AI får datorspelskaraktärer att röra sig mer naturligt
Ännu något vi inte behöver människor till
Försök igen

Artificiell intelligens går att använda till mycket och nu har några forskare på University of Edinburgh och Adobe Research utvecklat ett AI-system som får karaktärer i datorspel att röra sig mer naturligt.
Vanligtvis spelar man in karaktärers rörelser i datorspel med hjälp av kroppsskådespelare i en studio vilket anses vara mer effektivt än att animera dessa. Det kommer dock alltid att uppstå situationer i dagens komplexa datorspel där det inte finns någon vettig kroppsrörelse att lägga in på spelkaraktären och det är där AI-systemet kommer in.
Forskarna har utvecklat ett djuplärnings-system som man kallar för Neural State Machine vilket själv kan räkna ut hur en lämplig animering av en karaktärs rörelse i ett spel skulle kunna se ut. Systemet fungerar på liknande sätt som de AI-system som kan spela in så kallade deepfakes-videos, videoklipp där, oftast, någons ansikte byts ut mot ett annat. Sådana system är upptränade på att manipulera ansiktsbilder och på liknande sätt är Neural State Machine utvecklat för att manipulera animationerna som syns på skärmen när en karaktär i datorspel förflyttar sig.
Som synes i videon ovan så verkar det hela fungera rätt bra. Forskarna bakom Neural State Machine kommer att presentera sitt arbete lite mera ingående på ACM Siggraph Asia i Melbourne nästa månad.
Här nedan hittas ett gäng med fails från olika datorspel där animationer och annat inte alltid kanske blivit som spelutvecklana hade tänkt sig att de skulle bli.
Försök igen
