Comic-con Det blir en andra Spawn-film
Som regisseras av antihjältens skapare 
44.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Jag har fått leva med en Audi R8 Spyder
Känslan av att äga en supersportbil 
45.4°
+
Roger Åberg
0
Tut i luren! Appetite for Destruction 30 år i dag!
Guns N' Roses debutplatta 
131kg
+
Bobby Green
Google visar hur annonser skulle kunna se ut i VR
Popup-annonser 
19.3°
+
Wille Wilhelmsson
0
Teasertrailer för Pacific Rim: Uprising
John Boyega rekryterar 
41.1°
+
André Stray
0
Aphex Twin delar med sig av massivt musikarkiv
Går att lyssna på allt - helt gratis 
126kg
+
Bobby Green

Jag har fått leva med en Audi R8 Spyder

Känslan av att äga en supersportbil

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Audi

Förra veckan fick jag loss en Audi R8 Spyder för test. Nu hade jag den alldeles för kort tid och på alldeles för långsamma gator, om man vill ha kvar körkortet, för att kunna testa supersportbilen på riktigt. Men jag hann testa en annan sida av den. Nämligen känslan att äga en sån här bil.

R8 Spyder börjar på nätta 1,7 miljoner kronor. Audi har varit snälla och avrundat så man kan komma med jämna pengar. Som vanligt med Audi finns det alltid saker att lägga till. Största fälgarna kostar 30k extra, ratten 20k extra (sjukt!), laserljus 40k extra, skålade säten 45k extra, sportavgassystem 23k extra, dynamisk styrning 17k extra, backkamera 7,5k extra. Och så vidare. Slutpris, nästan 1,9 miljoner. Ouch.

Prislappen gör att den här bilen är rejält ovanlig på Sveriges gator. Det är trots allt en rejält onödig bil som har plats för ganska precis två mindre matpåsar om man inte har med sig någonting alls. Det gör att den, trots sin camogröna färg, väcker uppmärksamhet oavsett vart man kör. Eller vart man än parkerar. Folk fotar och pekar så man får inte ha en dålig hårdag i den här. Inget problem för mig i och för sig. Tveksam hårväxt har sina fördelar.

Jag har kört R8 och andra konstiga bilar förut så när jag hämtade upp den var känslan så klart upprymd men rimlig. Det är en annan känsla jag tänkte prata om här, en känsla som kanske är hur töntig som helst. Känslan av att äga något speciellt.

För när jag parkerar bilen hemma i stan, går ur den och låser är det speciellt. Det är något speciellt med att den där besten är min. Bara min. Även om det bara är för några dygn. Känslan åt andra hållet är än mer speciell. Om man ska träffa någon går det väldigt snabbt att säga "jag kan komma och hämta dig!". Man vill liksom ha varje ursäkt som finns att köra en vända. Att behöva gå till bilen och få låsa upp den och åka iväg.

När man närmar sig bilen står det nästan alltid någon och tittar på den. När man trycker på knappen på nyckeln och bilen blinkar till ser de alltid lite påkomna ut. Jag vet att det är töntigt, men att folk kollar gör det hela lite speciellare. Man måste se lite coolare ut. Inte cool som i tuff utan cool som i avslappnad. Som i "vadå, är det något speciellt med den här bilen eller?". Det är svårt.

Det är också svårt att vara diskret med den här bilen eftersom den låter som, ursäkta, bara fan när man kallstartar. Man får kolla så att det inte är några barnvagnar med sovande ungar eller hundar med dåligt psyke i närheten. Det gäller också att parkera vackert. En sak jag saknar i den här är faktiskt att den inte parkerar själv, tur att jag är en mästare på fickparkering...

Väl på vägen visar den här bilen sin största fördel: att den har sån dubbel personlighet. I komfort-läge med sportavgassystemet avstängt är den här bilen hur lugn och enkel att köra som helst. Som en helt vanlig tjänstebilsutrustad Audi A4. Visst är "komfort" kanske att ta i, med 20 tums fälgar och däck tunna som en mindre hög pannkakor får man ta det försiktigt på dålig väg, annars får man ont i rumpan.

Ett annat kör-läge som borde finnas för att det ska klassas som en "vanlig" bil är eco-läget. Det finns inte, vilket är rimligt eftersom bilen drar galna mängder bensin. Lugn fart på motorväg kan man kanske snitta 1 liter milen. Kanske. Kör man som den här bilen vill att man ska köra den dubblas det snabbt.

Den där vanliga, lugna sidan är fantastisk i en sån här bil om man har lyxen att kunna köpa en. Man vill ju kunna använda den varje dag utan att lida. Men om man byter till det dynamiska läget och speciellt om man slår på sportavgas-systemet så händer det saker. Bilen förvandlas till ett mindre monster som både går sjukt snabbt och som låter ännu mer sjukt. Det är helt enkelt fantastiskt.

Det finns även ett performance-läge där bilen inte stänger av några system men lättar lite på dem. Det heter performance dry av en anledning, man ska ha torr vägbana och fint med utrymme för att både ha behov av och våga slå på detta. Om man inte slår på detta ligger bilen precis där den ska vilket är oerhört skönt och tryggt med en sån här bil som ju, minst sagt, uppmuntrar till körning.

Performance-läget, körprogrammet, sportavgassystemet och start/stop styr man från fyra speciella knappar på ratten. De inte bara ser trevliga ut utan de hör hemma där. Överlag är bilen väldigt förarfokuserad, så klart. Man har inte längre någon skärm i mitten utan hela MMI-systemet finns på skärmen rakt framför föraren. Här finns den digitala instrumenteringen som här alltså också gör allt annat som man brukar göra på mittenskärmen. Det fungerar ypperligt och jag önskar att Audi och andra tillverkare hade detta som tillval i alla sina bilar.



Efter en tur i "min" R8:a är jag nu hemma igen och parkerar på gatan. Går ur och låser. Har den där känslan av att den där är min. Bara min och inte er. Det är en skön känsla. Men är den värd nästan två miljoner spänn? Plus omkostnader och plus en annan bil, för att ha den här som enda bil är galet trots att den går att köra året runt. Jag vet faktiskt inte, jag har inte två miljoner extra att spendera. För man bör ha det, att köpa den här på ett vanligt billån borde göra att man inte har råd med någonting annat alls. Och det är den inte värd.

Men känslan av att äga något sånt här önskar jag att alla fick uppleva.

Läs mer

Tut i luren! Ferrari F40 fyller 30 år i dag!

Grattis till en av världens häftigaste bilar

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Ferrari

I dag är en stor dag. För exakt 30 år sedan presenterades en mycket speciell bil på Civic Center i Maranello - Ferrari F40. En bil som fanns som affisch på väggarna i de flesta pojkrum, tillsammans med Samantha Fox. Den 21 juli 1987 förändrades allt, och i dag är modellen en av de mest eftertraktade på klassikermarknaden.

Bilen togs fram för att fira Ferraris 40-årsjubileum och ansågs vara ett mästerverk som blandade det bästa från 308 GTB och konceptbilen 288 GTO Evoluzione. Motorn i mitten precis bakom sittbrunnen, låg vikt, stor vinge och ett underbart härligt kantigt utseende ritat av Leonardo Fioravanti. Den lilla V8:an på bara 2,9 liter har konstgjord andning i form av dubbla turboaggregat och effekten anges till 478 hästar. Fullt tillräckligt i en bil som väger strax över 1 300 kilo. Drivning endast på bakhjulen och en fempetad växellåda inramad i en vacker kuliss - svårslaget. Resultatet blev Ferraris första produktionsvagn att toppa över 320 km/h. Smått bisarrt att föreställa sig att framföra bilen i dessa farter då den helt saknar elektroniska hjälpmedel som servostyrning eller ABS-bromsar.

En fantastisk bil på alla sätt som alla bilintresserade högst troligt har något att säga om, så gå loss bland kommentarerna för all del. Eller sitt bara tillbaka och njut av reklamfilmen nedan.

Mercedes-ingenjör byggde en E-Klass All Terrain 4x4²

Versionen man vill ha

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Mercedes

Jag är lite av devisen att ska det vara så ska det vara. Därför tycker jag att alla upphöjda kombibilar med plast runt hjulhusen och "hasplåtar" är ganska ovettiga. Undantaget är dock Volvo V90 Cross Country som ändå ser rätt så bitig ut. Häromdagen såg jag Mercedes utmanare på vägen - E-Klass All Terrain. Den såg verkligen inte mycket ut för världen, och plasten såg malplacerad ut. Nu har Jurgen Eberle som jobbar som ingenjör hos Mercedes byggt den versionen man egentligen vill ha - All Terrain 4x4². Tyvärr finns den bara i ett exemplar men i mina ögon är det så här Mercedes borde ha gjort från början. Fetingskärmar, ordentlig markfrigång och ett set med 31-tumshjul i hörnen.

Bilen har fått såpass mycket positiv respons att det ryktas om att Mercedes funderar på att bygga en mycket begränsad upplaga av monstret vi ser här. Det hade ju varit fantastiskt!

Volvo ger oss en känsla av XC40

Snart har den kompakta suven premiär

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volvo

Det är snart dags för Volvo att premiärvisa den nya kompakta suven XC40 och inför detta delar de med sig av lite bilder som ska ge en känsla av vad som komma skall. Den nya bilen sägs bjuda på en bredare och mer lekfull färgpalett, och med dessa bilder visar man upp några av de kommande materialvalen. Volvos designteam har använt gatumode, stadsarkitektur, exklusiva designervaror och populärkultur som inspirationskällor när de har tagit fram bilens material, mönster och färger. Thomas Ingenlath som är designchef på Volvo Cars säger följande:

"Vi ville att XC40 skulle vara en helt ny, kreativ och unik modell i Volvos modellprogram. En bil som gör att ägaren kan visa sin personlighet även på garageuppfarten. XC40-förarna är intresserade av mode, design och populärkultur och lever ofta i stora, pulserande städer. De vill ha en bil som speglar deras personlighet. XC40 är den bilen."

Visa
Pressmeddelande
Uttryck din personlighet med XC40 – Volvos nya kompakta SUV

Med dussintals möjliga exteriör- och interiörfärgkombinationer står individens valmöjligheter i centrum för nya färgstarka Volvo XC40, Volvo Cars första bil i segmentet kompakta premium-SUV:ar.

Den efterlängtade XC40, som premiärvisas inom kort, är en unik bil för den utåtriktade föraren. Lanseringen av XC40 gör att Volvo kan erbjuda ett komplett SUV-modellprogram.
Med XC40 tar sig Volvo Cars in på nya områden, och man har gett sina designers fria händer att skapa en bil som tillför en puls, individualitet och lekfullhet som tidigare har saknats i segmentet kompakta premium-SUV:ar.
– Vi ville att XC40 skulle vara en helt ny, kreativ och unik modell i Volvos modellprogram. En bil som gör att ägaren kan visa sin personlighet även på garageuppfarten. XC40-förarna är intresserade av mode, design och populärkultur och lever ofta i stora, pulserande städer. De vill ha en bil som speglar deras personlighet. XC40 är den bilen, säger Thomas Ingenlath, designchef på Volvo Cars.
XC40 erbjuder en bredare och mer lekfull färgpalett, vilket gör den till den mest uttrycksfulla modellen i Volvos modellprogram. Bilen speglar den utåtriktade personligheten hos de som kör den.

– Våra kundundersökningar visade tydligt att vi med XC40 och för det här segmentet behövde kunna erbjuda ännu fler färger och material än vi vanligtvis gör. Eftersom Volvo Cars aldrig tidigare har designat en bil som XC40 kunde vi börja med ett tomt blad och ge den energi och lekfullhet, tillägger Robin Page, Senior Vice President Design på Volvo Cars.
Gatumode, stadsarkitektur, exklusiva designervaror och populärkultur fungerade alla som inspirationskällor när Volvos designteam valde material, mönster och färger till nya XC40.
– När vi skulle välja färger och material till XC40 hämtade vi inspiration från många olika källor. Vi blandade dem och satte ihop dem igen till en helhet. Det som vi har skapat är en bil med attityd som känns helt ny, intensiv och med fina väghållningsegenskaper, säger Ebba Maria Thunberg, Vice President Colour & Materials på Volvo Cars.

På utsidan ger det breda urvalet av möjliga färgkombinationer – från solida, monokromatiska färger till tvåfärgskombinationer i vibrerande färger – stora möjligheter att sätta sin personliga prägel på bilen. Samtidigt förmedlar interiöralternativen en premiumkänsla kombinerat med ett ungdomligt uttryck.
Exempel på de nya interiörfärgerna i XC40 är den varma mattfärgen Lava Orange, klädseln Oxide Red samt en rad nya, unika dekorlister och material med designer som hämtar inspiration från stadsarkitektur och kartografi. Naturliga, filtbaserade mattor, takhimlar och dörrinlägg ger bilen en modern känsla.
– Vår dekorlistnivå Momentum är den mest modeinriktade i programmet, med intensiva exteriörfärgkombinationer, medan nivåerna R-Design och Inscription ger en mer dynamisk premiumkänsla, tillägger Ebba Maria Thunberg.

Audi-reklam jämför blivande brud med begagnad bil

Inte helt poppis

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Audi

En Audi-reklam som nyligen rullade i Kina har blivit en snackis men inte för att den är så bra eller välgjord, utan för att folk inte är helt imponerade av budskapet. I filmen får vi se ett blivande brudpar men precis innan kärlekens band ska knytas hoppar svärmor in och undersöker bruden - som om hon vore en begagnad bil. När undersökningen är klar säger en röst "Important decisions must be made carefully ... Only with an official certification can you relax."

Audi har dragit tillbaka reklamfilmen och bett om ursäkt, men Internet glömmer som vi vet aldrig.