m
Innehåller annonslänkar
Dagens deal, utvald av Feber!
Våra bästa Black Friday-tips är här!
Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf

Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf
Först i sin klass med geststyrning

Bil / Volkswagen

Läckta bilder på uppdaterade Volkswagen Golf delade vi med oss av tidigare i dag, nu är bilen presenterad i Tyskland och således kommer bra bilder och mer information. Men som vi kunde se innan är det inget revolutionerande det handlar om direkt, utan en diskret facelift. Volkswagen skryter dock med att bilen är den första i sin klass med geststyrning - du kan alltså vifta med händerna inuti bilen för att utföra olika kommandon. Uppdateringen kommer till Golf, Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi.

Under huven dyker det upp lite nya motorer, bland annat en helt ny turbomatad bensinfyra som kallas för 1,5 TSI Evo. Den ger 150 hästar och har aktiv cylinderstyrning (ACT). En BlueMotion-version på denna med 130 hästar kommer senare. Förutom detta har GTI fått mer pulver och toppversionen ger numera 245 hästar. Efterhand kommer en ny sjustegad DSG-låda att ersätta alla dagens sexstegade DSG.

LED-strålkastare finns som tillval och LED-bakljus är standard oavsett version eller modell. R och GTE får även flytande blinkers bak som snyggar till rumpan ännu mer. Finns som tillval till övriga versioner också. Bilen får även lite fler förarassistanssystem än tidigare och dessa är Traffic Jam Assist, nya Pedestrian Monitoring för Front Assist med City Emergency Brake och Trailer Assist som hjälper dig när du ska backa med släp.

På insidan hittar vi infotainmentsystemet Discover Pro som har en skärm på 9,2 tum och som alltså kan styras med hjälp av handgester. Du kan med en svepande rörelse bland annat bläddra bland menyerna, byta radiostation eller skrolla genom bilder.

Förförsäljningen av "nya" Golf drar igång vid månadskiftet och då släpps även priserna. De första bilarna kommer i slutet av första kvartalet 2017. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för uppdaterade Volkswagen Golf

Golf är den första bilen i sin klass med geststyrning
Teknik från premiumsegmentet: avancerat infotainmentsystem med den största bildskärmen i klassen
Ny effektiv bensinmotor 1,5 TSI Evo med aktiv cylinderstyrning (ACT)
Viktiga fakta - uppdateringen av Golf i korthet

Världspremiär: Volkswagen uppdaterar Golf, Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi.
Infotainmentsystemet "Discover Pro" med geststyrning som är framtidens gränssnitt, erbjuds för första gången i klassen.
Hela utbudet av infotainmentsystem förnyat med bland annat större pekskärmar.
Utbudet av Car-Net online-tjänster har utökats: "Guide & Inform" samt "Security & Service" för modeller med navigationssystem.
Förarassistenssystemen är utökade för första gången med bland annat Traffic Jam Assist och Emergency Assist,
Ny generation av TSI bensinmotorer: 1,5 TSI Evo med bland annat aktiv cylinderstyrning (ACT) gör debut.
Extra prestanda för Golf GTI: 245 hk.
En nyutvecklad 7-stegad DSG-växellåda kommer efterhand att ersätta alla 6-stegade DSG-växellådor för Golf.
Uppdaterad design med bland annat full-LED-bakljus, och flytande blinkers på toppversionen.
LED-strålkastare ersätter alla Xenon-strålkastare.
Volkswagen uppdaterar Golf - den mest framgångsrika modellen i företagets historia. Förutom nya motorer, förändrad design och nya förarassistanssystem har stort fokus lagts på infotainmentsystemen. Som första bilmodell i klassen kan toppversionen av infotainmentsystemen "Discover Pro" manövreras med geststyrning. Med en 9,2"-skärm bildar den en konceptuell enhet tillsammans med den det digitala centralinstrumentet ”Active Info Display”, som också är ett nytt tillval för Golf.

Utbudet av Car-Net online-tjänster och appar har också utökats. Uppdateringen av Golf, som idag har sålts i mer än 33 miljoner exemplar, innebär också en ny standard för förarassistanssystem i kompaktklassen. Innovationer som City Emergency Brake med fotgängarigenkänning ”Pedestrian Monitoring”, nya Traffic Jam Assist (delvis automatiserad körning i hastigheter upp till 60 km/h) och Emergency Assist, som också är nytt för segmentet, ökar säkerheten markant.

Uppdateringen omfattar också nya motorer: En helt ny turboladdad bensinmotor “1,5 TSI Evo” – en 150 hk 4-cylindrig turbo med aktiv cylinderstyrning (ACT). Denna kommer att följas av en BlueMotion-version som levererar 130 hk. Volkswagen har också ökat prestandan för Golf GTI: Den nya toppversionen ger nu hela 245 hk. En ny 7-stegad DSG-växellåda kommer efterhand att ersätta den 6-stegade DSG-växellådan i Golf.

En uppdaterad exteriör design ger ett kraftfullare intryck än tidigare. Bland förändringarna kan nämnas nya stötfångare fram och bak, nya halogen-strålkastare med LED-varselljus, nya full-LED-strålkastare istället för Xenon-strålkastare, nya LED-bakljus – som blir standard på alla versioner av Golf – samt nya fälgar och lackfärger. Interiören på Golf årsmodell 2017 har också uppgraderats med bland annat nya material. Antalet versioner för Golf-modellerna är samma som tidigare.

Den svenska marknaden

Sedan lanseringen 1974 har det sålts över 441 000 exemplar av Golf på den svenska marknaden. De senaste fyra månaderna, juli-oktober, har Golf toppat statistiken över de mest registrerade bilmodellerna i Sverige.

Den svenska förförsäljningen av uppdaterade Golf startar preliminärt vid månadsskiftet november/december 2016. I samband med försäljningsstarten kommer priserna att släppas och mer information komma om modellprogram och utrustningsnivåer. De första bilarna beräknas komma till Sverige i slutet av första kvartalet 2017.

Fakta om designen - spännande förbättringar av en ikon

Markant front. Nya detaljer gör designen av Golf ännu tydligare. Särskilt kombinationen av kylargrillen och strålkastarna, som rundar av på ett elegant sätt. Den nedre kromlisten sträcker sig som ett kromelement (lackerad i rött på GTI och i blått på GTE) via LED-varselljusen ut till strålkastarna. (LED-strålkastare, som antingen är standard eller tillval beroende på utrustningsnivå, ersätter Xenon-strålkastarna). Luftintagen i den nedre delen av stötfångaren, har också fått en ny formgivning som accentuerar bilens bredd. En annan utseendemässig förändring är att radarsensorn för Adaptive Cruise Control ACC, som är standard i Sverige, inte längre är placerad (synligt) i det nedre luftintaget på stötfångaren, utan istället kommer att vara dold bakom VW-loggan i den övre kylargrillen.

Full-LED-bakljus som standard. Bakpartiet är också mer markant. Nu får alla versioner full-LED-bakljus. Till skillnad från de flesta andra LED-bakljus används inte konventionella glödlampor till någon av funktionerna. Toppversionen av full-LED-bakljusen (standard hos R och GTE och tillval för övriga) kommer att ha flytande blinkers. Denna version kan man se som en genomskinlig, vit LED-linje, som blir orange när den aktiveras.

Förfinad interiör. För interiören i nya Golf har Volkswagens? designavdelning “Colour & Trim” tagit fram nya, dekorpaneler i dörrarna, på instrumentbrädan och mittkonsolen, samt nya sätesklädslar.

Golf GTI. GTI-versionerna skiljer sig genom färgapplikationer, som matchar karaktären för respektive Golf-version, istället för den vanliga kromlisten i kylargrillen och strålkastarna, har Golf GTI den karaktäristiska röda listen i kylargrillen – som nu är förlängd och blivit ännu tydligare. Avgassystemets kromade ändrör har också fått större diameter.

Golf GTE. Precis som Golf GTI med de röda designelementen har senaste versionen av laddhybriden Golf GTE blå designelement.

Golf Sportscombi. Det breda modellsortimentet av olika Golf-versioner har av tradition alltid omfattat kombimodellen. En ny stötfångare bak gör att Sportscombi ser ännu längre och elegantare ut. Full-LED-bakljusen, som är standard även här passar perfekt in i den nya designen. Precis som Passat Sportscombi har vissa versioner av Golf Sportscombi också trapetsformade ”avgasutsläpp” i krom direkt integrerade i diffusorn.

Digital Golf – Active Info Display, geststyrning och online-tjänster

Digital instrumentering och geststyrning. Uppdateringen av Golf märks allra tydligast på insidan med ett helt nytt digitalt display- och reglagekoncept. Det är det första infotainmentsystemet med geststyrning i en Volkswagenmodell. Samtidigt är hela utbudet av infotainmentsystem uppdaterat. Det viktigaste kännetecknet är den nya designen och större pekskärmar. Som beskrivits ovan har toppversionen “Discover Pro”-modellen även geststyrning för första gången i Golf-klassen.

Active Info Display – den helt digitala kupén

Instrumentering för en ny generation. Active Info Display är ett helt digitalt centralinstrument i nya Golf med flera interaktiva funktioner. Alla instrument visas virtuellt på en 12,3" färgskärm. Navigeringsinformation kan visas i 2D eller 3D. Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan visa detaljerad information på ett exakt och interaktivt sätt.

Det finns fem olika informationsprofiler, där typen av information och grafik som visas ändras. Föraren kan välja mellan en av följande profiler: “Classic”, “Consumption & Range”, “Efficiency”, “Performance & Driver Assistance” och “Navigation”. "Navigation"-profilen är ett bra exempel på de interaktiva funktionerna i Active Info Display. Här har hastighetsmätaren och varvräknaren flyttats åt sidan för att ge mer plats för kartan i mitten. Information om körning, navigation och förarassistansfunktioner kan också integreras i de grafiska områdena för hastighetsmätaren och varvräknaren om man så önskar.

Information såsom telefonkontaktbilder och CD-omslag kan också visas på Active Info Display. Beroende på modell kan grafiken också anpassas. I Golf GTI till exempel används GTI-rött som en kontrastfärg, medan Golf GTE använder GTE-blått för att instrumenten ska matcha karaktären i övrigt. Active Info Display finns som tillval till alla versioner av nya Golf, som ett alternativ till analoga instrument.

Den senaste generationen av MIB – med geststyrning för första gången

Världspremiär. Det är världspremiär för geststyrning i kompaktklassen i och med debuten i den uppdaterade versionen av Golf. Funktionen kommer att finnas i toppversionen av det modulära infotainmentsystemet (MIB) – “Discover Pro”.

6,5 - 9,2" skärmar. Infotainmentsystemen i Golf är av en ny generation av MIB. Den viktigaste förändringen är att alla system nu har fått en ny design och större pekskärmar, även om namnen på infotainmentsystemen inte har ändrats. “Composition Media” som är standard i Sverige och “Discover Media” (inklusive navigation) har hittills haft 6,5"-skärmar. De har också ersatts av nya system med samma namn, men med 8,0"-skärmar. Upplösningen på 800 x 480 pixlar är oförändrad. 8,0"-skärmen på toppversionen “Discover Pro” (inklusive navigation) ersätts av en 9,2" pekskärm, där upplösningen har ökats från 800 x 480 till 1280 x 640 pixlar. Nya “Discover Pro” blir Volkswagens första infotainmentsystem som erbjuder både pek- och röststyrning med geststyrning förutom närhetssensorer – världspremiär för bilssegmentet.

Fakta om “Discover Pro”. “Discover Pro”-versionen har inte bara en 9,2" skärm med en upplösning som har ökat från 117 till 155 dpi, utan den har också fått en helt ny design. Till skillnad mot det tidigare 8,0" systemet, som användes i Golf, har hela fronten fått en elegant glasyta (gäller även för det nya “Discover Media”-systemet). Alla känselstyrda kontroller utförs via pekskärm och fem beröringsfria paneler på vänstra sidan av det nya infotainmentsystemet. Denna vertikala lista på vänster sida består av följande funktioner: "Meny", "Hem", "Av/På", "Volym upp" och Volym ner" - viktiga kommandon, eftersom föraren måste ha direkt tillgång till funktioner såsom justering av ljudvolymen. Samma sak gäller för den beröringsfria panelen "Hem", som innebär att föraren snabbt kan komma tillbaka till huvudmenyn - och därmed hemskärmen - från vilken undermeny som helst.

Individuellt konfigurerbar hemskärm. Till skillnad mot den tidigare versionen av “Discover Pro” kan föraren nu även konfigurera ”hemskärmen”. Precis som på en smartphone kommer systemet att gå tillbaka till den personanpassade hemskärmen, så fort som föraren berör "Hem"-knappen, oavsett vilken meny man befinner sig i.

Geststyrning. Geststyrning kan användas i flera olika menyer. Man behöver bara göra en svepande rörelse med handen för att flytta innehållet i den horisontella menyn åt vänster eller höger, så att föraren sedan kan skrolla genom huvudmenyn, byta radiostation, bläddra genom spellistor eller skrolla genom Picture Viewer eller album i mediabiblioteket (CoverFlow). Ett "ljussken" visar vilka alternativ som kan hanteras med geststyrning och hanteringen stöds av visuell interaktiv feedback. När den svepande rörelsen utförs och fungerar kan man även välja om man vill ha bekräftelse på detta med en ljudsignal.

Helt integrerad och maximalt kompatibel. “Discover Pro”-systemet omfattar även en förstärkare med en effekt på 4 x 20 watt, en DVD-spelare, två USB-portar (Apple-kompatibla), två SD-kortuttag, AUX-IN-ingång, en 10 GB SSD-Drive. Som tillval finns en backkamera, upp till två extra USB-uttag liksom ett extra gränssnitt för mobiltelefoner. Liksom tidigare är Bluetooth-handsfree med mediastreaming standard i Sverige. I den uppdaterade, nya Golf kan föraren eller framsätespassageraren som tillval få ett fack att enkelt lägga mobiltelefonen i fördelen här är att mobilen laddas och ansluts till bilens externa antenn induktivt – det vill säga utan sladdar (i enlighet med Qi-standard). Andra tillbehör som kan väljas som tillval är bland annat Car-Net-tjänsterna “App Connect” (standard i Sverige), “Security & Service” (nyhet för Golf) och “Guide & Inform”.

Mediastyrning. Med “Media Control”-appen erbjuder Volkswagen ett infotainment-gränssnitt för surfplattor (och smartphones). Appen kan användas för att enkelt och bekvämt styra många av funktionerna i infotainmentsystemet från en surfplatta eller mobil. Passagerarna kan enkelt ansluta sina surfplattor till “Discover Media” eller “Discover Pro” i infotainmentsystemet genom att använda bilens WiFi-hotspot. Systemen som kan styras är bland annat radio, alla ljud- och videokällor (t.ex. USB, CD, DVD, hårddisk) samt navigationssystemet. Informationen som visas på menyn är bland annat artist, album och skivomslag.
Standardfunktioner i navigationsmenyn kompletteras med en adressökningsfunktion, som utnyttjar internet och som också kan användas för att lägga in utvalda sökresultat som destinationer. Dessutom kan passagerarna i baksätet skicka kalenderhändelser och poster i adressboken från en surfplatta eller smartphone till infotainmentsystemet där de kan användas som destinationer för navigeringen. Det gör "Media Control" till en mobilfunktion i infotainmentsystemet och ett prisvärt, modernt underhållningssystem för baksätespassagerarna.

Volkswagen Car-Net – appar och onlinetjänster till Golf

App Connect. Detta är redan standard i Sverige på alla Golf-versioner och gör det möjligt att ansluta aktuella Apple- och Android-smartphones eftersom App Connect tillsammans med MirrorLink™ (Android) också kan integrera CarPlay™ (Apple) och Android Auto™ (Google) till bilens infotainmentsystem.

Security & Service. Från sommaren 2017 erbjuds "Security & Service"-paketet för Golf. Detta ger föraren möjlighet att få hjälp ute på vägarna i en mängd olika situationer. Där ingår till exempel tjänster som “Automatic Accident Notification”, “Breakdown Call” (Nödsamtal) och “Service Scheduling” (där föraren kan boka service på din verkstad). Breakdown Call gör det möjligt för föraren att använda infotainmentsystemet för att kontakta Volkswagen Emergency Call Centre, som sedan kan ordna snabb hjälp samtidigt som systemet skickar data om bilen och bilens position till nödhjälpstjänsten när föraren ringer för att be om vägassistans. Dessutom erbjuder “Security & Service” funktioner som online-övervakning av “Dörrar och Ljus” samt information om “Parkeringsposition” (via smartphone eller webbportal). En annan praktisk funktion är “Online Billarm”, som skickar ett varningsmeddelande till dig via Volkswagen Car-Net-appen på din smartphone eller via email om någon har försökt att bryta sig in i din bil.
Guide & Inform. “Guide & Inform” gör det möjligt att använda ett stort antal online-tjänster. Det innehåller en app för “Discover Media”-systemet och ett utökat utbud av appar för “Discover Pro”-systemet. De tjänster som finns för “Discover Media” är bland annat appar som “Online POI Search”, “Destination Import”, “Bränsleinfo” (plats och pris), “Nyheter”, “Parkeringsinfo” (plats och tillgänglighet), “Väder”, “Laddstationer” (för Golf GTE och e-Golf) och “Online Trafikinformation”. Tjänsten “Online Trafikinformation” gör det enklare att beräkna hur lång tid resan kommer att ta, eftersom navigationssystemet matas med data om trafikintensitet, köbildning och andra trafikstockningar. Informationen matas in i realtid i navigationssystemet så att den dynamiska vägledningen kan ta med aktuella data i beräkningen. De faktiska trafikmeddelandena kan man se i detalj via “Traffic”-menyn samtidigt som grafik och färgade markeringar på kartan som visas på skärmen ständigt lämnar aktuell information om trafiksituationen. “Online Traffic Information”-tjänsten kan därför hjälpa dig att undvika trafikstockningar i realtid. Utbudet av appar för “Discover Media”-systemet omfattar också Google Street View™, Google Earth™, “POI Voice Search” och “Online Map Update”.

Nya assistanssystem - högre säkerhet och komfort

Golf skyddar föraren, passagerarna och fotgängarna. Genom åren har Golf alltid demokratiserat innovationer. System som låsningsfria bromsar (ABS) och antisladd (ESC) och senare ett helt spektrum av förarhjälpsystem har erbjudits till miljoner människor över hela världen tack vare Golf. Golf var till exempel en av de första bilarna i kompaktklassen med adaptiva farthållaren Adaptive Cruise Control (ACC), Front Assist med City Emergency Brake, Lane Assist, Blind Spot Sensor, Rear Traffic Alert, Park Assist, Driver Alert System, backkamera, vägmärkesavläsning, multikollisonsbroms och släpvagnsstabilisering.
Uppdaterade Golf bevarar den här traditionen. Volkswagen utökar utbudet av förarassistanssystem i Golf med Traffic Jam Assist, nya Pedestrian Monitoring för Front Assist med City Emergency Brake, Trailer Assist, vilket är första gången någonsin som ett system för att backa med släp erbjuds för en bil i kompaktklassen. Det proaktiva skyddssystemet för passagerare (PreCrash) har också uppdaterats.

Golf kan köras delvis automatiskt. Genom att kombinera olika hjälpsystem är det för första gången möjligt att köra en Golf delvis automatiskt.

Lane Assist plus ACC. Lane Assist utgör grunden i det här system med aktiv filhållningsfunktion även i hastigheter under 60 km/h. Systemet styr inte bara emot för att korrigera om bilen oavsiktligen lämnar sitt körfält, utan den aktiva filhållningshjälpen håller också Golf i körfältets mitt eller i den position som föraren föredrar.

Traffic Jam Assist. ACC är också integrerad i Traffic Jam Assist som ett andra hjälpsystem. Med ACC sker nämligen inbromsning och acceleration helt automatiskt även i ryckig kötrafik i låga hastigheter. ACC och Lane Assist samverkar till funktionen Traffic Jam Assist, vilket innebär att systemet assisterar både i längdled och sidled. Bilen styr, accelererar och bromsar automatiskt, inom systemets gränser, men endast under förutsättning att föraren har händerna på ratten och deltar i styrningen för att när som helst kunna ingripa i den. Systemet ökar också säkerheten eftersom systemet hjälper föraren att undvika påkörningar bakifrån.

Emergency Assist – i en nödsituation stoppas Golf automatiskt

Golf känner av om föraren blir oförmögen att hantera situationen. Ett annat system där Lane Assist och ACC samverkar för att skapa ett nytt förarhjälpsystem är Emergency Assist: Så snart sensorerna upptäcker att föraren inte styrs, bromsas eller accelereras längre börjar systemet aktivera olika varningsåtgärder och om föraren förblir inaktiv bromsas bilen automatiskt. Varningsblinkers aktiveras automatiskt och Golf styrs försiktigt för att omgivande trafik ska bli varse den farliga situationen. ACC förhindrar bilen från att kollidera med framförvarande fordon. Slutligen bromsar systemet ner Golf till ett totalt stopp för att om möjligt undvika en allvarlig olycka.

Front Assist och City Emergency Brake – upptäcker fotgängare

Säkerhet i stan. Front Assist är ett system som varnar föraren och automatiskt bromsar ner bilen om det finns överhängande fara för en kollision. En av de ingående komponenterna i Front Assist är funktionen ”City Emergency Brake”. Den senaste versionen av Front Assist-funktionen kan inte bara upptäcka andra bilar, utan också fotgängare som går över gatan. Så snart som en fotgängare är i riskzonen varnar systemet föraren och sänker så småningom hastigheten på Golf automatiskt. Systemet är standard i Sverige.

Trailer Assist – halvautomatisk manövrering med släp

Att backa med släp är en barnlek nu. En annan nyhet i kompaktklassen är Trailer Assist. Idén bakom: Trailer Assist har utvecklats för att befria föraren från svåra manövrer när man backar med släp - att vrida ratten till vänster så att släpet går till höger och vice versa. Dessutom var också målsättningen att göra det lättare att backa rakt under längre sträckor. Med Trailer Assist går det nästan automatiskt. För att backa en Golf med släp in i en parkeringsficka eller en port behöver föraren bara stanna på en lämplig plats och lägga i backen. Systemet aktiveras med en enkel knapptryckning. Då visas den aktuella körvinkeln och möjliga körvinklar på i centralinstrumentet. Detta görs med hjälp av bildbehandlingsalgoritmer, som använder data från backkameran som övervakar och analyserar vinkeln mellan bilen och släpet. Med hjälp av reglaget till backspeglarna, som fungerar som en slags joystick, kan föraren själv välja vilken riktning släpet ska ta. Golf utför de styrkommandon som valts av föraren och föraren behöver bara sköta gas- och bromspedal. I vilken riktning bilen styrs hanteras av den elektromekaniska servostyrningen.

Park Assist 3.0 – halvautomatisk parkering och manövrering

Bromsas och styrs automatiskt. Park Assist gör det möjligt att parkera delvis automatiskt, både i parkeringsluckor längs med och vinkelrätt mot vägen. Dessutom kan systemet styra bilen ut ur parkeringsrutor. Rutor som ligger i vinkelrätt mot vägen klarar systemet också, för första gången i Golf, inte bara att man backar in i luckan, man kan också köra in i den framåt – också här halvt automatiskt.

Generation 1 och 2. Den första generationen av Park Assist hjälpte föraren att fickparkera automatiskt längs med vägen. Den andra generationen av Park Assist lade dessutom till backning in i parkeringsluckor som ligger i rät vinkel mot vägen. Dessutom kunde fickparkering ske i ännu mindre luckor än tidigare. Utöver detta kunde systemet automatiskt köra ut bilen ur en fickparkeringslucka.
Som nämnts ovan kan den tredje generationen av Park Assist, även köra bilen halvautomatiskt framåt in i parkeringsluckan. Tack vare systemets många olika funktioner kan Park Assist 3.0 vara till stor hjälp för föraren, särskilt i svåra trafiksituationer, eftersom parkeringsmanövern går mycket snabbare.

Proaktivt skyddssystem för passagerare (PreCrash) – största möjliga säkerhet

Var beredd. Golf var en av de första bilarna i klassen med ett proaktivt skyddssystem för passagerare (PreCrash). I den uppdaterade versionen av Golf har det proaktiva skyddssystemet för passagerare förfinats ytterligare. Det samverkar intelligent med Front Assist-systemet och reagerar på starka automatiska inbromsningar och akuta kollisionsrisker. I sådana kritiska situationer ger systemet bästa möjliga skydd åt passagerarna: Om systemet upptäcker risken för en olycka - till exempel genom att bromsarna aktiveras kraftigt eftersom det automatiska bromshjälpsystemet har aktiverats - kommer säkerhetsbältena i framsätet att förspännas automatiskt för att krockkudden och säkerhetsbältet ska ge bästa möjliga skydd. När en kritisk och instabil körsituation detekteras - till exempel en allvarlig överstyrning eller understyrning med ESC-aktivering - stängs sidofönstren och soltaket, tills det bara är en liten öppning. Orsaken till detta är att när fönstren och soltaket är nästan helt stängda ger huvud- och sidokrockkuddarna optimal energiupptagning och därmed bästa möjliga skydd.

Personanpassning – individuella inställningar sparas

Nyckeln fungerar som ditt ID. Antalet bekvämlighets- och förarassistanssystem ökar med varje ny bilgeneration. Som nämnts tidigare gäller detta i allra högsta grad för uppdaterade Golf. Många av dessa system kan justeras för olika förare av bilen. Det innebär att förarna hela tiden måste göra om sina personliga inställningar. Volkswagen har utvecklat en ny generation av personanpassning som förenklar detta radikalt. Systemet innebär att de individuella inställningarna för en förare kombineras med ett användarkonto, som sparas av bilen. Föraren kan öppna användarmenyn för att aktivera sitt eget användarkonto och på så sätt implementera sina egna inställningar. Föraren identifierar sig med hjälp av bilnyckeln, vilket sker när bilen är olåst. Därefter kan de första inställningarna aktiveras, så som justering av förarsätet, som nu kan sparas via minnesfunktionen. En översikt över personanpassningsalternativen i Golf, beroende på utrustningsnivå:

Ambientebelysning
ACC Adaptive Cruise Control
Front Assist
Infotainmentsystem (inkl mediabibliotek, navigation och telefon)
Inställningar av klimatanläggning
Centralinstrument
Lane Assist
Ljus och sikt (“leaving home” och “coming home”-funktioner, regnsensor och backspegel med automatisk avbländning)
Park Assist
Låsa/låsa upp
Blind Spot Monitor med Rear Traffic Alert
Förarsäte (säte med minnesfunktion)
Nya motorer och växellådor - TSI-bensinmotor sparar upp till 1,0 liter per 100 km

Nya TSI-motorer och ny 7-stegad DSG. Volkswagen har utökat motorfamiljen EA211 TSI: Nya turboladdade bensinmotorer med direktinsprutning gör sin debut i Golf. Lanseringen börjar med “1,5 TSI Evo” – en 4-cylindrig 150 hk turboladdad bensinmotor med aktiv cylinderstyrning (ACT) och effektiv direktinsprutning med common rail-teknik.
Nya 1,5 TSI Evo är pigg men har också en bra segdragningsförmåga: den utvecklar ett maximalt vridmoment på 250 Nm vid så lågt varvtal som 1500 1/min – vilket motsvarar Dieselmotorn 1,6 TDI i hittillsvarande Golf modellen. Bränsleförbrukning enligt NEDC, preliminära värden: 4,9 l/100 km (motsvarande 110 g/km CO2).
En BlueMotion-version av 1,5 TSI Evo med 130 hk är också på gång. Bränsleförbrukningen enligt NEDC för den här versionen kommer att vara 4,6 l/100 km (104 g/km CO2). 130 hk versionen utvecklar ett maximalt vridmoment på 200 Nm vid bara 1400 1/min.
De enastående egenskaperna för dessa högteknologiska motorer har uppnåtts med innovativ teknik: bland annat en ny förbränningscykel (utvecklad ur den så kallade Miller-cykeln) och en turboladdare med variabel turbingeometri (VTG), det senare en teknologi som tidigare oftast återfunnits på Dieselmotorer. För första gången erbjuder också 1,5 TSI Evo med 130 hk en utökad frihjulsfunktion när motorn är inaktiv – det innebär att TSI motorn stängs av när föraren släpper gaspedalen. En sådan deaktiveringsfunktion för förbränningsmotorn har tidigare enbart förekommit i hybridbildar. Den utökade frihjulsfunktionen, som är standard i 1,5 TSI Evo med 130 hk, minskar bränsleförbrukningen under verklig körning med upp till 0,4 l/100 km. Frihjulsfunktionen tillsammans med de andra tekniska innovationerna ger 1,5 TSI Evo med 130 hk en reducering av bränsleförbrukningen med upp till 1,0 l/100 km, beroende på körstil.

GTI-modeller med förbättrad prestanda. Volkswagen har också förbättrat prestanda för Golf GTI-modellerna med denna uppdatering. Med 230 hk (en ökning med 10 hk) är standardversionen nu lika stark som den tidigare Performance-versionen, medan effekten för nya Golf GTI Performance (den version som kommer erbjudas i Sverige) har ökats till 245 hk.

Ny 7-stegad DSG. Volkswagen har också utvecklat en ny effektiv 7-stegad DSG-växellåda (dubbelkopplingsväxellåda). Nya DSG kommer efterhand att ersätta alla 6-stegade DSG-växellådor som används i Golf idag, vilket kommer att bidra till lägre CO2-utsläpp.
38.5°
0

Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf

Först i sin klass med geststyrning

Instabox satsar på omklädningsrum
Testa kläder du beställt direkt när du hämtar ut dem

Paketombudstjänsten Instabox har dragit igång något som man kallar för Instabox Stores vilket är lokaler som är helt dedikerade till att lämna ut paket som kunder beställt. Instabox har sedan tidigare installerat sina paketutlämnings-skåp i olika matvarubutiker, närbutiker, klädbutiker och liknande. Med Instabox Stores satsar tjänsten nu även på helt egna "butiker" som bland annat ska förses med omklädningsrum. Tanken bakom dessa är att den som hämtar ut ett paket ska kunna testa klädesplagg som beställts direkt när paketet hämtas ut och slänga eventuellt emballage till det beställda på plats. Instabox Stores finns för tillfället på tio platser Stockholm, närliggande Solna och i Frölunda utanför Göteborg skriver DI Digital. Tumnagel
40.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Volkswagen ska bygga elbil i Polo-storlek
Ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro

Volkswagens ID-familj kommer som väntat att bara fortsätta växa med nya modeller hela tiden. Idag har vi ID.3 och snart även ID.4 men fler är på väg. Nu får vi reda på att en av dem är en liten rackare som kommer att vara i ungefär samma storlek som dagens Polo. Projektet går än så länge under namnet "Small BEV (Battery Electric Vehicle)" och målet är att få fram något som ut till kund ska kosta mellan 20.000 och 25.000 euro. Volkswagen har sagt att tillverkningen av hybrid- och elbilar måste upp med 40 procent 2030 men EU:s hårdare utsläppsregler har gjort att de ändrat den siffran till 60 procent istället. Mer än så här vet vi tyvärr inte just nu. Tumnagel
44.9°
+
Bobby Green
0

Vi har testat Netgear Nighthawk Pro Gaming XR1000
Värstingrouter för seriösa gamers

Nighthawk Pro Gaming är Netgears routerserie som riktar sig mot spelare som vill ha massvis med kontroll över sin trafik för att minska latency och andra otrevligheter. Det senaste tillskottet i familjen är XR1000 och nyheterna är bland annat snabbare processor, senaste versionen av Duma OS samt stöd för Wifi 6. Tumnagel
36.4°
+
André Stray
0

Trailer för Gods Will Fall
Slagsmål och sånt

Deep Silver har presenterat Gods Will Fall och av titeln att döma så kommer vi puckla på en och annan gud i spelet. I spelet får vi ta kontroll över en grupp kämpar som är mänsklighetens sista hopp som måste ta sig an de onda gudarnas utsända bestar och demoner. Gods Will Fall kommer släppas 29 januari till PC, PS4, Xbox One, Switch och Stadia. Tumnagel
36.9°
+
André Stray
0

Teaser för Clifford the big red dog
Världens största hund visar upp sig

Här är en första titt på den animerade filmen Clifford the big red dog där vi kan kolla in hur stor Clifford är i jämförelse med lite mer traditionella hundar. Clifford the big red dog baseras på boken med samma namn vilken gavs ut 1963. Handlingen kretsar runt en liten tjej vars kärlek till sin lilla hundvalp får denna att växa sig enormt stor. Clifford the big red dog är planerad att ha premiär 5 november 2021. Tumnagel
36.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Audible ändrar sin returpolicy efter protester från författare
Nu har man sju dagar på sig att lämna tillbaka köpta ljudböcker

Den Amazon-ägda ljudbokstjänsten Audible ändrar nu i sin returpolicy efter det att över 12.000 författare protesterat mot tjänsten väldigt givmilda returpolicy. Fram tills nu har Audibles användare kunnat lämna tillbaka eller byta ut köpa ljudböcker i 365 dagar efter dessa har införskaffats, något som de protesterande författarna anser har minskat deras royalties från böcker som sålts via Audible med mellan 15 - 50 procent. The Guardian skriver att en författare uppskattat att hen förlorat tiotusentals dollar på Audibles returer av hens böcker. Audible verkar ha lyssnat på författarna och ändrar nu returpolicyn att gälla sju dagar från inköpsdagen. Författarna verkar dock fortsatt inte nöjda med detta utan anser att en tidsgräns för returer på 48 timmar vore mer rimlig skriver The Guardian. Använder du någon ljudbokstjänst? Svara gärna på vilken eller vilka i enkäten här nedanför. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dags att säga hejdå till Arecibo-observatoriet
Världsberömt radioteleskop har gjort sitt

The National Science Foundation (NSF) meddelade förra veckan att man kommer att lägga ner sitt världsberömda radioteleskop Arecibo i Puerto Rico. Arecibo-observatoriets bygges 1963 och är med sina 305 meter i diameter världens näst största radioteleskop. Efter att ha varit i bruk i över 50 år verkar det dock som om Puerto Ricos klimat och tidens tand till slut har gjort att det inte längre anses lönt att driva Arecibo vidare. Bland annat har två vajrar gått sönder på senare tid vilket skadat anläggning och gjort den obrukbar. Observatoriet kommer dock att vara saknat av många och Mikael Lerner, forskningsingenjör vid Onsala Rymdobservatorium, som mellan 2004 och 2009 arbetade på Arecibo-observatoriet där han utvecklade mjukvaran för antennens ALFA-mottagare, säger bland annat till Populär Astronomi: "Betydelsen av Areciboobservatoriet kan inte underskattas. Det har varit mänsklighetens största radioteleskop i mer än 50 år, och har bidragit med en strid ström av viktiga upptäckter från hur de övre skikten i vår egen atmosfär fungerar ut till de mest avlägsna kvasarerna i universum.Det kommer förmodligen aldrig att byggas ett teleskop som Arecibo igen. Visserligen har Kina byggt ett gigantiskt 500-metersteleskop som kallas FAST, men det kommer nog inte att få några efterföljare eftersom det är betydligt billigare att bygga fält av mindre, massproducerade antenner som man samkör än att bygga jättelika megastrukturer." Arecibo-observatoriet har även förekommit flitigt i populärkulturen genom åren. Bland annat har observatoriet visats upp i tv-serien X-Files såväl som filmerna Species, Contact och James Bond-filmen Golden Eye. Ni kan kolla in Arecibo i Golden Eye från 1995 här nedanför. Tumnagel
33.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

MKBHD släpper egna produkter med Dbrand
Skins och skal med massvis med ikoner

MKBHD har fått ett och annat erbjudande om att smälla på hans namn och logga på olika produkter, men Marques har sagt blankt nej. När Dbrand knackade på dörren och ville skapa en produkt från scratch verkade det dock vara svårt att säga nej. MKBHD och Dbrand har jobbat i ett år med att ta fram unika produkter i form av skins, skal och lite annat smått och gått med massvis med MKBHD-relaterade ikoner. Kollektionen går under namnet ICONS och det är möjligt att lägga beställningar på produkterna precis nu, vilket ni kan göra via länken här nere till vänster. Skinsen kostar 25 dollar styck och skalen ligger på 45 dollar. Skinsen är kompatibla med majoriteten av mobiltelefoner, spelkonsoler samt några laptops på marknaden och skalen finns tillgängliga till telefoner från OnePlus, Samsung, Apple och Google. I ICONS-kollektionen kan vi även lägga vantarna på masker, rubiks kuber och mikrofiberdukar med samma look som skalen och skinsen. Tumnagel
29.5°
+
André Stray
0

Kan man göra ett odyrkbart lås?
Stuff Made Here undersöker

Som texten ovanför videon kanske avslöjat så har Youtubern Stuff Made Here, som vi tidigare fick se leka med ett kraftfullt basebollträ, bestämt sig för att försöka skapa ett lås som inte går att dyrka upp. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

Vi använder mobilnätet allt mer
Ökade med 31 procent under första halvåret

Så här i coronatider kan man ju tänka sig att vårt användande av mobilnät skulle minska, men enligt Post- och Telestyrelsens senaste rapport gällande svensk telekommarknad visar det sig att det i stället skett en ökning från förra året. I rapporten får vi reda på att under första halvåret 2020 ökade datamängden med 31 procent jämfört med samma period förra året. Mer specifikt har surfade vi upp 790.433 terabyte, vilket är en och annan Tiktok-video och strömmad låt på Spotify. Anledningen till den ordentliga ökningen beror enligt PTS på att fler jobbat hemifrån på grund av coronan samt att allt fler slopar trådbundet bredband i förmån för mobilabonnemang. Rapporten i sin helhet hittar ni via länken här nere till vänster. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Stan Lee snackar om svordomar i animerad kortfilm
Fuckin' fantastic

Den tidigare ljudteknikern Aron Fromm fick tillbringa lite kvalitetstid med Stan Lee innan serietidningslegenden lämnade oss. En av inspelningarna från deras sessioner har nu kommit till liv tack vare animatören Kosperry och i den korta kortfilmen får vi höra Stan Lee prata om det engelska språkets mest användbara ord. Tumnagel
42.4°
+
André Stray
0

Jag behöver ingen Alpina XB7 men jag vill ha en
The Straight Pipes provkör super-X7:an

BMW X7 är fläskig som den är men vill man ha något ännu fläskigare går man till Alpina och beställer en XB7. Då får man förutom den vanliga Alpina-touchen med diskret kjolpaket, andra fälgar och omgjord interiör även 621 hästar och 800 newtonmeter ur den dubbelturbomatade V8:an på 4,4 liter. 0-100 km/h avklaras på snabba fyra sekunder och man kan mosa på ända upp till 290 km/h i den hör klossen. En bil ingen behöver såklart, men oj vad jag vill ha en ändå. Tyvärr verkar Alpina inte ha någon Black Friday-rea så det är bara att snällt slanta upp 155.200 euro om man vill bli ägare till en. Tumnagel
38.8°
+
Bobby Green
0

Trailer för Heaven's Gate: The Cult of Cults
Dokumentär om amerikansk domedagssekt

Heavenx27s Gate är namnet på en amerikansk domedagssekt som grundades 1974 och lades ned 1997. Medlemmar i sekten trodde att dess anhängare skulle hämtas från jorden av ett utomjordiskt rymdskepp och där få ett bättre liv. Den 24-26 mars 1997 begick 39 stycken medlemmar i sekten kollektivt självmord genom att äta pentobarbital och etanol samtidigt som de spanade in när kometen Hale–Bopp passerade jorden. I dokumentären Heavenx27s Gate: The Cult of Cults får vi lära oss mer om sekten, bland annat av tidigare anhängare och deras släkt. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Är Force Touch på gång till MacBook Pros Touch Bar?
Apple har hur som helst tagit patent på det

Patently Apple har grävt upp ett patent från Apple där företaget beskriver ett sätt att implementera så kallat "Force Touch" på MacBook Pros lilla pekskärm Touch Bar. Force Touch är något som Apple använder till MacBooks trackpads sedan 2015 och tidigare har använt i Apple Watch. Det fanns även till i iPhone där systemet gick under namnet "3D Touch". Både Force Touch på Apple Watch och 3D Touch till iPhone är numera skrotat. Force Touch till Touch Bar är tänkt att känna av hur hårt någon trycker på skärmen och då eventuellt reagera olika på det. Patentet som beskriver Force Touch till Touch Bar är från 2019. Det finns inga uppgifter om att Apple för tillfället faktiskt planerar att implementera Force Touch i Touch Bar. Ni hittar en skiss från patentet på illustrationen här nedanför. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

God eftermiddag, det är Black Friday!
Finns faktiskt några deals till

Artikeln innehåller affiliatelänkar, men är skriven av redaktionen och inte på uppdrag av någon. Vi fortsätter att hitta bra deals och då måste vi så klart fortsätta att tipsa! Är du Apple-människa? Belkin har en laddare för telefon, Apple Watch och dina AirPods. Nu 799 kronor (990 kronor). Apples Magic Keyboard går sällan ner i pris men kostar nu 899 kronor (1069 kronor). Vill du ha ett större och struntar i om det är Apple eller inte så har Satechi ett för 519 kronor (669 kronor). Perfekt på hemmakontoret förresten, så tvinga din arbetsgivare att betala. Lite grejer till köket. En pepparkvarn av god kvalitet måste alla ha. En saltkvarn är kanske inte lika viktig, men ska man ha en ska man ha en Peugeot som nu kostar 319 kronor (649 kronor). Scanpans stekpanna i rostfritt stål kostar nu 699 kronor (999 kronor), Nordwiks gjutjärnspanna kostar 249 kronor (449 kronor) och Le Creusets crepepanna (måste man ha om man gillar pannkakor) kostar 449 kronor (649 kronor). Eller kanske en liten mjölkkastrull, också från Le Creuset för 419 kronor (899 kronor). Nudient har mellan 30 och 50 procent rabatt på deras tunna skal och tillbehör. Dags för nya kalsonger? Björn Borg har 40 procents rabatt just nu. Rings video doorbell 3 har sjunkit stadigt i pris, från 1990 kronor i somras till 1399 kronor nu. I dessa tider behöver man en bra febertermometer. Nokia Thermo är enkel att använda och så håller den koll på din feberkurva. Har varit lite för dyr, men kostar nu rimligare 703 kronor. Vi tipsade om Philips OneBlade tidigare iv veckan men då försvann dealen blixtsnabbt. Nu verkar den vara tillbaka och kostar 249 kronor istället för 399 kronor. Uppdatering: Den tog slut i webblagret men finns på lagershopparna. Motorola verkar ha problem att leverera deras nya Razr för den finns knappt i butik. Den gamla versionen reas dock ut för 7999 kronor vilket är 10.000 mindre än vad den kostade när den släpptes. Aj. Elgiganten har förresten 20 procent på Philips Hue-saker om man köper två eller fler, vilket kan bli en bra deal. Leta upp det du vill ha här och kolla bästa priset och så får du justera ner Elgigantenpriset med 20 procent. Det går att spara några kronor. Jays f-Jays five är lite stora men det gör att micen kommer närmare munnen vilket ju är bra. Prislappen ligger på 299 kronor (749 kronor). Fler erbjudanden hittar ni på Prisjakt! Tumnagel
37.6°
+
Roger Åberg
0

Marvel's Avengers sålde under förväntan
Försäljningen har ännu inte täckt utvecklingskostnaderna

Marvelx27s Avengers väntades bli en ordentlig succé för Square Enix, men så verkar det inte ha blivit. Square Enix höll nyligen ett investerarsamtal och meddelade i samband med detta att speldivisionen gått med en ordentlig förlust, vilket beror på en undermålig försäljning av superhjältespelet. Det pratas om att divisionen sett en förlust på 7 miljarder yen, motsvarande 570 miljoner kronor, och Square Enix-chefen Yosuke Matsuda sade bland annat detta: “Absent factors associated with Marvel’s Avengers the subsegment would have been in the black. In addition to the amortization of that game’s development costs, another significant factor associated with the title was the fact that we undertook a major advertising campaign at the time of its launch to make up for delays in our marketing efforts resulting from the covid-19 pandemic.” Det verkar dock inte som att Square Enix kommer ge upp på spelet. Enligt Matsuda planerar speljätten att erbjuda mängder med matiga tillägg till spelet som väntas täcka förlusten. Det är dock oklart hur bra det kommer gå, men vi håller tummarna att det hela löser sig i slutändan. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Byn Fucking byter namn
Kommer att heta Fugging efter årsskiftet

Invånarna i den österrikiska byn Fucking verkar nu ha tröttnat på namnet på byn och kommer därför att byta namn på byn vid årsskiftet. De cirka hundra byborna har tröttnat på skämt relaterade till byns namn så väl som att kallas för "fuckingers" skriver The Guardian. Därför har man nu beslutat att byn framöver kommer att heta "Fugging", ett nambyte som kommer att träda i kraft 1 januari 2020. Fucking fick en del uppmärksamhet i samband med att författaren Kurt Palm släppte boken "Bad Fucking" 2010. Han gjorde senare film av boken vilken släpptes 2013. Ni hittar trailern till filmen här nedanför. Tumnagel
34.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Epic HoloPortl kan fixa hologram till ditt vardagsrum
Ball grej om du har en halv mille liggande

Det amerikanska företaget Portl har tagit fram en lösning för att visa hyggligt stora hologram som skulle kunna användas för underhållning, videokonferenser och liknande grejer. Med Epic HoloPort ska det enligt Portl vara möjligt att streama en person som filmas live direkt till deras hologram-box, något som demonstreras av företagets vd David Nussbaum i det andra videoklippet som visas nedan. Exakt hur Epic HoloPortl fungerar framgår inte men det verkar handla om en transparent LCD-skärm som visar det som streamas. Sedan verkar Portl använda lite olika trix för att detta ska se ut som ett 3D-hologram. Ni hittar lite fler bilder samt ett videoinslag från Reuters om HoloPortl här nedanför. Skulle du vara sugen på att ha en egen Epic HoloPortl i ditt vardagsrum så startar priserna på 60.000 dollar, lite över en halv miljon svenska kronor. Tumnagel
39.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det här är världens dyraste kaffe
Kostar 16 dollar per kopp

Världens dyraste kaffe kommer tydligen från Yemen och varför det kostar som det gör får vi reda på i det här klippet. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Trailer för Heaven's Gate: The Cult of Cults
Dokumentär om amerikansk domedagssekt

Heavenx27s Gate är namnet på en amerikansk domedagssekt som grundades 1974 och lades ned 1997. Medlemmar i sekten trodde att dess anhängare skulle hämtas från jorden av ett utomjordiskt rymdskepp och där få ett bättre liv. Den 24-26 mars 1997 begick 39 stycken medlemmar i sekten kollektivt självmord genom att äta pentobarbital och etanol samtidigt som de spanade in när kometen Hale–Bopp passerade jorden. I dokumentären Heavenx27s Gate: The Cult of Cults får vi lära oss mer om sekten, bland annat av tidigare anhängare och deras släkt. Tumnagel
97kg
+
Bobby Green

Dee Dee - The One
Fredagsklassikern

Denna fredag behöver vi något som sätter ordentlig fart på pappen i högtalarna så därför kommer här Dee Dee med låten The One som 4 Clubbers har piffat upp lite. Den här är bara att maxa så mycket det går för att uppnå optimal effekt när ljudstrålarna strömmar genom era öronhålor. Bonusdunkadunka nedan. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Mjölk över hela världen
Gräddig kamelmjölk lät ju gott

I det här klippet från Food Insider får vi lära oss lite hur man använder mjölk på olika platser i världen. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Pojkbandet Bros återuppstår
Wille jublar

Tvillingarna Matt och Luke Goss bildade tillsammans med Craig Logan bandet Bros 1986. De blev Storbritanniens största pojkband och nu ska de göra comeback genom att släppa sitt första nya album på 30 år. Den nya plattan ska släppas någon gång nästa år. Gruppens största hits var When Will I Be Famous? som ni kan lyssna på här ovan, och I Owe You Nothing som ni har här nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Foo Fighters minns sina 25 år tillsammans
Sköna tillbakablickar

I år har gänget i bandet Foo Fighters lirat tillsammans i 25 år. I den här videon minns de massa kul de gjort under åren och det är så där härligt och mysigt som man vill att det ska vara. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Doftljus från Dunkin’ Donuts
Luktar kaffe

Dunkin’ Donuts öppnade sitt första café sitt första kafé 1948 i Quincy i Massachusetts. Då hette det dock Open Kettle och först 1950 döptes det om till Dunkinx27 Donuts. Idag finns det över 3100 stycken ställen. Våren 2014 öppnade man i Sverige men bara fyra år senare gick man i konkurs. Nu presenterar Dunkin’ tillsammans med Homesick Candles en ny kollektion med doftljus inspirerade av "America’s favorite all-day, everyday coffee since 1950". Ljusen ska alltså dofta nybryggt kaffe. Det finns två stycken att välja mellan - Original Blend och Old Fashioned och för ett får man betala 34 dollar. Tumnagel
76kg
+
Bobby Green

The Simpsons-inspirerade burgare
Binging with Babish fixar

Binging with Babish gästar The Burger Show för att laga till en omgång med The Simpsons-inspirerade burgare. Närmare bestämt handlar det om en av de mest ikoniska meme-burgarna i den tecknade historien - Steamed Hams. Bonusklipp nedan. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Plocka skräp när du är ute och hajkar
Uppmaning från Lundhags

Coronapandemien har gjort att fler spenderar tid i naturen vilket såklart alltid är trevligt. Dock är inte alla människor så smarta så på grund av detta har enligt Håll Sverige Rents senaste rapport även nedskräpningen i naturen ökat. Lundhags lanserar därför under Black Friday-helgen initiativet "Pliking with Lundhags" där de uppmanar folk att tillämpa "pliking" - picking up litter and hiking. Så är du ute i naturen och ser skräp som någon lämnat efter sig får du gärna plocka med dig det och lämna på korrekt ställe. Då blir naturen glad och du har gjort en god gärning. Lundhags kommer att lotta ut 100 stycken ryggsäckar av modellen Baxen 22 till de som deltar. För att göra detta taggar man en kompis på Lundhags Instagram och tar sedan ett kort på sig själv och sin påse med skräp samtidigt som man taggar #pliking. Tumnagel
129kg
+
Bobby Green

Tre drinkar på glögg!
Alternativt adventsmys

David Kringlund är en av mina favoriter på YouTube just nu, han gör riktigt trevligt material som inte bara är sprithyllande utan också bidrar med en massa kunskap. Och så är han inte så präktig utan det är viktigast att det blir gott, inte "rätt". Hur som helst så har han blandat till tre olika drinkar med glögg i. Den första är en New York Sour där man i princip har bytt ut bitter och rödvin mot glögg och den andra är en Chicago Fizz där portvinet har fått flytta på sig till förmån för glögg. Den tredje är en variant som jag måste testa, en Glögg Spritz. Helt enkelt en variant på Aperol Spritz men med glögg istället. Denna går utmärkt att göras alkoholfri dessutom, kanske med Codornius ekologiska alkofria. Tumnagel
117kg
+
Roger Åberg

Så tar Pharrell Williams hand om sin hy
Lär av mästaren

Pharrell Williams är 47 år gammal men ser ut som om han vore 27. Så vad är "hemligheten"? En av sakerna är att han är noga med att ta hand om sin hy, och här visar han oss sin dagliga rutin kring detta. En rutin han hållit på med i 20 år nu. Videon har han gjort för att göra reklam för sitt nylanserade hudvårdsmärke Humanrace. Tumnagel
64kg
+
Bobby Green

Ny klocka från Breitling
Tredje tillsammans med Kelly Slater

Det vi ser här är Breitlings senaste modell Superocean Heritage ’57 Outerknown. Det är den tredje klockan som skapats tillsammans med surflegendaren Kelly Slater. Man säger att klockan inspirerats av den coola och tillbakalutade livsstil som associeras med surfingvärlden i södra Kalifornien och Hawaii under 50- och 60-talet. Kommer i rostfritt stål eller i en begränsad upplaga med en 18 karats röd guldram. Priset är från 46.600 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green