m
Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf

Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf
Först i sin klass med geststyrning

Bil / Volkswagen

Läckta bilder på uppdaterade Volkswagen Golf delade vi med oss av tidigare i dag, nu är bilen presenterad i Tyskland och således kommer bra bilder och mer information. Men som vi kunde se innan är det inget revolutionerande det handlar om direkt, utan en diskret facelift. Volkswagen skryter dock med att bilen är den första i sin klass med geststyrning - du kan alltså vifta med händerna inuti bilen för att utföra olika kommandon. Uppdateringen kommer till Golf, Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi.

Under huven dyker det upp lite nya motorer, bland annat en helt ny turbomatad bensinfyra som kallas för 1,5 TSI Evo. Den ger 150 hästar och har aktiv cylinderstyrning (ACT). En BlueMotion-version på denna med 130 hästar kommer senare. Förutom detta har GTI fått mer pulver och toppversionen ger numera 245 hästar. Efterhand kommer en ny sjustegad DSG-låda att ersätta alla dagens sexstegade DSG.

LED-strålkastare finns som tillval och LED-bakljus är standard oavsett version eller modell. R och GTE får även flytande blinkers bak som snyggar till rumpan ännu mer. Finns som tillval till övriga versioner också. Bilen får även lite fler förarassistanssystem än tidigare och dessa är Traffic Jam Assist, nya Pedestrian Monitoring för Front Assist med City Emergency Brake och Trailer Assist som hjälper dig när du ska backa med släp.

På insidan hittar vi infotainmentsystemet Discover Pro som har en skärm på 9,2 tum och som alltså kan styras med hjälp av handgester. Du kan med en svepande rörelse bland annat bläddra bland menyerna, byta radiostation eller skrolla genom bilder.

Förförsäljningen av "nya" Golf drar igång vid månadskiftet och då släpps även priserna. De första bilarna kommer i slutet av första kvartalet 2017. Allt om bilen finns i pressmeddelandet nedan.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för uppdaterade Volkswagen Golf

Golf är den första bilen i sin klass med geststyrning
Teknik från premiumsegmentet: avancerat infotainmentsystem med den största bildskärmen i klassen
Ny effektiv bensinmotor 1,5 TSI Evo med aktiv cylinderstyrning (ACT)
Viktiga fakta - uppdateringen av Golf i korthet

Världspremiär: Volkswagen uppdaterar Golf, Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi.
Infotainmentsystemet "Discover Pro" med geststyrning som är framtidens gränssnitt, erbjuds för första gången i klassen.
Hela utbudet av infotainmentsystem förnyat med bland annat större pekskärmar.
Utbudet av Car-Net online-tjänster har utökats: "Guide & Inform" samt "Security & Service" för modeller med navigationssystem.
Förarassistenssystemen är utökade för första gången med bland annat Traffic Jam Assist och Emergency Assist,
Ny generation av TSI bensinmotorer: 1,5 TSI Evo med bland annat aktiv cylinderstyrning (ACT) gör debut.
Extra prestanda för Golf GTI: 245 hk.
En nyutvecklad 7-stegad DSG-växellåda kommer efterhand att ersätta alla 6-stegade DSG-växellådor för Golf.
Uppdaterad design med bland annat full-LED-bakljus, och flytande blinkers på toppversionen.
LED-strålkastare ersätter alla Xenon-strålkastare.
Volkswagen uppdaterar Golf - den mest framgångsrika modellen i företagets historia. Förutom nya motorer, förändrad design och nya förarassistanssystem har stort fokus lagts på infotainmentsystemen. Som första bilmodell i klassen kan toppversionen av infotainmentsystemen "Discover Pro" manövreras med geststyrning. Med en 9,2"-skärm bildar den en konceptuell enhet tillsammans med den det digitala centralinstrumentet ”Active Info Display”, som också är ett nytt tillval för Golf.

Utbudet av Car-Net online-tjänster och appar har också utökats. Uppdateringen av Golf, som idag har sålts i mer än 33 miljoner exemplar, innebär också en ny standard för förarassistanssystem i kompaktklassen. Innovationer som City Emergency Brake med fotgängarigenkänning ”Pedestrian Monitoring”, nya Traffic Jam Assist (delvis automatiserad körning i hastigheter upp till 60 km/h) och Emergency Assist, som också är nytt för segmentet, ökar säkerheten markant.

Uppdateringen omfattar också nya motorer: En helt ny turboladdad bensinmotor “1,5 TSI Evo” – en 150 hk 4-cylindrig turbo med aktiv cylinderstyrning (ACT). Denna kommer att följas av en BlueMotion-version som levererar 130 hk. Volkswagen har också ökat prestandan för Golf GTI: Den nya toppversionen ger nu hela 245 hk. En ny 7-stegad DSG-växellåda kommer efterhand att ersätta den 6-stegade DSG-växellådan i Golf.

En uppdaterad exteriör design ger ett kraftfullare intryck än tidigare. Bland förändringarna kan nämnas nya stötfångare fram och bak, nya halogen-strålkastare med LED-varselljus, nya full-LED-strålkastare istället för Xenon-strålkastare, nya LED-bakljus – som blir standard på alla versioner av Golf – samt nya fälgar och lackfärger. Interiören på Golf årsmodell 2017 har också uppgraderats med bland annat nya material. Antalet versioner för Golf-modellerna är samma som tidigare.

Den svenska marknaden

Sedan lanseringen 1974 har det sålts över 441 000 exemplar av Golf på den svenska marknaden. De senaste fyra månaderna, juli-oktober, har Golf toppat statistiken över de mest registrerade bilmodellerna i Sverige.

Den svenska förförsäljningen av uppdaterade Golf startar preliminärt vid månadsskiftet november/december 2016. I samband med försäljningsstarten kommer priserna att släppas och mer information komma om modellprogram och utrustningsnivåer. De första bilarna beräknas komma till Sverige i slutet av första kvartalet 2017.

Fakta om designen - spännande förbättringar av en ikon

Markant front. Nya detaljer gör designen av Golf ännu tydligare. Särskilt kombinationen av kylargrillen och strålkastarna, som rundar av på ett elegant sätt. Den nedre kromlisten sträcker sig som ett kromelement (lackerad i rött på GTI och i blått på GTE) via LED-varselljusen ut till strålkastarna. (LED-strålkastare, som antingen är standard eller tillval beroende på utrustningsnivå, ersätter Xenon-strålkastarna). Luftintagen i den nedre delen av stötfångaren, har också fått en ny formgivning som accentuerar bilens bredd. En annan utseendemässig förändring är att radarsensorn för Adaptive Cruise Control ACC, som är standard i Sverige, inte längre är placerad (synligt) i det nedre luftintaget på stötfångaren, utan istället kommer att vara dold bakom VW-loggan i den övre kylargrillen.

Full-LED-bakljus som standard. Bakpartiet är också mer markant. Nu får alla versioner full-LED-bakljus. Till skillnad från de flesta andra LED-bakljus används inte konventionella glödlampor till någon av funktionerna. Toppversionen av full-LED-bakljusen (standard hos R och GTE och tillval för övriga) kommer att ha flytande blinkers. Denna version kan man se som en genomskinlig, vit LED-linje, som blir orange när den aktiveras.

Förfinad interiör. För interiören i nya Golf har Volkswagens? designavdelning “Colour & Trim” tagit fram nya, dekorpaneler i dörrarna, på instrumentbrädan och mittkonsolen, samt nya sätesklädslar.

Golf GTI. GTI-versionerna skiljer sig genom färgapplikationer, som matchar karaktären för respektive Golf-version, istället för den vanliga kromlisten i kylargrillen och strålkastarna, har Golf GTI den karaktäristiska röda listen i kylargrillen – som nu är förlängd och blivit ännu tydligare. Avgassystemets kromade ändrör har också fått större diameter.

Golf GTE. Precis som Golf GTI med de röda designelementen har senaste versionen av laddhybriden Golf GTE blå designelement.

Golf Sportscombi. Det breda modellsortimentet av olika Golf-versioner har av tradition alltid omfattat kombimodellen. En ny stötfångare bak gör att Sportscombi ser ännu längre och elegantare ut. Full-LED-bakljusen, som är standard även här passar perfekt in i den nya designen. Precis som Passat Sportscombi har vissa versioner av Golf Sportscombi också trapetsformade ”avgasutsläpp” i krom direkt integrerade i diffusorn.

Digital Golf – Active Info Display, geststyrning och online-tjänster

Digital instrumentering och geststyrning. Uppdateringen av Golf märks allra tydligast på insidan med ett helt nytt digitalt display- och reglagekoncept. Det är det första infotainmentsystemet med geststyrning i en Volkswagenmodell. Samtidigt är hela utbudet av infotainmentsystem uppdaterat. Det viktigaste kännetecknet är den nya designen och större pekskärmar. Som beskrivits ovan har toppversionen “Discover Pro”-modellen även geststyrning för första gången i Golf-klassen.

Active Info Display – den helt digitala kupén

Instrumentering för en ny generation. Active Info Display är ett helt digitalt centralinstrument i nya Golf med flera interaktiva funktioner. Alla instrument visas virtuellt på en 12,3" färgskärm. Navigeringsinformation kan visas i 2D eller 3D. Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan visa detaljerad information på ett exakt och interaktivt sätt.

Det finns fem olika informationsprofiler, där typen av information och grafik som visas ändras. Föraren kan välja mellan en av följande profiler: “Classic”, “Consumption & Range”, “Efficiency”, “Performance & Driver Assistance” och “Navigation”. "Navigation"-profilen är ett bra exempel på de interaktiva funktionerna i Active Info Display. Här har hastighetsmätaren och varvräknaren flyttats åt sidan för att ge mer plats för kartan i mitten. Information om körning, navigation och förarassistansfunktioner kan också integreras i de grafiska områdena för hastighetsmätaren och varvräknaren om man så önskar.

Information såsom telefonkontaktbilder och CD-omslag kan också visas på Active Info Display. Beroende på modell kan grafiken också anpassas. I Golf GTI till exempel används GTI-rött som en kontrastfärg, medan Golf GTE använder GTE-blått för att instrumenten ska matcha karaktären i övrigt. Active Info Display finns som tillval till alla versioner av nya Golf, som ett alternativ till analoga instrument.

Den senaste generationen av MIB – med geststyrning för första gången

Världspremiär. Det är världspremiär för geststyrning i kompaktklassen i och med debuten i den uppdaterade versionen av Golf. Funktionen kommer att finnas i toppversionen av det modulära infotainmentsystemet (MIB) – “Discover Pro”.

6,5 - 9,2" skärmar. Infotainmentsystemen i Golf är av en ny generation av MIB. Den viktigaste förändringen är att alla system nu har fått en ny design och större pekskärmar, även om namnen på infotainmentsystemen inte har ändrats. “Composition Media” som är standard i Sverige och “Discover Media” (inklusive navigation) har hittills haft 6,5"-skärmar. De har också ersatts av nya system med samma namn, men med 8,0"-skärmar. Upplösningen på 800 x 480 pixlar är oförändrad. 8,0"-skärmen på toppversionen “Discover Pro” (inklusive navigation) ersätts av en 9,2" pekskärm, där upplösningen har ökats från 800 x 480 till 1280 x 640 pixlar. Nya “Discover Pro” blir Volkswagens första infotainmentsystem som erbjuder både pek- och röststyrning med geststyrning förutom närhetssensorer – världspremiär för bilssegmentet.

Fakta om “Discover Pro”. “Discover Pro”-versionen har inte bara en 9,2" skärm med en upplösning som har ökat från 117 till 155 dpi, utan den har också fått en helt ny design. Till skillnad mot det tidigare 8,0" systemet, som användes i Golf, har hela fronten fått en elegant glasyta (gäller även för det nya “Discover Media”-systemet). Alla känselstyrda kontroller utförs via pekskärm och fem beröringsfria paneler på vänstra sidan av det nya infotainmentsystemet. Denna vertikala lista på vänster sida består av följande funktioner: "Meny", "Hem", "Av/På", "Volym upp" och Volym ner" - viktiga kommandon, eftersom föraren måste ha direkt tillgång till funktioner såsom justering av ljudvolymen. Samma sak gäller för den beröringsfria panelen "Hem", som innebär att föraren snabbt kan komma tillbaka till huvudmenyn - och därmed hemskärmen - från vilken undermeny som helst.

Individuellt konfigurerbar hemskärm. Till skillnad mot den tidigare versionen av “Discover Pro” kan föraren nu även konfigurera ”hemskärmen”. Precis som på en smartphone kommer systemet att gå tillbaka till den personanpassade hemskärmen, så fort som föraren berör "Hem"-knappen, oavsett vilken meny man befinner sig i.

Geststyrning. Geststyrning kan användas i flera olika menyer. Man behöver bara göra en svepande rörelse med handen för att flytta innehållet i den horisontella menyn åt vänster eller höger, så att föraren sedan kan skrolla genom huvudmenyn, byta radiostation, bläddra genom spellistor eller skrolla genom Picture Viewer eller album i mediabiblioteket (CoverFlow). Ett "ljussken" visar vilka alternativ som kan hanteras med geststyrning och hanteringen stöds av visuell interaktiv feedback. När den svepande rörelsen utförs och fungerar kan man även välja om man vill ha bekräftelse på detta med en ljudsignal.

Helt integrerad och maximalt kompatibel. “Discover Pro”-systemet omfattar även en förstärkare med en effekt på 4 x 20 watt, en DVD-spelare, två USB-portar (Apple-kompatibla), två SD-kortuttag, AUX-IN-ingång, en 10 GB SSD-Drive. Som tillval finns en backkamera, upp till två extra USB-uttag liksom ett extra gränssnitt för mobiltelefoner. Liksom tidigare är Bluetooth-handsfree med mediastreaming standard i Sverige. I den uppdaterade, nya Golf kan föraren eller framsätespassageraren som tillval få ett fack att enkelt lägga mobiltelefonen i fördelen här är att mobilen laddas och ansluts till bilens externa antenn induktivt – det vill säga utan sladdar (i enlighet med Qi-standard). Andra tillbehör som kan väljas som tillval är bland annat Car-Net-tjänsterna “App Connect” (standard i Sverige), “Security & Service” (nyhet för Golf) och “Guide & Inform”.

Mediastyrning. Med “Media Control”-appen erbjuder Volkswagen ett infotainment-gränssnitt för surfplattor (och smartphones). Appen kan användas för att enkelt och bekvämt styra många av funktionerna i infotainmentsystemet från en surfplatta eller mobil. Passagerarna kan enkelt ansluta sina surfplattor till “Discover Media” eller “Discover Pro” i infotainmentsystemet genom att använda bilens WiFi-hotspot. Systemen som kan styras är bland annat radio, alla ljud- och videokällor (t.ex. USB, CD, DVD, hårddisk) samt navigationssystemet. Informationen som visas på menyn är bland annat artist, album och skivomslag.
Standardfunktioner i navigationsmenyn kompletteras med en adressökningsfunktion, som utnyttjar internet och som också kan användas för att lägga in utvalda sökresultat som destinationer. Dessutom kan passagerarna i baksätet skicka kalenderhändelser och poster i adressboken från en surfplatta eller smartphone till infotainmentsystemet där de kan användas som destinationer för navigeringen. Det gör "Media Control" till en mobilfunktion i infotainmentsystemet och ett prisvärt, modernt underhållningssystem för baksätespassagerarna.

Volkswagen Car-Net – appar och onlinetjänster till Golf

App Connect. Detta är redan standard i Sverige på alla Golf-versioner och gör det möjligt att ansluta aktuella Apple- och Android-smartphones eftersom App Connect tillsammans med MirrorLink™ (Android) också kan integrera CarPlay™ (Apple) och Android Auto™ (Google) till bilens infotainmentsystem.

Security & Service. Från sommaren 2017 erbjuds "Security & Service"-paketet för Golf. Detta ger föraren möjlighet att få hjälp ute på vägarna i en mängd olika situationer. Där ingår till exempel tjänster som “Automatic Accident Notification”, “Breakdown Call” (Nödsamtal) och “Service Scheduling” (där föraren kan boka service på din verkstad). Breakdown Call gör det möjligt för föraren att använda infotainmentsystemet för att kontakta Volkswagen Emergency Call Centre, som sedan kan ordna snabb hjälp samtidigt som systemet skickar data om bilen och bilens position till nödhjälpstjänsten när föraren ringer för att be om vägassistans. Dessutom erbjuder “Security & Service” funktioner som online-övervakning av “Dörrar och Ljus” samt information om “Parkeringsposition” (via smartphone eller webbportal). En annan praktisk funktion är “Online Billarm”, som skickar ett varningsmeddelande till dig via Volkswagen Car-Net-appen på din smartphone eller via email om någon har försökt att bryta sig in i din bil.
Guide & Inform. “Guide & Inform” gör det möjligt att använda ett stort antal online-tjänster. Det innehåller en app för “Discover Media”-systemet och ett utökat utbud av appar för “Discover Pro”-systemet. De tjänster som finns för “Discover Media” är bland annat appar som “Online POI Search”, “Destination Import”, “Bränsleinfo” (plats och pris), “Nyheter”, “Parkeringsinfo” (plats och tillgänglighet), “Väder”, “Laddstationer” (för Golf GTE och e-Golf) och “Online Trafikinformation”. Tjänsten “Online Trafikinformation” gör det enklare att beräkna hur lång tid resan kommer att ta, eftersom navigationssystemet matas med data om trafikintensitet, köbildning och andra trafikstockningar. Informationen matas in i realtid i navigationssystemet så att den dynamiska vägledningen kan ta med aktuella data i beräkningen. De faktiska trafikmeddelandena kan man se i detalj via “Traffic”-menyn samtidigt som grafik och färgade markeringar på kartan som visas på skärmen ständigt lämnar aktuell information om trafiksituationen. “Online Traffic Information”-tjänsten kan därför hjälpa dig att undvika trafikstockningar i realtid. Utbudet av appar för “Discover Media”-systemet omfattar också Google Street View™, Google Earth™, “POI Voice Search” och “Online Map Update”.

Nya assistanssystem - högre säkerhet och komfort

Golf skyddar föraren, passagerarna och fotgängarna. Genom åren har Golf alltid demokratiserat innovationer. System som låsningsfria bromsar (ABS) och antisladd (ESC) och senare ett helt spektrum av förarhjälpsystem har erbjudits till miljoner människor över hela världen tack vare Golf. Golf var till exempel en av de första bilarna i kompaktklassen med adaptiva farthållaren Adaptive Cruise Control (ACC), Front Assist med City Emergency Brake, Lane Assist, Blind Spot Sensor, Rear Traffic Alert, Park Assist, Driver Alert System, backkamera, vägmärkesavläsning, multikollisonsbroms och släpvagnsstabilisering.
Uppdaterade Golf bevarar den här traditionen. Volkswagen utökar utbudet av förarassistanssystem i Golf med Traffic Jam Assist, nya Pedestrian Monitoring för Front Assist med City Emergency Brake, Trailer Assist, vilket är första gången någonsin som ett system för att backa med släp erbjuds för en bil i kompaktklassen. Det proaktiva skyddssystemet för passagerare (PreCrash) har också uppdaterats.

Golf kan köras delvis automatiskt. Genom att kombinera olika hjälpsystem är det för första gången möjligt att köra en Golf delvis automatiskt.

Lane Assist plus ACC. Lane Assist utgör grunden i det här system med aktiv filhållningsfunktion även i hastigheter under 60 km/h. Systemet styr inte bara emot för att korrigera om bilen oavsiktligen lämnar sitt körfält, utan den aktiva filhållningshjälpen håller också Golf i körfältets mitt eller i den position som föraren föredrar.

Traffic Jam Assist. ACC är också integrerad i Traffic Jam Assist som ett andra hjälpsystem. Med ACC sker nämligen inbromsning och acceleration helt automatiskt även i ryckig kötrafik i låga hastigheter. ACC och Lane Assist samverkar till funktionen Traffic Jam Assist, vilket innebär att systemet assisterar både i längdled och sidled. Bilen styr, accelererar och bromsar automatiskt, inom systemets gränser, men endast under förutsättning att föraren har händerna på ratten och deltar i styrningen för att när som helst kunna ingripa i den. Systemet ökar också säkerheten eftersom systemet hjälper föraren att undvika påkörningar bakifrån.

Emergency Assist – i en nödsituation stoppas Golf automatiskt

Golf känner av om föraren blir oförmögen att hantera situationen. Ett annat system där Lane Assist och ACC samverkar för att skapa ett nytt förarhjälpsystem är Emergency Assist: Så snart sensorerna upptäcker att föraren inte styrs, bromsas eller accelereras längre börjar systemet aktivera olika varningsåtgärder och om föraren förblir inaktiv bromsas bilen automatiskt. Varningsblinkers aktiveras automatiskt och Golf styrs försiktigt för att omgivande trafik ska bli varse den farliga situationen. ACC förhindrar bilen från att kollidera med framförvarande fordon. Slutligen bromsar systemet ner Golf till ett totalt stopp för att om möjligt undvika en allvarlig olycka.

Front Assist och City Emergency Brake – upptäcker fotgängare

Säkerhet i stan. Front Assist är ett system som varnar föraren och automatiskt bromsar ner bilen om det finns överhängande fara för en kollision. En av de ingående komponenterna i Front Assist är funktionen ”City Emergency Brake”. Den senaste versionen av Front Assist-funktionen kan inte bara upptäcka andra bilar, utan också fotgängare som går över gatan. Så snart som en fotgängare är i riskzonen varnar systemet föraren och sänker så småningom hastigheten på Golf automatiskt. Systemet är standard i Sverige.

Trailer Assist – halvautomatisk manövrering med släp

Att backa med släp är en barnlek nu. En annan nyhet i kompaktklassen är Trailer Assist. Idén bakom: Trailer Assist har utvecklats för att befria föraren från svåra manövrer när man backar med släp - att vrida ratten till vänster så att släpet går till höger och vice versa. Dessutom var också målsättningen att göra det lättare att backa rakt under längre sträckor. Med Trailer Assist går det nästan automatiskt. För att backa en Golf med släp in i en parkeringsficka eller en port behöver föraren bara stanna på en lämplig plats och lägga i backen. Systemet aktiveras med en enkel knapptryckning. Då visas den aktuella körvinkeln och möjliga körvinklar på i centralinstrumentet. Detta görs med hjälp av bildbehandlingsalgoritmer, som använder data från backkameran som övervakar och analyserar vinkeln mellan bilen och släpet. Med hjälp av reglaget till backspeglarna, som fungerar som en slags joystick, kan föraren själv välja vilken riktning släpet ska ta. Golf utför de styrkommandon som valts av föraren och föraren behöver bara sköta gas- och bromspedal. I vilken riktning bilen styrs hanteras av den elektromekaniska servostyrningen.

Park Assist 3.0 – halvautomatisk parkering och manövrering

Bromsas och styrs automatiskt. Park Assist gör det möjligt att parkera delvis automatiskt, både i parkeringsluckor längs med och vinkelrätt mot vägen. Dessutom kan systemet styra bilen ut ur parkeringsrutor. Rutor som ligger i vinkelrätt mot vägen klarar systemet också, för första gången i Golf, inte bara att man backar in i luckan, man kan också köra in i den framåt – också här halvt automatiskt.

Generation 1 och 2. Den första generationen av Park Assist hjälpte föraren att fickparkera automatiskt längs med vägen. Den andra generationen av Park Assist lade dessutom till backning in i parkeringsluckor som ligger i rät vinkel mot vägen. Dessutom kunde fickparkering ske i ännu mindre luckor än tidigare. Utöver detta kunde systemet automatiskt köra ut bilen ur en fickparkeringslucka.
Som nämnts ovan kan den tredje generationen av Park Assist, även köra bilen halvautomatiskt framåt in i parkeringsluckan. Tack vare systemets många olika funktioner kan Park Assist 3.0 vara till stor hjälp för föraren, särskilt i svåra trafiksituationer, eftersom parkeringsmanövern går mycket snabbare.

Proaktivt skyddssystem för passagerare (PreCrash) – största möjliga säkerhet

Var beredd. Golf var en av de första bilarna i klassen med ett proaktivt skyddssystem för passagerare (PreCrash). I den uppdaterade versionen av Golf har det proaktiva skyddssystemet för passagerare förfinats ytterligare. Det samverkar intelligent med Front Assist-systemet och reagerar på starka automatiska inbromsningar och akuta kollisionsrisker. I sådana kritiska situationer ger systemet bästa möjliga skydd åt passagerarna: Om systemet upptäcker risken för en olycka - till exempel genom att bromsarna aktiveras kraftigt eftersom det automatiska bromshjälpsystemet har aktiverats - kommer säkerhetsbältena i framsätet att förspännas automatiskt för att krockkudden och säkerhetsbältet ska ge bästa möjliga skydd. När en kritisk och instabil körsituation detekteras - till exempel en allvarlig överstyrning eller understyrning med ESC-aktivering - stängs sidofönstren och soltaket, tills det bara är en liten öppning. Orsaken till detta är att när fönstren och soltaket är nästan helt stängda ger huvud- och sidokrockkuddarna optimal energiupptagning och därmed bästa möjliga skydd.

Personanpassning – individuella inställningar sparas

Nyckeln fungerar som ditt ID. Antalet bekvämlighets- och förarassistanssystem ökar med varje ny bilgeneration. Som nämnts tidigare gäller detta i allra högsta grad för uppdaterade Golf. Många av dessa system kan justeras för olika förare av bilen. Det innebär att förarna hela tiden måste göra om sina personliga inställningar. Volkswagen har utvecklat en ny generation av personanpassning som förenklar detta radikalt. Systemet innebär att de individuella inställningarna för en förare kombineras med ett användarkonto, som sparas av bilen. Föraren kan öppna användarmenyn för att aktivera sitt eget användarkonto och på så sätt implementera sina egna inställningar. Föraren identifierar sig med hjälp av bilnyckeln, vilket sker när bilen är olåst. Därefter kan de första inställningarna aktiveras, så som justering av förarsätet, som nu kan sparas via minnesfunktionen. En översikt över personanpassningsalternativen i Golf, beroende på utrustningsnivå:

Ambientebelysning
ACC Adaptive Cruise Control
Front Assist
Infotainmentsystem (inkl mediabibliotek, navigation och telefon)
Inställningar av klimatanläggning
Centralinstrument
Lane Assist
Ljus och sikt (“leaving home” och “coming home”-funktioner, regnsensor och backspegel med automatisk avbländning)
Park Assist
Låsa/låsa upp
Blind Spot Monitor med Rear Traffic Alert
Förarsäte (säte med minnesfunktion)
Nya motorer och växellådor - TSI-bensinmotor sparar upp till 1,0 liter per 100 km

Nya TSI-motorer och ny 7-stegad DSG. Volkswagen har utökat motorfamiljen EA211 TSI: Nya turboladdade bensinmotorer med direktinsprutning gör sin debut i Golf. Lanseringen börjar med “1,5 TSI Evo” – en 4-cylindrig 150 hk turboladdad bensinmotor med aktiv cylinderstyrning (ACT) och effektiv direktinsprutning med common rail-teknik.
Nya 1,5 TSI Evo är pigg men har också en bra segdragningsförmåga: den utvecklar ett maximalt vridmoment på 250 Nm vid så lågt varvtal som 1500 1/min – vilket motsvarar Dieselmotorn 1,6 TDI i hittillsvarande Golf modellen. Bränsleförbrukning enligt NEDC, preliminära värden: 4,9 l/100 km (motsvarande 110 g/km CO2).
En BlueMotion-version av 1,5 TSI Evo med 130 hk är också på gång. Bränsleförbrukningen enligt NEDC för den här versionen kommer att vara 4,6 l/100 km (104 g/km CO2). 130 hk versionen utvecklar ett maximalt vridmoment på 200 Nm vid bara 1400 1/min.
De enastående egenskaperna för dessa högteknologiska motorer har uppnåtts med innovativ teknik: bland annat en ny förbränningscykel (utvecklad ur den så kallade Miller-cykeln) och en turboladdare med variabel turbingeometri (VTG), det senare en teknologi som tidigare oftast återfunnits på Dieselmotorer. För första gången erbjuder också 1,5 TSI Evo med 130 hk en utökad frihjulsfunktion när motorn är inaktiv – det innebär att TSI motorn stängs av när föraren släpper gaspedalen. En sådan deaktiveringsfunktion för förbränningsmotorn har tidigare enbart förekommit i hybridbildar. Den utökade frihjulsfunktionen, som är standard i 1,5 TSI Evo med 130 hk, minskar bränsleförbrukningen under verklig körning med upp till 0,4 l/100 km. Frihjulsfunktionen tillsammans med de andra tekniska innovationerna ger 1,5 TSI Evo med 130 hk en reducering av bränsleförbrukningen med upp till 1,0 l/100 km, beroende på körstil.

GTI-modeller med förbättrad prestanda. Volkswagen har också förbättrat prestanda för Golf GTI-modellerna med denna uppdatering. Med 230 hk (en ökning med 10 hk) är standardversionen nu lika stark som den tidigare Performance-versionen, medan effekten för nya Golf GTI Performance (den version som kommer erbjudas i Sverige) har ökats till 245 hk.

Ny 7-stegad DSG. Volkswagen har också utvecklat en ny effektiv 7-stegad DSG-växellåda (dubbelkopplingsväxellåda). Nya DSG kommer efterhand att ersätta alla 6-stegade DSG-växellådor som används i Golf idag, vilket kommer att bidra till lägre CO2-utsläpp.
38.5°
0

Nu är den här - uppdaterade Volkswagen Golf

Först i sin klass med geststyrning

Bakterier i kors magar kanske kan bryta ned plast
Säger forskare från Österrike

Forskare på University of Natural Resources and Life Sciences i Vienna har upptäckt att vissa bakterier i kors magar skapar enzymer som kan bryta ned naturliga polyester. Kor får när de äter i sig ett ämne som heter cutin, en naturlig polyester som tillverkas av växter för att skydda väggarna i växtcellerna. Upptäckten av bakterierna ger nu forskarna hopp om att de ska kunna användas för att bryta ned plastavfall. De vill nu fortsätta studera enzymerna för att se om de kan modifieras så de kan skapas utanför en kos mage och för att se om de kan bryta ned flera sorters plast. Cirka 25,8 miljoner ton plastavfall ska ha hamnat på land och i världens hav, varav cirka 15 procent är polyester, en plast som används i bland annat plastflaskor och kläder. Forskningen är publicerad i tidskriften Frontiers in Bioengineering and Biotechnology. Tumnagel
41.7°
+
Hugo Engström
0

Imorgon går Nothings ear (1) att köpa
Klockan 15.00 i begränsad upplaga

Imorgon kommer Nothings första produkt, ear (1), att gå och köpa för 99 dollar. I. videon nedan tar kanalen Design Theory en titt på hur företaget lyckats med hörlurarnas design. Håll alltså utkik på länken nedan imorgon klockan 15:00 om du är sugen på Nothings hypeade trådlösa hörlurar. Flera svenska återförsäljare (Prisjakt-länk) har också förhandsbokning för hörlurarna. Där ligger priset just nu på 1 190 kr och leveransdatum är den 17 augusti. Tumnagel
35.5°
+
Hugo Engström
0

GarageBand får nya ljudsamlingar från popartister
Band annat Dua Lipa och Lady Gaga

Apple har precis släppt ett antal nya ljudsamlingar till sitt musikskapar-program GarageBand. Ljudsamlingarna kommer från två popartister: Dua Lipa och Lady Gaga. Samt sju producenter: Boys Noize, Mark Lettieri, Oak Felder, Soulection, Take A Daytrip, Tom Misch och Trakgirl. Ljudsamlingarna finns att ladda ner i senaste versionen av GarageBand-appen på iOS och iPadOS. En ny serie med producenten Mark Ronson har också premiär idag 30 juli på Apple TV+. Serien heter Watch the Sound With Mark Ronson och en ljudsamling i GarageBand-appen ska komplettera serien, så tittare kan experimentera själva med det som visas i avsnitten. Tumnagel
37.8°
+
Hugo Engström
0

Waterworld ser ut att bli tv-serie
Ska utspela sig 20 år efter den klassiska filmen

Collider rapporterar att Universal Television planerar att spela in en tv-serie baserad på den klassiska filmen Waterworld, en film som gick upp på biograferna 1995. Arbetet med Waterworld-serie befinner sig på ett tidigt stadie men kommer antagligen att regisseras av Dan Trachtenberg, regissören bakom bland annat 10 Cloverfield Lane och The Boys. Huruvida Kevin Costner, som spelade huvudollen i filmen, kommer att dyka upp i tv-serien finns det än så länge inga uppgifter om. Då tv-serien är tänkt att utspela sig cirka 20 år efter händelserna i filmen så skulle det rent "åldersmässigt" antagligen inte vara omöjligt att Costner kan dyka upp i tv-serien. Tv-serien Waterworld sägs vara planerad att sändas på någon streamingtjänst men vilken detta skulle kunna bli finns det än så länge inga uppgifter om. Här ovanför hittas trailern till filmen Waterworld. Tumnagel
48.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för andra säsongen av See
Jason Momoa vs Dave Bautista

Nästa månad har andra säsongen av fantasydramat See premiär och här kommer trailern till den. I tv-seriens andra säsong får vi fortsatt följa hur Baba Voss (Jason Momoa) försöker skydda sina seende barn i en värld där alla andra är blinda. Som lök på laxen så stöter man under seriens gång på Babas bror Edo Voss (Dave Bautista) som sedan längre närt ett hat mot sin bror. Andra säsongen av See drar igång på Apple TV+ 27 augusti. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft kommer plocka bort Forza Motorsport 7
Skynda att fynda innan det händer

Microsoft kommer ta bort bilspelet Forza Motorsport 7 från Microsoft Store från den 15 september. Både spelet samt all DLC kommer försvinna och kommer därmed inte gå att köpa men har man redan köpt det kommer man så klart kunna ladda ner det så många gånger man vill. Folk som skaffat spelet via Xbox Game Pass och sedan köpt DLC för spelet kommer få fortsatt tillgång till spelet. Varken Microsoft eller Turn 10 har gett någon vettig förklaring till varför de kommer plocka bort spelet förutom att det har nått slutet på sin livscykel. Det spekuleras dock att det är på grund av att licenserna för spelets bilar har löpt ut. Med endast sex veckor kvar innan spelet försvinner har Microsoft sänkt priset på spelet rätt så ordentligt så vill man ha det får man ju passa på att köpa det innan den 15 september. Standard-versionen kostar nu 87 kronor medan medan Ultimate Edition nu kostar 187 kronor istället för 749 kronor. Forza Motorsport 7 släpptes hösten 2017 till både Xbox One och Windows. Bonusklipp nedan där man kan kolla in lite gameplay från kommande Forza Horizon 5. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Spotify Greenroom snart nedladdat en kvarts miljon gånger
Ligger långt efter konkurrenten Clubhouse

TechCrunch rapporterar att Spotifys Clubhouse-konkurrent Greenroom snart har laddats ner en kvarts miljon gånger. Enligt data från analysföretaget SensorTower har Greenroom laddats ner 141.000 gånger till iOS och cirka 100.000 gånger till Android. Det gör att Greenroom ligger långt bakom Clubhouse vars app har laddats ner över 30 miljoner gånger till både iOS och Android. Givet att Clubhouse funnits på marknaden betydligt mycket längre än Greenroom är det dock kanske inte så konstigt. Greenroom verkar än så länge hur som helst inte blivit någon succé. Förutom Clubhouse så konkurrerar Greenroom även med liknande livetals-tjänster från bland andra Twitter, Facebook och Reddit. Samtidigt så har en del bedömare börjat snacka om att livetals-tjänster som Clubhouse kanske fick lite för mycket uppmärksamhet och hajp i början av året. Något som gör att allt fler ifrågasätter huruvida tjänster som dessa ens kommer att vara intressanta i förlängningen. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wes Anderson stjäl en del från andra filmer
Fast på ett smakfullt sätt

I denna video går Thomas Flight igenom hur regissören Wes Anderson tagit stark inspiration från andra filmer i många scener, och varför det är helt ok. Som Ingmar Bergman en gång sa: I’m not one of those who believe that an artist grows up out of nothing and starts to bloom with no nourishment at all. I believe we’re all part of a great hodgepodge, so we take from each other, and I’ve always been completely uninhibited in that regard. If I see something good, I steal it and make it my own. Tumnagel
103kg
+
Hugo Engström

Clarkson's Farm får en andra säsong
Hurra?

Om man gillade den första säsongen av Amazon Prime Video-serien Clarksonx27s Farm då kanske man kan glädjas åt nyheten att denna dokusåpa kommer få sig en andra säsong. Serien följer Storbritanniens mest osannolika lantbrukare, Jeremy Clarkson, som måste handskas med dåligt väder, olydiga djur, gröda som vägrar växa och en oväntad pandemi. När denna andra säsong dyker upp är oklart men fram tills man får reda på det kan man ju kolla in de åtta avsnitten från seriens första säsong borta på Amazon Prime Video. Tumnagel
44.7°
+
Frode Wikesjö
0

Airbnb lanserar hastighetstest för wifi
Kanske kan locka fler till bostaden man vill hyra ut

Airbnb har nu lagt till en ny funktion i sin app med vilken potentiella uthyrare kan kolla wifi-hastigheten i den bostad man planerar att hyra ut. Tanken bakom hastighetstestet är att denna ska kunna användas för att kanske locka till sig kunder som specifikt behöver bo på platser med en snabb och stabil internetuppkoppling, till exempel hyresgäster som kräver sådant för att kunna arbeta. Airbnb skriver i ett pressmeddelande om den nya funktionen: "While Hosts have been able to manually add wifi speeds to their listing pages for some time, we’re now providing an easy and efficient in-app solution to allow them to measure the wifi speed in their listing using the Airbnb app." Airbnbs hastighetstest använder sig av mjukvara från företaget M-Lab och resultatet från testerna kommer även att inkluderas i en publik databas som M-Lab tillhandahåller. Initialt kommer Airbnbs funktion för hastighetstest av wifi bara vara tillgänglig på den amerikanska marknaden. Tumnagel
39.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för sista säsongen av Brooklyn Nine-Nine
One Last Ride

Nu är det bara några veckor kvar till den sista säsongen av polisserien Brooklyn Nine-Nine drar igång. Stora delar av manusen till denna åttonde säsong skrevs som bekant om efter de stora protesterna runtom i världen efter några amerikanska poliser mördade George Floyd. Säsong åtta av Brooklyn Nine-Nine har premiär på den amerikanska tv-kanalen NBC den 12:e augusti. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Teslas senaste uppdatering innehåller ett biltvätts-läge
Teslas bilar får nu även stöd för Disney+

Tesla har rullat ut en ny mjukvaruuppdatering vilken bland annat ger Tesla-ägare möjlighet att streama Disney+ i sina bilar. Sedan tidigare finns det stöd för att köra Netflix, Hulu, YouTube and Twitch i Teslas bilar. Uppdateringen innehåller även ett biltvätts-läge vilket inaktiverar och skyddar diverse sensorer på bilarna som kanske kan riskera att skadas av att gå igenom en biltvätt. Förutom det så innehåller uppdateringen en funktion som autosparar film från dashcam-kameran om bilen anser att den inblandade i någon slags säkerhetsrelaterad händelse, en funktion för auto-dimmning av bilens speglar, mer batteriinformation samt förbättring av wifi. Uppdateringen "2021.24" ger Teslas mjukvara även stöd för de tre språken ryska, rumänska och ungerska. Tumnagel
33.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Forskare utvecklar robothand som kan lira datorspel
3D-utskriven robothand fixar första Super Mario Bros-banan galant

Forskare på University of Maryland (UMD) har tagit fram en robothand som har tillräckligt precision för att kunna kontrollera knappar och styrkors på en gammal NES-kontroll. Det handlar om en så kallad mjuk robot vars delar är konstruerade av mjuka material istället för metall vilket kanske är det material vi vanligtvis förknippar med robotar. Ars Technica skriver om mjuka robotar: "We traditionally think of robots as being manufactured out of hard, rigid materials, but the subfield of soft robotics takes a different approach. It seeks to build robotic devices out of more flexible materials that mimic the properties of those found in living animals. There are huge advantages to be gained by making the entire body of a robot out of soft materials, such as being flexible enough to squeeze through tight spaces to hunt for survivors after a disaster." För att bevisa att deras mjuka robothand klarade av att kunna använda en spelkontroll testade men denna genom att låta robothanden spela första banan i det klassiska NES-spelet Super Mario Bros. I videoklippet ovan kan ni lyssna på när professor Ryan D. Sochol från UMD snackar lite mer om deras robothand. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Trailer för House of Gucci
Ridley Scott-film med en herrans massa kändisar

Här kommer trailern till filmatiseringen av det italienska modehuset Guccis historia. Filmen baseras på Sarah Gay Gordens bok "The House of Gucci: A Sensational Story of Murder, Madness, Glamour, and Greed" som släpptes 2001. House of Gucci regisseras av Ridley Scott och har en stjärnspäckad rollista. Bland de medverkande skådespelarna hittas bland andra Adam Driver, Jared Leto, Lady Gaga, Salma Hayek, Jeremy Irons och Al Pacino. House of Gucci går upp på biograferna 24 november. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Arc ska göra eldrivna motorbåtar
Nytt företag ger sig in på den heta elbåts-marknaden

Arc är ett amerikanskt startup-företag som nu presenterat sina planer på att lansera en eldriven motorbåt på marknaden. Företaget uppger att man planerar att lansera sin första elbåts-modell om cirka ett halvår. Det handlar om en cirka 7 meter lång båt som är anpassad för 3 - 5 personer. Den drivs av en motor på 475 hästkrafter som förses med el från ett batteri på 200 kWh. Topphastigheten ska ligga på cirka 65 km/h men hur långt man kan ta sig på en laddning batterier framgår inte. När Arc släpper sin första modell sägs denna komma att kosta cirka 300.000 dollar, motsvarande lite över 2,5 miljoner kronor. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Huawei presenterar P50 och P50 Pro
Kommer att rulla på Harmony OS

Huawei har presenterat sina senaste flaggskeppsmodeller i P50-serien vilka initialt enbart kommer att säljas i Kina. Som väntat kommer de båda modellerna att köra Huaweis egna Harmony OS efter det att Huawei inte längre får använda vanliga Android efter sanktioner från USA. Det handlar om lurar som har skärmar på 6,5 tum (P50) respektive 6,6 tum (P50 Pro) med en uppdateringsfrekvens på 90hz respektive 120hz. Båda modellerna har en selfie-kamera på 13 megapixel men olika kameravarianter på baksidan. P50 Pro är försedd med 50 megapixels och 40 megapixels-linser för färg och mono-bilder, en 13 megapixels ultra wide-lins samt en 64 megapixels telefoto-lins. P50 har 50 megapixels True-Chroma-lins, 13 megapixels ultra wide-lins samt en 12 megapixels telefoto-lins. Huaweis nya P50-modeller kommer att säljas med lite olika minneskonfigurationer med minst 8GB RAM och 128GB lagringsminne. Priserna för P50 startar på 4488 yuan, motsvarande cirka 5950 kronor, och börjar säljas i september. P50 Pro släpps i 12 augusti och priserna startar på 5988 yuan vilket motsvarar cirka 7900 kronor. Huruvida någon av modellerna kommer att släppas utanför Kina finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
31.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Google portar sugar daddy-appar från Play Store
Torsk-appar anses inte höra hemma på Android

Google har uppdaterat sina riktlinjer för Android-appar i Google Play Store vilket bland annat innebär att så kallade "Sugar Daddy"-appar förbjuds. Sugar Daddy-appar är en typ av appar som kopplar ihop, vanligtvis, välbemedlade män med kvinnor som vill hänga med sådana. I dagsläget finns en mängd sådana appar på Google Play Store och jag antar att dessa kan anses främja prostitution. Från och med 1 september kommer appar som Google anser handlar om så kallad "sugar dating" raderas från Google Play Store. Tumnagel
52.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Inmarsat vill också bygga rymdinternet
Det kommer att bli fullt av internet-satelliter runt jorden i framtiden

Det verkar som om de som är intresserade av att få internet via satellit från rymden kommer att ha en hel del alternativ att välja på i framtiden. Sedan tidigare håller SpaceX (StarLink), Amazon (Kuiper Systems) och OneWeb på med att lansera internet från rymden och dessa får nu ytterligare en konkurrent. Det är det klassiska rymdkommunikations-företaget Inmarsat som nu planerar att bygga upp ett nätverk av satelliter i jordens lägra omloppsbana LEO som sedan ska kunna erbjuda deras kunder rymdinternet. Inmarsat erbjuder redan idag sina kunder mobiltelefoni och internet från rymden via ett antal satelliter. Inmarssats nya satsning kommer att utöka kapaciteten och antagligen att göra deras abonnemang för rymdinternet billigare än vad de är idag. Inmarsat har initialt inte några planer på att sälja sin sin rymdinternet-tjänst direkt till konsument utan ser istället flygbolag, myndigheter och olika maritima logistikföretag som sin primära kunder. Någon gång runt 2026 hoppas Inmarsat kunna börja skjuta upp satelliter till sin nya rymdinternettjänst. Tumnagel
30.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Wes Anderson stjäl en del från andra filmer
Fast på ett smakfullt sätt

I denna video går Thomas Flight igenom hur regissören Wes Anderson tagit stark inspiration från andra filmer i många scener, och varför det är helt ok. Som Ingmar Bergman en gång sa: I’m not one of those who believe that an artist grows up out of nothing and starts to bloom with no nourishment at all. I believe we’re all part of a great hodgepodge, so we take from each other, and I’ve always been completely uninhibited in that regard. If I see something good, I steal it and make it my own. Tumnagel
103kg
+
Hugo Engström

Billie Eilish "Happier Than Ever" ute nu
Den 19-åriga artistens andra studioalbum

Idag släppte Billie Eilish sin senaste skiva Happier Than Ever. Hela albumet är både skrivet och producerat av Billie och hennes bror Finneas Ox27Connell. Hennes första album When We All Fall Asleep, Where Do We Go? vann bland annat en Grammy för bästa album. Nedan är musikvideon för singeln NDA. Regisserad av henne själv. Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström

Hur verkliga är scener med musikproduktion?
Jack Antonoff ger sin åsikt

Jack Antonoff, som producerat album med artister som Lana Del Rey och Lorde samt är frontman i bandet Bleachers, kollar i denna video in hur realistiska scener med musikproduktion är i filmer. De kikar på scener från filmerna Bohemian Rhapsody, Love & Mercy, Pitch Perfect 2, Straight Outta Compton och Josie and the Pussycats. Tumnagel
84kg
+
Hugo Engström

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
101kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
80kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
76kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
33kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

WOW bjuder på weekend
Minifestival

Det blev inget Way Out West i år, men gänget kan inte hålla sig från att inte göra något alls. Under de datum som WOW skulle ha ägt rum så kör man därför lite konserter. På torsdagen är det Amason + Esther, på fredagen är det Sarah Klang + Klara Keller och på lördagen är det Deportees + Grant. Biljetter släpps i morgon och man lovar pizza på köpet, ett symboliskt festivalarmband och djs. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg

Kul video med Lil Nas X
Teaser för ny låt producerad av Kanye West

Lil Nas X som tidigare i år släppte ett par modifierade Nike-skor med satan-stil (vad det nu innebär), som Nike själva inte var helt glada över då de fort stämde rapparen är tillbaka med en kul teaser för sin nya låt Industry Baby. Låten är producerad av Kanye West och Take a Daytrip. Release sker nu på fredag den 23 juli. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Ford presenterar parfymen Mach-Eau
Om man vill lukta som en bil

Biltillverkaren Ford har tagit fram en parfym som man kallar för "Mach-Eau" vilken man säger ska påminna om lukten från bilar. Parfymen har Ford tagit fram tillsammans med parfymtillverkaren Olfiction. Det hela är en del i Fords satsning för att övertyga bilentusiaster om att elbilar ska kunna erbjuda samma körupplevelse som fossildrivna bilar. Mach-Eau sägs lukta som en mix av bilinredning och gummi till bildäck. Ford Mach-Eau går inte att köpa utan har istället tagits fram för att luktas på i olika bilsammanhang, bland annat bilfesten Goodwood Festival of Speed där parfymen gjorde sin debut. Huruvida Ford planerar att börja sälja parfymen längre fram finns det inga uppgifter om än så länge. Tumnagel
18kg
+
Wille Wilhelmsson

Biz Markie är död
57 år ung

Hip-hop-legenden Biz Markie dog 57 år ung under helgen. Dödsorsaken är komplikationer av sin diabetes som han kämpat mot i mer än ett år. Biz Markie är sannolikt mest känd för hitlåten Just a Friend från 1989 men också för sina beatboxing-färdigheter och generellt underhållande persona. Tumnagel
3kg
+
Frode Wikesjö