Snubbe "fes" sig till seger i finska utgåvan av Talang
Heja Finland? 
41.2°
+
Frode Wikesjö
0
Svenskutvecklade spelet Clustertruck säljer riktigt bra
Har dragit in 12,6 miljoner kronor 
42.2°
+
Emmy Zettergren
0
Här är den andra trailern för Fifty Shades Darker
Mr. Grey Will See You Again 
31.8°
+
Frode Wikesjö
0
Årets 25 bästa filmer
En nedräkning 
80kg
+
Bobby Green
Audi-bilar kopplas till trafikljusen
Nu igång i Las Vegas 
44.1°
+
Bobby Green
0
Nästa år kommer hela Google drivas av förnybar energi
Kontor och datacenter ska drivas av sol- och vindkraft 
59.4°
+
Wille Wilhelmsson
0
Uppdaterad Fitbit bekräftar köp av Pebble
Pebble Time 2 och Core är döda 
26.4°
+
André Stray
0
I Norge finns det ett hotell för cyklar
Smidigt för pendlare 
108kg
+
Bobby Green

Dodge ger Challenger fyrhjulsdrift

Perfekt vinterbil?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Dodge

Dodge Challenger är en vräkig amerikansk muskelbil med frustande V8:a som gärna sätter eld på bakhjulen. I alla fall har det varit det modellen har förknippats med fram tills nu. Det här är nämligen Challenger GT AWD - en fyrhjulsdriven version med en V6:a under huven.

Motorn är den klassiska Pentastarsexan på 3,5 liter och här levererar den 309 hästar och har ett vrid på 363 Newtonmeter. Den kopplas endast till en åttastegad automatlåda från ZF. Bilen får samma fördelningslåda och framaxelkoppling som den fyrhjulsdrivna versionen av systermodellen Charger och är i grunden bakhjulsdriven, framhjulen kopplas endast in när det behövs.

Bilen börjar säljas nästa år och på prislappen står det då 34 490 dollar.

blog.caranddriver.com +

Audi-bilar kopplas till trafikljusen

Nu igång i Las Vegas

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Audi

För sex år sedan visade Audi upp Travolution - ett körsystem som kommunicerade med trafikljusen. Sedan dess har vi inte hört så mycket om det men nu verkar man ha tagit tekniken ytterligare ett steg. Det fungerar i princip likadant som tidigare, vilket innebär att bilen talar om för dig när ljuset slår om så att du kan planera din körning bättre. Du kan då köra mer avslappnat och bränslesnålare.

Man har redan börjat live-testa grejerna i Las Vegas och där ska nya Audi A4 och Q7 kunna visa trafikljusens läge i bilens instrument enligt bilden ovan. Tekniken kommer sedan att testas i fler amerikanska städer för att därefter rullas ut i Europa. Hur det hela fungerar ser ni i videon här nedan. Mer information om tekniken finns i pressmeddelandet.

Visa
Pressmeddelande
Audi kopplar upp bilarna mot trafikljusen i USA

Audi första bilmärke att införa trafikljusinformation och Car-to-X
Omedelbar start i Las Vegas med Audi A4 och Q7
Uppkoppling som är nödvändig för autonoma bilar i städerna
Om du i förväg vet när trafikljuset slår om från rött till grönt kör du också mer avslappnat och bränslesnålt. Audi är första bilmärke att koppla upp bilarna mot stadens infrastruktur – ett viktigt steg på vägen mot autonoma bilar. I Las Vegas kommer Audi A4 och Q7 med omedelbar start att kunna visa trafikljusens läge i bilens instrument. Tekniken kommer att introduceras i fler städer i USA och senare även i Europa. Med trafikljusinformation kan trafikflöden optimeras, värdefull tid sparas och miljöpåverkan reduceras.

I USA samarbetar Audi of America med flera städer för att uppgradera infrastrukturen till Car-to-X-teknik. “För första gången utbyter våra bilar data med trafikstyrningssystemen i realtid. Föraren kan anpassa sitt beteende till situationen och köra genom staden i ett mycket mer avslappnat och kontrollerat tempo, säger Andreas Reich, Head of Electronics Pre-Development hos AUDI AG. “Vi ökar energieffektiviteten när vi kopplar upp våra bilar till smarta städer. Framöver kommer det fler Car-to-X- tjänster vilket gör bilen till en interaktiv mobil enhet. I slutfasen av utvecklingen ser vi autonom körning.”

I första steget kommer alla Audi A4 och Q7 utrustade med Audi Connect som tillverkats sedan juni 2016, för den amerikanska marknaden, att ha den här funktionaliteten. I USA kommer de lokala trafikstyrningscentralerna att kommunicera trafikljusinformationen till Audis projektpartner Traffic Technology Services TTS. De bearbetar datan och skickar den vidare i realtid till Audi-bilarna via en snabb internetuppkoppling, som tex 4G/LTE.

Den första funktionen i Car-to-X-tjänsten i trafikljusinformationen kallas ”Time-to-Green”. I Audis digitala instrumentskärm Audi virtual cockpit eller head-up display kommer föraren att se om de kommer att hinna fram till grönt trafikljus om de kör med tillåten hastighet . Om inte kommer en nedräkning att göras av tiden till nästa gröna fas och föraren kan då ta foten från gaspedalen i god tid.

Pilotprojekt som genomförts i Europa har visat att förare blir mer förutseende tack vare informationen från trafikljusen. Det har en generell effekt på trafikflödet. “Våra tester visade att antalet bilar som var tvungna att bromsa till stillastående minskade med ca 20 procent. Det sparar tid för föraren och bränsle med ca 15 procent i pilotprojektet,” säger Michael Zweck, projektledare för Audi Traffic Light Information.

Inledningsvis kommer endast Audikunder att kunna använda sig av tjänsten. I framtiden kommer även andra märken att kunna dra nytta av Audis investeringar i utvecklingen av systemet. Spridningen av tekniken kommer att hjälpa stadstrafikplanerare att förstå orsaken till kösituationer och optimera trafikljusintervallerna.

I framtiden kommer Trafikljusinformationen att kunna kopplas till smart navigering och användas för nya drivkoncept. Till exempel skulle “grön våg” i trafikljusintervaller kunna byggas in i ruttplanering. De batteridrivna Audi e-tron modellerna skulle även kunna dra stor nytta av bromsenergin genom att ladda batterierna när de saktar in för rött ljus.

Audi planerar även att introducera tekniken i Europa. I Berlin, Ingolstadt, Garmisch-Partenkirchen och Verona har det redan genomförts omfattande pilotprojekt. Bara i Berlin har ca 700 trafikljus i innerstaden kopplats upp till tjänsten. I övriga Europa saknas fortfarande enhetliga standards och digital infrastruktur: “I Europa används en väldigt diversifierad teknik för trafikstyrningen eftersom infrastrukturen har utvecklats lokalt och decentraliserat. Vi arbetar nu för en harmonisering av data som vi har förberett. När det har genomförts kan vi introducera Trafikljusinformation även i Europa” säger Michael Zweck.

Ny teaser visar Faraday Futures kommande elbil

Men kommer den någonsin att bli av?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Elbilar

Faraday Future står still eftersom pengarna är slut, men företaget verkar inte ha gett upp för det. Nu får vi ytterligare en teaser på produktionsbilen som ska visas upp på CES-mässan i Las Vegas i januari. Bilen som endast går på el är en SUV-liknande skapelse som gärna vill slåss med Tesla Model X.

Faraday Future har tidigare lovat att bilen ska börja produceras nästa år men detta kommer inte att ske. Det sägs även att om visningen på CES inte faller väl ut kommer allt vara över, och bilen kommer inte att byggas alls.

carscoops.com +

Opel presenterar nya Insignia

Flaggskeppet heter nu Insignia Grand Sport

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Opel

Opel presenterar nu sitt flaggskepp Insignia i ny förpackning. Denna kallar man för Insignia Grand Sport och den är slankare, lättare, modernare, större, säkrare och på alla sätt bättre än sin föregångare. Kanske även snyggare?

Jämfört med den förra bilen har axelavståndet ökat med 92 millimeter vilket ger en rymligare interiör samtidigt som man har dragit ut designen och fått till ett mer coupé-liknande utseende. Fram sitter man 30 millimeter lägre än tidigare och de som sitter där bak har nu 25 millimeter mer plats för knäna och 32 millimeter mer utrymme i höfthöjd. Totalt mäter bilen 4,89 meter på längden. 175 kilo har bantats bort och 60 av dessa kommer från en lättare kaross. I bagageutrymmet får man in 490 liter, fäller man sätena utökas det istället till 1 450 liter.

Under huven kommer det att finnas flera olika turbomatade motorer att välja mellan men exakt vad det handlar om får vi inte reda på än. Det kommer även en helt nyutvecklad åttastegad automatlåda och den erbjuds till en början endast i kombination med fyrhjulsdrift. Den bakre diffen har ersatts av två elektriskt styrda flerskiviga kopplingar vilket ger mycket mer exakt kraftöverföring till varje bakhjul oavsett väglag. Bilen kommer att ha tre olika körlägen - Standard, Sport och Tour.

På säkerhetssidan hittar vi saker som matrixstrålkastarna IntelliLux LED som har en räckvidd på upp till 400 meter, lane assist, 360-graderskamera, en aktiv "popup-motorhuv" som ger bättre fotgängarskydd, adaptiv farthållare och automatisk nödbromsningsfunktion. På insidan finns en head-up-display, den senaste generationen IntelliLink- system med Opel OnStar, och stolar som ska vara extra snälla mot ryggen samt erbjuda både massage och ventilation. Apple CarPlay och Android Auto finns också.

Världspremiär blir det på bilmässan i Genève i mars nästa år. Förra veckan läckte både sedanen och kombin ut under en fotografering, hur kombin ser ut ser ni här.

Visa
Pressmeddelande
Opels nya flaggskepp - Insignia Grand Sport

Nya Opel Insignia Grand Sport

Slank kupéliknande kaross med suverän aerodynamik
Rymligare men ändå upp till 175 kilo lättare än föregångaren
Ny fyrhjulsdrift med vridmomentfördelning och 8-växlad automatlåda
Nästa generations matrixstrålkastare IntelliLux LED®
AGR-certifierade ergonomiska sportstolar
Utökad OnStar med concierge service
Världspremiär på bilsalongen i Genève i mars 2017
Rüsselsheim. Redan vid första anblicken av Opels nya flaggskepp får man känslan av något helt nytt. Insignia Grand Sport bygger också mycket riktigt på en helt ny fordonsarkitektur och har hela 92 mm längre axelavstånd än föregångaren. Bilens förändrade proportioner har inte bara möjliggjort ännu rymligare interiör utan också en slank kupéliknande karossform med kraftfull framtoning och klassledande aerodynamik; CD-värdet är mycket låga 0,26! Precis som vid utvecklingen av Opel Astra, ”Årets Bil i Europa 2016", har effektivitet varit nyckelordet för ingenjörerna – och resultatet är återigen imponerande.

Smarta konstruktionslösningar och omfattande användning av lättviktsmaterial har bidragit till att minska vikten med upp till 175 kilo! Högteknologiska funktioner, som ultramodern fyrhjulsdrift med aktiv fördelning av motorns vridmoment och en ny 8-växlad automatlåda, bidrar till maximal effektivitet. Vidare kommer Insignia Grand Sport med en rad toppmoderna funktioner som gör körningen säkrare, mer avkopplande och bekvämare än tidigare. Nästa generations matrixstrålkastare IntelliLux LED® reagerar ännu snabbare och mer exakt och har en räckvidd på hela 400 meter. Bland andra nyttiga funktioner märks varning vidkörfältsavvikelse, head-up display och 360-graders kamera, samt förstås enastående infotainment och uppkopplingsmöjligheter tack vare den senaste generationen IntelliLink- system och Opel OnStar. Även säkerheten för oskyddade trafikanter har ägnats stor omsorg; nya Insignia har till exempel en aktiv ”popup-motorhuv” i aluminium som ger avsevärt förbättrat fotgängarskydd om olyckan skulle vara framme.

– Opel har gjort det igen. Nya Insignia Grand Sport har alla de goda egenskaperna hos sin framgångsrika lillebror Astra – men tar dem till en ännu högre nivå. Ingen annan bil i den här klassen kan skryta med så mycket toppmodern teknik som nya Insignia. Den är lätt, smidig och fantastisk att köra och i kombination med exceptionell effektivitet och elegans kommer det att lyfta vårt flaggskepp till nya höjder. Det är en Grand Sport i ordets bästa bemärkelse, konstaterar Opels VD Dr Karl-Thomas Neumann.

Ren känsla: Former från Monza Concept

Det är inte utan anledning som den omtalade Monza Concept från 2013 utgjorde inspirationskälla för både interiör- och exteriördesign; konceptbilen stod faktiskt i designstudion medan formgivarna skapade Opels nya flaggskepp, med målsättningen att ge nya Insignia samma slanka men ändå kraftfulla framtoning av diskret elegans som hos Monza Concept.

Resultatet talar för sig själv. Nya Insignia Grand Sport ser lika slank och smidig ut som den har blivit lätt. Trots att den är lite längre (4 897 mm) än sin föregångare, har man enbart i karossen lyckats banta bort omkring 60 kilo! Totalt väger den nya generationen upp till 175 kg mindre än den utgående modellen. Medan axelavståndet i den helt nya arkitekturen har ökat 92 millimeter är både främre och bakre överhäng betydligt kortare, spårvidden har breddats med 11 millimeter och karossen är med sin svepande taklinje 29 millimeter lägre. Tillsammans ger detta Insignia Grand Sport proportioner som påminner om en stor, elegant och lyxig bakhjulsdriven kupémodell.

Den framträdande grillen och de slimmade strålkastarna är direkt inspirerade av Monza Concept och bidrar till den breda kraftfulla framtoningen. Denna understryks ytterligare av den kupéliknande taklinjen, som grafiskt sänker bilen och betonar dess slanka former – som inte alls är en synvilla. Insignia Grand Sport är lika smidig som den ser ut; med den exemplariskt låga luftmotståndsfaktorn 0,26 är Opels nya flaggskepp en av de mest aerodynamiska bilarna i sin klass.

Även baktill bidrar formgivningen till bilens låga stabila framtoning, bland annat med hjälp av bakljusens tunna ”dubbeldäckade” vingsignatur. Bakljusen är liksom det i taklinjen integrerade och centralt monterade bromsljuset av LED-typ.

– I sin utstrålning såväl som i varje detalj vill vi att nya Insignia Grand Sport ska generera en exklusiv kvalitetskänsla. Den ser längre, lägre och bredare ut än den faktiskt är, och den förmedlar en definitiv premiumkänsla. Varje detalj och funktion utstrålar teknisk know-how och högsta precision, säger Mark Adams, Vice President Design Europe.

Uppmärksamheten in i minsta detalj är påtaglig också inne i bilen. Interiören är utformad längs horisontella linjer som bidrar till att kupén känns ännu större och rymligare än den faktiskt är. Utrymmet i baksätet har vunnit mest på den längre hjulbasen och de omarbetade proportionerna. Passagerare där bak har 32 millimeter bredare utrymme i höfthöjd och 25 millimeter i axelhöjd. Knäutrymmet har också ökat med 25 millimeter och takhöjden med 8 millimeter. Förare och framsätespassagerare har det också väl förspänt. Fram sitter man 30 millimeter lägre än tidigare och i förarstolen är man väl integrerad i bilen, det ger en mer engagerande och intensiv körupplevelse. Förstklassigt hantverk, hög kvalitet i materialvalen och mjuk känsla i alla beröringszoner bidrar också till en behaglig känsla av välbefinnande och elegans.

Bagageutrymmet är stort, lättlastat och flexibelt. Tack vare det fällbara baksätet kan lastvolymen varieras mellan 490 och 1 450 liter.

Mycket uppmärksamhet har ägnats åt kontroller och gränssnitt i infotainmentsystemen. Via IntelliLink-systemets pekskärm styrs många funktioner för att förenkla gränssnittet, medan tre grupper av knappar har utformats för att möjliggöra snabbt och intuitivt handhavande: den övre raden för de viktigaste funktionerna i infotainmentsystemet, mittraden för klimat- och värmereglage och därunder finns kontroller för förarassistans. Med den här mycket tydliga uppdelningen slipper förare och passagerare att söka i pekskärmens undermenyer för att hitta väsentliga funktioner.




Framdrivningsteknik som ökar körglädjen


Insignia Grand Sport är lika spänstig att köra som det ser ut att vara. Det kommer med ett brett utbud av senaste generationen turboladdade motorer och flera olika växellådor, bland dem en helt ny friktionsoptimerad och högeffektiv 8-växlad automatlåda. Den imponerar med klassledande mjuk växlingskomfort och kommer inledningsvis endast att finnas i kombination med fyrhjulsdrift. Insignias nya intelligenta system för fyrhjulsdrift har aktiv fördelning av vridmomentet och är ett av de mest sofistikerade i klassen. Systemet kombineras med en nyutvecklad och tekniskt avancerad femlänkad bakhjulsupphängning.

Motorns vridmoment fördelas via två elektriskt styrda flerskiviga kopplingar som ersätter den vanliga bakaxeldifferentialen, vilket ger en mycket mer exakt kraftöverföring till varje bakhjul oavsett om vägarna är grusiga, våta, isiga eller snöiga. I kurvor överförs extra vridmoment till det yttre bakhjulet, vilket minskar eller eliminerar understyrning och möjliggöra mer exakt kontroll. Systemet reagerar blixtsnabbt på gaspådrag och gör bilen mer stabil och lättare att kontrollerar i alla tänkbara situationer.

Det vidareutvecklade och förbättrade FlexRide-chassit utgör grunden för optimal körkomfort. Systemet anpassar stötdämpare, styrning, gasrespons och växlingspunkter (i automatväxlade bilare) efter behov eller efter förarens val av inställning; "Standard", "Sport" eller "Tour". Beroende på vald inställning är styrning och gasrespons mer eller mindre direkt och antisladdsystemet (ESP) griper in tidigare eller senare. Den nya centrala programvaran "Drive Mode Control" är hjärtat och själen i det adaptiva chassit. Det analyserar kontinuerligt information från sensorer och inställningar och kan även känna igen och anpassa systemet efter olika förares individuella körstil.

Säkerheten först: Enastående assistanssystem

Nya Insignia Grand Sport imponerar inte bara med den allra senaste chassitekniken, utan också med toppmoderna assistans- och komfortfunktioner. Ingen annan bil samma i segment erbjuder ett så brett utbud av intelligenta teknikfunktioner.

En av många ljuspunkter är – i dubbel bemärkelse – Opels innovativa och prisbelönta adaptiva matrixstrålkastare IntelliLux LED®, som Opels ingenjörer vidareutvecklat i en andra generation. Helljusfunktionen har nu 32 LED-segment – dubbelt så många som i Astra – som integrerats på bredden i nya Insignias mycket smala strålkastare. Det ökade antalet LED-segment gör det möjligt att anpassa olika ljusmönster till den rådande trafiksituationen ännu mer exakt och övergångarna mellan de olika ljusmönstren är snabbare och smidigare. Detta resulterar i en förbättring av både kvaliteten på ljusfördelning, ljusintensitet och reaktionshastigheten. För att förbättra sikten ytterligare när man kör på helljus i kurvor ökas ljusintensiteten mot det inre av kurvan, medan belysningen av kurvans ytterspår dimmas ner. Ytterligare en lysande finess är en extra ”spotlight” som sträcker ut helljuset till hela 400 meter!

Ytterligare förarassistanssystem innefattar:

Head-up display: Viktig information, om hastighet, trafikskyltar, hastighetsbegränsarens inställning och navigeringsriktning, kan projiceras i vindrutan i förarens direkta siktlinje, så att denne kan hålla ögonen på vägen.
Kameran som ”ser” 360 grader utgörs egentligen av fyra kameror som täcker alla sidor av bilen. Det möjliggör en 360-graders fågelperspektiv och därmed underlättas all sorts parkering.
Adaptive Cruise Control (ACC) mäter avståndet till framförvarande fordon och anpassar hastigheten därefter. ACC aktiverar automatisk nödbromsning om avståndet minskar abrupt.
Lane Keep Assist inkluderar automatisk styrkorrigering och Lane Departure Warning (LDW). Systemet korrigerar med försiktiga rattrörelser – och LDW varnar om det behövs för att motverka att föraren oavsiktligt lämnar sitt körfält.
Rear Cross Traffic Alert. Systemet använder radarsensorer i den bakre stötfångaren för att upptäcka bilar/föremål på upp till 20 meters avstånd i upp till 90 graders vinkel åt vänster eller höger sida bakom bilen; en mycket användbar funktion vid till exempel backning ut från en parkering med begränsad sikt.


Helt enkelt enastående: Toppkomfort och infotainment

Insignia Grand Sport sätter också en ny komfortstandard. Opel är fortfarande en av mycket få biltillverkare som erbjuda säten som certifierats av ”Aktion Gesunder Rücken” (kampanj för friska ryggar), och helt klart det företag gjort mest för att ”demokratisera” användningen av ryggvänliga bilstolar. De påkostade ergonomiska framstolarna i Insignia erbjuder en unik kombination av elmanövrerade sido- och svankinställningar, massage, minne och ventilationsfunktioner – utöver de många standardjusteringsmöjligheterna. Passagerare i baksätet kan också se fram emot mer komfort, då de två ytterplatserna finns med stolsvärme. En annan nyttig finess är den eluppvärmda vindrutan som snabbt ger god sikt under kalla vinterdagar. Dessutom blir det nyckellösa systemet "Open & Start" standard i alla utföranden och ger bekväm tillgång till bilen.

God underhållning och enastående uppkoppling – båda typiska för Opel – säkerställs av de senaste Apple CarPlay och Android Auto som är kompatibelt med IntelliLink-systemet. Och smarta telefoner kan inte bara integreras i bilens infotainmentsystem utan även laddas trådlöst utan användning av en kabel. Den banbrytande uppkopplings- och serviceassistenten Opel OnStar finns förstås också ombord och erbjuder tjänster som sträcker sig från automatiskt olyckslarm till assistans vid bilstöld. Med nya Insignia lanseras också en ny concierge-service som gör det möjligt att t.ex. be OnStar att välja och boka ett hotell. Och givetvis kan alla åkande i nya Insignia koppla upp sig mot nätet via OnStar-systemets 4G LTE Wi-Fi-hotspot.

Opels nya flaggskepp begår sin världspremiär på bilsalongen i Genève i mars 2017.

Så bygger man ihop en gammal Fiat-motor

Fin timelapse

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Fiat

I det här fyra minuter långa klippet får vi se när Giovanna Parascandolo bygger ihop en gammal Fiat-motor. Den satt och ska väl sitta i en Fiat 500 F från 1967. I verkligheten tog det Giovanna två dagar att bli klar med bygget.

youtube.com +

Vad tycker du om The Grand Tour?

Jag är rätt så besviken

Hit or miss?
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Övrigt

Att nya Top Gear inte höll måttet är väl rätt tydligt, men vad tycker ni om The Grand Tour nu när tre avsnitt har gått? Personligen tycker jag att avsnitt ett var väldigt trevligt. Men jag börjar fundera på om det inte berodde på att man saknat dem och att man var nyfiken på det nya formatet. Sedan har det bara gått utför, avsnitt två med allt pangpang handlade ytterst lite om bilar och avsnitt tre där de gjorde kanske den lamaste the grand tour som någon någonsin genomfört gjorde mig riktigt besviken. Jag menar, du får ta vilken bil vart som helst i världen och det där är resultatet.

Om du inte har tittat ännu så kan man göra det på Amazon Prime. Man får en testmånad gratis vilket är tur för att man kan inte se något annat än just The Grand Tour (mer kommer i december) och hade jag betalat för detta hade jag blivit ledsen i ögat.

Men skit i mig nu, vad tycker du?

Lexus pyntar en IS med 42 000 LED-lampor

Tänt var det här!

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Lexus

Ni vet den där irriterande grannen som julspökat ut sitt hus med en miljon lampor i olika färger? Lexus har nu tagit fram den grannens bil. Det här exemplaret av modellen IS har nämligen fått inte mindre än 41 999 stycken LED-lampor monterade på sig. Varför man valde just det här antalet lampor är lite oklart, men de är inte på något vis mindre irriterande för det. Totalt använde man sig av 1,6 kilometer kabel för att få alla att lysa och när de väl gör det kan de lysa upp till 175 000 lumen.

Bilen togs fram för att medverka i artisten Dua Lipas musikvideo Be the One som ni kan se här nedan.

autoevolution.com +