Teknik Motor Samhälle Spel Popkultur Fritid Tjock Tester Dagens fråga Tipsa! Skaffa Feber+
Hetaste
Senaste
Snart nytt Geforce från Nvidia Ytterligare en 8800-variant Snart nytt Geforce från Nvidia Nvidia kommer inom kort att lansera ytterligare ett Geforce 8800. Det är tydligen inte nog med antalet som redan finns, och inte gör man det enklare med namngivningen heller. Med bokstäverna GS med i leken har Nvidia än en gång klämt in ett antal olika varianter under samma sifferkombination, med rätt stor prestandavariation.Geforce 8800 GS 384MB kommer att vara baserad på samma 65nm G92-kärna som 8800 GT och GTS 512MB, med en beräknad klockfrekvens på 575Mhz, 1438MHz shaderfrekvens och 1700Mhz minneshastighet. Antalet streamprocessorer har samtidigt minskat till 96 och minnesbussen har decimerats till 192 bitar, vilket förklarar varför kortet har 384MB GDDR3-minne. Kortet har för övrigt stöd för PCI-Express 2.0 och har den nya videodekodern, men saknar stöd för DirectX 10.1.Lite prestandajämförelser med ett 8800 GT 512MB finns här på Expreview och 8800 GS ser ut att vara omkring 25% långsammare än GT-modellen. Prislappen kommer däremot att bli ganska precis samma som AMD:s Radeon HD 3850, vilket antagligen inte är någon överraskning.Ett trevligt tillskott, som borde lanseras inom kort. Ytterligare tester dyker antagligen upp rätt snart. bit-tech.net PC, Hårdvara, Nvidia, grafikkort, 8800 GS
37.0° 0 Anders Magnusson Anders Magnusson
fre. 4 jan 2008, 11:47
26 kommentarer till artikeln
Cure
GS!?!? Nya fjantbokstäver igen?

nVidias marknadsföringsavdelning är ju helt galna.
av Cure, fredag 04 januari 2008 kl 12:47
libben
jaha.. ännu ett kort man inte köper =)
av libben, fredag 04 januari 2008 kl 12:57
Mr. Apple
Fyfan va osexigt. Det här är ju en av anledningarna till att man köper en Mac, så slipper man se all sån här skit.
av Mr. Apple, söndag 06 januari 2008 kl 02:27
Bearwolf
inget spöar att pilla i sin dator, mycket trevligt. och så slipper man skicka datorn på service för att man har instalerat leopard och capslock lyser när man bootar den ibland. exakt samma som med bilen faktiskt!
av Bearwolf, söndag 06 januari 2008 kl 03:08
Tiny
Mr. Apple,
Hehe, du är medveten om att det här kortet (som är långsammare än 5+ andra modeller) är betydligt snabbare än något grafikkort du kan köra i en Mac Pro (eller någon annan Mac) - oavsett vad du är beredd att betala. - Sån skit slipper man också...
av Tiny, söndag 06 januari 2008 kl 05:23
helvete!
Mr. Apple, jag tar för givet att du skämtar?
Annars var det fan det pinsammaste mac-argumentet jag någonsin hört.
av helvete!, söndag 06 januari 2008 kl 13:38
Mr. Apple
Jag skämtar absolut inte. Och "helvete!", du kan ju inte påstå att Dells, HP:s och alla de andra pc-tillverkarnas design är snyggare än Apple. Skickar med en länk till er andra, för att visa hur en fabriksny PC kontra en fabriksny Mac PRO ser ut på insidan.
av Mr. Apple, söndag 06 januari 2008 kl 18:09
Pharrell.W
"Mr.apple" ska du kan ju sitta där o kolla på din mac o slicka på den så snygga desigen som SOny gjort....de e ju lungt mkt bättre att do it yourself o JA man kan köpa snygga chassin som e snyggare än nån jävla G5a
av Pharrell.W, söndag 06 januari 2008 kl 18:17
Mr. Apple
Pharrel.W: På ALLA produkter som Apple säljer står det klart och tydligt "Designed by Apple California". Och fan va alla blir aggresiva. Jag säger bara att "Geforce 8800 GS" är ett jävligt osexigt namn, och att dess design inte gör det bättre. En fråga bara: Antingen köper man en PC, också begränsar man sig till att inte kunna producera Musik, Bild och Video smidigt, eller så köper man en MAC, så begränsar man sig inte alls. Varför väljer man en PC?
av Mr. Apple, söndag 06 januari 2008 kl 18:32
Pharrell.W
hahahahah :D man kan producera allt på en PC och tillochmed mer än en mac om man köper en mac de e just då man begrensar sig man får inte tag på massa kul mjuk och hårdara..
av Pharrell.W, söndag 06 januari 2008 kl 19:00
Mr. Apple
Hmm. Pharrell, jag tror du ligger några år efter.

Den 6 Juni 2005 1:55 PM lokal tid offentliggjordes det att alla nya MAC-datorer kommer med Intel-processor, vilket innebär att man kan ha både Windows XP och Mac OS X på datorerna.

Ps. Begrensar stavas med Ä, Begränsar. DS.
av Mr. Apple, söndag 06 januari 2008 kl 22:05
helvete!
Mr. Apple, det känns fortfarande som att du skojar.
Jag gillar egentligen inte att ge mig in i mac vs pc-diskussioner, kör båda systemen själv, men detta var fan det löjligaste på länge.
Denna artikeln handlar om ett grafikkort och namnet på det. Du snackar om hur snygg en mac är... Vad har det med saken att göra? I din mac kan du inte välja ett skit själv. Din länk tillför dessutom inte ett dugg.

När fan påstod jag att HP eller Dell var snyggare än mac? Du tycker seriöst att eftersom mac är såååå fin att titta på så försvinner behovet att själv välja hårdvara helt? Bara för att man kan köra windows på intel-macar så betyder inte det att du kan välja hårdvara själv.

Tror du dessutom på allvar att man inte kan producera musik, bild och video smidigt på en pc? Hmm, jag tror du ligger några år efter...

Är du ett troll? Jag hoppas verkligen det.
av helvete!, söndag 06 januari 2008 kl 22:28
Tiny
Med risk för att mata trollet skulle jag vilja veta kortfattat vad som hindrar mig från att "kunna producera Musik, Bild och Video smidigt" på en PC? Saknas programvara? Är namnet på grafikkortet för osexigt? är lådan under bordet för ful?

/Nyfiken
av Tiny, söndag 06 januari 2008 kl 22:39
Netzach
Mr. Apple: Du, dra inte ner oss andra, som höll på med Macar innan det vart populärt, i skiten. Utseendet är sekundärt när det kommer till design, du tänker nog på "formgivning", och bör hålla dig till det ordet. ;-)
Utseende är alltid ett plus, men inte avgörande.

Du kan göra vad du gör på Mac på en PC, det är bara mycket trevligare att göra det på en Mac iom mer tid har lagts på användargränssnitt och andra detaljer som gör ens tillvaro gladare, men smakar det så kostar det, det handlar mer om huruvida man är villig att betala extra för att få en trevligare tid framför skärmen, och visst, om man vill spela nya 3D-spel eller inte. ;-)

Är spel det enda man gör med sin dator så blir operativsystemets användargränssnitt nästan försumbart eftersom de användargränssnitt man sitter med har kodats specifikt för varje spel. Och grafikkortsnyheter nu för tiden, när inga framsteg inom 2D-rendering är märkbara, lär nog "bara" intressera gamers.

Själv är jag sjukt fäst vid Quicksilver, TextMate och andra liknande verktyg som har underlättat min vardag otroligt, och den kvalitet de besitter har jag inte stött på på någon annan plattform.
av Netzach, söndag 06 januari 2008 kl 23:03
Mr. Apple
Tiny: Ja. Logic, som tillsammans med Cubase och Protools, är standard i alla europeiska studios idag. För PC slutades den tillverkas efter version 5. Nästa version som kommer ut är 8.

helvete!: Jag håller med dig. Det har blivit alldeles för mycket PC vs MAC-krig i den här nyheten. Jag sa bara att jag inte tyckte att den såg så attraktiv ut, och har man en Mac så, precis som du säger, kan och behöver man inte välja hårdvara i efterhand.

Jag tycker att Apples produkter generellt är snyggare än alla andras. Punkt slut.
av Mr. Apple, söndag 06 januari 2008 kl 23:06
Mr. Apple
Svenskt uppslagsord
form|givning -givningen -givningar subst.
design, utformning av industrivaror
Engelsk översättning
design



av Mr. Apple, söndag 06 januari 2008 kl 23:11
Netzach
Design är hela processen, där formgivning ingår som ett element, det är svensk vardagsspråkbruk som är trasigt, och uppslagsböcker definierar inte ord, de beskriver hur de används.
av Netzach, söndag 06 januari 2008 kl 23:15
Mr. Apple
Tjöta.
av Mr. Apple, söndag 06 januari 2008 kl 23:17
Bearwolf
Skulle nog säga att protools är europastandarden i studios, speciellt när SSL gör sina bord med full styrning för protools, i usa är det nått annat system som är standard, logic är mer vanligt bland producenter och låtskrivare och mindre studios.
av Bearwolf, söndag 06 januari 2008 kl 23:47
helvete!
Mr Apple, grafikkortet ser inte så attraktiv ut? Hur kan du såga ett grafikkort efter hur det ser ut? Är du helt säker på att det inte är prestandan som är det viktiga i detta fallet? Hur tror du egentligen att kretskorten i din mac ser ut? Trodde det bara var blå LED-kåta gamer-fjortisar som brydde sig om hur deras burkar såg ut på insidan.

Du verkar vara ett enda stort skämt hela du. Godnatt.
av helvete!, måndag 07 januari 2008 kl 00:13
Bejjan
Jag jobbar som grafisk formgivare, och vill gärna blir upplyst om hur jag är begränsad i mitt yrke eftersom jag inte använder en Mac.

Tack på förhand Mr. Apple!
av Bejjan, måndag 07 januari 2008 kl 14:03
Tiny
Håller med Bejjan, Äppelmannen - Fortsätt med programmen för bild och video, tack.

Jag förstår och delar tjusningen över att ha attraktivt formgivna prylar, men du är verkligen käpprätt åt h-e i resonemangen:

1. Om jag stoppar in ett 8800GS-kort i min PC så syns det inte. Inte när jag sitter framför skärmen och inte när jag sitter brevid datorn som råkar stå på golvet. Inte alls.

2. Vad har namnet med det hela att göra?! Är just kombinationen "8800" tillsammans med "GS" speciellt ful? Förklara det sexiga i "ATi Radeon X1900XT" - kortet som sitter i MacPro. Snälla!

3. Eftersom Apple inte kan erbjuda ett nyare kort än ett som lanserades för två år sedan oavsett vad du är beredd att betala är i mina ögon en begränsning som påverkar fler än att du inte kan köra studiomusikprogram som är dominerande på den europeiska marknaden. Är de inte begränsande med PC i USA eller asien menar du?

4. Du vinner årets töntigaste bildlänk med din Mac-/PC-bild. Dels för att din "fabriksnya MacPro" är en PowerMac G5 som tillverkades mellan 2003 och 2005 och att PC:n är nåt snorbilligt kinesiskt hembygge från tidigt 2000-tal. Att det dessutom är en noggrant ljussatt reklambild för Macen och en dassig, uppsamplad blixtbild på PC:n är väl antingen en slump eller så är du korkad nog att tro att det verkligen är så. Vänligen ge fan i att skylla på att du bara skojade - du har liksom slarvat bort förtroendet för sånt vid det här laget.

Numrerade svar skulle förenkla, tack.
av Tiny, tisdag 08 januari 2008 kl 01:59
Val
Håller med! Numrerade svar till folket!
av Val, tisdag 08 januari 2008 kl 12:25
Tiny
:)
av Tiny, onsdag 09 januari 2008 kl 00:35
Bearwolf
till detta hör juh att Pro Tools fungerar ypperligt på PC så det är bara att välja system. Fast pc har en stor fördel över mac då PC har hjälp för synskadade (det finns utbildningar för synskadade i ljudteknik), fascist mac som kräver att man ska ha fungerande ögon!

av Bearwolf, onsdag 09 januari 2008 kl 00:49
Mr. Apple
Jag skojade över huvud taget inte. Jag google på Mac inside respektive pc inside och la inte mer tid och kraft än att jag tog första bästa överskådliga bild jag hittade. Pc:n var nummer 2 i ordningen tror jag.

Och jag måste få ursäkta mig för att jag tycker som jag tycker. Det hela har blivit en alldeles för stor diskussion kring huvuvida Mac är bättre än PC och vice versa. Jag sa bara att i 9.9 fall av 10 så slipper man se såna här prylar om man köper en mac.%0D%0A%0D%0AJag jobbar själv på ett webbhotell. Vi använder uteslutande windows-servrar, endast Philippa. K. har sin sin X-serve hos oss. Jag bygger och reparerar dagligen servrar och datorer.

Inte för att jag har nåt emot nåt emot saken i sig, den är ju en viktig komponent. Jag menar bara att om du har en läcker Mustang -69 så vill du ju knappast se allt bråte som finns under huven. En förgasare hör ju liksom inte till bilden. Att få en sån pryl uppslängd så här framför en gjorde att hela bilden av vad en dator kan & gör och ser ut sabbas något. Säkert jättelångsökt och det finns säkert nån här som kommer ha åsikter om detta med och kalla mig patetisk%2C eller något annat av vad jag har fått höra bara av den anledning att jag råkade nämna att kretskort är inte det som får mig att gå igång.

Jag är både Mac och Pc-användare. Men jag föredrar Mac i alla avseenden.

Tack och Hej, leverpastej. Nu hänger jag mig
av Mr. Apple, onsdag 09 januari 2008 kl 15:07
Kommentera artikeln







+ Per månad 39 kr Betala löpande per månad. Ingen bindningstid. Starta prenumeration Per år 299 kr Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid. Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig. Starta gratis provperiod Engångsköp 349 kr Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish. Köp utan prenumeration