Audi berättar lite mer om RS-versionen av e-tron GT
Verkar bli rätt köttig
Porsches Taycan har ett syskon hos Audi som heter e-tron GT och är, enligt mig, en riktigt snygg skapelse. Trots att den har i princip samma mått som Taycan känns den tightare. Den kommer nästa år och nu har man berättat lite mer om RS-versionen av bilen.
Till vardags har bilen 598 hästar som kommer från två motorer, en på 238 hästar där fram och en på 455 hästar där bak. Men bilen kan också leverera 646 hästar med en overboost-funktion. Det är ungefär som en Taycan Turbo som har 680 hästar men mindre än Turbo S som har 761 hästar. Vridet ligger på 830 Nm.
Alla dessa siffror levererar en 0-100 km/h-tid på mindre än 3,5 sekunder.
Av någon anledning så har Taycan och e-tron GT olika batterilösningar. Taycan går att få med 79,2 kWh eller 93,4 kWh medan e-tron GT har 83,7 kWh.
Men RS då, vad betyder det? Bilen kommer faktiskt att tillverkas jämsides med Audi R8 och ska ha lägre tyngdpunkt än R8. Förutom massa hästar och massor med vrid som vi börjar bli vana med i (vissa) elbilar så måste ju en Audi med RS leverera mer. Här har man lagt till bakhjulsstyrning, diffbromsar både fram och bak, aktiv luftfjädring med tre kammare och vill man stanna så finns det keramiska bromsar att använda.
Jag har varit sugen på denna rätt länge nu och eftersom jag vet hur Audis andra RS-bilar levererar så blev jag inte mindre sugen nu. Prislappen för Sverige är inte satt ännu, men preliminärt pris för RS-versionen i Tyskland är 138.000 euro så det kommer inte att bli en billig bil.

