6 i dag 32 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Nu är den här - Ferrari Daytona SP3
Nu är den här - Ferrari Daytona SP3 En modern flört med dåtiden

Så då har Ferrari presenterat sin senaste Icona-modell. Den här heter Daytona SP3 och den ska hämta och blanda inspiration från 330 P3/4, 350 Can-Am, 512 S och andra racerbilar från tillverkaren. I mina ögon ser den ut som vilken annan ny Ferrari som helst i nosen medan baken känns riktigt lyckad och retromässig. Och trots att den saknar allt vad aktiv aero heter så är det här Ferraris mest aerodynamiskt effektiva modell hittills.

I mitten av bilen bakom sittbrunnen sitter samma maskin från 812 Competizione fast lite masserad. Det är en V12:a på 6,5 liter utan överladdning som här ger 840 hästar och 697 newtonmeter i vrid. Det gör den till den starkaste motorn Ferrari någonsin har byggt. Varvstoppet ligger på 9500 varv och maskinen är kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h går på 2,8 sekunder och 200 km/h når man efter bara 7,4 sekunder Toppfarten ska ligga på över 340 km/h.

Insidan får bland annat stolar som är integrerade i chassiet, ett justerbart pedalställ eftersom du inte kan flytta stolarna och en ratt varifrån du ska kunna styra 80 procent av bilens funktioner.

Endast 599 stycken exemplar kommer att bli till, och surprise - alla är redan sålda. Alla 499 stycken som redan köpt den tidigare Icona-modellen Monza valde att även beställa ett exemplar av denna. Det borde alltså innebära att Zlatan köpt en. De övriga 100 stycken bilarna har en speciellt utvald grupp med Ferrari-samlare fått lägga vantarna på, så det blev tyvärr inga över till oss vanliga dödliga. Prislappen på varje bil är två miljoner euro. När de första kunderna ska få sina exemplar är dock oklart.

Bil, Ferrari, Ferrari Daytona SP3, Icona, officiell, superbil, retro, Daytona SP3
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nu är den här - Ferrari Daytona SP3
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nu är den här - Ferrari Daytona SP3
Ferraris nya Icona-modell verkar få manuell dogleg-låda Trevligt! Ferrari har en ny "Icona"-modell på gång och förra veckan visade vi ett videoklipp på när den testades. Det har tidigare gått rykten om att det är en modern tolkning av racerbilen 330 P4 och nu kommer nästa grej som spär på dessa rykten - bilen verkar få en manuell dogleg-låda (1:an ner till vänster). En inbjudan till avtäckningen av bilen innehöll nämligen en liten modell av Ferraris klassiska växelkuliss och det känns ju konstigt att de skickar med en sådan utan att det innebär en liten hint om vad som komma skall. Det sägs att det exklusiva avtäckningseventet sker den 15 november. Tumnagel
40.2°
0
Ferraris senaste specialare fångad på film Presenteras i november Ferraris Special Projects Division har ett nytt vrålåk på gång och här får vi se den maskerade bilen på film. Det här är det senaste sedan Monza SP1 och SP2 och den här sägs få en mittmonterad V12:a. Maskinen kan komma från 812 Competizione vilket innebär 6,5 liter utan överladdning och 830 hästar som varvar till 9500. Designspirationen till den nya bilen sägs komma från racerbilen 330 P4 från 60-talet. Tumnagel
37.4°
0
Ferrari visar upp Monza SP1 och Monza SP2 Första i den nya serien Icona Efter den potatiskamera-filmade uppvisningen av Ferrari Monza SP1 och SP2 igår får vi nu en officiell presentation av tillverkaren själv. Det här är två stycken superspeciella bilar som fått sin inspiration från ikoniska racerbilar som exempelvis 166 MM från 1948. Båda två baseras på modellen Superfast och under huven sitter det en V12:a på 6,5 liter som ger hela 810 hästar och 719 newtonmeter. "The most powerful engine Maranello has ever built". Bilarna gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,9 och toppar över 300 km/h. Som vi kan se är 1:an ensitsig medan det finns plats för två i den andra bilen. SP1 och SP2 är de första modellerna i den nya serien Icona som kommer att ta fram specialare med klassiskt arv. Max 500 stycken exemplar kommer att byggas och prislappen kommer att hamna på mellan 25-30 miljoner kronor styck. Annat nytt på Ferrari-fronten är att 60 procent av bilarna man säljer 2022 kommer att ha hybriddrivlina. Man har även tydliggjort de fyra olika kategorierna av bilar man nu kommer att erbjuda - Sport, Gran Turismo, Special Series och nya Icona. Inom Gran Turismo är där den kommande suven hamnar och nu får vi reda på att den kommer att heta Purosangue. Mellan 2019 och 2022 kommer man att lansera inte mindre än 15 stycken nya modeller. Tumnagel
43.8°
0
41.4° 0 Bobby Green Bobby Green
mån. 22 nov 2021, 09:00
Nu är den här - Ferrari Daytona SP3 En modern flört med dåtiden
41.4°
0