m

Honda presenterar nya Civic halvkombi
Ny plattform, ny design och ny känsla

Honda presenterar nya Civic halvkombi
Bil / Honda

Den tionde generationen av Honda Civic är nu här. Den ser ut som prototypen som visades tidigare i år och är väl som Honda lovade rätt så sportig, i alla fall till utseendet. Bilen bygger på en helt ny plattform och får två nya turbomatade VTEC-bensinmotorer på 1,0 och 1,5 liter att välja mellan. Den förstnämnda har tre cylindrar och bjuder på 129 hästar och 200 Newtonmeter. Den något större motorn ger 182 hästar och 240 Newtonmeter. Bägge går att få med antingen en sexpetad manuell växellåda eller en CVT-automat.

Bilen är 30 millimeter bredare och 130 millimeter längre än föregångaren. Den är även 20 millimeter lägre, 16 kilo lättare och 51 procent mer vridstyv. LED-varselljus är standard och det går även att få strålkastare med den tekniken i sig. I bagagerummet ska det gå in 478 liter och baksätet går att fälla 60/40.

Insidan har fått en skärm som ersätter det vanliga instrumenthuset. Denna är på sju tum och i centrum är en stor varvräknare. På mittkonsolen sitter också en skärm på sju tum med pekfunktion. Via denna kan du bland annat köra Android Auto och Apple CarPlay.

När nya Civic lanseras i Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Allt om den finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Nya Honda Civic halvkombi

1. Lansering av helt nya Civic

Den helt nya tionde generationens Honda Civic representerar ett avgörande steg i C-segmentet och drar nytta av det största utvecklingsprogrammet för en enstaka modell i företagets historia.

Civic är en kärnmodell för Honda i Europa och har varit hjärtat i företagets starka försäljnings- och utvecklingstradition i regionen. För många europeiska kunder är Civic synonymt med varumärket Honda och utvecklingsteamet hade en dynamisk föryngring av Civic som målsättning. Denna målsättning krävde nytänkande och nya tillvägagångssätt vid utformningen av karossen, bilens aerodynamik och chassits konstruktion.

Bilen bygger vidare på sitt 40-åriga arv men behåller Civics kärnkvaliteter i form av ”en bil för alla människor, en bil för världen”. Resultatet är en kombination av utpräglad design, sportigt utseende och praktisk mångsidighet - med ett förnyat fokus på en givande körupplevelse.

Utpräglad utvändig design
Den ändamålsenliga silhuetten skapar ett självsäkert uttryck för Civics sportiga karaktär. Helt nya Civic är bredare, längre och lägre än föregångarna och har korta överhäng samt strama linjer som tecken på den höga aerodynamiska effektiviteten. Ett tydligt och aggressivt utseende framträdande hjulhus och formade främre och bakre luftintag skvallrar om Civics sportiga karaktär.

Helt ny plattform
Helt nya Civic har konstruerats från grunden för att uppfylla löftet om smidiga och givande köregenskaper. En lätt, mycket styv kaross - resultatet av nya innovativa tillverknings- och konstruktionstekniker - kompletterar den låga tyngdpunkten, och ett sofistikerat nytt fjädringssystem bidrar till en engagerande och rolig körupplevelse.

Förfinad interiör med nästa generations infotainmentsystem
Den helt nya interiören har en enkel, återhållsam utformning, nya tekniker, utomordentlig förfining och högklassiga material som tillsammans med en lägre placering av sätena ger föraren en bättre känsla av att vara ett med bilen. Andra generationen av Hondas infotainment- och anslutningssystem – Connect – innefattar integration för Apple CarPlay och Android Auto.

Helt nya VTEC TURBO bensinmotorer
Nya Civic lanserar två helt nya VTEC TURBO bensinmotorer som har utvecklats speciellt för att ge en kraftfull, engagerande och effektiv körupplevelse.

Honda Sensing som standard
Honda Sensing, en uppsättning avancerade tekniska lösningar för säkerhet och förarassistans specificerad i hela modellprogrammet, ser till att bilen hör till de säkraste i sin klass.

2. Sportig, fräsch och distinkt utvändig design

Nya Civic halvkombi har en elegant och pilformad silhuett som uttrycker Hondas nya designinriktning med en stark och sportig karaktär. De skarpa linjerna kompletteras med det mest utförliga aerodynamiska paketet i halvkombisegmentet, inklusive fullständig beklädnad av undersidan.

Det atletiska utseendet börjar med låga och breda mått som speglar de utökade dimensionerna. Halvkombin är 30 mm bredare och 130 mm längre än den tidigare generationens Civic med fem dörrar. Bilen är 20 mm lägre än sin föregångare vilket skapar en elegant taklinje. De generösa måtten understryker den utpräglade designen och det sportiga utseendet samtidigt som det möjliggör givande köregenskaper och ett större invändigt utrymme.

De nya, större och bredare hjulen och däcken förstärker den breda hållningen ytterligare, medan den långa hjulbasen, de korta överhängen och det eleganta kupéområdet förstärker exteriörens dynamiska intryck.

Sportiga och sofistikerade designdetaljer innefattar ett kort främre överhäng med distinkta luftintag för en sportig, ändamålsenlig hållning. Resultatet är en skarp, aggressiv modern tolkning av Hondas familjära utseende, som även innefattar Hondas karakteristiska främre kombinationslyktor.

Beroende på modell levereras de smala, högteknologiska främre kombinationslyktorna antingen med skarpa högteknologiska LED-strålkastare eller projicerande halogenlampor. Alla modeller har LED-varselljus som lyser upp en L-formad remsa i ytterkanten av kombinationslyktorna.

De eleganta, pilformade karosslinjerna fortsätter längs sidan av bilen i en konturlinje som inbegriper de främre och bakre dörrhandtagen och avslutas i de distinkta C-formade LED-bakljusen.

Den bakre stötfångarens veck och formade luftintag fullbordar ett dramatiskt och sportigt utseende.

Det övergripande resultatet ger en elegant, sofistikerad dynamik med en utpräglad och helt igenom modern utvändig Civic-design.

3. En helt ny plattform - konstruerad från grunden och utvecklad för en engagerande och dynamisk körupplevelse

Med en förståelse för att kunder på de globala målmarknaderna för helt nya Civic förväntar sig överlägsen kvalitet, förfining och dynamisk prestanda tog sig utvecklingsteamet för nya Civic an Hondas största utvecklingsprogram för en enstaka modell i företagets historia.

Målsättningen var att återskapa Civics inre väsen som en bil med en utpräglat sportig karaktär. Ingenjörsteamet utvärderade redan under de inledande stegen av plattformens utveckling världens bästa bilar i kompaktklassen, inklusive de från ledande förstklassiga varumärken. Utvärderingsprocessen ledde slutligen fram till definitionen av Civics målbilder för komfort, väghållning, styrning, buller, vibrationer och hårdhet (NVH) samt för invändig kvalitet och allmän förfining.

Trots det ambitiösa ingenjörsprogrammet uppfyller Civic fortfarande kraven i mottot ”en bil för alla människor, en bil för världen” genom att bibehålla sin position som en prisvärd kompakt bil vad det gäller kostnad, bränsleeffektivitet och tillverkning. Utvecklingsprocessen som sådan krävde nytänkande och nya tillvägagångssätt vid utformningen av karossen, aerodynamiken, drivlinan och chassits konstruktion.

Avancerad ny helgjuten plattform
Den nya plattformens utformning, valen av material, ingenjörsprocessen och de nya tillverkningsteknikerna har spelat en viktig roll för att skapa en lättare och betydligt styvare struktur. Den är 16 kg lättare än sina Civic-föregångare samtidigt som den erbjuder 51 procent högre vridstyvhet.

Betydande funktioner i plattformens utformning innefattar främre och bakre torpedväggsringar som omger hela kupén. Ytterligare styvhet i plattformen skapas genom en främre golvstruktur med låg känslighet, inklusive korsstag framför motorutrymmet samt mellan A- och B-stolparnas bas.

Fler innovationer kan skådas i karossens monteringsprocess, vilken innefattar en innovativ högeffektiv sammansättningsteknik. Hela den inre ramen monteras först, följt av den yttre ramen och därefter fogarna. Detta går emot den gängse metoden att montera karossen där den yttre ramen monteras först, följt av den inre och fogarna. Denna nya produktionsteknik bidrar i stor utsträckning till karossens totala styvhet.

Svetspunkter med litet mellanrum gör att punktsvetsningarna sitter med 20 mm mellanrum i kritiska delar av den helgjutna karossen jämfört med det traditionella mellanrummet på 40-45 mm. Detta bidrar ytterligare till ökad styvhet och hållbarhet.

Dessa innovationer inom design, teknik och tillverkning resulterar i en 65-procentig ökning av karossens totala böjningsstyvhet jämfört med tidigare generationers Civic och en 41-procentig ökning i vridstyvhet. Detta ger i sin tur möjlighet att trimma fjädringen för en överlägsen komfort och väghållning.

Den smidigaste och mest dynamiska Civic någonsin
Den avancerade plattformen skapar en optimal grund för en betydligt förbättrad chassidynamik. Utvecklingsteamet bestämde sig för att de skulle uppnå den bästa väghållningen och komforten i klassen.

En helt ny fjädring, lägre tyngdpunkt och en ökad vridstyvhet ger den senaste generationens Civic engagerande köregenskaper. Komforten är exemplarisk tack vare en grundlig utvecklingsprocess och ett fokus på tekniker och teknologier med förmågan att uppfylla detta.

Bränsletanken i Civic har flyttats och bilens golv är lägre än på den utgående modellen. I kombination med förändringar i chassit och fjädringen innebär detta att den nya modellens tyngdpunkt ligger 10 mm lägre. Dessa förändringar gör även att föraren positioneras närmare vägen och får en höftpunkt som är 35 mm lägre, vilket i sin tur inger en sportigare känsla.

I fronten ger MacPherson fjäderben, med lägre armar, en hög vridstyvhet för linjär hantering samt en låg längsgående styvhet för optimerad komfort.

Bakfjädringen består av en helt ny multilänkkonstruktion som tillsammans med den nya styva underramen skapar en hög stabilitet för överlägsen komfort och linjär hantering.

Mycket arbete lades ned på att hitta fjädringens specifika fästpunkt för att uppnå optimal styvhet och därmed förbättra fjädringens prestanda. Hydrauliska, vätskefyllda lagerbussningar fram och bak resulterar i en överlägsen komfortisolation och vibrationskontroll av chassit. Därutöver har den nya underramen fram och bak förlagts på ett sådant sätt att krafterna vid kurvtagning överförs mer direkt genom fjädringen till underramen.

4. Helt nya 1,0-liters och 1,5-liters VTEC TURBO bensinmotorer ger dynamisk prestanda med bästa effekten i klassen

Helt nya Civic halvkombi är den första modellen i Europa som erbjuder Hondas nya trecylindriga 1,0-liters och fyrcylindriga 1,5-liters turbomotorer. Hondas tekniska arv omfattar några av de mest hyllade högprestandamotorerna i branschen. De nya VTEC TURBO-enheterna är först och främst utformade för att ge dynamisk prestanda och därmed stödja den själfulla, sportiga karaktären hos nya Civic. Motorerna levererar i sig själva också en mycket konkurrenskraftig bränsleekonomi och effektivitet. Båda motorerna går att få med antingen en nykonstruerad sexväxlad manuell växellåda eller en CVT-automat.

Den trecylindriga 1,0-liters VTEX TURBO bensinmotorn ger en betydande förbättring vid vardagskörning, tack vare ett större vridmoment vid låga och medelhöga motorvarv. Det maximala vridmomentet på 200 Nm med den sexväxlade manuella växellådan ligger på 2 250 v/min och 180 Nm med CVT ligger mellan 1 700 v/min och 4 500 v/min. Den maximala effekten är 129 PS (95 kW) vid 5 500 v/min.

Den större fyrcylindriga 1,5-liters VTEC TURBO bensinmotorn ger en betydligt högre prestanda - både i effekt och vridmoment - än den föregående 1,8-liters VTEC motorn i Civic. Den maximala effekten är 182 PS (134 kW) vid 5 500 v/min (vid 6 000 v/min med CVT). Med den sexväxlade manuella växellådan levereras det maximala vridmomentet 240 Nm vid mellan 1 900 v/min och 5 000 v/min. Med CVT levereras 220 Nm vid mellan 1 700 v/min och 5 500 v/min.

5. Bästa invändiga utrymmet i klassen med förbättrad användbarhet

Helt nya Civic har som mål att upprätthålla modellens rykte som den mest praktiska i klassen med ett oöverträffat utrymme för passagerare och last. Högkvalitativa material, ett enkelt och sofistikerat designtema och ett nytt digitalt instrumenthus ger en fräsch, förstklassig invändig atmosfär.

Rymligare kupé
Delvis tack vare den längre och bredare plattformen och den 30 mm längre hjulbasen kan passagerarna dra nytta av bättre sikt och mer utrymme från vilket de kan njuta av en förstklassig passform och finish.

Föraren sitter 35 mm lägre än i föregående generations Civic för att skapa en säkrare, mer omslutande känsla för både förare och frampassagerare. Sikten framåt blir bättre genom en grads förbättring av betraktningsvinkeln till vägen, medan A-stolpens bredd är minskad med 9 mm för att ger klassens bästa sikt framåt med 84.3 grader.
Detta skapar även en luftig och öppen känsla i kupén.

Axelutrymmet fram har ökats med 10 mm och utrymmet mellan framsätena har ökats med 30 mm. Axelutrymmet bak i halvkombin har ökats med 20 mm samtidigt som passagerarna bak även har fått 95 mm större benutrymme och 45 mm större knäutrymme. Komforten för passagerarna bak har förbättrats genom justerbara sittdynor och in- och utsteget för samtliga passagerare är nu lättare än någonsin.

En ännu lättare, luftigare känsla uppnås genom det stora panoramaskjuttaket av luta-och-skjut-typ (tillgänglig på dyrare modeller).

Klassens bästa bagageutrymme och mångsidighet
Bagageutrymmet förblir det bästa i klassen när det gäller volym (478 liter), för att inte nämna åtkomlighet och mångsidighet. Baksätet går att dela/fälla (60:40). Dess låga lasttröskel och breda öppning (1,12 mm) kombinerat med det plana golvet i bagageutrymmet gör att det är enkelt att lasta tunga, breda och långa föremål. Ett dolt utrymme under bagageutrymmets golv ger ytterligare en säker lastyta (innefattar inte sportmodellerna)

Förstklassig invändig design och kvalitet
Den helt nya insidan har utformats för att ge den mest komfortabla och sofistikerade kupén i kompaktklassen och ger helt nya Civic en rakt igenom modern, elegant och simpel estetik som kompletterar den skarpt skulpterade utsidan. Detta sker med horisontella linjer som accentuerar känslan av bredd och längd, och därigenom rymlighet.

En sofistikerad, förstklassig atmosfär förstärks av inlägg av högkvalitativa material, inklusive en mjuk helgjuten instrumentpanel samt gjutna säten klädda i förstklassiga tyger med sydda sömmar.

Mittkonsol med ”teknikcenter”
Mittkonsolen har en pianosvart yta och har utformats för att följa temat ”teknikcenter”.

Den undre delen framför växelspaken har ett förvaringsfack med två nivåer som utformats för hantering av personliga elektronikenheter. Det främre facket ger en snabb överblick och enkel tillgång till enheter samt erbjuder en integrerad trådlös laddare för smartphones i en del modeller. Ett hål genom mittkonsolen innebär att kablar kan föras igenom facket på den andra nivån till det främre facket, vilket underlättar kabelanslutning och laddning av enheter samt ger en snygg och prydlig kabelhantering. LED-belysning ger god synlighet i de två facken när det är mörkt.

Ovanför förvaringsfacket sitter en kontrasterande silverpanel som innehåller några enkla och diskreta ventilationskontroller medan LED-belysningen ovanför förstärker den förstklassiga atmosfären.

Högst upp på mittkonsolen sitter Honda Connect, en färgpekskärm på sju tum (se nästa avsnitt). Skärmen fungerar både som pekskärm för kontroll av infotainment och klimatanläggning och som skärm för visning av backkameran i de dyrare modellerna.

Framför föraren sitter en helt ny, intensivt tydlig instrumentpanel med intuitiva användarfunktioner. Ett nytt TFT-LCD-gränssnitt för förarinformation (DII) på sju tum i färg upptar den största delen av det helt nya omkonfigurerade instrumenthuset. Det omfattar en stor digital varvräknare och hastighetsmätare. Integrerat i förarens informationsgränssnitt finns ett stort område där föraren kan växla mellan en mängd olika infotainment-skärmar, inklusive navigeringsanvisningar, visning av SMS och e-post (kompletterat med röstaktiverade svar), musikinformation, smartphone-kontakter, reseinformation och smart information om bilens underhåll.

Den primära displayen flankeras av en mätare för kylvätsketemperatur och en bränslemätare, även dessa i form av TFT-LCD-displayer. Alla displayer har hög kontrast, är enkla att läsa av och moderna i sin utformning. När föraren sätter sig i bilen tänds instrumentbelysningen successivt för att ge ett sofistikerat, varmt välkomnande.

Rullning och val av vilken information som ska visas på DII-displayen sker genom tumkontrollen på rattens vänstra sida. Den ger föraren möjlighet att bläddra igenom DII-lägena och justera inställningar, göra alfabetiska sökningar – bland exempelvis kontakter eller låtar – samt välja den information som ska visas på instrumenthusets DII. På den vänstra sidan sitter även de integrerade telefonkontrollerna för Bluetooth®3 HandsFreeLink®. Kombinationen av tumkontroller och en DII-display mitt i förarens synfält minimerar distraktionerna vid körning.

6. Nästa generations Honda Connect ger en förbättrad, mer intuitivt ansluten infotainment

Nya Civic levereras med andra generationens Honda Connect infotainment- och anslutningssystem. Det erbjuder förbättrad, intuitiv hantering och fullständig integration mot smartphones med både Apple CarPlay® och Android Auto.

Integrationen med Apple CarPlay innebär att Honda Connect nu kan ge iPhone-funktionalitet till körupplevelsen. Gränssnittet levereras genom nya Civics inbyggda display. Föraren kan få vägledning, ringa, skicka och ta emot meddelanden samt lyssna på musik via pekskärmen eller via röstkommandon med hjälp av Apples Siri-kommandon. De appar som stöds genom CarPlay innefattar Telefon, Meddelanden, Kartor, Musik och andra kompatibla program från tredje part där så anges. CarPlay är kompatibel med iOS 8.4 eller senare och iPhone 5 eller senare.

Android Auto har utformats för att ge föraren ett enkelt, intuitivt sätt att använda smartphones med Android genom både pekgränssnittet och röstgränssnittet, vilket minimerar risken för distraktioner. Android Auto är kompatibel med Android 5.0 eller senare och de stödda funktionerna innefattar Google Maps, Google Now, meddelandefunktioner, musik och många andra populära appar, beroende på marknad.

Honda Connect kan specificeras med Garmin satellitnavigering som tillval, med förinstallerade kartor, fotorealistiska bilder på korsningar, filvägledning, undvikande av trafikstörningar i realtid, 3D-byggnader och terrängvyer samt Eco Routing. Kostnadsfria kartuppdateringar under fem år - ett unikt Honda-erbjudande.

Tillvalen för de tillgängliga ljudkonfigurationerna varierar beroende på modell, från en uteffekt på 160 watt med fyra högtalare till uteffekt på 180 watt med åtta högtalare eller ett förstklassigt system med 11 högtalare (465 watt).

7. Standard Honda SENSING i hela sortimentet gör nya Civic till en av de säkraste bilarna i sin klass

Helt nya Civic har konstruerats för att uppnå branschledande säkerhetsprestanda. Utvecklingsteamets framgångar med att skapa den bästa vridstyvheten och stelheten i klassen, i kombination med den omfattande uppsättningen aktiva säkerhetstekniker, förväntas underlätta nya Civics chanser att få toppbetyg i de senaste Euro NCAP-testerna.

Helt i linje med Hondas filosofi ”Säkerhet för alla” inkluderas samma passiva och aktiva säkerhetssystem i alla modeller av Civic.

Honda SENSING-uppsättningen av aktiva tekniker för säkerhet och förarassistans kommer att specificeras genom hela Civics modellprogram. Honda SENSING är den mest utförliga uppsättningen säkerhetstekniker i sin klass. Den använder en kombination av kamera- och radarinformation tillsammans med en uppsättning högteknologiska sensorer för att varna och hjälpa föraren i potentiellt farliga situationer.

Uppsättningen Honda SENSING aktiva säkerhetstekniker består av:
• Kollisionsförhindrande bromssystem (CMBS): hjälper till att bromsa bilen om systemet konstaterar att en kollision med ett fordon som upptäckts framför bilen inte går att undvika.
• Kollisionsvarnare framåt (FCW): skannar av vägen framför bilen för att varna föraren om en potentiell kollision och ger visuella och hörbara signaler för att få föraren att utföra korrigerande åtgärder i syfte att undvika en kollision.
• Varningssystem för körfältsavvikelse (LDW): upptäcker om en bil vinglar utanför sin aktuella fil utan att blinkersen är på.
• Förhindrande av avåkning (RDM): använder data från den vindrutemonterade kameran för att upptäcka om bilen är på väg att åka av vägen. Använder den elektriska servostyrningen (EPS) för att göra subtila korrigeringar för att hålla kvar bilen i sin fil samt i vissa situationer även bromsa.
• System för filassistans (LKAS): hjälper till att hålla bilen mitt i den aktuella filen genom att detektera vägmarkeringar och göra små justeringar av styrningen för att hålla bilen inom de vita linjerna.
• Adaptiv cruise control (ACC): låter föraren ställa in önskad hastighet och avståndet till de bilar som upptäcks framför bilen.
• Igenkänning av trafikskyltar (TSR): detekterar och identifierar trafikskyltar och visar skylten i bilens instrumenthus
• Intelligent hastighetsbegränsare (ISA): kombinerar den automatiska hastighetsbegränsning som föraren har ställt in med igenkänningen av trafikskyltar för att automatiskt justera bilens hastighet så att den anpassas till den senaste trafikskylten
• Intelligent adaptiv cruise control (i-ACC): Förutsäger och reagerar automatiskt på andra bilar som ”skär in framför” på flerfiliga motorvägar.

Övriga säkerhetstekniker i helt nya Civic innefattar:
• Information om död vinkel: använder radar för att automatiskt upptäcka och varna för fordon i förarens döda vinkel
• System för övervakning av korsande trafik: använder radarsensorer bak på bilen för att varna föraren om annalkande fordon vid backning.
• Backspegel med flera vinklar: ger föraren flera alternativ för total uppsikt och därav sinnesfrid vid backning. En vanlig 130 graders vy, en bred 180 graders vy och en vy uppifrån.

Därutöver även stabilitetshjälp (VSA®) med friktionskontroll för förbättrade kontrollmöjligheter vid acceleration, inbromsning och kurvtagning samt däcktrycksövervakningssystem (TPMS) .

8. Honda of the UK Manufacturing (HUM) – det globala produktionsnavet för helt nya Civic halvkombi

Den tionde generationens Honda Civic drar nytta av det största globala utvecklingsprogrammet för en enstaka modell i företagets historia. Bilen har konstruerats för att överträffa europeiska standarder och förväntningar - och därigenom möta behoven i alla de globala områden där Civic kommer att säljas.

Civic utgör en viktig modell för Honda i Europa och har varit hjärtat i företagets starka försäljnings- och utvecklingstradition i regionen. För många europeiska kunder är Civic synonymt med märket Honda. Helt nya Civic halvkombi förvaltar det arvet och kommer att spela en betydande roll för Hondas framtida önskade volymökningar på den europeiska marknaden.

Hondas europeiska tillverkningsanläggning i England, Honda of the UK Manufacturing (HUM), kommer att bli det globala tillverkningsnavet för tionde generationens Civic halvkombi. Honda har bekräftat att de har investerat 270 miljoner euro i nya produktionstekniker och produktionsprocesser i förberedelse inför den nya modellens ankomst. Modellen kommer att exporteras över hela världen, inklusive till USA. Investeringen är del av en långsiktig vision för den europeiska anläggningen i Hondas globala verksamhet.

HUM producerade sin första motor 1989 och sin första bil 1992 Den består numera av två bilfabriker och en fabrik för motortillverkning. Andra områden har dedicerats till en specialbyggd testbana, dynamiska och statiska testceller samt administrations- och inköpsfunktioner.
34.6°
0

Honda presenterar nya Civic halvkombi

Ny plattform, ny design och ny känsla

Det är inte lätt att vara pacifist i GTA V
Du måste döda minst 726 personer

En person som ville se om det gick att klara Grand Theft Auto V som pacifist märkte snabbt att det inte var helt lätt. För om man ska spela genom hela spelet så måste man fortfarande döda minst 726 personer. Dessa 726 fördelas så att man som Michael måste döda 172 personer, 295 personer som Franklin och 258 personer som Trevor. De flesta av dem som man måste döda är dock nissar som man måste skjuta ner på diverse uppdrag innan man kan gå vidare. Tumnagel
37.0°
+
Frode Wikesjö
0

Volkswagen ID.6 är officiell
Men än så länge bara för Kina

Nästa bil i Volkswagens ID-serie att bli officiell är ID.6, men denna sjusitsare kommer bara att säljas i Kina. I alla fall just nu. Bilen är hur som helst större än ID.4 och sjusitsig. Den kommer i två versioner, ID.6 X som är lite mer vanlig och ID.6 Crozz som är lite tuffare och lite mer skog. Bilen bygger precis som de andra ID-bilarna på MEB-plattformen och finns i ett antal varianter när det gäller batterier och motorer, men även dessa känner vi igen från andra bilar på plattformen. Batterierna är på 58 och 77 kWh och toppmodellen får 305 hästar. Varför denna får mer än de 299 hästar som finns i bland annat Audi Q4 e-tron är oklart. 0 till 100 km/h ska hur som helst gå på 6,6 sekunder. Bilen är som sagt större än ID.4 och bjuder på en hjulbas som är 30 centimeter längre, vilket behövs eftersom det finn sju sittplatser och tre rader av säten. Den andra raden är skjutbar. Lite rörliga bilder från presentationen finns nedan. Notera texten "The vehicles are not sold in Germany" som ligger i nederkant under hela presentationen. Tumnagel
37.1°
+
Roger Åberg
0

Apple Music betalar mer än Spotify per spelad låt
Men Spotify betalar ut mer ersättning totalt

Apple har i ett brev man skickat till artister vars musik som finns på Apple Music avslöjat att man betalar 1 cent, motsvarande lite över 80 öre, per låt som stremas på Apple Music. Det är mer än dubbelt, i vissa fall det tredubbla, som Spotify betalar då de betalar mellan cirka 0,3 till 0,5 cent för varje låt som spelas på deras tjänst skriver Engadget. Spotify har dock betydligt mycket fler användare än vad Apple Music har vilket innebär att Spotify i slutändan betalar ut mer till artister ändå. Det ska observeras att varken Apple eller Spotify betalar ersättning direkt till artister utan denna betalas ut till skivbolag, förläggare, distributörer och liknande som sedan i sin tur betalar ut ersättning till artisterna vars låtar finns på de båda tjänsterna. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Förvänta er ingen Oculus Quest Pro i år
Fokus på Quest 2 ett tag till

Oculus Quest 2 presenterades i höstas och det verkar som att företaget kommer fortsätta fokusera på det senaste fristående VR-headsetet ett tag till. Tidigare i år hintade Andrew Bosworth, VP på Facebook Reality Labs, att företaget jobbar på ett lite mer kraftfull headset vid namn Quest Pro och under ett Twitter Spaces-snack med John Carmack klargjorde Bosworth situationen och berättade att en Pro-version i alla fall inte kommer släppas någon gång i år. När Quest Pro, eller något som Quest 3, kommer presenteras är för tillfället okänt, men en uppgradering eller uppföljare till Quest 2 lär alltså inte komma i år. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Andra säsongen av Love Death + Robots släpps 14 maj
Äntligen!

Netflix har släppt en teaser för andra säsongen av antologiserien Love Death + Robots och denna kan ni kika på ovan. I samband med släppet får vi även reda på att den andra delen kommer ha premiär 14 maj och av trailern att döma så kommer det bli en och annan intressant och tjusig berättelse. Länk till första säsongen av Love Death + Robots har ni här nere till vänster. Tumnagel
39.8°
+
André Stray
0

Lite livstecken från Homeworld 3-utvecklingen
Inga nyheter på över två år

I augusti 2019 fick vi reda på att Blackbird Interactive jobbar på Homeworld 3, vilket är en uppföljare till realtidsstrategispelet Homeworld 2 från 2003. Sedan vi fick reda på att det tredje spelet var på ingång har vi knappt hört något från utvecklingen, men nu har lite livstecken dykt upp. Mer specifikt en kort video som visar en Railgate Frigate som skjuter på en annan farkost. Och det är i alla fall nånting. Förhoppningsvis kommer mer info om spelet dyka upp i sinom tid. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Teasertrailer för Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings
Har premiär 3 september

2020 var ett rätt Marvel-löst år, men i år kompenserar Marvel Studios detta och kommer inte bara leverera sex olika MCU-serier på Disney+, utan även ett par filmer. Black Widow kommer leda Marvel-tåget med sin premiär i juni och denna kommer följas av Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings i september. Nu har den första ordentliga teasertrailern för den sistnämnda filmen släppts och denna kan ni kika på ovan. Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings har premiär 3 september, men huruvida det blir regelrätt biopremiär eller om den även kommer släppas direkt på Disney+ återstår att se. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Toyota presenterar bZ4x Concept
Den första i deras elektriska bZ-serie

Toyota har verkligen inte varit först på bollen när det gäller elbilar men nu är deras bZ-serie på gång. bZ står för Beyond Zero och man ska visa upp totalt 15 elbilar fram till 2025 och sju av dessa ska vara i nya bZ-serien. Först ut är konceptet bZ4x där 4x helt enkelt står för fyrhjulsdrivet. Det handlar alltså om en liten SUV. Bilen bygger på nya plattformen e-TNGA som är en plattform enbart för elbilar, skapad tillsammans med Subaru. På utsidan och i stora delar av inredningen ser vi en helt vanlig bil även om Toyota i pressreleasen drar på med meningar om att bilen ska vara en hub för alla som vill spendera tid med familj och vänner. Jag vet inte hur folket på Toyotas sällskapsliv ser ut, men det känns som att man drar på lite för stora växlar kring detta. För föraren är det rätt mycket nytt och en helt ny "ratt" och förarmiljö syns. Den udda skapelsen gör att man kan placera instrumenten högt utan ratten är i vägen och föraren behöver därför inte kolla ner så mycket. Behovet av en heads-up-display lär vara minimalt. Man har även tagit fram ett nytt styrsystem som Toyota säger ska vara världens första i en produktionsbil som kombinerar styrok med steer-by-wire. Det ska ge bättre känsla samtidigt som ojämnheter från dåliga vägar eller hastiga inbromsningar ska tas bort. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Elon Musk utlovar mobilt rymdinternet i slutet av året
Till större fordon

SpaceX vd Elon Musk uppgav förra veckan att företagets rymdinternet-satsning Starlink kommer att vara helt mobil senare i år för de som önskar det. Musk uppgav redan förra månaden att man arbetade på att göra Starlink mobilt. Han säger nu i en tweet att så kommer att bli fallet när företaget skickat upp några satelliter till samt gjort en mjukvaru-uppgradering i systemet, något som kommer att ske innan årets slut enligt Musk. Det handlar dock inte om att användare kommer att kunna använda Starlink direkt i sina mobiltelefoner. Tanken bakom en mobil Starlink-uppkoppling är än så länge att Starlinks mottagare ska kunna installeras i större fordon som till exempel flygplan, lastbilar och husbilar har Musk tidigare uppgett. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Guardian Games drar igång i morgon i Destiny 2
Vilken klass är egentligen bäst?

Känner du för att kasta dig in Destiny 2 igen, men behöver lite event-baserad motivering? Då har vi goda nyheter då Guardian Games kommer dra igång under morgondagen och hålla på fram till 9 maj. Under eventet kommer spelare kunna lägga vantarna på diverse medaljer av olika slag genom att spela och ta del av utmaningar av olika slag och i slutet av eventet kommer det ske en ceremoni där antingen Hunters, Warlocks eller Titans utses som den bästa klassen. Givetvis kommer eventet erbjuda en hel del belöningar i form av kosmetiska prylar samt maskingeväret Heir Apparent. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Polestar släpper guldversion av Polestar 1
Bling bling!

Polestar 1 är en riktigt udda bil, dyr och med inte speciellt stor målgrupp. Endast 1500 kommer någonsin att byggas vilket också verkar ligga i linje med hur många som kommer att gå att säljas. Nu säljs de sista exemplen och är du sugen så kan du nu få en i matt guld. Polestar har ju sedan tidigare gula detaljer men nu blir det alltså även guldigt. Färgen på karossen matchar nu alltså bromsarna och så klart säkerhetsbältena som vi sett på andra bilar från Polestar. Även lite sömmar har fått färg. Det har tidigare gått att få Polestar 1 i matta färger och det har kostat 50.000 kronor extra, vilket den här färgen också kommer att kosta. Det gör att prislappen landar på 1.749.000 kronor. Hur Polestar 1 ser ut med vit matt färg kan ni ser nedan, från vår provkörning av bilen. Tumnagel
39.0°
+
Roger Åberg
0

Isar Aerospace ska skjuta upp raketer från norsk rymdbas
Tyska Spectrum-raketen skjuts upp från Andøya Space Center

Det tyska rymdföretaget Isar Aerospace har tecknat ett kontrakt med den Andøya Space Center vilket innebär att Isar kommer att skjuta upp sina Spectrum-raketer från den norska rymdbasen framöver. Kontraktet löper över 20 år och ger Isar exklusiv tillgång till en av Andøya Space startplattor. Andøya Space Center ligger beläget i nordvästra Norge, ungefär i höjd med Sveriges alla nordligaste punkt, vilket ska göra rymdbasen idealisk för att skjuta upp upp satelliter som ska gå i omloppsbana runt jordens poler såväl som solsynkron omloppsbana. Isar Aerospace grundades 2018 och utvecklingen av deras raketer leds av raketforskaren Bulent Altan. Altan har tidigare arbetat på SpaceX där han bland annat utvecklat system som guidade både Falcon 1 och Falcon 9 till rymden. Isars raket Spectrum förväntas lyfta mot rymden första gången någon gång under 2022. Den har kapacitet att sätta satelliter på upp till 1000 kilo i jordens lägra omloppsbana runt jorden. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Så bra funkar Teslas soltak
Riktigt bra visar det sig

Tesla får mycket skit för deras soltak, de har väldigt problem att leverera och nyss så höjde de priserna bara så där. Allt annat än succé alltså. Men om man fått ett tak installerat, hur funkar det? Här får vi se en film med lite frågor och svar Austin Flack som fick igång sitt tak för ett drygt år sedan. Elräkningen har typ försvunnit och effektiviteten har varit riktigt bra, trots skogsbränder och skit. Hela 67 procent av den energi som tillverkas verkar gå tillbaka till elnätet, men det verkar Austin inte få en spänn för. Han har valt att inte köpa en Powerwall för att spara energin som blir över för att han helt enkelt inte behöver det och kostnaden hade inte betalat av sig på väldigt lång tid om någonsin. Tumnagel
41.5°
+
Roger Åberg
0

Mercedes visar upp nya EQB
Elektrisk version av GLB

Mercedes fortsätter att presentera elbilar, förra veckan var det dags för EQS, tidigare i år fick vi EQA och nu är det EQB. Det är som ni ser den elektriska varianten av GLB, en relativt kompakt SUV med plats för sju, något som även EQB har vilket gör det till en få elektriska alternativ för den stora familjen. Modellen som presenteras nu är specificerad för Kina, en europeisk version kommer senare under året. Bilen kommer att tillverkas i Ungeska Kecskemét. En tredje sätesrad finns alltså och den andra går att justera rejält, hela 14 centimeter faktiskt. Ett gäng olika motor och batterialternativ kommer, men det är ingen sportbil för i Kina kommer den snabbaste varianten att ha 268 hästar. Batterier kommer att finnas i storlekar från 66,5 kWh, en version med lång räckvidd ska komma. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

LEGO-Luigi kommer till LEGO Äventyr med Mario
I'm a-Luigi, number one!

Förra veckan började Super Mario-leksaken från LEGOs Äventyr med Mario undra var hans bror var någonstans. Det fick de flesta att spekulera kring att en Luigi-figur var på gång för LEGOs Super Mario-byggsatser. Nu verkar det mer eller mindre bekräftat att Marios höghoppande bror Luigi kommer bli Legofierad snart eftersom Amazon i Kina råkade nämligen slänga upp en produktsida för en LEGO Super Luigi-byggsats. Bygget är mer eller mindre samma sak som LEGO Äventyr med Mario som släpptes förra året fast då med Luigi-tema. Luigis startbana innehåller även en rosa Yoshi, Boom Boom och en Bone Goomba. När detta bygge släpps återstår dock att se men hela grejen lär väl bli officiellt offentliggjord relativt snart tycker man. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

John Oliver snackar konkurs
Klockrent som vanligt

Klipp från veckans avsnitt av Last Week Tonight with John Oliver där John pratar om det här med långtidsvård konkurs. Hela avsnittet av Last Weekend Tonight with John Oliver med denna rant plus typ tio minuter till hittar ni på HBO Nordic. Tumnagel
32.5°
+
André Stray
0

Nu har Den stora älgvandringen dragit igång!
Följ älgarna dygnet runt på SVT Play

Klockan 08:00 i morse drog SVT igång den tredje säsongen av sin uppskattade slow-tv-satsning Den stora älgvandringen. I SVT Plays sändningar kommer vi att få följa de 100 - 200 älgar som i stora grupper årligen vandrar över Ångermanälven. Det hela kommer att följas dagtid såväl som nattetid då älgarnas förflyttning kommer att följas med mörkerkameror som utvecklats av Axis. SVT Plays dygnetrunt-sändningar håller på fram till 9 maj och hittas på länken nedan. Sändningarna kommer även att gå att följa i SVT:s Kunskapskanalen. Tumnagel
42.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ford visar upp nya modellen Evos
Ersättaren till Mondeo?

Ford Mondeo var en gång i tiden en riktigt välsäljande bil, men det var länge sedan. Den nuvarande versionen finns fortfarande till försäljningen men man sålde bara 257 bilar under 2020. Den nuvarande generationen släpptes 2012 och Ford har gått ut med att man kommer att sluta tillverka den 2022 och att det inte kommer någon ny generation. Så vad kommer istället? En crossover såklart! Hurra! På bilmässan i Shanghai presenterade Ford i dag modellen Evos, som väntas ta över efter Mondeo. Precis som Citroën C5 är det en fordonstyp som är lite diffus, det är lite crossover men det är inte riktigt en SUV och det finns kombiambitioner. Bilen visas alltså i Shanghai och än så länge har Ford bara berättat om planen för Kina. Bilen är en elbil, så klart, och ska representera en ny designfilosofi som Ford kallar för Progressive Energy In Strength. Vi får än så länge bara se front och sida och där är det muskulöst och lite kaxigt. På insidan hittar vi en väldigt bred skärm som ska mäta 110 centimeter från kant till kant. Man jobbar alltså inte med det skärmupplägg som man introducerade i Ford Mustang Mach-E. Om och när vi får se denna i Europa, och hur den då skiljer sig mot Mustangen, är ännu oklart. Tumnagel
39.5°
+
Roger Åberg
0

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
121kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
91kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
87kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
21kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
87kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
101kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
81kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
213kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
90kg
+
Wille Wilhelmsson