m
r
Android Wear-klockan som kostar 1,6 miljoner kronor
Med 589 diamanter 
30.0°
+
Roger Åberg
0
Boeing visar spirituell uppföljare till Blackbird
Nytt supersnabbt spionflygplan 
41.8°
+
Bobby Green
0
Shaun White gjorde perfekt åk
Fick maxpoäng 
80kg
+
Bobby Green
Boeing visar spirituell uppföljare till Blackbird
Nytt supersnabbt spionflygplan 
41.8°
+
Bobby Green
0
Ian McShane kan dyka upp i John Wick-serien The Continental
Det borde vara ett måste 
43.9°
+
André Stray
0
Så här bygger man sig en timmerstuga
Ensam, för hand! 
231kg
+
Roger Åberg
Läs allt från CES 2018 och bilmässan i Detroit

Fler målvaktsbilar ska bogseras bort

Göteborgs kommun får enklare att se fuskbilarna

Inte en målvaktsbil
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nyheter

Att vi har en hög med så kallade bilmålvakter vet ni väl vid det här laget, personer som har tusentals bilar regisserade på sig. Kommunerna har rätt att bogsera bort bilar med mer än 5000 kronor i skulder på sig, ägaren måste sedan betala skulderna innan man får tillbaka bilen. Nu görs detta sällan eftersom bilen inte är värd skulderna.

Men trots att kommunerna får plocka bilarna har de haft svårt att hitta dem. Men nu har Transportstyrelsen gjort så att parkeringsvakterna i Göteborg direkt i sina handdatorer kan se om en bil har obetalda parkeringsskulder.

– Vi räknar med att nu kunna forsla bort betydligt fler bilar än tidigare. Vår förhoppning är att antalet fordon med obetalda felparkeringsavgifter ska minska, säger Carina Abrahamsson, enhetschef för Parkering Göteborg.

Förra året omhändertog Göteborgs Stad drygt 350 bilar, men man tror alltså att denna siffra kommer att öka. Ju fler bilar som tas bort, ju större risk blir denna "affär" för "bilägarna". Målet är så klart att hela denna rörelse ska bli ointressant att hålla på med.

Transportstyrelsen ser inga hinder för att andra kommuner ska använda lösningen.

– Ambitionen från vårt håll är att möjliggöra för alla som har behovet att kunna koppla på sin kommuns parkeringsvakter. Men det krävs också att kommunerna själva gör en del utvecklingsarbete på systemområdet, avslutar Jan-Olov Öhrn.

Kinesiska GAC visar eldriven crossover

Vill verkligen ta sig in på den amerikanska marknaden

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Elbilar

Vi har tidigare skrivit om den kinesiska biltillverkaren GAC (Guangzhou Automotive Corporation) och återigen var de och ställde ut på bilmässan i Detroit. Dit hade de bland annat med sig en futuristisk eldriven crossover vid namn Enverge som lär vara många år bort. Vad som dock är närmare i tiden är en SUV med bensinmotor som man hoppas kunna börja sälja i USA i slutet av nästa år. 2020 eller 2021 är tanken att en eldriven version av denna bil ska dyka upp. Nya fabriker ska invigas i både Los Angeles och Detroit och nästa år ska ett R&D-center öppnas i Silicon Valley.

Förra året sålde GAC två miljoner bilar i Kina.

Nissan visar konceptklossen Xmotion

Kommer suvarna att se ut så här i framtiden?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nissan

Nissan har plockat med sig konceptbilen Xmotion till bilmässan i Detroit och det är en framtidsinspirerad rätt biffig SUV med en ganska intressant insida. Här finns inte mindre än sju stycken skärmar och infotainmentsystemet ska man kunna styra med både gester och ögonrörelser. I taket ska det även finnas vad man kallar för en "digital room mirror". Exakt vad den har för syfte framgår dock inte. Vad som driver bilen framåt får vi inte heller reda på utan det här får nog mer ses som ett kul koncept där Nissans designers har fått balla ur lite.

Den här instrumenteringen är vidrig

Någon på Dodge borde få sparken

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Dodge

Dodge har släppt en ny RAM, något som inte är en så stor nyhet här i Sverige men väl i USA. Men stackars de som köper denna pickis och har fobi för knappar. För när Dodge slog till och satte in en gigantisk skärm på 12 tum så verkar man ha glömt att prata mellan avdelningarna. För istället för att minska ner på knapparna verkar man ha sett detta som en möjlighet till att få ännu fler knappar att trycka på, även om många nu är virtuella.

Överst ser ni hur det ser ut när man lyssnar på radio och än värre blir det när man drar upp klimatkontrollen. Av någon anledningar har man nämligen knappar för att höja och sänka temperaturen i fysisk form men dubblerar dessa på skärmen. Något som så klart är helt onödigt. Det är hela sju knappar som dubbleras.

När man kör lite grövre fordon kan det vara dumt att bara ha virtuella knappar, old school kan funka absolut bäst. Samtidigt så har det hänt saker på senare till och skärmar går att trycka på även med handskar i dag.

Nya Hyundai Veloster är här

Kommer i N-version

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Hyundai

Hyundais rätt märkliga men ändå ganska roliga modell Veloster som har två dörrar på ena sidan och bara en på andra sidan kommer nu i ny form, och det mest spännande är kanske att den nu erbjuds i sportigt N-utförande.

Hyundais första N-bil var i30 N och samma recept gäller för Veloster. Det innebär att det under huven sitter en turbomatad fyra på 2,0 liter som ger 275 hästar och som har ett vrid på 353 newtonmeter. Den driver framhjulen och kopplas till en sexpetad manuell växellåda. Några prestandasiffror har vi tyvärr inte fått ta del av än. I övrigt handlar det om en bil som får styvare chassi än standardversionen och ett lite roligare kjolpaket runt om. En elektronisk diff ser till att optimera greppet och rejäla bromsar på upp till 345 millimeter fram ser till att stoppa ekipaget.

Vanliga Veloster får också ett ganska sportigt utseende med stor grill och dubbla pipor där bak, men lite mindre vinge och inte lika aggressivt frontparti. Instegsversionen har en 2-liters turbofyra som ger 150 hästar som kopplas antingen till en sexpetad manuell låda eller en automatlåda med sex steg. Versionen som kallas Veloster Turbo (trots att alla motoralternativ har turbo) är istället bara på 1,6 liter men har mer effekt - 200 hästar. Den har även en så kallad overboost-funktion som tillfälligt kan ge upp till 275 newtonmeter i vrid. Till denna går det även att få en sjustegad dubbelkopplingslåda. De säkerhetssystem som man förväntar sig av en modern bil idag finns på plats, och det handlar alltså exempelvis om Forward Collision-Avoidance Assist, Lane Keeping Assist och automatiskt helljus. Insidan får en åtta tum stor infotainmentskärm som har både Android Auto och Apple Car Play. Det finns även en backkamera och möjligheten att ladda sin smarta telefon trådlöst.

Produktionen av bilarna drar igång i mars i Korea. Några prisuppgifter har vi tyvärr inte för tillfället.