Staten blir majoritetsägare i ny kärnkraft
Regeringen går in med 60 procent i nytt projekt vid Ringhals
Foto: Vattenfall
I går presenterade regeringen det nya finansieringsavtalet för utbyggnaden av kärnkraft i Sverige. I presentationen meddelade de att staten framöver kommer att äga 60 procent av Videberg Kraft, bolaget som ska bygga de nya reaktorerna vid Ringhals. Resterande delar ägs av Vattenfall (20 procent) och Industrikraft (20 procent).Statsminister Ulf Kristersson (M) sa att det här är ett helt historiskt beslut och att det nu står helt klart att Sverige bygger ny kärnkraft.Nästa steg är att överenskommelsen ska granskas av EU-kommissionen för att säkerställa att den följer reglerna för statsstöd. Ett beslut från EU väntas hösten 2027, med målet att de första reaktorerna ska vara i drift i mitten av 2030-talet.Men trots det undertecknade avtalet så råder det delade meningar inom Tidöpartierna om vad som händer vid ett eventuellt maktskifte. Ebba Busch (KD) tror att utbyggnaden kommer att fortsätta oavsett valresultat, medan arbetsmarknadsministernJohan Britz (L) varnar för att projektet kan stoppas om oppositionen vinner nästa val.Den som lever får se helt enkelt.
svt.se
Samhälle,
Energi,
Regeringen,
Videberg Kraft,
Ringhals,
Vattenfall,
Industrikraft,
Ulf Kristersson,
Ebba Busch
Nästa steg till ny kärnkraft på Väröhalvön vid RinghalsVattenfall och Industrikraft har tecknat avtal
61.1°
0Regeringen har tagit emot den första ansökan om ny kärnkraftYtterligare ett steg på vägen
64.1°
0Rolls-Royce ska bygga kärnkraftverk i SverigeNya SMR-reaktorer ska byggas vid Ringhals
59.9°
0
52.5°
0Frode Wikesjö
idag kl 10:30
+
Per månad
39 kr
Betala löpande per månad. Ingen bindningstid.
Starta prenumeration
Per år
299 kr
Enklast och billigast, bara 25 kronor i månaden. Betala löpande per år. Ingen bindningstid.
Prova 14 dagar gratis innan du bestämmer dig.
Starta gratis provperiod
Engångsköp
349 kr
Slipp återkommande betalningar, betala ett år i taget. Betala med kort eller Swish.
Köp utan prenumeration