Gästrecension Bloodborne
Varning för högt blodtryck!

Bloodborne
Spel / Sony

Det kan tänkas att Bloodborne likväl kunde heta Dark Souls 3, men efter att med näbbar och klor ha tagit sig ner under ytan på det måste jag konstatera att Bloodborne är något helt eget. En av de saker som får spelet att förtjäna sin egen titel är scensättningen. Riddare och stora rustningar tillhör det förflutna och är nu utbytta mot gevär och långa rockar. Den stora staden man börjar i påminner mer om viktoriansk steampunk än gotisk fantasy som det varit i tidigare actionrollspel från From Software. Staden är enorm och att utforska varje gränd och bakgata är ett stressigt arbete, något som förvärras av att gatorna patrulleras av galna invånare med påkar, facklor och högafflar. Man stöter på större och värre monster ju längre in i stadskärnan man kommer och det är ens uppdrag som jägare att rensa staden från galenskapen.

Att skapa sin karaktär är som mycket annat, samma men inte riktigt. Många av de mer förvirrande attributen är nu borta som Resistance och Encumbrance, och Faith och Magic är utbytta mot Bloodtinge och Arcane.
I en värld utan vanlig magi påverkar Bloodtinge skjutvapen, och Arcane manicker med magiska effekter.
Med Encumbrance och vikt helt ute ur ekvationen har man mer frihet att välja sin utrustning då alla är lika snabba. Angående utrustning finns det klart mindre av den, vilket jag personligen tycker är tråkigt. Å ena sidan kan man fokusera på ett vapen man gillar, och alla är verkligen olika varandra. Å andra sidan gillade jag att samla och hitta nya saker runt varje hörn.

Alla miljöer är otroligt välgjorda och detaljerade, staden är riktigt stor och imponerande. Men det är när man sakta går på helspänn genom en döende skog under fullmånen, med tät dimma, små flugor och partiklar i luften, som man inser hur bra det verkligen ser ut. Det är en oerhört stor detaljrikedom i omgivningarna, man ser hela tiden nya saker som man missat tidigare. Områdena är nu också större och längre som i Demon's Souls samtidigt som man kan teleportera sig som i Dark Souls. Detta är en förening av det bästa hos de två. Det huvudsakliga sättet du tar dig fram är att leta genvägar. Tyvärr fastnade jag ett par gånger i lådor och bråte, och det var lite för många gånger för att släppa. Spelet lider tyvärr också av långa laddningstider, vilket gör att man nu stirrar på ordet "Bloodborne" i (för mig) 45 sekunder istället för att läsa beskrivningar på utrustning som har varit regel hitills. Förhoppningsvis är detta något de kan optimera framöver.

Stidssystemet i Bloodborne fungerar nästan tvärtom från Souls-spelen. Spelaren uppmanas att vara aggressiv och bestraffas för att vara för defensiv. Sköldar, om man lycka hitta någon, är nästintill oanvändbara och är bättre utbytt mot ett hagelgevär eller kanske en pistol. Den största förändringen i detta är att när man tar en träff finns hälsan kvar på mätaren ett par sekunder trots skadan för att sedan skalas av. Attackerar man snabbt nog innan dess ger varje slag tillbaka liv för att nästan nollställa skadan du tog. För att man ska kunna vara så aggressiv som möjligt har också rullningen bytts ut mot en dash som gör att man kvickt kan undvika attacker för att själv få in ett par slag och snabbt ta sig undan. Bossarna är också noga med att straffa någon som försöker backa för att heala sig. Det tog väldigt lång tid att vänja sig av att metodiskt blocka och straffa öppningar som är A och O i Souls-spelen, men att kunna vara kvick på foten och kasta sig in mot en stor boss är något som får adrenalinet att pumpa. Emellanåt får man slåss mot galna jägare som använder alla dina egna knep mot dig. Dessa fighter går väldigt fort då de kan vara lika snabba och använda sina vapen som du.

Med några konstiga snedsteg till trots, exempelvis att man måste grinda för att kunna köpa potions mellan varje bossförsök, är Bloodborne nog det bästa spelet från From Software hittills. Jag har hunnit få in över 35 timmar speltid nu innan release men känner att det är väldigt mycket kvar som jag inte har sett. Anteckningarna på marken nedskrivna av spelare har fungerat men jag har ännu inte lyckats spela multiplayer innan release som är en stor del av spelet. Nytt för Bloodborne är att man kan sätta ett lösenord så du bara matchas mot andra med samma lösenord annars verkar det fungera på samma sätt som tidigare. Man kan ringa en liten klocka för att hjälpa andra, eller en stor klocka till kostnad av en valuta för att få hjälp av andra.

Under ens äventyr hittar man olika bägare och ingredienser man kan använda för att skapa Chalice Dungeons, en sorts slumpgenererade labyrinter av rum. Blandningen av ingredienser och bägare slumpar fram en grotta där de också bestämmer hur många nivåer och vilken omgivning den kommer befinna sig i. När de är skapade är deras utformning också låst, men man kan alltid göra en ny med nya ingredienser. Detta betyder att det alltid kommer finnas nya utmaningar att ta sig an. Man kan också dela sina grottor med andra, och söka efter grottor andra har gjort som man vill ge sig på.

Bloodborne har tagit det bästa från både Demon's- och Dark Souls, och samtidigt tagit lärdom av deras snedsteg. Alla ändringar kommer inte passa alla smaker, jag saknar fortfarande magi men förstår också att det inte hör hemma här. From Software har återigen skapat något oerhört bra. Det är fortfarande lika hänsynslöst och svårt att förstå sig på. Men det är värt det.

45.1°
0

Gästrecension Bloodborne

Varning för högt blodtryck!

Klassisk skärmsläckare finns nu i webb-format
För alla Windows-nostalgiker

Saknar du Windows klassiska skärmsläckare "3D Pipes" så finns nu denna tillgänglig på en webbsida för alla som vill kolla in slumpmässigt utritade rör i regnbågens alla färger. I Webbversionen av "3D Pipes" går det även att kontrollera i vilken vinkel det hela ska betraktas samt göra lite andra inställningar. Skärmsläckaren går givetvis även att köra i helskärmsläge vilket de flesta antagligen föredrar. Tumnagel
44.1°
+
0

NASA släpper serietidningen First Woman
Med augmented reality-funktioner

NASA har släppt en serietidning med titeln First Woman där läsaren får följa karaktären Callie Rodriguez när hon som första kvinna någonsin beger sig till månen. Serietidningen är en del för att öka intresset hos, kanske främst, unga för NASA:s månlandarprogram Artemis. First Woman innehåller även en del augemented reality-funktionalitet där läsaren kan använda sin mobiltelefon eller tablet och den tillhörande appen "NASAs First Woman" för att kolla in videoklipp och annat relaterat till Artemis-programmet. I appen går det bland annat att ta en närmare titt på NASA:s Orion-farkost och månen samt spela lite spel och annat. First Woman går att läsa på webben eller via en nedladdningsbar PDF vilka båda hittas på länken nedan. Appen "NASAs First Woman" är gratis och hittas till iOS i App Store här och till Android på Google Play här. Det går även att lyssna på First Woman i ljudboksformat på Sound Cloud här. Här nedan hittas en trailer för NASA:s serietidning First Woman. Tumnagel
38.1°
+
0

Ta en titt ut genom Crew Dragons kupolfönster
Så här såg det ut när Inspiration4-gänget tog sig en titt på jorden

Nu har det gått en vecka sedan SpaceX första rymdresa med turister landade. Under själva resans gång släpptes det inte särskilt mycket information om vad de fyra rymdturisterna pysslade med. Nu har man dock släppt ett klipp som visar hur det såg ut när Jared Isaacman och Hayley Arceneaux öppnade Crew Dragon-kapseln "Dragon Resilience" nyinstallerade kupolfönster. Att det än så länge inte har släppts särskilt mycket videoklipp från resan tros bero på att detta är något som sparas till Netflix finalavsnitt i tv-serien Countdown: Inspiration4 Mission To Space, ett avsnitt som kommer att sändas 30 september. Vill ni kolla in de fyra avsnitt som redan sänts av Countdown: Inspiration4 Mission To Space så hittas dessa på Netflix på länken nedan. Tumnagel
40.5°
+
0

Ny trailer för Army Of Thieves
Samt en teaser för Vikings: Valhalla

Här har vi en ny trailer för Zack Snyders kommande prequel för Army of the Dead, Army of Thieves. I Army of Thieves får vi följa kassaskåpsspecialisten Ludwig Dieter när han, tillsammans med ett gäng andra tjuvar, genomför värsta kuppen i Europa. Förutom Matthias Schweighöfer som då återvänder som Ludwig kommer vi i filmen också få se Nathalie Emmanuel (F9, Game of Thrones). In this prequel to Zack Snyderx27s Army of the Dead, small-town bank teller Dieter gets drawn into the adventure of a lifetime when a mysterious woman recruits him to join a crew of Interpolx27s most wanted criminals, attempting to heist a sequence of legendary, impossible-to-crack safes across Europe. Filmen har premiär den 29 oktober. Netflix släppte också en första teaser för vikingserien Vikings: Valhalla och den kan du kolla in nedan. Serien är en spinoff till Vikings och utspelar sig ungefär ett århundrade efter händelserna i den serien. I Valhalla kommer kända figurer som Harald Hårdråde, Leif Erikson och Freydis Eriksdotter dyka upp. Vikings: Valhalla dyker upp på Netflix under 2022. Tumnagel
37.4°
+
0

Det blir mer Tiger King den 17 november
Mer Joe Exotic

Tidigare i veckan rapporterade vi att Netflix skulle släppa en andra dokumentärserie om den ökända zooägaren Joe Exotic. Nu har denna serie fått ett premiärdatum och en liten teaser. Premiärdatumet är den 17 november och teasern kan du kolla in ovan. Vad vi kommer få se i Tiger King 2 är oklart men teasern avslöjar i alla fall att Joe Exotic fortfarande sitter i fängelse och att han kommer intervjuas därifrån via videolänk. Tumnagel
32.6°
+
0

Dessa specifikationer bör "ignoreras" när du köper dator
Säger i alla fall Techquickie

I denna video från Techquickie pratar Riley Murdock om specifikationer som kanske är mindre betydelsefulla än andra när du handlar efter ny dator. Några exempel på mindre betydelsefulla specifikationer som tas upp i videon är: processorns klockfrekvens, högsta läs- och skrivhastigheterna för SSD:er och HDR för skärmar. Håller ni med? Tumnagel
38.3°
+
Hugo Engström
0

Premiärdatum för S04 av Cobra Kai
31 december

Netflix meddelade i går att den fjärde säsongen av Karate Kid-serien Cobra Kai har premiär på Streaming-tjänsten den 31 december. I denna säsong är det än en gång dags för karateturneringen All Valley Karate Championship där de rivalerna Daniel LaRusso och Johnny Lawrence måste samarbeta för att sätta stopp för nya Cobra Kai-dojon som leds av John Kreese samt Terry Silver. Det är sedan tidigare känt att Cobra Kai kommer minst få en säsong till efter denna säsong så man har mer karate att se fram emot. Tumnagel
39.2°
+
0

Bugatti har byggt de första åtta Chiron Super Sport 300+
Nu ska de skeppas till kunder

För två år sedan presenterade Bugatti modellen Chiron Super Sport 300+. Namnet kommer från att man lyckades klå 300 mph-gränsen (482 km/h) när bilen till slut toppade 304,773 mph (490,4 km/h). Sen dess har bilen finjusterats en aning och nu är de första åtta stycken exemplaren som kunder beställt redo för leverans. Endast 30 stycken kommer att byggas totalt och alla kommer med synlig kolfiber och orange snabbstripes. Motorn är den beprövade W16-maskinen på 8,0 liter med fyra turbos. Här är effekten 1600 hästar. Kundbilarna har en fartspärr på 442 km/h så man får helt enkelt nöja sig med att kunna säga att bilen kan gå snabbare, men inte bevisa det. Tumnagel
39.2°
+
0

Porrkonsumtionen minskar bland unga
Trots tillgängligheten

TT rapporterar i dag att en ny kartläggning från Barnombudsmannen visar att porrkonsumtionen bland unga sjunker. Detta trots att tillgängligheten nu är avsevärt mycket bättre än tidigare. Kartläggningen visar också att unga numera också är överlag allmänt kritiska då de anser att porr förmedlar könsstereotypa bilder av relationer och sex. Men trots att porrkonsumtionen bland unga sjunker så växer samtidigt en lite mindre grupp med, främst pojkar, som tittar mycket på porr. Porrkartläggningen, som har gjorts på uppdrag av regeringen, kunde inte slå fast något samband mellan porrkonsumtion och risken för att exempelvis begå sexuella övergrepp. Tumnagel
43.2°
+
0

Disney stämmer för att behålla rättigheterna till Avengers-karaktärer
Annars får Marvel och Disney dela med sig av pengarna

Disneys Marvel stämmer för att behålla de fullständiga rättigheterna till karaktärer som Iron Man, Spider-man, Dr. Strange, Ant-Man, Black Widow och Thor. The Hollywood Reporter har fått tag på stämningsansökan och den ska vara riktad emot arvingarna till några av skaparna av serietidningarna och dess karaktärer: Stan Lee, Steve Ditko och Gene Colan. Stämningen vill att karaktärerna inte ska vara berättigade till upphörande av upphovsrätten. Om Marvel och Disney skulle förlora kan de bli tvungna att dela ägandet av karakäterna som nu är värda miljarder. Tumnagel
20.4°
+
Hugo Engström
0

En första titt på Netflix The Sandman-serie
Och öppningssekvensen för Cowboy Bebop

Som bekant har Netflix en Sandman-serie på gång och här få vi oss en första titt på seriens första säsong. Serien är baserad på Neil Gaimans kultförklarade serie som handlar om Dream som är den odödliga personifieringen av drömmar. Även Netflix filmatisering av Cowboy Bebop fick en första teaserliknande grej under gårdagen och den kan du kolla in nedan. I det klippet får du se seriens öppningssekvens som då så klart använder Tank! av Yoko Kanno. Tumnagel
38.8°
+
0

Allt fler söker hjälp för dataspelsberoende
Dataspelsakuten ser en stor ökning av samtal

TT rapporterar att Dataspelsakuten har sett en ordentlig uppgång av samtal från folk som söker rådgivning kring dataspelsberoende. Enligt Patrik Wincent, vd för Dataspelsakuten, är det framför allt bland bland yngre som problemet breder ut sig. Enligt honom är det jättemånga yngre som fastnar bakom skärmen och som inte vill gå till skolan. Konsekvenserna av ett spelmissbruk kan vara känslomässiga, fysiska, sociala och mentala, berättar Patrik Wincent. Det kan börja gå sämre i skolan, man kan börja vända på dygnet, ljuga om sitt spelande, det kan uppstå konflikter med familj, man kan börja isolera sig, sluta med sin träning och få fysiska besvär som huvudvärk och migrän. Hur vanligt det är med datorspelsberoende i Sverige är fortfarande inte ordentligt studerat och enligt enhetschefen på Dataspelsakuten behövs det göras större studier för att ta reda på det. Tumnagel
35.5°
+
0

Ny trailer för S04 av Stranger Things
Welcome To The Creel House

Under Netflix Tudum-jippo i går kväll passade de på att släppa en ny trailer för de fjärde säsongen av Stranger Things. I denna trailer visar upp Creel-huset vilket verkar vara huset på gatan som man inte vill besöka. Hur detta kusliga hus platsar i seriens fjärde säsong får vi reda på när den har premiär någon gång under nästa år. Tumnagel
41.2°
+
0

AC Milans tränare vill se basketregler i fotboll
Så sporten kan locka en större publik

På senare tid har det kommit en hel del tokiga förslag för hur man vill förändra fotboll. Förslag som att ha VM vartannat år och så klart Super League. Nu har AC Milans tränare Stefano Pioli kommit med förslaget att införa en regel som säger att man inte får föra bollen tillbaka till egen planhalva när man väl tagit sig in på offensiv halva. Detta liknar reglerna som finns i basket och ska då hjälpa till att få ett mer offensivt spel. Utöver denna regel vill Stefano att man ska stanna klockan när bollen går ut ur spel och att tränarna kan kalla en time out i första halvlek. Någonstans får man ju anta att Stafanos idéer antagligen inte kommer bli verklighet. Tumnagel
42.5°
+
0

Första titten på S02 av The Witcher
Och S03 är bekräftad

I går kväll släppte Netflix ett gäng klipp från den andra säsongen av The Witcher. Denna andra säsong har premiär den 17 december så det kan man ju se fram emot. Netflix bekräftade också i går att en tredje säsong av serien är beställd samt en ny anime-film i The Witcher-universumet. Utöver det så ska det också komma en mer familjevänlig The Witcher-serie vara på gång, exakt hur det ska funka återstår väl att se. Tumnagel
44.5°
+
0

Retrospektiv för Ghost Recon Advanced Warfighter
Kvällsnörderi

YouTube-kanalen GmanLives bjuder här på ett längre retrospektiv för Ubisoft-spelen Ghost Recon Advanced Warfighter 1 samt 2 och pratar om hur konsolversionerna av spelen skilde sig från PC-versionen. Tumnagel
37.8°
+
0

Så här stoppar meme-detektiver NFT-bedrägerier
Vad är det är för tidslinje

I denna video pratar Wired med Don Caldwell och hans team från Know Your Meme om hur de gör för att verifiera att NFT-auktioner som utger sig för att vara "originalet" av en meme faktiskt är det. NFT, eller Non-fungible tokens, blev väldigt populärt tidigare i år och sedan dess har flera memes sålts för miljontals kronor. Bland annat Doge, som såldes för 4 miljoner dollar. Tumnagel
35.0°
+
Hugo Engström
0

Sega Mega Drive- och N64-kontroller kommer till Switch
Retrofest på Nintendo nästa månad

Under veckans Nintendo Direct meddelade Nintendo att man snart kommer att släppa ett gäng med retrospel till Nintendo Switch Online, spel som urpsrungligen släpptes till Nintendo 64 och Sega Mega Drive. I samband med detta kommer Nintendo även att släppa de båda handkontrollerna som ursprungligen användes till Nintendo 64 och Sega Mega Drive till Switch. Kontrollerna kommer att släppas när Nintendo lanserar den nya prenumerationen Nintendo Switch Online + Expansion Pack nästa månad. De nya kontrollerna kommer att kosta 50 dollar styck men vad den nya expansionspacks-prenumerationen kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Här kan ni läsa lite mer om vilka spel från Nintendo 64 och Mega Drive som ingår i expansionspacks-prenumerationen till Nintendo Switch Online. Tumnagel
45.3°
+
0

Jimmy Kimmel mumsar starka kycklingvingar
Klarar han hettan?

Det senaste avsnittet av Hot Ones gästades av pratshowvärden Jimmy Kimmel som fick svara på diverse intressanta frågor samtidigt som han mumsar i sig starka kycklingvingar. Tumnagel
74kg
+

Så blir Maker's Marks bourbon till
Buteljerar 24 miljoner flaskor om året

I det senaste avsnittet av Dan Does åker Daniel till Makerx27s Mark för att se hur deras bourbon blir till. I fabriken som har funnits i 60 år tillverkas 24 miljoner stycken flaskor varje år så det är lite ruljans på grejerna. Tumnagel
97kg
+

Lyssna på Guns N' Roses nya singel
Det här är Hard Skool

Efter singeln Absurd i början av augusti är det nu dags för Guns Nx27 Roses att släppa ytterligare en ny låt - Hard Skool. I mitt tycke började den lite segt men sen när Axl drar igång hör man att han i alla fall har kvar lite av det där gamla soundet som vi alla älskar. Just nu är bandet på turné och går allt vägen kommer gänget att uppträda på Sweden Rock nästa år. Tumnagel
86kg
+

Så görs produkter för att undvika tullavgifter
Är Converse tofflor?

I denna video från Cheddar kollar man lite på hur företag på ganska finurliga sätt designar sina produkter för att slippa extra tullavgifter som endast gäller för en viss produktkategori. Det ska vara okej att ändra produkter för att passa in under en viss produktkategori, men det är olagligt att på ett uppenbart sätt ljuga om vad en produkt är för något. Tumnagel
82kg
+
Hugo Engström

Nytt från Thåström
Tillsammans med Titiyo

Joakim Thåström har släppt en ny singel som heter Papperstunna väggar och på den medverkar Titiyo. Tumnagel
81kg
+

Världsstjärnor deltar i global klimatkonsert
Äger rum på lördag

Nu på lördag kommer Global citizen live att äga rum. Det är en global konsert som ska öka medvetenheten om klimathotet och vara för en jämlik vaccinering. Allt sänds live och det kommer att hållas konserter samtidigt i Lagos, Paris New York, Rio, Sydney och Bombay under ett dygn. Några av artisterna som kommer att uppträda är Jennifer Lopez, Billie Eilish, Coldplay, Ed Sheeran, Elton John, Black Eyed Peas, Duran Duran, Kylie Minogue med flera. Hur du följer spektaklet hittar du på länken nedan. Tumnagel
74kg
+

Virvelvinden försvinner från Liseberg
Har funnits i 92 år

1923 öppnades portarna till nöjesparken Liseberg i Göteborg. 1929 presenterade man åkattraktionen Virvelvinden för alla de som inte som mig har anlag för åksjuka och gärna snurrar runt. Nu, 92 år senare, kommer attraktionen att tacka för sig och plockas bort. I helgen körs den för sista gången och när den är borta kommer två nya än så länge hemliga attraktioner att stå på dess plats. Vad det handlar om kommer att presenteras nu under hösten. Den som vill ta en sista tur med Virvelvinden får göra det gratis. Visa det här inlägget på Instagram Ett inlägg delat av Liseberg AB (@lisebergab) Tumnagel
51kg
+

En dag i The Mountains liv
Hafþór Júlíus Björnsson är nu boxare

Islänningen Hafþór Júlíus Björnsson är strongman, starkast i världen, skådespelare och före detta professionell basketspelare. Sedan förra året blev det känt att han ska ta sig an en annan gren - boxning. Målet är att knocka strongman-rivalen Eddie Hall och här får vi se lite hur han tränar inför matchen som troligtvis kommer utspela sig tidigt nästa år. Tumnagel
80kg
+

Svenska skor med sula av hampa
Icebug släpper nytt

Icebug är ett svenskt skoföretag som vill att skobranschen ska bli mer hållbar. Nu släpper man en ny skomodell som heter Larvik och den har en sula gjord av hampa. Hampan växer snabbt, binder koldioxid och behöver bara en tredjedel av den vattenmängd som krävs för att odla bomull. Marie Thomasson som är head of demand på Icebug säger följande: "Att hela tiden ifrågasätta standardmaterial för att se om de kan ersättas med nya, innovativa lösningar är vardag för oss. Vi använder sedan tidigare till exempel alger från övergödda sjöar i våra mellansulor, vilket är bra både för planeten och funktionen. Hampa är en slitstark fiber, vilket förstås är eftertraktat när man gör outdoorskor, men det jag personligen gillar mest är att det gör skorna så sköna för fötterna. Hampa andas riktigt bra och reglerar temperaturen så att det värmer när det är kallt och kyler när det är varmt." Ett par blir dina för 1799 kronor. Modellen finns även i 100 procent nubuckläder för 1999 kronor. Tumnagel
86kg
+

Lil Nas X kör Joline
Dolly Parton-klassiker i ny tappning

Lil Nas X besökte nyligen BBC Radio 1 Live Lounge för att där framföra Dolly Parton klassiska dänga Joline. Tumnagel
96kg
+

Vans och ryska Rassvet tar fram sko
Och lite kläder

För första gången har Vans och Rassvet (PACCBET) samarbetat och resultatet är en sko (Vans Skate Bold) i två stycken färgskalor och en premiumkollektion av plagg och accessoarer. Rassvet grundades 2016 av en grupp skateboardåkare och företaget leds av skaparen Gosha Rubchinskiy och proffs-åkaren Tolia Titaev. PACCBET betyder gryning eller soluppgång på ryska och varumärket vill vara "det ledande ljuset för den nya vågen av den ryska skate-scenen". Kollektionen släpps den 23 september. Tumnagel
79kg
+

Gin inspirerad av Natthimlen
Har smak av jasmin och viol

Hendrickx27s presenterar nu den andra upplagan ur serien "Cabinet of Curiosities" och det är Lunar Gin. Den är inspirerad av natthimlen och har smak av jasmin och viol. Här finns även angelikarot, kummin och enbär. Ska dofta tallbarr och kaprifol. Flaskan rymmer 70 centiliter, ginen innehåller 43,4 procent alkohol och för en flaska får du betala 470 kronor. Artikelnumret är 41018. Tumnagel
99kg
+