Android Car från Google - båda systemet kommer att stödjas.



Du kopplar din iPhone eller Android till systemet och så får du upp dina appar direkt här - om de har stöd för CarPlay eller Android Car vill säga. Att dessa system får en egen yta är faktiskt briljant, det blir inte en helt egen värld utan kommer förhoppningsvis att fungera i symbios med resten av systemet.

En intressant sak är profiler. Man är ju flera personer som använder en bil och sätter man upp profiler så kan man snabbt få det som man vill, du och din partner kanske inte alls vill lyssna på samma radiostationer, ha samma appar installerade eller ha bilens säkerhetssystem inställda på samma sätt. Inga problem!

Profilerna - inklusive inställningen på stolen och av bakspeglarna - går att knyta till olika nycklar. Kommer du ut på morgonen och använder din nyckel för att låsa upp ställs speglar in, stolen in, din musikapp startas och din telefon kopplas.

Fungerar detta som det sägs är det faktiskt briljant. Vardagslyx.
www.volvocars.com +

Det här är Volvo XC90 First Edition

Bil / Volvo
Volvo tar till ett roligt grepp med Volvo XC90 - man börjar med att tillverka 1927 bilar som man kallar för First Edition. Anledningen till att det är 1927 är så klart att det är då som Volvo grundades.

Alla bilarna i First Edition kommer att vara utrustade efter samma specifikation (med antingen D5 eller T6-motorn) och kommer att vara rätt så fullsmetade med utrustning. Förutom att få vara först (bilen ska ut på 26 marknader så långt ifrån alla kommer till Sverige) får man en lite speciell nyckel, lite skyltar vid insteg och så vidare.

Färgen kommer att vara Onyx Black och sporta 21-tumsfälgar (eller 22 om du vill det). Inredningen är i nappaläder i färgen bärnsten, läderintrumentbrädan kommer att vara asgrå och träpanelerna i valnöt

Framsätena är så klart elinställbara men har även ventilation. På rad två har ytterplatserna värme i rumpan.

Ljudsystemet från Bowers & Wilkins ingår med 19 högtalare och subwoofer.

Jag gillar detta eftersom det betyder att de första bilarna som kommer att börja rulla på stan kommer att vara bra utrustade och se snygga ut, något som inte är helt oviktigt.

Vill du ha en får du hänga på det virtuella låset 3 september klockan 16.00 - bilen kommer bara att gå att beställa på nätet. 25 000 kronor behöver du ha på banken då, resten av affären går att göra upp senare hos handlaren. Då behöver du ha med dig ytterligare en slant - First Edition kostar 789 000 kronor.
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen