m

Honda presenterar nya Civic halvkombi
Ny plattform, ny design och ny känsla

Honda presenterar nya Civic halvkombi
Bil / Honda

Den tionde generationen av Honda Civic är nu här. Den ser ut som prototypen som visades tidigare i år och är väl som Honda lovade rätt så sportig, i alla fall till utseendet. Bilen bygger på en helt ny plattform och får två nya turbomatade VTEC-bensinmotorer på 1,0 och 1,5 liter att välja mellan. Den förstnämnda har tre cylindrar och bjuder på 129 hästar och 200 Newtonmeter. Den något större motorn ger 182 hästar och 240 Newtonmeter. Bägge går att få med antingen en sexpetad manuell växellåda eller en CVT-automat.

Bilen är 30 millimeter bredare och 130 millimeter längre än föregångaren. Den är även 20 millimeter lägre, 16 kilo lättare och 51 procent mer vridstyv. LED-varselljus är standard och det går även att få strålkastare med den tekniken i sig. I bagagerummet ska det gå in 478 liter och baksätet går att fälla 60/40.

Insidan har fått en skärm som ersätter det vanliga instrumenthuset. Denna är på sju tum och i centrum är en stor varvräknare. På mittkonsolen sitter också en skärm på sju tum med pekfunktion. Via denna kan du bland annat köra Android Auto och Apple CarPlay.

När nya Civic lanseras i Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Allt om den finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Nya Honda Civic halvkombi

1. Lansering av helt nya Civic

Den helt nya tionde generationens Honda Civic representerar ett avgörande steg i C-segmentet och drar nytta av det största utvecklingsprogrammet för en enstaka modell i företagets historia.

Civic är en kärnmodell för Honda i Europa och har varit hjärtat i företagets starka försäljnings- och utvecklingstradition i regionen. För många europeiska kunder är Civic synonymt med varumärket Honda och utvecklingsteamet hade en dynamisk föryngring av Civic som målsättning. Denna målsättning krävde nytänkande och nya tillvägagångssätt vid utformningen av karossen, bilens aerodynamik och chassits konstruktion.

Bilen bygger vidare på sitt 40-åriga arv men behåller Civics kärnkvaliteter i form av ”en bil för alla människor, en bil för världen”. Resultatet är en kombination av utpräglad design, sportigt utseende och praktisk mångsidighet - med ett förnyat fokus på en givande körupplevelse.

Utpräglad utvändig design
Den ändamålsenliga silhuetten skapar ett självsäkert uttryck för Civics sportiga karaktär. Helt nya Civic är bredare, längre och lägre än föregångarna och har korta överhäng samt strama linjer som tecken på den höga aerodynamiska effektiviteten. Ett tydligt och aggressivt utseende framträdande hjulhus och formade främre och bakre luftintag skvallrar om Civics sportiga karaktär.

Helt ny plattform
Helt nya Civic har konstruerats från grunden för att uppfylla löftet om smidiga och givande köregenskaper. En lätt, mycket styv kaross - resultatet av nya innovativa tillverknings- och konstruktionstekniker - kompletterar den låga tyngdpunkten, och ett sofistikerat nytt fjädringssystem bidrar till en engagerande och rolig körupplevelse.

Förfinad interiör med nästa generations infotainmentsystem
Den helt nya interiören har en enkel, återhållsam utformning, nya tekniker, utomordentlig förfining och högklassiga material som tillsammans med en lägre placering av sätena ger föraren en bättre känsla av att vara ett med bilen. Andra generationen av Hondas infotainment- och anslutningssystem – Connect – innefattar integration för Apple CarPlay och Android Auto.

Helt nya VTEC TURBO bensinmotorer
Nya Civic lanserar två helt nya VTEC TURBO bensinmotorer som har utvecklats speciellt för att ge en kraftfull, engagerande och effektiv körupplevelse.

Honda Sensing som standard
Honda Sensing, en uppsättning avancerade tekniska lösningar för säkerhet och förarassistans specificerad i hela modellprogrammet, ser till att bilen hör till de säkraste i sin klass.

2. Sportig, fräsch och distinkt utvändig design

Nya Civic halvkombi har en elegant och pilformad silhuett som uttrycker Hondas nya designinriktning med en stark och sportig karaktär. De skarpa linjerna kompletteras med det mest utförliga aerodynamiska paketet i halvkombisegmentet, inklusive fullständig beklädnad av undersidan.

Det atletiska utseendet börjar med låga och breda mått som speglar de utökade dimensionerna. Halvkombin är 30 mm bredare och 130 mm längre än den tidigare generationens Civic med fem dörrar. Bilen är 20 mm lägre än sin föregångare vilket skapar en elegant taklinje. De generösa måtten understryker den utpräglade designen och det sportiga utseendet samtidigt som det möjliggör givande köregenskaper och ett större invändigt utrymme.

De nya, större och bredare hjulen och däcken förstärker den breda hållningen ytterligare, medan den långa hjulbasen, de korta överhängen och det eleganta kupéområdet förstärker exteriörens dynamiska intryck.

Sportiga och sofistikerade designdetaljer innefattar ett kort främre överhäng med distinkta luftintag för en sportig, ändamålsenlig hållning. Resultatet är en skarp, aggressiv modern tolkning av Hondas familjära utseende, som även innefattar Hondas karakteristiska främre kombinationslyktor.

Beroende på modell levereras de smala, högteknologiska främre kombinationslyktorna antingen med skarpa högteknologiska LED-strålkastare eller projicerande halogenlampor. Alla modeller har LED-varselljus som lyser upp en L-formad remsa i ytterkanten av kombinationslyktorna.

De eleganta, pilformade karosslinjerna fortsätter längs sidan av bilen i en konturlinje som inbegriper de främre och bakre dörrhandtagen och avslutas i de distinkta C-formade LED-bakljusen.

Den bakre stötfångarens veck och formade luftintag fullbordar ett dramatiskt och sportigt utseende.

Det övergripande resultatet ger en elegant, sofistikerad dynamik med en utpräglad och helt igenom modern utvändig Civic-design.

3. En helt ny plattform - konstruerad från grunden och utvecklad för en engagerande och dynamisk körupplevelse

Med en förståelse för att kunder på de globala målmarknaderna för helt nya Civic förväntar sig överlägsen kvalitet, förfining och dynamisk prestanda tog sig utvecklingsteamet för nya Civic an Hondas största utvecklingsprogram för en enstaka modell i företagets historia.

Målsättningen var att återskapa Civics inre väsen som en bil med en utpräglat sportig karaktär. Ingenjörsteamet utvärderade redan under de inledande stegen av plattformens utveckling världens bästa bilar i kompaktklassen, inklusive de från ledande förstklassiga varumärken. Utvärderingsprocessen ledde slutligen fram till definitionen av Civics målbilder för komfort, väghållning, styrning, buller, vibrationer och hårdhet (NVH) samt för invändig kvalitet och allmän förfining.

Trots det ambitiösa ingenjörsprogrammet uppfyller Civic fortfarande kraven i mottot ”en bil för alla människor, en bil för världen” genom att bibehålla sin position som en prisvärd kompakt bil vad det gäller kostnad, bränsleeffektivitet och tillverkning. Utvecklingsprocessen som sådan krävde nytänkande och nya tillvägagångssätt vid utformningen av karossen, aerodynamiken, drivlinan och chassits konstruktion.

Avancerad ny helgjuten plattform
Den nya plattformens utformning, valen av material, ingenjörsprocessen och de nya tillverkningsteknikerna har spelat en viktig roll för att skapa en lättare och betydligt styvare struktur. Den är 16 kg lättare än sina Civic-föregångare samtidigt som den erbjuder 51 procent högre vridstyvhet.

Betydande funktioner i plattformens utformning innefattar främre och bakre torpedväggsringar som omger hela kupén. Ytterligare styvhet i plattformen skapas genom en främre golvstruktur med låg känslighet, inklusive korsstag framför motorutrymmet samt mellan A- och B-stolparnas bas.

Fler innovationer kan skådas i karossens monteringsprocess, vilken innefattar en innovativ högeffektiv sammansättningsteknik. Hela den inre ramen monteras först, följt av den yttre ramen och därefter fogarna. Detta går emot den gängse metoden att montera karossen där den yttre ramen monteras först, följt av den inre och fogarna. Denna nya produktionsteknik bidrar i stor utsträckning till karossens totala styvhet.

Svetspunkter med litet mellanrum gör att punktsvetsningarna sitter med 20 mm mellanrum i kritiska delar av den helgjutna karossen jämfört med det traditionella mellanrummet på 40-45 mm. Detta bidrar ytterligare till ökad styvhet och hållbarhet.

Dessa innovationer inom design, teknik och tillverkning resulterar i en 65-procentig ökning av karossens totala böjningsstyvhet jämfört med tidigare generationers Civic och en 41-procentig ökning i vridstyvhet. Detta ger i sin tur möjlighet att trimma fjädringen för en överlägsen komfort och väghållning.

Den smidigaste och mest dynamiska Civic någonsin
Den avancerade plattformen skapar en optimal grund för en betydligt förbättrad chassidynamik. Utvecklingsteamet bestämde sig för att de skulle uppnå den bästa väghållningen och komforten i klassen.

En helt ny fjädring, lägre tyngdpunkt och en ökad vridstyvhet ger den senaste generationens Civic engagerande köregenskaper. Komforten är exemplarisk tack vare en grundlig utvecklingsprocess och ett fokus på tekniker och teknologier med förmågan att uppfylla detta.

Bränsletanken i Civic har flyttats och bilens golv är lägre än på den utgående modellen. I kombination med förändringar i chassit och fjädringen innebär detta att den nya modellens tyngdpunkt ligger 10 mm lägre. Dessa förändringar gör även att föraren positioneras närmare vägen och får en höftpunkt som är 35 mm lägre, vilket i sin tur inger en sportigare känsla.

I fronten ger MacPherson fjäderben, med lägre armar, en hög vridstyvhet för linjär hantering samt en låg längsgående styvhet för optimerad komfort.

Bakfjädringen består av en helt ny multilänkkonstruktion som tillsammans med den nya styva underramen skapar en hög stabilitet för överlägsen komfort och linjär hantering.

Mycket arbete lades ned på att hitta fjädringens specifika fästpunkt för att uppnå optimal styvhet och därmed förbättra fjädringens prestanda. Hydrauliska, vätskefyllda lagerbussningar fram och bak resulterar i en överlägsen komfortisolation och vibrationskontroll av chassit. Därutöver har den nya underramen fram och bak förlagts på ett sådant sätt att krafterna vid kurvtagning överförs mer direkt genom fjädringen till underramen.

4. Helt nya 1,0-liters och 1,5-liters VTEC TURBO bensinmotorer ger dynamisk prestanda med bästa effekten i klassen

Helt nya Civic halvkombi är den första modellen i Europa som erbjuder Hondas nya trecylindriga 1,0-liters och fyrcylindriga 1,5-liters turbomotorer. Hondas tekniska arv omfattar några av de mest hyllade högprestandamotorerna i branschen. De nya VTEC TURBO-enheterna är först och främst utformade för att ge dynamisk prestanda och därmed stödja den själfulla, sportiga karaktären hos nya Civic. Motorerna levererar i sig själva också en mycket konkurrenskraftig bränsleekonomi och effektivitet. Båda motorerna går att få med antingen en nykonstruerad sexväxlad manuell växellåda eller en CVT-automat.

Den trecylindriga 1,0-liters VTEX TURBO bensinmotorn ger en betydande förbättring vid vardagskörning, tack vare ett större vridmoment vid låga och medelhöga motorvarv. Det maximala vridmomentet på 200 Nm med den sexväxlade manuella växellådan ligger på 2 250 v/min och 180 Nm med CVT ligger mellan 1 700 v/min och 4 500 v/min. Den maximala effekten är 129 PS (95 kW) vid 5 500 v/min.

Den större fyrcylindriga 1,5-liters VTEC TURBO bensinmotorn ger en betydligt högre prestanda - både i effekt och vridmoment - än den föregående 1,8-liters VTEC motorn i Civic. Den maximala effekten är 182 PS (134 kW) vid 5 500 v/min (vid 6 000 v/min med CVT). Med den sexväxlade manuella växellådan levereras det maximala vridmomentet 240 Nm vid mellan 1 900 v/min och 5 000 v/min. Med CVT levereras 220 Nm vid mellan 1 700 v/min och 5 500 v/min.

5. Bästa invändiga utrymmet i klassen med förbättrad användbarhet

Helt nya Civic har som mål att upprätthålla modellens rykte som den mest praktiska i klassen med ett oöverträffat utrymme för passagerare och last. Högkvalitativa material, ett enkelt och sofistikerat designtema och ett nytt digitalt instrumenthus ger en fräsch, förstklassig invändig atmosfär.

Rymligare kupé
Delvis tack vare den längre och bredare plattformen och den 30 mm längre hjulbasen kan passagerarna dra nytta av bättre sikt och mer utrymme från vilket de kan njuta av en förstklassig passform och finish.

Föraren sitter 35 mm lägre än i föregående generations Civic för att skapa en säkrare, mer omslutande känsla för både förare och frampassagerare. Sikten framåt blir bättre genom en grads förbättring av betraktningsvinkeln till vägen, medan A-stolpens bredd är minskad med 9 mm för att ger klassens bästa sikt framåt med 84.3 grader.
Detta skapar även en luftig och öppen känsla i kupén.

Axelutrymmet fram har ökats med 10 mm och utrymmet mellan framsätena har ökats med 30 mm. Axelutrymmet bak i halvkombin har ökats med 20 mm samtidigt som passagerarna bak även har fått 95 mm större benutrymme och 45 mm större knäutrymme. Komforten för passagerarna bak har förbättrats genom justerbara sittdynor och in- och utsteget för samtliga passagerare är nu lättare än någonsin.

En ännu lättare, luftigare känsla uppnås genom det stora panoramaskjuttaket av luta-och-skjut-typ (tillgänglig på dyrare modeller).

Klassens bästa bagageutrymme och mångsidighet
Bagageutrymmet förblir det bästa i klassen när det gäller volym (478 liter), för att inte nämna åtkomlighet och mångsidighet. Baksätet går att dela/fälla (60:40). Dess låga lasttröskel och breda öppning (1,12 mm) kombinerat med det plana golvet i bagageutrymmet gör att det är enkelt att lasta tunga, breda och långa föremål. Ett dolt utrymme under bagageutrymmets golv ger ytterligare en säker lastyta (innefattar inte sportmodellerna)

Förstklassig invändig design och kvalitet
Den helt nya insidan har utformats för att ge den mest komfortabla och sofistikerade kupén i kompaktklassen och ger helt nya Civic en rakt igenom modern, elegant och simpel estetik som kompletterar den skarpt skulpterade utsidan. Detta sker med horisontella linjer som accentuerar känslan av bredd och längd, och därigenom rymlighet.

En sofistikerad, förstklassig atmosfär förstärks av inlägg av högkvalitativa material, inklusive en mjuk helgjuten instrumentpanel samt gjutna säten klädda i förstklassiga tyger med sydda sömmar.

Mittkonsol med ”teknikcenter”
Mittkonsolen har en pianosvart yta och har utformats för att följa temat ”teknikcenter”.

Den undre delen framför växelspaken har ett förvaringsfack med två nivåer som utformats för hantering av personliga elektronikenheter. Det främre facket ger en snabb överblick och enkel tillgång till enheter samt erbjuder en integrerad trådlös laddare för smartphones i en del modeller. Ett hål genom mittkonsolen innebär att kablar kan föras igenom facket på den andra nivån till det främre facket, vilket underlättar kabelanslutning och laddning av enheter samt ger en snygg och prydlig kabelhantering. LED-belysning ger god synlighet i de två facken när det är mörkt.

Ovanför förvaringsfacket sitter en kontrasterande silverpanel som innehåller några enkla och diskreta ventilationskontroller medan LED-belysningen ovanför förstärker den förstklassiga atmosfären.

Högst upp på mittkonsolen sitter Honda Connect, en färgpekskärm på sju tum (se nästa avsnitt). Skärmen fungerar både som pekskärm för kontroll av infotainment och klimatanläggning och som skärm för visning av backkameran i de dyrare modellerna.

Framför föraren sitter en helt ny, intensivt tydlig instrumentpanel med intuitiva användarfunktioner. Ett nytt TFT-LCD-gränssnitt för förarinformation (DII) på sju tum i färg upptar den största delen av det helt nya omkonfigurerade instrumenthuset. Det omfattar en stor digital varvräknare och hastighetsmätare. Integrerat i förarens informationsgränssnitt finns ett stort område där föraren kan växla mellan en mängd olika infotainment-skärmar, inklusive navigeringsanvisningar, visning av SMS och e-post (kompletterat med röstaktiverade svar), musikinformation, smartphone-kontakter, reseinformation och smart information om bilens underhåll.

Den primära displayen flankeras av en mätare för kylvätsketemperatur och en bränslemätare, även dessa i form av TFT-LCD-displayer. Alla displayer har hög kontrast, är enkla att läsa av och moderna i sin utformning. När föraren sätter sig i bilen tänds instrumentbelysningen successivt för att ge ett sofistikerat, varmt välkomnande.

Rullning och val av vilken information som ska visas på DII-displayen sker genom tumkontrollen på rattens vänstra sida. Den ger föraren möjlighet att bläddra igenom DII-lägena och justera inställningar, göra alfabetiska sökningar – bland exempelvis kontakter eller låtar – samt välja den information som ska visas på instrumenthusets DII. På den vänstra sidan sitter även de integrerade telefonkontrollerna för Bluetooth®3 HandsFreeLink®. Kombinationen av tumkontroller och en DII-display mitt i förarens synfält minimerar distraktionerna vid körning.

6. Nästa generations Honda Connect ger en förbättrad, mer intuitivt ansluten infotainment

Nya Civic levereras med andra generationens Honda Connect infotainment- och anslutningssystem. Det erbjuder förbättrad, intuitiv hantering och fullständig integration mot smartphones med både Apple CarPlay® och Android Auto.

Integrationen med Apple CarPlay innebär att Honda Connect nu kan ge iPhone-funktionalitet till körupplevelsen. Gränssnittet levereras genom nya Civics inbyggda display. Föraren kan få vägledning, ringa, skicka och ta emot meddelanden samt lyssna på musik via pekskärmen eller via röstkommandon med hjälp av Apples Siri-kommandon. De appar som stöds genom CarPlay innefattar Telefon, Meddelanden, Kartor, Musik och andra kompatibla program från tredje part där så anges. CarPlay är kompatibel med iOS 8.4 eller senare och iPhone 5 eller senare.

Android Auto har utformats för att ge föraren ett enkelt, intuitivt sätt att använda smartphones med Android genom både pekgränssnittet och röstgränssnittet, vilket minimerar risken för distraktioner. Android Auto är kompatibel med Android 5.0 eller senare och de stödda funktionerna innefattar Google Maps, Google Now, meddelandefunktioner, musik och många andra populära appar, beroende på marknad.

Honda Connect kan specificeras med Garmin satellitnavigering som tillval, med förinstallerade kartor, fotorealistiska bilder på korsningar, filvägledning, undvikande av trafikstörningar i realtid, 3D-byggnader och terrängvyer samt Eco Routing. Kostnadsfria kartuppdateringar under fem år - ett unikt Honda-erbjudande.

Tillvalen för de tillgängliga ljudkonfigurationerna varierar beroende på modell, från en uteffekt på 160 watt med fyra högtalare till uteffekt på 180 watt med åtta högtalare eller ett förstklassigt system med 11 högtalare (465 watt).

7. Standard Honda SENSING i hela sortimentet gör nya Civic till en av de säkraste bilarna i sin klass

Helt nya Civic har konstruerats för att uppnå branschledande säkerhetsprestanda. Utvecklingsteamets framgångar med att skapa den bästa vridstyvheten och stelheten i klassen, i kombination med den omfattande uppsättningen aktiva säkerhetstekniker, förväntas underlätta nya Civics chanser att få toppbetyg i de senaste Euro NCAP-testerna.

Helt i linje med Hondas filosofi ”Säkerhet för alla” inkluderas samma passiva och aktiva säkerhetssystem i alla modeller av Civic.

Honda SENSING-uppsättningen av aktiva tekniker för säkerhet och förarassistans kommer att specificeras genom hela Civics modellprogram. Honda SENSING är den mest utförliga uppsättningen säkerhetstekniker i sin klass. Den använder en kombination av kamera- och radarinformation tillsammans med en uppsättning högteknologiska sensorer för att varna och hjälpa föraren i potentiellt farliga situationer.

Uppsättningen Honda SENSING aktiva säkerhetstekniker består av:
• Kollisionsförhindrande bromssystem (CMBS): hjälper till att bromsa bilen om systemet konstaterar att en kollision med ett fordon som upptäckts framför bilen inte går att undvika.
• Kollisionsvarnare framåt (FCW): skannar av vägen framför bilen för att varna föraren om en potentiell kollision och ger visuella och hörbara signaler för att få föraren att utföra korrigerande åtgärder i syfte att undvika en kollision.
• Varningssystem för körfältsavvikelse (LDW): upptäcker om en bil vinglar utanför sin aktuella fil utan att blinkersen är på.
• Förhindrande av avåkning (RDM): använder data från den vindrutemonterade kameran för att upptäcka om bilen är på väg att åka av vägen. Använder den elektriska servostyrningen (EPS) för att göra subtila korrigeringar för att hålla kvar bilen i sin fil samt i vissa situationer även bromsa.
• System för filassistans (LKAS): hjälper till att hålla bilen mitt i den aktuella filen genom att detektera vägmarkeringar och göra små justeringar av styrningen för att hålla bilen inom de vita linjerna.
• Adaptiv cruise control (ACC): låter föraren ställa in önskad hastighet och avståndet till de bilar som upptäcks framför bilen.
• Igenkänning av trafikskyltar (TSR): detekterar och identifierar trafikskyltar och visar skylten i bilens instrumenthus
• Intelligent hastighetsbegränsare (ISA): kombinerar den automatiska hastighetsbegränsning som föraren har ställt in med igenkänningen av trafikskyltar för att automatiskt justera bilens hastighet så att den anpassas till den senaste trafikskylten
• Intelligent adaptiv cruise control (i-ACC): Förutsäger och reagerar automatiskt på andra bilar som ”skär in framför” på flerfiliga motorvägar.

Övriga säkerhetstekniker i helt nya Civic innefattar:
• Information om död vinkel: använder radar för att automatiskt upptäcka och varna för fordon i förarens döda vinkel
• System för övervakning av korsande trafik: använder radarsensorer bak på bilen för att varna föraren om annalkande fordon vid backning.
• Backspegel med flera vinklar: ger föraren flera alternativ för total uppsikt och därav sinnesfrid vid backning. En vanlig 130 graders vy, en bred 180 graders vy och en vy uppifrån.

Därutöver även stabilitetshjälp (VSA®) med friktionskontroll för förbättrade kontrollmöjligheter vid acceleration, inbromsning och kurvtagning samt däcktrycksövervakningssystem (TPMS) .

8. Honda of the UK Manufacturing (HUM) – det globala produktionsnavet för helt nya Civic halvkombi

Den tionde generationens Honda Civic drar nytta av det största globala utvecklingsprogrammet för en enstaka modell i företagets historia. Bilen har konstruerats för att överträffa europeiska standarder och förväntningar - och därigenom möta behoven i alla de globala områden där Civic kommer att säljas.

Civic utgör en viktig modell för Honda i Europa och har varit hjärtat i företagets starka försäljnings- och utvecklingstradition i regionen. För många europeiska kunder är Civic synonymt med märket Honda. Helt nya Civic halvkombi förvaltar det arvet och kommer att spela en betydande roll för Hondas framtida önskade volymökningar på den europeiska marknaden.

Hondas europeiska tillverkningsanläggning i England, Honda of the UK Manufacturing (HUM), kommer att bli det globala tillverkningsnavet för tionde generationens Civic halvkombi. Honda har bekräftat att de har investerat 270 miljoner euro i nya produktionstekniker och produktionsprocesser i förberedelse inför den nya modellens ankomst. Modellen kommer att exporteras över hela världen, inklusive till USA. Investeringen är del av en långsiktig vision för den europeiska anläggningen i Hondas globala verksamhet.

HUM producerade sin första motor 1989 och sin första bil 1992 Den består numera av två bilfabriker och en fabrik för motortillverkning. Andra områden har dedicerats till en specialbyggd testbana, dynamiska och statiska testceller samt administrations- och inköpsfunktioner.
34.6°
0

Honda presenterar nya Civic halvkombi

Ny plattform, ny design och ny känsla

Vilken extern hårddisk är bäst för din PlayStation 5?
Digital Foundry försöker reda ut detta

Nyligen fick PlayStation 5 ny funktionalitet vilket gjorde att man kunde lagra PlayStation 5-spel på en extern hårddisk så länge den externa lagringen fyller kravet med att ha överföringshastighet på över 5Gbps. Spelen man lagrar externt kommer dock inte kunna spela direkt, utan du måste föras tillbaka till konsolens interna SSD-lagring när du ska spela. Men vilken hårddisk är bra att köra då? Det är något som prestanda- och hårdvarufantasterna borta på Digital Foundry försökt reda ut. De körde nämligen ordentliga tester med en rad olika hårdiskar och kopplingar. Samsung 870 QVO SATA vekar vara alternativet de gillar bäst och du kan kolla in deras tester i klippet ovan eller läsa det i textform via länken nedan. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

VWs eldrivna prestandabilar döps till GTX
Kommer alla ha fyrhjulsdrift

Nu har Audi och Skoda presenterat lite snabbare versioner av sina motsvarigheter till Volkswagens prestandaversion av ID.4 så då är det dags för Volkswagen. Det har ryktas om att namnet kommer att bli GTX och nu är det officiellt att det blir så. Precis som GTI och GTE så blir det här ett varumärke. Presentation sker 28 april, men några hemligheter finns egentligen inte. Det kommer att bli fyrhjulsdrivet (därav X) och modellen kommer att få 299 hästar. Troligen kommer det precis som hos Skoda även att komma ett fyrhjulsdrivet alternativ med 265 hästar, Skoda har valt att inte döpa den till RS utan överlämnar det till 299-hästarn och det är troligt att Volkswagen följer samma väg. ID.4 GTX har setts på spionbilder och då har bilen en slankare taklinje och är lite mer coupe-inspirerad, så det kommer att bli skillnader även på utseendet. Hur mycket man kommer att göra på chassi och liknande återstår att se. Tumnagel
37.4°
+
Roger Åberg
0

Alfred Molina återvänder Doctor Octopus
I alla fall enligt Alfred Molina

Förra året börjad det snurra rykten om att skådespelarna från de tidigare Spider-Man-filmerna skulle dyka upp i kommande Spider-Man: No Way Home. Bland annat så snackades det om att Alfred Molina skulle återvända till som Doktor Otto Octavius. Nu har ingen mindre än Alfred Molina själv bekräftat detta och man får väl utgå från att han har koll på sin egna situation. Han nämnde nämligen detta i en intervju med Variety att han ska reprisera sin roll från Sam Raimis Spider-Man 2 från 2004. "When we were shooting it, we were all under orders not to talk about it, because it was supposed to be some great big secret. But, you know, it’s all over the internet. I actually described myself as the worst kept secret in Hollywood!" Nu kan man väl mer eller mindre utgå från att Spider-Man: No Way Home kommer bli någon form av historia med Spider-Verse-liknande parallella universum vilket ju onekligen låter lovande. Bonusklipp nedan. Tumnagel
38.3°
+
Frode Wikesjö
0

LG lanserar tre 4K-projektorer
Med laser som ljuskälla

LG har nu lanserat sina 4K-projektorer i Sverige. Dessa inkluderar LG ProBeam Laser 4K (BU50NST), LG CineBeam Laser 4K (HU85LS) och LG HU810P 4K. Samtliga modeller kommer med LG:s smart-tv-system, webOS, och använder laser som ljuskälla. LG lovar att ljuskällans livslängd är betydligt längre än en konventionell projektorlampa på grund av detta. Enligt dem ska källan klara av att visa 6 000 långfilmer innan den behöver bytas ut, vilket skulle motsvara att man spelar upp film åtta timmar om dagen i sju år. LG ProBeam Laser 4K är en mer kompakt modell men kan trots det få till en 4K-upplösning med en bildstorlek på upp till 300 tum. Ljusstyrka ligger på 5 000 ANSI Lumens och kör HDBaseT och kan ta emot fem olika signaler via en enda kabel. Tumnagel
38.5°
+
Frode Wikesjö
0

S04 av Castlevania har premiär nästa månad
Blir också seriens sista

Den fjärde säsongen av Castlevania har premiär på Netflix den 13 maj. Detta kommer tyvärr bli seriens sista säsong dock har Netflix planer på att göra en ny Castlevania-serie som ska följa ett nytt gäng karaktärer. En kort teaser finns att beskåda och den hittar du i tweeten nedan. Tumnagel
39.3°
+
Frode Wikesjö
0

Hyundai släpper pickupen Santa Cruz
Variant av Tucson

För i tiden fanns det en kategori bilar som var hälften personbil, hälften pickup. Kategorin har varit död rätt länge nu men nu gör Hyundai ett nytt, modernt försök där hälften är SUV och hälften är pickis. Låter ju som en helt vanlig pickis tänker du, men nä, det här är lite mer vanlig bil i sin form ändå eftersom SUV-delen egentligen är en Tucson och det inte är någon Land Cruiser direkt utan snarare en crossover. Modellen kallar man för Santa Cruz och här i Europa lär vi inte se den. Faktum är att det nog bara blir USA som den kommer att säljas i. Modellen har fyra dörrar och så klart en pickisbädd och drivs av en bensinfyra på antingen 190 eller 275 hästar. Frågan är om den här bilen kommer att träffa helt rätt i USA eller om de tycker att den är alldeles för liten. Tumnagel
39.9°
+
Roger Åberg
0

Leisure Suit Larry - Wet Dreams Dry Twice släpps till konsol 18 maj
Mer snuskäventyr till folket!

Gillar du äventyrsspel med diverse snusk och en drös sexreferenser? Då har vi goda nyheter då Leisure Suit Larry - Wet Dreams Dry Twice kommer släppas till konsol om en månad. Spelet släpptes till PC i oktober, men från 18 maj kommer vi få ta oss an nya äventyr med den pilske Larry på PS4, Xbox One och Nintendo Switch. Tumnagel
40.4°
+
André Stray
0

Kika på lite bortklippt material från Warcraft-filmen
#ReleasetheJonesCut

Warcraft: The Beginning släpptes 2016 och filmen kritiserades rejält av kritiker samtidigt som den älskades av folk som faktiskt betalade för att se den. Är man en av de som gillade filmen och bara vill ha mer så har Universal släppt en video med ett gäng bortklippta scener från filmen och dessa kan ni kika på ovan. Tumnagel
39.5°
+
André Stray
0

Retrohantverk skapar kuber med speltema
Retrohantverk med pixelkärlek

Instagram-användaren Retrohantverk tillverkar små kuber i akryl med speltema. Kuberna kan vara med motiv från spel som Pokémon, Earthbound och Kid Icarus men här finns också kuber med moderna spel så som Among Us. Retrohantverk tar också emot specialbeställningar om man nu vill ha sitt favoritspel i en kub. Kuberna har ett innermått på 8,5 x 8,5 cm och kostar mellan 300 till 500 kronor. Tumnagel
40.7°
+
Frode Wikesjö
0

Snubbe moddar piano med riktiga hammare
Ger lite mer dunk

Den svenske musikern och Youtubern Mattias Krantz har släppt en video där han visar sitt arbete med att ersätta trähammarna på ett piano mer lite mer rejäla hammare. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Kolla in Rocket Labs presentation av sig själva
Rymdföretaget som gör både egna raketer och satelliter

I år är det 15 år sedan det amerikanska rymdföretaget Rocket Lab drog igång sin verksamhet och sedan dess har man hunnit bli ett etablerat företag inom den privata rymdindustrin. Rocket Lab har bland annat utvecklat den egna raketen Electron som sedan 2017 används för att skjuta upp satelliter till rymden. Förutom det har man även tagit fram satellitplattformen Photon med vilken det ska bli billigare att skjuta upp satelliter. Förra månaden presenterade man även planerna på att bygga raketen Neutron, en raket som ska vara färdigutvecklad 2024 och då tros kunna komma att konkurrera med SpaceX trotjänare Falcon 9. Här ovanför kan ni kolla in en tre minuter lång film där Rocket Lab presenterar en del av det man har åstadkommit sedan starten 2006. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bokomslag blir låsskärm på Kindles eboksläsare
Om du vill visa upp vad du läser

Amazon har släppt en ny funktion till några av sina eboksläsar-modeller Kindle med vilken man kan göra bokens omslag till eboksläsarens låsskärm, en funktion som kanske kan vara intressant om man vill visa upp för sin omgivning vad man läser för tillfället. Den nya låsskärms-funktionen "Display Cover" finns tillgänglig på 8:e och 10:e generationens Kindle, 8:e, 9:e och 10:e generationen av Oasis, 7:e och 10:e generationen av Paperwhite samt 7:e generationen av Voyage. Amazon har lagt upp en funktion där man kan kontrollera vilken Kindle-version man har om man är osäker på det vilken hittas här. Användare kan givetvis själv bestämma under enhetens inställningar om de vill använda "Display Cover" på sin Kindle eller inte. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fransmän kan få 2500 euro om de byter skrotbilen mot elcykel
Nytt förslag för att sänka utsläppen av koldioxid

I Frankrike har det lagts fram ett förslag som innebär att ägare av fossildrivna bilar kan få en ersättning på 2500 euro, motsvarande lite över 25.000 kronor, om de skrotar bilen och istället köper en elcykel. Förslaget är framtaget för att få bort gamla skrotbilar från franska gator och uppmuntra till ett lite mer miljövänligt transportsätt. Det är också en del i Frankrikes mål minska utsläppen av koldioxid till 2030 jämfört med nivåerna på 1990-talet. Skulle Frankrike rösta igenom förslaget skulle landet vara det första som ger ersättning för skrotbilar för att istället köpa elcyklar uppger French Federation of Bicycle Users (FUB). Deras ordförande Olivier Schneider säger vidare om förslaget: "For the first time it is recognised that the solution is not to make cars greener, but simply to reduce their number." Tumnagel
53.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt på fienderna i Returnal
Heja Finland!

Nu är det mindre än två veckor kvar tills Housemarques Playstation 5-exklusiva skjutarspel Returnal släpps. Returnal spenderar man merparten av tiden med att skjuta ner spelets olika fiender. I veckan släppte utvecklarna en ny trailer för spelet där man får sig en lite bättre titt på spelets olika fiender. Returnal släpps den 30 april. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Se hur Resident Evil Village kommer rulla på din konsol
Vilken upplösning kommer du få uppleva Lady Dimitrescu i?

Resident Evil Village kommer som känt släppas om några veckor, mer specifikt 7 maj, och spelet kommer kunna spelas på en rad olika plattformar. Då spelet kommer släppas till en rad olika konsoler med varierad prestanda så kommer spelet rulla lite olika på konsolerna och nu har Capcom gett oss lite info om hur läget med upplösning och framerate kommer se ut. Inte helt oväntat kommer spelet rulla bäst på Xbox Series X och Playstation 5 där spelet kommer rulla i 4K/60fps och om man vill ha lite tjusigare grafik med ray tracing dippar frameraten ner till 45fps. På Series S kommer spelet köras i 1440p/45fps eller 1440p/30fps om man vill ha ray tracing. Hela listan med upplösning och framerate har ni här nere. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Matchbox släpper Tesla Roadster-modell
Kommer även modeller av andra elbilar och hybrider

De flesta av oss hade nog några Matchbox-bilar i leksakslådan när vi var små och nu släpper de en serie nya modeller av olika elbilar och hybrider. Matchbox släpper bland annat en modell av Tesla Roadster vilken kan ses solo på bilden ovan och tillsammans med bland andra elbils- och hybridmodellerna Nissan Leaf, BMW i3 och BMW i8 här nedanför. Bilarna ska vara tillverkade i 99 procent återvunnet material men Matchbox siktar framöver högre än så. Roberto Stanichi, som är Global Head of Vehicles på Matchbox ägare leksaksföretaget Mattel, säger: "Matchbox is committing to using 100 per cent recycled, recyclable or bio-based plastic materials to do our part in addressing the environmental issues we face today, and empower the next generation of Matchbox fans to help steer us towards a sustainable future." Matchbox senaste elbils- och hybridmodeller kommer att börja säljas på marknaden någon gång under nästa år. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft lanserar barnläge för Edge
För säker surf

Microsoft har lanserat ett nytt barnläge för sin webbläsare Edge. Med detta läge kan föräldrar se till att bar under tolv år endast kan komma åt sajter som föräldrarna godkänt. Barnläget ser också till att allt snusk hålls borta från Bing vilket ju bara det är en bedrift. Det blockerar också kortkommandon så barnen inte kan stänga barnläget fast det fungerar just nu endast på Windows och inte på macOS. Just nu synkas inte de godkända sajterna mellan webbläsarna vilket innebär att du måste skapa separata listor för varje enhet barnläget finns på. Tumnagel
42.3°
+
Frode Wikesjö
0

Garry Kasparov lanserar shackplattform
Kasparovchess heter den

Schackmästaren Garry Kasparov har bestämt sig för att lansera shackplattformen Kasparovchess. Här kommer Kasparov kunna dela med sig av sina bästa shacktips till sajtens användare. Här kan man också hitta dokumentärer, podcasts, artiklar, intervjuer och Kasparovchess ska också ha en egen Discord-server för medlemmarna. Sajten kommer också innehålla fler än 50 000 manuellt skapade shackutmaningar så man kan förbättra sina schackkunskaper. Det kostar dock att få ta del av majoriteten av materialet på Kasparovchess. Månadskostnaden ligger på 13,99 dollar eller 119,99 dollar för ett år. Kasparov menar att den stora skillnaden mellan andra liknande plattformar är att Kasparovchess fokuserar på communityn. Initialt, under uppstartsperioden, kommer endast 6 400 spelare släppas in på sajten och vill man vara en av dem kan man anmäla sitt intresse via länken nedan. Tumnagel
37.9°
+
Frode Wikesjö
0

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
84kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
52kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
95kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
193kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
86kg
+
Wille Wilhelmsson

Le Creuset släpper ny serie med ugnstillbehör
Med nonstick

Le Creuset är kända för sina färgglada köksprylar men nu släpper man en serie med ugnstillbehör som inte är så färgglada. Tillverkade av hårdanodiserat aluminium och med PRFE-beläggning och man lovar att de ska tåla hårda dag så de går att diska i maskin och köras i ugn upp till 260 grader. De olika plåtarna och formarna kostar mellan 409 och 789 kronor och köper man flera så går de att förvaras i varandra. De finns i butik från 1 maj. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
180kg
+
Wille Wilhelmsson