34 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Mercedes nya elbilskoncept tar sig över 100 mil på en laddning

Mercedes nya elbilskoncept tar sig över 100 mil på en laddning
Har en elförbrukning på under 1 kWh/mil

Mercedes presenterar nu Vision EQXX som är en eldriven stor lyx-sedan. Man benämner den som den mest effektiva Mercedesen någonsin och den ska kunna ta sig över 100 mil på en laddning. Detta är bland annat möjligt tack vare den tvålkoppsformade karossformen med lågt luftmotstånd (cd 0,17) och batteripacket på 100 kWh. Detta matar i sin tur en 900-voltsdrivlina och en elmotor på 200 hästar. Energiförbrukningen ska vara mindre än 10 kWh per 100 kilometer och energieffektiviteten från batteri till hjul ska ligga på 95 procent. På taket sitter 117 stycken solceller och dessa ser till att skicka kraft till ett separat batteri som i sin tur driver klimatanläggning, infotainmentsystem och belysning. En bra dag ska panelerna kunna ge upp till 2,5 mil extra räckvidd. Bilen väger runt 1750 kilo.

När teknik från det här konceptet kan hitta ut till en färdig produktionsbil återstår att se.

Bil, Mercedes, Mercedes Vision EQXX, elbil, koncept, officiell, prototyp, CES 2022
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Mercedes nya elbilskoncept tar sig över 100 mil på en laddning
Visa Pressmeddelande Mercedes-Benz nya konceptbil Vision EQXX har över 100 mils räckvidd och en elförbrukning på under 1 kWh/mil.

Vision EQXX från Mercedes-Benz – banbrytande elbil med upp till 100 mils räckvidd och halverad förbrukning

Mercedes-Benz har bestämt sig för att bli världsledande i utveckling av elbilar. Nu har man visat sin nya konceptbil Vision EQXX som verkligen bryter helt ny mark när det gäller att hushålla med resurser. På bara 18 månader har man tagit fram en bil med över 100 mils räckvidd och med en elförbrukning på under 1 kWh/mil.

Räckvidd är nyckelordet när man pratar om elbilar och det är en gren där Mercedes-Benz är med i eliten. Nya EQS 450+ klarade nyligen 68 mil på en enda laddning i amerikanska Edmunds test i verklig trafik. Nästan 14 mil längre än någon annan bil som företaget har testat.

Med sin nya konceptbil Vision EQXX visar Mercedes-Benz nu att det går att komma ännu längre – utan att bara stoppa in större och större batterier i bilarna. Genom att ta ett omtag på hela processen för att ta fram en ny modell, har man på bara 18 månader fått fram en bil som tar sig mer än 100 mil på en laddning och som förbrukar under 1 kWh per mil.

Det betyder att den klarar Stockholm – Berlin på en laddning, med en förbrukning som är ungefär hälften av vad en elbil drar idag.

”Det är så här vi ser på elbilarnas framtid”, säger Mercedes-Benz VD, Ola Källenius.

”Det är bara ett och ett halvt år sedan vi började arbetet med projektet som nu resulterat i den mest energieffektiva bil vi någonsin byggt. Vision EQXX är avancerad på väldigt många sätt och den har ett batteri som är så kompakt att det till och med skulle få plats i en småbil. Dessutom har den en design som är fantastisk och futuristisk.”

Vision EQXX är från början helt och hållet utvecklad med mjukvara i fokus i en heldigital process. Målet har inte bara varit att skapa maximal räckvidd – utan att göra det genom att hushålla med alla resurser. Det betyder bland annat att hålla nere vikten, att använda så lite material som möjligt i tillverkningen och att använda återvunnet material på helt nya sätt.

Genom detta sätt att jobba har man bland annat kunnat konstruera bilens bärande delar så att allt som inte bidrar till funktion eller säkerhet kunnat tas bort. Genom att 3D-printa många detaljer och delar har man också sluppit material som annars behövts för att helt enkelt få saker att kunna hänga ihop.

Batteriet och drivlinan är också unika. En 900 volts drivlina har utvecklats helt och hållet in-house med stor hjälp från de som utvecklar Mercedes-Benz F1-motorer. Allt från systemdesign till materialval, smörjning och värmekontroll har gåtts igenom i detalj.

Drivlinan på ca 200 hk (150 kW) har en energieffektivitet på osannolika 95 % från batteri till hjul (det kan jämföras med ca 30 % från de allra mest effektiva förbränningsmotorerna idag).

Samma team utvecklade också ett helt nytt batteripaket med en energitäthet på nästan 0,4 kWh per liter. Det gör att man kunnat få plats med ett batteri på hela 100 kWh i en bil som bara har ca 10 cm längre hjulbas än A-Klass. Batteriet rymmer lika mycket energi som det i EQS men är hälften så stort och väger 30 % mindre. På taket av bilen sitter 117 solceller som ger energi till ett eget batteri som bland annat driver klimatanläggning, infotainment och belysning. Solcellerna ger därigenom upp till 2,5 mils extra räckvidd en bra dag.

Förutom låg vikt och energieffektivitet är aerodynamik alltid nyckeln till låg förbrukning. Vision EQXX har ett luftmotstånd på ultralåga cd 0,17.

Den digitala utvecklingsprocessen har också betytt ett fokus på bilens mjukvara. Systemen i EQXX använder neuromorfisk databehandling och spikande neurala nätverk och man har samarbetat med AI-experterna på BrainChip i Kalifornien både för hård- och mjukvara.

Resultatet är en bil som lär sig snabbare, kan dra nya typer av slutsatser och där datorkraften drar mindre energi. Bilen lär sig röstkommandon snabbare och kan även reagera på känslor som utläses av rösten. Den kan också förutse vägen fram genom att ta hänsyn till allt från vindstyrka och vindriktning till vägbanans friktion.

Vision EQXX i siffror

Batterikapacitet: Ca 100 kWh

Systemspänning: > 900 Volt

Energiförbrukning: <10 kWh/100 km (1 kWh/mil)

Luftmotstånd: cd 0,17

Hjulbas: 2,8 m

Max effekt: Ca 200 hk (150 kW)

Totalvikt: Ca 1 750 kg

Ny bild på Mercedes Vision EQXX
"The most efficient Mercedes-Benz ever"

Mercedes nya eldrivna konceptbil Vision EQXX kommer att presenteras den 3 januari nästa år på CES-mässan i Las Vegas. Den benämns som "the most efficient Mercedes-Benz ever" och vi har tidigare skrivit att den ska kunna ta sig hela 120 mil på en laddning. Nu får vi ta del av den dunkla bilden ni ser här ovan som visar lite mer av bilens linjer, men ingen ny information har tillkommit. Världspremiären kommer att liveströmmas på länken nedan. Tumnagel
40.4°
0

Mercedes eldrivna Vision EQXX ska ha längst räckvidd
120 mil på en laddning

Det vi ser här är en första teaser för Mercedes nya eldrivna prototyp Vision EQXX. Den ska ha den längsta räckvidden på elbilsmarknaden och samtidigt vara den mest effektiva elbilen. Under presentationen sa man att bilen skulle kunna färdas från Peking till Shanghai på en laddning, och det är en sträcka på 120 mil. Troligtvis kommer inte Vision EQXX att mynna ut i någon produktionsbil men teknik från prototypen lär hamna i framtida modeller. Tumnagel
44.3°
0

Mercedes EQS klarade 67,9 mil på en laddning
11,5 mil längre än EPA-ratingen

I våras presenterade Mercedes den helt eldrivna modellen EQS. För en månad sedan fick den en EPA-rating som sa att den klarar upp till 56,3 mil på en laddning vilket inte är så tokigt. Men enligt Edmunds som har testat bilen ute på vägarna stämmer inte det alls. Men det handlar inte om att den kommer kortare vad som var sagt, utan betydligt längre. Edmunds testade bilen runt om i Los Angeles under tolv timmar och de lyckades komma hela 67,9 mil innan batteriet var tomt. Det är 11,5 mil mer än EPA-siffran. Miltalet är det högsta någon elbil som Edmunds har testat har nått och den petade därmed ned Tesla Model 3 Long Range från tronen. På tredje plats hittar vi Tesla Model S Plaid och på fjärde Ford Mustang Mach-E California Route 1 Edition. Läs mer om testet på länken nedan. Tumnagel
59.1°
0
59.3° 0 Bobby Green Bobby Green
mån. 3 jan 2022, 18:50
59.3°
0

Mercedes nya elbilskoncept tar sig över 100 mil på en laddning

Har en elförbrukning på under 1 kWh/mil