m
Inte alls tråkig, digital och känslolös
Foto: Bobby Green

Inte alls tråkig, digital och känslolös
Jag har kört Nissan GT-R

Bil / Nissan

2001 släpptes filmen The Fast and the Furious och hela världen visste helt plötsligt vad en Toyota Supra var. 2003 kom uppföljaren 2 Fast 2 Furious och i den fick vi istället se huvudpersonen köra omkring i en silvrig Nissan GT-R. Nu visste alla även vad det var för bilmodell. Folk blev som tokiga och importerade högerstyrda japanare till höger och vänster. Bilarna trimmades till flera hundra hästar och den vars bil nyste högst vann, typ. Turbostinna BMW och Audi fick snällt börja dela streetracen med dessa skapelser och mig veterligen ser det likadant ut i dag. R34 som versionen som var med i 2 Fast 2 Furious heter såldes aldrig i Sverige, men efterträdaren R35 som presenterades 2007 gjorde det. Sedan dess har Nissan hela tiden finslipat och optimerat bilen för att den ska prestera så bra som möjligt, och visst har dess siffror imponerat genom åren. Dock har jag alltid tyckt att den har varit lite tråkig. Utan att ha kört eller ens suttit i en kändes det som att den var för bra. Känslan saknades och även om det gick att åka riktigt fort så var det mer som att spela ett TV-spel än att köra bil. Men man kan ju alltid ändra sig, speciellt efter att man har bildat sig en riktig uppfattning. Och det kan man endast göra om man testar grejerna själv, så det gjorde jag. Trots ett mycket hastigt möte måste jag ändå säga att den här bilen visade sig vara bra mycket roligare än vad jag tidigare hade trott. Även om den påminner lite om min mammas tio år gamla X-Trail.

Körkänsla
Nissan har visserligen byggt GT-R från grunden och upp men tanken har aldrig varit en superbil med noll funktion utanför racerbanan. Det har alltid varit en sportcoupé med baksäte och möjligheten att faktiskt lasta några kassar med matvaror och i nödfall även barn i baksätet. Bilen går att köra hur lugnt som helst och faktiskt även utan att behöva stanna vid pumpen stup i kvarten. En funktionell sportbil alltså. Däremot blir jag lite förvånad när jag för första gången kliver in i bilen och inser att man inte alls sitter på backen, utan att det känns som om man sitter i vilken personbil som helst. Visste finns det ett par mätare och ett par skålade stolar som skvallrar om att fallet inte är så men den där känslan av att man tråcklar in sig i en tight sportbil finns inte. Men det ändrar sig snabbt efter att man har kört iväg.

Det första man märker när man har tryckt på startknappen är... ingenting. Är bilen igång? Var inte det här en GT-R? Sitter det bananer i de fyra piporna där bak? Var är det vrålande motorljudet som hela YouTube är fyllt av? Jag får gå ut och titta under huven om det är en symaskin man stoppat in istället för motorn, men den sitter faktiskt där. Vacker skapelse och kul att Nissan valt att inte dölja den under massa fula plastkåpor. Men den låter knappt någonting. Detta vet vi ju sedan tidigare att man relativt enkelt kan åtgärda med ett eftermarknadssystem, men jag trodde faktiskt att bilen från fabrik skulle låta lite mer än så här. Det sitter ju trots allt ett system i titan monterat. Lite bättre blir det när man är ute och kör och trycker på, men det mesta av ljudet drunknar faktiskt i turbosuset och det faktum att man väldigt snabbt kommer upp i en väldigt snabb hastighet där vindbruset istället tar över.

Ingenjörerna har jobbat mycket för att få den senaste upplagan av GT-R att vara bekvämare än tidigare. Både när det gäller ljudnivån inne i kupén och åkkomforten. Att köra den som vilken annan bil som helst är inga problem och speciellt mycket oväsen tycker jag inte att det är, så jag antar att de har lyckats. Visst är bilen inget man gasar på med när man närmar sig vägbulor men man glömmer ändå snabbt bort att det är en sportbil man rattar, om man inte trycker på vill säga. Gör man det händer det grejer. För även om bilen inte ger ifrån sig några vårdslösa avgasljud så finns det en motor med ursinneskraft där fram som gärna rastas. Nissan har alltid fått beröm för att de lyckas få ned kraften i backen, något som 0-100 km/h på bara 2,8 sekunder är ett bevis på. När man trycker till så planterar verkligen bilen sig mot underlaget och gör allt för att inte tappa greppet. I mitt huvud har jag alltid trott att den här manövern i en GT-R skulle vara som att köra på räls, men det är det faktiskt inte. Även om bilen gör det mesta jobbet så lär du inte släppa ratten när du gasar. Den lever om ordentligt och även om baken inte dansar iväg okontrollerat så rör den sig verkligen samtidigt som den gör allt för att du inte ska hamna i diket. Det finns faktiskt lite känsla här och det är inget dataspel, bara massa effekt och datorer som försöker samarbeta.

Växellådan har sex steg och dubbelkoppling. Det finns paddlar bakom ratten att hålla på med men som vanligt är det bäst om lådan får jobba på det sättet den själv tycker är bäst. Växlingarna sker sjukt snabbt och nästan utan att man märker det. Som vanligt bara att hålla i ratten och gasa som gäller, ibland även använda bromsarna. De sistnämnda nyper åt riktigt bra och även om de inte fick jobba särskilt hårt under testperioden så märker man att bettet finns där. Givetvis var vädret inte på min sida så strax efter att bilderna togs öppnade sig himlen. Inte optimalt för att testa hur många G mätaren på skärmen kan visa, men desto bättre om man vill känna på vad fyrhjulsdriften sysslar med. Inte en gång under den korta perioden kändes bilen ostabil på grund av blöt vägbana. Visst blinkar det till lite i instrumenteringen ibland så man förstår att systemen har gått in och hjälpt till, men det märks liksom aldrig på körningen. Prestandan stryps ju såklart om man försöker trycka fullt när det är halt men det går fortfarande att ta sig fram ruskigt snabbt utan att det känns läskigt. Det blev till en inre tävling att se hur bilen skulle reagera när jag gasade på på ställen man kanske inte helst ska göra det på när det ösregnar, men det var ingen match. Ut ur böjar matar kraften bara på och man slungas iväg. Ratten blir det man håller i sig i för att hänga med på åkturen, inte för att svänga med.

Med lite värme i motor och kläder känns den stora och relativt tunga bilen helt plötsligt lätthanterlig och som att det går att kasta omkring den lite hur som helst. Det var verkligen inget jag hade trott innan jag körde den. För mig har GT-R alltid varit ett lok som bestämmer över dig, inte tvärtom. Nu kom jag på mig själv med att tycka att det var riktigt kul att köra, och att kraften den här bilen besitter inte på långa vägar går att utnyttja utanför banan. Det är ingen idé att hålla på och trycka på alla prestandaknappar på allmän väg, det blir liksom aldrig bra. Lådan i automatläge och inget annat är det som gäller, det räcker gott och väl för att man ska kunna ha roligt, köra fort och utnyttja en del av det som man har lärt sig genom åren av bilkörning. Ratten svarar på dina direktiv och styr bilen dit du vill, samtidigt som motorns kraft aldrig tycks sina. Det roligaste var att komma ut ur en kurva med rätt växel, trycka på och nästan skutta fram på turbovågen. Hade man en växel för mycket ilagd var det bara att trycka ännu lite hårdare på gaspedalen så löste detta sig snabbt. Både upp- och nedväxlingarna sker blixtsnabbt och fokus kan istället läggas på själva körningen. Det viktigaste.

Moder natur ville ju som sagt inte vara min vän under denna period så saker som launch control och toppfartstest kunde tyvärr inte tillämpas. Jag tror dock att grejerna fungerar som det är sagt ändå. Att manövrera en GT-R i fullständigt hällregn är också en kul grej att ha testat, även om jag såklart föredrar slingriga asfaltsvägar som är torra. Det är dock lite mer spänning att pressa en bil när underlaget inte är optimalt, speciellt när den presterar så bra som GT-R gör. Hade bilen däremot varit som mina förutfattade meningar, det vill säga rätt trist och digital, hade det varit en helt annan femma. Det är inte ofta jag har rätt och inte denna gången heller, vilket bara var bra.

Exteriör
Den senaste uppdateringen av GT-R kom i våras vilket gav den ett lite annat utseende och lite mer effekt. Bilen ser nu bredare ut än tidigare och det är inte mycket som skiljer den från att vara en Nismo (den sportigaste av dem alla). Grillen och fronten har fått en ny form och även om det ser tufft ut med stora luftintag så faller det pladask när man inser att en del av dem inte är äkta. De två stora intagen på sidorna som man skulle kunna tro matar bromsarna med kall luft är inget annat än plastbitar utan funktion. Ser bra ut på håll men rätt så snik när man kommer nära om ni frågar mig. R35 har väl aldrig vunnit några priser i snyggast ansikte men denna ser ändå bäst ut i mina ögon. Den väldiga munnen och den bulliga huven gör att intrycket blir ganska maffigt. Baktill är de fyra runda lyktorna givetvis på plats och precis som tidigare lyser de mycket vackert i mörkret. Det går inte att ta miste på att det är en GT-R som rullar förbi när man ser dessa. Även här har bilen fått sig en bredare siluett vilket tillsammans med de fyra feta avgaspiporna samspelar rätt så bra. I profil ser allt nästan ut som tidigare och har man inte gillat hur GT-R sett ut tidigare ändrar man sig nog inte nu.

Interiör
Efter att ha öppnat de rätt så tunga och otympliga dörrarna som har ytterhandtag i Aston Martin-stil hittar man en kupé som är ganska intetsägande. Plast och skinn som inte direkt ser ut som skinn dominerar. Däremellan har man tryckt in lite kolfiber bara för att. Inget som gör en avsevärd skillnad i en bil som är såpass tung som denna är. Den treekrade ratten är både trevlig att hålla i och snygg att se på, men resten av instrumenteringen är inte så mycket att hurra för tyvärr. Det är en salig blandning av design på grejerna och inget matchar med något. Får du även för dig att använda skärmen på mittkonsolen får du vara beredd på att resa bakåt i tiden ett par år. Pekskärmen är extremt segjobbad och jag tror inte ens Christofer Columbus hade blivit imponerad av kartorna till GPS:en. Saker som dock är bra är all infografik man kan få upp. Den är tydlig, lättläst och snabb. Här listas precis hur du har kört, hur bilen mår och hur många G-krafter du utsattes för när du blåste om den där lastbilen i den där långa vänsterkurvan. En del saker är givetvis överflödiga medan andra faktiskt kan visa dig vettiga saker - åtminstone om du är en sån som loggar tider och liknande på bana. Under skärmen sitter kontrollpanelen som styr bilens humör. Den ser inte så kul ut men den fungerar. Det är tydligt att funktion har fått före form även här.

När jag väl bekantat mig med allt från förarplatsen och får för mig att justera stolen händer något. Det går inte att köra den bakåt och jag funderar på om den är trasig. Men det är då jag upptäcker det - det finns ett baksäte i bilen! Det kan man inte tro vid en första anblick, men så är det faktiskt. Det är inte helt oväntat ett skämt, och det är nog bäst om de som får straffet att sitta där inte har några ben. Det enda som får plats är de två stora högtalarna i mitten, och eventuellt lite packning om den är mjuk. Det finns faktiskt en bagagelucka också och lyfter man på den går det ner en hel del grejer, dock inga människor. Och precis när ni inte trodde att det kunde bli värre än stökig interiör, trist plast och onödigt baksäte kommer droppen - knappen för sätesvärmen. Pengarna måste ha tagit slut hos Nissan och det var då någon av montörerna på eget bevåg spatserade bort till lådan med kvarglömda saker och fiskade upp knappen som sedan monterades. Den ser nämligen exakt likadan ut som den som sitter i min mammas X-Trail från 2007. Helt sant. Inte okej.

Avslutning
GT-R är en vardagsbil med superbilsprestanda och så kommer det alltid att vara. Den senaste uppdateringen är troligtvis den bästa och bilen är långt ifrån den trista perfektionist jag först hade trott. Här har vi istället en monstermaskin som finslipats år efter år till perfektion - i alla fall när det kommer till prestanda. Få bilar för de här pengarna kommer i närheten, men där GT-R har fina siffror har konkurrenterna istället fina interiörer. Det kan tyckas lite barnsligt att snacka om materialval, skinntyper och användarvänlighet när det kommer till infotainment, men det är också saker som betyder mycket. Köper man en sån här bil kommer man ju att spendera en hel del tid på insidan av den, och då är det ju trevligt om man trivs. GT-R är ju trots allt en sådan bil man kan köra med för egen maskin till racerbanan, och heter den banan Nürburgring är det ju en bit att åka. Men som vanligt får man vad man betalar för. Prislappen som börjar på strax under en miljon är inte på något vis låg, men för den prestandan man får är det ändå hyfsat konkurrenskraftigt. Om nu bara Nissan kunde byta ut sätesvärmarknappen och pekskärmen till nästa version kommer paketet att bli komplett.

Fakta Nissan GT-R
Motor: V6, 3,8 liter, dubbelturbo, 570 hästkrafter, 637 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad automatlåda med dubbelkoppling.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 2,8 sekunder, toppfart 315 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 255/40 ZR20 fram, 285/35 ZR20 bak.
Bromsar: 390 millimeter med sexkolvsok fram, 380 millimeter med fyrkolvsok bak.
Mått: Hjulbas 2,77 meter, längd 4,7 meter, bredd 1,89 meter, höjd 1,36 meter, vikt 1 784 kilo, bensintank 74 liter, förbrukning 0,98 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 275 gram per kilometer.
Pris: 969 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Inte alls tråkig, digital och känslolös
47.7°
0

Inte alls tråkig, digital och känslolös

Jag har kört Nissan GT-R

Slipp prata med säljare med ny bilköpartjänst
Hämta den när du vill

Hela bilkrängarbranschen håller på att förändras, men det går segt. Tesla har länge kört sitt eget race och nu försöker nya märken göra samma sak. Polestar säljs på nätet och i små lokaler inne i stan. Lynk & Co ska säljas per månad från deras klubb. Men de allra flesta bilar säljs och levereras fortfarande från stora gigantiska lokaler en bit utanför stan. Tumnagel
39.6°
+
Roger Åberg
0

Magnus Walker kör Lamborghini Espada och Ferrari 308 GT4
Härliga klassiker

Hagerty har dragit igång en ny YouTube-serie som de kallar för The Next Big Thing där Porsche-samlaren Magnus Walker testar och snackar om olika klassiska bilar. Jag gillar verkligen formatet och i det senaste klippet så tar Magnus sig en titt på Lamborghini Espada och Ferrari 308 GT4. Bonusklipp nedan. Tumnagel
37.4°
+
Bobby Green
0

Sony presenterar Xperia Pro
Mobiltelefon för proffsfotografer

I samband med att Sony presenterade sin nya proffskamera Alpha 1 igår så visade man även upp Xperia Pro, en ny mobiltelefon som baseras på förra årets Sony Xperia 1 II. Xperia Pro är i mångt och mycket samma telefon som Xperia 1 II men är även försedd med några funktioner som ska underlätta för fotografer, filmare och nyhetsteam som vill kunna dela med sig av sitt material snabbt och smidigt. Xperia Pro är bland annat försedd med fyra 5G-antenner (mmWave) vilket ska säkerställa att telefonens uppkoppling är optimal. Förutom det så finns det även micro-HDMI-ingång vilket gör att telefonen går att använda som en extern skärm till kameror som kopplas till mobilen. Den sägs även vara lite tåligare än Xperia 1 II. Annars ska det handla om samma komponenter som i konsumentmodellen Xperia 1 II. En 6,5 tum stor OLED-skärm med 4K-upplösning, Qualcomms Snapdragon 865-chip, en trippelkamera-lösning på 12 megapixel på baksidan och en 8MP-kamera selfiekamera, 12GB RAM, 256GB lagring samt ett batteri på 4000 mAh. Att Xperia Pro verkligen riktar sig mot proffsmarknaden blir antagligen extra tydligt av prislappen. Telefonen kommer att kosta 2500 dollar, motsvarande nästan 21.000 kronor när den nu släpps på marknaden. Här nedanför hittas ett videoklipp där Sony visar upp lite grejer man kan göra med mobilen. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Xbox Series X ser ut att vara bristvara under 2021
Scalpers ljublar

Att lägga vantarna på de nya spelkonsolerna från Sony och Microsoft är fortfarande svårt. PS5 är fortfarande slut överallt, och lär vara det ett bra tag till, och samma gäller Microsoft Series X. Series S går dock att köpa i butik utan problem (jämför priser), men man vill ju ändå ha det fetaste som erbjuds om man ska lägga tusenlappar på ny konsol. I samband med presentationen av den senaste kvartalsrapporten fick vi reda på att Microsofts nya konsoler har sålt riktigt bra och det hela har varit en riktig pangrelease för företaget. Vi fick tyvärr också reda på att efterfrågan av Series X fortfarande är så pass hög att tillgången av den kraftfulla konsolen kommer vara låg även det här året. Förhoppningsvis kommer Microsoft komma ikapp med produktionen så att konsolen kommer gå att köpa spontant i butik under året, men tills dess får sugna Xbox-entusiaster lägga vantarna på konsolen via Blocket för några tusenlappar mer än vad de kostar i butik. Om du verkligen inte pallar vänta eller vill köpa av scalpers så är ett hett tips att följa återförsäljare på sociala medier och gå in på deras webbutiker regelbundet och hålla utkik efter uppdateringar om den nya konsolen. Bland annat verkar folk kunnat köpa Series X hos Webhallen, Elgiganten och Media Markt rätt nyligen. Tumnagel
34.6°
+
André Stray
0

Trailer för Silk Road
Berättelsen om den ökända Dark Net-butiken

Dark Net-handelsplatsen Silk Road drog igång 2011 och blev snabbt rätt populär då man enkelt kunde lägga vantarna på droger av olika slag samt fejkade ID-kort och lite annat smått och gott som inte riktigt var lagligt att lägga vantarna på. Bakom sidan låg Ross Ulbricht och i den kommande filmen Silk Road får vi en Hollywood-ifierad version av vad som hände från start till slut. Regisserat har Tiller Russel gjort, som för övrigt nyligen släppte Night Stalker: The Hunt for a Serial Killer på Netflix. Medverkar gör Nick Robinson, Alexandra Shipp, Jason Clarke och Jimmi Simpson. Silk Road har premiär 19 februari och filmen kommer släppas både digitalt och på bio där man kan gå på bio. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

Sony presenterar nästa månads PS Plus-spel
Destruction Allstars, Control och Concrete Genie

Det är sista onsdagen i månaden och Sony har presenterat de titlar PS Plus-prenumeranter kommer få lägga vantarna på i februari. Den här gången blir det stor release då Destruction Allstars, som egentligen skulle släppas vid sidan av PS5, kommer lanseras som gratistitel till alla PS Plus-prenumeranter. Spelet är ett destruction derby-spel där det gäller att ta kål på andra spelare och det medverkar en hel del färgstarka karaktärer av olika slag. En ordentlig genomgång av spelet kan ni kika på ovan. Givetvis kommer PS4-spelare få lite digital underhållning i form av Control: Ultimata Edition, vilket består av grundspelet samt expansionerna The Foundation och AWE och Concrete Genie. Samtliga titlar kommer bli tillgängliga 2 februari. Tills dess har ni möjlighet att lägga vantarna på förra månadens PS Plus-titlar Maneater, Shadows of THE Tomb Raider och Greedfall. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Produktplacering bakom försenad release av nästa Bond-film
Bond kan ju inte använda föråldrad teknik

Är man James Bond så ska man givetvis vara kittad med den senaste tekniken. Och skjuts filmpremiärer upp så kommer teknik som används i filmerna inte riktigt vara tidsenliga. Bond kan ju inte springa runt med en Nokia 3310, liksom. No Time To Die skulle egentligen haft premiär i april förra året, men premiären har skjutits upp flera gånger och senaste budet är oktober 2021. En av anledningarna till den senaste förseningen har troligtvis varit att det inte är en bra idé att ha en stor biopremiär mitt under en pågående pandemi, men det verkar som att filmens produktplaceringar också har varit en av anledningarna till uppskjutet. No Time To Die började spelas in 2019, efter strul som regissörbyte, och Nokia hade försett produktionen med telefoner som Bond och gänget fick använda i filmen, mer specifikt Nokia 8.3 5G som släpptes i höstas samt Nokia 7.2 som vi kan se i filmens första trailer. Enligt källor till brittiska The Sun ska produktionen fått påtryckningar från Nokia, och andra företag som försett produkter till produktionen, att uppdatera produkterna så att tittarna kan få se Bond använda de senaste produkterna i stället för föråldrade grejer. Detta handlar inte bara om Nokia-telefoner, utan även produkter som skor från Adidas, Bollinger-champagne och Omega-klockor. Tumnagel
21.1°
+
André Stray
0

Twitter köper nyhetsbrevstjänsten Revue
För att twittrare även ska kunna skicka ut sina budskap som epost

Twitter har köpt upp ännu ett företag och den här gången handlar det om företaget bakom tjänsten Revue, en tjänst med vilken det enkelt går att skapa nyhetsbrev. Twitter motiverar uppköpet av Revue med att tjänsten i mångt och mycket riktar sig till företag och personer som vill sprida olika budskap, precis som de gör via Twitters egen tjänst. Revue ser ut att fortsätta som en fristående tjänst. Längre fram kanske det kan dyka upp kopplingar från Twitter till Revue, till exempel en "prenumerera på nyhetsbrev"-knapp på Twitter-användares profiler om dessa även publicerar nyhetsbrev via Revue. Vad Twitter betalar för Revue finns det ingen information om. Här ovanför hittas ett kort videoklipp som visar hur man komponerar ett nyhetsbrev med Revue. Tumnagel
35.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Historien bakom namnet Alfa Romeo GTAm
Härstammar från 60-talet

Förra våren presenterade Alfa Romeo Giulia GTA och GTAm. Men inga av dessa namn är nya och i den här videon får vi reda på varifrån de kommer. Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

Volvo Cars, Ericsson och andra öppnar AI-labb i Göteborg
Edge Lab ska bland annat pyssla med teknik för självkörande bilar

AI Sweden meddelar att man nu kommer att starta upp AI-laboratoriet Edge Lab i Göteborg tillsammans med Zenseact, Hewlett Packard Enterprise, Ericsson och Volvo Cars. Tanken bakom Edge Lab är att forskningen där ska bli världsledande inom decentraliserat lärande och Edge (maskinlärning). Man hoppas kunna bidra till forskning inom områden som till exempel självkörande bilar såväl som inom vårdsektorn och tillverkningsindustrin. Daniel Gillblad, Co-Director på AI Sweden, säger om Edge Lab: "Edge Lab kommer att möjliggöra för utvecklare, studenter, forskare, användare från industrin, akademin och den offentliga sektorn att samarbeta i konkreta projekt och möta verkliga behov. Detta ger svenska aktörer en unik chans att placera sig i förarsätet inom ett av AI:s stora framtidsområden. Nu uppmanar vi fler aktörer att delta i och bidra till denna nya AI-resa, för att stärka sin verksamhet och gemensamt utveckla Sverige." Initialt kommer HPE, Volvo Cars och Zenseact investera 30 miljoner kronor i Edge Lab under 2021. Tumnagel
42.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Digital Foundry tar en ordentlig titt på The Medium
En djupdykning i tekniken

I morgon släpps Bloober Teams nya spel The Medium till PC och Xbox Series X / S. Spelet anses vara det första exklusiva spel till sin nya spelplattform och i spelet får vi ta kontroll över klärvoajanta Marianne som har möjlighet att hoppa mellan den verkliga världen och andevärlden, vilka renderas samtidigt tack vare konsolernas nya hårdvara. För att se vad spelet har att erbjuda på teknikfronten har Digital Foundry grottat ner sig i det mystiska äventyret och släppt en ordentlig videogenomgång av detta. För att sammanfatta Digital Foundrys fynd så ser och rullar The Medium jämt och bra i 30 fps på de nya krysslådorna, men med några få dippar i vissa tillfällen. Båda versionerna kör dynamisk upplösning och på Series X rullar spelet i mellan 4K och 900p-upplösning och på Series S ligger upplösningen på mellan 1080p och 648p. Värt att nämna är att när lägst upplösning körs så får man se vy från de båda världarna i split screen, så upplösningsdippen bör inte märkas av allt för mycket. Ray tracing finns, men endast på Series X. The Medium släpps i morgon till XSX/S och PC. Spelet kommer vara en del av Game Pass. Bonusvideor nedan med videorecensioner av spelet från ACG, IGN och Game Informer. Tumnagel
38.5°
+
André Stray
0

Asus släpper uppföljare till ikoniska routern RT-AC68U
Nya RT-AX68U kan köpas nu

Sitter du fortfarande hemma och använder Asus ikoniska router RT-AC68U från 2013 och känner att det är dags att uppgradera? Då har vi goda nyheter då en uppföljare av den klassiska routern nu har släppts här i Norden. RT-AX68U heter den nya enheten och givetvis kommer routern med en drös moderna funktioner vi väntar oss se i en router som släpps nu. Bland nyheterna RT-AX68U hittar vi en ny, mer modern design, men grunderna är kvar. Enheten är designad för att stå upp och har tre stycken antenner på toppen användaren kan vinkla fritt vid behov. RT-AX68U kommer med Wifi 6, inte nyare 6e, och kör 3x3 MIMO för att erbjuda bred täckning i hemmet samt snabb uppkoppling med upp till 2700 Mbps, och smidig koppling för flera enheter samtidigt. ASUS RT-AX68U kommer släppas nu i januari och rekommenderat pris ligger på 2290 kronor. Tumnagel
38.7°
+
André Stray
0

Så här ser nya Hyundai Tucson ut i N Line-kläder
Lanseras innan sommaren

Förra Hyundai Tucson erbjöds i det lite sportigare utförandet N Line och det ska givetvis även den senaste upplagan göra, och så här ser den ut. Det här är alltså inte en renodlad N-version utan bara en vanlig Tucson som hottats upp med lite sportigare detaljer på både in- och utsidan. Det handlar om ett fräsigare kjolpaket runt om, större fälgar på 19 tum, en diffusor baktill och dubbla avgaspipor. På insidan får man lite mer skålade säten, annan ratt och röda kontrastsömmar. Sju stycken olika lackalternativ erbjuds och man kan även få tvåtonsfärgat tak. Lansering sker någon gång innan sommaren men något pris har vi tyvärr inte fått än. Läs allt i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
36.4°
+
Bobby Green
0

Undvik FBI med Microsoft Bing
Lite eftermiddagstrams från Conan

Ett stående skämt på Internet™ är att Microsoft Bing är värdelöst, men humorskribenterna hos Conan har kommit på ett användningsområde för sökmotorn. Nämligen att dölja sina brott från FBI. Tumnagel
39.6°
+
André Stray
0

Bitcoin faller under 30.000 dollar
Ibland går det upp, ibland går det ner

Kryptovalutan bitcoin har förhållandevis snabbt minskat i värde sedan den uppnådde en notering på över 40.000 dollar 8 januari i år. Idag handlades en bitcoin för under 30.000 dollar och en bitcoin är nu värd ungefär lika mycket som den var vid årsskiftet. Den innebär att valutan har fallit i värde med cirka 25 procent på bara 16 dagar. För de som följt bitcoin den senaste tiden är det här antagligen inte helt onormalt då bitcoin, och de flesta andra kryptovalutor, blivit ökända för att förhållandevis snabbt kunna stiga eller minska i värde. Sett på ett års sikt så har dock bitcoin ökat kraftigt i värde. 27 januari 2020 handlades en bitcoin för under 9000 dollar, något som innebär att valutan har ökat i värde med över 230 procent sedan dess. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Spanska sjukan mest visade svenska Wikipedia-sidan 2020
Hade över en miljon sidvisningar förra året

Wikimedia Sverige har sammanställt en topp-tio-lista över vilka svenska Wikipedia-sidor som besöktes flest gånger under förra året. Den sida som blev i särklass mest besökt var den om "Spanska sjukan" vilken visades 1,1 miljoner gånger under 2020. Att Spanska sjukan drog mycket publik förra året beror med stor sannolik på pandemin då sidan året innan bara besöktes 81.000 gånger. Den sida som besöktes näst mest gånger på svenska Wikipedia var sidan om "Sverige" som hade 837.000 besök medan sidan om "Coronvirus" tog tredjeplatsen med 776.000 sidvisningar. Ni hittar de tio mest besökta Wikipedia-sidorna på svenska Wikipedia förra året här nedanför och på länken nedan hittas de 500 mest besökta sidorna för 2020. 1. Spanska sjukan, 1,1 miljoner visningar. 2. Sverige, 837.000 visningar 3. Coronavirus, 776.000 visningar 4. Lista över namnsdagar i Sverige i datumordning, 684.000 visningar 5. Elizabeth II, 593.000 visningar 6. Donald Trump, 492.000 visningar 7. Pandemi, 482.000 visningar 8. Grekiska alfabetet, 464.000 visningar 9. Lista över länder efter folkmängd, 450.000 visningar 10. Joe Biden, 447.000 visningar. Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Boeing 737 MAX får klartecken att flyga i Europa igen
Efter att ha haft flygförbud i nästan två år

Idag gav EASA (European Union Aviation Safety Agency) klartecken för flygbolag att återigen börja flyga Boeings olycksdrabbade flygplansmodell 737 MAX i Europa igen. Detta sker efter att flygplansmodellen haft flygförbud sedan i mars 2019 efter att två olyckor med den då relativt nya modellen ledde till att 346 människor dog. Sedan dess har Boeing fixat de problem som ledde till olyckorna och i slutet av förra året godkändes modellen även för flygningar i USA. EASA-chefen Patrick Ky säger i ett uttalande: "Vi har fullt förtroende för att flygplanet är säkert, vilket är en förutsättning för att vi ska kunna godkänna det. Men vi kommer att fortsätta att övervaka 737 Max noga när flygningarna återupptas." Tumnagel
37.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

Minkuppfödning förbjuds temporärt i Sverige
För att minkar kan bidra till smittspridning av coronaviruset

Landsbygdsminister Jennie Nilsson meddelade idag på en pressträff att det kommer att bli förbjudet att föda upp minkar i Sverige under 2021. Anledningen till det temporära förbjudet att föda upp minkar beror på att minkar kan bli smittbärare av coronaviruset och sprida detta vidare till människor. Detta upptäckte man bland annat i Danmark förra året och då började man massavliva minkar där. Även Danmark har förbjudit minkuppfödning under 2021. Jordbruksverket håller nu på att ta fram riktlinjer för hur en ersättningsmodell för de minkfarmare som drabbas ska se ut men det arbetet är än så länge inte klart. Tumnagel
59.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Future Islands kör liten skrivbordskonsert
Fast inte på plats

På grund av pandemin kan NPR inte göra sina små kontorskonserter som de brukar. För över tio år sedan var gruppen Future Islands på plats men nu fick det bli på annat ställe istället, och man valde Carroll Baldwin Memorial Hall. Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Pigs in a blanket med Claire
Gulliga korvar i filtar

Korv kan man äta på många olika vis. Pigs in a blanket är ett av dem och här får vi se hur Claire Saffitz gör sina. Tumnagel
86kg
+
Bobby Green

NBA-stjärnor minns Kobe Bryant
Ett år sedan han gick bort nu

Det har nu gått ett år sedan basketspelaren Kobe Bryant tragiskt avled i en helikopterolycka. I det här klippet minns hans kollegor LeBron James, Kyrie Irving, Carmelo Anthony, Damian Lillard, Steph Curry och James Harden Kobe hans "Mamba"-mentalitet. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Candide Thovex - A bit of skiing
Nytt klipp från skidmästaren

Vi har flera gånger skrivit om Candide Thovex som är riktigt vass på skidor. Här är hans senaste klipp som döpts till A Bit of Skiing och det är lika imponerande som alltid att se honom åka. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Ny kollektion med träningsplagg för herrar
Från Arket

Arket har nu lanserat en ny kollektion med träningsplagg för herrar som de kallar för Arket Sportswear. Kampanjen frontas av friidrottaren Michel Torneus och i kollektionen finns funktionella plagg för vardaglig träning och löpning. Den man kallar Windbreaker kostar 890 kronor, Long-Sleeved t-shirt kostar 390 kronor, Short-Sleeved t-shirt 290 kronor och för Pile vest får man betala 790 kronor. Spana in allt som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Mauri träffar personer som saknar viktiga sinnen
Lukt, smak, hörsel och syn

I sitt senaste klipp har Mauri träffat Kenneth som saknar lukt och smak, Florian som är döv och Lovisa som är blind för att få reda på hur deras liv påverkas av att de saknar dessa sinnen. Speciellt när det kommer till matlagning. Tumnagel
111kg
+
Bobby Green

Pripps Blå nu som alkoholfri
Och med ny design

Det har snart gått 60 år sedan Pripps Blå lanserades och nu har det blivit dags att även erbjuda den som helt alkoholfri. I samma veva har man uppdaterat designen och detta säger man är för att förtydliga kärnan i Pripps Blås stolta historia. Johan Kikas som är Marknadschef för avdelningen alkoholfritt säger följande: "Vår bryggmästare har tagit fram ett välbalanserat och uppfriskande lageröl. Frisk smak med lätt bitterhet i avslutningen. Inte för beskt och inte för sött. Precis som en Pripps Blå ska vara. Att vi kan lansera 0,0:an med ny design är som en perfekt bris en sommardag. Bara att hissa spinnakern och njuta." Pripps Blå 0,0% kommer till butiker nu i slutet av månaden och kommer att säljas som sexpack med 33-centilitersburkar. Flera bonusklipp nedan. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green

Därför är Stockholm så kreativt
Intervju med tre internationella talanger

Det sägs att Stockholm är en av de mest kreativa och innovativa platserna i världen. Staden producerar flest "unicorns" per capita efter Silicon Valley och rankas av generation Z som en av de mest intressanta bland drömdestinationer. Varför är det på detta viset? I den korta filmen The Secret Formula of Stockholm söker man efter hemligheten bakom stadens kreativitet genom att intervjua tre internationella talanger som bor i staden. Tumnagel
77kg
+
Bobby Green

I Systembolagets nya butik kan du köpa kyld öl
Alkoholfri på tapp

I köpcentret Nordstan som ligger i Göteborg har Systembolaget nu öppnat en specialbutik som man döpt till Ölstudion by Systembolaget. Här ska man erbjuda runt 500 stycken nya ölsorter ur det tillfälliga sortimentet och en hel del lokala öl. Kronan på verket är dock att du kan få kyld öl på tapp. Men inte i ett glas som du kan mingla runt med, och inte med alkohol i. Istället handlar det om att personal i butiken tappar upp alkoholfri öl på glasflaska som du sedan kan ta med dig hem, eller dricka på stan om du skulle känna för det. Butiken är ett test som kommer att pågå under tre års tid. Om det hela faller väl ut kan denna typ av butik dyka upp på fler ställen. Tumnagel
151kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det National Irish Coffee Day!
Passar bra i kylan

Förutom slantar på kontot är det idag även National Irish Coffee Day. Irish Coffee är en alkoholhaltig kaffedrink som består av irländsk whiskey, socker, varmt kaffe och vispgrädde. Känns ju perfekt att sörpla på i vinterkylan som ligger över landet just nu. Gillar man inte kaffe kan man ju alltid byta ut detta mot ännu mer whiskey. Tumnagel
102kg
+
Bobby Green

Hemglass lanserar Sandwich Semla
Börjar säljas idag

En del menar att man bara får äta semlor på Fettisdagen som i år inträffar på tisdag den 16 februari. Men så är det ju inte såklart och semlor brukar dyka upp ungefär på nyårsdagen eller i närheten i alla fall. Varje år är det många som försöker vara lite kreativa kring semlan och presentera den i nya versioner, även om originalet alltid är bäst. Nu presenterar Hemglass en version och det är Sandwich Semla. Här har vi två stycken kex med kardemummasmak och mellan dessa ligger det gräddglass med smak av semla och rippel som ska ha smak av mandelmassa. Låter ju inte alls så dumt faktiskt. Ska finnas i Hemglassbilarna från och med idag så ni vet vad ni ska göra när ni hör den klassiska signalen plinga utanför er bostad. Tumnagel
148kg
+
Bobby Green

Ny galen klocka från MB&F
Skulle du vilja ha den här på handleden?

MB&F har gjort sig kända för sina knasiga klockor och den nya modellen HM9-SV är sannerligen inget undantag. Den här är en vidareutveckling av modellen Horological Machine N°9 som släpptes 2018 och inspirationen till den kommer från bil och flygdesign från 40- och 50-talet. Det här är första gången som man kan se alla de interna delarna från alla sidor och varje klocka ska ta 350 timmar att få ihop. Endast 20 stycken exemplar kommer att tillverkas och för att bli ägare till en får du snällt hosta upp 440.000 dollar. Läs mer om klockan på länken nedan. Tumnagel
31kg
+
Bobby Green