EA utvecklar sina spel för kraftfulla datorer i första hand
Skalar sedan ner för konsolerna

Datorer och hög prestanda ligger i fokus när EA utvecklar sina spel. Det meddelar CFO Blake Jorgensen som säger att spelen sedan skalas ner för konsolerna i de fall det behövs. Ofta är det precis tvärt om, att spelen först utvecklas till konsol och sedan portas till PC.
En fördel med att utveckla med hög prestanda i åtanke är att EA som utvecklare inte behöver lägga så stora investeringar på att göra om spelen när konsolernas hårdvara uppgraderas eller en ny cykel inleds. Jorgensen säger också att det är en fördel att både Microsoft och Sony nu satsar på konsoler med högre prestanda som närmar sig kapaciteten för speldatorer.
"You won’t see much margin upgrade at all. We build all of our games to the highest possible spec, which is typically a high-powered PC, and as the consoles come in, [which] may not be the highest spec, we may actually dummy down the console product to meet the spec of the console. In a world where the console looks more and more like a PC, that’s good for us."
Influencers ska bli tydligare när de visar material från EA
Får inte råda något tvivel kring sponsring

EA startar EA World Studios med Patrick Söderlund i spetsen
Samlar flera av sina utvecklingsenheter under samma namn

Kolla in Mass Effect: Andromeda på PS4 Pro
Visar en del av spelets gameplay
