Elbilar tar större plats på SEMA i år
Inte bara muskliga V8:or längre
Igår drog årets upplaga av SEMA-mässan igång. Här samlas mängder av customiserade byggen och även om jag aldrig själv har varit på plats verkar det oftast vara mycket amerikanska muskelbilar med herrejösses-motorer som får den mesta uppmärksamheten. Hur många tusen hästar kan någon klämma ut ur en V8:a och hur lite gummi kan man få på de 27 tum stora kromfälgarna. Allt detta finns såklart även i år, men en grej som också verkar få mycket plats är elektrifieringen. Och då snackar vi inte om att någon byggt en hybrid av en Hellcat, utan att man byggt om muskelbilar till att endast gå på el. Säkerligen kontroversiellt och inte för alla, men ett tecken på att tiderna håller på att förändras.
Chevrolet har massa bilar på plats och en av dem är E-10 som är ett eldrivet bygge baserat på en C-10 från 1962. Drivlinan kommer från modellen Bolt och man har monterat dit två stycken elmotorer som får sin kraft från två stycken 60 kWh-batterier som sitter på flaket där man i vanliga fall har höbalar. Effekten i motorerna ligger tillsammans på 450 hästar och det räcker för att kunna köra 0-100 km/h på strax över fem sekunder. En SuperMatic 4L75-E-automatlåda ser till att ta hand om drivningen som bara sker på bakhjulen.
Ford har istället byggt om en modern Mustang till eldrift. Den kallar man för Lithium och den är framtagen tillsammans med Webasto. Bilen bjuder på hela 900 hästar och har ett vrid på 1355 newtonmeter. Och manuell sexpetad låda. I övrigt har den fått massa nya delar i kolfiber, sänkt fjädring, andra smidda fälgar i 20 tum, Brembo-bromsarna från Shelby GT350R och en huv med små "fönster" i så att man kan se vad som lurar där under.
Några andra som också var på plats och visade upp ellösningar var Xing Mobility som vi har skrivit om tidigare. De ställer ut en Chevrolet Camaro från 1969 som de har tagit fram ett "plug & play"-kit till. Man plockar ut V8:an och sätter istället på samma plats en elmotor som ger 324 hästar. Du använder befintlig växellåda tack vare en adapter. Det hela ska alltså vara något som inte ska vara så helt omöjligt att göra hemma om man är sugen på att bygga om sin gamla muskelbil till eldrift. När du köper kitet får du allt du kan tänkas behöva för att slutföra jobbet. Vad grejerna ska kosta framgår inte just nu.
Det finns säkert flera andra elbilar på plats också, hojta gärna bland kommentarerna om du har sett några flyga förbi på nätet eller liknande.
Försök igen

Försök igen










































Klassisk Porsche 911 med Tesla-hjärta
Så kan man också göra

Får man göra så här med en klassisk Mustang?
Snubbe från Texas har elkonverterat

XING Mobilitys 1360 hästar starka elbil lever
Projektet går framåt
