m
Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf

Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf
Först i sin klass med geststyrning

Bil / Volkswagen

Läckta bilder på uppdaterade Volkswagen Golf delade vi med oss av tidigare i dag, nu är bilen presenterad i Tyskland och således kommer bra bilder och mer information. Men som vi kunde se innan är det inget revolutionerande det handlar om direkt, utan en diskret facelift. Volkswagen skryter dock med att bilen är den första i sin klass med geststyrning - du kan alltså vifta med händerna inuti bilen för att utföra olika kommandon. Uppdateringen kommer till Golf, Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi.

Under huven dyker det upp lite nya motorer, bland annat en helt ny turbomatad bensinfyra som kallas för 1,5 TSI Evo. Den ger 150 hästar och har aktiv cylinderstyrning (ACT). En BlueMotion-version på denna med 130 hästar kommer senare. Förutom detta har GTI fått mer pulver och toppversionen ger numera 245 hästar. Efterhand kommer en ny sjustegad DSG-låda att ersätta alla dagens sexstegade DSG.

LED-strålkastare finns som tillval och LED-bakljus är standard oavsett version eller modell. R och GTE får även flytande blinkers bak som snyggar till rumpan ännu mer. Finns som tillval till övriga versioner också. Bilen får även lite fler förarassistanssystem än tidigare och dessa är Traffic Jam Assist, nya Pedestrian Monitoring för Front Assist med City Emergency Brake och Trailer Assist som hjälper dig när du ska backa med släp.

På insidan hittar vi infotainmentsystemet Discover Pro som har en skärm på 9,2 tum och som alltså kan styras med hjälp av handgester. Du kan med en svepande rörelse bland annat bläddra bland menyerna, byta radiostation eller skrolla genom bilder.

Förförsäljningen av "nya" Golf drar igång vid månadskiftet och då släpps även priserna. De första bilarna kommer i slutet av första kvartalet 2017. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för uppdaterade Volkswagen Golf

Golf är den första bilen i sin klass med geststyrning
Teknik från premiumsegmentet: avancerat infotainmentsystem med den största bildskärmen i klassen
Ny effektiv bensinmotor 1,5 TSI Evo med aktiv cylinderstyrning (ACT)
Viktiga fakta - uppdateringen av Golf i korthet

Världspremiär: Volkswagen uppdaterar Golf, Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi.
Infotainmentsystemet "Discover Pro" med geststyrning som är framtidens gränssnitt, erbjuds för första gången i klassen.
Hela utbudet av infotainmentsystem förnyat med bland annat större pekskärmar.
Utbudet av Car-Net online-tjänster har utökats: "Guide & Inform" samt "Security & Service" för modeller med navigationssystem.
Förarassistenssystemen är utökade för första gången med bland annat Traffic Jam Assist och Emergency Assist,
Ny generation av TSI bensinmotorer: 1,5 TSI Evo med bland annat aktiv cylinderstyrning (ACT) gör debut.
Extra prestanda för Golf GTI: 245 hk.
En nyutvecklad 7-stegad DSG-växellåda kommer efterhand att ersätta alla 6-stegade DSG-växellådor för Golf.
Uppdaterad design med bland annat full-LED-bakljus, och flytande blinkers på toppversionen.
LED-strålkastare ersätter alla Xenon-strålkastare.
Volkswagen uppdaterar Golf - den mest framgångsrika modellen i företagets historia. Förutom nya motorer, förändrad design och nya förarassistanssystem har stort fokus lagts på infotainmentsystemen. Som första bilmodell i klassen kan toppversionen av infotainmentsystemen "Discover Pro" manövreras med geststyrning. Med en 9,2"-skärm bildar den en konceptuell enhet tillsammans med den det digitala centralinstrumentet ”Active Info Display”, som också är ett nytt tillval för Golf.

Utbudet av Car-Net online-tjänster och appar har också utökats. Uppdateringen av Golf, som idag har sålts i mer än 33 miljoner exemplar, innebär också en ny standard för förarassistanssystem i kompaktklassen. Innovationer som City Emergency Brake med fotgängarigenkänning ”Pedestrian Monitoring”, nya Traffic Jam Assist (delvis automatiserad körning i hastigheter upp till 60 km/h) och Emergency Assist, som också är nytt för segmentet, ökar säkerheten markant.

Uppdateringen omfattar också nya motorer: En helt ny turboladdad bensinmotor “1,5 TSI Evo” – en 150 hk 4-cylindrig turbo med aktiv cylinderstyrning (ACT). Denna kommer att följas av en BlueMotion-version som levererar 130 hk. Volkswagen har också ökat prestandan för Golf GTI: Den nya toppversionen ger nu hela 245 hk. En ny 7-stegad DSG-växellåda kommer efterhand att ersätta den 6-stegade DSG-växellådan i Golf.

En uppdaterad exteriör design ger ett kraftfullare intryck än tidigare. Bland förändringarna kan nämnas nya stötfångare fram och bak, nya halogen-strålkastare med LED-varselljus, nya full-LED-strålkastare istället för Xenon-strålkastare, nya LED-bakljus – som blir standard på alla versioner av Golf – samt nya fälgar och lackfärger. Interiören på Golf årsmodell 2017 har också uppgraderats med bland annat nya material. Antalet versioner för Golf-modellerna är samma som tidigare.

Den svenska marknaden

Sedan lanseringen 1974 har det sålts över 441 000 exemplar av Golf på den svenska marknaden. De senaste fyra månaderna, juli-oktober, har Golf toppat statistiken över de mest registrerade bilmodellerna i Sverige.

Den svenska förförsäljningen av uppdaterade Golf startar preliminärt vid månadsskiftet november/december 2016. I samband med försäljningsstarten kommer priserna att släppas och mer information komma om modellprogram och utrustningsnivåer. De första bilarna beräknas komma till Sverige i slutet av första kvartalet 2017.

Fakta om designen - spännande förbättringar av en ikon

Markant front. Nya detaljer gör designen av Golf ännu tydligare. Särskilt kombinationen av kylargrillen och strålkastarna, som rundar av på ett elegant sätt. Den nedre kromlisten sträcker sig som ett kromelement (lackerad i rött på GTI och i blått på GTE) via LED-varselljusen ut till strålkastarna. (LED-strålkastare, som antingen är standard eller tillval beroende på utrustningsnivå, ersätter Xenon-strålkastarna). Luftintagen i den nedre delen av stötfångaren, har också fått en ny formgivning som accentuerar bilens bredd. En annan utseendemässig förändring är att radarsensorn för Adaptive Cruise Control ACC, som är standard i Sverige, inte längre är placerad (synligt) i det nedre luftintaget på stötfångaren, utan istället kommer att vara dold bakom VW-loggan i den övre kylargrillen.

Full-LED-bakljus som standard. Bakpartiet är också mer markant. Nu får alla versioner full-LED-bakljus. Till skillnad från de flesta andra LED-bakljus används inte konventionella glödlampor till någon av funktionerna. Toppversionen av full-LED-bakljusen (standard hos R och GTE och tillval för övriga) kommer att ha flytande blinkers. Denna version kan man se som en genomskinlig, vit LED-linje, som blir orange när den aktiveras.

Förfinad interiör. För interiören i nya Golf har Volkswagens? designavdelning “Colour & Trim” tagit fram nya, dekorpaneler i dörrarna, på instrumentbrädan och mittkonsolen, samt nya sätesklädslar.

Golf GTI. GTI-versionerna skiljer sig genom färgapplikationer, som matchar karaktären för respektive Golf-version, istället för den vanliga kromlisten i kylargrillen och strålkastarna, har Golf GTI den karaktäristiska röda listen i kylargrillen – som nu är förlängd och blivit ännu tydligare. Avgassystemets kromade ändrör har också fått större diameter.

Golf GTE. Precis som Golf GTI med de röda designelementen har senaste versionen av laddhybriden Golf GTE blå designelement.

Golf Sportscombi. Det breda modellsortimentet av olika Golf-versioner har av tradition alltid omfattat kombimodellen. En ny stötfångare bak gör att Sportscombi ser ännu längre och elegantare ut. Full-LED-bakljusen, som är standard även här passar perfekt in i den nya designen. Precis som Passat Sportscombi har vissa versioner av Golf Sportscombi också trapetsformade ”avgasutsläpp” i krom direkt integrerade i diffusorn.

Digital Golf – Active Info Display, geststyrning och online-tjänster

Digital instrumentering och geststyrning. Uppdateringen av Golf märks allra tydligast på insidan med ett helt nytt digitalt display- och reglagekoncept. Det är det första infotainmentsystemet med geststyrning i en Volkswagenmodell. Samtidigt är hela utbudet av infotainmentsystem uppdaterat. Det viktigaste kännetecknet är den nya designen och större pekskärmar. Som beskrivits ovan har toppversionen “Discover Pro”-modellen även geststyrning för första gången i Golf-klassen.

Active Info Display – den helt digitala kupén

Instrumentering för en ny generation. Active Info Display är ett helt digitalt centralinstrument i nya Golf med flera interaktiva funktioner. Alla instrument visas virtuellt på en 12,3" färgskärm. Navigeringsinformation kan visas i 2D eller 3D. Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan visa detaljerad information på ett exakt och interaktivt sätt.

Det finns fem olika informationsprofiler, där typen av information och grafik som visas ändras. Föraren kan välja mellan en av följande profiler: “Classic”, “Consumption & Range”, “Efficiency”, “Performance & Driver Assistance” och “Navigation”. "Navigation"-profilen är ett bra exempel på de interaktiva funktionerna i Active Info Display. Här har hastighetsmätaren och varvräknaren flyttats åt sidan för att ge mer plats för kartan i mitten. Information om körning, navigation och förarassistansfunktioner kan också integreras i de grafiska områdena för hastighetsmätaren och varvräknaren om man så önskar.

Information såsom telefonkontaktbilder och CD-omslag kan också visas på Active Info Display. Beroende på modell kan grafiken också anpassas. I Golf GTI till exempel används GTI-rött som en kontrastfärg, medan Golf GTE använder GTE-blått för att instrumenten ska matcha karaktären i övrigt. Active Info Display finns som tillval till alla versioner av nya Golf, som ett alternativ till analoga instrument.

Den senaste generationen av MIB – med geststyrning för första gången

Världspremiär. Det är världspremiär för geststyrning i kompaktklassen i och med debuten i den uppdaterade versionen av Golf. Funktionen kommer att finnas i toppversionen av det modulära infotainmentsystemet (MIB) – “Discover Pro”.

6,5 - 9,2" skärmar. Infotainmentsystemen i Golf är av en ny generation av MIB. Den viktigaste förändringen är att alla system nu har fått en ny design och större pekskärmar, även om namnen på infotainmentsystemen inte har ändrats. “Composition Media” som är standard i Sverige och “Discover Media” (inklusive navigation) har hittills haft 6,5"-skärmar. De har också ersatts av nya system med samma namn, men med 8,0"-skärmar. Upplösningen på 800 x 480 pixlar är oförändrad. 8,0"-skärmen på toppversionen “Discover Pro” (inklusive navigation) ersätts av en 9,2" pekskärm, där upplösningen har ökats från 800 x 480 till 1280 x 640 pixlar. Nya “Discover Pro” blir Volkswagens första infotainmentsystem som erbjuder både pek- och röststyrning med geststyrning förutom närhetssensorer – världspremiär för bilssegmentet.

Fakta om “Discover Pro”. “Discover Pro”-versionen har inte bara en 9,2" skärm med en upplösning som har ökat från 117 till 155 dpi, utan den har också fått en helt ny design. Till skillnad mot det tidigare 8,0" systemet, som användes i Golf, har hela fronten fått en elegant glasyta (gäller även för det nya “Discover Media”-systemet). Alla känselstyrda kontroller utförs via pekskärm och fem beröringsfria paneler på vänstra sidan av det nya infotainmentsystemet. Denna vertikala lista på vänster sida består av följande funktioner: "Meny", "Hem", "Av/På", "Volym upp" och Volym ner" - viktiga kommandon, eftersom föraren måste ha direkt tillgång till funktioner såsom justering av ljudvolymen. Samma sak gäller för den beröringsfria panelen "Hem", som innebär att föraren snabbt kan komma tillbaka till huvudmenyn - och därmed hemskärmen - från vilken undermeny som helst.

Individuellt konfigurerbar hemskärm. Till skillnad mot den tidigare versionen av “Discover Pro” kan föraren nu även konfigurera ”hemskärmen”. Precis som på en smartphone kommer systemet att gå tillbaka till den personanpassade hemskärmen, så fort som föraren berör "Hem"-knappen, oavsett vilken meny man befinner sig i.

Geststyrning. Geststyrning kan användas i flera olika menyer. Man behöver bara göra en svepande rörelse med handen för att flytta innehållet i den horisontella menyn åt vänster eller höger, så att föraren sedan kan skrolla genom huvudmenyn, byta radiostation, bläddra genom spellistor eller skrolla genom Picture Viewer eller album i mediabiblioteket (CoverFlow). Ett "ljussken" visar vilka alternativ som kan hanteras med geststyrning och hanteringen stöds av visuell interaktiv feedback. När den svepande rörelsen utförs och fungerar kan man även välja om man vill ha bekräftelse på detta med en ljudsignal.

Helt integrerad och maximalt kompatibel. “Discover Pro”-systemet omfattar även en förstärkare med en effekt på 4 x 20 watt, en DVD-spelare, två USB-portar (Apple-kompatibla), två SD-kortuttag, AUX-IN-ingång, en 10 GB SSD-Drive. Som tillval finns en backkamera, upp till två extra USB-uttag liksom ett extra gränssnitt för mobiltelefoner. Liksom tidigare är Bluetooth-handsfree med mediastreaming standard i Sverige. I den uppdaterade, nya Golf kan föraren eller framsätespassageraren som tillval få ett fack att enkelt lägga mobiltelefonen i fördelen här är att mobilen laddas och ansluts till bilens externa antenn induktivt – det vill säga utan sladdar (i enlighet med Qi-standard). Andra tillbehör som kan väljas som tillval är bland annat Car-Net-tjänsterna “App Connect” (standard i Sverige), “Security & Service” (nyhet för Golf) och “Guide & Inform”.

Mediastyrning. Med “Media Control”-appen erbjuder Volkswagen ett infotainment-gränssnitt för surfplattor (och smartphones). Appen kan användas för att enkelt och bekvämt styra många av funktionerna i infotainmentsystemet från en surfplatta eller mobil. Passagerarna kan enkelt ansluta sina surfplattor till “Discover Media” eller “Discover Pro” i infotainmentsystemet genom att använda bilens WiFi-hotspot. Systemen som kan styras är bland annat radio, alla ljud- och videokällor (t.ex. USB, CD, DVD, hårddisk) samt navigationssystemet. Informationen som visas på menyn är bland annat artist, album och skivomslag.
Standardfunktioner i navigationsmenyn kompletteras med en adressökningsfunktion, som utnyttjar internet och som också kan användas för att lägga in utvalda sökresultat som destinationer. Dessutom kan passagerarna i baksätet skicka kalenderhändelser och poster i adressboken från en surfplatta eller smartphone till infotainmentsystemet där de kan användas som destinationer för navigeringen. Det gör "Media Control" till en mobilfunktion i infotainmentsystemet och ett prisvärt, modernt underhållningssystem för baksätespassagerarna.

Volkswagen Car-Net – appar och onlinetjänster till Golf

App Connect. Detta är redan standard i Sverige på alla Golf-versioner och gör det möjligt att ansluta aktuella Apple- och Android-smartphones eftersom App Connect tillsammans med MirrorLink™ (Android) också kan integrera CarPlay™ (Apple) och Android Auto™ (Google) till bilens infotainmentsystem.

Security & Service. Från sommaren 2017 erbjuds "Security & Service"-paketet för Golf. Detta ger föraren möjlighet att få hjälp ute på vägarna i en mängd olika situationer. Där ingår till exempel tjänster som “Automatic Accident Notification”, “Breakdown Call” (Nödsamtal) och “Service Scheduling” (där föraren kan boka service på din verkstad). Breakdown Call gör det möjligt för föraren att använda infotainmentsystemet för att kontakta Volkswagen Emergency Call Centre, som sedan kan ordna snabb hjälp samtidigt som systemet skickar data om bilen och bilens position till nödhjälpstjänsten när föraren ringer för att be om vägassistans. Dessutom erbjuder “Security & Service” funktioner som online-övervakning av “Dörrar och Ljus” samt information om “Parkeringsposition” (via smartphone eller webbportal). En annan praktisk funktion är “Online Billarm”, som skickar ett varningsmeddelande till dig via Volkswagen Car-Net-appen på din smartphone eller via email om någon har försökt att bryta sig in i din bil.
Guide & Inform. “Guide & Inform” gör det möjligt att använda ett stort antal online-tjänster. Det innehåller en app för “Discover Media”-systemet och ett utökat utbud av appar för “Discover Pro”-systemet. De tjänster som finns för “Discover Media” är bland annat appar som “Online POI Search”, “Destination Import”, “Bränsleinfo” (plats och pris), “Nyheter”, “Parkeringsinfo” (plats och tillgänglighet), “Väder”, “Laddstationer” (för Golf GTE och e-Golf) och “Online Trafikinformation”. Tjänsten “Online Trafikinformation” gör det enklare att beräkna hur lång tid resan kommer att ta, eftersom navigationssystemet matas med data om trafikintensitet, köbildning och andra trafikstockningar. Informationen matas in i realtid i navigationssystemet så att den dynamiska vägledningen kan ta med aktuella data i beräkningen. De faktiska trafikmeddelandena kan man se i detalj via “Traffic”-menyn samtidigt som grafik och färgade markeringar på kartan som visas på skärmen ständigt lämnar aktuell information om trafiksituationen. “Online Traffic Information”-tjänsten kan därför hjälpa dig att undvika trafikstockningar i realtid. Utbudet av appar för “Discover Media”-systemet omfattar också Google Street View™, Google Earth™, “POI Voice Search” och “Online Map Update”.

Nya assistanssystem - högre säkerhet och komfort

Golf skyddar föraren, passagerarna och fotgängarna. Genom åren har Golf alltid demokratiserat innovationer. System som låsningsfria bromsar (ABS) och antisladd (ESC) och senare ett helt spektrum av förarhjälpsystem har erbjudits till miljoner människor över hela världen tack vare Golf. Golf var till exempel en av de första bilarna i kompaktklassen med adaptiva farthållaren Adaptive Cruise Control (ACC), Front Assist med City Emergency Brake, Lane Assist, Blind Spot Sensor, Rear Traffic Alert, Park Assist, Driver Alert System, backkamera, vägmärkesavläsning, multikollisonsbroms och släpvagnsstabilisering.
Uppdaterade Golf bevarar den här traditionen. Volkswagen utökar utbudet av förarassistanssystem i Golf med Traffic Jam Assist, nya Pedestrian Monitoring för Front Assist med City Emergency Brake, Trailer Assist, vilket är första gången någonsin som ett system för att backa med släp erbjuds för en bil i kompaktklassen. Det proaktiva skyddssystemet för passagerare (PreCrash) har också uppdaterats.

Golf kan köras delvis automatiskt. Genom att kombinera olika hjälpsystem är det för första gången möjligt att köra en Golf delvis automatiskt.

Lane Assist plus ACC. Lane Assist utgör grunden i det här system med aktiv filhållningsfunktion även i hastigheter under 60 km/h. Systemet styr inte bara emot för att korrigera om bilen oavsiktligen lämnar sitt körfält, utan den aktiva filhållningshjälpen håller också Golf i körfältets mitt eller i den position som föraren föredrar.

Traffic Jam Assist. ACC är också integrerad i Traffic Jam Assist som ett andra hjälpsystem. Med ACC sker nämligen inbromsning och acceleration helt automatiskt även i ryckig kötrafik i låga hastigheter. ACC och Lane Assist samverkar till funktionen Traffic Jam Assist, vilket innebär att systemet assisterar både i längdled och sidled. Bilen styr, accelererar och bromsar automatiskt, inom systemets gränser, men endast under förutsättning att föraren har händerna på ratten och deltar i styrningen för att när som helst kunna ingripa i den. Systemet ökar också säkerheten eftersom systemet hjälper föraren att undvika påkörningar bakifrån.

Emergency Assist – i en nödsituation stoppas Golf automatiskt

Golf känner av om föraren blir oförmögen att hantera situationen. Ett annat system där Lane Assist och ACC samverkar för att skapa ett nytt förarhjälpsystem är Emergency Assist: Så snart sensorerna upptäcker att föraren inte styrs, bromsas eller accelereras längre börjar systemet aktivera olika varningsåtgärder och om föraren förblir inaktiv bromsas bilen automatiskt. Varningsblinkers aktiveras automatiskt och Golf styrs försiktigt för att omgivande trafik ska bli varse den farliga situationen. ACC förhindrar bilen från att kollidera med framförvarande fordon. Slutligen bromsar systemet ner Golf till ett totalt stopp för att om möjligt undvika en allvarlig olycka.

Front Assist och City Emergency Brake – upptäcker fotgängare

Säkerhet i stan. Front Assist är ett system som varnar föraren och automatiskt bromsar ner bilen om det finns överhängande fara för en kollision. En av de ingående komponenterna i Front Assist är funktionen ”City Emergency Brake”. Den senaste versionen av Front Assist-funktionen kan inte bara upptäcka andra bilar, utan också fotgängare som går över gatan. Så snart som en fotgängare är i riskzonen varnar systemet föraren och sänker så småningom hastigheten på Golf automatiskt. Systemet är standard i Sverige.

Trailer Assist – halvautomatisk manövrering med släp

Att backa med släp är en barnlek nu. En annan nyhet i kompaktklassen är Trailer Assist. Idén bakom: Trailer Assist har utvecklats för att befria föraren från svåra manövrer när man backar med släp - att vrida ratten till vänster så att släpet går till höger och vice versa. Dessutom var också målsättningen att göra det lättare att backa rakt under längre sträckor. Med Trailer Assist går det nästan automatiskt. För att backa en Golf med släp in i en parkeringsficka eller en port behöver föraren bara stanna på en lämplig plats och lägga i backen. Systemet aktiveras med en enkel knapptryckning. Då visas den aktuella körvinkeln och möjliga körvinklar på i centralinstrumentet. Detta görs med hjälp av bildbehandlingsalgoritmer, som använder data från backkameran som övervakar och analyserar vinkeln mellan bilen och släpet. Med hjälp av reglaget till backspeglarna, som fungerar som en slags joystick, kan föraren själv välja vilken riktning släpet ska ta. Golf utför de styrkommandon som valts av föraren och föraren behöver bara sköta gas- och bromspedal. I vilken riktning bilen styrs hanteras av den elektromekaniska servostyrningen.

Park Assist 3.0 – halvautomatisk parkering och manövrering

Bromsas och styrs automatiskt. Park Assist gör det möjligt att parkera delvis automatiskt, både i parkeringsluckor längs med och vinkelrätt mot vägen. Dessutom kan systemet styra bilen ut ur parkeringsrutor. Rutor som ligger i vinkelrätt mot vägen klarar systemet också, för första gången i Golf, inte bara att man backar in i luckan, man kan också köra in i den framåt – också här halvt automatiskt.

Generation 1 och 2. Den första generationen av Park Assist hjälpte föraren att fickparkera automatiskt längs med vägen. Den andra generationen av Park Assist lade dessutom till backning in i parkeringsluckor som ligger i rät vinkel mot vägen. Dessutom kunde fickparkering ske i ännu mindre luckor än tidigare. Utöver detta kunde systemet automatiskt köra ut bilen ur en fickparkeringslucka.
Som nämnts ovan kan den tredje generationen av Park Assist, även köra bilen halvautomatiskt framåt in i parkeringsluckan. Tack vare systemets många olika funktioner kan Park Assist 3.0 vara till stor hjälp för föraren, särskilt i svåra trafiksituationer, eftersom parkeringsmanövern går mycket snabbare.

Proaktivt skyddssystem för passagerare (PreCrash) – största möjliga säkerhet

Var beredd. Golf var en av de första bilarna i klassen med ett proaktivt skyddssystem för passagerare (PreCrash). I den uppdaterade versionen av Golf har det proaktiva skyddssystemet för passagerare förfinats ytterligare. Det samverkar intelligent med Front Assist-systemet och reagerar på starka automatiska inbromsningar och akuta kollisionsrisker. I sådana kritiska situationer ger systemet bästa möjliga skydd åt passagerarna: Om systemet upptäcker risken för en olycka - till exempel genom att bromsarna aktiveras kraftigt eftersom det automatiska bromshjälpsystemet har aktiverats - kommer säkerhetsbältena i framsätet att förspännas automatiskt för att krockkudden och säkerhetsbältet ska ge bästa möjliga skydd. När en kritisk och instabil körsituation detekteras - till exempel en allvarlig överstyrning eller understyrning med ESC-aktivering - stängs sidofönstren och soltaket, tills det bara är en liten öppning. Orsaken till detta är att när fönstren och soltaket är nästan helt stängda ger huvud- och sidokrockkuddarna optimal energiupptagning och därmed bästa möjliga skydd.

Personanpassning – individuella inställningar sparas

Nyckeln fungerar som ditt ID. Antalet bekvämlighets- och förarassistanssystem ökar med varje ny bilgeneration. Som nämnts tidigare gäller detta i allra högsta grad för uppdaterade Golf. Många av dessa system kan justeras för olika förare av bilen. Det innebär att förarna hela tiden måste göra om sina personliga inställningar. Volkswagen har utvecklat en ny generation av personanpassning som förenklar detta radikalt. Systemet innebär att de individuella inställningarna för en förare kombineras med ett användarkonto, som sparas av bilen. Föraren kan öppna användarmenyn för att aktivera sitt eget användarkonto och på så sätt implementera sina egna inställningar. Föraren identifierar sig med hjälp av bilnyckeln, vilket sker när bilen är olåst. Därefter kan de första inställningarna aktiveras, så som justering av förarsätet, som nu kan sparas via minnesfunktionen. En översikt över personanpassningsalternativen i Golf, beroende på utrustningsnivå:

Ambientebelysning
ACC Adaptive Cruise Control
Front Assist
Infotainmentsystem (inkl mediabibliotek, navigation och telefon)
Inställningar av klimatanläggning
Centralinstrument
Lane Assist
Ljus och sikt (“leaving home” och “coming home”-funktioner, regnsensor och backspegel med automatisk avbländning)
Park Assist
Låsa/låsa upp
Blind Spot Monitor med Rear Traffic Alert
Förarsäte (säte med minnesfunktion)
Nya motorer och växellådor - TSI-bensinmotor sparar upp till 1,0 liter per 100 km

Nya TSI-motorer och ny 7-stegad DSG. Volkswagen har utökat motorfamiljen EA211 TSI: Nya turboladdade bensinmotorer med direktinsprutning gör sin debut i Golf. Lanseringen börjar med “1,5 TSI Evo” – en 4-cylindrig 150 hk turboladdad bensinmotor med aktiv cylinderstyrning (ACT) och effektiv direktinsprutning med common rail-teknik.
Nya 1,5 TSI Evo är pigg men har också en bra segdragningsförmåga: den utvecklar ett maximalt vridmoment på 250 Nm vid så lågt varvtal som 1500 1/min – vilket motsvarar Dieselmotorn 1,6 TDI i hittillsvarande Golf modellen. Bränsleförbrukning enligt NEDC, preliminära värden: 4,9 l/100 km (motsvarande 110 g/km CO2).
En BlueMotion-version av 1,5 TSI Evo med 130 hk är också på gång. Bränsleförbrukningen enligt NEDC för den här versionen kommer att vara 4,6 l/100 km (104 g/km CO2). 130 hk versionen utvecklar ett maximalt vridmoment på 200 Nm vid bara 1400 1/min.
De enastående egenskaperna för dessa högteknologiska motorer har uppnåtts med innovativ teknik: bland annat en ny förbränningscykel (utvecklad ur den så kallade Miller-cykeln) och en turboladdare med variabel turbingeometri (VTG), det senare en teknologi som tidigare oftast återfunnits på Dieselmotorer. För första gången erbjuder också 1,5 TSI Evo med 130 hk en utökad frihjulsfunktion när motorn är inaktiv – det innebär att TSI motorn stängs av när föraren släpper gaspedalen. En sådan deaktiveringsfunktion för förbränningsmotorn har tidigare enbart förekommit i hybridbildar. Den utökade frihjulsfunktionen, som är standard i 1,5 TSI Evo med 130 hk, minskar bränsleförbrukningen under verklig körning med upp till 0,4 l/100 km. Frihjulsfunktionen tillsammans med de andra tekniska innovationerna ger 1,5 TSI Evo med 130 hk en reducering av bränsleförbrukningen med upp till 1,0 l/100 km, beroende på körstil.

GTI-modeller med förbättrad prestanda. Volkswagen har också förbättrat prestanda för Golf GTI-modellerna med denna uppdatering. Med 230 hk (en ökning med 10 hk) är standardversionen nu lika stark som den tidigare Performance-versionen, medan effekten för nya Golf GTI Performance (den version som kommer erbjudas i Sverige) har ökats till 245 hk.

Ny 7-stegad DSG. Volkswagen har också utvecklat en ny effektiv 7-stegad DSG-växellåda (dubbelkopplingsväxellåda). Nya DSG kommer efterhand att ersätta alla 6-stegade DSG-växellådor som används i Golf idag, vilket kommer att bidra till lägre CO2-utsläpp.
38.5°
0

Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf

Först i sin klass med geststyrning

Youtube på Xbox-konsolerna får HDR-stöd
Saknas fortfarande på PS5

Använder du din nya krysslåda för att kolla på Youtube-videor av olika slag och äger en TV eller skärm med HDR-stöd? Då har vi goda nyheter då Youtube-appen nu uppdaterats på Xbox-plattformen och kan avnjutas på både gamla Xbox One X/S och nya Series X/S. För att se om du har HDR från Youtube så behöver du bara starta en video med HDR i appen och sedan aktivera "statistik för nördar". Din TV eller skärm borde också skifta om till HDR-läge när videon drar igång, vilket är ett tecken på att det hela fungerar som det ska. På Playstation 5-fronten lyser HDR i Youtube fortfarande med sin frånvaro. På PS4 är det möjligt att se HDR-videor via videoappen, så det är lite underligt att inte PS5 fått tillgång till flådigheterna än. Troligtvis är det endast en tidsfråga innan det aktiveras. Ovan har ni ett exempel på en HDR-video på Youtube. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Ta en titt på uppdrag och miljöer i Skyrim-modden Skyblivion
Ser riktigt bra ut!

Moddgruppen TESRenewal har levererat en ny uppdateringen från utvecklingen av Skyblivion. Modden i fråga är ett ordentligt projekt där hela Elder Scrolls IV: Oblivion gjorts om i "nya" Elder Scrolls V: Skyrim-motorn. I den nya videon får vi reda på att majoriteten av utomhusmiljöerna i spelet mer eller mindre är färdiga och visas upp ordentligt. Utöver detta har samtliga uppdrag i Oblivion portats över till Skyblivion och utvecklarna jobbar hårt med att finjustera och optimera upplevelsen i Skyrim-spelmotorn. Något releasedatum finns fortfarande inte för Skyblivion, utan modden kommer släppas när den är färdig. Tumnagel
38.0°
+
André Stray
0

Swish har nu 7,5 miljoner användare
Vi swishar som aldrig förr

Swish är en av de där sakerna som nog alla faktiskt tycker om. Nya siffror säger att i princip alla använder tjänsten, 7,5 miljoner människor är kopplade till den och 7 miljoner av dem var aktiva under december. I åldersgruppen 19-35 år så är hela 97 procent kopplade till tjänsten. Under året har användarna över 65 år nästan dubblerats, vilket vi får anta beror på pandemin och att snälla människor handlar åt folk i riskgrupp. Här under kan ni se hur många som har swish jämfört med antal i befolkningen. Fredagar är den dag i veckan som vi swishar mest, men det är ändå rätt så jämnt över veckan förutom att söndagar är lite mer chill. Totalt sett är lunchen en tid då vi swishar lite extra mycket, men sen eftermiddag och tidig kväll swishas det också mycket. Covid har så klart påverkat även swish. Rese- och eventbranscherna har sett dramatiska fall, återhämtade sig en hel del och föll igen när andra vågen kom. Livsmedelsbranschen har däremot ökat under året. Swish nådde under året två miljoner betalningar. En miljon nådde man i februari 2019 och tre räknar man att nå i november i år, så vi swishar inte direkt mindre. Tumnagel
37.8°
+
Roger Åberg
0

Trailer för Superman & Lois
Paret lever loppan i Smallville

En kort trailer har släppts för Superman & Lois och denna kan ni skåda ovan. I serien kommer vi få följa Clark Kent och Lois Lane som beger sig tillbaka till Smallville för att fokusera på föräldraskapet. Superman & Lois har premiär 23 februari på den amerikanska kanalen CW. Hur det ser ut med release i Sverige är för tillfället okänt, men Netflix rättigheterna för CW:s superhjälteserier, så troligtvis kommer serien visas där senare i år. Tumnagel
36.7°
+
André Stray
0

BMW på hal is
Vinterdäck?

På många ställen i världen är det halt på vägarna just nu, så se till att ni har bra däck om ni ska ut och köra. Inte sommardäck som den här föraren av en BMW X6 verkar ha på sin bil. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.2°
+
Bobby Green
0

Darkmoon Races nu igång i Hearthstone
Första miniexpansionen till kortspelet

Blizzard rör om lite i grytan när det kommer till Hearthstone-uppdateringar och har börjat leverera miniexpansioner. Darkmoon Races är den första av dessa mindre expansioner som släppts och med den har 35 nya kort lagts till i spelet och dessa kommer med keywords från förra årets expansioner som bland annat Dormant, Spellburst, Dual-Class och Corruption, vilket lär liva upp matcherna en aning. Hearthstone Battlegrounds kommer få tillgång till två nya hjältar, Tickatus och Greybough, och två nya minions, Soul Devourer och Ring Matron. Duels Mode har fått nya hjälteförmågor samt nya belöningar av olika slag. Blizzard meddelar även att nästa Book of Heroes kommer dra igång 2 februari och klarar man samtliga åtta bossar i detta äventyr får man norpa ett kortpaket med Priest-kort. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

En titt på insidan av Air Force One
Intressant!

De senaste dagarna har det klassiska begreppet Air Force One varit på tapeten flera gånger så här kommer en titt på vad det egentligen är. Det man brukar referera till är den jumbojet som ofta syns när USAs president är ute och flyger, men det handlar faktiskt om två jumbojets som delar på bördan och om presidenten hoppar in i en liten Cessna av någon anledning så är det cessnan som är Air Force One. Det flygplan som presidenten befinner sig på är helt enkelt Air Force One. Här får vi reda på en massa rolig fakta om jumbojetsen, bland annat har man en herrans massa mat ombord, kan tanka i luften och så finns det färskt blod till presidenten om bord om det skulle behövas. Tumnagel
38.4°
+
Roger Åberg
0

Uppdaterad Microsoft höjer priset på Xbox Live Gold i USA
En dollar dyrare i månaden

Microsoft meddelar idag att man kommer höja priset på Xbox Live Gold-prenumerationen i USA och på vissa marknader med en dollar i månaden. Priserna i USA har tidigare legat på 10 dollar för 1 månad och 25 dollar för 3 månader. Det har tidigare varit möjligt att köpa ett års Xbox Live Gold för 60 dollar, men Microsoft har tagit bort den möjligheten via sina kanaler. Det är dock fortfarande möjligt att köpa årsprenumeration via andra butiker. Med ändringen kommer priset nu ligga på 11 dollar i månaden eller 30 dollar för 3 månader samt 60 dollar för 6 månader. Microsoft motiverar prishöjningen i USA med att då värdet av tjänsten har ökat. På sin hemsida skriver Microsoft detta om prisändringen: “Periodically, we assess the value and pricing of our services to reflect changes in regional marketplaces and to continue to invest in the Xbox community; we’ll be making price adjustments for Xbox Live Gold in select markets. In many markets, the price of Xbox Live Gold has not changed for years and in some markets, it hasn’t changed for over 10 years.” I och med prisökningen har det blivit lite mer intressant att kika på Game Pass Ultimate. I USA kostar tjänsten 15 dollar i månaden och för det får man tillgång till Xbox Game Pass-biblioteket på Xbox och PC samt utvalda titlar att köra på Android via xCloud samt alla fördelar man får med Live Gold, som gratisspel varje månad samt möjligheten att spela online. Vi har inte hittills inte sett några indikationer på att Xbox Live Gold kommer att höjas här i Sverige, men vi inväntar svar från Xbox och uppdaterar artikeln så fort det trillar in. Uppdatering: Nu har svar från Microsoft trillat in och prishöjningen gäller även för Sverige, och en drös andra länder. Nya priset för Xbox Live Gold i Sverige kommer ligga på 100 kronor för 1 månad, 270 för 3 månader och 540 kronor för 6 månader. Har man en aktiv prenumeration så kommer du inte betala extra förrän dina nuvarande månader har gått ut. På tal om Xbox Live Gold så har Microsoft idag presenterat de spel Gold-prenumeranter kommer få tillgång till i februari. Den här gången är det fem titlar i stället för fyra, vilket är rätt snällt. Titlarna och när de kommer vara tillgängliga har ni nedan: Gears 5 (1 - 28 februari) Resident Evil (1 - 28 februari) Dandara: Trials of Fear Edition (16 februari till 15 mars) Indiana Jones and the Emperor’s Tomb (1 - 15 februari) Lost Planet 2 (16 - 28 februari) Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Med Balldo kan du ha sex med pungen
Aj?

I och med att man följer massvis med olika medier för att hitta saker att skriva om så hittar man ibland lite underliga produkter. Som Balldo, till exempel. Det är en sexleksak användaren trär över sin pung och som gör att du kan penetrera din partner med pungen. Balldo är gjord i mjuk silikon med en inre kärna som håller hela paketet stabilt även när man stöter på rejält. Håligheten för pungen ska vara stor nog att passa majoriteten av testiklarna, vilket är bra antar jag. Balldo är för tillfället i prototypfas, men räds icke äventyrliga sexentusiaster! En crowdfundingkampanj kommer dra igång inom kort och årets sextjofräs kommer ni möjligtvis kunna lägga vantarna på någon gång i framtiden. Eller inte alls. Det beror väl helt på hur bra det går för gänget att samla ihop kosing. I videon nedan, som ni troligtvis inte kan ses här på på grund av Youtubes nya åldersrestriktioner, kan ni se hur det hela fungerar. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Mrwhosetheboss testar batteriet på S21 Ultra
Jämför med tidigare flaggskepp

Mrwhosetheboss håller på att hårdgranska S21 Ultra för tillfället och har släppt en ny video i testprocessen. Den här gången är det batteritiden som hamnar under luppen och mer specifikt undersöks det hur telefonens batteri står sig mot tidigare flaggskepp som Note 20 Ultra, S20 Ultra, iPhone 12 Pro Max och iPhone 11 Pro Max. S21 Ultra är utrustad med Exynos 2100 och Samsung skryter i vanlig ordning om att processorn har blivit mer kraftfull och drar mindre batteri än tidigare. I testet ovan får vi reda på att det stämmer, även om skillnaden mellan förra årets flaggskepp från Samsung är rätt marginell. Resultatet visar att S21 Ultra är rätt kompetent på batterifronten och slår de andra enheterna på fingrarna genom att överleva längst. Mer specifikt 8 timmar och 41 minuter. På andraplats hamnar iPhone 11 Pro Max som överlever i 8 timmar och 6 minuter medan iPhone 12 Pro Max dör vid 7 timmar och 56 minuter. "Amen André, ditt praktarsel, varför gör ni inga egna tester?!" kanske ni sitter och tänker just nu. Det är på ingång. S21 Ultra och S21 trillar in på måndag, så åsikter bör dyka upp innan telefonerna börjar säljas 29 januari. I och med att undertecknad fått peta på dummy-enheter i samband med releasen så kan jag i alla fall säga att designen verkligen är top notch. Tumnagel
35.8°
+
André Stray
0

BMW ska slimma sitt utbud
Och fokusera på elbilar

De senaste åren har BMW snurrat till det ganska så rejält med alla sina modeller och versioner på bilar. Designen också men det vet ni ju redan. Nu verkar det som att de själva har insett att något måste göras, så därför kommer utbudet att slimmas ned framöver. Fokus kommer även att läggas på eldrivna bilar, något som är på duktig frammarsch just nu. Det hela gör man självklart för att få lite bättre lönsamhet, speciellt efter ett tufft coronaår. När rockaderna inom utbudet kommer att träda i kraft återstår att se, men vi kan nog förvänta oss att en del modeller inom kort börjar plockas bort. Alla på bilden kanske, eller kommer någon att sakna dem? Bonusklipp nedan på kommande eldrivna i4. Tumnagel
41.1°
+
Bobby Green
0

Ny minidokumentär om det ökända Aliens: Colonial Marines
Lite eftermiddagsnörderi

Aliens: Colonial Marines är ökänt för att vara ett rätt dåligt spel. Det lanserades 2013 och drunknade snabbt i kritik då det ansågs vara en riktigt usel spelupplevelse knökfull av buggar, dålig story, lat bandesign och risig AI. Youtube-kanalen GVMERS har nu släppt en kort dokumentär om spelet där de går in på vad som egentligen vad som hände bakom kulisserna under utvecklingen av spelet. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Tucows släcker ner sin nedladdningssida
En epok går i graven

Tucows var en sajt som man besökte om man vill ladda ner den senaste versionen av något program. Det var framför allt under 90-talet och början av 2000-talet som sidor som Tucows had sin storhetstid men deras funktionalitet blev allt mindre relevant de senaste 15 åren. Så det är kanske inte helt oväntat att Tucows nu bestämt sig för att stänga ner Tucows Downloads. Företaget bakom tänkte först försöka hålla sajten uppe som en slags public service men kostanden blev helt enkelt för hög att hålla denna gamla sajt uppdaterad samt säker. Tucows har dock ett litet arkiv med mjukvara kvar på Archive.org om man vill få en liten nostaglitripp. Så, hejda Tucows Downloads och tack för allt! Tumnagel
36.0°
+
Frode Wikesjö
0

Ny trailer för Resident Evil Re:Verse
Flerspelardelen för Resident Evil: Village

Under gårdagens Resident Evil-presentation visade Capcom även en ny trailer för Resident Evil Re:Verse. Detta är ett fristående flerspelarspel som alla som köper Resident Evil: Village får med på köpet. Hur som helst så går Re:Verse ut på att man ska skjuta ner upp till fem andra karaktärer från Resident Evil-serien så som Leon Kennedy och Jill Valentine. Trailern för Resident Evil Re:Verse kan kolla in ovan. Tumnagel
35.2°
+
Frode Wikesjö
0

Ava DuVernay ska producera podcasts med Spotify
Dags att bemästra ytterligare format?

Ava DuVernay har levererat både kritikerrosade dokumentärer, filmer och TV-serier som Selma, 13th och When They See Us, och nu verkar det vara dags att göra högkvalitativa podcasts. DuVernay har inlett ett mångårigt samarbete med Spotify som handlar om att producera exklusiva podcasts åt streamingtjänsten via hennes organisation Array. Specifikt vad som kommer levereras är okänt, men det kommer handla om podcasts både med och utan manus. I ett uttalande om podcastsamarbetet säger DuVernay detta: “Recognizing the undeniable power of voice and sound, I’m thrilled to extend ARRAY’s storytelling into the realm of podcasts. The opportunity to work with Lydia Polgreen and her passionate team drew us to Spotify as a home for our audio narratives, and we couldn’t be more excited to begin this new creative journey.” Tumnagel
35.5°
+
André Stray
0

Google hotar att stänga ner sin sökmotor i Australien
På grund av nytt förslag från landets myndigheter

Eftersom Australien har ett förslag på gång som skulle kunna tvinga företag som Google och Facebook att betala medier om de vill använda deras material. Detta har gjort Google lite ledsna och lett till att Googles Australien-chef sagt att detta förslag skulle förstöra sättet hur Googles sökmotor fungerar. De hotade också med att stänga ner sin sökmotor i landet på grund av detta. Istället föreslår Google att de ska ingå avtal med betala en avgift för rätten att erbjuda nyheterna via Google News Showcase istället för länkar. Alltså ett liknande avtal som Google drog igång med flera franska medier tidigare i veckan. Australiens premiärminister verkar dock inte vara så bekymrad och sa under en presskonferens att Australiens parlament sätter reglerna för vad som ska hända i landet. Han sa också att Australien gärna jobbar med folk och företag som vill jobba med landet med att de inte svarar inte på hot. Tumnagel
40.5°
+
Frode Wikesjö
0

Italdesign har byggt en modern DeLorean DMC-12
Bilen fyller 40 år i år

Bildesignern Giorgetto Giugiaro är den som bland många andra väldigt fina bilar ritade formerna på DeLorean DMC-12. Efter att ha designat bilar åt mängder av tillverkare startade han det egna företaget Italdesign och de smygvisar nu en modern version av den klassiska DeLorean-modellen. Bilen fyllde 40 år igår och det här ska vara Italdesigns sätt att fira det hela. När nyheten kommer att avtäckas är oklart för tillfället. Tumnagel
39.8°
+
Bobby Green
0

Säg hej till kämparna i Destruction AllStars
Actionracern släpps i februari

Destruction AllStars skulle egentligen vara en releasetitel till Playstation 5, men några veckor innan release drogs det i handbromsen för släppet. Releaseplanerna ändrades och spelet planeras nu att släppas i februari och kommer vara gratis för prenumeranter av Playstation Plus. Releasedatum har inte spikats, men troligtvis kommer det bli tillgängligt redan 2 februari. Hur som helst så har vi nu fått en ny trailer, eller något, för spelet där vi får se några av bilkämparna vi kommer få ta kontroll över. Tumnagel
35.9°
+
André Stray
0

Vice träffar mannen bakom All Gas No Brakes
Andrew intervjuar "intressanta" amerikaner

Om ni har hängt på internet de senaste åren finns det chans att ni någon gång har sett något från Andrew Callaghans YouTubekanal All Gas No Brakes. På denna kanal åker han omkring i USA och intervjuar folk och spanar in olika kulturer. Den gemensamma nämnaren är att folket han träffar väldigt ofta har väldigt starka åsikter om olika saker som alla i hela världen kanske inte håller med om. Det är mycket MURICA och liknande. Nu den senaste tiden har det även, inte helt oväntat, handlat mycket om pandemin. Vice har träffat Andrew i South Dakota där han spanade in en årlig motorcykelträff som innehöll en hel del intressanta personer. Bonusklipp och kanalens första klipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Med Balldo kan du ha sex med pungen
Aj?

I och med att man följer massvis med olika medier för att hitta saker att skriva om så hittar man ibland lite underliga produkter. Som Balldo, till exempel. Det är en sexleksak användaren trär över sin pung och som gör att du kan penetrera din partner med pungen. Balldo är gjord i mjuk silikon med en inre kärna som håller hela paketet stabilt även när man stöter på rejält. Håligheten för pungen ska vara stor nog att passa majoriteten av testiklarna, vilket är bra antar jag. Balldo är för tillfället i prototypfas, men räds icke äventyrliga sexentusiaster! En crowdfundingkampanj kommer dra igång inom kort och årets sextjofräs kommer ni möjligtvis kunna lägga vantarna på någon gång i framtiden. Eller inte alls. Det beror väl helt på hur bra det går för gänget att samla ihop kosing. I videon nedan, som ni troligtvis inte kan ses här på på grund av Youtubes nya åldersrestriktioner, kan ni se hur det hela fungerar. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Snart kan du hyra barnkläder från Arket
Kommer kosta 19,50 euro i månaden

På torsdag den 28 januari drar Arket igång en ny grej och det är att man kommer börja hyra ut barnkläder. Det hela sker i samarbete med e-handelsbolaget Circos som sedan tidigare riktat in sig på prenumeration och uthyrning av kläder. Tjänsten kommer att kosta 19,50 euro per månad och kunden kan därefter antingen välja ett färdigt klädpaket eller plocka fritt bland utbudet. Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Marc et Claude - I Need Your Lovin'
Fredagsklassikern

Fredag igen och dags att veva igång helgen med lite härlig musik. Denna vecka dyker vi in i en riktigt mysig tranceklassiker skapad av den tyska duon Marc et Claude - I Need Your Lovinx27. Låten släpptes år 2000 och samplar The Korgis låt Everybodyx27s Got To Learn Sometime. Bonusklipp nedan. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Nat gör lite kyckling i ugn
Och svär en hel del

I sitt senaste klipp gör Nat en kyckling i ugn samtidigt som han svär som bara den, som vanligt. Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Ny singel från Billie Eilish
Tillsammans med Rosalía

Här har vi låten Lo Vas A Olvidar som är ett samarbete mellan Billie Eilish och Rosalía. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green

Levi's och BAPE presenterar kollektion
Släpps den 23 januari

Levix27s har slagit sina påsar ihop med det japanska varumärket A Bathing Ape (BAPE) och presenterar nu en gemensamt framtagen kollektion med kläder. Man har tagit flera av Levix27s klassiker och gett dessa en touch av BAPE. Allt släpps den 23 januari och grejerna kommer att finnas i Levix27s butik på NK i Stockholm och på nätet. Tumnagel
71kg
+
Bobby Green

Dokumentär om Serj Tankian
Sångaren i System Of A Down

I dokumentären Truth to Power får vi följa Serj Tankian som är sångare i metalbandet System Of A Down. Allt från exklusiva intervjuer till backstage-material ska finnas med. Släpps den 19 februari. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green

Jakten på det bästa grillkäket
John Lewis är dedikerad

Har ni tagit fram grillen för året än? Inte? Snart är det dags och här kanske ni kan få lite inspiration till vad ni ska slänga på den. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Gorillaz om instrumenten som spelas lät korrekt
Stökigt

När Gorillaz spelar på sina instrument kommer det olika ljud som bildar musik. Men om ljuden faktiskt överensstämde med hur bandet spelade i sina videos skulle det kanske låta så här. Tumnagel
130kg
+
Bobby Green

Streetwear-kollektion från Jägermeister
Släpps den 31 januari

Jägermeister presenterar ny Best Nights som är en kollektion med streetwearkläder. Denna frontas av den svenska influencern, designern och entreprenören Lisa Anckarman och stylisten Bloody Osiris. Totalt finns det tolv stycken olika plagg och på varje finns koordinaterna till Jägermeisters huvudkontor i Wolfenbüttel i Tyskland. Tygerna är gjorda av 100 procent organisk bomull och varje plagg är tillverkat inom EU. Släpps den 31 januari och finns endast på länken nedan. Tumnagel
54kg
+
Bobby Green

Det här är årets matbluff 2020
Smördeg utan smör

Nu har vinnaren av Årets matbluff 2020 utsetts och "priset" gick till Pop! Bakery Smördeg som inte ens innehåller något smör utan istället solros- och palmolja. Företrädare från företaget säger att denna kommer att bytas ut mot smör från och med vecka 11 men bluffen är redan gjord och priset utdelat. Motiveringen lyder: "Produkten heter smördeg, men innehåller trots detta inte minsta gnutta smör. Det borde förstås inte vara tillåtet, men enligt ett undantag från EU:s regler som Sverige fått till, är det märkligt nog fullt legalt. Landets konsumenter verkar dock ha en helt annan uppfattning. Det visar 21 nomineringar av just olika varianter av smördeg, som vi fått in till Årets matbluff bara under förra året. Av dessa har vi valt ut denna från Pop! Bakery, som är en av de vanligast förekommande i svenska butiker och där smöret har bytts ut mot solros- och palmolja." De övriga finalisterna kan ni hitta här. Tumnagel
103kg
+
Bobby Green