Quantcast
m
Mercedes-AMG GT nu även som cabriolet

Mercedes-AMG GT nu även som cabriolet
Kommer i två mumsiga versioner

Bil / Mercedes

Väntan är över, den cabbade versionen av Mercedes AMG GT är här och den är lika vacker som den är aggressiv i sin framtoning. Där vanliga GT kanske kan kännas lite för snäll och GT R lite för stygg hamnar den här någonstans mittemellan. Bilen erbjuds i två olika utföranden vilket innebär att man nu får hela fem stycken olika versioner att välja mellan - jobbigt!

Motorn är samma dubbelturbomatade V8:a på 4,0 liter oavsett vilken man väljer men den finns nu i fler smaker. GT i coupéutförande är insteget och den bjuder på 462 hästar, GT S har istället 510. GT R som presenterades tidigare i år har hela 585 hästar. Cabben kommer som GT Roadster med 476 hästar och GT C roadster med 557 hästar. Den sistnämnda får även lite godis från värstingen GT R - som exempelvis stötdämpare som är aktiva och elektroniskt styrda. Den får även en elektroniskt styrd diffbroms som standard och samma aktiva bakhjulsstyrning som finns i GT R. Den ser till att styra bakhjulen åt motsatt håll jämfört med framhjulen vid lägre hastigheter, en finess som gör bilen enklare att svänga runt. Kommer man över 100 km/h styr de dock åt samma håll. Allt för att bilen ska bli ännu stabilare, speciellt vid kurvtagning. Ytterligare en trevlig sak man "får på köpet" är sportavgassystem. GT C är även lika bred över rumpan som GT R tack vare fetare bakskärmar, och för att fylla ut de större hjulhusen har man monterat fläskiga 305/30-däck med 20-tumsfälgar där bak.

GT Roadster gör 0-100 km/h på fyra sekunder blankt, vassare GT C kapar den tiden till 3,7 sekunder. Toppfarten ligger på 302 respektive 316 km/h vilket borde vara tillräckligt för de allra flesta. Precis som i GT R finns det på både GT Roadster och GT C Roadster en aktiv grill i nosen som beroende på hastighet och temperatur styr hur mycket kylning bilen ska få och hur mycket luftgenomströmning som behövs. Den sjustegade dubbelkopplingslådan Speedshift DCT är det enda växellådsalternativet. Den har moddats lite jämfört med föregångaren och fått sig en annan utväxling. Kraften skickas som vanligt endast till bakhjulen.

Taket är en tygsufflett i tre lager tillverkad i magnesium, stål och aluminium. Den kan fällas och stängas i upp till 50 km/h, något som tar elva sekunder. Taket finns i svart, rött eller beige. Bilen går att få i elva stycken olika kulörer, interiören i tio. Cabben väger 65 kilo mer än sina coupé-syskon och vågen stannar på 1 595 kilo för GT Roadster och 1 660 kilo för GT C Roadster.

Premiär för de nya vrålåken blir på bilmässan i Paris. Allt om bilarna finns att läsa om i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes-AMG GT nu även som cabriolet
Visa
Pressmeddelande
The new Mercedes-AMG GT Roadster and Mercedes-AMG GT C Roadster: Open-top driving performance as a twin pack

Fuel consumption combined: 11.4 – 9.4 l/100 km; Combined CO2 emissions: 259 - 219 g/km
Affalterbach. Mercedes-AMG is blowing even more fresh air into the AMG GT family. Shortly after the world premiere of the AMG GT R, the sports car and performance brand from Affalterbach is presenting two exciting roadster variants of the two-seater sports car. Alongside the AMG GT Roadster*, the AMG GT C Roadster* enhances the portfolio with a completely new model variant. With an output of 410 kW (557 hp) and peak torque of 680 Nm, the AMG GT C is the most powerful new Roadster variant and uses some of the technical refinements of the AMG GT R. These include active rear axle steering and the electronically controlled rear axle locking differential. In combination with the AMG RIDE CONTROL sports suspension, the AMG GT C Roadster guarantees dynamic performance at the highest level. The top Roadster also takes its lead from the top AMG GT R sports car where muscular proportions are concerned: the wider rear wings create space for a wider track and wider wheels at the rear axle, allowing even higher cornering speeds and best traction. The variable performance exhaust system also ensures an authentic V8 sound from the AMG Roadster.

The new Roadsters make hallmark AMG driving performance an even more intensive experience. "With our two Roadster models, we are strategically expanding the AMG GT family by two exciting variants. With the AMG GT C Roadster, we are also introducing a new model variant to which we have transferred main performance-related components from our top sports car, the AMG GT R. The result: a highly dynamic driving experience in a very exclusive ambience, coupled with that pure roadster feeling," says Tobias Moers, Chairman of Mercedes?AMG GmbH.

* Fuel consumption, combined: 11.4 – 9.4 l/100 km; CO2 emissions, combined: 259 - 219 g/km

With the two Roadster variants, the Mercedes?AMG GT family has now increased to five members. The two new sports cars with fabric soft tops likewise have the technical genes for which AMG is famous. These include e.g. the lightweight and torsionally rigid aluminium bodyshell plus powerful and efficient V8 biturbo engines. The entry level into the Roadster world is the AMG GT with an output of 350 kW (476 hp). The GT C Roadster adds a completely new output level. With 410 kW (557 hp) it is the more powerful of the two new open-top sports cars.

Technical data at a glance:

Mercedes-AMG GT Roadster
Mercedes-AMG GT C Roadster
Engine
4.0-litre V-8 with twin turbochargers and direct injection
4.0-litre V-8 with twin turbochargers and direct injection
Displacement
3982 cc
3982 cc
Output
350 kW (476 hp) at 6000 rpm
410 kW (557 hp) at 5750-6750 rpm
Peak torque
630 Nm at 1700-5000 rpm
680 Nm at 1900-5750 rpm
Drive system
Rear-wheel drive
Rear-wheel drive
Transmission
AMG SPEEDSHIFT DCT 7?speed dual-clutch transmission
AMG SPEEDSHIFT DCT 7?speed dual-clutch transmission
Combined fuel consumption
9.4 l/100 km
11.4 l/100 km
Combined CO2 emissions
219 g/km
259 g/km
Efficiency class
G
G
Weight (DIN/EC)
1595 kg* / 1670 kg**
1660 kg* / 1735 kg**
Power-to-weight ratio
3.35 kg/hp
2.98 kg/hp
Acceleration 0?100 km/h
4.0 s
3.7 s
Top speed
302 km/h
316 km/h
Rear-axle limited-slip differential
mechanical
electronically controlled
Suspension
AMG sport suspension
AMG RIDE CONTROL sport suspension with adaptive adjustable damping
Wheels front/rear
9.0 J x 19/11 J x 19
9.0 J x 19/12.0 J x 20
Tyres front/rear
255/35 R 19 / 295/35 R 19
265/35 R19 / 305/30 R 20

Brake discs front/rear
360 mm/360 mm
390 mm/360 mm
Transmission modes
four: C, S, S+, I
five: C, S, S+, I, RACE
* Kerb weight according to DIN, not including driver;
** Kerb weight according to EC, including driver (75 kg)

The AMG GT C Roadster not only delivers more output and torque, it also impresses with numerous technical highlights from the Mercedes?AMG GT R for even more dynamic performance. Like the AMG GT R, the AMG GT C Roadster is recognisable by its wide, muscular rear end and large wheels. Other technical measures include the wider rear track and active rear axle steering.

The AMG GT C Roadster is also equipped with a lithium-ion battery, and has more exclusive appointments. Standard features include a nappa leather interior, the AMG performance steering wheel in nappa leather/DINAMICA microfibre and the additional transmission mode RACE.

Fully automatic: the weight-optimised fabric soft top

Both Roadsters are quickly transformed from coupés to open-top sports cars. The fabric roof opens and closes in around eleven seconds, and can do this at speeds of up to 50 km/h. The three soft top colours black, red and beige can be chosen to suit the eleven exterior and ten interior colours. The three-layered fabric soft top is supported by a magnesium/steel/aluminium structure of low weight, which helps to keep the centre of gravity low. Additional rollover protection is provided by an integrated aluminium cross-member with rollover bars.

New output level: the AMG 4.0-litre V8 biturbo engine

With the AMG GT C Roadster, Mercedes-AMG is introducing a further output level of the 4.0-litre V8 biturbo, thereby underlining the exclusive character of the new model. At 410 kW (557 hp), the peak output is 35 kW (47 hp) above that of the AMG GT S and 20 kW (28 hp) below the Mercedes-AMG GT R. The maximum torque of 680 newton metres is available from 1900 to 5750 rpm. A sprint from zero to 100 km/h is absolved in 3.7 seconds, and this fulminating acceleration only ends at the top speed of 316 km/h.

The AMG GT Roadster has an output of 350 kW (476 hp) and 630 Nm of torque. This variant accelerates to 100 km/h in 4.0 seconds, and has a top speed of 302 km/h.

The eight-cylinder engine thrills with its immediate response, a linear, finely controllable power delivery and powerful acceleration in all rpm ranges. The AMG 4.0-litre V8 comes with well-proven twin turbocharging, with the two chargers not located outside on the cylinder banks, but rather between them in the V of the cylinders. The advantages of the "hot inner V": a compact engine design, spontaneous response from the turbochargers and low exhaust emissions thanks to optimum air flow for the close-coupled catalytic converters.

Also adapted: the dual-clutch transmission

The developers have also adapted the seven-speed dual clutch transmission in a transaxle arrangement at the rear axle to the new power level of the Mercedes?AMG GT C Roadster by modifying the hardware and software. The first gear of the AMG SPEEDSHIFT DCT 7-speed sport transmission has a higher ratio, while seventh gear and the final drive have a lower ratio. This makes for even more agile acceleration and very fast responses to sudden accelerator movements.

The driver is able to set the AMG GT Roadster to his/her individual requirements using the AMG DYNAMIC SELECT controller. The three transmission modes "C" (Comfort), "S" (Sport), "S+" (Sport Plus) and the individually programmable setup "I" (Individual) allow a broad range of driving experiences from comfortable to very sporty.

The transmission mode "RACE" is additionally available for the Mercedes-AMG GT C Roadster. This mode optimally adjusts the shift strategy of the dual clutch transmission to the needs of the racetrack – very fast shift speeds and highly emotive engine sound are included. By pressing the separate "M" button in the centre console, the driver can activate the manual transmission mode in any drive mode.

Pure sound: the AMG performance exhaust system

The AMG GT C Roadster is equipped with the AMG performance exhaust system as standard to obtain an even more emotive sound experience. Two variably adjustable flaps modulate the exhaust note of the Mercedes-AMG GT C Roadsters authentically and directly. The flaps open and close depending on the selected AMG DRIVE SELECT mode, although they can also be controlled individually using a separate button in the AMG DRIVE UNIT. In the "Comfort" and "Sport" settings, the low-frequency sound typical of a V8 is designed for comfort. In "Sport Plus" and "RACE" modes the sound composition is far more emotive. The variable AMG performance exhaust system is also available as an option for the Mercedes-AMG GT Roadster.

Also for the Roadster models: active air management system from the AMG GT R

The two AMG Roadster variants have adopted a special technical highlight from the AMG GT R: the active air management system. Vertical louvres located in the lower area directly behind the front fascia can be opened and closed by an electric motor in around one second. This ensures that the cooling performance is according to need. Always achieving the optimum position requires highly intelligent and fast control.

During normal driving with no increased cooling requirement, the louvres are closed to reduce aerodynamic drag and specifically conduct the air to the underbody. Only when certain components reach predefined temperatures and the air requirement is particularly high do the louvres open to allow the maximum cooling airflow to the heat exchangers.

Highly expressive: the athletic exterior design

From the expressive AMG Panamericana grille to the long, muscular bonnet and the wide rear end, the two-seater guarantees a pure sports car experience even when stationary. The striking AMG Panamericana grille underlines the motor racing heritage: 15 chrome-plated, vertical bars echo the look of the current Mercedes?A MG GT3 customer sports racing car. The new front apron emphasises the car's width and gives it a four-square appearance on the road. The large outer air inlets ensure the supply of cooling air to the engine. The pronounced shoulder is suggestive of a tensed muscle, and enhances the impression of sheer power and dynamism in combination with the new 19-inch and 20-inch AMG light-alloy wheels in a 5-twin-spoke design.

Muscular with an emphasis on width: the rear end

The rear end also features numerous, conspicuous innovations. The new aluminium side walls of the AMG GT C Roadster widen the open-top two-seater by 57 millimetres compared to the AMG GT Roadster. This is exactly the width of the AMG GT R. Compared to the AMG GT Roadster, the muscular form also creates space for the larger wheels and a wider track. Both measures make for traction while allowing higher cornering speeds. The likewise wider contours of the AMG GT C Roadster's rear apron also improve the airflow at the rear with their large outer air vents. Both Roadster variants feature an aerofoil integrated into the boot lid. This is electrically extended and retracted at defined speds, depending on the selected transmission mode.

Greater rigidity and low weight: intelligent material mix

Mercedes-AMG also uses an intelligent material mix for the body structure of the AMG GT and GT C Roadster. Various aluminium alloys are used for the chassis and body, and magnesium for the front deck. This extremely light element at the front reduces the inertia ahead of the front axle, thus improving agility.

The already rigid bodyshell structure has been specifically reinforced further to take account of the car's design as a roadster: side skirts with greater wall thicknesses and more chambers make the structure more rigid, for example. The dashboard support is braced against the windscreen surround by additional struts, and a strut tower brace between the soft top and the tank reinforces the rear axle. A cross-member behind the seats supports the fixed roll-over protection system.

The boot lid is particularly light, thanks to an innovative composite material. The load-bearing structure is of SMC (Sheet Moulding Compound) with carbon fibres. These high-tech plastics excel with their light weight, great strength and first-class surface condition. These innovative materials were developed by the Mercedes?Benz TEC factory in Sindelfingen, and brought to production maturity together with the AMG specialists in Affalterbach. This material combination is used for the first time in the new AMG Roadsters.

The AMG lightweight construction experts have also uses an intelligent material mix for the so-called wheel-catching struts made of a composite material. 50 percent lighter than the equivalent in steel, these composite components help to guide the front wheels onto the side members as part of the intended crash kinematics in an accident, and to hold them there.

Derived from motorsport: the AMG sports suspension

The AMG sports suspension likewise confirms the motor racing heritage of the new AMG Roadsters. Wishbones, steering knuckles and hub carriers on the front and rear axle are manufactured entirely out of forged aluminium to reduce the unsprung masses. The wheels are also guided by double wishbones. The resulting precision in camber and track allows high cornering speeds and gives the driver optimum, highly precise road feedback right up to the very high cornering limits.

In the Mercedes-AMG GT C Roadster the sports suspension is combined with the AMG RIDE CONTROL continuously variable, adaptive damping system. The system is electronically controlled and automatically adapts the damping on each wheel to the current handling situation, the speed and the road conditions.

Even more agility: active rear axle steering from the AMG GT R

As standard the new Mercedes-AMG GT C Roadster responds even more sensitively thanks to the active rear axle steering that had its debut in the Mercedes-AMG GT R. The system offers an ideal combination of agility and stability ? handling characteristics that are normally in direct conflict.

Up to a speed of 100 km/h, the rear wheels are turned in the opposite direction to the front wheels, the Mercedes-AMG GT C Roadster turns into corners with significantly higher agility as a result, delivering even more driving pleasure and requiring less steering input. In day-to-day driving the driver also benefits from a reduced turning circle, for example when turning off or parking.

Once the speed of the AMG GT C Roadster exceeds 100 km/h, the system turns the rear wheels in the same direction as the front wheels. This noticeably improves handling stability. At the same time, the lateral force on the rear wheels builds up considerably faster when changing direction, which makes the response to steering inputs quicker. The driver also notices the high grip and stability of the Mercedes?AMG GT C Roadster during rapid changes of direction, without the usual tendency for the rear to break out.

On board as standard: the rear-axle locking differential

As standard the AMG GT C Roadster is equipped with an electronically controlled locking differential at the rear axle (Mercedes-AMG GT Roadster: mechanical locking differential), which is integrated into the compact transmission housing. Its sensitive and rapid control elevates the physical handling limits to a new level. It not only further improves the grip of the driven wheels, but also increases the cornering speeds at the limit.

High quality and exclusivity: the interior

The interior design echoes the design lines of the exterior. The dashboard places an extreme emphasis on width, creating an impression of a powerful wing. The high beltlines, concave door panels, dynamically rising centre console and low seat position perfectly integrate the driver into the cockpit. The new, light-coloured interior in macchiato beige Exclusive nappa STYLE leather is available for the first time, lending the open-top sports car even more individuality and exclusivity.

More lateral support and comfort: AMG performance seats

The optionally available AMG performance seats provide even more lateral support with more heavily contoured backrest and seat cushion side bolsters. For the first time the AMG performance seat is also optionally available with the AIRSCARF neck-level heating system, which makes open-air driving enjoyable even in low outside temperatures. The air vent is seamlessly integrated into the seat's head restraint area. To meet the individual preferences of customers, the temperature of the warm airflow can be set in three stages.

Customers wishing to enjoy comfortable temperatures even on very hot summer days will also opt for the seat climate control, which is also available exclusively for the AMG performance seat for the first time. The intensity of the climatisation can also be set in three stages.

Impressive sound in the interior: Externed Coupled Subwoofer

The Burmester® surround sound system and the Burmester® high-end surround sound system ensure a very special musical experience in the AMG GT Roadster. Both systems benefit from an innovation developed jointly by AMG and Burmester: the Externed Coupled Subwoofer (ECS). This new bass sound reproduction system with an extremely low bass range turns the open two-seater into a mobile concert stage.

Instead of a subwoofer box of limited dimensions, ECS uses the entire interior as a bass box. This is made possible by a special aperture in the right rear wheel arch. The subwoofer is connected to the bodyshell via this aperture, transmitting the impressive sound.
45.4°
0

Mercedes-AMG GT nu även som cabriolet

Kommer i två mumsiga versioner

Missa inte kvällens Playstation-show klockan 22:00
Fokus på PS4 och PS VR

Senare ikväll kommer Sony köra en ny State of Play-ström och snacka lite nya spel. Fokus kommer ligga på tredjepartstitlat som är på ingång till Playstation 4 och PS VR samt ny information om de indietitlar till PS5 som visades i den senaste Playstation-strömmen. Det hela kommer kicka igång 22:00 och ni kommer kunma kika på strömmen ovan. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

Monteringen av Bentleys nya Blower är påbörjad
Först ut är prototypen Car Zero

Som vi berättade i höstas ska Bentley återskapa tolv stycken exemplar av den klassiska Blowern. Man kallar den för Bentley Blower Continuation Series och alla exemplar är redan sålda. Kunderna håller för tillfället på att växla färger för interiör och exteriör. Bentley kommer först att bygga ihop en prototyp innan det är dags för kundbilarna och detta har man börjat med nu. Allt tillverkas i materialen man använde då och med samma typ av teknik. Ingenjörerna har studerat originalritningarna från 20-talet och tagit CAD till hjälp där man har behövt det. Den berömda motorn på 4,5 liter har kolvar i aluminum, överliggande kamaxel, fyra ventiler per cylinder och dubbla tändstift. Den kommer få en kompressor och effekten kommer att landa på omkring 240 hästar. Tim Hannig från Mulliner-avdelningen som har hand om projektet säger följande: "After almost a year of highly detailed engineering work, it is extremely rewarding to see the first parts coming together to form the first Bentley Blower in over 90 years. The skill of our engineers and technicians in completing hundreds of individual part specifications is equaled only by that of the artisans across the country that have handmade the components that we’re now starting to bolt together. As we go, we’re refining designs and fixing problems, which is exactly what a prototype build is for." Prototypen kommer att visas upp för allmänheten någon gång i höst. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

YouTube raderar kanaler som spred Kina-propaganda
Över 2500 kanaler bortplockade förra kvartalet

Googles videotjänst YouTube fortsätter sin kamp för att hålla desinformation och dold propaganda borta från sin tjänst. I "TAG Bulletin: Q2 2020" skriver Googles Threat Analysis Group (TAG) att man bara under juni månad raderade över 2500 kanaler på YouTube som man kunde koppla till olika kinesiska intressen. I sin rapport skriver Google bland annat om de nu raderade kanaler: "These channels mostly uploaded spammy, non-political content, but a small subset posted political content primarily in Chinese similar to the findings in a recent Graphika report, including content related to the U.S. response to COVID-19." Vissa av de nu raderade kanalerna ska även ha spridit "content related to racial justice protests in the U.S" enligt rapporten. Förutom kinesiska kanaler så ska YouTube även ha raderat kanaler som spred desinformation, kanaler som Google ansåg var knutna till iranska och ryska intressen. Tumnagel
38.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Sony visar upp WH-1000XM4
Med förbättrad brusreducering och multipoint-koppling

Sony har presenterat sin fjärde version av sina hyllade hörlurar WH-1000X. Gänget fortsätter med en logisk namngivning och det senaste tillskottet går under namnet WH-1000XM4 och kort sagt behåller lurarna sin klassiska design, men har fått lite nyheter på insidan. Den största nyheten i lurarna är nya ljudmotorn DSEE Extreme som ska förbättra ljudupplevelsen genom att återimplementera ljud som försvunnit i samband med komprimering. Enligt Sony ska systemet använda Edge-AI för att identifiera olika instrument och andra individuella ljudelement i realtid för att kunna förbättra ljudkvaliteten. I och med detta har inte M4 stöd för apt-X, men förhoppningsvis gör nya ljudmotorn ett så pass bra jobb att ljudkodecet inte behövs. Annat nytt är att brusreduceringen förbättrats och brusreduceringsprocessorn QN1 ska göra upp mot 700 justeringar per sekund för att hålla brus och skräpljud ute så att du får en ostörd ljudupplevelse. Även Adaptive Sound har fått lite kärlek och kan nu lära sig hur mycket brusreducering som behövs när du är på olika platser och gör olika saker. Till exempel höjs brusreduceringen när du sitter på ett flyg och när du lyssnar hemma så vet lurarna att brusreduceringen kan sänkas. WH-1000XM4 kommer även med en ny funktion vid namn Speak-to-Chat som lär sig din röst och gör att musiken pausas och ljud utifrån släpps in när du pratar med någon. Detta är smidigt om du går in på ett café och beställer en kaffe och inte pallar att ta av dig hörlurarna. Du kommer fortfarande se ut som en douche om du gör dock gör detta. Givetvis finns Quick Attention kvar så att du kan sätta handen på högra kåpan för att höra utrop och annat. Andra flådigheter är att lurarna äntligen kan kopplas till flera enheter utan att behöva återställa kopplingen, vilket har varit något vi bett om sedan första generationen. Upp till två enheter kan vara kopplade till lurarna samtidigt och om du lyssnar på musik med lurarna från datorn och telefonen ringer så kommer samtalsljudet att prioriteras. När det kommer till batteritid är läget mer eller mindre samma som med M3. Lurarna erbjuder 38 timmars batteritid med avstängd brusreducering och 30 timmar med aktiverat NC-läge. Lurarna laddar fullt på 3 timmar, men 10 minuters laddning ska ge dig 5 timmars lyssningstid. Sony WH-1000XM4 kommer släppas i mitten på augusti och priset kommer ligga på 4000 kronor. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Ford Puma ST presenteras den 24 september
De ansvariga gör motorljud med munnen

Att Ford har en ST-version av Puma på gång vet vi sedan tidigare, men inte vilket datum den ska presenteras. Nu får vi reda på att det hela kommer att ske den 24 september genom ett klipp där de som varit ansvariga för bilen gör motorljud med munnen i väntan på the real deal. Fiesta ST bjuder på 200 hästar och sexpetad manuell låda, Puma ST borde erbjuda något liknande. Tumnagel
36.8°
+
Bobby Green
0

Ren & Stimpy återuppstår!
Comedy Central fixar biffen

Nickelodeon-klassikern Ren & Stimpy är troligtvis en av anledningarna till att folk i ålder kan uppfattas som underliga. Den smått vansinniga serien rullade på barnkanalen 91-96 och erbjöd rätt bisarra äventyr med Ren och Stimpy som animerats på ett sätt som endast kan beskrivas som groteskt. Nu har det blivit känt att den klassiska serien kommer återuppstå på Comedy Central och den nya versionen kommer rikta sig till den äldre generationen, vilket är bra så att serien inte tar fram en ny generation dårar. När den nya versionen av serien kommer släppas är för tillfället okänt, men Comedy Central meddelar att de kommer anlita ett nytt kreativt team som ska jobba med serien. Tumnagel
38.3°
+
André Stray
0

Så här fungerar batteribytet i Nio ES8
Tar inte mer än tre minuter

Det är många som kanske inte vågar ta klivet till en elbil på grund av laddningen. Det tar tid och är man ute och kör mycket vill man att det ska finnas många ställen att göra det på och att det ska gå snabbt. En lösning som elbilstillverkaren Nio tror på är batteribyte. Man åker helt enkelt in i en station, byter ut hela det urladdade batteripacket mot ett fulladdat, och kör sedan vidare. En process som inte tar mer än tre minuter. Fully Charged har tagit sig en närmare titt på hur detta fungerar med modellen ES8. Tumnagel
36.9°
+
Bobby Green
0

Det blir inget högskoleprov i höst heller
Anses inte gå att genomföra säkert

Universitets- och högskolerådet (UHR) har idag lämnat in en redogörelse till regeringen där man rekommenderar att även höstens högskoleprov ställs in. Vårens högskoleprov ställdes in på grund av pandemin och i dagsläget är det tveksamt om det går att genomföra provskrivning av högskoleprovet på ett säkert sätt i höst. Karin Röding, generaldirektör för UHR säger: "Universitets- och högskolerådet (UHR) har, i nära dialog med de 21 universitet och högskolor som ansvarar för genomförandet på själva provdagen, utrett förutsättningarna för att genomföra höstens högskoleprov. Bedömningen är att ett genomförande riskerar att bidra till spridning av coronaviruset och att möjligheterna att skydda provdeltagare och provpersonal är små." Tanken var att höstens högskoleprov skulle skrivas 18 oktober men så ser alltså nu inte ut att bli fallet. UHR öppnar nu istället upp för möjligheten att ge provskrivare chansen att skriva högskoleprovet under två tillfällen under våren 2021. Detta är något som även Sveriges universitets- och högskoleförbund (SUHF) har rekommenderat i en tidigare rapport. Tumnagel
38.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Oxygen OS 11 börjar testas nästa vecka
Färsk design och efterlängtade funktioner utlovas

Inte helt oväntat jobbar OnePlus på nästa version av Oxygen OS och nu har gänget meddelat att arbetet har börjat färdigställas. I ett nytt inlägg på OnePlus-forumet skriver OnePlus-chefen Pete Lau att en developer preview-version av Oxygen OS 11 kommer att släppas 10 augusti och det kommer vara en grupp utvalda användare som kommer få tillgång till den nya mjukvaran. Dessa får i sin tur testa och komma med feedback på de nya funktionerna. Exakt vad Oxygen OS 11 kommer leverera till OnePlus-enheter är för tillfället okänt, men Pete lovar fräscha designelement och funktioner som fans bett om. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Så är Toyota GR Yaris på bana
Första presskörningarna i Japan är genomförda

I början av året rullade Toyota ut den hårigaste versionen av Yaris hittills - GR Yaris. Den bjuder på en turbomatad trea på 1,6 liter som ger 260 hästar, fyrhjulsdrift, sexpetad manuell växellåda och ett uppkäftigare utseende. En plats den lär trivas på är banan och där har nu japanska motorjournalister fått testa bilen vilket såg ut så här. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Sista säsongen av The Rain ute nu
Slutet är här!

Idag är det 6 augusti och det betyder att den tredje och sista säsongen av The Rain har släppts på Netflix. I säsongen får vi följa kampen mellan Rasmus och Simone som har lite olika tankar om hur mänskligheten ska överleva viruset. The Rain på Netflix hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
37.8°
+
André Stray
0

MediaTek presenterar 5G-chip för laptops
Modemet T700 5G har tagits fram med Intel

För ett år sedan sålde Intel sin modemdivision till Apple, men i slutet av året fick vi reda på att Intel fortfarande var sugna på att assistera med modemtillverkning och sig med MediaTek. Nu har samarbetet äntligen burit frukt och MediaTek har presenterat modemet T700 5G som kommer användas i nästa generations Intel-försedda laptops. T700 kommer ha stöd för Sub-6-nätet, vilket betyder att chippet kommer kunna utnyttja 5G-nätets breda täckning men kommer inte kunna utnyttja maximala hastigheten millimetervågs-nätet erbjuder. Enligt MediaTek ska modemet vara riktigt energieffektivt, så att användare inte kommer få batteritorsk när de surfar över 5G-nätet eller samtalar. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Nu kan forskare följa skrot i rymden med laser i dagsljus
Blir enklare att hitta eventuella hot mot våra satelliter

Skrot som ligger i omloppsbana runt vår planet efter gamla raketer, satelliter och annat kommer sannolikt att bli ett allt större problem i takt med att vi skickar upp allt mer grejer till rymden. Bland annat genom att gammalt skrot riskerar att kollidera med aktiva satelliter eller rymdfarkoster och då kanske skadar dessa. För att förhindra att rymdskrot kolliderar med annat som ligger i omloppsbana runt jorden försöker forskare att kartlägga var allt skrot runt jorden befinner sig och har nu hittat en ny metod att göra detta. Det är forskare på Institute for Space Research på Austrian Academy of Sciences som har utvecklat ett laserbaserat system som kan observera rymdskrot i fullt dagsljus. Detta har varit omöjligt fram tills nu då man tidigare enbart kunna använda laser för att upptäcka rymdskrot under jordens skymningstimmar. Tim Florher, chef för ESAs Space Debris Office, säger om det nya systemet: "We are used to the idea that you can only see stars at night, and this has similarly been true for observing debris with telescopes, except with a much smaller time window to observe low-orbit objects. Using this new technique, it will become possible to track previously ‘invisible’ objects that had been lurking in the blue skies, which means we can work all day with laser ranging to support collision avoidance." Det har uppskattats att det idag finns över 34.000 skrotdelar som är över 10 centimeter i omkrets som ligger i omloppsbana runt jorden. Det tros även finnas miljontals mindre skrotpartiklar som snurrar runt jorden. Även om dessa är små så riskerar de att skada satelliter eller rymdfarkoster då de kan komma upp i hastigheter på runt 10 kilometer i sekunden. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xiaomi öppnar sin första Mi Store i Sverige
Slår upp portarna i Mall of Scandinavia 25 augusti

I början av året meddelade det kinesiska mångsysslar-företaget Xiaomi att de skulle öppna upp sin första butik i Sverige någon gång under våren. Sedan rullade pandemin in med full kraft över Sverige vilket verkar ha fått Xiaomi att skjuta på lanseringen av sin första svenska Mi Store. Nu är det dock dags snart dags för öppning i av Xiaomis första svenska Mi Store. I ett pressmeddelande skriver företaget att man kommer att slå upp portarna till Sveriges första Mi Store i Westfield Mall of Scandinavia utanför Stockholm 25 augusti. Där kommer kunder bland annat att kunna kolla in Xiaomis mobiltelefoner, smartklockor, aktivetsarmband, eldrivna sparkcyklar samt deras ekosystem för Internet of Things/Smarta hemmet-grejer. Här ovan hittas en exempelbild på en Mi Store. Butiken i Mall of Scandinavia kommer kanske inte att se ut exakt som den. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Canon utsatta för ransomware-attack
Har fått data både krypterad och stulen

Förra månaden blev Garmin utsatta för en ransomware-attack och detta är något som nu även verkar ha drabbat kameratillverkaren Canon. Enligt Bleeping Computer så ska förövarna bakom ransomware-attacken mot Canon stulit 10TB data från diverse databaser som Canon förfogar över. Då Canon har en molntjänst dit Canons användare kan ladda upp sina bilder är det väl inte helt omöjligt att även dessa fallit i orätta händer. I ett meddelande som Canon ska ha fått från den eller dem som ligger bakom attacken så ska Canons system ha infekterats med ransomwaret Maze. Till skillnad från ransomwaret WastedLocker, som användes mot Garmin, så ska Maze både kryptera filer i den drabbades nätverk såväl som skicka dessa filer vidare till förövarna. Det här innebär med andra ord att även om Canon skulle lyckas låsa upp sin data på egen hand så riskeras den stulna datan att läcka ut om inte Canon betalar en lösensumma till utpressarna. Tumnagel
29.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Leveranserna av Bugatti Divo drar igång
Två års utveckling är nu klar

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Divo som är en vidareutvecklad version av Chiron med ett annat skal. Nu är man redo att dra igång de första leveranserna av hyperbilen som har en prislapp på fem miljoner euro. Endast 40 stycken exemplar kommer att tillverkas och det kunderna får är en bil som har 90 kilo mer downforce än Chiron, helt annan front med andra strålkastare och väldigt speciella bakljus bestående av 44 stycken små ljusfenor på vardera sida. Bakom sittbrunnen hittar vi återigen W16-snurran på 8,0 liter med fyra turbo-aggregat. Den ger 1500 hästar och 1600 newtonmeter i vrid. 0-100 km/h ska gå på snabba 2,4 sekunder och toppfarten är elektroniskt begränsad till 380 km/h. Bugattis vd Stephan Winkelmann säger följande: "The Divo marks a milestone in Bugatti’s history, spanning over 110 years. The Divo will now enter our history books, alongside the cutting-edge Veyron and Chiron hyper sports cars. It starts a new era at Bugatti – the era of modern coachbuilding. With the Divo, we have created a highly customized masterpiece of automotive craftsmanship." Tumnagel
39.6°
+
Bobby Green
0

Samsung och Microsoft kör specialare med Game Pass
Note 20 får unik Game Pass-app

Samsung och Microsoft har sedan en tid tillbaka samarbetat och gjort datorer och telefoner lite mer användbara tillsammans. Med Note 20-releasen kommer samarbetet även gälla den kommande spelstreamingtjänsten xCloud som släpps relativt skarpt 15 september. Med Note 20 kommer du kunna lira spel över xCloud, precis som på andra Android-enheter, men Note 20 kommer få en lite specialversion av Xbox Game Pass-appen. Note 20-användare kommer kunna ladda ner en annan variant av Game Pass-appen via Galaxy Store som har några fler funktioner än versionen som kommer finnas tillgänglig på Play Store. Mer specifikt kommer Game Pass via Galaxy Store erbjuda möjligheten för spelare att använda tokens och riktiga pengar för att köpa skins och DLC-tillägg till spel via Xbox-butiken. Detta är inte möjligt via Play Store-versionen av appen då Microsoft troligtvis vill undvika att betala Google 30 procent av alla in-app-köp. Utöver detta ska det inte vara någon större skillnad mellan de olika Game Pass-apparna. Som vi nämnde igår kommer Samsung och Microsoft samarbeta med ett förbokningserbjudande för Note 20-serien. Vid förbokning av telefonerna kommer användare ha möjlighet att lägga vantarna på ett spelpaket som består av PowerAs Moga XP5-X Plus-kontroll med mobilfäste och tre månaders Game Pass Ultimate som ger dig tillgång till hela Game Pass-biblioteket med över 100 titlar samt möjlighet att spela dessa via xCloud. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Rykte Google ryktas ha en vikbar Pixel på gång
Pixel "Passport" sägs komma nästa år

9to5Google har tagit del av dokument som sägs beskriva vad Google har för framtida planer för sina mobiltelefoner Pixel. I detta snackas det bland annat om tre telefoner med kodnamnen "raven", "oriole" och "passport". Alla tre telefoner sägs vara planerade att släppas under kvartal fyra 2021 och när det gäller "passport" så sägs det uttryckligen att det ska handla om en telefon med en vikbar skärm. Google uppgav redan förra våren att man arbetade med att ta fram en vikbar telefon men att det kunde dröja ett tag innan man presenterade en sådan officiellt. När det gällar de båda pixel-telefonerna med kodnamnen "raven" och "oriole" så misstänker 9to5Google att detta kan handla om kommande Pixel 6-modeller. Tumnagel
35.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

K.G. Nilson och Arket presenterar samarbete
Släpps den 13 augusti

Den svenske bildkonstnären K.G. Nilson och Arket har gått samman och släpper den 13 augusti ett samarbete man döpt till The Colours of KG Nilson. Här har sju av konstnärens abstrakta originalverk tolkats i inredning och på plagg för herr och barn. Priserna sträcker sig från 150 kronor till 990 kronor. K.G. säger följande: "För mig är det viktigt att få skapa konst som är tillgänglig för så många som möjligt. Genom offentlig konst för allmänheten att betrakta, eller som i detta samarbete, genom att kombinera hantverk med vardagsdesign. Det är fantastiskt att se hur min konst har tolkats på ett helt nytt sätt genom samarbetet med ARKET i form av textil, eller tryckt på ett plagg." Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Matty åker på filippinsk mat-fest
I Winnipeg

Här får Matty Matheson lära sig att göra filippinska Longganisa-korvar samtidigt som han får testa på massa mumsig gatumat och bakverk som är populärt i Filippinerna. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Mackmyra presenterar whiskyn Moment 22
Släpps imorgon

Sedan 2011 har Mackmyra lanserat utgåvor i serien Moment och nu lanseras Moment 22. Det är en reinkarnation av destilleriets allra första exklusiva serie Preludium. Whiskyn som är en single malt ska vara smakrik, kryddig och lätt rökig och ha toner av örter, ingefära, anis, arrak, choklad, päronkola och mandelmassa. Släpps i Systembolagets beställningssortiment imorgon klockan 10.00. Flaskan som är på 700 milliliter kostar 1198 kronor. Magnus Dandanell som är affärsutvecklare och försäljningschef hos Mackmyra säger följande: "Namnet Moment 22 kommer från att Preludiumwhiskyn har gjort en ”omöjlig” resa. Först buteljerades den, sedan tappades whiskyn återigen på fat för att ytterligare mogna, och slutligen åter buteljerad efter vår master blenders touch. Hela upplägget är unikt och pedagogiskt, där vi vill demonstrera för alla, både de som älskade och de som var skeptiska till Preludium, hur whisky kan utvecklas. Moment 22 är en svensk maltwhisky fylld av historia. Den internationella lanseringen den 14 maj i år var en succé, flaskorna tog slut på några få minuter, precis som när Preludiumserien lanserades." Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Kändisar vrider på sina huvuden
Inget för den med epilepsi

Duncan Robinson har tagit mängder med bilder på kändisar och deras tillhörande filmaffischer och satt ihop det hela till detta klipp som lär ha tagit en stund att få till. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Vans presenterar samarbete med The Simpsons
Lisa for president!

En av Vans stora höstnyheter är att de har gjort ett samarbete med The Simpsons som mynnat ut i en kollektion med kläder, skor och accessoarer. På grejerna finns som väntat karaktärerna Homer, Marge, Bart, Lisa och Maggie. Även bartendern Moe är med på ett hörn. Allt släpps den 7 augusti. Tumnagel
89kg
+
Bobby Green

Korv gjord av bacon
Det här är riktig baconkorv!

Ni vet när man kommer till en korvmoj och beställer en baconkorv? Då får man en vanlig korv som smakar lite bacon och kanske på sin höjd har lite spår av bacon i sig. Ordinary Sausage vände på konceptet och malde istället ner bacon som han sedan gjorde korv av. Bonusklipp nedan. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

Buda hem merch från Fyre Festival
Överblivna saker som aldrig hann säljas

Minns ni bedrägeri-härvan Fyre Festival som ägde rum 2017? Nu försöker den amerikanska federala polismyndigheten United States Marshals Service att sälja iväg överbliven merch som aldrig blev sålt på katastrof-festivalen för att få in pengar. Grejerna ligger ute på auktion på länken nedan och det finns tröjor, byxor, kepsar och annat beprydda med Fyre-loggor. Och folk verkar vilja ha det som erbjuds, en keps är exempelvis uppe i över 300 dollar i skrivande stund och en hoodie ligger på 355 dollar. Pengarna som kommer in ska gå till de som blev drabbade av bedrägeriet. Tumnagel
72kg
+
Bobby Green

Sällsynt Rolex Daytona såld för rekordpris
Gick för 1.215.000 pund

En Rolex Daytona Paul Newman ref. 6264 "John Player Special" har sålts för 1.215.000 pund av Sothebyx27s vilket är nytt rekord för en klockförsäljning online. Klockan anses av kännare vara en de mest sällsynta och eftertraktade i Daytona-serien och namnet kommer som väntat från dekoren Lotus hade på sina F1-bilar under 70-talet. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Nytt från Action Bronson
Det här är Latin Grammys

Action Bronson släpper nu sitt första nya för året och det är singeln Latin Grammys. I den tillhörande musikvideon får vi se Action härja omkring som kroppsbyggare. Tumnagel
27kg
+
Bobby Green

Ny singel från Laleh
lYssna på Vatten

Det Kommer Bli Bra var Lalehs första singel från det kommande albumet och nu kommer nästa som heter Vatten. Den nya plattan släpps någon gång nästa vår. Tumnagel
19kg
+
Bobby Green

Daze - Superhero
Fredagsklassikern

Med tanke på dagens artikel om musik från Danmark som plockas ned från YouTube kör vi Daze med Superhero som fredagsklassiker tycker jag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Här finns Sveriges godaste glass
Mauri har hittat den

Om man ska hitta Sveriges godaste glass måste man ju egentligen testa alla ställen i hela landet, men det tar ju lite tid. Mauri fokuserade istället på Glassbaren i Bräcke, 31:ans glass och kök och Stebbarps gård för att se vem som klev ut som vinnare. Har du varit på något utav ställena? Tumnagel
72kg
+
Bobby Green