m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Jämför priser
Philips TV 70 tum kostar nu bara 8990 kr (tidigare 16490 kr)
Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf

Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf
Först i sin klass med geststyrning

Bil / Volkswagen

Läckta bilder på uppdaterade Volkswagen Golf delade vi med oss av tidigare i dag, nu är bilen presenterad i Tyskland och således kommer bra bilder och mer information. Men som vi kunde se innan är det inget revolutionerande det handlar om direkt, utan en diskret facelift. Volkswagen skryter dock med att bilen är den första i sin klass med geststyrning - du kan alltså vifta med händerna inuti bilen för att utföra olika kommandon. Uppdateringen kommer till Golf, Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi.

Under huven dyker det upp lite nya motorer, bland annat en helt ny turbomatad bensinfyra som kallas för 1,5 TSI Evo. Den ger 150 hästar och har aktiv cylinderstyrning (ACT). En BlueMotion-version på denna med 130 hästar kommer senare. Förutom detta har GTI fått mer pulver och toppversionen ger numera 245 hästar. Efterhand kommer en ny sjustegad DSG-låda att ersätta alla dagens sexstegade DSG.

LED-strålkastare finns som tillval och LED-bakljus är standard oavsett version eller modell. R och GTE får även flytande blinkers bak som snyggar till rumpan ännu mer. Finns som tillval till övriga versioner också. Bilen får även lite fler förarassistanssystem än tidigare och dessa är Traffic Jam Assist, nya Pedestrian Monitoring för Front Assist med City Emergency Brake och Trailer Assist som hjälper dig när du ska backa med släp.

På insidan hittar vi infotainmentsystemet Discover Pro som har en skärm på 9,2 tum och som alltså kan styras med hjälp av handgester. Du kan med en svepande rörelse bland annat bläddra bland menyerna, byta radiostation eller skrolla genom bilder.

Förförsäljningen av "nya" Golf drar igång vid månadskiftet och då släpps även priserna. De första bilarna kommer i slutet av första kvartalet 2017. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för uppdaterade Volkswagen Golf

Golf är den första bilen i sin klass med geststyrning
Teknik från premiumsegmentet: avancerat infotainmentsystem med den största bildskärmen i klassen
Ny effektiv bensinmotor 1,5 TSI Evo med aktiv cylinderstyrning (ACT)
Viktiga fakta - uppdateringen av Golf i korthet

Världspremiär: Volkswagen uppdaterar Golf, Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi.
Infotainmentsystemet "Discover Pro" med geststyrning som är framtidens gränssnitt, erbjuds för första gången i klassen.
Hela utbudet av infotainmentsystem förnyat med bland annat större pekskärmar.
Utbudet av Car-Net online-tjänster har utökats: "Guide & Inform" samt "Security & Service" för modeller med navigationssystem.
Förarassistenssystemen är utökade för första gången med bland annat Traffic Jam Assist och Emergency Assist,
Ny generation av TSI bensinmotorer: 1,5 TSI Evo med bland annat aktiv cylinderstyrning (ACT) gör debut.
Extra prestanda för Golf GTI: 245 hk.
En nyutvecklad 7-stegad DSG-växellåda kommer efterhand att ersätta alla 6-stegade DSG-växellådor för Golf.
Uppdaterad design med bland annat full-LED-bakljus, och flytande blinkers på toppversionen.
LED-strålkastare ersätter alla Xenon-strålkastare.
Volkswagen uppdaterar Golf - den mest framgångsrika modellen i företagets historia. Förutom nya motorer, förändrad design och nya förarassistanssystem har stort fokus lagts på infotainmentsystemen. Som första bilmodell i klassen kan toppversionen av infotainmentsystemen "Discover Pro" manövreras med geststyrning. Med en 9,2"-skärm bildar den en konceptuell enhet tillsammans med den det digitala centralinstrumentet ”Active Info Display”, som också är ett nytt tillval för Golf.

Utbudet av Car-Net online-tjänster och appar har också utökats. Uppdateringen av Golf, som idag har sålts i mer än 33 miljoner exemplar, innebär också en ny standard för förarassistanssystem i kompaktklassen. Innovationer som City Emergency Brake med fotgängarigenkänning ”Pedestrian Monitoring”, nya Traffic Jam Assist (delvis automatiserad körning i hastigheter upp till 60 km/h) och Emergency Assist, som också är nytt för segmentet, ökar säkerheten markant.

Uppdateringen omfattar också nya motorer: En helt ny turboladdad bensinmotor “1,5 TSI Evo” – en 150 hk 4-cylindrig turbo med aktiv cylinderstyrning (ACT). Denna kommer att följas av en BlueMotion-version som levererar 130 hk. Volkswagen har också ökat prestandan för Golf GTI: Den nya toppversionen ger nu hela 245 hk. En ny 7-stegad DSG-växellåda kommer efterhand att ersätta den 6-stegade DSG-växellådan i Golf.

En uppdaterad exteriör design ger ett kraftfullare intryck än tidigare. Bland förändringarna kan nämnas nya stötfångare fram och bak, nya halogen-strålkastare med LED-varselljus, nya full-LED-strålkastare istället för Xenon-strålkastare, nya LED-bakljus – som blir standard på alla versioner av Golf – samt nya fälgar och lackfärger. Interiören på Golf årsmodell 2017 har också uppgraderats med bland annat nya material. Antalet versioner för Golf-modellerna är samma som tidigare.

Den svenska marknaden

Sedan lanseringen 1974 har det sålts över 441 000 exemplar av Golf på den svenska marknaden. De senaste fyra månaderna, juli-oktober, har Golf toppat statistiken över de mest registrerade bilmodellerna i Sverige.

Den svenska förförsäljningen av uppdaterade Golf startar preliminärt vid månadsskiftet november/december 2016. I samband med försäljningsstarten kommer priserna att släppas och mer information komma om modellprogram och utrustningsnivåer. De första bilarna beräknas komma till Sverige i slutet av första kvartalet 2017.

Fakta om designen - spännande förbättringar av en ikon

Markant front. Nya detaljer gör designen av Golf ännu tydligare. Särskilt kombinationen av kylargrillen och strålkastarna, som rundar av på ett elegant sätt. Den nedre kromlisten sträcker sig som ett kromelement (lackerad i rött på GTI och i blått på GTE) via LED-varselljusen ut till strålkastarna. (LED-strålkastare, som antingen är standard eller tillval beroende på utrustningsnivå, ersätter Xenon-strålkastarna). Luftintagen i den nedre delen av stötfångaren, har också fått en ny formgivning som accentuerar bilens bredd. En annan utseendemässig förändring är att radarsensorn för Adaptive Cruise Control ACC, som är standard i Sverige, inte längre är placerad (synligt) i det nedre luftintaget på stötfångaren, utan istället kommer att vara dold bakom VW-loggan i den övre kylargrillen.

Full-LED-bakljus som standard. Bakpartiet är också mer markant. Nu får alla versioner full-LED-bakljus. Till skillnad från de flesta andra LED-bakljus används inte konventionella glödlampor till någon av funktionerna. Toppversionen av full-LED-bakljusen (standard hos R och GTE och tillval för övriga) kommer att ha flytande blinkers. Denna version kan man se som en genomskinlig, vit LED-linje, som blir orange när den aktiveras.

Förfinad interiör. För interiören i nya Golf har Volkswagens? designavdelning “Colour & Trim” tagit fram nya, dekorpaneler i dörrarna, på instrumentbrädan och mittkonsolen, samt nya sätesklädslar.

Golf GTI. GTI-versionerna skiljer sig genom färgapplikationer, som matchar karaktären för respektive Golf-version, istället för den vanliga kromlisten i kylargrillen och strålkastarna, har Golf GTI den karaktäristiska röda listen i kylargrillen – som nu är förlängd och blivit ännu tydligare. Avgassystemets kromade ändrör har också fått större diameter.

Golf GTE. Precis som Golf GTI med de röda designelementen har senaste versionen av laddhybriden Golf GTE blå designelement.

Golf Sportscombi. Det breda modellsortimentet av olika Golf-versioner har av tradition alltid omfattat kombimodellen. En ny stötfångare bak gör att Sportscombi ser ännu längre och elegantare ut. Full-LED-bakljusen, som är standard även här passar perfekt in i den nya designen. Precis som Passat Sportscombi har vissa versioner av Golf Sportscombi också trapetsformade ”avgasutsläpp” i krom direkt integrerade i diffusorn.

Digital Golf – Active Info Display, geststyrning och online-tjänster

Digital instrumentering och geststyrning. Uppdateringen av Golf märks allra tydligast på insidan med ett helt nytt digitalt display- och reglagekoncept. Det är det första infotainmentsystemet med geststyrning i en Volkswagenmodell. Samtidigt är hela utbudet av infotainmentsystem uppdaterat. Det viktigaste kännetecknet är den nya designen och större pekskärmar. Som beskrivits ovan har toppversionen “Discover Pro”-modellen även geststyrning för första gången i Golf-klassen.

Active Info Display – den helt digitala kupén

Instrumentering för en ny generation. Active Info Display är ett helt digitalt centralinstrument i nya Golf med flera interaktiva funktioner. Alla instrument visas virtuellt på en 12,3" färgskärm. Navigeringsinformation kan visas i 2D eller 3D. Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan visa detaljerad information på ett exakt och interaktivt sätt.

Det finns fem olika informationsprofiler, där typen av information och grafik som visas ändras. Föraren kan välja mellan en av följande profiler: “Classic”, “Consumption & Range”, “Efficiency”, “Performance & Driver Assistance” och “Navigation”. "Navigation"-profilen är ett bra exempel på de interaktiva funktionerna i Active Info Display. Här har hastighetsmätaren och varvräknaren flyttats åt sidan för att ge mer plats för kartan i mitten. Information om körning, navigation och förarassistansfunktioner kan också integreras i de grafiska områdena för hastighetsmätaren och varvräknaren om man så önskar.

Information såsom telefonkontaktbilder och CD-omslag kan också visas på Active Info Display. Beroende på modell kan grafiken också anpassas. I Golf GTI till exempel används GTI-rött som en kontrastfärg, medan Golf GTE använder GTE-blått för att instrumenten ska matcha karaktären i övrigt. Active Info Display finns som tillval till alla versioner av nya Golf, som ett alternativ till analoga instrument.

Den senaste generationen av MIB – med geststyrning för första gången

Världspremiär. Det är världspremiär för geststyrning i kompaktklassen i och med debuten i den uppdaterade versionen av Golf. Funktionen kommer att finnas i toppversionen av det modulära infotainmentsystemet (MIB) – “Discover Pro”.

6,5 - 9,2" skärmar. Infotainmentsystemen i Golf är av en ny generation av MIB. Den viktigaste förändringen är att alla system nu har fått en ny design och större pekskärmar, även om namnen på infotainmentsystemen inte har ändrats. “Composition Media” som är standard i Sverige och “Discover Media” (inklusive navigation) har hittills haft 6,5"-skärmar. De har också ersatts av nya system med samma namn, men med 8,0"-skärmar. Upplösningen på 800 x 480 pixlar är oförändrad. 8,0"-skärmen på toppversionen “Discover Pro” (inklusive navigation) ersätts av en 9,2" pekskärm, där upplösningen har ökats från 800 x 480 till 1280 x 640 pixlar. Nya “Discover Pro” blir Volkswagens första infotainmentsystem som erbjuder både pek- och röststyrning med geststyrning förutom närhetssensorer – världspremiär för bilssegmentet.

Fakta om “Discover Pro”. “Discover Pro”-versionen har inte bara en 9,2" skärm med en upplösning som har ökat från 117 till 155 dpi, utan den har också fått en helt ny design. Till skillnad mot det tidigare 8,0" systemet, som användes i Golf, har hela fronten fått en elegant glasyta (gäller även för det nya “Discover Media”-systemet). Alla känselstyrda kontroller utförs via pekskärm och fem beröringsfria paneler på vänstra sidan av det nya infotainmentsystemet. Denna vertikala lista på vänster sida består av följande funktioner: "Meny", "Hem", "Av/På", "Volym upp" och Volym ner" - viktiga kommandon, eftersom föraren måste ha direkt tillgång till funktioner såsom justering av ljudvolymen. Samma sak gäller för den beröringsfria panelen "Hem", som innebär att föraren snabbt kan komma tillbaka till huvudmenyn - och därmed hemskärmen - från vilken undermeny som helst.

Individuellt konfigurerbar hemskärm. Till skillnad mot den tidigare versionen av “Discover Pro” kan föraren nu även konfigurera ”hemskärmen”. Precis som på en smartphone kommer systemet att gå tillbaka till den personanpassade hemskärmen, så fort som föraren berör "Hem"-knappen, oavsett vilken meny man befinner sig i.

Geststyrning. Geststyrning kan användas i flera olika menyer. Man behöver bara göra en svepande rörelse med handen för att flytta innehållet i den horisontella menyn åt vänster eller höger, så att föraren sedan kan skrolla genom huvudmenyn, byta radiostation, bläddra genom spellistor eller skrolla genom Picture Viewer eller album i mediabiblioteket (CoverFlow). Ett "ljussken" visar vilka alternativ som kan hanteras med geststyrning och hanteringen stöds av visuell interaktiv feedback. När den svepande rörelsen utförs och fungerar kan man även välja om man vill ha bekräftelse på detta med en ljudsignal.

Helt integrerad och maximalt kompatibel. “Discover Pro”-systemet omfattar även en förstärkare med en effekt på 4 x 20 watt, en DVD-spelare, två USB-portar (Apple-kompatibla), två SD-kortuttag, AUX-IN-ingång, en 10 GB SSD-Drive. Som tillval finns en backkamera, upp till två extra USB-uttag liksom ett extra gränssnitt för mobiltelefoner. Liksom tidigare är Bluetooth-handsfree med mediastreaming standard i Sverige. I den uppdaterade, nya Golf kan föraren eller framsätespassageraren som tillval få ett fack att enkelt lägga mobiltelefonen i fördelen här är att mobilen laddas och ansluts till bilens externa antenn induktivt – det vill säga utan sladdar (i enlighet med Qi-standard). Andra tillbehör som kan väljas som tillval är bland annat Car-Net-tjänsterna “App Connect” (standard i Sverige), “Security & Service” (nyhet för Golf) och “Guide & Inform”.

Mediastyrning. Med “Media Control”-appen erbjuder Volkswagen ett infotainment-gränssnitt för surfplattor (och smartphones). Appen kan användas för att enkelt och bekvämt styra många av funktionerna i infotainmentsystemet från en surfplatta eller mobil. Passagerarna kan enkelt ansluta sina surfplattor till “Discover Media” eller “Discover Pro” i infotainmentsystemet genom att använda bilens WiFi-hotspot. Systemen som kan styras är bland annat radio, alla ljud- och videokällor (t.ex. USB, CD, DVD, hårddisk) samt navigationssystemet. Informationen som visas på menyn är bland annat artist, album och skivomslag.
Standardfunktioner i navigationsmenyn kompletteras med en adressökningsfunktion, som utnyttjar internet och som också kan användas för att lägga in utvalda sökresultat som destinationer. Dessutom kan passagerarna i baksätet skicka kalenderhändelser och poster i adressboken från en surfplatta eller smartphone till infotainmentsystemet där de kan användas som destinationer för navigeringen. Det gör "Media Control" till en mobilfunktion i infotainmentsystemet och ett prisvärt, modernt underhållningssystem för baksätespassagerarna.

Volkswagen Car-Net – appar och onlinetjänster till Golf

App Connect. Detta är redan standard i Sverige på alla Golf-versioner och gör det möjligt att ansluta aktuella Apple- och Android-smartphones eftersom App Connect tillsammans med MirrorLink™ (Android) också kan integrera CarPlay™ (Apple) och Android Auto™ (Google) till bilens infotainmentsystem.

Security & Service. Från sommaren 2017 erbjuds "Security & Service"-paketet för Golf. Detta ger föraren möjlighet att få hjälp ute på vägarna i en mängd olika situationer. Där ingår till exempel tjänster som “Automatic Accident Notification”, “Breakdown Call” (Nödsamtal) och “Service Scheduling” (där föraren kan boka service på din verkstad). Breakdown Call gör det möjligt för föraren att använda infotainmentsystemet för att kontakta Volkswagen Emergency Call Centre, som sedan kan ordna snabb hjälp samtidigt som systemet skickar data om bilen och bilens position till nödhjälpstjänsten när föraren ringer för att be om vägassistans. Dessutom erbjuder “Security & Service” funktioner som online-övervakning av “Dörrar och Ljus” samt information om “Parkeringsposition” (via smartphone eller webbportal). En annan praktisk funktion är “Online Billarm”, som skickar ett varningsmeddelande till dig via Volkswagen Car-Net-appen på din smartphone eller via email om någon har försökt att bryta sig in i din bil.
Guide & Inform. “Guide & Inform” gör det möjligt att använda ett stort antal online-tjänster. Det innehåller en app för “Discover Media”-systemet och ett utökat utbud av appar för “Discover Pro”-systemet. De tjänster som finns för “Discover Media” är bland annat appar som “Online POI Search”, “Destination Import”, “Bränsleinfo” (plats och pris), “Nyheter”, “Parkeringsinfo” (plats och tillgänglighet), “Väder”, “Laddstationer” (för Golf GTE och e-Golf) och “Online Trafikinformation”. Tjänsten “Online Trafikinformation” gör det enklare att beräkna hur lång tid resan kommer att ta, eftersom navigationssystemet matas med data om trafikintensitet, köbildning och andra trafikstockningar. Informationen matas in i realtid i navigationssystemet så att den dynamiska vägledningen kan ta med aktuella data i beräkningen. De faktiska trafikmeddelandena kan man se i detalj via “Traffic”-menyn samtidigt som grafik och färgade markeringar på kartan som visas på skärmen ständigt lämnar aktuell information om trafiksituationen. “Online Traffic Information”-tjänsten kan därför hjälpa dig att undvika trafikstockningar i realtid. Utbudet av appar för “Discover Media”-systemet omfattar också Google Street View™, Google Earth™, “POI Voice Search” och “Online Map Update”.

Nya assistanssystem - högre säkerhet och komfort

Golf skyddar föraren, passagerarna och fotgängarna. Genom åren har Golf alltid demokratiserat innovationer. System som låsningsfria bromsar (ABS) och antisladd (ESC) och senare ett helt spektrum av förarhjälpsystem har erbjudits till miljoner människor över hela världen tack vare Golf. Golf var till exempel en av de första bilarna i kompaktklassen med adaptiva farthållaren Adaptive Cruise Control (ACC), Front Assist med City Emergency Brake, Lane Assist, Blind Spot Sensor, Rear Traffic Alert, Park Assist, Driver Alert System, backkamera, vägmärkesavläsning, multikollisonsbroms och släpvagnsstabilisering.
Uppdaterade Golf bevarar den här traditionen. Volkswagen utökar utbudet av förarassistanssystem i Golf med Traffic Jam Assist, nya Pedestrian Monitoring för Front Assist med City Emergency Brake, Trailer Assist, vilket är första gången någonsin som ett system för att backa med släp erbjuds för en bil i kompaktklassen. Det proaktiva skyddssystemet för passagerare (PreCrash) har också uppdaterats.

Golf kan köras delvis automatiskt. Genom att kombinera olika hjälpsystem är det för första gången möjligt att köra en Golf delvis automatiskt.

Lane Assist plus ACC. Lane Assist utgör grunden i det här system med aktiv filhållningsfunktion även i hastigheter under 60 km/h. Systemet styr inte bara emot för att korrigera om bilen oavsiktligen lämnar sitt körfält, utan den aktiva filhållningshjälpen håller också Golf i körfältets mitt eller i den position som föraren föredrar.

Traffic Jam Assist. ACC är också integrerad i Traffic Jam Assist som ett andra hjälpsystem. Med ACC sker nämligen inbromsning och acceleration helt automatiskt även i ryckig kötrafik i låga hastigheter. ACC och Lane Assist samverkar till funktionen Traffic Jam Assist, vilket innebär att systemet assisterar både i längdled och sidled. Bilen styr, accelererar och bromsar automatiskt, inom systemets gränser, men endast under förutsättning att föraren har händerna på ratten och deltar i styrningen för att när som helst kunna ingripa i den. Systemet ökar också säkerheten eftersom systemet hjälper föraren att undvika påkörningar bakifrån.

Emergency Assist – i en nödsituation stoppas Golf automatiskt

Golf känner av om föraren blir oförmögen att hantera situationen. Ett annat system där Lane Assist och ACC samverkar för att skapa ett nytt förarhjälpsystem är Emergency Assist: Så snart sensorerna upptäcker att föraren inte styrs, bromsas eller accelereras längre börjar systemet aktivera olika varningsåtgärder och om föraren förblir inaktiv bromsas bilen automatiskt. Varningsblinkers aktiveras automatiskt och Golf styrs försiktigt för att omgivande trafik ska bli varse den farliga situationen. ACC förhindrar bilen från att kollidera med framförvarande fordon. Slutligen bromsar systemet ner Golf till ett totalt stopp för att om möjligt undvika en allvarlig olycka.

Front Assist och City Emergency Brake – upptäcker fotgängare

Säkerhet i stan. Front Assist är ett system som varnar föraren och automatiskt bromsar ner bilen om det finns överhängande fara för en kollision. En av de ingående komponenterna i Front Assist är funktionen ”City Emergency Brake”. Den senaste versionen av Front Assist-funktionen kan inte bara upptäcka andra bilar, utan också fotgängare som går över gatan. Så snart som en fotgängare är i riskzonen varnar systemet föraren och sänker så småningom hastigheten på Golf automatiskt. Systemet är standard i Sverige.

Trailer Assist – halvautomatisk manövrering med släp

Att backa med släp är en barnlek nu. En annan nyhet i kompaktklassen är Trailer Assist. Idén bakom: Trailer Assist har utvecklats för att befria föraren från svåra manövrer när man backar med släp - att vrida ratten till vänster så att släpet går till höger och vice versa. Dessutom var också målsättningen att göra det lättare att backa rakt under längre sträckor. Med Trailer Assist går det nästan automatiskt. För att backa en Golf med släp in i en parkeringsficka eller en port behöver föraren bara stanna på en lämplig plats och lägga i backen. Systemet aktiveras med en enkel knapptryckning. Då visas den aktuella körvinkeln och möjliga körvinklar på i centralinstrumentet. Detta görs med hjälp av bildbehandlingsalgoritmer, som använder data från backkameran som övervakar och analyserar vinkeln mellan bilen och släpet. Med hjälp av reglaget till backspeglarna, som fungerar som en slags joystick, kan föraren själv välja vilken riktning släpet ska ta. Golf utför de styrkommandon som valts av föraren och föraren behöver bara sköta gas- och bromspedal. I vilken riktning bilen styrs hanteras av den elektromekaniska servostyrningen.

Park Assist 3.0 – halvautomatisk parkering och manövrering

Bromsas och styrs automatiskt. Park Assist gör det möjligt att parkera delvis automatiskt, både i parkeringsluckor längs med och vinkelrätt mot vägen. Dessutom kan systemet styra bilen ut ur parkeringsrutor. Rutor som ligger i vinkelrätt mot vägen klarar systemet också, för första gången i Golf, inte bara att man backar in i luckan, man kan också köra in i den framåt – också här halvt automatiskt.

Generation 1 och 2. Den första generationen av Park Assist hjälpte föraren att fickparkera automatiskt längs med vägen. Den andra generationen av Park Assist lade dessutom till backning in i parkeringsluckor som ligger i rät vinkel mot vägen. Dessutom kunde fickparkering ske i ännu mindre luckor än tidigare. Utöver detta kunde systemet automatiskt köra ut bilen ur en fickparkeringslucka.
Som nämnts ovan kan den tredje generationen av Park Assist, även köra bilen halvautomatiskt framåt in i parkeringsluckan. Tack vare systemets många olika funktioner kan Park Assist 3.0 vara till stor hjälp för föraren, särskilt i svåra trafiksituationer, eftersom parkeringsmanövern går mycket snabbare.

Proaktivt skyddssystem för passagerare (PreCrash) – största möjliga säkerhet

Var beredd. Golf var en av de första bilarna i klassen med ett proaktivt skyddssystem för passagerare (PreCrash). I den uppdaterade versionen av Golf har det proaktiva skyddssystemet för passagerare förfinats ytterligare. Det samverkar intelligent med Front Assist-systemet och reagerar på starka automatiska inbromsningar och akuta kollisionsrisker. I sådana kritiska situationer ger systemet bästa möjliga skydd åt passagerarna: Om systemet upptäcker risken för en olycka - till exempel genom att bromsarna aktiveras kraftigt eftersom det automatiska bromshjälpsystemet har aktiverats - kommer säkerhetsbältena i framsätet att förspännas automatiskt för att krockkudden och säkerhetsbältet ska ge bästa möjliga skydd. När en kritisk och instabil körsituation detekteras - till exempel en allvarlig överstyrning eller understyrning med ESC-aktivering - stängs sidofönstren och soltaket, tills det bara är en liten öppning. Orsaken till detta är att när fönstren och soltaket är nästan helt stängda ger huvud- och sidokrockkuddarna optimal energiupptagning och därmed bästa möjliga skydd.

Personanpassning – individuella inställningar sparas

Nyckeln fungerar som ditt ID. Antalet bekvämlighets- och förarassistanssystem ökar med varje ny bilgeneration. Som nämnts tidigare gäller detta i allra högsta grad för uppdaterade Golf. Många av dessa system kan justeras för olika förare av bilen. Det innebär att förarna hela tiden måste göra om sina personliga inställningar. Volkswagen har utvecklat en ny generation av personanpassning som förenklar detta radikalt. Systemet innebär att de individuella inställningarna för en förare kombineras med ett användarkonto, som sparas av bilen. Föraren kan öppna användarmenyn för att aktivera sitt eget användarkonto och på så sätt implementera sina egna inställningar. Föraren identifierar sig med hjälp av bilnyckeln, vilket sker när bilen är olåst. Därefter kan de första inställningarna aktiveras, så som justering av förarsätet, som nu kan sparas via minnesfunktionen. En översikt över personanpassningsalternativen i Golf, beroende på utrustningsnivå:

Ambientebelysning
ACC Adaptive Cruise Control
Front Assist
Infotainmentsystem (inkl mediabibliotek, navigation och telefon)
Inställningar av klimatanläggning
Centralinstrument
Lane Assist
Ljus och sikt (“leaving home” och “coming home”-funktioner, regnsensor och backspegel med automatisk avbländning)
Park Assist
Låsa/låsa upp
Blind Spot Monitor med Rear Traffic Alert
Förarsäte (säte med minnesfunktion)
Nya motorer och växellådor - TSI-bensinmotor sparar upp till 1,0 liter per 100 km

Nya TSI-motorer och ny 7-stegad DSG. Volkswagen har utökat motorfamiljen EA211 TSI: Nya turboladdade bensinmotorer med direktinsprutning gör sin debut i Golf. Lanseringen börjar med “1,5 TSI Evo” – en 4-cylindrig 150 hk turboladdad bensinmotor med aktiv cylinderstyrning (ACT) och effektiv direktinsprutning med common rail-teknik.
Nya 1,5 TSI Evo är pigg men har också en bra segdragningsförmåga: den utvecklar ett maximalt vridmoment på 250 Nm vid så lågt varvtal som 1500 1/min – vilket motsvarar Dieselmotorn 1,6 TDI i hittillsvarande Golf modellen. Bränsleförbrukning enligt NEDC, preliminära värden: 4,9 l/100 km (motsvarande 110 g/km CO2).
En BlueMotion-version av 1,5 TSI Evo med 130 hk är också på gång. Bränsleförbrukningen enligt NEDC för den här versionen kommer att vara 4,6 l/100 km (104 g/km CO2). 130 hk versionen utvecklar ett maximalt vridmoment på 200 Nm vid bara 1400 1/min.
De enastående egenskaperna för dessa högteknologiska motorer har uppnåtts med innovativ teknik: bland annat en ny förbränningscykel (utvecklad ur den så kallade Miller-cykeln) och en turboladdare med variabel turbingeometri (VTG), det senare en teknologi som tidigare oftast återfunnits på Dieselmotorer. För första gången erbjuder också 1,5 TSI Evo med 130 hk en utökad frihjulsfunktion när motorn är inaktiv – det innebär att TSI motorn stängs av när föraren släpper gaspedalen. En sådan deaktiveringsfunktion för förbränningsmotorn har tidigare enbart förekommit i hybridbildar. Den utökade frihjulsfunktionen, som är standard i 1,5 TSI Evo med 130 hk, minskar bränsleförbrukningen under verklig körning med upp till 0,4 l/100 km. Frihjulsfunktionen tillsammans med de andra tekniska innovationerna ger 1,5 TSI Evo med 130 hk en reducering av bränsleförbrukningen med upp till 1,0 l/100 km, beroende på körstil.

GTI-modeller med förbättrad prestanda. Volkswagen har också förbättrat prestanda för Golf GTI-modellerna med denna uppdatering. Med 230 hk (en ökning med 10 hk) är standardversionen nu lika stark som den tidigare Performance-versionen, medan effekten för nya Golf GTI Performance (den version som kommer erbjudas i Sverige) har ökats till 245 hk.

Ny 7-stegad DSG. Volkswagen har också utvecklat en ny effektiv 7-stegad DSG-växellåda (dubbelkopplingsväxellåda). Nya DSG kommer efterhand att ersätta alla 6-stegade DSG-växellådor som används i Golf idag, vilket kommer att bidra till lägre CO2-utsläpp.
38.5°
0

Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf

Först i sin klass med geststyrning

Spotify, Epic och andra ska slåss mot Apple tillsammans
Drar igång "Coalition for App Fairness"

Några av världens lite mer kända tjänster och företag har nu slutit sig samman för att tillsammans strida mot Apples avgifter i App Store. Det handlar om några av Apples och App Stores största kritiker som nu drar igång "Coalition for App Fairness" och bland grundarmedlemmarna återfinns bland andra Epic Games, Spotify, Basecamp, Match Group (Tinder), Tile samt Deezer. "Coalition for App Fairness" hoppas kunna skapa ytterligare uppmärksamhet kring Apples avgifter i App Store och har för tillfället tre huvudfrågor. Förutom frågan om Apples 30-procentiga avgift på allt som säljs i App Store eller appar som distribueras via App Store så vill man även att det ska bli möjligt för konkurrerande app-butiker att kunna distribuera appar till iOS. Förutom det så vill man se en granskning om Apple använder sin dominans för att ge sina egna appar fördelar gentemot konkurrerande appar. "Coalition for App Fairness" hoppas nu att andra företag och tjänster som distribuerar appar via App Store ansluter sig till dem för att kanske få Apple att ändra på sina regler i App Store. Tumnagel
36.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Baldur's Gate 3 skjuts upp igen
6 oktober är nya budet för early access-versionen

Early access-versionen av Baldurx27s Gate 3 skulle egentligen släppas i slutet av augusti, men när slutet av augusti nåddes meddelade Larian att de behövde mer tid med spelet och release skulle ske en månad senare. Nu, en månad senare, har vi fått ett liknande meddelande, men den här gången verkar uppskjutet bara vara någon vecka och spelet planeras nu att släppas 6 oktober. Enligt Larian Studios ska pinnen i hjulet vara stabiliseringsproblem och den extra tiden ska läggas på att lösa sådant. Förhoppningsvis är det bara finputs som behövs göras och att det inte blir några fler uppskjut. Så, Baldurx27s Gate 3 kommer släppas som early access-titel 6 oktober på Steam, GOG.com samt via Stadia. Ovan har ni den senaste videon från Larian där utvecklarna pratar om relationer i spelet. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Här är Peugeot 508 Sport Engineered
Laddhybrid med 360 hästar

I februari förra året presenterade Peugeot konceptbilen 508 Sport Engineered - en laddhybrid med 400 hästar. Konceptet såg tämligen färdigt ut för produktion och nu visar man den i detta utförande - fast effekten har sjunkit till 360 hästar. Vridet ligger dock på 520 newtonmeter så den här pjäsen flyttar säkerligen på sig rätt bra ändå. Effekten gör denna modell till Peugeots mest kraftfulla produktionsbil någonsin. 0-100 km/h ska gå på 5,2 sekunder och toppfarten ligger på 250 km/h. På bara el ska man kunna köra upp till 4,2 mil. Via en laddbox ska man kunna ladda fullt på två timmar. Bilen går att få i färgerna Selenium Gray, Perla Nera Black eller Pearl White. Fälgarna mäter 20 tum och innanför dessa sitter skivor som mäter 380 millimeter. Vad 508 Sport Engineered kostar och när den lanseras får vi tyvärr inte reda på just nu. Tumnagel
38.7°
+
Bobby Green
0

Epic: Var varsam med iOS 14-uppdatering om ni vill lira Fortnite
Se till att ha nog med lagring på telefonen

iOS 14 har blivit tillgänglig för iPhone-användare och den nya mjukvaran erbjuder trevligheter som widgets på hemskärmen, möjlighet att sortera appar och lite annat smått och gott. Lirar du Fortnite på telefonen så kan det dock vara en bra idé att avvakta med uppdateringen. Epic Games har meddelat att uppdatering av spelet kan försvinna från telefonen om man inte är uppmärksam under processen. Mer specifikt gället detta: Om du vill installera iOS 14 på din iPhone men har för lite utrymme kvar så kommer systemet fråga om du vill temporärt ta bort appar från telefonen för att få plats med uppdateringen. Om man missar att klicka nej är risken hög att Fortnite, vilket tar en hel del utrymme, tas bort och då är det inte längre möjligt att ladda ner spelet på nytt. Inte ens via App Store-historiken. Har man utrymme nog för uppdateringen så är det cool beans. Tumnagel
36.3°
+
André Stray
0

Dave Lee tycker till om RTX 3090
En regelrätt best

Nu har RTX 3090 börjat säljas och det verkar även som att även embargot för åsikter om det massiva grafikkortet har släppt. Dave Lee har lagt vantarna på ett exemplar och har släppt en liten recension av kortet där han bland annat jämfört det med Titan RTX. För att göra en kort historia kortare är RTX 3090 ett rätt vasst kort som levererar runt 20 procent snabbare 3D-rendering tack vare den stora mängden videominne. Gaming i 8K verkar också vara rätt flådigt, men Dave ifrågasätter nödvändigheten att spela i så hög upplösning då spelaren till stor del fokuserar på gameplay och vad man siktar på. Nvidia Geforce RTX 3090 har nu släppts i butik och priset ligger på mellan 16.000 och 20.000 kronor beroende på vilken version man vill ha. (jämför priser) Glöm inte bara att det kan vara värt att också kika på större chassi. Mer RTX 3090-snack från LinusTechTips nedan. Där hittar ni även lite åsikter från våra vänner på Sweclockers och här nere till vänster har ni länk till deras recension i textform. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Ny trailer för The Undoing
Har premiär 25 oktober på HBO

The Undoing skulle egentligen haft premiär i våras men HBO bestämde sig för att skjuta upp premiären till i höst i stället. Nu är det bara en månad kvar tills det hela drar igång och för att upplysa allmänheten om detta har HBO släppt en ny trailer för serien. I The Undoing får vi träffa Grace och Jonathan Fraser, spelade av Nicole Kidman och Hugh Grant, vars liv vänds upp och ner när en person hittas våldsamt mördad. 25 oktober har The Undoing premiär på HBO och nya avsnitt lär skickas upp på HBO Nordic dagen efter. Tumnagel
37.2°
+
André Stray
0

BMW:s första eldrivna M-bil kommer nästa år
i4 M kommer dock inte klå vanliga M4

Innan året är slut väntas BMW presentera den helt nya elbilen i4. Även om den har en 4:a i namnet så handlar det om en sedan-modell och nu får vi reda på att den här kommer att bli den första eldrivna modellen som erbjuds i M-version. i4 M som den troligtvis heter kommer dock inte att utmana sitt prestandasyskon M4 utan vara snäppet tamare. Det har tidigare snackats om att i4 får dubbla elmotorer som tillsammans ger 530 hästar. Det ska räcka för att kunna ta sig från 0-100 km/h på runt fyra sekunder. Det här gäller alltså den vanliga versionen, i4 M lär bli ännu vassare. Nyligen presenterade M4 har som mest 510 hästar och går som snabbast 0-100 km/h på 3,9 sekunder. Hur man har tänkt att i4 M ska prestera sämre än M4 återstår att se men prestanda handlar ju som vi alla vet inte bara om att åka snabbt rakt fram. Tumnagel
38.5°
+
Bobby Green
0

Mer lagring i Xbox Series X | S kostar 220 dollar
Snabbt, men dyrt!

Xbox Series X och Series S kommer släppas 10 november och konsolerna kommer erbjuda 1TB respektive 512GB SSD-lagring. I och med att storleken på spel ser ut att bara bli större, så kan det vara bra att utöka lagringsutrymmet en aning. Microsoft har tidigare meddelat att de kommer släppa ett tillägg till konsolerna som ger dig 1TB extra SSD-lagring via en extension-port på konsolens baksida. Vad den extra lagringen kommer kosta har varit okänt, men nu verkar priset i USA spikat och jänkarna kommer få pröjsa 220 dollar för extra lagring. Hur priset i Sverige kommer se ut är för tillfället okänt, men vi väntar oss att prislappen ligger på mellan 2500-3000 kronor. Tumnagel
33.3°
+
André Stray
0

MWC 2021 skjuts upp till sommaren
Och MWC Shanghai drar igång i februari

I år blev det ingen mobilmässa i Barcelona av ganska förklarliga skäl och anordnarna GSMA har jobbat febrilt med att styra upp nästa års upplaga av mässan. Nu har GSMA meddelat att de spikat nya datum för mobilmässan nästa år och mobilmässan kommer hållas under sommaren i stället för i slutet av februari. Mer specifikt kommer MWC 2021 anordnas från 28 juni till 1 juli och förhoppningsvis kommer världen ha återgått till någon form av normalitet tills dess. Även systermässan MWC Shanhai har fått lite nya datum och kommer hållas 23 till 25 februari. Tumnagel
37.1°
+
André Stray
0

Peacemaker får en egen tv-serie
HBO gör spinoff på The Suicide Squad

Det är nästan ett år kvar till The Suicide Squad har premiär. Redan nu står det dock klart att det kommer åtminstone en spinoff på den kommande DC Comics-filmen som regisseras av James Gunn. HBO meddelade igår att de kommer att producera en tv-serie som Suicide Squad-medlemmen Peacemaker. I The Suicide Squad spelas Peacemaker av John Cena och han kommer även att spela rollen i den kommande tv-serien. Peacemaker kommer även produceras och delvis att regisseras av James Gunn. Gunn säger i ett pressmeddelande om den kommande Peacermaker-serien på HBO: "’Peacemaker’ is an opportunity to delve into current world issues through the lens of this superhero/supervillain/and world’s biggest douchebag. I’m excited to expand ‘The Suicide Squad’ and bring this character from the DC film universe to the full breadth of a series. And of course, to be able to work again with John, Peter, and my friends at Warner Bros. is the icing on the cake." När vi kan få se Peacemaker på HBO finns det än så länge inga uppgifter om. Det lär dock antagligen inte ske innan The Suicide Squad har premiär 6 augusti nästa år. Tumnagel
36.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lynk & Co presenterar elbilskonceptet Zero
Bygger på en helt ny plattform

Efter en teaser är nu Lynk & Cos första helt eldrivna bil Zero presenterad, dock bara som ett koncept för tillfället. Bilen bygger på Sustainable Experience Architechture som är en helt ny plattform framtagen för Geelys alla nya elbilar. Andra biltillverkare kan köpa SEA-plattformen om de vill och använda den till sina egna fordon. Man ska kunna använda den till både personbilar och transportbilar och det går att få in framhjulsdrift, bakhjulsdrift eller fyrhjulsdrift. Batteripacken som stoppas in ska klara upp till 70 mil enligt NEDC-cykeln på en laddning. Produktionsversionen av Zero ska lanseras någon gång nästa år. Designen har ritats fram i Göteborg och tillverkningen kommer att ske i Kina. Zero har en räckvidd på 70 mil enligt NEDC-cykeln och premiärvisningen kommer att ske på Beijing Auto Show senare denna vecka. Bilen ska göra 0-100 km/h på under fyra sekunder och kunna uppdateras over-the-air. Tumnagel
44.1°
+
Bobby Green
0

Ingen gratis next gen-uppgradering för Spider-Man
Sony klargör situationen

Såhär i next gen-tider är det många utvecklare som planerar att släppa uppdateringar till sina spel så att de ser ut och rullar bättre på de kommande konsolerna. Vissa titlar kommer kort och gott får en gratisuppdatering som gör att spelen drar nytta av den extra krämen de nya konsolerna har att erbjuda medan andra kommer sälja next gen-version av spelet som man får pröjsa för. Hur läget ser ut med Marvelx27s Spider-Man från 2018 har varit lite oklart och situationen beskrivs lättast som meckig. Spider-Man: Miles Morales kommer bli en releasetitel till PS5 och vid sidan av den fristående expansionen kommer en Ultimate Edition erbjudas där spelare även får tillgång till den uppfräschade versionen av originalspelen. Frågan om huruvida ägare av PS4-versionen skulle få tillgång till PS5-versionen utan extra kostnad har ställts om och om igen, men nu har Sony gett svar på tal. PS4-versionen kommer inte gå att uppgradera till PS5-versionen, utan vi kommer få lägga ut kosing för att ta del av nymodigheterna. Mer specifikt skriver Sony detta: Marvel’s Spider-Man: Remastered is an enhanced version of Marvel’s Spider-Man, and is included as part of Marvel’s Spider-Man: Miles Morales Ultimate Edition for the PlayStation 5. In addition, players who purchase Marvel’s Spider-Man: Miles Morales on PlayStation 4 can upgrade at no additional cost to the PS5 version of Marvel’s Spider-Man: Miles Morales and can take advantage of a paid-upgrade to download Marvel’s Spider-Man: Remastered. There are no plans currently to offer Marvel’s-Spider-Man: Remastered as a standalone. Players with a copy of Marvel’s Spider-Man for PS4 can purchase Marvel’s Spider-Man: Miles Morales Ultimate Edition to experience Marvel’s Spider-Man: Remastered on PS5. Marvel’s Spider-Man for PS4 also will be backwards compatible on PS5. Så, för att klargöra. Eller försöka i alla fall: - Ägare av PS4-versionen av Spider-Man kan endast lira den uppgraderade versionen av spelet genom att köpa Ultimate Edition, men dessa kommer kunna lira PS4-versionen på PS5 tack vare bakåtkompatibilitet. - Köpare av Ultimate Edition till PS4 kommer få PS5-versionen av Miles Morales-delen utan extra kostnad, men för att lira den uppgraderade versionen av Spider-Man måste du lägga ut extra kosing, runt 20 dollar. - Om du köper Miles Morales till PS5 och äger Spider-Man till PS4 kommer du också få möjlighet att köpa PS5-uppgraderingen av originalspelet för 20 dollar. Tumnagel
30.9°
+
André Stray
0

Trailer för Truth Seekers
Nick Frost jagar spöken

Tidigare i somras fick vi en första titt på den kommande serien Truth Seekers som kommer ha premiär senare i höst på Prime Video. Nu har en ordentlig trailer för serien släppts som visar lite mer av vad vi kan vänta oss av serien. I Truth Seekers får vi möta en grupp individer som granskar övernaturliga fenomen som stöter på en rätt dödlig konspiration. I serien medverkar bland annat Nick Frost, Simon Pegg och Malcolm McDowell. Truth Seekers släpps 30 oktober på Amazon Prime Video. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Strava delar din position till alla som default
Det känns ju mindre okej

Det verkar som om den populära träningsappen Strava delar med sig av användarnas positioner automatiskt om detta inte stängs av i användarens inställningar för kontot. Det var en twittrare som av en händelse upptäckta att Stravas så kallade flyby-funktion började skicka information om andra löpare han mötte på sin träningsrunda. När twittraren undersökte detta lite närmare upptäckte han att Flyby och andra av Stravas positioneringsfunktioner delar användarens position och annan data som default, något ni kan kolla in på skärmdumpen här nedanför från mitt eget konto. Använder du själv Strava och inte är så sugen på att dela med dig av din position till andra så kan det vara läge att logga in på ditt Strava-konto och ändra de inställningarna. Tumnagel
23.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Lite gameplay från medeltida stadsbyggaren Manor Lords
Visar upp grundmekanikerna

Enmansstudion Slavic Magic har släppt en ny video från det läckra Manor Lords där enmansgänget går igenom några av de saker vi kommer få göra i spelet. Mer specifikt fokuseras det på själva byggandet, handel och militärrekrytering. Manor Lords kommer släppas i sinom tid som Early Access-spel på Steam, men när det kommer ske är okänt. Det är dock möjligt att wishlista spelet på Steam och länk dit har ni här nere till vänster. Tumnagel
43.7°
+
André Stray
0

Wikipedia ska få ny design
Den nuvarande har hängt med i över tio år

Wikimedia, den ideella organisationen som driver det globala uppslagsverket Wikipedia, meddelade igår att Wikipedia kommer att få ett nytt utseende det kommande året. Det är första gången på över ett årtionde som Wikipedia får en större omdesign och Wikimedia planerar att implementera förändringarna i designen under det kommande året. I den nya designen för desktop-versionen av Wikipedia ingår bland annat en logotyp med ny disponering på sidan, en sidomeny som går att fälla ut och in, omdesignade innehållsförteckningar och mycket annat. Delar av Wikipedias nya design har redan börjar implementeras och arbetet med detta kommer att fortsätta det kommande året samtidigt som den nya designen testas. Wikimedias förhoppning är att alla världens Wikipedia-sidor ska ha fått den nya designen i slutet av 2021 i samband med att Wikipedia firar 20 år på nätet. Tumnagel
43.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft satsar på holografisk lagring i molnet
Project HSD vill bli ett komplement till Azures hårddiskar

Under andra dagen på Microsofts utvecklarkonferens Ignite så visade företaget upp en lösning för att lagra holografisk data som man håller på och utvecklar. Microsoft kallar det för "Project HSD" (Holographic Storage Device) och tanken är att data från Microsofts molnplattform Azure ska lagras i det tredimensionella lagringsmediet. Holografisk lagring presenterades redan på 1960-talet men än så länge har det inte fått något större genomslag på grund av det varit dyrt och komplicerat att använda på ett effektivt sätt. Microsoft tror dock att tiden kan vara mogen för att börja lagra data holografiskt och skriver: "Today, we can leverage commodity high-resolution cameras and modern deep learning techniques to shift the complexity into the digital domain. This lets us use simpler, cheaper optics without pixel matching and compensate for the resulting optical distortions with commodity hardware and software." I videoklippet ovan förklarar Microsoft lite närmare hur holografisk lagring fungerar. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Uncle Ben's byter namn och logga
Var för rasistiskt och stereotypiskt

Snart får ni leta efter Benx27s i hyllorna när ni ska ha snabbris eller liknande. Namnet Uncle Benx27s som har funnits i 70 år kommer nämligen att försvinna efter många år av kritik att både namnet och loggan är för rasistiskt och stereotypiskt. Bilden på den svarta mannen med fluga kommer således att försvinna från paketen och i marknadsföringskampanjer. Fiona Dawson som är Mars Food global president of multisales and global customers säger följande om beslutet: "Over the past several weeks, we have listened to thousands of consumers, our own associates and other stakeholders from around the world. We understand the inequities that were associated with the name and face of the previous brand, and as we announced in June, we have committed to change." Andra som den senaste tiden har ändrat sina namn av samma anledning är bland annat det amerikanska fotbollslaget Washington Redskins och det svenska hockeylaget Frölunda Indians. Eskimo Pie och Geechie Boy Mill är också två varumärken som kommer att ändra sina namn och Quaker Oats kommer att lägga ned sitt varumärke Aunt Jemima. Tumnagel
12.6°
+
Bobby Green
0

Ny animerad video till Ozzy Osbournes Crazy Train
All aboard!

Det är nu hela 40 år sedan som Ozzy Osbourne släppte debutplattan Blizzard of Ozz. På skivan finns bland annat den briljanta låten Crazy Train med och den har nu inför jubileet uppdaterats med en ny animerad musikvideo. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Rapparen som började laga mat
Fick styra om lite på grund av pandemin

Hugh Augustine är en rappare från Los Angeles. När hans turné blev inställd på grund av pandemin bestämde han sig för att istället börja laga lite käk. Tillsammans med sin kusin begav han sig in i köket för att ta fram hälsosamma och prisvärda plantbaserade maträtter som alla ska kunna njuta av. Han lagar och säljer maten från sitt hem i Baldwin Hills. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

David Byrnes Broadway-show kommer till HBO
American Utopia har premiär i oktober

American Utopia är en amerikansk konsertfilm regisserad och producerad av Spike Lee. Det hela är ett live-framträdande av en Broadway-show som hämtar inspiration från David Byrnes album med samma namn. Premiär på HBO den 17 oktober. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Kit Kat finns i över 400 stycken olika smaker
Yasumasa ser till att komma på nya hela tiden

1973 lanserades Kit Kat i Japan. De chokladbeprydda kexen har sedan dess dykt upp i mängder av olika smaker, och det verkar aldrig ta slut på idéer kring vad man ska stoppa i dem. Enligt Yuji Takeuchi som är marknadsansvarig för Nestlé Japan har över 400 olika smaker på Kit Kat tagits fram. Yasumasa Takagi är konditorn som ser till att komma på nyheterna och i det här klippet får vi se mer av hur han jobbar. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Sunt friluftsliv med John Mayer
I Jedediah Smith Redwoods State Park

The Atlantic och Land Rover skickade ut artisten John Mayer till Jedediah Smith Redwoods State Park där han fick visa lite hur fantastisk naturen faktiskt är, om du nu inte visste det redan. Tumnagel
81kg
+
Bobby Green

Ny glass från Sia
Salt karamell

Glass blandat med salt karamell är svårslaget så därför är det kanske inte en överraskning att Sias nya tillskott innehåller just detta. Vår Finaste Salt Karamell heter smaken och den innehåller krämig gräddglass av Dulce de Leche, kolakräm och krispiga kolabitar. Glassen släpps i butik från vecka 40. Tumnagel
113kg
+
Bobby Green

Äppelcider med smak av björnbär
Det här Kopparberg Dark Halloween

Lördag den 31 oktober firas Halloween och inför detta har Kopparberg tagit fram en ny alkolholfri cider. Den kallar man kort och gott för Dark Halloween och det är en äppelcider som har smak av björnbär. Designen på burken som rymmer 440 milliliter knyter an till myten om den hemsökta Stora Gården i Kopparberg. Du ska hitta den nya smaken i matbutikerna nu. Tumnagel
99kg
+
Bobby Green

Resort bestående av solcellsbeprydda lyxbåtar
Verkar ju rätt så trevligt

Silent Resorts är en ny typ av resort där besökarna bor i lyxiga båtar försedda med solceller på taket. Båtarna är byggda av det österrikiska företaget Silent Yachts och tanken är alltså att man bor i såna här på resorten. Skulle man vilja ta sig en tur är det bara att kasta loss och köra iväg med den tillfälliga bostaden. Båtarna ligger kring en flytbrygga och i mitten av denna finns ett litet klubbhus man kan hänga vid. Allt man behöver ska dock finnas ombord på båtarna. När det här konceptet kan vara igång och bjuda in gäster återstår att se. Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Minttu som smakar kanelbulle
Lanseras imorgon

Minttu har den senaste tiden presenterat ett gäng skojiga smaker på sin dryck. Den senaste som ska smaka kanelbulle lanseras imorgon. Kanske ett perfekt tillbehör till den vanliga kanelbullen på kanelbullens dag som firas den 4 oktober. Endast 200 stycken flaskor kommer att finnas i Systembolagets beställningssortiment och priset för en som är på 50 centiliter är 193 kronor. Alkoholhalten ligger på 30 procent. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Deltagarna i På spåret 2020
Har premiär den 27 november

Fredagen den 27 november klockan 20.00 har en ny omgång av TV-programmet På spåret premiär på SVT1. Nu får vi reda på vilka deltagarna är. Sex stycken nya par gör entré i burarna medan tre stycken lag återvänder. Lagen är Sanna Lundell & Plura Jonsson, Frida Boisen & Hamid Zafar, Farah Abadi & Johan Glans, Dilan Apak & Moa Lundqvist, Magdalena Forsberg & Claes Elfsberg, Marianne Ahrne & Anders "Ankan" Johansson, Tomas Alfredson & Ernst Billgren, Irena Pozar & Patrik Arve, Emma Molin & Hanna Dorsin. En släppfilm kring deltagarna finns att se på länken nedan. Läs mer om lagen i pressmeddelandet. Tumnagel
123kg
+
Bobby Green

Två nya juicer från God Morgon
Sun Power och Berry Protect

Juice-tillverkaren God Morgon lanserar nu två stycken nyheter i kyldisken. Man beskriver juicerna som funktionella med innehåll av vitaminer och antioxidanter. Sun Power innehåller pressad solmogen apelsin, äpple, morot, yuzu och vitamin C och D. Berry Protect innehåller pressat äpple, blåbär, hallon och acerola och vitamin C och E. Båda rullas ut hos Ica och City Gross den här månaden och för en flaska på 0,85 liter får man betala 26,90 kronor. Tumnagel
83kg
+
Bobby Green

Spiller - Groovejet (If This Ain't Love)
Fredagsklassikern

Vad hände egentligen för 20 år sedan? Jo, det ska jag tala om. Spiller släppte låten Groovejet (If This Ainx27t Love) med fantastiska Sophie Ellis-Bextor på sång och jag kan inte minnas hur många gånger jag har spelat den. Nu kom den tillbaka till mig igen efter en stunds frånvaro men den håller fortfarande. Grattis på fredag! Tumnagel
103kg
+
Bobby Green