Nya 9-5 och 9-4X
Saabs enda hopp?

Den nya 9-5:an tog över efter en gamling som hängt med i 12 år. Kan den tillsammans med 9-4X vara räddningen för Saab?
Saab har på den utländska marknaden spottat ur sig två rent utav märkliga bilar, 9-7X och 9-2X. Bilar som vi här hemma i Svedala knappat har hört talas om. 9-7X är egentligen en förklädd SUV från GM med samma bottenplatta som bland annat Chevrolet Trailblazer. Byggd i USA för USA med "riktig" motor under huven, toppmodellen Aero har från 2008 en V8:a på 6 liter och 390 hästar under huven. Motorn kommer från, ja du gissade rätt, Corvette.
9-2X då? Helt enkelt en förklädd Subaru Impreza, med boxermotor, fyrhjulsdrift och hela köret. Också en bil avsedd för den amerikanska marknaden som levde mellan 2004 och 2007. Två bilar som passerat nästintill obemärkta, kanske beroende på att det från första början inte var Saabs egna bilar.
Hur är det med 9-3:an då? Den känns inte direkt purfärsk den heller, men Saab försöker ändå pumpa ut det sista ur modellen med sin plastförsedda "terrängbil" 9-3X, om än lite för sent.
9-4X däremot är en helt ny SUV från Saab, baserad på Cadillac SRX. En viktig bil för Saab som ska komma att konkurrera med BMW X3 och Volvo XC60. Bilen är klar och väntar bara på att få byggas och produceras i Mexico.
Nya 9-5:an är dock den bil som känns viktigast för Saab just nu, om nu någon vill förbarma sig över företaget och köpa det vill säga...

















