Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Dags att prova Linux? Open Source-alternativen mognar Dags att prova Linux? Linux är lite i ropet för tillfället, vilket delvis beror på den nyligen släppta 7.10-versionen av Ubuntu. Därför följer några intressanta artiklar med Linux-anknytning här nedanför. Mest handlar det om Ubuntu, men det finns som de flesta kanske vet en hel del andra Linux-varianter för alla olika smaker.Dels har Inquirer svurit över en misslyckad uppgradering från 7.04 samtidigt som man efterlyser nya namn för att tas lite mer seriöst bland företagen.DesktopLinux har däremot listat upp 13 anledningar till varför du just nu ska köra Linux på din dator. Bland annat lyfter man fram pris, prestanda och säkerhet som vettiga skäl till att byta från Windows.I våras skrev HardOCP en artikel om hur de var att köra enbart Ubuntu (6.10) i 30 dagar. Även om det är en lite gammal artikel är det fortfarande trevlig läsning. En annan lite färskare sådan artikel hittar ni på APCMag.Men jag måste säga att det som känns mest lockande är att Linux inte kräver lika mycket hårdvara som t.ex. Vista gör. Trots det kan användargränssnittet se riktigt snyggt och modernt ut.Efter länken följer även en artikel som spekulerar i Linux framtid och huruvida man kommer att kunna bibehålla sina rötter eller bli mer kommersiella. linux.com PC, Mjukvara, Linux, Ubuntu, operativsystem
37.1° 0 Anders Magnusson Anders Magnusson
tis. 23 okt 2007, 13:19
32 kommentarer till artikeln
henkeART
den dagen photoshop fungerar på linux tänker jag slänga datorn åt helvete och på köra på ps3n, tror ni att det kommer att komma ngt sånt program ellre likande så man kan köra windows/mac program i linux ?
av henkeART, tisdag 23 oktober 2007 kl 13:49
Amnell
henkeART, Vissa windowsapplikationer kan du köra i linux genom bland annat wine. Tvivlar dock på att photoshop skulle flyta på smärtfritt i en sådan lösning.
av Amnell, tisdag 23 oktober 2007 kl 14:22
maatin
Jag tror dock att det är kört på en PS3'a då det är fel arkitektur. Wine funkar bara på Intel-kompatibla datorer :/
av maatin, tisdag 23 oktober 2007 kl 14:49
andreasw
henkeART, Gimp är bättre än vad du tror!
av andreasw, tisdag 23 oktober 2007 kl 15:22
kkimpa
Det är just detta som är konstigt. Gränssnitt (och dess utseende) har ingenting med prestanda att göra vilket microsoft har fått oss att tro. Microsoft kan helt enkelt inte det här med gränssnitt och användarvänlighet, tur att Apple finns till och kan sätta en standard.
av kkimpa, tisdag 23 oktober 2007 kl 15:32
JohanJesus
kkimpa: Det där är ju från person till person, vissa tycker att Vista är mer logiskt, användarvänligt och ser bättre ut.

Och en fråga till Linux-nerdar... hur går man tillväga för att bidra till en dist? Jag är sjukt sugen på att hotta upp gränssnittet i nån vettig linux-dist.
av JohanJesus, tisdag 23 oktober 2007 kl 15:41
Diezel
Spel i linux?
av Diezel, tisdag 23 oktober 2007 kl 16:16
Press play on tape
Inquier har helt rätt. Ubuntu kan vara hur artsy, PK, krav- och rättvisemärkt swahili som helst men det är ett skitnamn och gutsy gibbon hjälper inte till direkt. Det är en av anledningarna att jag inte skulle välja den distron om linux kom i fråga.
av Press play on tape, tisdag 23 oktober 2007 kl 16:45
snts.se
Press play on tape: Om man väljer oprativsystem efter namnet är det nog dags att tänka om.

JohanJesus: Bara att gå in på distens hemsida och leta. Ubuntus "Get involved"-sida: www.ubuntu.com
av snts.se, tisdag 23 oktober 2007 kl 17:02
Kaviar!
Dagen då man kan installera drivrutiner till grafikkortet (Nvidia t.o.m.) utan att behöva skriva i nån kommando-promt så går jag över till Linux.

Har liksom använt Windows sen jag föddes (i datorvärlden) och är såpass van med hela systemet och känslan.
av Kaviar!, tisdag 23 oktober 2007 kl 17:42
snaku
Håller med dig kaviar. Har hållt på och bråkat med opensuse 10.3 i skolan nu i 2 veckor. En del datorer funkar compiz fusion på utan problem. Andra inte.. Och hårdvaran har vi konstaterat att den funkar felfritt. Samma procedur alla gånger. Känns som ett jävla lotteri ifall det skall funka eller inte. I övrigt är det väl en av de få nackdelarna jag upptäckt med linux som nybörjare^^
av snaku, tisdag 23 oktober 2007 kl 18:04
digitalaflaesk
Jag är så pass beroende av adobe-produkter att det funkar helt enkelt inte att bara köra linux, men i övrigt är det kalas... framförallt till htpc!
av digitalaflaesk, tisdag 23 oktober 2007 kl 18:04
DuckHunter
Ja här ser man hur mycket folk igentligen vet om de olika linux distarna, tex Ubuntu 7.10 så behöver du inte äns röra terminalen, och grafikkortet "instaleras" av sig själv, behöver bara kryssa i att man vill använda proprietära drivrutiner så är de klart, tycker photoshop funkar fint i wine.. men tycker bättre om Gimp så sitter häldre me det:) och det är desutom OpenSource...men därimot då jag ska instalera XP på en burk så tare en jäkla tid då man ska ladda ner alla program som ska instaleras, och sen alla drivrutiner som ska uppdateras för att windows egna är kajk, sedan reboota nåra gånger för alla uppdateringar som man "måste" ha:P
äh. ska inte gnälla för mycke:)
av DuckHunter, tisdag 23 oktober 2007 kl 18:32
FFaal
Gimp är överhuvudataget inte i närheten av Photoshop. Portade Adobe sitt Creative suit till linux skulle det vara värt oehört mycket. Men Photoshop funkar redan idag väldigt bra under wine. Kanske minns jag fel men var det inte Disney som såg till det?
av FFaal, tisdag 23 oktober 2007 kl 20:08
zyxel
*dubbelpost*
av zyxel, tisdag 23 oktober 2007 kl 20:27
zyxel
Jag har använt Ubuntu 7.10 sen det kom för några dagar sedan och jag är väldigt nöjd. Installationen var en dröm och sköttes helt grafiskt, snabbt och inte "39 Windows-minuter". Installera driv. till grafikkortet var väldigt enkelt, som DuckHunter skriver, bara att välja proprietära drivrutiner och sedan skriva in sitt lösenord så sköts installationen grafiskt och automatiskt.
Wine har jag inte hunnit testa så mycket.
Installation av Wine och andra program sköts via Synaptic, väldigt enkla, helt automatiska, installationer.
Jag använder än så länge Ubuntu för att experimentera och testa men framtiden får visa om jag slänger Xp i papperskorgen.
av zyxel, tisdag 23 oktober 2007 kl 20:34
Netzach
"Gimp är överhuvudataget inte i närheten av Photoshop."

Nej, men å andra sidan så behöver knappast de som som piratar Photohop hemma för att använda sepia och gaussian blur på sina bilder det som Photoshop erbjuder bättre.
av Netzach, tisdag 23 oktober 2007 kl 20:38
dnl
henkeART: Photoshop kommer inte gå på PS3an även om det skulle släppas för "vanlig" Linux.

Kaviar!: Men den dagen var ju i torsdags :)

Diezel: Nej.

Ang. namnen: Projektnamnen är ju tramsiga, men Ubuntu 7.10 låter väl OK?

Ang GIMP: GIMP är ett mycket bättre exempel på open source-projekt med sjukt dåligt namn. Det är väldigt bra jämfört med mycket annat, ett riktigt kompetent litet bildbehandlingsprogram. Det är dock sämre än Photoshop och jag tror man bara skadar GIMP genom att hålla på och jämföra det med Photoshop hela tiden.

Jag har bytt OS en massa gånger av olika anledningar, jag tycker inte att det är en särskilt stor grej. Mitt tips för er som funderar på att byta (oavsett från och till vad) är att testa att köra bara det nya OS:et ett tag, t ex i en månad. Det är ganska lätt att blanda ihop "annorlunda" och "sämre", och det tar längre tid att hitta vad som är förbättringar än vad det tar att hitta saker man irriterar sig på.
av dnl, tisdag 23 oktober 2007 kl 21:18
FFaal
Ja det har du nog rätt i. 99% av fallen där folk installerar piratversioner av photoshop skulle de klara sig lika bra med gimp:D

Förövrigt håller jag med om att man skulle sluta jämföra gimp med photoshop hela tiden. Gimp är en utmärkt programvara, det är jämförelsen med Photoshop som inte är seriös. Man borde framhålla att man får en bra programvara (legalt) utan att behöva punga ut med några astonomiska summor isället

Ifallet Ubuntu däremot tycker jag 7.10 verkar lite väl buggigt än så länge. Jag lyckades blandannat inte få midiljudet att funka fullt ut, Problem med att ladda midi fonterna. Vilket inte har varit några problem med tidigare versioner. Dessutom kändes grafiken en smula labil direkt efter installationen. Text och ramar som inte såg ut som de skulle osv.
av FFaal, tisdag 23 oktober 2007 kl 21:56
MixiM
"Dagen då man kan installera drivrutiner till grafikkortet (Nvidia t.o.m.) utan att behöva skriva i nån kommando-promt så går jag över till Linux."

Kaviar och Snaku, det är just precis det man inte måste göra i nya UBUNTU! Det är enklare att instalera grafikdrivrutiner än på windows, från skrivbordet handlar det om 3 klick och en rebbot!
av MixiM, tisdag 23 oktober 2007 kl 23:17
FFaal
Har man inte kunnat göra det där en längre tid i både ubuntu, debian, suse och säkert flera till. Installera grafikdrivrutiner via en grafisk pakethanterare alltså
av FFaal, tisdag 23 oktober 2007 kl 23:47
DeeJam
Tips på en utmärkt - och gratis - bok i bl a PDF form är "Slackware Linux Essentials". Täcker alla grunder du bör veta om Linux, oavsett vilken dist du vill använda dig av.

"If you need help with your Linux box, find a Slackware user. A Slackware user is more likely to fix the problem than a user familiar with any other distribution." - Distrowatch.com
av DeeJam, onsdag 24 oktober 2007 kl 00:36
nkembo
rekommenderar mandriva eller ubuntu, allt från steam till randomwindowsprogram fungerar..

min laptop fungerade HELT out of the box med Mandrivas senaste och då har jag ett nvidia 8600M GT.. även compiz fusion, touchpad och annat, bara fungerade.
av nkembo, onsdag 24 oktober 2007 kl 04:58
kvaddsson
Mixim: Ja om det ändå vore så väl att det fungerade för alla. Jag var en av dom som tvingades ut i kommando-prompten för att installera drivrutinerna till kommando-tolken. Vissa fungerar det alldeles utmärkt för, andra not so good.
av kvaddsson, onsdag 24 oktober 2007 kl 09:55
Wayne
Har en fråga; Vad skiljer egentligen mellan unix och linux? Har använt unix rätt mycket på skolan och måste säga att jag inte tycker om det. Program kraschar oftare under unix än i windows. Kan ta t.ex. Matlab och UGS NX som exempel. Fungerar så mycket bättre i Windows än under unix. Att öppna en sammanställning i NX som på en windows dator tar ca 1 s tar kanske 10 s på en unix burk med i princip samma hårdvara. Allt går så mycket snabbare på windows datorn. Samma gäller matlab, som även är rätt buggigt under unix. Någon som vet vad detta kan bero på? Är det så att det är lättare att få program att fungera på windows? Om det är så, innebär det att chansen att det kommer bra kommersiella program även till linux är liten?
av Wayne, onsdag 24 oktober 2007 kl 10:59
Slackerbitch
Namngivningen är ett stort problem "för Linux", även om det finns värre exempel än Ubuntu, ta t.ex. det horribla Compiz (mein got!) Fusion eller GIMP. Skippa putslustigheter och pojkrumsmentantaliteten och gå för tydligare och rakare namn, OpenOffice får väl ses som förebilden här (även om epitet Open känns lite överutnyttjat och överspelat vid det här laget). Måste väl finnas någon copywriter/varumärkesutvecklare där ute som är intresserad av Linux? Det skulle inte skada om någon kunde utveckla tydligare designspecifikationer till de olika distro:na (sp?) heller, även här lider de flesta av samma symptom som namngivningen.
av Slackerbitch, onsdag 24 oktober 2007 kl 11:19
Press play on tape
Wayne: Ett operativsystem är sällan ansvarigt för att ett program kraschar. De flesta krascher sker på grund av fallerande hårdvara eller att programmet har inte koll på var i minnet den har informationen och operativet säger ifrån genom att döda programmet. Det är upp till att programmeraren inte gör misstag. Min gissning är att Visual Studio med bra debugging och guidning, och pekarlösa språk som VB/C# bidrar till buggfriare program än C/C++ som unix mestadel använder och VC++. Det är förstås bara en spekulation. Framför allt bra debugger och koddisciplin krävs för stabil programvara.

Exempel på hur undviker att skjuta sig i foten med VC++:
av Press play on tape, onsdag 24 oktober 2007 kl 16:07
nkembo
Programkrash beror på den som gjort programmets kompetens.

Linux är inte beta. Det fungerar om man är tillräckligt kompetent.
När man kan exempelvis windows utan och innan, så buggar det ändå...
av nkembo, torsdag 25 oktober 2007 kl 00:52
Wayne
Jo förstod nästan att det borde vara det det berodde på och inte själva operativsystemet. Men det gör ju tyvärr inte unix bättre för det. Ett operativsystem blir ju inte bättre än de program som finns till det. Så om programmen är skräp, så blir de ju inte så roligt att använda operativsystemet, hur stabilt det än är. Det är därför jag tycker bättre om Windows än om unix, just eftersom programmen fungerar så mycket bättre där än i unix. Har även provat linux och måste säga att jag tyckte om det, funkar bättre än unix. Varför hoppas jag att nån ids svara på. Men har dock inte kunnat göra någon jämförelse mellan hur samma program fungerar under linux och windows då programmen jag är intresserade av endast finns under windows (matlab, UGS nx, solidworks , adams , maple osv) förutom firefox som jag tycker funkar lika bra under linux som windows. Så för mig finns det inget alternativ till windows än. Vilket inte gör mig så mycket då jag tycker XP fungerar bra. Men när program och drivrutins stödet på linux börjar närma sig windows nivå skulle jag kunna tänka mig att byta. Gratis är gott plus att linux är resurssnålare vilket är alltid är trevligt.
av Wayne, torsdag 25 oktober 2007 kl 01:30
Melvin
ChristianKarlsson.se:

Körde du linux senast 1993?
av Melvin, torsdag 25 oktober 2007 kl 11:06
Press play on tape
Wayne: matlab finns för linux, solaris etc.
av Press play on tape, torsdag 25 oktober 2007 kl 20:43
beorn
Har länge varit sugen på linux.. men vilka program funkar och vilka inte? finns det en lista? Vad är kraven att ett program skall gå att köra i Wine eller liknande?
av beorn, torsdag 25 oktober 2007 kl 21:01
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration