IFA 2018
Samsung tar fram ny strategi för sina midrange-lurar
Ska bli mer lika företagets flaggskeppsmodeller

Samsungs vd Dong-Jin "DJ" Koh säger i en intervju med CNBC att man har tagit fram en ny strategi gällande sina så kallade midrange-mobiler, något som man antagligen gör att för att möta den allt tuffare konkurrensen från kinesiska mobiltelefontillverkare som Huawei, Oppo, Vivo och Xiaomi.
DJ Koh säger till CNBC att man nu planerar att implementera tekniska lösningar från sina flaggskeppsmodeller Galaxy S och Galaxy Note i sina lite billigare Galaxy A-lurar:
"In the past, I brought the new technology and differentiation to the flagship model and then moved to the mid-end. But I have changed my strategy from this year to bring technology and differentiation points starting from the mid-end."
Samsung mobilförsäljning sjönk med hela 20 procent under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året och mycket av anledningen till det uppges bero på att Galaxy S9 har sålt sämre än förväntat. Därför kommer nu Samsung att fokusera hårdare på lite billigare lurar som kanske kan attrahera yngre människor som inte tycker det är värt eller inte har råd att langa upp 10.000 kronor eller mer för en mobiltelefon. Koh säger:
"So we are very much focusing on millennials who cannot afford the flagship. But how can I deliver meaningful innovation to our millennials? That's the reason I'm trying to differentiate the mid-section."