m

Effekt är inte allt
Ibland räcker det med bakhjulsdrift

Effekt är inte allt
Foto: Bobby Green
Bil / Tester

Precis som för Hyundai Genesis Coupé V6 som jag provkörde i höstas var jag återigen laddad att köra något som på pappret såg riktigt kul ut, och som en vanlig dödlig har råd med. Subarun kunde inte stoltsera med lika många hästkrafter men den byggde på ungefär samma koncept, liten sportbil med bakhjulsdrift. Genesis Coupé var tyvärr en ren besvikelse då den kändes alldeles för tung, för slö och för osportig. Aldrig förr hade 347 hästar varit så trötta och jag tyckte uppriktigt att det var synd att bilen inte levererade. Sen dök samarbetet mellan Toyota och Subaru upp och drömmen om en riktig utmanare till originalet Mazda Miata kanske nu kunde infrias. Trots något undermotoriserade så haglade lovorden över bilarna och Jeremy Clarkson utsåg Toyota GT 86 till världens bästa bil. Då har man ju som testförare lite förväntningar framför sig när man hoppar in i bilen såklart. Och jag kan med glädje säga att Subaru BRZ verkligen lever upp till sitt goda rykte.

Inledning

Vad har jag då till mitt förfogande? Jo en liten, tajt coupé med drivning på rätt hjulpar. Den har ett litet baksäte som man kan utnyttja i nödfall, ett bagageutrymme och ett utseende som faktiskt gör att folk vänder på huvudet när man susar förbi. Redan innan jag hoppar in i bilen funderar jag på hur smart hela bygget är, att Toyota med sitt effektivitets- och designtänk gått ihop med Subaru som är mycket duktiga på att bygga motorer för att tillsammans ta fram en vettig sportbil. Genialiskt. Varför gör inte fler tillverkare så här istället för att ensam producera produkter som vi konsumenter i slutändan tycker är halvdana? Ja jag tittar på dig Hyundai Genesis. Subarun och Toyotan tillverkas parallellt på bandet och kostar lika mycket i bilhallen. Du som köpare behöver bara bestämma dig för vilket märke du gillar mest. Bilarna är nästintill identiska.

Körkänsla

Jag har förberett mig på att bilen inte ska skulle vara piggast i världen. Efter att ha sett flera tester och läst lika mycket vet jag att den här motorn också trivs bäst om man varvar den lite. Sexväxlad manuell låda som det var i testbilen var därför optimalt, även om det finns en automatlåda med paddlar att välja till om man nu skulle vilja ha det.

Subaru är alltså de som har stått för motorn i detta samarbetsbygge. Tillverkarna ville ta fram en sportbil med så låg tyngdpunkt som möjligt och när man vill göra det är det bra att ha en motor som kan monteras så lågt som möjligt. En boxermotor är en sådan motor. Därför fick Subaru i uppdrag att ta fram just en sån. Det blev en fyra på 1.9 liter, 200 hästar och 205 Nm. Med ett skönt litet bröl hoppar den igång när jag trycker på startknappen för att inte göra så mycket väsen av sig på tomgång. I med ettans växel och det är då jag upptäcker hur jäkla tajt växellådan är. Det här kan bli kul.

Jag känner direkt hur motorn vill att jag ska varva den och när växellådan har så korta slag är det bara ett sant nöje att kugga både upp och ner och låta boxern jobba. Jag märker också hur lätt det är att vispa i fel växel om man inte är bestämd. Trean istället för femman hände ett par gånger. Det är också på de högre varven som motorn trivs allra bäst. Den är inte slö på något vis i de lägre varven men när man inte har en turbo som skjutsar på får man vara med på vilken växel man har i och inte förlita sig på vridet som inte är så enormt. Benar man bara ut dessa små saker, som är något man måste göra i alla bilar med sugmotor, så flyttar ekipaget på sig ganska så bra. Det är inget vårdslöst drag men det har jag heller inte väntat mig, bilen bjuder på det som står på pappret.

Hela grejen med den här bilen är ju att den är bakhjulsdriven. Det ska en sportbil vara. Då spelar det egentligen inte så stor roll att den inte har turbo, eller 400 hästar. Man får se till att ligga på rätt växel helt enkelt. Bakhjusldrift bjuder ju självklart in till lite bus så här i vintertid och med alla hjälpsystem urkopplade skulle ett barn kunna få upp den här i snygga ställ. 17-tummare skodda med 215-däck gör att baken mer än gärna dansar till även på lite torrare underlag och med bägge händerna på ratten behöver man troligtvis aldrig oroa sig för att det ska åt fanders om man inte kör över sin förmåga. Bilen känns oerhört välbalanserad och tack vare att knicken på framskärmen avslöjar var framhjulet är någonstans är det inga som helst problem att placera bilen när man ska runt ett hörn eller fem. Här märks det att bilen är liten och att det är du som förare som bestämmer var den ska befinna sig. Helt enkelt superenkel att köra, och med lite snö under sig blir den superrolig.

Design

Vid en snabbtitt är det svårt att skilja denna från Toyota GT 86, och Scion FR-S som bilen heter i staterna. Men det finns faktiskt vissa skillnader. På utsidan har exempelvis Subarun en helt annan kofångare och faktiskt andra strålkastare. Själva huset till dessa är lika stort, men utformningen på dem skiljer sig. Där både FR-S och GT 86 har en rad med led-lampor som ett argt ögonbryn har istället BRZ en krans med ljus som går runt strålkastaren. I mina ögon är detta snyggare. Det finns säkerligen lite andra saker på utsidan också, men där bak tycker jag faktiskt att alla tre ser likadana ut. Jag tycker även att de har lyckats med designen riktigt bra. När jag såg en köra förbi på gatan blev det enklare att studera hur den ter sig i mängden bland alla bilar, och jag tycker att den passar in riktigt bra, eller snarare sticker ut. Den ser ut som en riktig sportbil och bör också tas för en. Låg, kaxig front, stora fälgar. Tyvärr släpar baken lite och den där vingen som ser ut att ha gått igenom en mangel ger jag inte mycket för. Men som helhet, då tycker jag verkligen att den är lyckad.

På insidan är det också lite olika beroende på vilket märke man köper. Scion är den som får tristast interiör, Toyotan har jag aldrig suttit i så där vet jag inte. Subarun bjuder inte på några överraskningar men det som finns här känns vettigt. Stolarna är skönt skålade men det gäller att man inte är för bred. Detta bör man heller inte vara om man ska åla sig in i det trånga baksätet, som mest känns som en nödlösning för när man behöver ha med sig ett par barn. Fungerar dock ypperligt till gymväska.

Instrumentpanelen ser helt okej ut, vreden har lagom motstånd och som vanligt får man inte glömma av att man får vad man betalar för. Jag tycker ändå att materialvalen håller måttet. Stort plus för både USB och AUX-ingång framför växelspaken. Jag gillade också att ratten var fri från knappar och annat plotter som mest distraherar.

Mellansnack

Jag som effektnörd längtar tills när Subaru släpper sin turbo-version av BRZ. Det kommer att göra bilen gott även om dagens effekt räcker. Eftersom jag också är en ljudnörd hade jag gärna önskat att motorn lät lite mer. De två ganska feta piporna bak borde kunna morra på bättre tycker jag. Där har Subaru varit lite snåla. En boxersnurra med 200 hästar har ett gott ljud i sig, så det är lite trist att det har maskerats på det här viset i en bil som marknadsförs som sportig. Ett eftermarknadssystem lär lösa den biffen dock.

Toyota har nyligen presenterat GT 86 som cabriolet, troligtvis kommer det även en sådan version av BRZ. Där har vi den riktiga utmanaren till ikonen Mazda Miata. Att kunna köra med taket nere ger verkligen en helt annan känsla för bilkörningen. Och eftersom Subaru är världsmästare på fyrhjulsdrift kan man väl bara hoppas att det även kommer en sån version också.

Avslutning

Jag var verkligen laddad inför att testa den här bilen och den gav mig verkligen det jag hade förberett mig på. En bil byggd för sportbilsköparen som inte vill ruinera sig, ha en bil som fungerar i alla väder (extra bra i snö) och som inte är helt opraktisk ändå. Jag blir extra glad över att den har vuxit fram ur ett samarbete också och ser gärna att fler biltillverkare följer i samma spår. Strax över 300 000 för en bil av den här kalibern borde sätta skräck i motståndarna.

Fakta Subaru BRZ:

Motor: Boxerfyra, 1.9 liter, 200 hästkrafter, 205 Newtonmeter.
Växellåda: Sexpetad manuell.
Drivning: Bakhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 7.6 sekunder, toppfart 226 km/h.
Däck: 215/45 R 17 fram och bak.
Mått: Hjulbas 2.57 meter, längd 4.24 meter, bredd 1.77 meter, höjd 1.28 meter, vikt 1 316 kilo, bensintank 50 liter, förbrukning 0.78 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 181 gram per kilometer.
Pris: 309 900 kronor.

Läs mer
55.7°
0

Effekt är inte allt

Ibland räcker det med bakhjulsdrift

Nästa Need for Speed skjuts upp till 2022
Criterion får assistera med årets Battlefield i stället

Förra året blev det känt att EA stuvar om i Need for Speed-utvecklingen en aning. Efter att äntligen ha hittat sin identitet och levererat ett riktigt vasst Need for Speed-spel fick Göteborgsbaserade Ghost Games lämna över ansvaret till Criterion och det planerades att Criterion skulle släppa ett nytt Need for Speed-spel under året. EA har nu ändrat planerna och nästa bilspel i Need For Speed-serien kommer inte släppas förrän nästa år och i stället ska Criterion fokusera på att assistera DICE med nästa del i Battlefield-serien. I ett uttalande till Polygon säger Laura Miele, chief studios officer på EA, detta: “There’s no way we would have made a decision like this without including [Criterion] and discussing this with them first, and the impact that they could have on Battlefield, They’ve worked on [Star Wars] Battlefront, they’ve worked on Battlefields, and they have a really tight, close collaborative partnership with DICE. I’m really confident that this is going to be a pretty positive win for them.” Detta är förstås lite tråkigt för folk som suktat efter ett Criterion-utvecklat bilspel, men brumbrum-hungern kommer ändå stillas under året. EA köpte nyligen upp Codemasters för en ordentlig slant och utvecklarstudion kommer släppa ett ordentligt bilspel under årets gång. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Google Workspace får massa nytt
Får bland annat stöd för Google Assistant

Google Workspace, Googles produktivitetsplattform som nyligen bytte namn från G Suite, har presenterat lite nyheter som kanske kan göra det lite enklare att samarbeta för alla de som sitter hemma och pandemijobbar. Bland annat introducerar nu Google Workspace stöd för Googles smarta assistent Google Assistant. Det innebär att Google Workspace-användare kan röststyra saker som att ansluta till möten, kolla ni sina kalendrar och skicka meddelanden. Vidare har Googles videosamtals-tjänst Google Meet försetts med stöd för att se deltagare i split-screen och picture-in-picture-läge på mobiler samt ett utökat stöd för att ta del av olika frågeformulär och Q&A-grejer som postas i inläggen på Google Meet. Dessutom så kommer det bli möjligt att få undertexter i realtid, så kallad "live caption", om man talar på engelska, spanska, tyska, portugisiska eller franska under sina Google Meet-samtal. Slutligen introducerar Google även något som man kallar för "Google Workspace Frontline". Det är en tjänst som riktar sig till de anställa inom ett företag som har direkt kontakt med företagets eller organisationens klienter och kunder, till exempel sjuksköterskor, serveringspersonal och liknande. Google skriver om Workspace Frontline: "In the coming weeks, we’ll be launching Google Workspace Frontline with these challenges in mind. This will open up communication and collaboration channels between frontline workers and corporate teams in a way that’s safe and secure. Workspace Frontline is a custom solution that includes communication and collaboration apps like Gmail, Chat, Docs, Drive, and more, as well as business-grade support and security features like advanced endpoint management that help keep a company’s data secure. " Vill ni läsa lite mer om nyheterna i Google Workspace så hittas mer information i pressreleasen som är länkad här nedanför samt i blogginlägget som är länkat nere till höger. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Prova Volvo-bil i 30 dagar
Därefter tre månaders uppsägningstid

Volvo presenterar nu nyheter kring privatleasingtjänsten Care by Volvo. Nu ska du kunna testa en bil i 30 dagar och det går också att byta bil eller avsluta abonnemanget efter tre månader. Det här ska få de som är skeptiska till privatleasing att känna sig lite lugnare då de inte har skrivit på ett avtal som exempelvis gäller ett år fram i tiden. I tjänsten ingår helförsäkring, sommar- och vinterhjul, Volvo On Call, besiktning och service. Skatten får du dock betala själv. För tillfället kan du bara välja några olika versioner av XC40 men Volvo-modeller ska läggas till allt eftersom. Väljer du den eldrivna XC40 P8 Recharge får du betala 7990 kronor per månad. XC40 T5 Recharge som är en laddhybrid kostar istället 6390 kronor per månad. Läs mer i pressmeddelandet och på länken nedan. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Ordentlig trailer för Dota: Dragons Blood
Släpps 25 mars

Om några veckor kommer vi få kika på den kommande anime-serien som baserats på Valves omåttligt populära MOBA-spel DOTA 2. En ordentlig trailer har nu släppts för Dota: Dragons Blood och i den får vi ta en titt på vad för äventyr drakriddaren Davion kommer få uppleva under seriens första del. Dota: Dragons Blood har premiär 25 mars på Netflix. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

iOS Appen Återvinnaren visar när återvinningsstationer töms
Kan vara bra att kolla innan du åker för att slänga grejer

Vill du ha koll på när återvinningsstationer töms så finns det nu en app som kan visa det, något som kanske vara intressant om du planerar att slänga grejer och inte vill vända hem med outrättat ärende på grund av att återvinningsstationen är full. Appen "Återvinnaren" är utvecklad av Feber-läsaren Tobias Berg och den hämtar information om när återvinningsstationer töms från FTI:s hemsida, företaget som ansvarar för Sveriges återvinningsstationer. Återvinnaren kan visa de 15 återvinningstationer som finns närmast dig om du ger appen tillgång till din position eller så går det att söka efter en lämplig återvinningsstation via en karta. Där efter visas statusen på återvinningsstationens olika kärl, när de tömdes senast och när nästa tömning är planerad. Informationen i Återvinnaren hämtas från FTI:s webbplats där användare själva kan leta upp återvinningstationer och kolla in status på dessa. Appen Återvinnaren finns i dagsläget bara till iOS och hittas gratis i App Store här. Tumnagel
44.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rocket Lab presenterar raketen Neutron
Återanvändningsbar raket som ska kunna ta människor till rymden

Det amerikanska rymdföretaget Rocket Lab presenterade igår sina planer på att bygga en ny raket som kommer att bli betydligt mycket större än deras nuvarande modell, den 18 meter höga Electron-raketen. Rocket Labs nya raket kommer att heta Neutron och få en höjd på 40 meter, något som kan jämföras med SpaceX Falcon 9-raketer som är 70 meter höga. Den kommer att ha kunna lyfta 8 ton material till jordens lägre omloppsbana LEO och dess första raketsteg ska kunna landa på en plattform till havs, liknande Falcon-9-raketerna. Neutron verkar primärt utvecklas för att kunna rymdsätta satellitkonstellationer. Dess lyftkapacitet ska klara av att rymdsätta 98 procent av alla de satelliter som är planerade att rymdsättas till 2029. I ett videoklipp säger Rocket Labs vd peter Beck att Neutron även kommer att kapacitet att kunna skicka människor till rymden i framtiden. Någon gång runt 2024 planerar Rocket Lab att skicka den första Neutron-raketen till rymden. Tumnagel
38.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det blir inget ordentligt Comic-Con i år heller
Var väl inte helt oväntat

Förra året tänkte väl många att den här dreten skulle vara över 2021 och att livet skulle kunna fortsätta som vanligt, men så kul får vi inte ha det. Även årets stora event och mässor av olika slag skiftar fokus och blir digitala och nu har Comic-Con-anordnarna meddelat att årets nördmässa kommer hållas digitalt i år också. Planen var initialt att hålla mässan i november när coronadammet lagt sig, men dessa planer har nu skrotats och i stället satsar man på att köra ett virtuellt event från 23 till 25 juli under titeln Comic-Con. Besöksbiljetter som köpts till november-eventet kommer gälla till eventet som planeras gå av stapeln nästa år och folk som vill ha pengarna tillbaka kommer ha möjlighet att få det. Hur som helst. Även om inte får resa runt och ta del av festligheterna är det ändå trevligt att ett digitalt ersättningsevent går av stapeln för att stilla vår nördhunger. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Vintertester med Rivian R1T
Elbilen måste tåla ordentlig kyla

Alla nya bilar genomgår mängder av tester för att palla de förhållanden som ägarna sedan utsätter dem för. Det blir troligtvis inte lika hardcore som i testerna men bilarna måste ändå tåla extrem hetta och extrem kyla. Rivian har nyligen varit ute och testat den kommande pickupen R1T i kylan och här får vi se lite hur det gick. Tumnagel
41.3°
+
Bobby Green
0

Hur man gör rörelse roligt i spel
Lite kvällsnörderi

Att få ett riktigt bra flow i rörelsefokuserade spel är rätt oslagbart. Men vad är det som gör att det känns så härligt? Mark Brown från Game Makerx27s Toolkit har släppt en ny video och den här gången pratas det om just rörelser i spel. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Bilen Jeremy Clarkson ångrar mest att han sålde
En BMW 3.0 CSL

Att Jeremy Clarkson älskar Alfa Romeo och klassikern GTV6 i synnerhet är ingen hemlighet, men det är inte den bilen han ångrar mest att han sålde. Han köpte visserligen en "ny" igen för några år sedan så det kan ju bero på det. Men den han tycker är mest surt att han släppte taget om är en gammal BMW 3.0 CSL. Skulle han vilja ha en idag kostar de visserligen en rejäl slant men det har han nog råd med. Vilket fordon ångrar du mest att du sålde? Tumnagel
38.0°
+
Bobby Green
0

Australien vill exportera solenergi till Asien
Via en jättelång "förlängningssladd"

I Australien har det dragits igång ett jättelikt projekt där man planerar att generera solenergi, som ska lagras i enorma batterier, för att sedan skicka denna via en jättelång havskabel till Singapore och andra länder i Asien. Hela projektet kallas för Sun Cable och själva kabeln som ska förbinda Australien med Singapore går under namnet "Australia-Asean Power Link" (AAPL). Denna är tänkt att bli 3750 kilometer lång och för tillfället kartläggs havsbotten där kabeln är planerad att dras. Än så länge har man kartlagt runt 750 kilometer av havsbottnen och det återstår alltså en del att kartlägga innan det kan bli dags för byggstart. Någon gång runt 2023 hoppas man börja kunna bygga kabeln, solfarmar, batterier och andra anläggningar som krävs för att färdigställa det enorma projektet. 2027 tror man att det hela ska kunna vara i kommersiell drift. Det är budgeterat att det kommer att kosta 22 miljarder australiensiska dollar, motsvarande 140 miljarder kronor, att bygga AAPL. Här nedan hittas ett videoinslag om Sun Cable och Australia-Asean Power Link. Tumnagel
47.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Psykadelisk video visar internets utveckling sedan 1997
Har växt en hel del på snart 25 år

Här är en video från något som kallas för Opte Project där man försöker visualisera hur internet har utvecklats sedan 1997. Genom att visa hur olika noder för nätet tillkommit genom åren blir videon en sammanställning av växande kluster i olika färger. Vitt representerar internets så kallade backbone (ryggrad), blått är Nordamerika, grönt är Europa, lila är Latinamerika, orange är Afrika medan rött representerar Asien och Stilla havet. Ni hittar hela videoanimationen ovan och här nedanför hittas en komprimerade version där det hela även kommenteras. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mortal Shell kommer till PS5 och Xbox Series X/S 4 mars
Upplev spelet i 4K/60fps

Mortal Shell släpptes till PS4, Xbox One och PC i augusti och nu har det spikats att spelet även kommer till nästa, eller nuvarande, konsolgeneration. Mortal Shell: Enhanced Edition heter den nya versionen och erbjuder grundspelet fast med lite tjusigare grafik. Mer specifikt kommer next gen-versionen köras med 4K-upplösning och mer detaljerade texturer samt rulla i 60 fps. 4 mars kommer den nya versionen bli tillgänglig och äger man spelet sedan innan så är next gen-uppgraderingen gratis, så länge man lirar på samma plattformsfamilj. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Litteraturbanken ska digitalisera all svensk 1800-talslitteratur
Idag släppte man de första tusen verken

Gillar man svensk litteratur från 1800-talet så ser Litteraturbanken ut att kunna bli en riktig guldgruva för Sveriges alla bokmalar. Litteraturbanken har planerat att digitalisera och göra runt 10.000 svenska böcker från 1800-talet tillgängliga gratis via sin tjänst. Idag laddades de första tusen digitaliserade verken upp till Litteraturbanken. Där fanns bland annat kvinnorättskämpen Fredrika Bremers verk och en av de första svenska deckarna, Carl Fredrik Ridderstads "Stockholms mysterier", skriver Sveriges Radio P1:s Kulturnytt. De digitaliserade böckerna går att läsa direkt på nätet eller ladda hem i epub-format. Litteraturbanken är en ideell förening och medlemmar i denna är Kungl. biblioteket, Kungl. Vitterhetsakademien, Språkbanken vid Göteborgs universitet, Svenska Akademien, Svenska litteratursällskapet i Finland och Svenska Vitterhetssamfundet. Tumnagel
51.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

OnePlus Nord får Android 11
Uppdatering har börjat rulla ut

OnePlus Nord släpptes i somras och har sedan release kör Oxygen OS baserat på Android 10. Nu har OnePlus meddelat att telefonen kommer få lite mjukvarukärlek och har börjat rulla ut Oxygen OS 11 till mellansegmentstelefonen. Oxygen OS 11 baseras på Android 11 och kommer med en rad förbättringar som förenklad enhandsanvändning samt uppfräschat gränssnitt. Utrullningen har uppdateringen har som sagt dragit igång, men det kan dröja någon dag innan uppdateringen dyker upp i din enhet. I vanlig ordning är ett tips att dra igång VPN och sätta sig i Tyskland eller Kanada för att initiera nedladdningen om ni vill lägga vantarna på nymodigheterna tidigare. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Allt du behöver veta om fyrhjulsdrift
Lär dig förstå din bil bättre

I det här klippet från Hagerty hjälper Jason Cammisa oss att förstå hur olika fyrhjulsdriftssystem fungerar, och hur tillverkarna far med lite osanning när de säger vad din bil klarar av. Tumnagel
37.8°
+
Bobby Green
0

Artificiell intelligens kan göra familjealbumet lite mera levande
Deep Nostalgia animerar porträtt riktigt bra

Släktforskningstjänsten MyHeritage har släppt ett nytt verktyg där man kan få gamla släktfoton, eller andra fotografier, att verka lite mera levande, något som ni kan kolla ni ett exempel på i animationen här ovanför. Tjänsten kallas för Deep Nostalgia och det enda man behöver göra är att ladda upp ett foto till tjänsten, sedan tar tjänsten artificiella intelligens över och skapar en animation av det den ser på fotot. Det finns en hel del exempel man kan kolla in om man inte känner för att ladda upp sina egna bilder till Deep Nostalgia och de flesta av dessa ser riktigt välgjorda ut. För att kunna använda Deep Nostalgia krävs det att man ansluter till MyHeritage via Facebook, Google eller skapar ett konto på tjänsten. I den inbäddade tweeten här nedanför hittas ännu ett exempel på hur Deep Nostalgia animerar att gammalt släktfoto. Tumnagel
50.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Parker Solar Probe fotar Venus
Ny bild på vår grannplanet från NASA:s soljagare

NASA:s soljagare Parker Solar Probe kommer att göra några förbiflygningar av Venus under sin observationsresa av solen. Under en av dessa fotograferade farkostens instrument Wide-field Imager for Parker Solar Probe (WISPR) bilden ni kan kolla in ovan. Bilden av Venus fotograferades 11 juli förra året när Parker Solar Probe befann sig på ett avstånd av 12.380 km från planetens yta. Det som ser ut som ljusstreck är kosmisk strålning som WISPR kan fånga på bild. Den lite mörkare delen av fotografiet ungefär i mitten av Venus är ett område som kallas för Aphrodite Terra vilket är Venus största område av högland, ett område som inte är riktigt lika varmt som resten av planeten. Medeltemperaturen på Venus yta ligger vanligtvis på 450 grader. Förra månaden gjorde Parker Solar Probe sin fjärde förbiflygning av Venus. Då gjorde den detta på ett avstånd på 2385 kilometer från Venus vilket kanske innebär att vi snart kanske kan få se fler spännande bilder på Venus. Parker Solar Probe lämnade jorden 2018 och dess huvuduppdrag är att studera solens corona och solvindar. Dess uppdrag förväntas hålla på till 2025 och när den är som närmast solen kommer den att passera denna på ett avstånd av cirka 6,9 miljoner kilometer. Solens yttemperatur ligger på runt 5500 grader. Här nedanför kan ni kolla in ett videoklipp där Russell Howard som ledde arbetet med utveckligen av Parker Solar Probes WISPR-instrumet snackar lite mer om detta. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
57kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
110kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

Thomas Di Leva kör konsert ikväll
Hemma i sitt vardagsrum

Ikväll klockan 19.00 kommer artisten Thomas Di Leva att ha premiär för Live hemma hos Di Leva. Det är en exklusiv hemma hos-konsert som han anordnar i sitt vardagsrum. "Låt oss mötas, denna gången live hemma hos mig i en nära konsert direkt från mitt vardagsrum till ert vardagsrum, det kommer att bli mina favoritlåtar i underbara hemmamysversioner. Rymdkram, Thomas." En biljett till konserten kostar 199 kronor och du hittar den på länken nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Ny BMX-film från Vans
Med Dakota Roche

Efter skosamarbetet i början av månaden är det nu dags för Vans att även presentera en film med BMX-åkaren Dakota Roche. Filmen som heter Seeking Liberty är inspelad i Philadelphia och man har velat fånga stadens charm ur ett nytt perspektiv. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Så blir traditionell italiensk gelato till
180 år gammal familjetradition

Det finns mycket gott man inte får missa när man är i Italien. Glassen är en av grejerna. Här får vi se hur traditionell gelato i den lilla staden Ruvo di Puglia blir till. Endast tre ingredienser behövs - mjölk, socker och ägg. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green