m
Vi har kollat in nya Volvo V60!
Vi säger bara en sak: Wow! 
73.4°
+
Roger Åberg
0
Är IKEA:s Ladda-batterier egentligen Eneloop-batterier?
Läge att göra en bra deal i så fall 
43.6°
+
Wille Wilhelmsson
0
Trailer för A Quiet Place
Håll käft eller dö! 
41.4°
+
André Stray
0
Broderat som ser ut som foton
Snyggt jobbat 
80kg
+
Bobby Green
Martin Molin pratar nya funktioner i Marble Machine X
Onsdagsnörderi! 
43.3°
+
André Stray
0
"Vi kopierar inte tyskarna, vi är bortom det"
Vi har pratat med Volvos Europachef 
49.7°
+
Roger Åberg
0
Tokyo har planer på ett 350 meter högt trähus
Blir världens högsta i materialet 
156kg
+
Bobby Green

Peugeot presenterar nya 508

Bättre på allt, och snyggare

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Peugeot

Bilder på Peugeots nya 508 sipprade ut tidigare i veckan och nu väljer tillverkaren att presentera bilen i sin helhet. Den här är mer strömlinjeformad än föregångaren, lägre, lättare och mer kompakt. Den är som jag tidigare har sagt även betydligt snyggare.

Bilen mäter 4,75 meter på längden vilket är lite kortare än förra generationen som hade måtten 4,83 meter. På höjden mäter den 1,4 meter. Viktmässigt har bilen bantat 70 kilo. Designmässigt har de vertikala LED-lamporna i fronten hämtats från konceptbilen Instinct. På huven står det 508 vilket är en hyllning till klassikerna 504 och 504 Coupé som också hade modellbeteckningen på detta vis. En annan snygg detalj är att man har valt att skippa rutramar runt dörrarna vilket ger en mer coupé-aktig känsla. Baktill är det LED-ljus formade som lejonklor och de ska ha en tredimensionell effekt som gör att utseendet på dem förändras beroende på vilken vinkel du tittar ur.

Insidan ska bjuda på bättre materialval och en lyxigare känsla. Här finns den senaste versionen av i-Cockpit med en kompakt ratt, en kapacitiv pekskärm på tio tum och en head up-display med sex stycken olika visningslägen. På utrustningssidan hittar vi bland annat ett night vision-system med en räckvidd på upp till 250 meter. Här finns även autobroms som upptäcker fotgängare och cyklister i upp till 140 km/h, filhållningsassistent, automatiskt helljus och adaptiv farthållare. Det finns även en parkeringshjälp som parkerar bilen automatiskt. Apple CarPlay, MirrorLink och Android Auto ska fungera med infotainmentsystemet.

Under huven hittar vi nya generationer av Euro 6.c PureTech- och BlueHDi-motorer. En av de sistnämnda har 130 hästar, åttastegad automatlåda och ett utsläpp 98 gram per kilometer vilket ska vara klassledande. Följande motoralternativ erbjuds:

Bensin 1,6 liter:

PureTech 180 hästar S&S 8-stegad automatisk växellåda (EAT8)
PureTech 225 hästar S&S 8-stegad automatisk växellåda (EAT8) (GT-version)

Diesel 1,5 liter och 2,0 liter:

BlueHDi 130 hästar S&S 6-stegad manuell växellåda.
BlueHDi 130 hästar S&S 8-stegad automatisk växellåda (EAT8)
BlueHDi 160 hästar S&S 8-stegad automatisk växellåda (EAT8)
BlueHDi 180 hästar S&S 8-stegad automatisk växellåda (EAT8)

Nya 508 har premiär på bilmässan i Genève. Sverigelansering sker i höst men några prisuppgifter har vi tyvärr inte för tillfället.

Läs mer
Visa
Pressmeddelande
Premiär: Nya Peugeot 508 - förändrar allt

Nya Peugeot 508 förändrar allt. Mer strömlinjeformad än någonsin förr. Lägre. Lättare. Mer kompakt. Med en kraftfull profil, klassledande motorer och en ny generation av Peugeot i-Cockpit är nya Peugeot 508 redo att utmana marknaden. I samband med motormässan i Genève har nya Peugeot 508 premiär.

Nya Peugeot 508 överraskar och utmanar redan vid en första anblick. Höjden på bilen har minskat, och når nu precis över 1.4 meter, och de aerodynamiska linjerna drar tankarna till coupé-modeller. Längden är kompakta 4.75 meter, vilket kan jämföras med förra generationen 508 som mäter 4.83 meter.

I fronten är Peugeots karakteristiska grill utmärkande och Peugeot-lejonet är centrerat i mitten. De vertikala LED-signaturlamporna, hämtade från konceptbilen Peugeot Instinct, ramar in grillen och tillför en distinkt identitet.

508 på motorhuven

På motorhuven är siffrorna 508 tydligt framträdande, som en hyllning till de framgångsrika modellerna Peugeot 504 och Peugeot 504 coupé. En blick på bilens dörrar avslöjar att dessa inte har någon ram runt sidorutorna, vilket förstärker premiumutseendet ytterligare.

Även bakifrån bjuder nya Peugeot 508 på design och nytänkande. De tredimensionella full-LED-bakljusen, formade som klor, fångar uppmärksamheten. Den tredimensionella effekten gör att bakljusen förändras beroende på om du ser bilen snett från sidan eller rakt bakifrån.

Utvecklad i-Cockpit stärker intrycken

Nya Peugeot 508 har givetvis den senaste versionen av hyllade Peugeot i-Cockpit, skapad för att föraren ska ha smidig tillgång till all nödvändig information under körning utan att släppa blicken från vägen. Peugeot i-Cockpit bygger på tre essentiella komponenter:

- Den kompakta ratten.
- En stor, 10 tum, kapacitiv pekskärm i 8:3-format.
- En head up-display med den senaste generationens högupplösta digitala skärm på 12,3 tum.

Head up-displayn har sex olika visningslägen och kan anpassas efter förarens önskemål. Den stora kapacitiva pekskärmen är fullt integrerad i instrumentpanelen, där även sju stycken smakfullt utformade vippknappar erbjuder snabb tillgång till ofta använda funktioner som exempelvis radio, air-condition och navigation.

Mörkerseende, säkerhet och uppkoppling

Nya Peugeot 508 är utrustad med den senaste tekniken och förarhjälpmedel. Bland annat introducerar Peugeot ett night vision-system i nya Peugeot 508, som med hjälp av en infraröd kamera upptäcker människor och djur framför bilen i mörker eller vid dålig sikt. Systemet har en räckvidd på 200-250 meter. Dessutom har nya Peugeot 508 hjälpmedel så som:

- Den senaste generationens Automatic Emergency Braking, som upptäcker fotgängare och cyklister så väl i dagsljus som i mörker i upp till 140 km/h.
- Avstånds-och kollisionsriskvarnare.
- Utökad skyltavläsning med avkänning av hastighetsbegränsning, stopp-skyltar och skyltar för enkelriktat.
- Filhållningsassistent.
- Trötthetsvarnare.
- Automatisk omkoppling till helljus.
- Adaptiv farthållare med Stop-funktion (automatiska växellådor).
- Dödavinkelvarnare.

För körning i stadsmiljö erbjuds föraren hjälpmedel så som parkeringsstöd i form av en 360 graders-kamera i Visiopark 2 och den senaste generationen Full Park Assist, för automatisk parkering. Nya Peugeot 508 erbjuder givetvis även tekniska finesser som 3D-navigation, trådlös laddning av smartphone och smidig tillgång till Apple CarPlay, MirrorLink och Android Auto.

Klassledande motorer

Peugeots utvecklings-team har lagt ett stort fokus på att minska CO2-utsläppen i nya Peugeot 508 till rekordlåga nivåer - genom förbättringar av bilens struktur, vikt, aerodynamik och drivlinor. Med hjälp av den hyllade EMP2-plattformen har nya Peugeot 508 minskat 70 kilo i vikt, jämfört med den förra generationen. Med en ny generations Euro 6.c PureTech- och BlueHDi-motorer (med utvecklad SCR-teknik) lanseras nya Peugeot 508 som klassledande när det kommer till CO2-utsläpp. Exempelvis erbjuds en BlueHDi-motor på 130 hk, med 8-stegad automat, med ett CO2 -utsläpp på 98 g/km.


Nya Peugeot 508 lanseras med följande 1.6-liters bensinmotorer:

- PureTech 180 hk S&S 8-stegad automatisk växellåda (EAT8)
- PureTech 225 hk S&S 8-stegad automatisk växellåda (EAT8) (GT-version)

Fyra dieselalternativ, 1.5 liters- och 2.0-litersmotorer, erbjuds till Peugeot 508 (beroende på marknad):

- BlueHDi 130 hk S&S 6-stegad manuell växellåda.
- BlueHDi 130 hk S&S 8-stegad automatisk växellåda (EAT8)
- BlueHDi 160 hk S&S 8-stegad automatisk växellåda (EAT8)
- BlueHDi 180 hk S&S 8-stegad automatisk växellåda (EAT8)

Nya Peugeot 508 presenteras i samband med motormässan i Genève i mars. Bilen produceras i Mulhouse i Frankrike. Lansering i Sverige sker till hösten. Besök http://int-media.peugeot.com för mer information, fler tekniska detaljer och bilder.

Peugeot är det enda bilmärket som erbjuder en samlad mobilitetslösning med person- och transportbilar, scooters, cyklar och en lång rad tjänster. Verksamma i nästan 160 länder med 10 000 återförsäljare och verkstäder har märket stor spridning över hela världen. Efter drygt 200 år av stark närvaro på marknaden är Peugeot genomsyrat av inspiration och framgång. Försäljningen ökar stadigt i hela världen, modellprogrammet är det yngsta någonsin (2,6 år i snitt) och Peugeot leder hållbarhetsutvecklingen med ett genomsnittligt koldioxidutsläpp på 106,9 g/km. Hög kvalitet i såväl produkter som service, förfinad design och omsorg och en unik körupplevelse bidrar till den bilglädje varje Peugeot förmedlar. Nya Peugeot 3008 SUV fick den prestigefulla utmärkelsen« Årets Bil 2017».

Seat Tarraco läcker ut

Läcker?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Seat

Tidigare i veckan fick vi en teaserbild på Seats nya stora SUV och i samma veva bekräftat att bilen får namnet Tarraco. Nu har ordentliga bilder på bilen läckt ut och den ser väl ut ungefär som väntat. Bilen har plats för sju och är Seats version av Volkswagen Tiguan Allspace. Motorer hämtas från både den och Skoda Kodiaq. Enligt Autobild kommer priset att ligga på omkring 30.000 euro.

Premiär väntas bli på mässan i Genève och försäljningen kommer att dra igång senare i år.

En ordentlig genomgång av nya Volvo V60

Massor av info om nya bilen

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Volvo

Volvo har blivit duktiga på att göra rätt tråkiga men väldigt bra och informationsrika filmer om deras nya modeller. Det är väldigt lite spex och trams, väldigt mycket fakta. Det gillar vi. Här ovanför går man igenom bilens insida och nedan går man igenom designen, tekniken och körningen.

Harry Metcalfe visar upp sin fina Alfa Romeo 2000 GTV

Lågmilad 74:a

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Alfa Romeo

En av alla fina bilar som finns i Harry Metcalfes ägo är denna Alfa Romeo 2000 GTV från 1974 som han i den här videon ger oss en närmare titt på.

FCA restaurerar gamla klassiker

Sugen på en "ny" Lancia Fulvia kanske?

Visa inte Bil-artiklar
Bil / Nyheter

Fiat och Chrysler-koncernen presenterar nu Reloaded by creators som är ett grepp där de kommer att restaurera gamla utvalda klassiker. Man har redan tagit sig an ett gäng italienare och dessa är Alfa Spider IV serie (1991), Lancia Fulvia Coupé Montecarlo (1973), Spidereuropa Pininfarina (1981), Alfa Romeo SZ (1989) och Lancia Appia Coupé (1959). Härliga allihopa och själv tar jag gärna SZ:an. FCA Heritage letar själva upp bilar som har glömts bort, renoverar upp dem till dess forna glans på korrekt vis och erbjuder de sedan till försäljning. Vad de uppfräschade gamla bilarna kommer att kosta är oklart för tillfället, men troligtvis blir de inte helt billiga.