m

Honda presenterar nya Civic halvkombi
Ny plattform, ny design och ny känsla

Honda presenterar nya Civic halvkombi
Bil / Honda

Den tionde generationen av Honda Civic är nu här. Den ser ut som prototypen som visades tidigare i år och är väl som Honda lovade rätt så sportig, i alla fall till utseendet. Bilen bygger på en helt ny plattform och får två nya turbomatade VTEC-bensinmotorer på 1,0 och 1,5 liter att välja mellan. Den förstnämnda har tre cylindrar och bjuder på 129 hästar och 200 Newtonmeter. Den något större motorn ger 182 hästar och 240 Newtonmeter. Bägge går att få med antingen en sexpetad manuell växellåda eller en CVT-automat.

Bilen är 30 millimeter bredare och 130 millimeter längre än föregångaren. Den är även 20 millimeter lägre, 16 kilo lättare och 51 procent mer vridstyv. LED-varselljus är standard och det går även att få strålkastare med den tekniken i sig. I bagagerummet ska det gå in 478 liter och baksätet går att fälla 60/40.

Insidan har fått en skärm som ersätter det vanliga instrumenthuset. Denna är på sju tum och i centrum är en stor varvräknare. På mittkonsolen sitter också en skärm på sju tum med pekfunktion. Via denna kan du bland annat köra Android Auto och Apple CarPlay.

När nya Civic lanseras i Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Allt om den finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Nya Honda Civic halvkombi

1. Lansering av helt nya Civic

Den helt nya tionde generationens Honda Civic representerar ett avgörande steg i C-segmentet och drar nytta av det största utvecklingsprogrammet för en enstaka modell i företagets historia.

Civic är en kärnmodell för Honda i Europa och har varit hjärtat i företagets starka försäljnings- och utvecklingstradition i regionen. För många europeiska kunder är Civic synonymt med varumärket Honda och utvecklingsteamet hade en dynamisk föryngring av Civic som målsättning. Denna målsättning krävde nytänkande och nya tillvägagångssätt vid utformningen av karossen, bilens aerodynamik och chassits konstruktion.

Bilen bygger vidare på sitt 40-åriga arv men behåller Civics kärnkvaliteter i form av ”en bil för alla människor, en bil för världen”. Resultatet är en kombination av utpräglad design, sportigt utseende och praktisk mångsidighet - med ett förnyat fokus på en givande körupplevelse.

Utpräglad utvändig design
Den ändamålsenliga silhuetten skapar ett självsäkert uttryck för Civics sportiga karaktär. Helt nya Civic är bredare, längre och lägre än föregångarna och har korta överhäng samt strama linjer som tecken på den höga aerodynamiska effektiviteten. Ett tydligt och aggressivt utseende framträdande hjulhus och formade främre och bakre luftintag skvallrar om Civics sportiga karaktär.

Helt ny plattform
Helt nya Civic har konstruerats från grunden för att uppfylla löftet om smidiga och givande köregenskaper. En lätt, mycket styv kaross - resultatet av nya innovativa tillverknings- och konstruktionstekniker - kompletterar den låga tyngdpunkten, och ett sofistikerat nytt fjädringssystem bidrar till en engagerande och rolig körupplevelse.

Förfinad interiör med nästa generations infotainmentsystem
Den helt nya interiören har en enkel, återhållsam utformning, nya tekniker, utomordentlig förfining och högklassiga material som tillsammans med en lägre placering av sätena ger föraren en bättre känsla av att vara ett med bilen. Andra generationen av Hondas infotainment- och anslutningssystem – Connect – innefattar integration för Apple CarPlay och Android Auto.

Helt nya VTEC TURBO bensinmotorer
Nya Civic lanserar två helt nya VTEC TURBO bensinmotorer som har utvecklats speciellt för att ge en kraftfull, engagerande och effektiv körupplevelse.

Honda Sensing som standard
Honda Sensing, en uppsättning avancerade tekniska lösningar för säkerhet och förarassistans specificerad i hela modellprogrammet, ser till att bilen hör till de säkraste i sin klass.

2. Sportig, fräsch och distinkt utvändig design

Nya Civic halvkombi har en elegant och pilformad silhuett som uttrycker Hondas nya designinriktning med en stark och sportig karaktär. De skarpa linjerna kompletteras med det mest utförliga aerodynamiska paketet i halvkombisegmentet, inklusive fullständig beklädnad av undersidan.

Det atletiska utseendet börjar med låga och breda mått som speglar de utökade dimensionerna. Halvkombin är 30 mm bredare och 130 mm längre än den tidigare generationens Civic med fem dörrar. Bilen är 20 mm lägre än sin föregångare vilket skapar en elegant taklinje. De generösa måtten understryker den utpräglade designen och det sportiga utseendet samtidigt som det möjliggör givande köregenskaper och ett större invändigt utrymme.

De nya, större och bredare hjulen och däcken förstärker den breda hållningen ytterligare, medan den långa hjulbasen, de korta överhängen och det eleganta kupéområdet förstärker exteriörens dynamiska intryck.

Sportiga och sofistikerade designdetaljer innefattar ett kort främre överhäng med distinkta luftintag för en sportig, ändamålsenlig hållning. Resultatet är en skarp, aggressiv modern tolkning av Hondas familjära utseende, som även innefattar Hondas karakteristiska främre kombinationslyktor.

Beroende på modell levereras de smala, högteknologiska främre kombinationslyktorna antingen med skarpa högteknologiska LED-strålkastare eller projicerande halogenlampor. Alla modeller har LED-varselljus som lyser upp en L-formad remsa i ytterkanten av kombinationslyktorna.

De eleganta, pilformade karosslinjerna fortsätter längs sidan av bilen i en konturlinje som inbegriper de främre och bakre dörrhandtagen och avslutas i de distinkta C-formade LED-bakljusen.

Den bakre stötfångarens veck och formade luftintag fullbordar ett dramatiskt och sportigt utseende.

Det övergripande resultatet ger en elegant, sofistikerad dynamik med en utpräglad och helt igenom modern utvändig Civic-design.

3. En helt ny plattform - konstruerad från grunden och utvecklad för en engagerande och dynamisk körupplevelse

Med en förståelse för att kunder på de globala målmarknaderna för helt nya Civic förväntar sig överlägsen kvalitet, förfining och dynamisk prestanda tog sig utvecklingsteamet för nya Civic an Hondas största utvecklingsprogram för en enstaka modell i företagets historia.

Målsättningen var att återskapa Civics inre väsen som en bil med en utpräglat sportig karaktär. Ingenjörsteamet utvärderade redan under de inledande stegen av plattformens utveckling världens bästa bilar i kompaktklassen, inklusive de från ledande förstklassiga varumärken. Utvärderingsprocessen ledde slutligen fram till definitionen av Civics målbilder för komfort, väghållning, styrning, buller, vibrationer och hårdhet (NVH) samt för invändig kvalitet och allmän förfining.

Trots det ambitiösa ingenjörsprogrammet uppfyller Civic fortfarande kraven i mottot ”en bil för alla människor, en bil för världen” genom att bibehålla sin position som en prisvärd kompakt bil vad det gäller kostnad, bränsleeffektivitet och tillverkning. Utvecklingsprocessen som sådan krävde nytänkande och nya tillvägagångssätt vid utformningen av karossen, aerodynamiken, drivlinan och chassits konstruktion.

Avancerad ny helgjuten plattform
Den nya plattformens utformning, valen av material, ingenjörsprocessen och de nya tillverkningsteknikerna har spelat en viktig roll för att skapa en lättare och betydligt styvare struktur. Den är 16 kg lättare än sina Civic-föregångare samtidigt som den erbjuder 51 procent högre vridstyvhet.

Betydande funktioner i plattformens utformning innefattar främre och bakre torpedväggsringar som omger hela kupén. Ytterligare styvhet i plattformen skapas genom en främre golvstruktur med låg känslighet, inklusive korsstag framför motorutrymmet samt mellan A- och B-stolparnas bas.

Fler innovationer kan skådas i karossens monteringsprocess, vilken innefattar en innovativ högeffektiv sammansättningsteknik. Hela den inre ramen monteras först, följt av den yttre ramen och därefter fogarna. Detta går emot den gängse metoden att montera karossen där den yttre ramen monteras först, följt av den inre och fogarna. Denna nya produktionsteknik bidrar i stor utsträckning till karossens totala styvhet.

Svetspunkter med litet mellanrum gör att punktsvetsningarna sitter med 20 mm mellanrum i kritiska delar av den helgjutna karossen jämfört med det traditionella mellanrummet på 40-45 mm. Detta bidrar ytterligare till ökad styvhet och hållbarhet.

Dessa innovationer inom design, teknik och tillverkning resulterar i en 65-procentig ökning av karossens totala böjningsstyvhet jämfört med tidigare generationers Civic och en 41-procentig ökning i vridstyvhet. Detta ger i sin tur möjlighet att trimma fjädringen för en överlägsen komfort och väghållning.

Den smidigaste och mest dynamiska Civic någonsin
Den avancerade plattformen skapar en optimal grund för en betydligt förbättrad chassidynamik. Utvecklingsteamet bestämde sig för att de skulle uppnå den bästa väghållningen och komforten i klassen.

En helt ny fjädring, lägre tyngdpunkt och en ökad vridstyvhet ger den senaste generationens Civic engagerande köregenskaper. Komforten är exemplarisk tack vare en grundlig utvecklingsprocess och ett fokus på tekniker och teknologier med förmågan att uppfylla detta.

Bränsletanken i Civic har flyttats och bilens golv är lägre än på den utgående modellen. I kombination med förändringar i chassit och fjädringen innebär detta att den nya modellens tyngdpunkt ligger 10 mm lägre. Dessa förändringar gör även att föraren positioneras närmare vägen och får en höftpunkt som är 35 mm lägre, vilket i sin tur inger en sportigare känsla.

I fronten ger MacPherson fjäderben, med lägre armar, en hög vridstyvhet för linjär hantering samt en låg längsgående styvhet för optimerad komfort.

Bakfjädringen består av en helt ny multilänkkonstruktion som tillsammans med den nya styva underramen skapar en hög stabilitet för överlägsen komfort och linjär hantering.

Mycket arbete lades ned på att hitta fjädringens specifika fästpunkt för att uppnå optimal styvhet och därmed förbättra fjädringens prestanda. Hydrauliska, vätskefyllda lagerbussningar fram och bak resulterar i en överlägsen komfortisolation och vibrationskontroll av chassit. Därutöver har den nya underramen fram och bak förlagts på ett sådant sätt att krafterna vid kurvtagning överförs mer direkt genom fjädringen till underramen.

4. Helt nya 1,0-liters och 1,5-liters VTEC TURBO bensinmotorer ger dynamisk prestanda med bästa effekten i klassen

Helt nya Civic halvkombi är den första modellen i Europa som erbjuder Hondas nya trecylindriga 1,0-liters och fyrcylindriga 1,5-liters turbomotorer. Hondas tekniska arv omfattar några av de mest hyllade högprestandamotorerna i branschen. De nya VTEC TURBO-enheterna är först och främst utformade för att ge dynamisk prestanda och därmed stödja den själfulla, sportiga karaktären hos nya Civic. Motorerna levererar i sig själva också en mycket konkurrenskraftig bränsleekonomi och effektivitet. Båda motorerna går att få med antingen en nykonstruerad sexväxlad manuell växellåda eller en CVT-automat.

Den trecylindriga 1,0-liters VTEX TURBO bensinmotorn ger en betydande förbättring vid vardagskörning, tack vare ett större vridmoment vid låga och medelhöga motorvarv. Det maximala vridmomentet på 200 Nm med den sexväxlade manuella växellådan ligger på 2 250 v/min och 180 Nm med CVT ligger mellan 1 700 v/min och 4 500 v/min. Den maximala effekten är 129 PS (95 kW) vid 5 500 v/min.

Den större fyrcylindriga 1,5-liters VTEC TURBO bensinmotorn ger en betydligt högre prestanda - både i effekt och vridmoment - än den föregående 1,8-liters VTEC motorn i Civic. Den maximala effekten är 182 PS (134 kW) vid 5 500 v/min (vid 6 000 v/min med CVT). Med den sexväxlade manuella växellådan levereras det maximala vridmomentet 240 Nm vid mellan 1 900 v/min och 5 000 v/min. Med CVT levereras 220 Nm vid mellan 1 700 v/min och 5 500 v/min.

5. Bästa invändiga utrymmet i klassen med förbättrad användbarhet

Helt nya Civic har som mål att upprätthålla modellens rykte som den mest praktiska i klassen med ett oöverträffat utrymme för passagerare och last. Högkvalitativa material, ett enkelt och sofistikerat designtema och ett nytt digitalt instrumenthus ger en fräsch, förstklassig invändig atmosfär.

Rymligare kupé
Delvis tack vare den längre och bredare plattformen och den 30 mm längre hjulbasen kan passagerarna dra nytta av bättre sikt och mer utrymme från vilket de kan njuta av en förstklassig passform och finish.

Föraren sitter 35 mm lägre än i föregående generations Civic för att skapa en säkrare, mer omslutande känsla för både förare och frampassagerare. Sikten framåt blir bättre genom en grads förbättring av betraktningsvinkeln till vägen, medan A-stolpens bredd är minskad med 9 mm för att ger klassens bästa sikt framåt med 84.3 grader.
Detta skapar även en luftig och öppen känsla i kupén.

Axelutrymmet fram har ökats med 10 mm och utrymmet mellan framsätena har ökats med 30 mm. Axelutrymmet bak i halvkombin har ökats med 20 mm samtidigt som passagerarna bak även har fått 95 mm större benutrymme och 45 mm större knäutrymme. Komforten för passagerarna bak har förbättrats genom justerbara sittdynor och in- och utsteget för samtliga passagerare är nu lättare än någonsin.

En ännu lättare, luftigare känsla uppnås genom det stora panoramaskjuttaket av luta-och-skjut-typ (tillgänglig på dyrare modeller).

Klassens bästa bagageutrymme och mångsidighet
Bagageutrymmet förblir det bästa i klassen när det gäller volym (478 liter), för att inte nämna åtkomlighet och mångsidighet. Baksätet går att dela/fälla (60:40). Dess låga lasttröskel och breda öppning (1,12 mm) kombinerat med det plana golvet i bagageutrymmet gör att det är enkelt att lasta tunga, breda och långa föremål. Ett dolt utrymme under bagageutrymmets golv ger ytterligare en säker lastyta (innefattar inte sportmodellerna)

Förstklassig invändig design och kvalitet
Den helt nya insidan har utformats för att ge den mest komfortabla och sofistikerade kupén i kompaktklassen och ger helt nya Civic en rakt igenom modern, elegant och simpel estetik som kompletterar den skarpt skulpterade utsidan. Detta sker med horisontella linjer som accentuerar känslan av bredd och längd, och därigenom rymlighet.

En sofistikerad, förstklassig atmosfär förstärks av inlägg av högkvalitativa material, inklusive en mjuk helgjuten instrumentpanel samt gjutna säten klädda i förstklassiga tyger med sydda sömmar.

Mittkonsol med ”teknikcenter”
Mittkonsolen har en pianosvart yta och har utformats för att följa temat ”teknikcenter”.

Den undre delen framför växelspaken har ett förvaringsfack med två nivåer som utformats för hantering av personliga elektronikenheter. Det främre facket ger en snabb överblick och enkel tillgång till enheter samt erbjuder en integrerad trådlös laddare för smartphones i en del modeller. Ett hål genom mittkonsolen innebär att kablar kan föras igenom facket på den andra nivån till det främre facket, vilket underlättar kabelanslutning och laddning av enheter samt ger en snygg och prydlig kabelhantering. LED-belysning ger god synlighet i de två facken när det är mörkt.

Ovanför förvaringsfacket sitter en kontrasterande silverpanel som innehåller några enkla och diskreta ventilationskontroller medan LED-belysningen ovanför förstärker den förstklassiga atmosfären.

Högst upp på mittkonsolen sitter Honda Connect, en färgpekskärm på sju tum (se nästa avsnitt). Skärmen fungerar både som pekskärm för kontroll av infotainment och klimatanläggning och som skärm för visning av backkameran i de dyrare modellerna.

Framför föraren sitter en helt ny, intensivt tydlig instrumentpanel med intuitiva användarfunktioner. Ett nytt TFT-LCD-gränssnitt för förarinformation (DII) på sju tum i färg upptar den största delen av det helt nya omkonfigurerade instrumenthuset. Det omfattar en stor digital varvräknare och hastighetsmätare. Integrerat i förarens informationsgränssnitt finns ett stort område där föraren kan växla mellan en mängd olika infotainment-skärmar, inklusive navigeringsanvisningar, visning av SMS och e-post (kompletterat med röstaktiverade svar), musikinformation, smartphone-kontakter, reseinformation och smart information om bilens underhåll.

Den primära displayen flankeras av en mätare för kylvätsketemperatur och en bränslemätare, även dessa i form av TFT-LCD-displayer. Alla displayer har hög kontrast, är enkla att läsa av och moderna i sin utformning. När föraren sätter sig i bilen tänds instrumentbelysningen successivt för att ge ett sofistikerat, varmt välkomnande.

Rullning och val av vilken information som ska visas på DII-displayen sker genom tumkontrollen på rattens vänstra sida. Den ger föraren möjlighet att bläddra igenom DII-lägena och justera inställningar, göra alfabetiska sökningar – bland exempelvis kontakter eller låtar – samt välja den information som ska visas på instrumenthusets DII. På den vänstra sidan sitter även de integrerade telefonkontrollerna för Bluetooth®3 HandsFreeLink®. Kombinationen av tumkontroller och en DII-display mitt i förarens synfält minimerar distraktionerna vid körning.

6. Nästa generations Honda Connect ger en förbättrad, mer intuitivt ansluten infotainment

Nya Civic levereras med andra generationens Honda Connect infotainment- och anslutningssystem. Det erbjuder förbättrad, intuitiv hantering och fullständig integration mot smartphones med både Apple CarPlay® och Android Auto.

Integrationen med Apple CarPlay innebär att Honda Connect nu kan ge iPhone-funktionalitet till körupplevelsen. Gränssnittet levereras genom nya Civics inbyggda display. Föraren kan få vägledning, ringa, skicka och ta emot meddelanden samt lyssna på musik via pekskärmen eller via röstkommandon med hjälp av Apples Siri-kommandon. De appar som stöds genom CarPlay innefattar Telefon, Meddelanden, Kartor, Musik och andra kompatibla program från tredje part där så anges. CarPlay är kompatibel med iOS 8.4 eller senare och iPhone 5 eller senare.

Android Auto har utformats för att ge föraren ett enkelt, intuitivt sätt att använda smartphones med Android genom både pekgränssnittet och röstgränssnittet, vilket minimerar risken för distraktioner. Android Auto är kompatibel med Android 5.0 eller senare och de stödda funktionerna innefattar Google Maps, Google Now, meddelandefunktioner, musik och många andra populära appar, beroende på marknad.

Honda Connect kan specificeras med Garmin satellitnavigering som tillval, med förinstallerade kartor, fotorealistiska bilder på korsningar, filvägledning, undvikande av trafikstörningar i realtid, 3D-byggnader och terrängvyer samt Eco Routing. Kostnadsfria kartuppdateringar under fem år - ett unikt Honda-erbjudande.

Tillvalen för de tillgängliga ljudkonfigurationerna varierar beroende på modell, från en uteffekt på 160 watt med fyra högtalare till uteffekt på 180 watt med åtta högtalare eller ett förstklassigt system med 11 högtalare (465 watt).

7. Standard Honda SENSING i hela sortimentet gör nya Civic till en av de säkraste bilarna i sin klass

Helt nya Civic har konstruerats för att uppnå branschledande säkerhetsprestanda. Utvecklingsteamets framgångar med att skapa den bästa vridstyvheten och stelheten i klassen, i kombination med den omfattande uppsättningen aktiva säkerhetstekniker, förväntas underlätta nya Civics chanser att få toppbetyg i de senaste Euro NCAP-testerna.

Helt i linje med Hondas filosofi ”Säkerhet för alla” inkluderas samma passiva och aktiva säkerhetssystem i alla modeller av Civic.

Honda SENSING-uppsättningen av aktiva tekniker för säkerhet och förarassistans kommer att specificeras genom hela Civics modellprogram. Honda SENSING är den mest utförliga uppsättningen säkerhetstekniker i sin klass. Den använder en kombination av kamera- och radarinformation tillsammans med en uppsättning högteknologiska sensorer för att varna och hjälpa föraren i potentiellt farliga situationer.

Uppsättningen Honda SENSING aktiva säkerhetstekniker består av:
• Kollisionsförhindrande bromssystem (CMBS): hjälper till att bromsa bilen om systemet konstaterar att en kollision med ett fordon som upptäckts framför bilen inte går att undvika.
• Kollisionsvarnare framåt (FCW): skannar av vägen framför bilen för att varna föraren om en potentiell kollision och ger visuella och hörbara signaler för att få föraren att utföra korrigerande åtgärder i syfte att undvika en kollision.
• Varningssystem för körfältsavvikelse (LDW): upptäcker om en bil vinglar utanför sin aktuella fil utan att blinkersen är på.
• Förhindrande av avåkning (RDM): använder data från den vindrutemonterade kameran för att upptäcka om bilen är på väg att åka av vägen. Använder den elektriska servostyrningen (EPS) för att göra subtila korrigeringar för att hålla kvar bilen i sin fil samt i vissa situationer även bromsa.
• System för filassistans (LKAS): hjälper till att hålla bilen mitt i den aktuella filen genom att detektera vägmarkeringar och göra små justeringar av styrningen för att hålla bilen inom de vita linjerna.
• Adaptiv cruise control (ACC): låter föraren ställa in önskad hastighet och avståndet till de bilar som upptäcks framför bilen.
• Igenkänning av trafikskyltar (TSR): detekterar och identifierar trafikskyltar och visar skylten i bilens instrumenthus
• Intelligent hastighetsbegränsare (ISA): kombinerar den automatiska hastighetsbegränsning som föraren har ställt in med igenkänningen av trafikskyltar för att automatiskt justera bilens hastighet så att den anpassas till den senaste trafikskylten
• Intelligent adaptiv cruise control (i-ACC): Förutsäger och reagerar automatiskt på andra bilar som ”skär in framför” på flerfiliga motorvägar.

Övriga säkerhetstekniker i helt nya Civic innefattar:
• Information om död vinkel: använder radar för att automatiskt upptäcka och varna för fordon i förarens döda vinkel
• System för övervakning av korsande trafik: använder radarsensorer bak på bilen för att varna föraren om annalkande fordon vid backning.
• Backspegel med flera vinklar: ger föraren flera alternativ för total uppsikt och därav sinnesfrid vid backning. En vanlig 130 graders vy, en bred 180 graders vy och en vy uppifrån.

Därutöver även stabilitetshjälp (VSA®) med friktionskontroll för förbättrade kontrollmöjligheter vid acceleration, inbromsning och kurvtagning samt däcktrycksövervakningssystem (TPMS) .

8. Honda of the UK Manufacturing (HUM) – det globala produktionsnavet för helt nya Civic halvkombi

Den tionde generationens Honda Civic drar nytta av det största globala utvecklingsprogrammet för en enstaka modell i företagets historia. Bilen har konstruerats för att överträffa europeiska standarder och förväntningar - och därigenom möta behoven i alla de globala områden där Civic kommer att säljas.

Civic utgör en viktig modell för Honda i Europa och har varit hjärtat i företagets starka försäljnings- och utvecklingstradition i regionen. För många europeiska kunder är Civic synonymt med märket Honda. Helt nya Civic halvkombi förvaltar det arvet och kommer att spela en betydande roll för Hondas framtida önskade volymökningar på den europeiska marknaden.

Hondas europeiska tillverkningsanläggning i England, Honda of the UK Manufacturing (HUM), kommer att bli det globala tillverkningsnavet för tionde generationens Civic halvkombi. Honda har bekräftat att de har investerat 270 miljoner euro i nya produktionstekniker och produktionsprocesser i förberedelse inför den nya modellens ankomst. Modellen kommer att exporteras över hela världen, inklusive till USA. Investeringen är del av en långsiktig vision för den europeiska anläggningen i Hondas globala verksamhet.

HUM producerade sin första motor 1989 och sin första bil 1992 Den består numera av två bilfabriker och en fabrik för motortillverkning. Andra områden har dedicerats till en specialbyggd testbana, dynamiska och statiska testceller samt administrations- och inköpsfunktioner.
34.6°
0

Honda presenterar nya Civic halvkombi

Ny plattform, ny design och ny känsla

Google I/O Google släpper betaversion av Android 12
Går att ladda ner nu till Pixel-telefoner

Google snackade en del om Android 12 på dagens Google I/O och passade även på att släppa en betaversion av den kommande uppdateringen av operativsystemet. Har man en Pixel-telefon och känner för att testa på den kommande Android-versionen så ska det bara vara att ladda ner och installera denna. The Verge har redan fått ta sig en titt på betaversionen och i klippet ovan kan ni kolla in den rätt kraftigt uppdaterade designen av operativsystemet såväl som att kolla in lite nya funktioner. Skulle du inte ha en Pixel-telefon men ändå vilja installera betaversionen av Android 12 så finns det även möjlighet att göra detta via Android 12 Beta 1 Generic System Image (GSI). Det skriver XDA Developers lite mera om på länken nedan. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google och Samsung gör gemensam sak kring klockor
Dags för storsatsning?

Apple har satsat hårt på Apple Watch de senaste åren, men Googles satsning har varit rätt halvhjärtad. Så halvhjärtad att Samsung beslutade sig för att göra sin egen grej och satsa på Tizen istället. Men på Google I/O berättade företagen att man kommer att göra gemensam sak och satsa på ett gemensamt operativsystem. Enligt mig är det här riktigt goda nyheter, klockor är riktigt härligt och om Samsung och Google lägger manken till kan man troligen göra något riktigt, riktigt bra! Vi vet inte så jättemycket om det nya operativsystemet än att det kommer att vara en mix av Tizen och Google Wear och att klockorna troligen kommer att ha en knapp och en krona. Även Fitbit är med på tåget, man kommer inte att vara med i utvecklingen av systemet men man kommer att använda det på sina kommande enheter. Tumnagel
41.8°
+
Roger Åberg
0

Google I/O Android 12 fixar stöd för digitala bilnycklar
Lås upp och starta bilen med mobilen

Att kunna använda sin mobil för att låsa upp och starta bilen är något som varit möjligt med iPhone till vissa bilmodeller och i höst kommer den möjligheten för en del Android-användare. Under dagens Google I/O meddelade Google att Android 12 kommer att få stöd för att låsa upp en del bilmodeller från BMW. Initialt kommer funktionen att vara kompatibel med Googles egna Pixel-telefoner samt Samsung Galaxy-lurar. De telefoner som är försedda med UWB-chip kommer att kunna låsa upp och starta bilen medan användarens telefon ligger kvar i fickan medan UWB-lösa telefoner kommer att använda NFC för att låsa upp och starta bilen. Google uppgav att man arbetar på att fixa digitala bilnycklar även till andra bilmodeller och med andra telefonmodeller. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Kolla in skillnaderna mellan USA:s och Kinas Mars-fordon
Perseverance vs. Zhurong

Förra veckan landade Kina sitt första fordon på Mars vilket innebär att det nu finns tre fungerande så kallade rovers på den röda planeten. NASA:s Perseverance landade som bekant där i februari och Curiosity har rullat runt på Mars ända sedan i augusti 2012. I klippet ovan går Wall Street Journal igenom en del av skillnaderna mellan Kinas Zhurong-rover och NASA:s senaste rover Perseverance. Zhurong är bland annat både lättare och mindre än Perseverance. Zhurongs väger 240 kilo vilket är ungefär lika mycket som NASA:s numera insomnade Mars-rovers Spirit och Opportunity. Perseverance väger mer än fyra gånger så mycket som Zhurong och klocka in på en vikt på cirka 1025 kilo. I klippet ovan gås det även igenom lite av vad de båda farkosterna är tänkta att pyssla med på Mars såväl som lite snack om Kinas rymdprogram i största allmänhet. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google I/O Det blir enklare att radera sökningar i Google
Radera dina senaste sökningar med två klick

Under dagens utvecklarkonferens Google I/O snackade Google en hel del om integritet. En av de nya funktionerna i Googles sökmotor som visades upp handlade om att enkelt kunna radera de senaste sökningarna man gjort med sökmotorn. Framöver kommer det att gå att radera det man sökt efter de senaste 15 minuterna med bara två klick. För att komma åt funktionen klickar användaren bara på sin profilbild och väljer därefter menyalternativet där de senaste sökningarna ska raderas. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google vill få oss att jobba smartare ihop med Smart Canvas
Nya funktioner för teamet

Det senaste året har betytt väldigt mycket distansarbete och det är inte alltid lätt att synka tillsammans som team. Google vill göra detta lite enklare med något som man kallar för Smart Canvas, en ny hög med funktioner till Google Workspace. Även om Google kallar det för en ny produkt så handlar det främst om att göras så att Docs och Sheets och de andra delarna av Workspace fungerar bättre tillsammans. Genom att skriva @ kommer man att få upp personer, dokument och möten som kan passa och på så sätt kan man pinga och lägga till dessa i olika dokument. Google kallar detta för chips. Man lägger också till checklistor där varje sak i listan kan få en ägare som en person. Dessa kan läggas in lite här och var och är alltså inte fristående enheter, man kan alltså lägga in dessa i mötesanteckningar till exempel. Nya tabellmallar gör också att man kan skapa omröstningar och annat direkt i de där mötesanteckningarna. Sedan tidigare har man lagt till möjligheten att redigera dokument och kalkylblad från ett Meets-möte och snart kan man även jobba tillsammans på presentationer. Tumnagel
38.2°
+
Roger Åberg
0

Microsoft listar nya titlar till Game Pass
Tagga Peggle 2!

Microsoft har levererat lite nyheter på Game Pass-fronten och vi har fått reda på vilka titlar som kommer läggas till i biblioteket under andra halvan av maj. Den största nyheten har ni redan fått i underrubriken, men prenumeranter av Game Pass kommer också få tillgång till andra titlar som Conan Exiles och rykande färska Knockout City. Hela listan med spel som är på ingång har ni nedan. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Apple TV:s färgbalansfunktion sågas av proffs
Rolig men inte särskilt tillförlitlig funktion

När Apple i slutet av förra månaden släppte iOS 14.5 inkluderade denna en ny funktion med vilken man kan ställa in färgbalansen på en Apple TV. Nu har tv-specialisten Vincent Teoh på YouTube-kanalen "HDTVTest" tagit sig en närmare titt på Apples "Adjust Color Balance"-funktion och han anser inte att funktionen klarar av det den utger sig för att göra tillfredsställande. I videoklippet ovan går Teoh igenom Adjust Color Balance grundligt och kan konstatera att funktionen i flera fall ändrar inställningarna så att tv-apparaterna visar en blåare färger än vad de borde. Teoh konstaterar slutligen att det är viktigare att välja rätt förinställningar i själva tv-apparaten än vad Adjust Color Balance-funktionen kan göra via Apple TV. Tumnagel
33.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Techtyckare tycker till om nya iMac
Får tummen upp!

Ni har säkert redan stenkoll på vad Roger tycker om nya iMac, om inte så har ni hans recension inlänkad här nere, men det är alltid svinbra att höra andra åsikter innan man tar beslut om köp. Ovan har ni åsikter från Dave2D och nedan hittar ni tyckvideor från MKBHD, The Verge, CNET, Engadget, iJustine, SuperSaf och Rene Ritchie. Hittar ni fler tyckvideor så är det bara att peta in dessa i kommentarerna. Fler åsikter är alltid bäst. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Lamborghini planerar att släppa en el-superbil
Men det kan dröja till i slutet av årtiondet

Lamborghini har snackat lite om sina framtida superbils-planer och när vi kan komma att få se en helt elektrifierad Lamborghini-modell. Först kommer dock företaget att satsa på hybridmodeller och man planerar att rulla ut hybridversioner av Aventador, Huracán, Urus och Sián inom de kommande tre åren skriver The Verge. Därefter verkar fokuset ligga på att ta fram en helt ny eldrivan modell av Lamborghini. Det kan dock dröja ända tills i slutet av årtiondet innan denna når marknaden. Huruvida Lamborghini har planer på att framöver börja fasa ut sin bensindrivna modeller är inget som har nämnts än så länge. På bilden ovan syns elbilskonceptet Terzo Millennio som Lamborghini 2017 utvecklade tillsammans med det amerikanska universitetet MIT. Det kan ni läsa lite mer om här. Tumnagel
39.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volocopter visar upp VoloConnect
Avsedd för flygpendling

Den tyska flygplanstillverkaren Volocopter har visat upp ett nytt eVTOL-koncept som man döpt till VoloConnect, ett koncept som mer påminner om ett flygplan och mindre om de helikopterliknande skapelser Volocopter hittills utvecklat. VoloConnect är tänkt att kunna transportera fyra passagerare sträcker på upp till cirka 100 kilometer och är primärt tänkt för flygpendling för de lite mer välbemedlade. Flygplanet lyfter och landar med hjälp av sex rotorer och drivs sedan framåt i hastigheter på upp till 250 km/h med hjälp av två eldrivna turbiner. När vi kan få se VoloConnect i luften finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedanför hittas en video på konceptet. Tumnagel
38.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny trailer för Biomutant förklarar vad Biomutant är
Bra att veta-grejer innan release

Biomutant premiärvisades för snart fyra år sedan men nu är det äntligen dags för oss att lägga vantarna på det svenskutvecklade äventyrsspelet. För att visa vad vi kommer få uppleva i spelet har det släppts en ordentlig trailer som ger oss en bra översikt över vad det postapokalyptiska kung fu-äventyret kommer erbjuda. 25 maj kommer Biomutant släppas till PS4, Xbox One och PC. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

Ny funktion till Oculus mixar in spelaren i VR-upplevelsen
Få koll på hur du ser ut när du lirar VR-spel

Oculus har presenterat en ny funktion till sin iOS-app som ger användaren möjlighet att spela in hur det ser ut när den spelar olika VR-upplevelser med Oculus VR-headset. Oculus kallar den nya funktionen för "Live Overlay" och den visar hur spelaren rör sig mixat tillsammans med det spelaren ser i VR-headsetet. Funktionen är kanske mest intressant för de som spelar in vad de lirar och/eller streamar detta via olika kanaler. För att kunna använda Live Overlay krävs det att man har en iPhone XS eller senare. Funktionen kommer att fungera till alla VR-spel till Oculus som har stöd för streaming och/eller inspelning. Live Overlay kommer initialt bara att vara tillgängligt för en skara utvalda testanvändare men kommer förhoppningsvis rulla ut till alla så småningom. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spotify börjar transkribera podcasts
Snart kan du läsa poddar

Spotify fortsätter sin satsning på podcasts och kommer nu att börja transkribera en del av sina original-podcasts så att det går att läsa det som sägs i poddarna. Texten kommer att gå att läsa fristående eller samtidigt som man lyssnar på podcasten. Det kommer även att vara möjligt att klicka på ett textstycke för att hoppa direkt till när detta sägs i den aktuella podcasten. Det här låter som en perfekt funktion för mig personligen som ibland kan ha lite svårt för att lyssna på podcasts då det ofta inte är allt som sägs i dessa som jag är särskilt intresserad av. Spotify säger att deras mål är att så småningom kunna erbjuda transkriberade versioner av alla podcasts på deras plattform. Tumnagel
42.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Next gen-version av GTA V släpps 11 november
Bara några månader kvar!

Förra sommaren fick vi reda på att Grand Theft Auto V kommer kommer släppas på ytterligare en generation konsoler och nu har vi fått reda på när det kommer ske. 11 november är releasedatumet för den nya versionen av GTA V och denna nya version kommer vara spelbar på PS5 och Xbox Series X/S. Vad vi inte får reda på är vad för förbättringar som skett med next gen-versionen, men vi väntar oss ännu finare texturer, 4K-upplösning och hög fps. Vi får heller inte reda på om ägare av spelet sedan tidigare kommer kunna uppgradera till den nyare versionen utan extra kostnad eller om de kommer få pyttsa in en slant för spelet. Vid sidan av GTA V till PS5 och XBX/S kommer även en fristående variant av GTA Online släppas till båda plattformarna, men på PS5 kommer spelet vara gratis i tre månader. GTA Online-spelare på PS4 kommer fram till releasen också få 1 miljon dollar i spelet varje månad. Tumnagel
29.6°
+
André Stray
0

Läcka visar Apples kommande Beats Studio Buds
Ser ut att bli svanslösa true wireless-lurar

Apple har levererat ett par true wireless-lurar som AirPods, AirPods Pro samt Powerbeats Pro. Samtliga lurar har uppskattats av många, men för mig är designen lite för mycket då jag föredrar true wireless-lurar som praktiskt taget bara är pluggar. Nu verkar det dock som att Apple äntligen kommer leverera true wireless-lurar med en lite mer diskret design och dessa verkar ironiskt nog vara Beats-märkta. Bilder på och referenser till Beats-lurarna Studio Buds har dykt upp i betaversionerna av tvOS och iOS 14.6 och utöver att erbjuda en mer diskret design verkar de även komma i fler färger. Nämligen rött, svart och vitt. Hur som helst bör rykten och inofficiell information tas med en nypa salt och vi får helt enkelt se vad Apple har för planer med nästa generations true wireless-lurar. Tumnagel
36.8°
+
André Stray
0

Amazon köper in sig i tillverkare av elflygplan
Elflygplanet Alia kan komma att frakta Amazon-prylar i framtiden

Amazon har tillsammans med lite andra företag investerat 368 miljoner dollar i flygplanstillverkaren Beta Technologies, ett företag som håller på och utvecklar ett elektriskt VTOL-flygplan. Flygplansmodellen Alia kommer att ha en räckvidd på cirka 40 mil och kunna transportera sex personer eller cirka 680 kilo varor. Att Amazon investerar i Beta Technologies tror bedömare beror på att Amazon planerar att använda de eldrivna flygplanen i sin logistikkedja framöver, något som kanske gör att Amazon kan uppnå sitt mål att bli koldioxidneutrala till år 2040. Beta Technologies planerar att släppa sina första Alia-flygplan på marknaden någon gång under 2024. I klippet nedan kan ni kolla in en tidigare testflygning med Alia. Där har den dock ej försett med de rotorer som gör planet till ett VTOL-flygplan (vertical take-off and landing) utan istället startar och landar flygplanet som ett traditionellt flygplan. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för Dan Brown’s The Lost Symbol
Med en yngre och fräschare Robert Langdon

Vi har tidigare fått stifta bekantskap med symbologen Robert Langdon i The Da Vinci Code och Inferno, då spelad av Tom Hanks, men inom kort kommer en ny serie med karaktären ha premiär och en första trailern kan ni kika på ovan. I serien, som verkar bli en prequel, får vi möta Robert Langdon och följa med på hans äventyr lite tidigare i hans karriär. Dan Brown’s The Lost Symbol har premiär "snart" på den amerikanska streamingtjänsten Peacock, men om och när serien kommer bli tillgänglig i Sverige är för tillfället okänt. Tumnagel
41.3°
+
André Stray
0

Way out West presenterar artister för nästa år
Nick Cave, Robyn, First Aid Kit och många fler

Way out West har nu presenterat de första artisterna som kommer att medverka på nästa års festival, något man gör mindre än två veckor efter att man meddelat att årets festival tvingas ställa in. Bland artisterna som kommer till Way out West 2022 hittas både utländska och inhemska artister. Bland de utländska artisterna finns till exempel artister som Burna Boy, Nick Cave & The Bad Seeds, Girl in Red, Michael Kiwanuka och Bikini Kill. Från Sverige är bland andra Robyn, First Aid Kit och Yung Lean bokade inför nästa års festival. Way out West kommer att arrangeras i Slottskogen i Göteborg 11 - 13 augusti 2022. Ni hittar samtliga artister som bokats än så länge på länken här nedanför. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Pripps lanserar en alkoholfri radler
Alkoholfri ljus lager bryggd med citronlemonad

Carlsberg Sverige har lanserat Pripps Radler 0,0% vilket är en alkoholfri ljus lager bryggd med citronlemonad. serveras iskall. Antingen direkt ur burken, eller i ett glas med mycket is och en citronskiva. Johan Kikas, som är marknadschef för alkoholfritt på Carlsberg, hade detta att säga om ölen: "Radler är en dryck som både uppskattas av öldrickare, och de som hellre väljer andra alternativ. I Pripps Radler 0,0% har vi hittat en fin balans mellan det friska och beska, för de som vill ha ett törstsläckande alkoholfritt alternativ som inte är för sött. Ambitionen är att Pripps Radler 0,0% ska bli en ny alkoholfri favorit för många" Radler-öl är rätt populärt i varmare klimat och är oftast bäst när den serveras iskall. Om denna Pripps-variant är drickbar eller ej återstår se då vi ej provat den ännu. Pripps Radler 0,0% släpptes i butik förra veckan och kostar cirka 13 kronor. Tumnagel
89kg
+
Frode Wikesjö

Dude Perfect leker i Sydafrika
Betar av hinklistan

Bro-nissarna från Dude Perfect är tillbaka med en ny Bucket List. Denna gång befinner de sig i Sydafrika för att beta av fler saker från nissarnas hinklista. Tumnagel
67kg
+
Frode Wikesjö

Brent har nu bott 14 månader i spökstaden
Trivs fortfarande bra

Här har vi ett nytt klipp från Brent Underwood som köpte en övergiven stad för ett tag sedan för att bo där. Här kommer hans senaste rapport efter 14 månader i Cerro Gordo. Tumnagel
105kg
+
Frode Wikesjö

Extra Life är en ny bok om varför vi lever längre
Bland annat på grund av en svensk uppfinning

De senaste hundra åren har människans livslängd fördubblats och mycket av det har vi olika tekniska och medicinska framsteg att tacka för. I boken "Extra Life: A Short History of Living Longer" har journalisten och författaren Steven Johnson tittat lite närmare på en del av dessa. I bokens beskrivning står bland annat: "This book is Steven Johnson’s attempt to understand where that progress came from. How many of those extra twenty thousand days came from vaccines, or the decrease in famines, or seatbelts? What are the forces that now keep us alive longer? Behind each breakthrough lies an inspiring story of cooperative innovation, of brilliant thinkers bolstered by strong systems of public support and collaborative networks." Säkerhetsbältet till bilar uppfanns av svenske Nils Bohlin och vill ni läsa ett utdrag från boken där Johnson skriver om detta så hittas det här. "Extra Life: A Short History of Living Longer" av Steven Johnson släpptes förra veckan och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och pappersbok. Priserna ligger på 16 - 30 dollar beroende på i vilket format man vill ta del av boken. Tumnagel
109kg
+
Wille Wilhelmsson

Epic Meal Time äter stark pizza
Verkar inte jättegod

Snubbarna från Epic Meal Time fixar här till en riktigt stark pizza för att sedan äta den. Verkar inte direkt vara det bästa eller smaskigast beslutet men vad gör man inte för att få litta lajks? Tumnagel
54kg
+
Frode Wikesjö

Garrix, Bono och The Edge släpper EM-låt
We Are The People

Snart är det dags för Fotbolls-EM och idag presenterades den officiella låten inför det. Det handlar om Garrix låt "We Are The People" där även de gamla U2-rävarna Bono och The Edge medverkar. Årets Fotbolls-EM kommer att spelas i elva städer och drar igång 11 juni. Här ovan hittas videon till "We Are The People". Tumnagel
33kg
+
Wille Wilhelmsson

Gröna Lund och Liseberg öppnar i juni
Snart är pandeminstängningen över

Båda Gröna Lund och Liseberg har nu meddelat att de kommer att slå upp portarna till sina nöjesfält i början av juni. Detta är något man gör efter det att regeringen i förra veckan meddelade att pandemirestriktionerna kommer att lättas något 1 juni. Båda nöjesfälten kommer dock att öppnas med vissa restriktioner. I Gröna Lunds fall innebär det att man som max kommer att släppa in 3100 besökare per dag och att alla besök måste förbokas. Det kommer inte heller att finnas några åkband och åkkuponger. Istället kommer besökarnas entrebiljett, som kallas för "Ticker to Ride", gälla för att åka alla attraktioner ett obegränsat antal gånger. Vad som gäller för Liseberg är än så länge inte klart. I ett pressmeddelande skriver nöjesfältet att detaljer kring besöken kommer att presenteras i samband med att biljetterna släpps inom kort. Gröna Lund har när man öppnar onsdagen 2 juni varit nedstängt i 576 dagar medan Liseberg kommer att ha varit nedstängt i 520 dagar när man återigen öppnar upp torsdagen 3 juni. Tumnagel
126kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in videon till Electric
Katy Perrys Pokémon-video

I år firar Pokémon 25 år och i samband med det har man bland annat inlett ett samarbete med artisten Katy Perry. The Pokémon Company presenterade något som man kallade för "P25 Music" tidigare i år där Katy Perry skulle fungera som en slags ambassadör. Katy Perrys video till "Electric" verkar vara det första resultatet av Perry samarbete med The Pokémon Company och i videon dyker Pikacu såväl som bebis-pikachu Pichu upp. När The Pokemon Company presenterade "P25 Music" i januari så uppgav man även att andra artister skulle inkluderas i detta. Vilka andra artister det handlar om är dock än så länge okänt men det är väl inte helt omöjligt att det kommer att dyka upp pokémons även i andra musikvideos som släpps under året. Tumnagel
66kg
+
Wille Wilhelmsson

Klassisk öl-kepa börjar säljas igen
Det är fint med varg

För typ hundra år sedan gjorde Norrlands Guld en väldigt lyckad nylansering där man tog den klassiska burken och gjorde den hipp igen med lite filmer om Ingemar som tog det rätt lugnt i livet. Nu släpper man kepsen till försäljning, så här en massa år senare. Den finns så klart i begränsat upplaga i deras webbshop och kostar 289 kronor. Tumnagel
147kg
+
Roger Åberg

Press Reset är en ny bok om spelbranschen
Från författaren till Blood, Sweat and Pixels

Journalisten och författaren Jason Schreier, som 2017 släppte boken "Blood, Sweat and Pixels", släpper nu boken "Press Reset" som även den handlar om spelutveckling och spelbranschen. I boken intervjuas lång rad inflytelserika personer i spelbranschen och ger sin syn på hur branschen utvecklats och hur denna mår nu för tiden. I bokens beskrivning står bland annat: "The business of videogames is both a prestige industry and an opaque one. Based on dozens of first-hand interviews that cover the development of landmark games—Bioshock Infinite, Epic Mickey, Dead Space, and more—on to the shocking closures of the studios that made them, Press Reset tells the stories of how real people are affected by game studio shutdowns, and how they recover, move on, or escape the industry entirely." "Press Reset: Ruin and Recovery in the Video Game Industry" släpptes igår och finns tillgänglig som ebok, ljudbok och i pappersformat. Priserna ligger på 12 till 40 dollar beroende på vilket format man föredrar att konsumera boken på. Vill ni läsa en recension av boken så hittas en sådan hos Ars Technica här. Tumnagel
97kg
+
Wille Wilhelmsson

Interflora lanserar Mästerflorist
Blomsterdesign från Sveriges bästa florister

Interflora lanserar nu tjänsten Mästerflorister vilken kommer att erbjuda blombuketter som designats av några av Sveriges främsta florister. Nina Lindvall, vd på Interflora, säger om den nya satsningen: "Med denna kategori vill vi visa på det mästerliga hantverkets skapande, ge våra mästerflorister samma status som konstnärer och kockar och kunna erbjuda våra kunder ett lyxigare alternativ. Det finns så oändligt mycket talang inom vår bransch och det känns så roligt att äntligen få visa och lyfta fram det även i vår onlinebutik. Vi ser också en stor efterfrågan på mer unika och exklusiva produkter" Först ut är floristen Johan Munter som till vardags arbetar på Floristkompaniet. Under det kommande året kommer ytterligare fem florister som vunnit tävlingstitlar och utmärkelser eller gjort avtryck i blomstervärlden med sin kreativitet och skicklighet att designa buketter till Interflora Mästerflorist. Buketterna finns i lite olika alternativ och priserna ligger på mellan 1300 - 4000 kronor per arrangemang. Ni kan kolla in några exempel i bildspelet här nedanför. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson