1 i dag 37 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Hankook visar upp sitt luftfria däck, igen
Hankook visar upp sitt luftfria däck, igen Forskar vidare inom området

För åtta år sedan visade Hankook upp sitt luftfria däck i-Flex. På årets CES-mässa visade man upp det igen och meddelade att man inte har övergett tekniken. Precis som andra liknande däck kräver dessa minimalt med underhåll och ska vara väldigt svåra att sabba. Utformningen gör även att de tar upp stötar och ojämnheter bättre än traditionella däck vilket ska ge bättre stabilitet och en behagligare åktur. Däcket som Hankook nu visade upp är bara på tio tum och mäter 40 centimeter i diameter och har en bredd på 10,5 centimeter. Inget för stora suvar alltså utan mer lämpat för mindre fordon likt den på bilden här ovan.

Hankook kommer forska vidare inom området och fortsätta att utveckla tekniken, men säger inte när och om detta kommer att nå marknaden.

Bil, Nyheter, Hankook, Hankook i-Flex, luftfritt, däck, CES2022, CES 2022
Luftfria däck går i produktion Kommer att tillverkas av Polaris Luftfria däck av den typen vi ser här är inget nytt, armén har experimenterat med det ett tag. Det som är nytt är att de nu har kommit så långt i sin utveckling att däcken kan börja serieproduceras. Företaget Polaris, som i vanliga fall bygger snöskotrar, kommer att börja tillverkningen redan nästa år. Däcket som kallas för NPT (Non-Pneumatic Tire) är speciellt anpassat för att klara sig bra i riktigt taskig terräng. Hela 30 procent av ett däck ska kunna förstöras innan däcket börjar ge efter och som vi kan se är det omöjligt att få punktering på det. Tumnagel
48.6°
0
Michelins luftfria däck lanseras 2024 Tas fram tillsammans med GM Det här med luftfria däck har varit på tapeten rätt så länge nu, och det verkar som om det dröjer ytterligare ett tag innan vi får se såna här ute på vägarna. 2024 planerar Michelin tillsammans med General Motors att lansera det vi ser i detta klipp. Däcket kallar man för Uptis och det ska vara bättre för miljön, säkrare och kan som väntat inte punkteras. GM planerar att dra igång tester med däcket senare i år, då på en flotta bestående av elbilen Chevrolet Bolt. Tumnagel
51.7°
0
Smart Tire Company har utvecklat punkteringsfria däck NASA-spinoff ska släppa däcken Metl nästa år Smart Tire Company är ett startup-företag som har visat upp ett cyckeldäck som varken kräver luft eller ska gå att punktera. Företaget är ett så kallat spinoff företag från NASA och använder sig av teknik som utvecklats där för att tillverka sina däck. Däcken Metl är gjorda av ett superelastiskt material som kallas för NiTinol+ och baseras på Shape Memory Alloy Radial Technology (SMART), en teknik där "smarta" material kan "komma ihåg" sin ursprungliga form och återgå till denna. Enligt Smart Tire Company kommer ett par av deras Metl-däck hålla hela cykelns livslängd. Smart Tire Company planerar att introducera sina Metl-däck på marknaden nästa år men vad dessa då kommer att kosta finns det än så länga inga uppgifter om. Framöver planerar Smart även att ge sig på att utveckla bildäck baserade på NASA:s SMART-teknik. Tumnagel
46.8°
0
49.0° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 13 jan 2022, 13:00
Hankook visar upp sitt luftfria däck, igen Forskar vidare inom området
49.0°
0