Rykte: Sony A900
Annons med specifikationer har läckt ut
Via ett danskt fotomagasin kan vi i en annons få en del ledtrådar om vad Sonys nästa systemkamera kommer att husera med. Som vi visste innan blir det en sensor på nästan 25 megapixel (fullframe) men även 5 bilder per sekund, 3-tums LCD, s.k. intelligent preview och en niopunkters AF.
photographybay.com
Foto,
Bildbehandling,
rykte,
a900,
sony
Via
Photography Bay
37.0°
0
tors. 4 sep 2008, 16:39
25 kommentarer till artikeln
Shit. De sparar inte på krutet direkt.
av jonasn, torsdag 04 september 2008 kl 17:20
Nä, verkligen inte. Men frågan kvarstår: VEM ska köpa den? Vilka tror de kommer välja en SONY?
av vito, torsdag 04 september 2008 kl 18:00
Jag kommer nog köpa en... eller två... beroende på pris.
Bildstabilisator i kamerahuset är en grym fördel.
av _Peter_, torsdag 04 september 2008 kl 19:14
vito: Varför skulle ingen köpa den? Om inte folk köpte kameror från mindre tillverkare som Sony, Olympus, Pentax mfl skulle det bara finnas kvar de stora, alltså Canon och Nikon. Nu är det ju inte så, följdaktligen är det folk som köper dom...
Men du kanske undrade vem personligen som kommer köpa den? Peter ovan, tydligen, annars vet jag inte.
av Djur, torsdag 04 september 2008 kl 21:05
Att du kallar Pentax och Olympus för små visar din kunskapsnivå inom området.
av Maeppra, torsdag 04 september 2008 kl 21:34
Var inte elaka med Vito, Renrasiga fotografer som han kan inte förstå hur någon skulle välja något annat än Nikon eller Canon på samma sätt som andra snobbar inte kan förstå varför någon skulle välja något annat än en BMW...
av Tiny, torsdag 04 september 2008 kl 21:52
Väntar med spänning på release och tester.
av photoexplained, fredag 05 september 2008 kl 01:13
Att ställa frågan vem som ska köpa denna är lite trögt tänkt. För att få en proffs-userbase måste man leverera rejäla produkter. Tydligen vill Sony locka till sig fler proffs och det gör man inte genom att tillverka instegsmodeller.
av Amnell, fredag 05 september 2008 kl 08:11
Ha ha.. ja alltså.: Det verkar vara en proffskamera. Och proffsen har sällan (inte aldrig) annat än Canon eller Nikon. (bortsett det övre segmentet med hasselblad etc). Men vill man bara stirra på teknik inbyggt i huset så visst. Men vill man ha mycket optik att välja på så lär man välja annat. Som nån skrev. Nyrika noobs kommer köpa den. Och de kommer bli övertalade när de köper en bravia.
Finns ju många som har objektiv med Minolta-fattning som säkert blir glada.
Vet iofs. inte hur denna kamera presterar, men det känns som att 25 Mpixel borde ge mycket brus om man jämför med FX-sensorn i Nikon D3/D700 som bara har 12 Mpixel.
I mina ögon känns i så fall Nikon betydligt trevligare. De som köper kameror i denna prisklass har förmodligen koll nog att inte låta sig ryckas med i megapixelracet.
av czech, fredag 05 september 2008 kl 12:53
Maeppra: Väldigt givande inlägg i diskussionen.
Så här ser ungefär fördelningen ut just nu:
Nikon: 40.7%
Canon: 40.6%
Sony: 8.6%
Olympus: 5.3%
Pentax: 4.4%
Jag skulle vilja kalla 8, 5 och 4% för "små" kameratillverkare, men det beror ju givetvis på vad man jämför med.
av Djur, fredag 05 september 2008 kl 15:13
Djur: Sony är en liten trea... det har du rätt i. Men samtidigt en väldigt viktig konkurrent till canikon. Vi får se hur fördelningen ser ut om några år.
Det hade nog varit svårt för Sony att tränga sig in på marknaden utan att ha köpt upp Minoltas gamla objektivfattning. Jag köpte en Dynax 7D billigt när Sony köpte upp minolta och när man nu har 10+ objektiv (för att inte tala om alla tillbehör) så är det inte så ekonomiskt att byta :) Skulle jag byta blir det nog bli Nikon.
Det finns många trevliga gamla gluggar på beg-marknaden. (se länk)
av _Peter_, fredag 05 september 2008 kl 17:17
_Peter_: Liten innebär inte poänglös :) Jag har själv ett "litet" märke, Olympus E-3 (en proffskamera från Olympus, VEM skulle vilja köpa det??) :)
av Djur, fredag 05 september 2008 kl 20:16
Djur
Olympus & Pentax är stora inom kameratillverkning och har hängt med genom decennier och har spottat ut många bra konkurrenskraftiga kameror.
Sedan så anser jag inte att sony är nybörjare inom kameratillverkning, se bara på kompaktkameror så är Sony dominerande med sina Cybershot sen har vi DSC H serien också är populära.
av Orwak, fredag 05 september 2008 kl 20:19
Orwak: Tell me something I don't know? Jag skrev bara "mindre" tillverkare utifrån marknadsandelssiffror, inget annat. Läs inläggen ordentligt nästa gång.
av Djur, fredag 05 september 2008 kl 20:45
För att citera dig, Djur:
"Om inte folk köpte kameror från mindre tillverkare som Sony, Olympus, Pentax"
Ser inte att det står "mindre tillverkare, marknadsandelsmässigt". Olympus och Pentax har gjort kameror innan Sony ens var påtänkt.
av Maeppra, fredag 05 september 2008 kl 21:40
Suck, jag ger mig. Vad är poängen med att diskutera när större delen av inläggen handlar om att märka ord och leka besserwisser. Kunde bara inte låta bli att svara när man läser ett så inskränkt uttalande som "VEM ska köpa den?", men det ångrar jag bittert nu.
av Djur, fredag 05 september 2008 kl 22:51
Djur: Jag förstod vad du menade... jag borde klämt in en smiley där emellan för att förtydliga det :)
Jag reagerade också mest på det första uttalandet.
Canon-användare brukar undra om jag kör Nikon och Nikon-användare undrar om jag kör Canon eftersom man antar att det finns två märken. Men men... bra utrustning kan underlätta jobbet.
Jag undrar om det här inte är typiskt killar... att jämföra utrustning snarare än resultat :) Fast nu har jag väl startat en könsdebatt som jag bittert får ångra :D
av _Peter_, lördag 06 september 2008 kl 01:13
hahahaha...
visst, i typ konsument-segmentet så finns nog många sonyköpare. Som väljer mellan D40x och nåt annat..men inte bland yrkesfotografer (som 20+mpix FF riktar sig mot) och om ni inte tror märken har nån betydelse så är ni inte/känner ni nog inte så många fotografer... Alla som kör ett märke vet dessutom att det inte är märket i sig man är lojal med. Utan känslan, gränssnittet och optiken. Men %-siffrorna talar sitt tydliga språk... Många trodde sonys mp3-spelare skulle slå ut iPod "eftersom de har mest erfarenhet av bärbart ljud."...tjena. Vad gäller killar kontra resultat, menar du att du får bättre resultat med den där än med D3, exempelvis.
->Djur. är du nöjd med din olympus? tycker dem jag fingrat på varit ganska ruttna. Det är väl ingen fullformatskamera? skilj på äpplen och päron.
av vito, lördag 06 september 2008 kl 22:55
Fy fan va ni snackar SKIT.
Kommunikationen är på topp.
Han menar att tjejer inte är lika YTLIGA som killar när det kommer till elektronik. Vito, fattade du nu?
Ingen kamera tar bättre bilder än en annan kamera, det är bara att försöka förstå det. Och vad som innebär bättre är ju en fråga som går att strida om. Jag vill mena att en bra bild är en bild som talar till betraktaren.
Kan ni inte lägga ner dravvlet.
av MedZäta, söndag 07 september 2008 kl 22:48
Jo, jag fattade. Och jag drev med det. Men tack för ditt förtydligande.
doh.
Och jag håller med dig om att det snackas skit. Man säger en sak och nån kommenterar något annat. Men du är å andra sidan lika illa ute själv. Ingen har snackat om kvaliten på kameran ifråga. Heller inte om vad en bra bild är. Dina tankar om bra bilder kan svära om nån annanstans.
av vito, söndag 07 september 2008 kl 23:46
ZanaMedZäta: Jag måste döda ditt argument om att "ingen kamera tar bättre bilder än en annan kamera"..
Kameran i sig kan jag hålla med om inte kan ta bättre bilder än någon annan...
-Men en bra fotograf i kombination med en bättre kamera kan förenkla fotograferandet avsevärt. Se bara hur tekniken gått framåt inom brusreducering vid höga ISO-värden, etc.
Och när påstod han att tjejer inte är lika ytliga när det gäller just elektronik? (vilket dom för övrigt är) Han påstod snarare att tjejer är mindre prylnördiga och koncentrerar sig mer på resultatet..
Måste ju nästan avsluta inlägget med att säga att din kommunikationsförmåga ligger ungefär här *böja mig ner och visa nere vid foten någonstans med handen*
av Maeppra, måndag 08 september 2008 kl 16:22
Jag kommer köpa a900...
Nyfiken, pryltokig, och inte särskilt fattig. Så...
Det ska bli kul att få leka lite!!!
Det finns många som mig och det blir vi som främst kommer
att inhandla dylika tingestar.
Men Sony menar allvar, oavsett hur det går är dom mycket
stora som elektronik-jätte.
Så med ett visst allvar... låt dom va' med och leka !!!
av funderar, måndag 15 september 2008 kl 01:56
pssst. Jag kommer inte sälja min D3:a (Nikon) men det finns
Carl Zeiss optik som passar till Nikon också.
För er som vill prova finns: med Nikon-fattning (AI-S)
Carl Zeiss Distagon T 28/2.0 ZF
Carl Zeiss Distagon T 35/2.0 ZF
Mycket fina gluggar båda två. Läs test i FOTO nr.9/2008
av funderar, måndag 15 september 2008 kl 02:09
Kommentera artikeln
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration