11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Renault Zoe fick 0 stjärnor i nytt krocktest Dacia Spring fick 1 stjärna
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Renault Zoe fick 0 stjärnor i nytt krocktest

Euro NCAP testade nyligen elva stycken nya bilmodeller och det var med blandat resultat. Lite oväntat var kanske att elbilen Zoe från Renault fick 0 stjärnor i betyg. Den billiga elbilen Dacia Spring fick även den uselt betyg - 1 stjärna. Zoe lanserades 2012 och fick en facelift 2019. Men inget på säkerhetsfronten uppdaterades då utan det var bara utseendet. Så att modellen inte skulle få toppbetyg kanske var väntat, men bottenbetyg kommer lite som en överraskning.

Enligt Euro NCAP saknar Zoe "meaningful crash avoidance technology" och att man när faceliften lanserades gjorde bilen sämre än den var tidigare. Innan hade modellen nämligen krockkudde i stolen som skyddade både bröstkorgen och huvudet, men i faceliften skyddar den bara bröstkorgen av någon anledning. Bilen har heller inte autobroms som standard.

Michiel van Ratingen som är Secretary General of Euro NCAP säger följande:

"Renault was once synonymous with safety. The Laguna was the first car to get five stars, back in 2001. But these disappointing results for the ZOE and the Dacia Spring show that safety has now become collateral damage in the group’s transition to electric cars."

Läs mer på länken nedan. Zoe kommer att sluta säljas 2024.

Bil, Renault, Euro NCAP, Renault Zoe, elbil, krocktest, betyg, stjärna Via Carscoops
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Renault Zoe fick 0 stjärnor i nytt krocktest
Renault fräschar till gamla Zoe Uppdaterar bil från 2011 Renault verkar vilja att deras bilar ska rulla länge och har därför startat projektet Refactory. Kort handlar det om att istället för att skrota gamla bilar så fixar man till dem, uppdaterar dem och säljer dem igen. Två bilar har genomgått behandlingen, båda Zoe från första generationen där den ena gått över 21.000 mil och den andra över 31.000 mil. Målet är nu 100.000 mil. – Vårt mål med projektet 1 miljon kilometer är att visa hur en bils tredje liv kan se ut och hur den cirkulära ekonomin kan spela in", säger projektledaren Thierry Parot. Bilarna kontrolleras och fräschas upp. Man rengör, fixar ny färg där det behövs och byter ut vissa delar som strålkastare och stötfångare. Man uppdaterar även tekniken i bilen så att de numera stödjer Android Auto och Apple CarPlay. Bilen har också fått en virtuell nyckel. – Projektet har gjort det möjligt för oss att identifiera de områden där bilen kan optimeras när det gäller att vara hållbar. Det är nu klart för oss att bilens batteri faktiskt är enormt bra och räcker mer än tio år, och att klädseln också är ganska robust. Å andra sidan kan vi se att många plastdelar och ljusa färger inte håller så bra. Det är områden där vi kan förbättra och där vi kan byta ut delar , säger Thierry Parot. Batteriet har fått ny mjukvara, men det är samma batteri som satt i från start. De här två bilarna är bara början, man räknar med att fixa till mellan 100 och 150.000 begagnade bilar under projektet. Tumnagel
57.0°
0
Euro NCAP skärper sina krav Nu ännu svårare att få maxpoäng Euro NCAP uppdaterar nu sina säkerhetsprotokoll vilket bland annat innefattar nya tester och ett gäng ändringar gällande hur de kontrollerar och betygsätter bilar. Den största förändringen är att man kommer börja använda en helt ny kraschvagn för front-kollisioner. Med den ska man ytterligare kunna utvärdera hur en kollision påverkar passagerare i båda bilarna som är inblandade i krocken. Till sin hjälp ska man ha världens mest avancerade krock-docka Thor. I videon och på länken får ni reda på vad mer som kommer att uppdateras. Tumnagel
45.9°
0
Dacias första elbil Spring kostar 16.990 euro Lanseras nu internationellt I oktober förra året skrev vi om Dacias första elbil Spring som lovade att den skulle bli billigaste elbilen i Europa. Dock sa man inget pris då, men nu när modellen lanseras internationellt får vi reda på att den börjar på 16.900 euro. Något svenskt pris eller lanseringsdatum är inte bekräftat än. För pengarna får man en crossover som tar sig 23 mil enligt WLTP-cykeln. Den erbjuds i tre stycken olika versioner - för privatkund, för biluthyrningsföretag och i en version man kallar för N1. Den sistnämnda har inget baksäte utan istället ett stort lastutrymme. Tumnagel
55.4°
0
Trafikverket och Euro NCAP har krocktestat skåpbilar Säkerheten ligger flera år efter personbilar Skåpbilar testas och säkerhetsklassas för första gången genom ett samarbete mellan Euro NCAP och bland annat Trafikverket. De har testat 19 stycken olika modeller av skåpbilar utrustade med förarstödssystem som exempelvis autobroms. Testerna visar att säkerheten i skåpbilarna ligger flera år efter personbilar. Rikard Fredriksson som är senior sakkunnig fordonssäkerhet på Trafikverket säger följande: "Skåpbilar är betydligt sämre utrustade med förarstödssystem än personbilar och de system som finns är oftast sämre än i moderna personbilar. Att testa och utvärdera skåpbilar är ett första steg för fordonsindustrin att integrera säkerhetsutrustning som redan finns, i nya skåpbilar. Säkerhetssystem i skåpbilarna erbjuds i allra flesta fall endast som tillval och i realiteten är det få köpare som prioriterar detta." Betygsskalan är i fem olika nivåer - platina, guld, silver, brons och ej rekommenderad. Ingen av skåpbilarna fick högsta betyg. Läs hela testet på länken nedan. Tumnagel
33.0°
0
Dacia Sandero får bara två stjärnor i Euro NCAP Men Skoda Enyaq och VW ID.4 får fem När Dacia lanserade nya Sandero och Sandero Stepway skrev man "tack vare CMF-plattformen, som nu även införs på Dacia, har Nya Sandero och Sandero Stepway aktiva och passiva säkerhet förbättrats avsevärt" och man skröt om styvare konstruktion och sex krockkuddar som standard. Men Euro NCAP är inte alls imponerade och ger modellen två stjärnor. Man skriver bland annat att det basala systemet för autobromsning bara reagerar på andra fordon och inte på gångare eller cyklister. Det finns heller inget system för att hålla bilen i rätt fil. Däremot så är själva krockskyddet helt ok och gott för fyra stjärnor. Dacia är alltså helt ok när det smäller, men gör minimalt för att inte smälla. – Safety has moved on and the biggest strides forward are now being made by using high-tech to prevent accidents from happening. Clearly, Dacia have found their market and they’re sticking to it, but a two-star rating shows little ambition, even for a low-cost product. Their decision not to offer a camera clearly is out of step with the market and disappointing as Dacia are aware that their cars will soon have to comply with the new General Safety Regulation. Škoda and VW, on the other hand, show what can be achieved and Euro NCAP applaud them for offering their customers the highest level of safety, det säger Michiel van Ratingen från Euro NCAP. Men Dacia verkar inte så bittra, i ett uttalande till Vi Bilägare säger man... – Dacias säkerhetsstrategi har alltid varit att erbjuda god passiv säkerhet för att skydda passagerarna i bilen i händelse av en olycka. När det gäller de aktiva säkerhetssystemen har Dacia fokuserat på att erbjuda de system som förväntas finnas i en modern bil – och som kunderna är villiga att betala för. Det innebär att bilen inte är utrustad med funktioner som körfältsassistans och nödbromsvarning för fotgängare och cyklister. Vad säger ni, är det rätt eller fel att erbjuda en bil i dag med i princip bara passiv säkerhet? Tumnagel
34.6°
0
24.2° 0 Bobby Green Bobby Green
ons. 8 dec 2021, 18:00
Renault Zoe fick 0 stjärnor i nytt krocktest Dacia Spring fick 1 stjärna
24.2°
0