38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Toyota har byggt en vätgasdriven GR Yaris

Toyota har byggt en vätgasdriven GR Yaris
Behåller förbränningsmotorn

Det vi ser här är ett nytt koncept som Toyota har tagit fram. Det handlar om en GR Yaris som har fått samma drivlina som i vätgasdrivna Corolla Sport. Den här har alltså inte en elmotor utan behåller förbränningsmotor. Den går på vätgas och både ljudet och karaktären i bus-motorn ska finnas kvar. Det är en trecylindrig maskin på 1,6 liter och man ska ha modifierat bränsle- och insprutningssystemet för att man istället ska kunna köra på vätgas. Vätgas förbränns snabbare än bensin vilket ska ge bättre respons.

Vad det kommer att bli av konceptet i framtiden återstår att se.

Bil, Toyota, vätgas, Toyota GR Yaris, bränslecell, koncept
Visa Pressmeddelande Toyota visar konceptbil: vätgasdriven GR Yaris

Konceptbil med samma drivlina som i vätgasdrivna Corolla Sport, som tävlar i den japanska racingserien Super Taikyu
Modifierad GR Yaris-motor som drivs med vätgas
Vätgasförbränningsmotorn har nästan nollutsläpp samtidigt som ljudet och karaktären bibehålls

Vätgasbränslet, bränsletankarna och påfyllningsprocessen är desamma i denna konceptbil som i Toyotas bränslecellsbil Mirai. Men medan Mirai använder en kemisk reaktion för att skapa elektricitet i bränslecellerna har denna GR Yaris en förbränningsmotor som drivs av vätgas.

Tekniken med vätgasdrivna förbränningsmotorer är ännu i sin linda, projektet startade 2017, men Toyotas vätgasdrivna Corolla Sport har redan bevisat sig i japansk racing – med nära nollutsläpp från avgasröret.

Så här sade grundaren av Toyota Motor Corporation, Kiichiro Toyoda, i mars 1952:

”Japans fordonsindustri måste lyckas tillverka passagerarfordon även i framtiden. För detta ändamål krävs deltagande i biltävlingar för att testa bilarnas hållbarhet och prestanda. Genom tävlandet sker framsteg, men det bidrar även med spänning för motorentusiaster. Målet med racing är inte att bara att tillfredsställa vår egen nyfikenhet, utan snarare att möjliggöra utvecklingen för Japans fordonsindustri.”

Modifierad för vätgas som bränsle

De vätgasdrivna GR Yaris (konceptbilen) samt Corolla Sport (tävlingsbilen) har samma trecylindriga 1,6-litersmotor med turbo (G16E-GTS) som i vanliga GR Yaris, men med modifierat bränsle- och insprutningssystem för att kunna använda vätgas som bränsle.

Den vätgasdrivna tävlings- och experimentbilen Corolla Sport har deltagit i tävlingsklassen Super Taikyu i Japan sedan i maj 2021, under divisionen ROOKIE Racing inom TOYOTA GAZOO Racing. Teamet har tagit sig an utmaningen att testa denna experimentmotor under de tuffa omständigheter som präglar motorsport.

Akio Toyoda, ordförande för Toyota Motor Corporation:

”Vi har tagit de första stegen med att tävla och utveckla vår vätgasdrivna motor och ser det som en utmaning. Jag föreställer mig att saker och ting kommer att se annorlunda ut om tio år, och jag hoppas att människor då kommer att se tillbaka på hur vi tog oss an utmaningen med optimism och att vi njöt av varje ögonblick.”

Körglädje och miljöprestanda

Vätgas förbränns snabbare än bensin, vilket resulterar i god respons och samtidigt mycket bra miljöprestanda. Utöver att vara extremt ren har vätgasförbränning även potential att hålla liv i körglädjen som många förknippar med ljudet och karaktären hos en förbränningsmotor.

Toyota stärker sina ansträngningar att uppnå koldioxidneutralitet, bland annat genom att uppmuntra användningen av vätgas i form av bränslecellsbilar (FCEV) likväl som många andra bränslecellsdrivna produkter. Genom att ytterligare utveckla och förfina vätgastekniken genom deltagande i motorsport avser Toyota att bidra till ett bättre, vätgasbaserat samhälle.

Toyota presenterar GR Yaris
Rallybil för gatan

Efter en hel del teasers presenterar Toyota nu GR Yaris. Det är en upphottad version av vanliga Yaris som bjuder på stark motor, fyrhjulsdrift och rally-känsla. Under motorhuven sitter en trecylindrig turbomaskin på 1,6 liter som ger 261 hästar och 360 newtonmeter. Till den kopplas en sexpetad manuell låda som ser till att skicka vidare kraften till alla fyra hjulen. Tack var bilens låga vikt på 1280 kilo kan man ta sig från 0-100 km/h på 5,5 sekunder och nå en begränsad toppfart på 230 km/h. Taket är i kolfiber medan motorhuven, dörrarna och bakluckan är i aluminium. Bromsskivorna mäter 356 millimeter och greppas av fyrkolvsok. Bilen bygger på en helt ny plattform och har ny hjulupphängning. Fyrhjulsdriften kan skicka all kraft till framhjulen eller allt till bakhjulen om det behövs, standardläget är 60 procent drivning fram, 40 bak. Väljer man Sport-läget blir dessa siffror istället 30:70. Track ger dig 50:50. Väljer man tillvalet Circuit Pack får man två Torsen-diffar som även hanterar kraftfördelningen mellan höger och vänster sida, ännu vassare hjulupphängning och smidda 18-tumsfälgar med Michelin Pilot Sport 4s-däck i dimensionen 225/40. Bilen har premiär på Tokyo Auto Salon idag och börjar säljas i Sverige till hösten. Vad man får betala framgår tyvärr inte just nu. Tumnagel
50.6°
0

Litchfield har kryddat till Toyota GR Yaris
300 hästar och vassare chassi

Det brittiska företaget Litchfield presenterar nu att de kan få din Toyota GR Yaris att bli ännu rappare. En sak man har tagit fram är en trimbox som ger dig 43 extra hästar och totalt 300. Man har även utvecklat ett nytt insug och ett annat avgassystem för lite trevligare ljud ur den trecylindriga maskinen. För att runda av allt och göra att man kan utnyttja den nya knuffen till max har man tillsammans med stötdämpartillverkaren Nitron tagit fram två olika kit för bilen. Då får man justerbara dämpare med nya fjädrar som ska ge en betydligt vassare körkänsla. I det här klippet får vi se när PistonHeads testar uppgraderingarna. Tumnagel
40.0°
0

Vassare Toyota GR Yaris är på väg
Skippar baksätet

I somras fångades en Toyota GR Yaris på Ringen och den hade en del detaljer på sig som fick ryktena kring en vassare version att flöda. Nu späs dessa på ytterligare och den kommande versionen verkar få namnet GR Yaris GRMN (det sistnämnda är en förkortning för Gazoo Racing Meister of the Nurburgring). Förutom att se lite bitigare ut med stor vinge och vingflärpar i nosen ska man även ha kastat ut baksätet för att få ned vikten. Dagens aluminium ska även ha bytts ut mot kolfiberförstärkta grejer. Vi kan säkerligen även vänta oss mer effekt också än dagens 272 hästar som den turbomatade trean på 1,6 liter spottar ur sig. GRMN-versionen av GR Yaris borde dyka upp någon gång nästa år. Spana in spionbilder på länken nedan. Tumnagel
40.5°
0
43.9° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 3 dec 2021, 09:30
Toyota har byggt en vätgasdriven GR Yaris Behåller förbränningsmotorn
43.9°
0