7 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Wifog fick 4.000 kunder första dagen
Många vill ha "gratis" abonnemang

Wifog fick 4.000 kunder första dagen

Igår var det premiär för den virtuella mobiloperatören Wifog på den svenska marknaden och man meddelade precis att man redan under premiärdagen fått 4.000 kunder.

Wifog erbjuder ett reklamfinansierat mobilabonnemang som innebär att kunderna kommer att kunna ringa gratis, skicka 200 sms i månaden gratis samt kunna surfa gratis om de förbinder sig att kolla på reklam mellan 30 till 45 sekunder varannan timma.

Wifogs målsättning är att ragga runt 100.000 kunder på den svenska marknaden de kommande tre månaderna.

Mobil, Tjänster, wifog, mobiloperatörer, annonsfinansierat, tre, 3
Visa Pressmeddelande Lanseringsdagen en succé för Wifog
”Befäster bilden vi hade”

Den nya tjänsten Wifog är en succé.
Redan på lanseringsdagen strömmade över 4 000 nya kunder in.
– Det här befäster bilden vi hade – det finns ett starkt sug efter gratisstjänster och alternativ till de stora, dyra operatörerna, säger företagets vd Johan Eriksson.

Natten till i går, tisdagen den 10 december, släpptes så äntligen Wifog – operatören som erbjuder sina användare att surfa obegränsat, ringa och smsa helt gratis i utbyte mot att titta på omkring 30-45 sekunder reklam varannan timme.

Ska nå 100 000
Strax innan lanseringsdatumet började tjänsten spridas viralt och redaktionellt, drygt 5 000 kunder ställde sig i kö, och när Wifog väl släpptes exploderade anmälningarna.
– Vi har hela tiden trott väldigt mycket på det här, att det är en tjänst som kommer falla de svenska mobilanvändarna i smaken, det visar inte minst vår målsättning på 100 000 nya kunder på tre månader. Resultaten från i går visar att vi är helt rätt ute och att målsättningen är fullt rimlig, säger Johan Eriksson.

Förändrade vanor
En undersökning Svenska Annonsörer gjorde 2012 visade att nio av tio svenskar inte tycker om reklam i mobilen. Men det är en trend som förändrats, visar Wifog:s siffror.
– Jag tror det dels handlar om att svenskarnas mobil- och mediakonsumtionsvanor förändrats en hel del sedan 2012. Toleranströskeln har sänkts rejält, och svenskarna är villiga att konsumera reklam mot att få något tillbaka. Nu får de gratis telefoni och surf i utbyte och då ser man som konsument annorlunda på det. Att Wifog dessutom erbjuder en annonsplats via strömmande video i den mobila kanalen är unikt för annonsörer, säger Wifogs marknadschef Annica Englund.
47.7° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
ons. 11 dec 2013, 11:40
47.7°
0

Wifog fick 4.000 kunder första dagen

Många vill ha "gratis" abonnemang