Så här lurar man VR-användare att tro att de rör fysiska objekt
Microsoft Research får folk att tro att de staplar kuber på riktigt 
43.0°
+
Wille Wilhelmsson
0
Päron använder sin son för att sno parkeringsplats
Härligt teamwork 
27.5°
+
Bobby Green
0
Måla i virtuell verklighet
En trailer för Google Tilt Brush 
41.8°
+
Frode Wikesjö
0
Så tänder du en tändsticka med ett gummiband
Skjut en sticka på en annan 
83kg
+
Bobby Green
Sponsrat inlägg
Så använder Volvo Hololens!
Från Microsoft 
Annons
+
Känd vloggare lägger av efter fejkat dödssamtal till hennes mamma
Kan inte folk bara sluta vara dumma i huvudet? 
0.9°
+
Wille Wilhelmsson
0
Opera släpper sin adblock-funktion för alla
Både till datorer och mobila enheter 
41.2°
+
Frode Wikesjö
0
Rap mellan J. R. R. Tolkien och George R. R. Martin
Epic Rap Battle är tillbaka 
110kg
+
Bobby Green

Robot 3000 är ett biltillbehör för rullstolar

Bil / Tesla

Från det tyska företaget Paravan kommer här ett biltillbehör som man kallar för Robot 3000 vilket är avsett att lasta ur och lasta in en rullstol från bilars bagageutrymme.

Paravan brukar i vanliga fall installera sådana här anordningar i bussar och skåpbilar men Robot 3000 är så pass kompakt att den går att installera i en vanlig sedan-modell om denna har ett någorlunda väl tilltaget bagageutrymme som till exempel i den här Model S från Tesla.

Robotarmen klarar av att lyfta rullstolar som väger upp till 25 kilo och hela processen tar cirka 40 sekunder. Vad den kostar är okänt.

www.autoevolution.com +

Päron använder sin son för att sno parkeringsplats

Bil / Övrigt

Att leta parkering är aldrig kul, men ibland sker det där magiska - någon packar in sig i bilen och ska åka iväg. Då ställer man sig snällt och väntar och kniper den lediga platsen så fort personen eller personerna har flyttat på sig. Detta är dock inte möjligt om en mamma och pappa har skickat ut sin son på cykel för att leta lediga platser och med sitt oskyldiga lilla liv blockerar de som snällt står och väntar på att ta över en plats från någon annan.

Parkeringsrelaterat bonusklipp nedan.

www.carscoops.com +

Pagani visar ytterligare en specialversion av Huayra

Bil / Pagani

I kategorin flest specialversioner av en och samma modell ligger Lamborghini högt på listan men troligtvis slås de av Pagani som nu säkert byggt fler specialare av modellen Zonda än originalversioner. Temat fortsätter med modellen Huayra och nu presenteras nästa bygge som bara kommer i ett enda exemplar. Detta kallar man för Huayra Pearl och det är en bil som tagit designteamet nästan ett år att ta fram. Den har fått både delar och formspråk från Zonda R, Zonda S och Huayra BC och ingenjörerna ska även ha finjusterat aerodynamiken och chassiet för att göra bilen ännu bättre än tidigare. Exakt vad som har gjorts är dock oklart.

Vem som har beställt bilen och vad den har fått för prislapp framgår inte för tillfället.

www.topgear.com +

Google bygger självkörande bilar med Fiat Chrysler

Bil / Självkörande bilar

Google meddelade i går att man kommer samarbeta med Fiat Chrysler Automobiles för att bygga 100 självkörande bilar. Detta är första gången som Google jobbar direkt med en biltillverkare för att producera ett större antal av sina självkörande bilar. Bilarna kommer använda sig av Chryslers Pacifica minivan-modell då det ger dem möjlighet att testa mjukvaran med ett större fordon samt att storleken gör det lättare för Google att få gott om plats för det självkörande systemet.

Någon gång mot slutet av 2016 hoppas Google på att få ut dessa bilar för test på vägar i några utvalda amerikanska städer.

Samarbetet låser dock inte företagen till varandra och både Google samt Fiat Chrysler kan samarbeta med andra aktörer inom förarlös teknologi.

plus.google.com +
Visa
PRESSMEDDELANDE
Google Self-Driving Car Project and FCA Announce First-of-its-kind Collaboration


* Google expands self-driving test program with the all-new 2017 Chrysler Pacifica Hybrid minivan
* FCA engineers to work alongside Google engineers to integrate self-driving technology into vehicle
* Self-driving cars have the potential to make our roads safer and make transportation more accessible for millions of people



The Google Self-Driving Car Project and FCA announced today, in a first-of-its-kind collaboration, that they will integrate Google’s self-driving technology into all-new 2017 Chrysler Pacifica Hybrid minivans to expand Google’s existing self-driving test program. This marks the first time that Google has worked directly with an automaker to integrate its self-driving system, including its sensors and software, into a passenger vehicle.

The Chrysler Pacifica Hybrid minivans will be used later this year for Google’s self-driving testing, more than doubling Google’s current fleet of self-driving test vehicles. Engineering responsibilities will be shared based on each company’s respective expertise. FCA will initially design and engineer around 100 vehicles uniquely built for Google’s self-driving technology. Google will integrate the suite of sensors and computers that the vehicles will rely on to navigate roads autonomously.

Both companies will co-locate part of their engineering teams at a facility in southeastern Michigan to accelerate the design, testing and manufacturing of the self-driving Chrysler Pacifica.

“FCA has a nimble and experienced engineering team and the Chrysler Pacifica Hybrid minivan is well-suited for Google’s self-driving technology,” said John Krafcik, Chief Executive Officer, Google Self-Driving Car Project. “The opportunity to work closely with FCA engineers will accelerate our efforts to develop a fully self-driving car that will make our roads safer and bring everyday destinations within reach for those who cannot drive.”

Self-driving cars have the potential to prevent some of the 33,000 deaths that occur each year on U.S. roads, 94 percent of which are caused by human error. This collaboration will help FCA and Google better understand what it will take to bring self-driving cars into the world.

“Working with Google provides an opportunity for FCA to partner with one of the world’s leading technology companies to accelerate the pace of innovation in the automotive industry,” said Sergio Marchionne, Chief Executive Officer, FCA. “The experience both companies gain will be fundamental to delivering automotive technology solutions that ultimately have far-reaching consumer benefits.”


Google’s self-driving cars are currently being tested in four U.S. cities. The self-driving Chrysler Pacifica Hybrid minivans will be tested by Google’s self-driving car team on its private test track in California prior to operating on public roads.

Volkswagen Golf GTI Clubsport S är här

Bil / Volkswagen

Wörthersee-träffen i Österrike är igång och precis som utlovat har Volkswagen där presenterat en ännu vassare version av Golf GTI Clubsport - Golf GTI Clubsport S. Den har fått mer effekt, mindre vikt och ännu sportigare köregenskaper. Och den kan även stoltsera med något riktigt viktigt - sin tid runt Nordschleife på Nürburgring. Bilen klockade nämligen in på 07:49:21 vilket förutom att ge den titeln snabbaste framhjulsdrivna produktionsbil på banan även innebär att den slagit bilar som Honda Civic Type R (7:50.63), BMW M4 (7:52) och Dodge Challenger SRT Hellcat (7:51.51). Hondan har lika mycket effekt men de andra två har betydligt mer, M4:an pumpar ur sig 450 hästar medan Hellcaten har hela 707 hästar.

Clubsport S har samma turbomatade tvålitersfyra under huven men effekten har skruvats upp från 265 till 310 hästar. Vridet anges till 380 Newtonmeter. Drivningen sker fortfarande endast på framhjulen och man växlar med hjälp av en manuell sexpetad låda.

Ingenjörerna har lyckats skrapa bort ytterligare 30 kilo jämfört med vanliga Clubsport och detta bland annat genom att kasta ut baksätet, montera ett mindre batteri, plocka bort lite isolering och att skippa hatthyllan. Vågen stannar efter detta på 1 280 kilo. I övrigt har man filat ytterligare på chassiet och även lagt till en "Nürburgring Setting" bland körprogrammen som ställer in bilen optimalt för just denna bana.

Endast 400 stycken exemplar kommer att tillverkas, 100 stycken är redan tingade för Tyskland och Storbritannien får 150 så det blir tyvärr inte så många över till oss andra. När modellen börjar säljas och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället.

www.carscoops.com +
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Golf GTI Clubsport S – nytt varvrekord på Nürburgring för vassaste GTI-versionen någonsin

Golf GTI Clubsport S sätter nytt varvrekord för framhjulsdrivna bilar på racingbanan Nürburgring med en tid på 07:49:21 minuter
Den nya, exklusiva versionen är tvåsitsig, har 310 hk under huven och ett nytt chassi

10 huvudfakta om Golf GTI Clubsport S:

Golf GTI Clubsport S, den kraftfullaste GTI-modellen någonsin, sätter nytt varvrekord för framhjulsdrivna serietillverkade bilar på tyska racingbanan Nürburgring Nordschleife (”Nordslingan”) med en tid på 07:49:21 minuter.
Golf GTI Clubsport S, som levererar 310 hk och klarar 0-100 km/h på snabba 5,8 sekunder, tillverkas endast i 400 exemplar.
Som en unik finess har Golf GTI Clubsport S en speciell Nürburgring-inställning bland körprofilerna.
Nürburgring-inställningen innebär en finavstämning av den adaptiva chassiregleringen DCC, motorn, styrningen och ljudet för att passa Nordslingan (den anrika, långa slingan på Nürburgring) helt perfekt.
Chassit på Golf GTI Clubsport S har fintrimmats genom otaliga tester på bana och har konfigurerats om helt.
Med en tjänstevikt som sänkts till 1 285 kg, stoltserar den 310 hk starka sportbilen med ett vikt/effektförhållande på 4,15 kg/hk (enligt EU-normen inkl. förare och bagage: 1 360 kg).
Genom det nya avgassystemets ändrör (nu med större diameter) rungar nu effektfulla ”avgasknallar” vid inbromsning.
Golf GTI Clubsport S är en 2-dörrars, 2-sitsig bil där baksätet tagits bort för att spara vikt.
Golf GTI Clubsport S är skodd med semi-slicks på 19"-lättmetallfälgar (”Pretoria”).
Tillverkningsnumret 001/400 till 400/400 i interiören skvallrar om att bilen ingår i en exklusiv specialupplaga. En handfull exemplar planeras för den svenska marknaden.
Rekord på Nordslingan – premiär på Wörthersee-träffen

Golf GTI Clubsport S far över mållinjen på ”Det gröna helvetet” som en pil. Med den tyske tävlingsföraren Benny Leuchter (28) bakom ratten, har denna den kraftfullaste Golf GTI:n någonsin, just krossat det tidigare varvrekordet för framhjulsdrivna serietillverkade bilar på Nordslingan. Den som nu försöker sig på att sätta nytt rekord på den anrika, långa slingan på Nürburgring får vara så god att slå Leuchters tid på 07:49:21 min.

Den exklusiva nya sportbilen, som är baserad på Golf GTI Clubsport, har tagits fram för att fira att GTI i år fyller 40. Redan Golf GTI Clubsport gör skiljelinjen mellan serieproducerade bilar och rena tävlingsbilar diffus: motorn utvecklar 265 hk (som kan pulsas upp i 290 hk med boost-funktionen) och med sin delvis helt nya aerodynamiska utformning bjuder den på ännu mer downforce.

När Golf GTI Clubsport S gör sin världspremiär på GTI-träffen vid Wörthersee i Österrike den 4-7 maj, blir den tveklöst den nya kungen i Volkswagens legendariska modellserie. Prestandavärdena för det nya flaggskeppet i Golf GTI-serien talar för sig själva: 310 hk, 0-100 km/h på 5,8 sekunder, topphastighet 265 km/h (ej begränsad) och en EU-tjänstevikt (inklusive förare och bagage) som sänkts till endast 1 360 kg. Ändå är det nya varvrekordet på Nordslingan som allra bäst demonstrerar hur snabb den här bilen egentligen är.

Speciell Nürburgring-inställning

Som en unik finess har Golf GTI Clubsport S fått en speciell Nürburgring-inställning som stämmer av bilen perfekt för denna, världens mest krävande, racingbana. Det är standardmonterade, individuellt inställbara Dynamic Chassis Control (DCC) och en körprofilsväljare som gör detta möjligt. Med körprofilsläget ”Individual” har ingenjörerna på Volkswagen åstadkommit en inställning som är finavstämd för att passa de unika förhållandena på Nürburgring optimalt.

På nivån ovanför ligger körprofilerna ”Comfort”, ”Normal” och ”Race”. Föraren har också möjlighet att justera inställningarna i ”Individual”-läget och sedan när som helst återvända till de förvalda Nürburgring-inställningarna via en meny på pekskärmen. Den unika Nürburgring-inställningen ändrar parametrarna Sound, Engine och Steering (progressiv styrning är standard) i körprofilen Race och ställer DCC till Comfort. Men här döljer sig en hel uppsättning andra inställningar bakom detta alternativ, istället för de normala Race- och Comfort-inställningarna.

Begränsad upplaga på 400 exemplar

Totalt kommer bilen att tillverkas i endast 400 exemplar. 100 av dessa kommer att säljas i Tyskland och resten i övriga världen. En handfull exemplar planeras för den svenska marknaden. Denna limited edition-modell av GTI går i samma färger som originalet en gång gjorde – ”Tornado Red”, ”Pure White” och ”Deep Black Pearl Effect”, och taket på röda eller vita GTI Clubsport S är också det lackerat i svart. Var i världen den här skapelsen än kommer att dyka upp, gör den det i form av en tvådörrarsbil med manuell växellåda – allt för att hålla vikten nere.

Jämfört med Golf GTI Clubsport med manuell växellåda, har vikten för ”S” sänkts avsevärt. Resultatet är ett vikt/effekt-förhållande på 4,15 kg/hk. Golf GTI Clubsport S, som har ett vridmoment på 380 Nm i varvtalsområdet 1 700 och 5 300, är tvåsitsig. Det mesta av viktminskningen kan tillskrivas att baksätet, inklusive mittarmstödet, tagits bort. Tack vare ett mindre batteri och genom att detaljer som isoleringsmaterial, det variabla lastgolvet, hatthyllan, golvmattorna och dämpningsmaterialet under motorhuven också lyser med sin frånvaro, har vikten kunnat minskas ytterligare. En subram av aluminium fram tillsammans med aluminiumkåpor på bromsarna har också bidragit till viktminskningen.

Något som däremot lagt till vikt är de ZR Michelin-däck i dimensionen 235/35 monterade på 19”-fälgarna ”Pretoria”, som är så viktiga för prestandan, lika betydelsefulla DCC, liksom ett fjädertornsstag, ett skiljenät bakom sätena och en matta bak. Totalt resulterar detta i en nettoviktminskning jämfört med en Golf GTI Clubsport med samma utrustning på cirka 30 kg. Detta ger en låg DIN-tjänstevikt på endast 1 285 kg (eller enligt EU-normen, inklusive förare och bagage: 1 360 kg). Med 310 hk under huven innebär det här ett vikt/effektförhållande på 4,15 kg/hk. Lägre vikt betyder också lägre förbrukning: 7,4 l/100 km (motsvarande 172 g CO2/km).

Motorspecifikationer

Konstruktörsteamet har utnyttjat synergieffekter mellan motorsport och serietillverkade bilar vid höjningen av motorprestandan, erfarenheter man rönt vid arbetet med Golf GTI TCR (330 hk/410 Nm) – den nya tävlingsbilen för den internationella TCR-serien. Detta gav dem också möjlighet att boosta motorn till 310 hk och 380 Nm samtidigt som man använde samma race-setup för Golf GTI TCR som i standardvagnsmästerskapet.

I detalj åstadkom konstruktörerna prestandahöjningen genom att anpassa motorstyrningsenheten och genom att använda ett nytt avgassystem med en diameter på 65 mm istället för 55 mm framför ändrören vilket ger ett lägre mottryck och därmed förbättrar prestandan. En spinoff-effekt av dessa modifieringar var att avgassystemet nu ger ifrån sig en effektfull och fullt avsiktlig ”avgasknall” vid inbromsning. Speciellt välljudande är dessa i körprofilen Race (tillsammans med bland annat det högre varvtalet) i vilket Golf GTI Clubsport S är avstämd för maximal prestanda och extremt lyhörd gasrespons – precis som i Nürburgring-inställningen.

Ingenjörerna har också modifierat bilen med en ny bränslepump med högre kapacitet. Tekniskt sett är motorn i framhjulsdrivna Golf GTI Clubsport S baserad på den TSI-motor på 1 984 cc som även svarar för drivningen i de andra versionerna av Golf GTI och Golf R. Detta är en EA888-motor av den tredje generationen med tekniska förfiningar som en vattenkyld avgaskanal till turboladdaren som integrerats i topplocket, liksom variabla ventiltider med justering av de dubbla kamaxlarna.

Specifikationer utvändigt

Till övriga specifikationer för denna den mest kraftfulla GTI-modellen någonsin hör utvändigt: semi-slicks (Michelin Sport Cup 2) som sitter monterade på 19"-lättmetallfälgarna ”Pretoria”, tonade rutor bak (absorberar 65 % av ljuset), ”Clubsport S”-märkplåtar, det svartlackerade taket (även för den röd- och vitlackerade modellen) liksom Xenon-strålkastare med kurvljus och LED-varselljus. Även 17"-bromsarna har modifierats för att vara extra motståndskraftiga mot de höga temperaturer som uppstår vid körning på bana. Skivnaven är tillverkade i aluminium, friktionsringarna av gjutet stål är fästa med gjutna styrstift och kan därför expandera radiellt när de hettas upp.

Fler fördelar med de nya bromsskivorna är deras stabilitet och deras precisa doseringsförmåga av bromskraften. En viktig faktor för bilens dynamiska köregenskaper är att den ofjädrade massan har kunnat sänkas med hela 1 kg/hjul tack vare att kåporna är av aluminium. För att ytterligare förbättra bromsprestandan och motverka fading vid upphettning, lämnar Golf GTI Clubsport S fabriken dessutom med speciella bromsbelägg (både fram och bak).

Specifikationer invändigt

Varje exemplar av de totalt 400 som byggs av Golf GTI Clubsport S kommer att vara märkt med sitt individuella tillverkningsnummer (001/400 till 400/400) på mittkonsolen. Föraren och passageraren sitter i skålade racingstolar som ger det stöd för kroppen som krävs för att kunna flyga fram på slingriga Nürburgring i racingfart. Med ombord finns också de karakteristiska GTI-kännetecken som även pryder den ”vanliga” Golf GTI Clubsport-versionen, däribland den legendariska golfbollsliknande växelspaksknoppen (klädd i Alcantara), den röda strimman i säkerhetsbältena, ”Honeycomb 40”-designdekaler (på instrumentpanelen och dörrarna) liksom eleganta detaljer i pianosvart.

Den mycket greppvänliga sportratten – som är klädd i Alcantara och pryds av ett kromat GTI-emblem, röda sömmar och en markering placerad ”klockan 12” – är speciellt designad för optimal prestanda på bana. Instegslisterna i rostfritt stål är dekorerade med en GTI-logo.

Från GTI Performance till GTI Clubsport S

Idén till en Golf GTI Clubsport S kom då konstruktörerna bakom den ”vanliga” GTI-modellen testade slutversionen av Golf GTI Performance på bana. ”Det var uppenbart för oss att denna GTI hade en enorm potential”, minns Karsten Schebsdat, chef för chassiavstämning på Volkswagen, ”så vi bestämde oss för att få ut så mycket prestanda ur den här bilen som det bara gick. Det var ett litet team som tog projektet hela vägen från A till Ö, precis som när Volkswagens första Golf GTI utvecklades.”

Utöver den viktminskning och prestandahöjning som beskrivits ovan, är det främst två faktorer som spelar stor roll för att kunna bygga en riktigt snabb bil, nämligen optimal aerodynamik och ett helt enastående chassi. Nya Golf GTI Clubsport S är begåvad med båda.

Optimerad aerodynamik

När det gäller aerodynamiken och den downforce som är kopplad till denna, kunde Volkswagen dra fördel av de modifikationer konstruktörerna redan gjort på Golf GTI Clubsport. Båda versionerna – ”Clubsport” och ”Clubsport S” – kännetecknas av helt nya stötfångare fram. Den nya designen förbättrar lufttillförseln till motorn, aerodynamiken och downforce-värdet fram. Bak ser en takkantspoiler (som fulländats i vindtunnel och är betydligt större än på Golf GTI och Golf GTI Performance) till att optimera de aerodynamiska egenskaperna.

Det löper en smal luftspalt mellan det helt svartlackerade taket och den vingliknande spoilern. Den tvådelade takkantspoilern sträcker sig uppåt, ovanför taklinjen. På sidorna smälter spoilern samman med svarta flaps på bagageluckan. En flerdelad spoiler av den här typen är en avancerad komponent som på ett perfekt sätt klarar den uppgift den har för aerodynamiken: att öka downforce på bakaxeln maximalt. Även den svarta diffusorn bak ingår i detta aerodynamikkoncept.

För att ge Clubsport-versionerna extra stabilitet, skapar de aerodynamiska åtgärderna mer downforce på bakaxeln än på framaxeln. Den ökade stabiliteten utnyttjas för att finavstämma chassit så att körningen blir mjukare. När det gäller Golf GTI Clubsport S betyder detta att den understyrning som är så typisk för framhjulsdrivna bilar har eliminerats nästan helt.

Speciellt sportchassi

Nya Golf GTI Clubsport S har ett speciellt sportchassi. De chassiexperter som arbetat med Golf GTI Clubsport S har konfigurerat om båda axlarna. Om vi till exempel tittar på bakaxeln så har den modulära prestandaaxeln getts extra potential för riktningskontroll för att klara högre sidoaccelerationer. Men utan förändringar av MacPherson-upphängningen fram, hade detta resulterat i mer understyrning. Chassiexperten Karsten Schebsdat förklarar:
? För att neutralisera understyrningen och samtidigt ge bilen bättre grepp, motverkade vi understyrningen på framaxeln och konstruerade speciella navbärare, vilket gav större cambervinklar.

Den negativa cambern ökar potentialen för riktningskontroll och optimerar på så sätt framaxelns grepp. Clubsport S kännetecknas av samma goda balans som ”vanliga” Clubsport, även vid kraftigare sidoaccelerationer, vilket gör det möjligt att köra snabbare i kurvorna.

Även bromsprestandan trimmades, speciellt för att förhindra att bakpartiet ska släppa när man bromsar i mycket snabba kurvor. I kombination med de aerodynamiska förbättringarna, resulterar detta i att föraren kan bromsa sig in i kurvorna på ett kontrollerat sätt med sin Golf GTI Clubsport S, utan att stabiliteten går förlorad. Detta gör bilen extremt körbar ända upp till gränsen – vilket ju inte minst visar sig genom det nya varvrekordet runt skoningslösa Nürburgring på snabba 07:49:21.

Finavstämt antispinnsystem

Även under full acceleration har bilen bättre traction – detta tack vare det modifierade chassit och semi-slick-sulorna. Volkswagen har också finavstämt ESC-mjukvaran: Även om antispinnsystemet träder in senare på Golf GTI Clubsport S och drivkraften inte minskas lika mycket när den väl gör det, har det ”hjulskutt” som drabbar framhjulen och är så typiskt för framhjulsdrivna bilar, kunnat elimineras nästan helt. Denna märkbara effekt liknar den som launch control-system ger bilar med automatväxellåda.

Accelerationen fulländas av de styvare motorfästena, en ny vibrationsdämpare (ett stag mellan växellådan och framaxeln) och en förstärkt kraftöverföring. Andra viktiga komponenter är dynamikfunktionen XDS+ och differentialbromsen fram, som också de är standard.

Differentialbroms fram

Jämfört med helt mekaniska spärrar, har den differentialbroms som sitter monterad fram på Golf GTI Clubsport och Golf GTI Clubsport S en variabel verkan och är också integrerad med funktionerna i ESC, EDS and XDS+. Det här gör att man helt slipper de negativa effekter för precisionen i styrningen som man får med en mekanisk differential.

ESC Sport ger ökad körglädje

Precis som när det gäller övriga GTI-versioner, erbjuder Volkswagen också mycket erfarna förare en speciell ”ESC Sport”-funktion. I Golf GTI Clubsport S aktiveras systemet via en tvåstegskontakt som sitter placerad på mittkonsolen. Med ett snabbt tryck på denna kontakt väljer föraren läget ”ESC Sport” för den elektroniska stabiliseringskontrollen (ESC). Vid mycket snabb körning i kurviga partier – till exempel på Nürburgring – ingriper ESC då inte lika tidigt, vilket gör köregenskaperna ännu flexiblare. Om föraren håller kontakten intryckt i mer än 3 sekunder, stängs ESC-systemet av helt. Nu kan föraren köra Golf GTI Clubsport S på gränsen, utan några avhjälpande ingrepp av ESC, och måste alltså förlita sig helt på sin egen förmåga. Förutom via tryckkontakten på mittkonsolen, kan ESC också sättas på eller stängas av via en inställning i ”car”-menyn.

Perfekt för Nordslingan

De flesta racerbanor i världen saknar såväl gupp som höjdskillnader. På Nordslingan, det fruktade ”gröna helvetet”, är det precis tvärt om – här finns det gott om båda delarna och dessutom massor av kurvor. Resultatet är en unik blandning av banavsnitt med lateral och vertikal dynamik om vartannat.

En bil som ska ta sig runt den hela 20,8 km långa norra slingan på Nürburgring med självaktning måste alltså kunna klippa kurvorna i hög fart samtidigt som den ska klara av både gupp och höjdskillnader. Eller uttryckt på ett annat sätt: för körning på en ”normal” racingbana, ställs chassit in ganska styvt. Detta är dock inte rätt medicin på Nordslingan. Istället måste upphängningen kunna absorbera guppen så att hjulen leds perfekt i spåret, vilket betyder att bilen måste vara ganska mjuk vertikalt men samtidigt styv i förhållande till den laterala dynamiken. Det är just detta som ingenjörerna på Volkswagen lyckats med när de finavstämt fjädringen/dämparna.

Speciellt gäller detta dämpningsavstämningen för den dynamiska chassiregleringen DCC. Systemet gör det möjligt att reglera dämpningen optimalt efter körförhållandena och det är denna reglering som i körprofilen ”Individual” avstämts speciellt för Nordslingan och Golf GTI Clubsport S.

Kommer förarlösa bilar leda till att vi har mer sex i bilar?

Foto: Google
Bil / Självkörande bilar

En representant från den kanadensiska organisationen "Canadian Automated Vehicles Centre of Excellence" (CAVCOE) varnar för att vi antagligen kommer att ha mer sex i bilar i framtiden när självkörande bilar blir vanligare på våra vägar.

Barrie Kirk från CAVCOE säger till CBC News:
"I am predicting that, once computers are doing the driving, there will be a lot more sex in cars.

That's one of several things people will do which will inhibit their ability to respond quickly when the computer says to the human, 'Take over.'"

Trafiksäkerhetsforskare är nu oroliga för att människor i framtiden inte kommer att fokusera på vad som händer utanför bilen då de pysslar med annat i de självkörande bilarna och därför kanske kommer att få svårt att ta över bilen i händelse av att det sker något som kräver en mänsklig hand.

www.cbc.ca +