m

Honda presenterar nya Civic halvkombi
Ny plattform, ny design och ny känsla

Honda presenterar nya Civic halvkombi
Bil / Honda

Den tionde generationen av Honda Civic är nu här. Den ser ut som prototypen som visades tidigare i år och är väl som Honda lovade rätt så sportig, i alla fall till utseendet. Bilen bygger på en helt ny plattform och får två nya turbomatade VTEC-bensinmotorer på 1,0 och 1,5 liter att välja mellan. Den förstnämnda har tre cylindrar och bjuder på 129 hästar och 200 Newtonmeter. Den något större motorn ger 182 hästar och 240 Newtonmeter. Bägge går att få med antingen en sexpetad manuell växellåda eller en CVT-automat.

Bilen är 30 millimeter bredare och 130 millimeter längre än föregångaren. Den är även 20 millimeter lägre, 16 kilo lättare och 51 procent mer vridstyv. LED-varselljus är standard och det går även att få strålkastare med den tekniken i sig. I bagagerummet ska det gå in 478 liter och baksätet går att fälla 60/40.

Insidan har fått en skärm som ersätter det vanliga instrumenthuset. Denna är på sju tum och i centrum är en stor varvräknare. På mittkonsolen sitter också en skärm på sju tum med pekfunktion. Via denna kan du bland annat köra Android Auto och Apple CarPlay.

När nya Civic lanseras i Sverige och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. Allt om den finns att läsa i pressmeddelandet nedan.

Visa
Pressmeddelande
Nya Honda Civic halvkombi

1. Lansering av helt nya Civic

Den helt nya tionde generationens Honda Civic representerar ett avgörande steg i C-segmentet och drar nytta av det största utvecklingsprogrammet för en enstaka modell i företagets historia.

Civic är en kärnmodell för Honda i Europa och har varit hjärtat i företagets starka försäljnings- och utvecklingstradition i regionen. För många europeiska kunder är Civic synonymt med varumärket Honda och utvecklingsteamet hade en dynamisk föryngring av Civic som målsättning. Denna målsättning krävde nytänkande och nya tillvägagångssätt vid utformningen av karossen, bilens aerodynamik och chassits konstruktion.

Bilen bygger vidare på sitt 40-åriga arv men behåller Civics kärnkvaliteter i form av ”en bil för alla människor, en bil för världen”. Resultatet är en kombination av utpräglad design, sportigt utseende och praktisk mångsidighet - med ett förnyat fokus på en givande körupplevelse.

Utpräglad utvändig design
Den ändamålsenliga silhuetten skapar ett självsäkert uttryck för Civics sportiga karaktär. Helt nya Civic är bredare, längre och lägre än föregångarna och har korta överhäng samt strama linjer som tecken på den höga aerodynamiska effektiviteten. Ett tydligt och aggressivt utseende framträdande hjulhus och formade främre och bakre luftintag skvallrar om Civics sportiga karaktär.

Helt ny plattform
Helt nya Civic har konstruerats från grunden för att uppfylla löftet om smidiga och givande köregenskaper. En lätt, mycket styv kaross - resultatet av nya innovativa tillverknings- och konstruktionstekniker - kompletterar den låga tyngdpunkten, och ett sofistikerat nytt fjädringssystem bidrar till en engagerande och rolig körupplevelse.

Förfinad interiör med nästa generations infotainmentsystem
Den helt nya interiören har en enkel, återhållsam utformning, nya tekniker, utomordentlig förfining och högklassiga material som tillsammans med en lägre placering av sätena ger föraren en bättre känsla av att vara ett med bilen. Andra generationen av Hondas infotainment- och anslutningssystem – Connect – innefattar integration för Apple CarPlay och Android Auto.

Helt nya VTEC TURBO bensinmotorer
Nya Civic lanserar två helt nya VTEC TURBO bensinmotorer som har utvecklats speciellt för att ge en kraftfull, engagerande och effektiv körupplevelse.

Honda Sensing som standard
Honda Sensing, en uppsättning avancerade tekniska lösningar för säkerhet och förarassistans specificerad i hela modellprogrammet, ser till att bilen hör till de säkraste i sin klass.

2. Sportig, fräsch och distinkt utvändig design

Nya Civic halvkombi har en elegant och pilformad silhuett som uttrycker Hondas nya designinriktning med en stark och sportig karaktär. De skarpa linjerna kompletteras med det mest utförliga aerodynamiska paketet i halvkombisegmentet, inklusive fullständig beklädnad av undersidan.

Det atletiska utseendet börjar med låga och breda mått som speglar de utökade dimensionerna. Halvkombin är 30 mm bredare och 130 mm längre än den tidigare generationens Civic med fem dörrar. Bilen är 20 mm lägre än sin föregångare vilket skapar en elegant taklinje. De generösa måtten understryker den utpräglade designen och det sportiga utseendet samtidigt som det möjliggör givande köregenskaper och ett större invändigt utrymme.

De nya, större och bredare hjulen och däcken förstärker den breda hållningen ytterligare, medan den långa hjulbasen, de korta överhängen och det eleganta kupéområdet förstärker exteriörens dynamiska intryck.

Sportiga och sofistikerade designdetaljer innefattar ett kort främre överhäng med distinkta luftintag för en sportig, ändamålsenlig hållning. Resultatet är en skarp, aggressiv modern tolkning av Hondas familjära utseende, som även innefattar Hondas karakteristiska främre kombinationslyktor.

Beroende på modell levereras de smala, högteknologiska främre kombinationslyktorna antingen med skarpa högteknologiska LED-strålkastare eller projicerande halogenlampor. Alla modeller har LED-varselljus som lyser upp en L-formad remsa i ytterkanten av kombinationslyktorna.

De eleganta, pilformade karosslinjerna fortsätter längs sidan av bilen i en konturlinje som inbegriper de främre och bakre dörrhandtagen och avslutas i de distinkta C-formade LED-bakljusen.

Den bakre stötfångarens veck och formade luftintag fullbordar ett dramatiskt och sportigt utseende.

Det övergripande resultatet ger en elegant, sofistikerad dynamik med en utpräglad och helt igenom modern utvändig Civic-design.

3. En helt ny plattform - konstruerad från grunden och utvecklad för en engagerande och dynamisk körupplevelse

Med en förståelse för att kunder på de globala målmarknaderna för helt nya Civic förväntar sig överlägsen kvalitet, förfining och dynamisk prestanda tog sig utvecklingsteamet för nya Civic an Hondas största utvecklingsprogram för en enstaka modell i företagets historia.

Målsättningen var att återskapa Civics inre väsen som en bil med en utpräglat sportig karaktär. Ingenjörsteamet utvärderade redan under de inledande stegen av plattformens utveckling världens bästa bilar i kompaktklassen, inklusive de från ledande förstklassiga varumärken. Utvärderingsprocessen ledde slutligen fram till definitionen av Civics målbilder för komfort, väghållning, styrning, buller, vibrationer och hårdhet (NVH) samt för invändig kvalitet och allmän förfining.

Trots det ambitiösa ingenjörsprogrammet uppfyller Civic fortfarande kraven i mottot ”en bil för alla människor, en bil för världen” genom att bibehålla sin position som en prisvärd kompakt bil vad det gäller kostnad, bränsleeffektivitet och tillverkning. Utvecklingsprocessen som sådan krävde nytänkande och nya tillvägagångssätt vid utformningen av karossen, aerodynamiken, drivlinan och chassits konstruktion.

Avancerad ny helgjuten plattform
Den nya plattformens utformning, valen av material, ingenjörsprocessen och de nya tillverkningsteknikerna har spelat en viktig roll för att skapa en lättare och betydligt styvare struktur. Den är 16 kg lättare än sina Civic-föregångare samtidigt som den erbjuder 51 procent högre vridstyvhet.

Betydande funktioner i plattformens utformning innefattar främre och bakre torpedväggsringar som omger hela kupén. Ytterligare styvhet i plattformen skapas genom en främre golvstruktur med låg känslighet, inklusive korsstag framför motorutrymmet samt mellan A- och B-stolparnas bas.

Fler innovationer kan skådas i karossens monteringsprocess, vilken innefattar en innovativ högeffektiv sammansättningsteknik. Hela den inre ramen monteras först, följt av den yttre ramen och därefter fogarna. Detta går emot den gängse metoden att montera karossen där den yttre ramen monteras först, följt av den inre och fogarna. Denna nya produktionsteknik bidrar i stor utsträckning till karossens totala styvhet.

Svetspunkter med litet mellanrum gör att punktsvetsningarna sitter med 20 mm mellanrum i kritiska delar av den helgjutna karossen jämfört med det traditionella mellanrummet på 40-45 mm. Detta bidrar ytterligare till ökad styvhet och hållbarhet.

Dessa innovationer inom design, teknik och tillverkning resulterar i en 65-procentig ökning av karossens totala böjningsstyvhet jämfört med tidigare generationers Civic och en 41-procentig ökning i vridstyvhet. Detta ger i sin tur möjlighet att trimma fjädringen för en överlägsen komfort och väghållning.

Den smidigaste och mest dynamiska Civic någonsin
Den avancerade plattformen skapar en optimal grund för en betydligt förbättrad chassidynamik. Utvecklingsteamet bestämde sig för att de skulle uppnå den bästa väghållningen och komforten i klassen.

En helt ny fjädring, lägre tyngdpunkt och en ökad vridstyvhet ger den senaste generationens Civic engagerande köregenskaper. Komforten är exemplarisk tack vare en grundlig utvecklingsprocess och ett fokus på tekniker och teknologier med förmågan att uppfylla detta.

Bränsletanken i Civic har flyttats och bilens golv är lägre än på den utgående modellen. I kombination med förändringar i chassit och fjädringen innebär detta att den nya modellens tyngdpunkt ligger 10 mm lägre. Dessa förändringar gör även att föraren positioneras närmare vägen och får en höftpunkt som är 35 mm lägre, vilket i sin tur inger en sportigare känsla.

I fronten ger MacPherson fjäderben, med lägre armar, en hög vridstyvhet för linjär hantering samt en låg längsgående styvhet för optimerad komfort.

Bakfjädringen består av en helt ny multilänkkonstruktion som tillsammans med den nya styva underramen skapar en hög stabilitet för överlägsen komfort och linjär hantering.

Mycket arbete lades ned på att hitta fjädringens specifika fästpunkt för att uppnå optimal styvhet och därmed förbättra fjädringens prestanda. Hydrauliska, vätskefyllda lagerbussningar fram och bak resulterar i en överlägsen komfortisolation och vibrationskontroll av chassit. Därutöver har den nya underramen fram och bak förlagts på ett sådant sätt att krafterna vid kurvtagning överförs mer direkt genom fjädringen till underramen.

4. Helt nya 1,0-liters och 1,5-liters VTEC TURBO bensinmotorer ger dynamisk prestanda med bästa effekten i klassen

Helt nya Civic halvkombi är den första modellen i Europa som erbjuder Hondas nya trecylindriga 1,0-liters och fyrcylindriga 1,5-liters turbomotorer. Hondas tekniska arv omfattar några av de mest hyllade högprestandamotorerna i branschen. De nya VTEC TURBO-enheterna är först och främst utformade för att ge dynamisk prestanda och därmed stödja den själfulla, sportiga karaktären hos nya Civic. Motorerna levererar i sig själva också en mycket konkurrenskraftig bränsleekonomi och effektivitet. Båda motorerna går att få med antingen en nykonstruerad sexväxlad manuell växellåda eller en CVT-automat.

Den trecylindriga 1,0-liters VTEX TURBO bensinmotorn ger en betydande förbättring vid vardagskörning, tack vare ett större vridmoment vid låga och medelhöga motorvarv. Det maximala vridmomentet på 200 Nm med den sexväxlade manuella växellådan ligger på 2 250 v/min och 180 Nm med CVT ligger mellan 1 700 v/min och 4 500 v/min. Den maximala effekten är 129 PS (95 kW) vid 5 500 v/min.

Den större fyrcylindriga 1,5-liters VTEC TURBO bensinmotorn ger en betydligt högre prestanda - både i effekt och vridmoment - än den föregående 1,8-liters VTEC motorn i Civic. Den maximala effekten är 182 PS (134 kW) vid 5 500 v/min (vid 6 000 v/min med CVT). Med den sexväxlade manuella växellådan levereras det maximala vridmomentet 240 Nm vid mellan 1 900 v/min och 5 000 v/min. Med CVT levereras 220 Nm vid mellan 1 700 v/min och 5 500 v/min.

5. Bästa invändiga utrymmet i klassen med förbättrad användbarhet

Helt nya Civic har som mål att upprätthålla modellens rykte som den mest praktiska i klassen med ett oöverträffat utrymme för passagerare och last. Högkvalitativa material, ett enkelt och sofistikerat designtema och ett nytt digitalt instrumenthus ger en fräsch, förstklassig invändig atmosfär.

Rymligare kupé
Delvis tack vare den längre och bredare plattformen och den 30 mm längre hjulbasen kan passagerarna dra nytta av bättre sikt och mer utrymme från vilket de kan njuta av en förstklassig passform och finish.

Föraren sitter 35 mm lägre än i föregående generations Civic för att skapa en säkrare, mer omslutande känsla för både förare och frampassagerare. Sikten framåt blir bättre genom en grads förbättring av betraktningsvinkeln till vägen, medan A-stolpens bredd är minskad med 9 mm för att ger klassens bästa sikt framåt med 84.3 grader.
Detta skapar även en luftig och öppen känsla i kupén.

Axelutrymmet fram har ökats med 10 mm och utrymmet mellan framsätena har ökats med 30 mm. Axelutrymmet bak i halvkombin har ökats med 20 mm samtidigt som passagerarna bak även har fått 95 mm större benutrymme och 45 mm större knäutrymme. Komforten för passagerarna bak har förbättrats genom justerbara sittdynor och in- och utsteget för samtliga passagerare är nu lättare än någonsin.

En ännu lättare, luftigare känsla uppnås genom det stora panoramaskjuttaket av luta-och-skjut-typ (tillgänglig på dyrare modeller).

Klassens bästa bagageutrymme och mångsidighet
Bagageutrymmet förblir det bästa i klassen när det gäller volym (478 liter), för att inte nämna åtkomlighet och mångsidighet. Baksätet går att dela/fälla (60:40). Dess låga lasttröskel och breda öppning (1,12 mm) kombinerat med det plana golvet i bagageutrymmet gör att det är enkelt att lasta tunga, breda och långa föremål. Ett dolt utrymme under bagageutrymmets golv ger ytterligare en säker lastyta (innefattar inte sportmodellerna)

Förstklassig invändig design och kvalitet
Den helt nya insidan har utformats för att ge den mest komfortabla och sofistikerade kupén i kompaktklassen och ger helt nya Civic en rakt igenom modern, elegant och simpel estetik som kompletterar den skarpt skulpterade utsidan. Detta sker med horisontella linjer som accentuerar känslan av bredd och längd, och därigenom rymlighet.

En sofistikerad, förstklassig atmosfär förstärks av inlägg av högkvalitativa material, inklusive en mjuk helgjuten instrumentpanel samt gjutna säten klädda i förstklassiga tyger med sydda sömmar.

Mittkonsol med ”teknikcenter”
Mittkonsolen har en pianosvart yta och har utformats för att följa temat ”teknikcenter”.

Den undre delen framför växelspaken har ett förvaringsfack med två nivåer som utformats för hantering av personliga elektronikenheter. Det främre facket ger en snabb överblick och enkel tillgång till enheter samt erbjuder en integrerad trådlös laddare för smartphones i en del modeller. Ett hål genom mittkonsolen innebär att kablar kan föras igenom facket på den andra nivån till det främre facket, vilket underlättar kabelanslutning och laddning av enheter samt ger en snygg och prydlig kabelhantering. LED-belysning ger god synlighet i de två facken när det är mörkt.

Ovanför förvaringsfacket sitter en kontrasterande silverpanel som innehåller några enkla och diskreta ventilationskontroller medan LED-belysningen ovanför förstärker den förstklassiga atmosfären.

Högst upp på mittkonsolen sitter Honda Connect, en färgpekskärm på sju tum (se nästa avsnitt). Skärmen fungerar både som pekskärm för kontroll av infotainment och klimatanläggning och som skärm för visning av backkameran i de dyrare modellerna.

Framför föraren sitter en helt ny, intensivt tydlig instrumentpanel med intuitiva användarfunktioner. Ett nytt TFT-LCD-gränssnitt för förarinformation (DII) på sju tum i färg upptar den största delen av det helt nya omkonfigurerade instrumenthuset. Det omfattar en stor digital varvräknare och hastighetsmätare. Integrerat i förarens informationsgränssnitt finns ett stort område där föraren kan växla mellan en mängd olika infotainment-skärmar, inklusive navigeringsanvisningar, visning av SMS och e-post (kompletterat med röstaktiverade svar), musikinformation, smartphone-kontakter, reseinformation och smart information om bilens underhåll.

Den primära displayen flankeras av en mätare för kylvätsketemperatur och en bränslemätare, även dessa i form av TFT-LCD-displayer. Alla displayer har hög kontrast, är enkla att läsa av och moderna i sin utformning. När föraren sätter sig i bilen tänds instrumentbelysningen successivt för att ge ett sofistikerat, varmt välkomnande.

Rullning och val av vilken information som ska visas på DII-displayen sker genom tumkontrollen på rattens vänstra sida. Den ger föraren möjlighet att bläddra igenom DII-lägena och justera inställningar, göra alfabetiska sökningar – bland exempelvis kontakter eller låtar – samt välja den information som ska visas på instrumenthusets DII. På den vänstra sidan sitter även de integrerade telefonkontrollerna för Bluetooth®3 HandsFreeLink®. Kombinationen av tumkontroller och en DII-display mitt i förarens synfält minimerar distraktionerna vid körning.

6. Nästa generations Honda Connect ger en förbättrad, mer intuitivt ansluten infotainment

Nya Civic levereras med andra generationens Honda Connect infotainment- och anslutningssystem. Det erbjuder förbättrad, intuitiv hantering och fullständig integration mot smartphones med både Apple CarPlay® och Android Auto.

Integrationen med Apple CarPlay innebär att Honda Connect nu kan ge iPhone-funktionalitet till körupplevelsen. Gränssnittet levereras genom nya Civics inbyggda display. Föraren kan få vägledning, ringa, skicka och ta emot meddelanden samt lyssna på musik via pekskärmen eller via röstkommandon med hjälp av Apples Siri-kommandon. De appar som stöds genom CarPlay innefattar Telefon, Meddelanden, Kartor, Musik och andra kompatibla program från tredje part där så anges. CarPlay är kompatibel med iOS 8.4 eller senare och iPhone 5 eller senare.

Android Auto har utformats för att ge föraren ett enkelt, intuitivt sätt att använda smartphones med Android genom både pekgränssnittet och röstgränssnittet, vilket minimerar risken för distraktioner. Android Auto är kompatibel med Android 5.0 eller senare och de stödda funktionerna innefattar Google Maps, Google Now, meddelandefunktioner, musik och många andra populära appar, beroende på marknad.

Honda Connect kan specificeras med Garmin satellitnavigering som tillval, med förinstallerade kartor, fotorealistiska bilder på korsningar, filvägledning, undvikande av trafikstörningar i realtid, 3D-byggnader och terrängvyer samt Eco Routing. Kostnadsfria kartuppdateringar under fem år - ett unikt Honda-erbjudande.

Tillvalen för de tillgängliga ljudkonfigurationerna varierar beroende på modell, från en uteffekt på 160 watt med fyra högtalare till uteffekt på 180 watt med åtta högtalare eller ett förstklassigt system med 11 högtalare (465 watt).

7. Standard Honda SENSING i hela sortimentet gör nya Civic till en av de säkraste bilarna i sin klass

Helt nya Civic har konstruerats för att uppnå branschledande säkerhetsprestanda. Utvecklingsteamets framgångar med att skapa den bästa vridstyvheten och stelheten i klassen, i kombination med den omfattande uppsättningen aktiva säkerhetstekniker, förväntas underlätta nya Civics chanser att få toppbetyg i de senaste Euro NCAP-testerna.

Helt i linje med Hondas filosofi ”Säkerhet för alla” inkluderas samma passiva och aktiva säkerhetssystem i alla modeller av Civic.

Honda SENSING-uppsättningen av aktiva tekniker för säkerhet och förarassistans kommer att specificeras genom hela Civics modellprogram. Honda SENSING är den mest utförliga uppsättningen säkerhetstekniker i sin klass. Den använder en kombination av kamera- och radarinformation tillsammans med en uppsättning högteknologiska sensorer för att varna och hjälpa föraren i potentiellt farliga situationer.

Uppsättningen Honda SENSING aktiva säkerhetstekniker består av:
• Kollisionsförhindrande bromssystem (CMBS): hjälper till att bromsa bilen om systemet konstaterar att en kollision med ett fordon som upptäckts framför bilen inte går att undvika.
• Kollisionsvarnare framåt (FCW): skannar av vägen framför bilen för att varna föraren om en potentiell kollision och ger visuella och hörbara signaler för att få föraren att utföra korrigerande åtgärder i syfte att undvika en kollision.
• Varningssystem för körfältsavvikelse (LDW): upptäcker om en bil vinglar utanför sin aktuella fil utan att blinkersen är på.
• Förhindrande av avåkning (RDM): använder data från den vindrutemonterade kameran för att upptäcka om bilen är på väg att åka av vägen. Använder den elektriska servostyrningen (EPS) för att göra subtila korrigeringar för att hålla kvar bilen i sin fil samt i vissa situationer även bromsa.
• System för filassistans (LKAS): hjälper till att hålla bilen mitt i den aktuella filen genom att detektera vägmarkeringar och göra små justeringar av styrningen för att hålla bilen inom de vita linjerna.
• Adaptiv cruise control (ACC): låter föraren ställa in önskad hastighet och avståndet till de bilar som upptäcks framför bilen.
• Igenkänning av trafikskyltar (TSR): detekterar och identifierar trafikskyltar och visar skylten i bilens instrumenthus
• Intelligent hastighetsbegränsare (ISA): kombinerar den automatiska hastighetsbegränsning som föraren har ställt in med igenkänningen av trafikskyltar för att automatiskt justera bilens hastighet så att den anpassas till den senaste trafikskylten
• Intelligent adaptiv cruise control (i-ACC): Förutsäger och reagerar automatiskt på andra bilar som ”skär in framför” på flerfiliga motorvägar.

Övriga säkerhetstekniker i helt nya Civic innefattar:
• Information om död vinkel: använder radar för att automatiskt upptäcka och varna för fordon i förarens döda vinkel
• System för övervakning av korsande trafik: använder radarsensorer bak på bilen för att varna föraren om annalkande fordon vid backning.
• Backspegel med flera vinklar: ger föraren flera alternativ för total uppsikt och därav sinnesfrid vid backning. En vanlig 130 graders vy, en bred 180 graders vy och en vy uppifrån.

Därutöver även stabilitetshjälp (VSA®) med friktionskontroll för förbättrade kontrollmöjligheter vid acceleration, inbromsning och kurvtagning samt däcktrycksövervakningssystem (TPMS) .

8. Honda of the UK Manufacturing (HUM) – det globala produktionsnavet för helt nya Civic halvkombi

Den tionde generationens Honda Civic drar nytta av det största globala utvecklingsprogrammet för en enstaka modell i företagets historia. Bilen har konstruerats för att överträffa europeiska standarder och förväntningar - och därigenom möta behoven i alla de globala områden där Civic kommer att säljas.

Civic utgör en viktig modell för Honda i Europa och har varit hjärtat i företagets starka försäljnings- och utvecklingstradition i regionen. För många europeiska kunder är Civic synonymt med märket Honda. Helt nya Civic halvkombi förvaltar det arvet och kommer att spela en betydande roll för Hondas framtida önskade volymökningar på den europeiska marknaden.

Hondas europeiska tillverkningsanläggning i England, Honda of the UK Manufacturing (HUM), kommer att bli det globala tillverkningsnavet för tionde generationens Civic halvkombi. Honda har bekräftat att de har investerat 270 miljoner euro i nya produktionstekniker och produktionsprocesser i förberedelse inför den nya modellens ankomst. Modellen kommer att exporteras över hela världen, inklusive till USA. Investeringen är del av en långsiktig vision för den europeiska anläggningen i Hondas globala verksamhet.

HUM producerade sin första motor 1989 och sin första bil 1992 Den består numera av två bilfabriker och en fabrik för motortillverkning. Andra områden har dedicerats till en specialbyggd testbana, dynamiska och statiska testceller samt administrations- och inköpsfunktioner.
34.6°
0

Honda presenterar nya Civic halvkombi

Ny plattform, ny design och ny känsla

Kör VR-snowboard i Carve Snowboarding
En själslig uppföljare till klassiska 1080° Snowboarding

Klassiska 1080° Snowboarding till Nintendo 64 är fortfarande ett av de mest ikoniska snowboard-spelen i världen. Nu har spelets skapare bestämt sig för att släppa en själslig uppföljare till Oculus VR-plattform senare i år. Spelet kommer erbjuda snowboard-aktiviteter av olika slag samt ren och skär friåkning. Precis som man väntar sig i ett snowboard-spel så kommer spelare givetvis kunna låsa upp flera saker som brädor handskar och musik. Carve Snowboarding kommer släppas någon gång i sommar. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

EU har presenterat förslag till sina AI-lagar
Så att artificiell intelligens inte ska kunna användas hur som helst

Förra veckan läckte det ut ett förslag om EU:s eventuella regleringar av applikationer som använder artificiell intelligens och nu har detta publicerats officiellt. Det har dock skett lite förändringar mot förslaget som läckte ut förra vecka, förändringar som en del anser gör EU:s AI-lagar lite mer tandlösa. Lagförslaget täcker in en lång rad AI-applikationer, allt från självkörande bilar till olika system som används för att bedöma personer i olika kategorier. Det finns även ett uttryckligt förslag om förbud mot att använda ansiktsigenkänning i realitid. Detta är dock försett med vissa undantag vilket gör att att sådan typ av övervakning fortfarande kan komma att användas av olika myndigheter. Dessutom gäller förbudet bara ansiktsigenkänning i realtid, något som gör att polismyndigheter fortsatt skulle kunna använda sig av till exempel det kontroversiella verktyget Clearview AI som vi skrivit om några gånger tidigare. Den tyska riksdagsledamoten Alexandra Geese säger till The Verge angående undantagen i förslaget gällande ansiktsigenkänning: Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Mobila Twitter-användare kan ladda upp mer högupplösta bilder
På tiden!

Twitter har nu meddelat att de har gjort det möjligt för mobila användare att ladda upp mer högupplösta bilder. Tidigare har maxupplösningen för bilder legat på 2048 x 2048, men med den senaste ändringen kan användare ladda upp bilder med upplösningen 4096 x 4096 pixlar, vilket är samma maxupplösning som webbläsar-användare har tillgång till. För att komma åt möjligheten att ladda upp bilder med högre upplösning behöver du bara klicka i High Quality i Data Usage-fliken i appens inställningar och sedan är det bara att tuta och köra. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Samsung vill att vi ska använda deras gamla telefoner till annat
SmartThings gör om telefonen till en baby-övervakare eller ljussensor

Samsung har lanserat ett slags återvinningsprogram som de kallar för "Galaxy Upcycling at Home" vars syfte är att få ägare till gamla Samsung-telefoner att återanvända dessa som andra prylar i det smarta hemmet. Med hjälp av Samsungs SmartThings-app går det nu att göra om en del äldre Samsung-modeller så att dessa till exempel kan fungera som baby-övervakare. Det finns även en funktion som gör om telefonen till en ljussensor som kan användas för att tända det smarta hemmets belysning automatiskt när mörkret faller. Än så länge finns bara Galaxy Upcycling at Home-funktionerna tillgängliga för Samsung-användare i USA, Storbritannien och Sydkorea. Funktionerna är kompatibla med Galaxy Galaxy S-, Note- och Z-modeller från 2018 och framåt som kör Android 9 eller senare. Tumnagel
45.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Corona-restriktionerna kommer inte lyftas 3 maj
Smittspridningen fortfarande är hög

Vi har kommit igång någorlunda ordentligt med vaccineringen mot Covid-19 och ungefär en fjärdedel av den vuxna befolkningen har i alla fall fått en dos vaccin. Detta betyder dock inte att det är läge att lätta på corona-restriktionerna och regeringen har nu meddelat att man inte kommer lyfta restriktionerna 3 maj som planerat, utan kommer gälla fram till 17 maj. Enligt statsminister Stefan Löfven är det läget med smittspridningen fortfarande rätt kritiskt och det gäller att hålla ut ett tag till. Nedan hittar ni presskonferensen i fråga. Tumnagel
39.2°
+
André Stray
0

Resident Evil 4 VR släpps till Oculus Quest 2 senare i år
Utforska mysiga spanska landsbygden i VR

I natt körde Oculus lite presentation av kommande VR-titlar och en av dessa var en VR-version av Resident Evil 4. Ovan har ni ett kort klipp som visar spelet och det kommer släppas någon gång senare i år till Oculus Quest 2. VR-versionen av spelet ska erbjuda samma berättelse som originaltiteln, men i stället för att se över Leon S. Kennedys axel så får vi uppleva allt i förstaperson. Spelet har finputsats med nya och/eller förbättrade texturer och man har lagt till lite alternativ spelmekanik som möjligheten att använda två pistoler samtidigt. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Sony släpper ny Reon Pocket
Reon Pocket 2 är en bärbar luftkonditionerare

Sony har släppt en ny modell av sin bärbara AC-pryl Reon Pocket. Denna appkontrollerade luftkonditionerare kan man bära med sig lite överallt om man nu behöver en frisk fläkt i ansiktet. Denna nya modell heter enkelt not Reon Pocket 2 och ser mer eller mindre likadan ut som föregångaren. Inne i enheten finns det dock nya fina saker som gör att den ha fördubblad kylningseffekt och mer svettsäker än föregångaren. Sony har ingått samarbete med diverse sportklädsföretag så som Le Coq Sportif, Munsingwear och Descente som alla ska ta fram kläder som har speciella fickor för denna enhet. Sony kommer också sälja ett halsband så man kan ha den runt halsen under vanliga kläder för att kyla ner kroppen en aning när det är riktigt varmt ute. Reon Pocket 2 är redan släppt i Japan där den kostar 14 850 vilket är dryga tusenlappen i svenska pengar. Det är för tillfället oklart om denna produkt kommer säljas i resten av världen. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

AirTags kan läsas av med alla NFC-kompatibla telefoner
Smidigt om upphittaren inte har en iPhone

I tisdags presenterade Apple till slut sina spårbrickor AirTags, små brickor som kan hittas via Apples spårningfunktion Find My Network. Vad man inte nämnde då var att upphittade brickor går att läsa av med alla telefoner som har stöd för NFC, oavsett om det handlar om iPhones eller Android-mobiler. Det innebär att om någon med en NFC-kompatibel telefon hittar en AirTags-bricka kan denna eventuellt spåra upp användaren genom att läsa av AirTags-brickans NFC-chip. Apple skriver på sin supportsida om AirTags: "Tap and hold the top of your iPhone or NFC-capable smartphone to the white side of the AirTag. Tap the notification that appears. This opens a website that provides information about the AirTag, including its serial number. If the owner marked it as lost, you might see a message with information about how to contact the owner. You can contact the owner to let them know that you found their AirTag. You can view a Lost Mode message on any NFC-capable smartphone, such as an iPhone or Android phone. " Det hela fungerar bara om AirTags-brickan sedan tidigare försatts i "Lost Mode" av brickans ägare, något som gör att det inte går att spåra upp ägaren till en bricka som inte ställts in som borttappad av ägaren själv. Tumnagel
42.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Great Ace Attorney Chronicles på ingång till PC och konsol
Phoenix Wright-spinoffen återvänder i sommar

Phoenix Wright-spinoffen The Great Ace Attorney släpptes till Nintendo 3DS 2015 och fick en uppföljare två år senare. Nu är det dags för lite bredare release i form av The Great Ace Attorney Chronicles som består av de två titlarna och kommer släppas till PC, Nintendo Switch och Playstation 4 27 juli. Great Ace Attorney-spelen utspelar sig ett sekel innan Phoenix Wright började skrika Objection! och vi får följa advokaten Ryunosuke Naruhodo som måste hantera flera olika fall som utspelar sig i Japan och England. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

Google Meet får nya funktioner
Nya bakgrunder och bättre gränssnitt

Har gått och uppdaterat Meet så du kan göra dina videomöten bättre och spexigare. Bland annat har man förbättrat gränssnittet så de flesta viktiga funktionerna samlas vilket ger en bättre överblick. Google kommer också ge dig bättre möjlighet att kontrollera samt flytta de olika videorutorna så du ser det du vill se och inte Bengt varje gång han smaskar eller hostar. För de som vill spexa lite kommer också kunna göra det då Meet snart kommer ge användare möjligheten att sätta videoklipp som bakgrunder. Initialt verkar det dock som att man inte kommer kunna sätta egna videoklipp vilket ju gör att funktionen är mer eller mindre meningslös fram tills det tillåts. En annan funktion som kommer läggas till är möjligheten att automatiskt zooma kameran så ditt ansikte hålls i mitten av videon ifall du rör dig lite. Detta är dock en funktion som endast kommer finnas tillgänglig för dem som betalar för Google Workspace. Dessa funktioner kommer rullas ut allt eftersom inom de närmsta veckorna. Tumnagel
36.3°
+
Frode Wikesjö
0

Så blir Kias deal med Ionity
Två paket erbjuds

Om man kör en Kia blir det lite enklare och kanske billigare att ladda sin bil längs vägarna, i alla fall efter 3 maj. Då börjar Kia nämligen att erbjuda två stycken Ionity-paket till sina kunder. Det ena heter Access och kostar 49 kronor i månaden och då betalar man 5,75 kronor/kWh. Power-paketet är lite dyrare och kostar 139 kronor och då betalar man från 3,10 kronor/kWh. Standardpriset på Ionity är 8,70 kronor/kWh. Power-paketet finns alltså från 3 maj men Access-paketet dröjer till sommaren innan det kommer. Förbokar man en Kia EV6 innan maj och lägger en beställning innan 2021 i år så bjuder Kia på Powerpaketet under 2021 och 2022, samt ett år av Kia Charge Plus. Kia har nämligen också paket för de som vill ladda på andra offentliga laddstationer så att man har lite mer att välja mellan. Båda nätverken nås genom appen Kia Charge. Ionity-paketen lanseras tillsammans med nya modellen EV6 men går att prenumerera på för alla Kia-kunder. Tumnagel
39.1°
+
Roger Åberg
0

En trailer för anime-filmen BELLE
Med musik av svenska Ludvig Forsell

Här bjuds vi på en trailer för anime-filmen BELLE. Filmen är regisserad av Mamoru Hosoda (Summer Wars, Wolf Children, The Boy and the Beast) och handlar om en 17-årig flicka som en dag upptäcker onlinevärlden U. Där rymmer hon från tristessen från hennes vardagliga liv och lever livet via hennes avatar BELLE. Extra kul är det att kompositören Ludvig Forsell är involverad med filmens musik. Ludvig är väl mest känd för sitt musikaliska arbete för Kojima Productions med spel som Metal Gear Solid V, P.T. och Death Stranding. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Sexleksaksföretaget Lelo vill ha en officiell sex-emoji
Dags att lägga aubergine och persika på hyllan?

Hur brukar du kommunicera till din partner när du känner suget för könsligt umgänge? Är du en person som använder känsloikoner för att skapa sexiga rebusar? Eller brukar du vara lite pang på och skriva "jag vill använda dig som en handdocka?" Oavsett så känner sexleksakstillverkarna Lelo att det är dags för en universell sex-emoji och har startat en namninsamling på Change.org för att få Unicode att styra upp situationen. På Change.org-sidan skriver Lelo bland annat detta: Those engaging in sexting have to use many substitutes. Certain emojis are famous for their double entendres. Theyx27re a fun way to get flirty without necessarily having to start up a full-on sexting session. But, with hundreds of pictograms/emojis already in existence, there is no single one dedicated directly to depicting sex/erotica. And as 2020 brought on an entirely new way of living, working, and interacting, the way we think about sex and communicate about it should also change. With our lives being mainly online, more so than ever before, we believe it is essential to have a pictogram for sex and stop hiding behind the more acceptable portrayals - i.e. various fruits and vegetables. Vad skulle du vilja ha för sex-emoji? Använd dina ord för att beskriva eller använd Paint, eller annat enkelt ritprogram, för att visa, vetja. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

SVT gör remake av Vi på Saltkråkan
Ny version av Astrid Lindgrens klassiker ska utspelas i nutid

SVT har dragit igång en flerårig satsning som de kallar för "Sveriges Minne" där ett av projekten inkluderar en nyinspelning av Astrid Lindgrens klassiska tv-serie Vi på Saltkråkan. Den nya versionen av Vi på Saltkråkan kommer att utspelas i nutid men med bevarandet av "verkets dna" skriver SVT i ett pressmeddelande. Eva Beckman, programdirektör SVT, säger: "Vi på Saltkråkan är en skildring av barns ändlösa lek och en kärleksförklaring till skärgården och sommaren. Givetvis är det en konstnärlig utmaning att modernisera en sådan här klenod, men vår förhoppning är att detta kommer att glädja både barn och föräldrar under lång tid framåt" Vi på Saltkråkan sändes ursprungligen 1964 i 13 avsnitt på SVT. Delar av avsnitten klipptes senare även ihop till en film. När den nya versionen av Vi på Saltkråkan kommer att visas på SVT finns det än så länge inga uppgifter om. Här nedan hittas introt till Vi på Saltkråkan. Vill ni kolla in hela serien så sänds den på SVT Play här. Tumnagel
38.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

En skvätt gameplay från Returnal
Kika på spelets första område

Returnal från finska Housemarque går friskt på Playstation 5-konsoler hos spelrecensenter runt om i världen och tidigare idag fick folk lägga ut lite gameplay från spelet. Ovan och under har ni videor som ger er en hum om hur spelet är att spela. Returnal släpps 30 april och innan dess kommer det givetvis dyka upp lite åsikter om spelet. Redan nu kan vi dock leverera lite första intryck och kort sagt är spelet hittills riktigt roligt. Spelet ser fantastiskt ut med otrolig partikelfysik och användandet av adaptive triggers på Dualsense-kontrollen för att hoppa mellan olika skjutlägen känns snortight. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

Perseverance har skapat syre på Mars
Det lär behövas inför framtida bemannade Mars-uppdrag

NASA:s Mars-rover Perseverance instrument "Mars Oxygen In-Situ Resource Utilization Experiment" (MOXIE) har använts för att för första gången någonsin skapa syre från av den koldioxid-fyllda luften på Mars. MOXIE har genom att hetta upp koldioxid-molekyler från Mars atmosfär lyckats utvinna lite mer än fem gram syre, syre som skulle kunna räcka för att hålla en astronaut vid liv i cirka 10 minuter. Syre är något som lär behövas i rikliga mängder den dagen vi väl landar människor på Mars och längre in i framtiden när vi kanske även ska skicka raketer från Mars tillbaka till jorden. NASA skriver i ett inlägg om detta: "To burn its fuel, a rocket must have more oxygen by weight. Getting four astronauts off the Martian surface on a future mission would require approximately 15,000 pounds (7 metric tons) of rocket fuel and 55,000 pounds (25 metric tons) of oxygen. In contrast, astronauts living and working on Mars would require far less oxygen to breathe. The astronauts who spend a year on the surface will maybe use one metric ton between them." NASA planerar att testa MOXIE ytterligare minst nio gånger under det kommande Mars-året, ett år som motsvarar 687 dagar här på jorden. I klippet nedan kan ni kolla in hur MOXIE fungerar. Tumnagel
49.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny uppdatering till OnePlus 9/9 Pro ska fixa överhettning
Samt förbättrad kamera

OnePlus 9 Pro är en rätt trevlig telefon, men något vi uppmärksammade i vår recension är att telefonen kan bli ganska varm vid tung användning. Mer specifikt om man spelar tunga spel eller använder kameran under längre perioder. Nu har OnePlus släppt en ny uppdatering till telefonerna och bland förbättringarna är stabilare värmehantering. Utöver förbättrad värmehantering kommer uppdateringen med justeringar av kameramjukaran som bland annat bättre vitbalans och skärpa. Uppdateringen har börjat rulla ut och borde vara tillgänglig för samtliga ägare precis nu via uppdateringsmenyn. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

FIA presenterar ny racingliga för elektriska GT-bilar
Som även ska fungera som ett laboratorium för framtidens elbilar

Motorsports-organisationen FIA, som bland annat driver racingligorna Formel 1 och Formula E, har presentera en ny racingliga där det kommer att tävlas med elektriska GT-bilar. Det ska handla något som kan beskrivas som den elektriska motsvarigheten till GT3 och bilarna kommer att ha en topphastighet på cirka 300 km/h och runt motsvarande 500 hästkrafter. Tanken bakom den nya ligan är även att den ska fungera som ett slags laboratorium för utveckling av teknik till elbilar. FIA:s ordförande säger om den nya elektriska GT-ligan: "The FIA’s vision is to make motor sport a laboratory for sustainable mobility. The announcement of this new electric-powered GT car category is a key milestone serving this goal as it will pave the way for new battery and fast-charging technologies. A perfect illustration of our race-to-road approach." När den nya racingligan för elektriska GT-bilar kan tänkas ha premiär är inget som har nämnts än så länge. På bilden nedan kan ni kolla in vilken prestanda som FIA siktar på med den första generationens elektriska GT-bilar. Tumnagel
42.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Färsodlarna lanserar vegetarisk färs
Tillverkad av svenska råvaror

Färsodlarna och Axfoundation släpper nu baljväxtfärsen "Svenskodlad Färs" vilket är en vegetarisk färs framställd av råvaror som odlats i Sverige. Färsen består av bara fyra ingredienser - svensk sötlupin, åkerböna, gråärt och raps från svenska åkrar. Den enda tillsatsen förutom de fyra råvarorna är salt. Färsen är vegansk och ska enligt Färsodlarna gå att använda som vanligt köttfärs i recept där sådant används. Svenskodlad Färs kommer att säljas till konsumenter i butik och en variant av färsen kommer att säljas under namnet "Svensk Baljväxtfärs" till restauranger och offentliga kök. Tumnagel
113kg
+
Wille Wilhelmsson

Lär dig göra egna tortillas
Levla upp fredagstacosen

I morgon är det fredag och enligt svensk lagstiftning måste tacos serveras. Om du är less på Santa Marias tortillas och är sugen på att testa något nytt så kan du kika på ChefSteps nya video där vi får lära oss att göra en variant av vetetortillas hemma. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Mange Makers släpper Ballar Ur
Ny dag, ny dänga

De senaste veckorna har vi fått följa Mange Makers i en dokumentärserie och i serien får vi reda på att gruppen återförenats och spelat in en ny platta. Och nu har första låten Ballar Ur släppts. Tumnagel
50kg
+
André Stray

Foo Fighthers släpper video till Chasing Birds
Rätt trippad

Här kan ni kolla in Foo Fighters nya video som man gjort till låten "Chasing Birds". Det handlar om en animerad historia som väl kan beskrivas som något psykadelisk. "Chasing Birds" är en av låtarna på Foo Fighters tionde studioalbum "Medicine At Midnight" som efter lite pandemifördröjning släpptes tidigare i år. Tumnagel
92kg
+
Wille Wilhelmsson

VanMoof lanserar extrabatteri till sina elcyklar
Utökar räckvidden med 100 kilometer

Elcykeltillverkaren VanMoof har lanserat något man kallar för VanMoof PowerBank vilket är ett extrabatteri som ger deras elcyklar lite extra kräm när cykelns inbyggda batteriet har laddats ur. VanMoof PowerBank passar till VanMoofs modeller S3 samt X3 och utlovar en extra räckvidd på cirka 100 kilometer. Batteriet går dessutom att använda som en bärbar batteriladdare då det laddar upp cykelns inbyggda batteri när denna står still. Extrabatteriet adderar cirka 2,8 kilo vikt till VanMoofs S3-modell som i sitt grundutförande väger 19 kilo. Batteriet kostar 348 euro, cirka 3500 kronor. Vi har skrivit lite om VanMoofs cyklar tidigare, vilka kostar från cirka 20.0000 kronor, och de artiklarna hittas inlänkade här nedanför. Tumnagel
134kg
+
Wille Wilhelmsson

James Hoffmann går igenom AeroPress
Kaffegrejen för ensamdrickaren

AeroPress är en kaffemanick som ganska snabbt och enkelt levererar en kopp kaffe. Jag har aldrig testat en AeroPress så jag tyckte det var intressant att kolla på kaffekännaren James Hoffmanns genomgång och historielektion av manicken (ovan). Nedan hittar ni del två där man går igenom hur man ska använda den. En AeroPress kostar runt 300 kronor (jämför priser). Har ni testat? Gillar ni? Tumnagel
114kg
+
Roger Åberg

Här är musiken till It takes two
Josef Fares hyllade spel

Josef Fares spel It Takes Two har hyllats och nu är musiken här. Eller alltså, den kom till spelet så klart men finns nu som album att lyssna på även när man inte lirar. – Musiken till It Takes Two går inte att jämföra med något annat. Varje level, och i vissa fall varje chapter har sin egen stil. Det är ett galet spel och vi testade många riktningar innan vi hittade rätt musikaliskt. Resultatet består av orkestermusik, rock, väldigt magiskt sound med överraskningar, piano, passion, kärlek men också vemod. Det är också en väldigt intressant mix av min och Gustafs speciella stilar, säger kompositören Kristofer Eng, ansvarig för musikens huvudtema. Musiken är alltså skapad av Kristofer Eng och Gustaf Grefberg och innehåller ett gäng olika stilar. Man har även jobbat med Philip Eriksson som är ansvarig för ljuden i spelet. De 33 låtarna på albumet är inte all musik från spelet, det hade blivit ett alldeles för långt album eftersom spelet innehåller mer än 13 timmar musik. Tumnagel
132kg
+
Roger Åberg

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
89kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
76kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
6kg
+
Wille Wilhelmsson