Plåster med nålar kan ersätta influensasprutor
Forskare testar metoden i USA 
41.4°
+
Emmy Zettergren
0
Geely ska bygga nytt i Göteborg
Volvos ägare storsatsar på Hisingen 
54.7°
+
Wille Wilhelmsson
0
Korta testar att vara långa i en vecka
Kommer det att kännas bättre? 
82kg
+
Bobby Green
Kina bygger en skogsstad
Som ska minska luftföroreningar 
57.9°
+
Emmy Zettergren
0
Qualcomm bygger fingeravtrycksläsare bakom skärm
Ska börja skeppas nästa år 
42.2°
+
André Stray
0
Vad är skillnaden på att fasta och att äta lite?
Intressant 
103kg
+
Bobby Green

Aston Martin DB11 går nu att få med dubbelturbo-V8:a

Japp, den från Mercedes-AMG

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Aston Martin

I mars förra året presenterade Aston Martin den nya modellen DB11 och det som gjorde den unik var att den stora V12:an under huven försetts med dubbla turbo. Sedan dess har det även snackats om att Mercedes-AMG:s dubbelturbomatade V8:a på 4.0 liter också ska hitta till modellen och nu är den här. 2013 ingick Aston Martin och Daimler ett partnerskap där Aston Martin för fem procent av aktierna skulle få både elsystem och motorer från Mercedes.

I DB11 V8 har ingenjörerna monterat ett nytt insug, våtsumpsmörjning och ett nytt avgassystem. Man har även programmerat om ECU:n. Effekten anges till 503 hästar med ett vrid på 695 newtonmeter. 0-100 km/h ska gå på under fyra sekunder och toppfarten ska ligga på 300 km/h. V8:a-versionen är 115 kilo lättare än V12:an och vågen stannar till slut på 1 760 kilo. Motorn är även mer kompakt och placerad lägre vilket ska ge en bättre viktfördelning.

Utseendemässigt kommer man att kunna skilja motoralternativen åt genom andra fälgar, svärtade strålkastare och dubbla ventilationshål på huven istället för fyra som V12:an har.

De första leveranserna ska ske i slutet av året och priserna börjar på 198 995 dollar. V12:an börjar på 211 995 dollar. Premiär blir det på årets Goodwood Festival of Speed som drar igång i Storbritannien i dag.

Geely ska bygga nytt i Göteborg

Volvos ägare storsatsar på Hisingen

Här ska Geely bygga grejer
Foto: Google Maps
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volvo

Volvos kinesiska ägare Geely kommer att göra en stor satsning i Göteborg då man planerar att bygga ett gigantiskt innovationscenter på Lindholmen som ska kunna ge plats för 3.500 anställda.

Innovationscentret ska bli 70.000 - 80.000 kvadratmeter stort och ha plats för kontor, lägenheter och ett hotell. Fokuset i Geelys innovationscenter kommer att ligga på utveckling av elbilar samt internet of things-tjänster.

Geely hoppas att man kan börja bygga sitt innovationscenter i Göteborg så snart så möjligt och att de ska kunna tas i drift 2020 - 2021.

Nvidia ska hjälpa Volkswagen med AI

Som ska användas i självkörande bilar

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volkswagen

Igår blev det känt att Volvo skulle börja samarbeta med Nvidia om att ta fram artificiell intelligens för framtidens självkörande bilar och nu har även Volkswagen ingått ett liknande partnerskap med Nvidia.

Nvidia är antagligen främst känd för sina grafikkort men med samarbeten med Volvo, Volkswagen, Tesla, Toyota och Audi så ser det ut som om företaget kan bli ett av de ledande inom utvecklingen av artificiell intelligens till bilar och annat framöver.

Jaguar presenterar XE SV Project 8

Kvick rackare

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Jaguar

Förra månaden fick vi en försmak av den och nu är den här på riktigt - Jaguar XE SV Project 8. Bilen är byggd av Jaguar Land Rover Special Vehicle Operations (SVO) och resultatet är ett effektpreppat monster som endast kommer att byggas i 300 stycken exemplar.

Hjärtat i bilen är den välbeprövade kompressormatade V8:an på 5.0 liter. Den ger här 600 hästar som via en åttastegad automatlåda slutligen letar sig till alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på raska 3,4 sekunder och toppfarten anges till 321 km/h. Utseendemässigt skiljer den sig en hel del från vanliga XE som kan se rätt så tam ut. Här har man smackat dit ett rejält kjolpaket med en mycket intressant front, breddat skärmarna, monterat feta 20-tumsfälgar och hängt dit en rejäl ställbar vinge på bakluckan. Stötfångarna och huven är tillverkade i kolfiber. Körmässigt så har man uppgraderat stötdämpningen med styvare fjädrar och ställbara dämpare. Bilen utrustas även med en elektronisk aktiv diff och keramiska bromsar. Insidan har fått en sportratt klädd i Alcantara, kolfiberdetaljer och möjligheten att få endast två skalstolar fram med fyrpunktsbälte och halvbur.

Priset för kalaset börjar på 149 995 pund.

Richard Hammond berättar om sin krasch

Tillsammans med Rimacs vd

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nyheter

För två veckor sedan var The Grand Tour-programledaren Richard Hammond inblandad i en olycka bakom ratten på elbilen Rimac Concept One. I en kurva körde Richard av, flög 30 meter, kraschade och bilen fattade eld. Richard lyckades kravla sig ur och blev under omständigheterna lindrigt skadad. Nu är han på benen igen och har satt sig ned med Mate Rimac, grundaren av bilen han kraschade, för att berätta vad det var som egentligen hände.

Intervjun hittas på länken nedan.