Koenigsegg Agera RS

Bil / Koenigsegg

Koenigsegg får faktiskt skylla sig själva. När man presenterar en ban-version av inte helt purfärska Agera vid sidan av den helt nya modellen Regera får man räkna med att den förstnämnda hamnar lite i skymundan. Men den stod där i alla fall, klädd i en mörk kolfiberkostym.

Motorn är en V8:a på 5.0 liter som ger 1 160 hästar på vanlig macksoppa. Den kan dock även gå på E85 och får då ännu mer effekt, ungefär i samma liga som One:1 med sina 1 340 hästar. I övrigt får den ett lite fetare kjolpaket än sina vanliga Agera-syskon där det mest utstickande är en ny splitter framtill, små vingar på stötfångaren och på sidokjolarna och en stor vinge där bak som automatiskt ställer in sig för att ge rätt marktryck.

25 stycken exemplar kommer att byggas och alla ska redan vara sålda. Vad köparna har fått betala framgår dock inte.

www.zercustoms.com/news/Koenigsegg-Agera-RS +

Italdesign visar GEA Concept

Bil / Nyheter

Italdesign är som jag tidigare nämnt också på Genève-mässan och nu har de rivit av täcket på deras monterdeltagare GEA Concept. Det här är en stor fyradörrars coupé ritad av den förre Audi-designern Wolfgang Egger som bjuder på eldrift och självkörande teknik.

Under skalet som mäter 5.37 meter på längden, 1.98 på bredden, 1.46 på höjden och som har en hjulbas på hela 3.33 meter finns inte mindre än fyra elmotorer som tillsammans levererar 764 hästar. Man har använt sig av aluminium, kolfiber och magnesium i både chassi och kaross men det är ändå en ganska maffig vikt som ska kuskas omkring, strax över två ton närmare bestämt.

Som vi kan se har konceptet så kallade självmordsdörrar och en till synes rymlig och trevlig kupé. Tanken har varit att skapa ett trevligt ställe att resa på för affärsmänniskor. Så här säger Wolfgang själv:

"When designing GEA we thought of the businessmen and businesswomen of tomorrow: the time spent travelling will become productive even in a car. With the three internal setting configurations, which can be selected on the control sphere situated between the two front seats, the car can turn into a travelling office, a wellness or a dream area. This is our vision of luxury mobility for the future."
Dessa tre lägen beskrivs enligt följande:

Business mode

When business mode is selected, GEA turns into a genuine travelling office. The LEDs in the door panels project a white light which, according to the principles of chromotherapy, aids concentration and productivity. Two transparent LED screens measuring 19” each come down from the roof opposite the rear seats and the passenger can choose the information to project onto them. The dashboard graphics change and create a single setting to match the background of the two screens.

The front passenger seat can swivel 180° to face opposite the direction of travel, facilitating dialogue among all passengers; alternatively, the seat back can be folded down fully onto the seat to turn it into a practical counter top.

Wellness mode

The wellness mode, developed in conjunction with Technogym, is ideal during long journeys because it allows the passenger to perform isometric exercises, which are ideal to warm up the muscles. In this case, the LEDs in the panel turn an amber color, for a warmer and more relaxing ambiance.

The rear seats feature two aluminum handles which, on pressing a sensor, come out of the tray to be used for exercises on the upper body. For the lower limbs, the floor has been fitted with two boards, also made by Technogym, which can be raised using the controls for use in step exercises. A tutorial video with the Technogym exercise programs appears on the monitors to guide the user.

There is also a small refrigerator compartment between the two seats which can be used for cold drinks and juices. At the top, a small drawer contains cosmetics and a perfumed pouch for aromatherapy.

Dream mode

Dream mode is dedicated to total relaxation. The LEDs project a relaxing blue light, the windows darken and relaxing pictures of galaxies and starry skies appear on the monitors and on the front dashboard. Two comfortable footrests can be extended out from the seats and the right-hand rear seat can extend fully to form a real bed joining up with the front seat, swiveled to face opposite the direction of travel but with the seat back up, to reproduce the typical environment found when flying first class.

Vad det kommer att bli av GEA Concept i framtiden återstår att se.

www.carscoops.com +

20V20 concept är en titt på Seats kommande crossover

Bil / Seat

Seat vill inte stå och titta på medan konkurrenterna roffar åt sig i crossover-segmentet så därför tar de nu också klivet ut i detta träsk med konceptbilen 20V20 concept.

20V20 är storleksmässigt i samma kategori som Audi Q5 och Volkswagen Tiguan då den mäter in på 4.66 i längd och har en hjulbas på 2.79 meter. Markfrigången ska vara 22.8 centimeter. Bilen är byggd på Volkswagengruppens MQB-plattform men vad man har valt för motoralternativ framgår inte. Seat nämner dock att man kan montera allt från bensin till diesel till hybridalternativ i den. Till det en DSG-låda och elektronisk fyrhjulsdrift.

När vi får se en produktionsversion återstår att se men nu är i alla fall Seat närmare crossover-segmentet än de någonsin varit tidigare.

www.autoexpress.co.uk +

Det här är Nissans nya konceptbil Sway

Bil / Nissan

Nissan visar nu upp konceptbilen Sway i sin helhet och det här är alltså vad vi kan vänta oss av tillverkaren i framtiden när det kommer till design. En del av linjerna hamnar troligtvis på nästa version av Micra.

Sway mäter strax över fyra meter i längd, 1.78 meter i bredd, 1.38 i höjd och har en hjulbas på 2.57 meter.
"We believe that the Sway continues our tradition of challenging the status quo in market segments by bringing something fresh, distinctive and striking, much as we did with Qashqai and Juke. With this new concept car for Geneva, we are experimenting to see how Nissan might be able to bring fresh ideas to the compact hatchback segment."
Ersättaren till dagens Micra dyker upp någon gång nästa år.

jalopnik.com +

Volkswagen visar Sport Coupé Concept GTE

Bil / Volkswagen

Volkswagen presenterar nu det nya plug in-hybridkonceptet Sport Coupé Concept GTE. En bil som ska visa upp en ny era gällande tillverkarens designspråk.

Konceptet mäter in på 4.87 meter i längd och har en hjulbas på 2.84 meter. På höjden mäter den 1.4 meter och på bredden 1.86 meter. I bagageutrymmet ska det gå in 480 liter.

Under huven sitter en turbomatad TSI-V6:a på 3.0 liter och två elmotorer som tillsammans ger en systemeffekt på 380 hästar och 500 Nm. Detta ska ge bilen en 0-100-tid på fem sekunder och en toppfart på 250 km/h, samtidigt som motorn bara ska ha en förbrukning på 0.2 liter per mil. En av elmotorerna är integrerad i den sexstegade DSG-växellådan medan den andra sitter på bakaxeln och på så vis även gör bilen fyrhjulsdriven. På bara el ska man kunna komma fem mil och den totala räckvidden anges till över 120 mil.

Allt om Sport Coupé Concept GTE finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

www.motorauthority.com +
Världspremiär i Genève för Sport Coupé Concept GTE – ny era för Volkswagens designspråk

Sport Coupé Concept GTE är en spännande sportbil med en exklusiv design

Högteknologisk konceptbil med ett gränssnitt av en helt ny generation och plugin-hybrid drivsystem

Tio viktiga fakta om Sport Coupé Concept GTE:

Sport Coupé Concept GTE är den främsta företrädaren för ett helt nytt, progressivt designspråk hos Volkswagen.

I konceptet har man förenat exklusiv sportbilsdesign med 4-dörrars kaross och stor baklucka.

Sport Coupé Concept GTE har positionerats över dagens
Volkswagen CC.

Coupé-modellen är 4870 mm lång och hjulbasen är hela 2841 mm, vilket ger maximal längd inne i kupén.

Active Info Display (digitalt huvudinstrument) erbjuder 3-dimensionell grafik av mycket hög kvalitet.

Som tillval kan navigeringssystemet läsa in biometriska data från föraren för att beräkna rekommenderad färdväg.

Sport Coupé Concept GTE utnyttjar ett plugin-hybrid drivsystem (TSI-motor plus två elmotorer) med en systemeffekt på 380 HK.

Coupén med en topphastighet på 250 km/h har en räckvidd på minst 50 kilometer i helelektriskt läge (E-mode).

I GTE-läge accelererar Sport Coupé Concept GTE från 0 till 100 km/h på bara 5,0 sekunder.

Innovativ fyrhjulsdrift via elektrisk kardanaxel.

Volkswagens världspremiär av Sport Coupé Concept GTE sker på den internationella bilsalongen 2015 i Genève. Denna avantgardistiska modell presenteras som den främsta företrädaren för ett nytt, progressivt designspråk inom Volkswagen.

- Evolution och revolution förenas i Sport Coupé Concept GTE. Detta koncept bygger på Volkswagens design-DNA, som har fått ännu tydligare drag. Det visar hur spännande det största volymmärket i vår koncern formar den närmaste framtiden, säger Walter de Silva, designchef på Volkswagen AG.

Heinz-Jakob Neusser, Volkswagens utvecklingschef, uttrycker det så här:

- Denna konceptbil är en otroligt spännande och dynamisk coupé, som inte liknar någon annan modell i sin klass. Av designen av Sport Coupé Concept GTE – dvs hur denna exklusiva sportbil har fått en formgivning med extra funktionalitet tack vare en stor bagagelucka och en kupé med fyra säten – förstår vi att den kommer att bli ett konkurrenskraftigt alternativ till klassiska sedanmodeller i B- och C-segmenten.

Volkswagens designchef, Klaus Bischoff, säger:

- Sport Coupé Concept GTE är en milstolpe inom expressiv design. En omisskännlig, ny design - från första till sista penseldraget. En stilistisk kompass. Med denna konceptbil har Volkswagen inte bara presenterat en ny modell med en ny design, utan även gett en föraning av en helt ny era inom design.

Exklusivt gränssnitt Interiören hos Sport Coupé Concept GTE är lika innovativ som exteriören. Extremt ren design, ergonomisk perfektion och nya, interaktiva gränssnitt mellan människa och maskin – bl.a. utnyttjande av förarens biometriska uppgifter och nytt Active Info Display med 3D-utseende – skapar tillsammans en avantgardistisk atmosfär inne i kupén som harmoniserar perfekt med exteriörens uttrycksfulla design.

GTE, plugin-hybrid från Volkswagen. Det är inte bara bilens design som är innovativ, det är även teknologin. GTE-beteckningen utlovar ett drivsystem med en revolutionerande teknologi. Ända sedan Golf GTE lanserades har dessa tre bokstäver använts inom Volkswagen för att beteckna en bil med plugin-hybrid drivsystem. Passat GTE kommer senare i år. Dessa bilar har en räckvidd på ca 50 kilometer i helelektriskt läge. Och de kan även klara mycket långa sträckor med tillförsikt. Det sker med maximal dynamik. Bilarna är såväl tysta glidare som kraftfulla långfärdsbilar. GTE-versionerna kommer att förekomma i alla fordonsklasser, som till exempel i SUV-konceptbilen som visades på den internationella bilsalongen i Detroit.

I Sport Coupé Concept GTE som presenteras i Genève har Volkswagen lagt till en ny aspekt på GTE-filosofin – en speciell, avantgardisk sådan. GTE fastback med 279 kW / 380 HK ger samma långfärdsegenskaper som en Gran Turismo samtidigt som den gör det möjligt att köra med noll utsläpp, tack vare två elmotorer och ett batteri, som kan laddas externt. Konceptbilen med en topphastighet på 250 km/h har en bränsleförbrukning vid blandad körning på 2,0 l/100 km.

En egen klass. Volkswagen skiljer mellan B-, C- och D-segmenten i mellan- och premium-klasserna. Den senaste versionen av Passat, till exempel, sätter standarden för mellanklassen, dvs i högvolymsektionen av B-segmentet. Volkswagen CC är positionerad i det övre B -segmentet. Och Phaeton, som är en premium sedan, är en typisk modell i D-segmentet. Konceptbilen, som presenteras i Genève, bryter sig ut ur det övre B-segmentet och tar sig in i C-segmentet. Klaus Bischoff kommentar:

- Internt är Sport Coupé Concept GTE en bil som vi positionerar över dagens Volkswagen CC. Vi förstärker det här segmentet med premium design, som är både exklusivt och dynamiskt, och som kastar nytt ljus över termen avantgard.

Chefen för Volkswagens Design fortsätter:

- När vi utvecklade konceptet hade vi ett särskilt mål i sikte: Vi ville att denna 4-dörrars sportbil skulle bli en åtråvärd bil, den skulle locka fram känslan att "Den vill jag ha".

Snabba proportioner. Utvecklingen av den karismatiska designen hos Sport Coupé Concept GTE bygger återigen på plattformskonceptet "Modular Transverse Matrix" (MQB) från Volkswagen. Det gör det möjligt att implementera spännande proportioner och perfekta paketdimensioner. Den viktigaste av alla dessa dimensioner är förhållandet mellan exteriörens längd och hjulbasen. Konceptbilen är 4870 mm lång, medan hjulbasens mått är helt fenomenala 2841 mm. Detta ger möjlighet att skapa ett mycket komfortabelt utrymme invändigt med en längd på hela 1871 mm och extremt karossöverhäng. Det främre överhänget är 909 mm och det bakre 1120 mm – räknat från axelns mitt.

Samtidigt har Volkswagen med den här konceptbilen skapat en mycket låg (1407 mm hög) och bred (1865 mm) 4-dörrars coupé med stora 21-tum fälgar. Tack vare MQB är utnyttjandet av utrymmet i bilen utmärkt: Exempelvis erbjuder Sport Coupé Concept GTE, som är utrustad med ett skjutbart panoramaglastak, imponerande bra takhöjd både fram och bak trots de dynamiska dimensionerna.

Via den stora bagageluckan, som man knappast kan ana från utsidan, får man tillgång till ett bagageutrymme på hela 480 liter. Avantgard utan gränser!

Design utvändigt.

Karismatisk. Om Sport Coupé Concept GTE togs i serieproduktion skulle denna 4-dörrars sportbil få ett mycket attraktivt pris för kunder som behöver en bil med mer än två dörrar och som vill njuta av en utsökt design. Att utveckla Sport Coupé Concept GTE hela vägen till serieproduktion för att skapa en överkomlig dröm är en stor utmaning. Men genom att utveckla plattformskonceptet "Modular Transverse Matrix" och ett helt unikt design-DNA har Volkswagen skapat de rätta förutsättningarna för att omvandla denna bil, som är en milstolpe för hela bilbranschen, till en bil för serieproduktion inom en inte alltför avlägsen framtid. -

- All vår kunskap och kreativitet finns samlad i den expressiva designen hos Sport Coupé Concept GTE, säger Klaus Bischoff och fortsätter:

- Den här bilen, en 4-dörrars coupé med den karismatiska designen hos en sportbil, intar helt nya territorier och visar hur många olika aspekter kan uttryckas med hjälp av vårt nya designspråk.

Frampartiet - sammanfogning av kylargrill och strålkastare Hos Sport Coupé Concept GTE har kylargrillen, strålkastarna och VW-märket sammanfogats till en helt ny tolkning av Volkswagens framparti. Designteamet har särskilt fokuserat på 3-dimensionella uttryck i designen och därmed skapat en karosslinje som ger en ojämförligt oberoende och extremt dynamisk profil. På de yttre kanterna av kylargrillen gränsar den till de två LED-strålkastarna som är djupt inbäddade och integrerade i frampartiet. Strålkastarna är inramade av en tvärgående dekordetalj från kylargrillen.

Den tvärgående dekoren, som är tillverkad i aluminium, avslutas i en uppåtsträvande form - som vingspetsarna på ett modernt jetplan. Formen hos dessa små vingar upprepas på olika ställen i såväl exteriören som interiören och löper som en tråd genom hela bilens design.

Karaktäristisk design av lamporna. I infattningen av kylargrillen bildar den översta tvärgående dekoren med de små vingarna en inramning för de inre LED-modulerna (helljus och punktmönstrat varselljus). Den andra tvärgående dekoren är lindad runt de yttre LED-modulerna (halvljus och punktmönstrat varselljus). De små vingarna fungerar även som varselljus tack vare de integrerade banden av LED-lampor. Motsvarande avsnitt av den översta tvärgående dekoren fungerar också som blinkers genom att färgen på LED-ljuset ändras. Signaturen på varselljusen hos Sport Coupé Concept GTE fullbordas genom de C-formade LED-modulerna som placerats runt de lägre luftintagen (ett typiskt drag hos elbilar och plugin-hybrider från Volkswagen).

Sex tvärgående dekordetaljer för kylargrillen. Under de två övre tvärgående dekordetaljerna på kylargrillen, som sträcker sig över nästan hela bredden av frampartiet, sitter fyra andra dekordetaljer i aluminium. Varje dekordetalj är smalare än detaljen ovanför och tillsammans bildar de ett brett "V", som ramas in av den karossfärgade delen av stötfångaren. Till höger och till vänster om detta fångas ögat av den karaktäristiska C-formade signaturen hos varselljusen.

Silhuett. Sport Coupé Concept GTE är inte en sedan. Det är en äkta coupé med fyra dörrar och en bagagelucka. Detta har givit en design som framhäver långa, utdragna linjer, en låg höjd och en atletisk karossform. Hur kompromisslöst denna konceptfilosofi har implementerats kan man tydligt se på bilens siluett.

Taklinjen antar formen av en tillplattad kurva, som sträcker sig från A-stolpen, som har dragits långt tillbaka (vilket resulterat i en mycket lång motorhuv), till bakre delen av karossen. Den bakre delen av siluetten domineras av den extremt lågt placerade C-stolpen, som utvecklas sömlöst från taklinjen.

Snygga detaljer på sidorna är till exempel ventilationsöppningarna som integrerats i framskärmen och dörrarna (och likadant på motorhuven), och vars kromdetaljer är en upprepning av det stilistiska draget hos de små vingarna. Man hittar även dessa stilistiska drag även på de 5-ekrade 21-tums fälgarna.

Sidolinje och motorhuv blir ett. Hur precist designen av konceptbilen skapades och utfördes illustreras av två exempel i bilens silhuett. För det första linjen på fönsterbrädan. Denna linje, som ser ut som om den hade ristats in i karossen, fortsätter som en skarp kant in i vingarna. Där sammanfogas den med de små vingarna i den övre dekordetaljen i kylargrillen och fungerar som avslutning för de fyra lägre kromdetaljerna i kylargrillen.

För det andra karaktärslinjen. Den löper under fönsterbrädan och är den viktigaste linjen på bilen. I bakpartiet har den utformats som en s.k. "undercut". Här har karaktärslinjen dragits något utåt. På så sätt har designteamet framhävt det kraftfulla skulderpartiet och skapat en ljusbrytande kant. Denna "undercut" minskas gradvis när linjen löper mot bilens frontparti. Här sträcker sig karaktärslinjen in i de främre hjulhusen.

Samtidigt fortsätter den in i kanten på den stora motorhuven, som även omfattar framskärmarna och den övre delen av hjulhusen. När motorhuven öppnas, känner man igen sig från motorsporten. På många sportbilar visas nämligen nästan hela motorrummet när man lyfter på motorhuven. En liten spännande detalj är de helt infällda dörrhandtagen.

Bakparti. Den precision och känsla för detaljer, som låg bakom utvecklingen av designen för Sport Coupé Concept GTE, illustreras väl om man tar en titt på sidan av bakpartiet. Här kan man se att taklinjen inklusive linjen på C-stolparna, som skapar en tänkt linje fram till bakkanten av bagageluckan, övergår direkt in i den vertikala ytan på bakpartiet. Detta är ett typiskt stildrag hos klassiska sportbilar. Bakkanten respektive den bakre spoilern gör att bilen ser längre ut.

Från sidan fortsätter den lägre kanten av den bakre spoilern över bakljusen och direkt in i karaktärslinjen och på så sätt löper den hela vägen in i skulderpartiet. Detta är den expressiva bilden av en klassisk sportbil, som lånar ut sin unika karisma till en bil med fyra dörrar. Taksektionen smalnar av framifrån.

Denna inåtgående avsmalning skapar utrymme för ett kraftfullt skulderparti, som i sin tur övergår till de starkt utsvängda och enhetliga ytorna av de integrerade hjulhusen under den utskurna karaktärslinjen. Så här ska en sportbil se ut, helt enkelt.

Bakljus. Liksom strålkastarna har de trapetsformade LED-bakljusen fått ett tredimensionellt utseende. Deras ljussignatur är hämtad från designen av de små vingarna. På båda sidorna av bilen består grundljusenheten av två blänkande svarta element, där både LED-bromsljusen och reflexerna samt LED-glasinläggen (för bakljus och blinkers) har integrerats. De röda glasen på bakljusen har fått en tredimensionell design. På natten kan man inte se den svarta bakgrunden på grundljusenheten. Det gör att de belysta LED-elementen tycks sväva och de skapar en typisk ljussignatur.

Kupékoncept.

Active Info Display med 3D-utseende. De nya gränssnittsmodulerna i Sport Coupé Concept GTE är både tilltalande för ögat och tekniskt spännande. Instrumentuppsättningen är en prototyp av en nyutvecklad Active Info Display med 3D-visuell effekt. Skärmen är 12,3-tum diagonalt och har utformats så att den virtuella ytan smälter in i den verkliga gränsen till instrumentuppsättningen. Detta sker genom en patenterad orienteringsbelysning med tredimensionell effekt. Ingen omgivande svart panel syns, istället ser man bara en fri yta, som interaktivt strukturerar den tredimensionella ytan utan förnimbara gränser. Detta ger en mycket hög värdenivå.

I grundkonfigurationen av det digitala instrumentet visas två runda instrument. Till vänster återfinns effektmätaren och till höger hastighetsmätaren, och i mitten finns ett fält där information av många olika slag kan visas efter önskemål. Den nya ytan, som kan användas fritt, gör att de runda instrumenten tycks sväva i ett virtuellt utrymme. Grafiken för displayen ändras efter drivläge (E-mode eller GTE-mode).

Fyra displayer. Pekskärmen till det centrala infotainmentsystemet är 10,1 tum diagonalt. Ytan vid sidan om pekskärmen har också känsliga skjutreglage för klimatstyrningen. Som mediastyrningsmodul för baksätet finns en pekskärm (12,3 tum), som är placerad mellan de två sätena. Den kan användas för att styra olika funktioner såsom mediabibliotek, telefon och navigering.

Baksätespassagerarna kan också manövrera de två skärmarna (10,1 tum vardera), som sitter i nackskydden till framsätesstolarna, via denna mediastyrningsenhet. Dessutom kan skjutreglagen, som är integrerade vid sidan om 12,3-tumskärmen, användas för att sköta det automatiska klimatstyrningssystemet (klimatkontroll med fyra zoner).

Navigeringssystemet känner igen biometriska data. För första gången presenterar Volkswagen ett system där bilens elektronik samverkar direkt med föraren. Baserat på förarens biometriska uppgifter avgör Sport Coupé Concept GTE själv – via en smartwatch eller ett armband som mäter förarens vitala funktioner – vilken väg den ska välja fram till destinationen. Om den till exempel ska välja en svår, kurvig väg eller en mer behaglig vägsträcka.

Övervakningen av biometriska uppgifter börjar så fort föraren knappar in destinationen via röststyrning eller på pekskärmen. Men naturligtvis endast om föraren vill att uppgifter som lagrats i enheten används i navigeringssystemet. Tid och avstånd är sekundära faktorer i det här fallet. I detta navigeringsläge, som är skräddarsytt för respektive förare, är syftet endast att föraren ska känna största möjliga körglädje.

Navigeringssystemet rekommenderar vägar som kan ge denna upplevelse. Rekommendationerna visas som en lista på skärmen eller via Cover Flow. I det här fallet används appar för att visa ytterligare information och bilder om respektive färdväg, t.ex. från Instagram. Föraren kan se den utvalda vägen i infotainmentsystemet innan färden börjar.

Samtidigt får föraren detaljerad information om vägsträckan och om trafiksituationen, väder samt vägförhållanden längs sträckan. För att få fram exakt realtidsinformation utvärderar systemet anonymiserad data (bil-till-bil) från andra bilar, som också kör på samma sträcka, men som ligger framför Sport Coupé Concept GTE.

Samtidigt jämför systemet vägförhållanden med bilens tillstånd och utrustning. Innan färden påbörjas kontrollerar därför Sport Coupé Concept GTE förarens vitalitet, vägförhållanden och bilens tillstånd.

Kokongkänsla. Sättet på vilket en linje från instrumentpanelen och dörrskuldrorna tycks linda sig runt de fyra passagerarna som en kokong är helt unik. Instrumentpanelen, som utformats med horisontella element och dekor i läder överst, övergår likformigt in i dekorpanelerna i framdörrarna. Utseendet på dessa paneler fortsätter i sin tur, både stilistiskt och i val av material, in i bakdörrarna. Därifrån sträcker sig detta kokongelement, som omgärdar hela interiören, upp till den invändiga dekoren under bakfönstret.

Ikonisk instrumentpanel med ren struktur. Instrumentpanelen har fått en rak, ren och minimalistisk design. I den övre delen fungerar tre tunna och eleganta springor i aluminium som ventilationsöppningar. Under dem löper en tunn list i svart pianolack. Ytterligare en ventilationsöppning i aluminum är placerad under den tunna listen. Listen spänner över hela bredden på instrumentpanelen och avbryts endast av huvudinstrumentet - Active Info Display.

Ännu en dekorlist i aluminium, som löper över hela bredden, gör dekoren komplett. Den fortsätter stilistiskt in i dörrpanelerna, där den övergår som en "vinge" på dörrhandtagen.

En annan karaktäristisk linje skapas av orienteringsbelysningen. Den tunna, exakta ljuslinjen, som man kan få i varierande färger, löper runt instrumentpanelen (och in i panelerna i framdörrarna) samt runt det centrala infotainmentsystemet och den stora mittkonsolen, som sträcker sig in i utrymmet för baksätespassagerarna, och framhäver därmed konturerna för dessa områden.

Mittkonsol för sportbil. Mittkonsolen sträcker sig, precis som i en sportbil, upp mot instrumentpanelen där den ansluter till infotainmentsystemet. Även här utgörs de dominerande stilelementen av eleganta, blanksvarta och mycket tunna aluminiumsargar. Som en kontrast mot detta finns en yta i ett material som liknar äkta trä, under den "svävande" mittkonsolen. Samma material återfinns i dörrpanelerna och på ratten. En praktisk detalj är mugghållarna till höger om DSG-växelspaken. Muggar som placeras här kan hållas hållas varma eller kalla.

Växelspaken till den 6-stegade DSG-växellådan är utrustad med växlingskonceptet shift-by-wire. Som en joystick är den normalt positionerad i mittläget. Det räcker med att bara slå till växelspaken lätt för att aktivera R-, N- och D-växlarna. Föraren väljer P-läget genom att trycka på en separat knapp, som är integrerad i växelspaken.

Drivsystem

Plugin-hybrid-drivning. Sport Coupé Concept GTE drivs av ett plugin-hybrid drivsystem, som är både ekonomiskt och sportigt. Förbränningsmotorn, som Volkswagen använder i den här konceptbilen, är en turboladdad 3,0 liters direktinsprutad motor (TSI) som levererar en effekt på 220 kW / 299 HK och ett maximalt vridmoment på 500 Nm. Elkomponenterna består av ett litiumjonbatteri (i mittunneln) och två elmotorer. Den främre elmotorn är integrerad i den 6-stegade DSG-växellådan (DQ400E) och levererar en effekt på 40 kW. Den bakre elmotorn utvecklar en effekt på 85 kW.

Den totala tillgängliga systemeffekten är 279 kW / 380 HK. Vid behov kan systemeffekten distribueras till alla fyra hjulen, tack vare den bakre elmotorn och en "elektrisk kardanaxel". I det sportiga GTE-läget accelererar coupén, som har en topphastighet på 250 km/h, från 0 till 100 km/h på bara 5,0 sekunder. Trots denna dynamiska prestanda är konceptbilen en föregångare inom bränsleekonomi. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är bara 2,0 l/100 km. Dessutom kan Sport Coupé Concept GTE köras helt elektriskt med en räckvidd på minst 50 kilometer – med noll utsläpp. Den totala räckvidden för den här konceptbilen är över 1200 km.

"Hybrid". Konceptbilen startas normalt i Hybridläge. Sport Coupé Concept GTE är en klassisk fullhybrid, där batterierna laddas via regenerativ bromsning. Systemet väljer automatiskt rätt kombination av TSI och/eller elmotorer beroende på den aktuella körsituationen. När föraren släpper trycket på gaspedalen, och om batteriet är tillräckligt laddat, stängs alla drivkällor av och frikopplas från drivlinan. Detta är en form av "frihjul". I detta läge produceras noll utsläpp.

Om föraren tar foten från gaspedalen eller trampar på bromspedalen och batteriet inte är tillräckligt laddat, fungerar de bägge elmotorerna som generatorer och lagrar återvunnen bromsenergi i litiumjonbatteriet. I detta läge stängs även TSI-motorn av och frigörs från drivlinan. När V6-motorn är den enda drivkällan fungerar konceptbilen som en framhjulsdriven bil. Tack vare TSI-motorns avancerade teknologi är Sport Coupé Concept GTE även i detta läge en mycket bränsleeffektiv bil.

"E-Mode". I E-läge, som föraren aktiverar genom att trycka på en knapp, är det bara elmotorn på 85 kW på bakaxeln som fungerar som drivkälla. När man kör på enbart el, kopplas V6 TSI-motorn bort från drivlinan via kopplingen och stängs av. Så snart som den 6-cylindriga motorn behövs igen - beroende batteriets laddningsstatus eller andra parametrar - kopplas den in i drivlinan igen på bråkdelen av en sekund och helt ryckfritt.

Litiumjonbatteriet, som har en kapacitet på 10,7 kWh, förser elmotorerna med energi. Kraftelektronik, som är integrerad i utrymmet för främre motorn, styr flödet av högspänningsenergi till och från batteriet och till elmotorerna. Bilens 12-voltssystem får sin elektricitet från en DC/DC-konverter. Batteriet laddas via externa elkällor eller under körning.

"GTE". Föraren använder GTE-knappen för att växla över till GTE-läge och aktivera de funktioner som ger coupén dynamiska köregenskaper. Gaspedalen, växellådan och rattens egenskaper upplevs nu som ännu sportigare. I GTE-läge samverkar TSI och elmotorerna för att öka prestandan och ge bilen full systemeffekt och maximalt systemvridmoment.

Battery Charge / Battery Hold. Det dubbla läget "Battery Hold" (energiinnehållet i batteriet håller sig konstant) och "Battery Charge" (batteriet laddas under körning) aktiveras via en undermeny i infotainmentsystemet. Detta läge kan användas för att avsiktligt möjliggöra helelektriskt läge (E-mode) i stadsmiljö för att köra med noll utsläpp där.

Fyrhjulsdrift tack vare "elektrisk kardanaxel". Så fort situationen kräver det fördelas drivkraften på alla fyra hjulen på Sport Coupé Concept GTE. I detta läge, och om batteriet har låg laddning, fungerar den främre elmotorn, som nu får kinetisk energi (rörelseenergi) från V6 TSI-motorn, endast som generator och strömkälla för sin kollega på bakaxeln. Eftersom energin till den bakre elmotorn överförs per kabel och inte mekaniskt, talar man här om en ”elektrisk kardanaxel”.

Fyrhjulsdriften fungerar även om batteriet har låg laddning eftersom TSI-motorn driver den bakre elmotorn via den främre elmotorn.

Morgan presenterar en uppdaterad och förbättrad Aero 8

Bil / Nyheter

Morgan har nu också presenterat ett av sina bidrag till Genève-mässan och det är Aero 8. Bilen som det har teasats om ett tag nu är uppdaterad och förbättrad på alla punkter och ersätter när tillverkningen drar igång modellerna Aero SuperSports och Aero Coupe.

Utseendemässigt känner vi definitivt igen bilen då designen inte har förändrats särskilt mycket. Desto nyare och fräschare ska det vara under dock, där man baserat det mesta på aluminium. Motorn hämtas från BMW och det är en V8:a på 4.8 liter som ger 367 hästar. Till den kopplas antingen en sexpetad manuell växellåda eller en sexstegad automatlåda med paddlar bakom ratten. Vikten på bilen anges till strax över ett ton.

På insidan har man bland annat förbättrat klimatanläggningen och installerat ett infotainmentsystem med pekskärm. På tillvalslistan finns bland annat ett par stolar i kolfiber. För första gången får man också en tygcab som går att fälla ned bakom sätena.

Produktionen drar igång i slutet på året men vad man får betala framgår tyvärr inte för tillfället.

www.topgear.com +
Redaktionen Annonsera Cookies
bloggportalen