41 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Här är företagen som DO ska granska efter #metoo Sammanlagt 36 företag ska synas lite närmare
Här är företagen som DO ska granska efter #metoo
Foto: Pixabay

Efter höstens omtalade #metoo-upprop har Diskrimineringsombudsmannen (DO) beslutat sig för att granska diverse företag som blivit anmälda till DO eller uppmärksammats i samband med #metoo.

Clas Lundstedt som är pressansvarig på Diskrimineringsombudsmannen säger till Medievärlden:
"Det här är vad vi kallar en skrivbordstillsyn. Vi kommer att begära in deras rutiner och riktlinjer för att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier och repressalier. Det är ett lagkrav sedan årsskiftet att man ska ha det."

Totalt är det 36 stycken företag som DO kommer att granska och utav dessa är 14 stycken verksamma inom mediabranschen. De övriga företagen är verksamma inom kultur och juridik.

Samhälle, Allmänt, metoo, diskrimineringsombudsmannen, sexism, övergrepp, granskning

Företagen som ska granskas:

Medieföretag
Sveriges Television AB
Modern Times Group MTG AB
Bonnier Broadcasting AB
TV4 AB
Discovery Networks Sweden AB
Sveriges Radio AB
Aftonbladet Hierta AB
AB Kvällstidningen Expressen
AB Dagens Nyheter
Svenska Dagbladets AB
Stampen AB (Göteborgsposten)
Norrbottens Media AB
Sydsvenska Dagbladets AB
MittMedia AB

Övriga företag
Kungliga Operan AB
Kungliga Dramatiska teatern AB
Göteborgsoperan AB
Malmö Opera och Musikteater AB
Stockholms Stadsteater AB
Åklagarmyndigheten
Sveriges domstolar
Mannheimer Swartling Advokatbyrå AB
Advokatfirman Vinge
Hannes Snellman Advokatbyrå AB
Advokatfirman Lindahl AB
Roschier Advokatbyrå AB
Setterwalls Advokatbyrå AB
MAQS Advokatbyrå AB
Linklaters Advokatbyrå AB
Advokatfirman Cederquist AB
Advokatfirman Delphi AB
Uppsala Stadsteater AB
Göteborgs Stadsteater AB
NorrlandsOperan AB
Folkoperan AB
Scenkonstbolaget i Östergötland AB

Läs mer

Kvinnor från teknikbranschen delar med sig av sexuella trakasserier de utsatts för
1139 kvinnor samlas under #teknisktfel

I samband med den numera världskända metoo-kampanjen har svenska kvinnor verksamma inom teknikbranschen samlats i ett upprop för att uppmärksamma sexuella trakasserier som förekommer inom den mansdominerade branschen. Under hashtaggen #teknisktfel har 1139 kvinnor samlats för att uppmärksamma sexuella trakasserier i den svenska teknikbranschen och hundratals har delat med sig av historier som hänt dem i samband med deras yrkesutövning. DN har publicerat en del av dessa historier på länken nedan. Tidigare har personer från andra yrkeskategorier protesterat mot sexuella trakasserier på deras arbetsplatser i samband med metoo. Skådespelare har till exempel samlats under uppropet #tystnadtagning, musiker under #närmusikentystnar, sångerskor under #visjungerut och jurister under #medvilkenrätt. Tumnagel
39.7°
0

Över 4000 kvinnliga journalister i protest mot sexuella trakasserier
#deadline är mediabranschens svar på #metoo

Sedan det internationella #metoo-uppropet mot sexuella trakasserier och övergrepp drog igång förra månaden har en lång rad yrkeskategorier i Sverige samlats under olika hash-taggar för att belysa problemen inom just deras bransch. Den senaste branschen att ansluta sig till dessa upprop är mediabranschen och nu har över 4000 kvinnliga journalister och andra verksamma inom mediabranschen samlats under #deadline. Under denna hash-tagg har de delat med sig av historier de själva upplevt under sin karriär inom mediabranschen. Tidigare har personer från andra yrkeskategorier protesterat mot sexuella trakasserier på deras arbetsplatser i samband med metoo. Skådespelare har till exempel samlats under uppropet #tystnadtagning, musiker under #närmusikentystnar, sångerskor under #visjungerut, kvinnor inom teknikbranschen under #teknisktfel och jurister under #medvilkenrätt. Tumnagel
37.7°
0

#MeToo har fått stort genomslag i sociala medier
Hashtaggen som används för att belysa sexuella trakasserier

Har du inte bott under en sten de senaste dagarna så har du säkerligen sett hashtaggen #MeToo swisha förbi i sociala medier eller i nyhetsartiklar du läst. Det handlar alltså om en hashtagg som används av, mestadels, kvinnor som blivit sexuellt trakasserad eller av andra som vill stötta personer som blivit sexuellt trakasserade. Analysföretaget Meltwater har tagit fram lite statistik över hur #MeToo har använts de senaste dagarna och kan konstatera att det publicerats över 830.000 inlägg på Twitter som taggats med #MeToo de senaste dagarna. Utav dessa ska närmare 15.000 publicerats av svenska twittrare. Här i Sverige har #MeToo främst använts av kvinnor som stått för 92 procent av alla de inlägg som märkts med taggen på Twitter. Internationellt sett så har 76 procent av alla #MeToo-inlägg på Twitter skickats av kvinnor. DN skriver att 6,5 miljoner användare delat #MeToo-inlägg på Facebook fram till midnatt i måndags. Dessa ska i sin tur ha genererat 18,3 miljoner kommentarer. Har du engagerat dig i #MeToo-kampanjen i sociala medier? Svara gärna på vår enkät nedan. (flervalsfråga, tryck på den mer eller mindre osynliga grå knappen under enkäten för att se resultatet) Tumnagel
46.5°
0
46.2° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
tors. 23 nov 2017, 11:00
Här är företagen som DO ska granska efter #metoo Sammanlagt 36 företag ska synas lite närmare
46.2°
0