m
Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow! 
70.4°
+
Roger Åberg
0
Martin Molin pratar nya funktioner i Marble Machine X
Onsdagsnörderi! 
41.6°
+
André Stray
0
"Vi kopierar inte tyskarna, vi är bortom det"
Vi har pratat med Volvos Europachef 
47.8°
+
Roger Åberg
0
Vans-prylar med SvampBob Fyrkant-tema
Finns för både barn och vuxna 
86kg
+
Bobby Green
Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow! 
70.4°
+
Roger Åberg
0
Volvo presenterar nya V60
Får nytt motoralternativ - T6 Twin Engine AWD 
50.4°
+
Bobby Green
0
Tokyo har planer på ett 350 meter högt trähus
Blir världens högsta i materialet 
151kg
+
Bobby Green

Harry Metcalfe visar upp sin fina Alfa Romeo 2000 GTV

Lågmilad 74:a

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Alfa Romeo

En av alla fina bilar som finns i Harry Metcalfes ägo är denna Alfa Romeo 2000 GTV från 1974 som han i den här videon ger oss en närmare titt på.

FCA restaurerar gamla klassiker

Sugen på en "ny" Lancia Fulvia kanske?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nyheter

Fiat och Chrysler-koncernen presenterar nu Reloaded by creators som är ett grepp där de kommer att restaurera gamla utvalda klassiker. Man har redan tagit sig an ett gäng italienare och dessa är Alfa Spider IV serie (1991), Lancia Fulvia Coupé Montecarlo (1973), Spidereuropa Pininfarina (1981), Alfa Romeo SZ (1989) och Lancia Appia Coupé (1959). Härliga allihopa och själv tar jag gärna SZ:an. FCA Heritage letar själva upp bilar som har glömts bort, renoverar upp dem till dess forna glans på korrekt vis och erbjuder de sedan till försäljning. Vad de uppfräschade gamla bilarna kommer att kosta är oklart för tillfället, men troligtvis blir de inte helt billiga.

"Vi kopierar inte tyskarna, vi är bortom det"

Vi har pratat med Volvos Europachef

Lex Kerssemakers
Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volvo

Efter presentationen av nya Volvo V60 satte vi oss ner för att prata med Volvos Europachef Lex Kerssemakers och utvecklingschefen Henrik Green (som inte är släkt med Bobby).

Det är klart att Volvo har ställt in den här bilen annorlunda än både XC-serien och V90. Det är en mindre och lättare bil och det ger den möjlighet att bli roligare, något som man har tagit tillvara på. Mycket av komponenterna är desamma som i V90, de delar ju plattform, men Volvo har ställt in det mesta för en mer dynamisk körning, modeordet nu för tiden för "rolig".

Bilen är väldigt låg, något som känns i baksätet. Man sitter lågt, nästan en känsla av att man sitter på golvet. Det är enligt Lex och Henrik något som är valt med en anledning, man vill ha en sportig känsla och sportig profil. Vill man ha det lite högre i livet får man vänta på Cross Country-modellen eller välja en XC60.

Nya V60 är en mix av gamla V60 och V70. Tight form men boxig rumpa gör detta till kombin för den typiska svenska kombikunden. Marknaden är också Europa, kombi är inte så stort i Kina och USA - även om man hoppas kunna övertyga framförallt amerikanarna att kombi är rätt najs. Här i kombilandet är man övertygad om att det här är storsäljaren i kombisegmentet, men om den kommer att slå XC60 eller inte vågar man inte säga ännu.

Skillnaden mote V90 är pris och storlek. Men det finns nog kunder som inte vill ha en stor bil även om de har råd. Jämfört med konkurrenterna är man övertygade om att man står sig på alla punkter storleksmässigt.

Jämför med dem förresten, eller de tyska framförallt, så är Lex väldigt stolt över att man inte längre jämför sig med de tyska konkurrenterna. Man är bortom det och tycker nu att man är med och sätter agendan och leder. Vad tycker ni?

T6 och T8 är ju el-alternativen i denna och de har exakt samma batteri och elmotor. Skillnaden ligger i prestandan från bensinaren. En trecylindrare med elmotor kommer till XC40 och verkar inte vara på gång just nu till V60. Det är tydligt att de gillar el och att det kommer mera med tiden. Klart är att det inte handlar om image, Lex påpekar att man vågade köra på bara fyrcylindriga motorer och har inget mot trecylindriga i V60, bara de inte låter som symaskiner. Men just nu är det alltså inte aktuellt, bland annat för att det är lättare att möta utsläppskraven med en fyrcylindrig motor med en lite större bil.

Räckvidden har förresten ökat jämfört med T8 i V90, det här är ju en mindre och lättare bil.

Vi har kollat in nya Volvo V60!

Vi säger bara en sak: Wow!

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Feature

När Volvo lanserar sin nya V60 gör man det i två villor utanför Stockholm, en i Täby och en på Lidingö. Man gör det helt utan slides och pang pang utan kör bara upp bilen på uppfarten. Det ger ett rätt kaxigt intryck och det är den här värd.

Det enda som är gemensamt med gamla V60 är namnet. Det här är en folkbil, nya V70 helt enkelt. Den känns mycket större inuti även om den så klart inte är lika stor som V90. Men en hel Roger får plats i baksätet. Den är väldigt snygg, faktiskt oerhört snygg. Kan inte komma på någon av konkurrenterna som solklart kan slå Volvo på fingrarna i den här klassen just nu. Självklart är bilen de just presenterade extrautrustad, men ändå. Speciellt jämfört med gamla V60, som enligt mig är bedrövlig, är det natt och dag.

Bilen känns betydligt större på alla sätt och vis än föregångaren, speciellt bak. Det är lätt att komma in i baksätet och bagageutrymmet går faktiskt att använda. Även på utsidan känns bilen mer pondus utan att kännas klumpig. Jag tror att väldigt, väldigt många kommer att tycka att den här storleken är perfekt.

På insidan är det exakt samma känsla som vi känner igen från tidigare nya Volvos. Vilket är något väldigt bra.

Läs all fakta om bilen i artikeln här nedan. Har ni några frågor, ställ dem bland kommentarerna så ska jag försöka få svar!

Dodge Demon sätter nytt hastighetsrekord

Toppade över 200 mph

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Dodge

Här får vi se när en helt omodifierad Dodge Challenger SRT Demon sätter nytt hastighetsrekord för bilen. Man körde på Johnny Bohmer Proving Grounds och innan det var dags att bromsa hade man kommit upp i 203 mph, vilket i km/h är 326,6.

En annan snabb muskelbil är den Camaro ZL1 som Hennessey Performance pillat på i videon här nedan. Man kallar den för The Exorcist och den har man trimmat upp till 1.000 hästar. I videon lyckas man komma upp i hela 217 mph vilket är 349 km/h.