Artificiell intelligens användes vid bedrägeri
AI-genererad röst fick medarbetare att skicka pengar till bedragare

Wall Street Journal rapporterar om ett bedrägeri där en obehörig misstänks ha använt artificiell intelligens i samband med ett så kallade vishing-bedrägeri ("voice phising") som kostade ett företag över motsvarande 2 miljoner kronor kronor.
Enligt WSJ så det vara ett internationellt energiföretags brittiska chef som blivit uppringd av någon som utgett sig för att vara dennes vd i Tyskland. Dock ska "vd:n" ha varit en bedragare som misstänks ha använt AI-mjukvara för att förvränga sin röst vilket gjorde att den brittiske medarbetaren trodde att han talade med sin högste chef.
Medarbetaren i Storbritannien misstänkte därför inte att det var något fuffens när hans "chef" bad honom föra över motsvarande 2,4 miljoner kronor till ett konto som tillhörde ett av företagets underleverantörer i Ungern, pengar som nu verkar vara på vift efter att de flyttats från det ungerska kontot till konton i bland annat Mexiko.
Bedrägeriet ska ha drabbat det icke namngivna företaget i mars och deras försäkringsbolag ska ha ersatt dem för de förlorade pengarna. Det här visar dock ännu en metod där bedragare använder sig av modern teknik för att genomföra olika typer av bedrägerier, något som sannolikt lär bli ännu vanligare i framtiden.