Google betalar bara 5,9 miljoner i skatt i Sverige
Säljer uppskattningsvis för 4 miljarder 
21.6°
+
Roger Åberg
0
Är Airbnb värt 250 miljarder kronor?
De själva tycker i alla fall det 
29.7°
+
Roger Åberg
0
Här är loggan till The Grand Tour
Det närmar sig, långsamt 
45.1°
+
Roger Åberg
0
Tony Hawk sätter en 900 en sista gång
Respektabelt att göra det vid 48 års ålder 
88kg
+
Frode Wikesjö
Sponsrat inlägg
Det här händer med Xbox One!
Se Phil Spencer prata framtid 
Annons
+
Varg pallar knappt yla
Varför anstränga sig när man istället kan sova? 
52.9°
+
Frode Wikesjö
0
Lyckad första uppskjutning för Kinas nya raket Long March 7
Ska bli ryggraden i det kinesiska rymdprogrammet 
41.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Auktionsrappare till fräscha beats
Fantastiskt Vine-konto 
136kg
+
Roger Åberg

Det här är nya Porsche Panamera!

Äntligen officiell

För sju år sedan presenterade Porsche sin Panamera och även om det på många sätt var en fantastisk bil så var det inte många som gillade utseendet. Snarare tvärtom. Ansiktslyftningar gjordes men inget hjälpte. Men nu är äntligen generation två här och min magkänsla säger att den här kommer att bli bättre mottagen.

Både front och rumpa känns numera verkligen igen från de mindre och nättare syskonen. Helheten känns i alla fall enligt mig betydligt bättre.

Men mindre har bilen inte blivit för det, snarare tvärtom. Nya Panamera är 505 centimeter lång, 3,5 centimeter längre än föregångaren. Lite, lite bredare (4 millimeter) har den blivit och är numera 193,5 centimeter på bredden. Alla som kört Panamera vet att det är mycket, det här är inget som man klämmer sig mellan små luckor i stadstrafiken med. Bilen har även blivit 5 millimeter högre och mäter nu 142,3 centimeter på höjden.

Axelavståndet har förändrats och framaxeln har flyttats fram vilket ger ett mindre överhäng.

Precis som tidigare har Panamera en vinge bak som fälls ut. På turbon är den stor, kolla in 1.55 minuter in i filmen ovan för att se besten in action.

Tre modeller och motorer kommer från start. Panamera 4S Diesel, Panamera 4S och Panamera Turbo. En Turbo S lär komma. Alla tre driver på alla fyra hjulen och har en ny PDK-låda med åtta växlar.

Panamera 4S Diesel har 422 hästar och ska vara Porsches starkaste diesel någonsin. Vrider är 850 newtonmeter och 0-100km/h går på 4,5 sekunder. Lägger man till ett Sport Chrono-paket sänks det till 4,3 sekunder. Förbrukningen ligger på 0,67-0,68 liter per mil.
Pris från 1.150.000 kronor.

Panamera 4S har en V6:a som med dubbla turbos ger 440 hästar och 550 newtonmeter. 0-100 km/h går på 4,4 sekunder, med Sport Chrono går det på 4,2 sekunder. Förbrukningen ligger på 0,81-0,82 liter per mil.
Pris från 1.110.000 kronor.

Panamera Turbo har en V8:a på fyra liter som ger 550 hästar och 770 newtonmeter, det är 30 respektive 70 extra mot föregångaren. 0-100 km/h går på 3,8 sekunder och med Sport Chrono går det på 3,6 sekunder. Turbon kommer den här gången under litern per mil, de exakta siffrorna är 0,93-0,94 liter per mil.
Pris från 1.520.000 kronor.

Inredningen är helt ny och det som syns mest är kanske skärmarna. Framför föraren hittar vi skärmar men inte bara. Klockan i mitten verkar som tur är vara rätt analog fortfarande. I mitten på instrumentpanelen sitter numera en smått gigantisk skärm.

Modellerna går att beställa i dag men bilen lanseras på riktigt i november här i Sverige. Som jag vill köra den.

teknikensvarld.se +

Följ med på galna rekordvarvet runt Isle of Man

Mark Higgins kommenterar

Mark Higgins slog sitt eget rekord i varvtävlingen på Isle of Man med sin Prodrive-byggda Subaru WRX STI. Det här är en film där vi får följa med på hela varvet, som tog dryga 17 minuter, och Mark själv kommenterar det.

Det går verkligen helt galet fort. Älskar kommentarer som "i de här hastigheterna kan bilen lyfta och börja flyga och vi vet inte riktigt vad som skulle hända då".

youtube.com +

Här är loggan till The Grand Tour

Det närmar sig, långsamt

Suget efter bra TV-program verkar vara oändligt, eller nya Top Gear verkar inte döda det i alla fall. Suget efter The Grand Tour är i alla fall stort när vi skriver om att det är klart hur deras nya logga ska se ut.

Volkswagen har gjort upp med amerikanska myndigheter angående dieselgate

Blev rätt dyrt

Nyhetsbyrån Bloombergs rapporterar att Volkswagen nu ska ha kommit överens med amerikanska myndigheter om hur mycket de ska få betala efter det så kallade Dieselgate där det framkom att Volkswagen hade fuskat med bilars utsläpp.

Enligt Bloomberg landade summan på runt hisnande 15 miljarder dollar. Utav dessa ska runt 10 miljarder gå till att köpa tillbaka bilarna det gäller till det värdet de hade innan skandalen samt skadestånd till de drabbade ägarna. Ytterligare 2,7 miljarder dollar ska gå till U.S. Environmental Protection Agency samt California Air Resources Board och två miljarder ska VW investera i teknologi för rena utsläpp. Ytterligare 400 miljoner dollar ska gå i skadestånd till diverse amerikanska delstater.

Siffrorna är inte officiella ännu men Bloomberg ska ha fått ta del av informationen med personer inblandade i förhandlingarna mellan VW och USA.

bloomberg.com +

Datainspektionen sågar lagförslag om självkörande bilar

Bilarnas kameror anses vara integritetskränkande

Har självkörande bil, läser bok i papper. Mind blown.
Foto: Volvo

IDG rapporterar att de eventuella lagförändringar som krävs för att självkörande bilar ska få framföras på svenska vägar har åkt på ett rejält bakslag då Datainspektionen sågar det.

Datainspektionen anser att bilarnas kameror och andra sensorer är integritetskränkande då de automatiskt registrerar personer i sin omgivning medan de kör. Datainspektionens jurist Malin Ricknäs säger:
"Självkörande fordon är utrustade med kameror, radar, mikrofoner, gps och en rad andra sensorer som samlar in mängder med uppgifter som kan vara direkta eller indirekta personuppgifter om personer i eller utanför fordonet. Utredningen har inte tillräckligt utrett vilka sensoruppgifter som är personuppgifter och hur dessa uppgifter ska hanteras och skyddas."
Då självkörande bilar kräver kameror, åtminstone de bilar som utvecklas för tillfället, för att kunna köra autonomt verkar det som om det nu kan bli lite knivigt att få igenom de lagförändringar som krävs med andra ord.

idg.se +

Ford släpper specialmodell av Ford GT

Ford GT ’66 Heritage Edition

Bil / Ford

Den redan väldigt exklusiva Ford GT kommer nu i en ännu exklusivare variant. Ford GT ’66 Heritage Edition är namnet och den är en homage till den GT40 Mark II som van Le Mans 1966.

Bilen har förutom svart lack, ränder, stora tvåor på dörrarna även lite exklusiva färger och material på insidan. Den svarta färgen går att få antingen blank eller matt.

Bilen kommer alltså bara finnas som 2017 års modell och i extremt liten upplaga.

media.ford.com +

Top Gear USA lägger ner

Sändes det fortfarande?

Det är inte skakigt för "riktiga" Top Gear, efter sex säsonger är det nu slut för Top Gear USA. Programmet sänder sitt sista avsnitt ikväll, det meddelade programledaren Rutledge Wood på Instagram.

"I remember the day that I got the phone call to ask if I'd be interested in talking to one of the producers about possibly being one of the hosts of the US's version of the world's most iconic car show. It's been an amazing ride for sure, and although I don't think the show is done, it appears that it's done with our friends at History, and we're incredibly grateful for being a part of the A&E Networks family."

autoblog.com +