m
Inte alls tråkig, digital och känslolös
Foto: Bobby Green

Inte alls tråkig, digital och känslolös
Jag har kört Nissan GT-R

Bil / Nissan

2001 släpptes filmen The Fast and the Furious och hela världen visste helt plötsligt vad en Toyota Supra var. 2003 kom uppföljaren 2 Fast 2 Furious och i den fick vi istället se huvudpersonen köra omkring i en silvrig Nissan GT-R. Nu visste alla även vad det var för bilmodell. Folk blev som tokiga och importerade högerstyrda japanare till höger och vänster. Bilarna trimmades till flera hundra hästar och den vars bil nyste högst vann, typ. Turbostinna BMW och Audi fick snällt börja dela streetracen med dessa skapelser och mig veterligen ser det likadant ut i dag. R34 som versionen som var med i 2 Fast 2 Furious heter såldes aldrig i Sverige, men efterträdaren R35 som presenterades 2007 gjorde det. Sedan dess har Nissan hela tiden finslipat och optimerat bilen för att den ska prestera så bra som möjligt, och visst har dess siffror imponerat genom åren. Dock har jag alltid tyckt att den har varit lite tråkig. Utan att ha kört eller ens suttit i en kändes det som att den var för bra. Känslan saknades och även om det gick att åka riktigt fort så var det mer som att spela ett TV-spel än att köra bil. Men man kan ju alltid ändra sig, speciellt efter att man har bildat sig en riktig uppfattning. Och det kan man endast göra om man testar grejerna själv, så det gjorde jag. Trots ett mycket hastigt möte måste jag ändå säga att den här bilen visade sig vara bra mycket roligare än vad jag tidigare hade trott. Även om den påminner lite om min mammas tio år gamla X-Trail.

Körkänsla
Nissan har visserligen byggt GT-R från grunden och upp men tanken har aldrig varit en superbil med noll funktion utanför racerbanan. Det har alltid varit en sportcoupé med baksäte och möjligheten att faktiskt lasta några kassar med matvaror och i nödfall även barn i baksätet. Bilen går att köra hur lugnt som helst och faktiskt även utan att behöva stanna vid pumpen stup i kvarten. En funktionell sportbil alltså. Däremot blir jag lite förvånad när jag för första gången kliver in i bilen och inser att man inte alls sitter på backen, utan att det känns som om man sitter i vilken personbil som helst. Visste finns det ett par mätare och ett par skålade stolar som skvallrar om att fallet inte är så men den där känslan av att man tråcklar in sig i en tight sportbil finns inte. Men det ändrar sig snabbt efter att man har kört iväg.

Det första man märker när man har tryckt på startknappen är... ingenting. Är bilen igång? Var inte det här en GT-R? Sitter det bananer i de fyra piporna där bak? Var är det vrålande motorljudet som hela YouTube är fyllt av? Jag får gå ut och titta under huven om det är en symaskin man stoppat in istället för motorn, men den sitter faktiskt där. Vacker skapelse och kul att Nissan valt att inte dölja den under massa fula plastkåpor. Men den låter knappt någonting. Detta vet vi ju sedan tidigare att man relativt enkelt kan åtgärda med ett eftermarknadssystem, men jag trodde faktiskt att bilen från fabrik skulle låta lite mer än så här. Det sitter ju trots allt ett system i titan monterat. Lite bättre blir det när man är ute och kör och trycker på, men det mesta av ljudet drunknar faktiskt i turbosuset och det faktum att man väldigt snabbt kommer upp i en väldigt snabb hastighet där vindbruset istället tar över.

Ingenjörerna har jobbat mycket för att få den senaste upplagan av GT-R att vara bekvämare än tidigare. Både när det gäller ljudnivån inne i kupén och åkkomforten. Att köra den som vilken annan bil som helst är inga problem och speciellt mycket oväsen tycker jag inte att det är, så jag antar att de har lyckats. Visst är bilen inget man gasar på med när man närmar sig vägbulor men man glömmer ändå snabbt bort att det är en sportbil man rattar, om man inte trycker på vill säga. Gör man det händer det grejer. För även om bilen inte ger ifrån sig några vårdslösa avgasljud så finns det en motor med ursinneskraft där fram som gärna rastas. Nissan har alltid fått beröm för att de lyckas få ned kraften i backen, något som 0-100 km/h på bara 2,8 sekunder är ett bevis på. När man trycker till så planterar verkligen bilen sig mot underlaget och gör allt för att inte tappa greppet. I mitt huvud har jag alltid trott att den här manövern i en GT-R skulle vara som att köra på räls, men det är det faktiskt inte. Även om bilen gör det mesta jobbet så lär du inte släppa ratten när du gasar. Den lever om ordentligt och även om baken inte dansar iväg okontrollerat så rör den sig verkligen samtidigt som den gör allt för att du inte ska hamna i diket. Det finns faktiskt lite känsla här och det är inget dataspel, bara massa effekt och datorer som försöker samarbeta.

Växellådan har sex steg och dubbelkoppling. Det finns paddlar bakom ratten att hålla på med men som vanligt är det bäst om lådan får jobba på det sättet den själv tycker är bäst. Växlingarna sker sjukt snabbt och nästan utan att man märker det. Som vanligt bara att hålla i ratten och gasa som gäller, ibland även använda bromsarna. De sistnämnda nyper åt riktigt bra och även om de inte fick jobba särskilt hårt under testperioden så märker man att bettet finns där. Givetvis var vädret inte på min sida så strax efter att bilderna togs öppnade sig himlen. Inte optimalt för att testa hur många G mätaren på skärmen kan visa, men desto bättre om man vill känna på vad fyrhjulsdriften sysslar med. Inte en gång under den korta perioden kändes bilen ostabil på grund av blöt vägbana. Visst blinkar det till lite i instrumenteringen ibland så man förstår att systemen har gått in och hjälpt till, men det märks liksom aldrig på körningen. Prestandan stryps ju såklart om man försöker trycka fullt när det är halt men det går fortfarande att ta sig fram ruskigt snabbt utan att det känns läskigt. Det blev till en inre tävling att se hur bilen skulle reagera när jag gasade på på ställen man kanske inte helst ska göra det på när det ösregnar, men det var ingen match. Ut ur böjar matar kraften bara på och man slungas iväg. Ratten blir det man håller i sig i för att hänga med på åkturen, inte för att svänga med.

Med lite värme i motor och kläder känns den stora och relativt tunga bilen helt plötsligt lätthanterlig och som att det går att kasta omkring den lite hur som helst. Det var verkligen inget jag hade trott innan jag körde den. För mig har GT-R alltid varit ett lok som bestämmer över dig, inte tvärtom. Nu kom jag på mig själv med att tycka att det var riktigt kul att köra, och att kraften den här bilen besitter inte på långa vägar går att utnyttja utanför banan. Det är ingen idé att hålla på och trycka på alla prestandaknappar på allmän väg, det blir liksom aldrig bra. Lådan i automatläge och inget annat är det som gäller, det räcker gott och väl för att man ska kunna ha roligt, köra fort och utnyttja en del av det som man har lärt sig genom åren av bilkörning. Ratten svarar på dina direktiv och styr bilen dit du vill, samtidigt som motorns kraft aldrig tycks sina. Det roligaste var att komma ut ur en kurva med rätt växel, trycka på och nästan skutta fram på turbovågen. Hade man en växel för mycket ilagd var det bara att trycka ännu lite hårdare på gaspedalen så löste detta sig snabbt. Både upp- och nedväxlingarna sker blixtsnabbt och fokus kan istället läggas på själva körningen. Det viktigaste.

Moder natur ville ju som sagt inte vara min vän under denna period så saker som launch control och toppfartstest kunde tyvärr inte tillämpas. Jag tror dock att grejerna fungerar som det är sagt ändå. Att manövrera en GT-R i fullständigt hällregn är också en kul grej att ha testat, även om jag såklart föredrar slingriga asfaltsvägar som är torra. Det är dock lite mer spänning att pressa en bil när underlaget inte är optimalt, speciellt när den presterar så bra som GT-R gör. Hade bilen däremot varit som mina förutfattade meningar, det vill säga rätt trist och digital, hade det varit en helt annan femma. Det är inte ofta jag har rätt och inte denna gången heller, vilket bara var bra.

Exteriör
Den senaste uppdateringen av GT-R kom i våras vilket gav den ett lite annat utseende och lite mer effekt. Bilen ser nu bredare ut än tidigare och det är inte mycket som skiljer den från att vara en Nismo (den sportigaste av dem alla). Grillen och fronten har fått en ny form och även om det ser tufft ut med stora luftintag så faller det pladask när man inser att en del av dem inte är äkta. De två stora intagen på sidorna som man skulle kunna tro matar bromsarna med kall luft är inget annat än plastbitar utan funktion. Ser bra ut på håll men rätt så snik när man kommer nära om ni frågar mig. R35 har väl aldrig vunnit några priser i snyggast ansikte men denna ser ändå bäst ut i mina ögon. Den väldiga munnen och den bulliga huven gör att intrycket blir ganska maffigt. Baktill är de fyra runda lyktorna givetvis på plats och precis som tidigare lyser de mycket vackert i mörkret. Det går inte att ta miste på att det är en GT-R som rullar förbi när man ser dessa. Även här har bilen fått sig en bredare siluett vilket tillsammans med de fyra feta avgaspiporna samspelar rätt så bra. I profil ser allt nästan ut som tidigare och har man inte gillat hur GT-R sett ut tidigare ändrar man sig nog inte nu.

Interiör
Efter att ha öppnat de rätt så tunga och otympliga dörrarna som har ytterhandtag i Aston Martin-stil hittar man en kupé som är ganska intetsägande. Plast och skinn som inte direkt ser ut som skinn dominerar. Däremellan har man tryckt in lite kolfiber bara för att. Inget som gör en avsevärd skillnad i en bil som är såpass tung som denna är. Den treekrade ratten är både trevlig att hålla i och snygg att se på, men resten av instrumenteringen är inte så mycket att hurra för tyvärr. Det är en salig blandning av design på grejerna och inget matchar med något. Får du även för dig att använda skärmen på mittkonsolen får du vara beredd på att resa bakåt i tiden ett par år. Pekskärmen är extremt segjobbad och jag tror inte ens Christofer Columbus hade blivit imponerad av kartorna till GPS:en. Saker som dock är bra är all infografik man kan få upp. Den är tydlig, lättläst och snabb. Här listas precis hur du har kört, hur bilen mår och hur många G-krafter du utsattes för när du blåste om den där lastbilen i den där långa vänsterkurvan. En del saker är givetvis överflödiga medan andra faktiskt kan visa dig vettiga saker - åtminstone om du är en sån som loggar tider och liknande på bana. Under skärmen sitter kontrollpanelen som styr bilens humör. Den ser inte så kul ut men den fungerar. Det är tydligt att funktion har fått före form även här.

När jag väl bekantat mig med allt från förarplatsen och får för mig att justera stolen händer något. Det går inte att köra den bakåt och jag funderar på om den är trasig. Men det är då jag upptäcker det - det finns ett baksäte i bilen! Det kan man inte tro vid en första anblick, men så är det faktiskt. Det är inte helt oväntat ett skämt, och det är nog bäst om de som får straffet att sitta där inte har några ben. Det enda som får plats är de två stora högtalarna i mitten, och eventuellt lite packning om den är mjuk. Det finns faktiskt en bagagelucka också och lyfter man på den går det ner en hel del grejer, dock inga människor. Och precis när ni inte trodde att det kunde bli värre än stökig interiör, trist plast och onödigt baksäte kommer droppen - knappen för sätesvärmen. Pengarna måste ha tagit slut hos Nissan och det var då någon av montörerna på eget bevåg spatserade bort till lådan med kvarglömda saker och fiskade upp knappen som sedan monterades. Den ser nämligen exakt likadan ut som den som sitter i min mammas X-Trail från 2007. Helt sant. Inte okej.

Avslutning
GT-R är en vardagsbil med superbilsprestanda och så kommer det alltid att vara. Den senaste uppdateringen är troligtvis den bästa och bilen är långt ifrån den trista perfektionist jag först hade trott. Här har vi istället en monstermaskin som finslipats år efter år till perfektion - i alla fall när det kommer till prestanda. Få bilar för de här pengarna kommer i närheten, men där GT-R har fina siffror har konkurrenterna istället fina interiörer. Det kan tyckas lite barnsligt att snacka om materialval, skinntyper och användarvänlighet när det kommer till infotainment, men det är också saker som betyder mycket. Köper man en sån här bil kommer man ju att spendera en hel del tid på insidan av den, och då är det ju trevligt om man trivs. GT-R är ju trots allt en sådan bil man kan köra med för egen maskin till racerbanan, och heter den banan Nürburgring är det ju en bit att åka. Men som vanligt får man vad man betalar för. Prislappen som börjar på strax under en miljon är inte på något vis låg, men för den prestandan man får är det ändå hyfsat konkurrenskraftigt. Om nu bara Nissan kunde byta ut sätesvärmarknappen och pekskärmen till nästa version kommer paketet att bli komplett.

Fakta Nissan GT-R
Motor: V6, 3,8 liter, dubbelturbo, 570 hästkrafter, 637 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad automatlåda med dubbelkoppling.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 2,8 sekunder, toppfart 315 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 255/40 ZR20 fram, 285/35 ZR20 bak.
Bromsar: 390 millimeter med sexkolvsok fram, 380 millimeter med fyrkolvsok bak.
Mått: Hjulbas 2,77 meter, längd 4,7 meter, bredd 1,89 meter, höjd 1,36 meter, vikt 1 784 kilo, bensintank 74 liter, förbrukning 0,98 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 275 gram per kilometer.
Pris: 969 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Inte alls tråkig, digital och känslolös
47.7°
0

Inte alls tråkig, digital och känslolös

Jag har kört Nissan GT-R

Stockholm föreslår ny avgift för elsparkcykel-företagen
1400 kronor per fordon

SVT rapporterar att Stockholm planerar att införa en ny avgift för de företag som hyr ut elsparkcyklar i staden. Enligt det nya förslaget ska företagen t få betala en årsavgift på 1400 kronor per fordon som ställs ut i Stockholm. Det kan med andra ord bli en rätt dyr historia för företagen då det förra året fanns cirka 14.000 elsparkcyklar utställda i Stockholm från de olika uthyrningsföretagen. SVT skriver att Stockholms stad räknar med att få in cirka 14 miljoner kronor om året om den nya avgiften införs. Förutom den nya avgiften planerar Stockholms stad även mer regleringar gällande var elsparkcyklarna får parkeras när de inte används. Här nedanför kan ni kolla in ett inslag från SVT där Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) och Tiers regionchef August Svenstedt medverkar. Tumnagel
37.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Missa inte Sonys mobilfest 9:30
Dags för Xperia 1 III!

Gillar du Sonys Xperia-lurar och är nyfiken på vad för Xperia-nyheter Sony har i rockärmen? Då har vi goda nyheter då detta är vad som kommer presenteras nu under onsdagsmorgonen. 9:30 kommer gänget köra en presentation och det kommer med stor sannolikhet pratas en hel del om kommande Xperia 1 III. Som sagt. 9:30 smäller det och ni kommer kunna följa festligheterna genom att dra igång videon ovan. Tumnagel
37.4°
+
André Stray
0

Ha drinkbord eller arbetshörna bak i Rollsen
Rimliga tillägg till drömbilen

Rolls Royce SUV Cullinan har nu fått möjligheten till en "rekreationsmodul" att ha i skuffen. Det är helt enkelt en del av bagaget som på beställning åker ut och presenterar det man väljer att ha där. Man kan typ ha lite vad man vill, har man stålar så får man som bekant som man vill, men Rolls Royce har haft den goda smaken att föreslå lite alternativ. Ovan ser ni allt man behöver för att blanda till en god drink, här finns glas och tillbehör i mängder. Man måste ju alltid vara redo att blanda till sig en gin & tonic eller vad man nu vill ha. Nedan ser ni det perfekta paketet för den som alltid vill vara redo för ja, jag vet faktiskt inte riktigt. Här har man en tröja, en termos, en drönare, en Macbook och så en gammal iPad med hemknapp. Till Rolls försvar så gjordes den här modulen till fotografen Mark Riccioni redan 2019, men de kunde ju ha uppdaterat den lite kan man tycka. Det sista alternativet är en klassiker, nämligen två stolar som fälls ut lite snyggt så att man kan vila lite när man har skjutit sig ett djur. Tumnagel
38.0°
+
Roger Åberg
0

Ordentlig trailer för zombiefilmen Army of the Dead
Zombieslakt

I går kväll släppte Netflix den första ordentliga trailern för Zack Snyder nya zombiefilm Army of the Dead. I filmen får vi följa en trupp legosoldater som måste ta sig ut ett zombie-fyllt Las Vegas efter de försökt sno en massa pengar från ett kasino. I huvudrollerna får vi bland annat se Dave Bautista, Ella Purnell, Garret Dillahunt, Theo Rossi och Tig Notaro. Filmen har premiär på Netflix den 21 maj. Tumnagel
39.6°
+
Frode Wikesjö
0

Infinity Ward snackar mystiska Modern Warfare-banor
Kommer släppas när de är färdiga

Berättelsen om de mystiska nya banorna till Call of Duty: Modern Warfare fortsätter. Tre banor lades till i slutet av mars utan någon omnämning av dessa i patch notes eller liknande. Kort efter plockades två av dessa banor bort och situationen fick folk att klia sig lite i huvudet och undra vad som egentligen försiggår. Nu har utvecklarna Infinity Ward levererat ett Twitter-inlägg där situationen förklaras och det handlar kort och gott om att någon råkat lägga till banorna i den senaste uppdateringen av misstag. Banorna i fråga, Drainage och Al-Raab Airbase, finputsas för tillfället hos Inifinty Ward och kommer läggas till i spelet när de är färdiga. När detta kommer ske är för tillfället okänt. Huruvida detta är det sista som kommer läggas till i Modern Warfare innan Infinity Ward går vidare återstår att se. Tumnagel
37.3°
+
André Stray
0

TCL presenterar nya QLED-apparater i C72-serien
Dyker upp i butik i maj

TCL har presenterat lite nya TV-apparater som kommer dyka upp i butik i maj och juni. Först ut har vi QLED-enheter i C72-serien som kommer erbjudas i storlekar från 43 till 75 tum. De nya enheterna kommer med flådigheter som 4K-upplösning och HDR, med bland annat stöd för Dolby Vision, samt HDMI 2.1. Högtalarna i de nya enheterna är fabrikskalibrerade av Onkyo och ska leverera högkvalitativt ljud med bland annat stöd för Dolby Atmos. TCL:s nya enheter i C72-serien kommer börja säljas i maj och juni. C725 kommer finnas tillgänglig i storlekarna 43, 50, 55, 65 och 75 tum för mellan 7 och 15 tusen kronor. QLED850 kommer finnas tillgänglig i storlekarna 55, 65 och 75 tum för mellan 10 och 18 tusen kronor. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Nintendo släpper blå Switch Lite
Hurra?

Nintendo meddelade i dag att de kommer släppa en blå Nintendo Switch Lite i Europa den 7 maj. Precis som tidigare Lite-modeller är den gjord för handhållet spelande med sina integrerade kontroller samt mindre och lättare form. Så du som suktat efter en Nintendo Switch Lite har nu ett datum att se fram emot. Tumnagel
36.4°
+
Frode Wikesjö
0

Lucy Liu hoppar på Shazam! Fury of the Gods
Filmen får ännu en skurk

För några veckor sedan blev det känt att Helen Mirren hoppat på Shazam-uppföljaren Shazam! Fury of the Gods och nu har ännu en stor skådis anslutit sig till projektet. Den här gången är det Lucy Liu och som med Mirren kommer Liu spela en av filmens antagonister. Mer specifikt en ny karaktär vid namn Kalypso. Precis som med Mirrens karaktär Hespera är Kalypso inte en karaktär som varit med tidigare i Shazam-berättelsen, men är omnämnd i grekisk mytologi där Kalypso är en av Atlas döttrar. Shazam! Fury of the Gods väntas ha premiär 2 juni 2023. Tumnagel
42.2°
+
André Stray
0

Kolla in när Nvidia presenterar en herrans massa grejer
I en lång eller en kort version

Igår arrangerade Nvidia en keynote där man presenterade en lång rad nyheter varav vi har skrivit om några här under dagen som gått. Det handlade om allt från GPU:er som kommer att bli tillgängliga redan den här månaden till bilplattformen Atlan som förväntas dyka upp i självkörande bilar någon gång i mitten av det här årtiondet. Har ni två timmar över kan ni kolla in en repris av hela Nvidias keynote här nedanför. För er som inte har riktigt lika mycket tid, eller intresse, hittas ett sammandrag på 17 minuter som Engadget har sammanställt här ovanför. Föredrar ni att läsa om alla Nvidias nyheter i textform så hittas ett dussintal presskonferensen med allt nytt som Nvidia presenterade på länken nedan. Tumnagel
38.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Betaltjänsten iZettle byter namn till Zettle by PayPal
Nu blir det tydligt vem som äger tjänsten

Det har snart gått ganska så exakt tio år sedan vi skrev om den svenska betaltjänsten iZettle för första gången men framöver kommer vi inte att använda det namnet när vi skriver om tjänsten. Hädanefter vill tjänsten kalla sig för Zettle och ha det officiella namnet "Zettle by Paypal" enligt en ansökan om namnbyte som skickades in till Patent- och registreringsverket i februari. Enligt en talesperson som Breakit varit i kontakt med kommer namnbytet att gälla på samtliga marknader där företaget finns. Denne säger vidare: "Uppdateringen är en naturlig utveckling för oss då namnbytet är mer internationellt gångbart då i:et inte låter sig översättas på ett bra sätt i alla marknader. Det är även en modernisering av vårt varumärke som hjälper oss att koppla Zettle till den trovärdighet och det förtroende som PayPal har globalt." PayPal köptes upp iZettle, numera Zettle by PayPal, för 19 miljarder kronor 2018. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Det blir Apple-event om en vecka!
Siri ljög inte

Tidigare i dag skrev vi om att Siri bekräftat att det blir Apple-event nästa vecka. Det var dock lite oklart om det verkligen var sant eller bara bluff och båg. Men nu kom inbjudan till eventet i mailen så det stämmer fint! Nästa tisdag är alltså dagen och tiden är som vanligt klockan 19.00. Titeln på eventet är Spring Loaded, vad tror ni att det betyder? Tumnagel
47.9°
+
Roger Åberg
0

IBM:s spinoff-företag kommer att heta Kyndryl
Företaget som ska supporta IBM:s kunder

Förra året blev det klart att IBM skulle dela upp sin verksamhet i två olika företag där det så kallade "NewCo" skulle hantera IT-infrastruktur och teknisk support för runt 4600 nuvarande IBM-kunder i 115 länder. Nu har "NewCo" även fått ett riktigt namn och framöver kommer företaget att gå under namnet "Kyndryl". Kyndryl ska vara en slags sammansättning av de båda orden "Kinship" (släktskap) och "Tendril" (klänge, typ en klängväxt). I en pressrelease skriver Kyndryl om sitt nya namn: "”Kyn” is derived from the word kinship, referencing the belief that relationships with people — employees, customers and partners — are at the center of the strategy, and that long-lasting relationships must be built and nurtured. “Dryl” comes from tendril, bringing to mind new growth and the idea that — together with customers and partners — the business is always working toward advancing human progress." Kyndryl kommer att ha sitt huvudkontor i New York och separationen från resten av IBM förväntas vara klar någon gång i slutet av det här året. Tumnagel
35.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ubisoft stänger ner gamla spelservrar i år
Lira Rainbow Six Vegas medan ni kan!

Ubisoft börjar göra sig redo att säga farväl till en rad spelservrar till äldre Tom Clancy-spel. Servrarna till spel som Ghost Recon Future Soldier, Rainbow Six Lockdown, Rainbow Six Vegas och Rainbow Six Vegas 2 kommer att stängas ner någon gång senare i år, vilket gör att det inte längre kommer gå att spela dessa spel online. Specifikt när nedstängningen kommer ske är för tillfället okänt. Tumnagel
35.0°
+
André Stray
0

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
142kg
+
Wille Wilhelmsson

Ducati har skippat planerna på en elmotorcykel
Tror inte det är vad Ducati-fansen vill ha

Det har nu gått över två år sedan Ducati uppgav att man var i det närmaste klara med att börja producera en elmotorcykel men sedan dess har det varit väldigt tyst om detta från företagets sida. Anledningen till det är att Ducati verkar ha skrinlagt planerna på en elmotorcykel då man inte tror att en sådan kan uppfylla de krav en köpare förväntar sig av en Ducati-motorcykel. I en intervju med MCN säger Ducatis säljchef Francesco Milicia, till vänster på bilden ovan, följande om en eventuell elmotorcykel från företaget: "We are thinking and working on electric. We are part of a group that’s going quickly towards electrification and it’s a good opportunity for Ducati.Will we produce an electric Ducati soon? No. We think that for the kind of machine we produce now, an electric motorcycle cannot guarantee the pleasure, the range, the weight etc that Ducati riders expect." Milicia säger vidare att man tillsammans med andra företag i Volkswagen-koncernen istället undersöker bland annat syntetiska drivmedel för att hitta ett sätt att sänka utsläppen på sina fordon: "We are also looking carefully at other solutions for zero or minimal emissions, such as synthetic fuel. Other brands in our group such as Porsche are looking at it and it’s something we are looking at in the medium term." Det verkar med andra ord att de som går och väntar på att införskaffa sig en elektrisk Ducati-motorcykel kan få vänta ett tag. Det är givetvis inte alls omöjligt att en sådan modell kommer att dyka upp i framtiden men det ser just nu inte ut som om Ducati själva har planerat någon sådan i en nära framtid. Tumnagel
31.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jay Leno kollar in Bill Goldbergs bilar
Mycket muskler

Klipp från tv-programmet Jay Lenox27s Garage där han besöker wrestlingstjärnan Bill Goldberg för att se vad han har i garaget. Där hittar man fina bilar så som en 1968 Plymouth GTX, 1962 Ford Thunderbird och en 1967 Mercury M100 vilket är Bills frus favoritbil. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

Mobileye och Udelv drar igång tjänst för autonoma leveranser
Intels dotterföretag satsar på självkörande budbilar

Intels israeliska dotterföretag Mobileye fortsätter sin satsning på självkörande bilar. Företaget har nu meddelat att man tillsammans med startup-företaget Udelv planerar att dra igång en budtjänst där självkörande budbilar ska frakta paket hem till kunderna. Den kabinlösa budbilen som kommer att användas för att leverera paket kallas för The Transporter och kommer att förses med självkörande teknik som utvecklats av Mobileye. Mobileyes system för självkörande bilar inkluderar bland annat 13 stycken kameror, 9 stycken Lidar-sensorer av olika typer, sex stycken radarsensorer samt Mobileyes egenutvecklade SoC EyeQ. Maxhastigheten på The Transporter kommer att ligga på lite över 100 km/h. Mobileye och Udelv planerar att dra igång sin tjänst för autonoma leveranser någon gång under 2023. Fram till och med 2028 planerar de båda företagen att tillverka 35.000 exemplar av The Transporter vilka är tänkta att rulla runt och leverera paket på egen hand. I videoklippet nedan kan ni kolla in ett kort klipp som visar hur det är tänkt att leveranser med The Transporter ska fungera. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ryssland låg bakom attack mot Riksidrottsförbundet
Ville få journalister att sprida skit om svenska idrottare

Åklagarmyndigheten bekräftar nu att den ryska underrättelsetjänsten GRU ska ha legat bakom datorintrång mot Riksidrottsförbundet mellan 2017 - 2018. Intrången ska ha skett med hjälp av den ryska hackergruppen som går under namnet Fancy Bear, och ibland ATP28, och dessa ska ha kommit över medicinska uppgifter om flera svenska idrottare. Syftet med intrånget och stölden av uppgifterna var att sprida dessa till journalister så att dessa skulle kunna skriva artiklar som smutskastade och kanske misstänkliggjorde i svenska idrottare för doping, något som enligt kammaråklagare Mats Ljungqvist även ska ha skett. Ljungqvist säger till DN: "Syftena med de här intrången har varit att komma över känsliga uppgifter om svenska idrottsmän och -kvinnor. Det handlar om medicinska uppgifter och syftet har varit att svartmåla svenska idrottare och svenska organisationer på olika sätt. Det är det som har varit GRU:s narrativ. För detta har vi bevisning som vi har säkerställt under förundersökningen.Vi kan se att det skett kontakter med företrädare för svensk media och att GRU:s syfte har varit att sprida det här narrativet. Journalisterna har naturligtvis inte begripit att det var GRU. Det finns artiklar som har skrivits som vi menar grundar sig på det narrativ som GRU har velat få ut." Förundersökningen om datorintrånget mot Riksidrottsförbundet har nu dock lagts ned då åklagarmyndigheten inte tror att det kommer att gå att lagföra de som står bakom brottet då dessa sannolikt inte skulle ha lämnats ut till Sverige. Ljungqvist säger till DN om att förundersökningen nu läggs ner: "Paradoxalt nog kan vi säga att tack vare att förundersökningen har varit framgångsrik så kan vi med tydlighet slå fast att det inte kommer vara möjligt att lagföra de här personerna. Det skulle bara innebära ett slag i luften. Att de skulle bli lagförda där de befinner sig eller bli utlämnade till Sverige bedömer vi som fullständig orimligt." Tumnagel
15.5°
+
Wille Wilhelmsson
0

Iron Maiden ställer in årets turné
Kommer till Ullevi 2022 istället

Det brittiska bandet Iron Maiden meddelade igår att deras planerade sommarturné nu ställs in. Det innebär med andra ord att konserten på Ullevi som skulle gått av stapeln 3 juli inte heller den blir av. Tanken var att Iron Maiden skulle spelat på Ullevi redan 2020 men detta fick ställas in på grund av pandemin. När nu även årets sommarturné ställs in så får Iron Maiden-fansen vänta tills nästa år för att kolla in bandet live i Europa. En ny sommarturne är planerad med start 4 juni 2022 i Finland och avslut i Portugal 31 juli. Till Ullevi kommer Iron Maiden 22 juli 2022 enligt den nya turnéplanen. Danska D-A-D och australiensiska Airbourne kommer då att lira förband. Tumnagel
81kg
+
Wille Wilhelmsson

Kolla in trailern för What Drives Us
Ny dokumentärfilm från Dave Grohl

Gillade ni dokumentärfilmen Sound City från 2013 och musikserien Sonic Highways från 2014 så kommer ni sannolikt även att uppskatta Dave Grohls nya rockumentary What Drives Us som börjar visas snart. Filmen kommer att fokusera på vad som händer när olika artister gett sig ut på turné och Foo Fighters frontman kommer under resans gång att träffa och intervjua en lång rad kända artister. Bland dem som kommer att medverka i What Drives Us hittas till exempel Flea från The Red HOt Chili Peppers, Lars Ulrich från Metallica, Brian Johnson från AC/DC, Dave Lombardo från Slayer, Ringo Starr från The Beatles samt Slash & Duff McKagan från Guns Nx27Roses. Grohl säger själv om serien: "This film is my love letter to every musician that has ever jumped in an old van with their friends and left it all behind for the simple reward of playing music. What started as a project to pull back the curtain on the DIY logistics of stuffing all of your friends and equipment into a small space for months on end eventually turned into an exploration of “why?” What drives us?" What Drives Us börjar sändas på Amazon Prime Video 30 april och ni kan kolla in trailern till filmen här ovanför. Tumnagel
142kg
+
Wille Wilhelmsson

Veva ihop en hollandaisesås på en minut
Mikael Göransson visar hur

Förra vecka körde vi ett klipp där Mikael Göransson visade hur man redde ihop "världens snabbaste" bearnaisesås. Den här veckan är han tillbaka med ett klipp där han visar hur man kan göra en äkta Hollandaisesås på en minut. Göransson använder sig vare sig av vattenbad eller tekniken med sous vide för hollandaise. Istället har han tagit en stavmixer till hjälp och varför han gör det kan ni kolla in här ovanför. Tumnagel
83kg
+
Wille Wilhelmsson

H&M gör reklam med Maisie Williams
För återvinningskonceptet Looop

H&M har lanserat en ny reklamkampanj tillsammans med Maisie Williams, skådespelerskan som kanske främst är känd för sin roll som Arya Stark i HBO:s fantasyepos Game of Thrones. Williams själv och en avatarversion av henne används i reklamfilmen för att uppmärksamma H&M:s återvinningskoncept "Looop" och hon kommer även att representera H&M i rollen som "Global Sustainability Ambassador". Williams säger själv om samarbetet med H&M: "I am excited to finally share the news of my partnership with H&M as Global Sustainability Ambassador and cannot wait for you all to see what we have been working on. In this role, I will be working closely with experts within H&M to drive sustainability initiatives and shape the path towards an accessible and circular fashion future. The longterm goal is to use 100 percent recycled or other sustainably sourced materials for textiles across the full H&M Group brands by 2030. It’s time to take action and create more viable production circuits in fashion to protect our planet for the next generation." Förutom i reklamfilmen kommer den digitala versionen av Maisie Williams även att dyka upp på något som kallas för "H&M Looop Island" vilket är en ö som hittas i Nintendos populära spel Animal Crossing från och med idag. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Första omgången av Grammis-nomineringar
Årets pop, årets video, årets hårdrock etc

Årets Grammis-nomineringar kommer att presenteras under tre dagar och i dag kom det första gånget. I dag nominerades årets pop, årets alternativa pop, årets dansband, årets musikvideo (ni ser alla dessa här nedan), årets textförfattare, årets hårdrock/metal och årets barnmusik. Tumnagel
76kg
+
Roger Åberg

Dome är en ny pizzaugn från Gozney
Kan den slå Zio Ciro?

Dome är en ny vedeldad utomhusugn från Gozney. Det första man tänker på när man ser den är kanske antalet goda pizzor man kan göra i den men den funkar självklart även för andra maträtter som kräver lite värme. Ugnens dimensioner är 660mm x 630mm x 732mm och väger ungefär 58 kilo. Dome kommer släppas i två varianter, en som endast är vedeldad och en som man även kan värma upp med gas. Den vedeldade ugnen kostar 1 099 euro medan den som även kan använda gas kommer kosta 1 269 euro. Ugnen lanserades i ett fåtal regioner förra månaden och kommer börja säljas i Europa inom kort. Bonusklipp nedan. Tumnagel
97kg
+
Frode Wikesjö

Idrotter förklaras
Dags att prova något nytt?

Det finns många konstiga idrotter och olympiska spelen brukar vara ett ypperligt tillfälle att upptäcka dessa. I brist på OS får vi ta hjälp av Ninhs fantastiska kanal där han helt enkelt förklarar hur sporter går till, som den underliga sporten cricket eller det senaste årets toksuccé padel. Fler finns på länken nedan. Tumnagel
85kg
+
Roger Åberg

Folk gillade inte ölen Kitty Butthole
Folk är så känsliga

En kompis till mig beställde en öl med det fina namnet Kitty Butthole, producerad av Skellefteå Bryggeri. Han fick den till butik och hämtade ut den men i kassan blev han stoppat. Han fick helt enkelt inte köpa den eftersom den var säljstoppat på grund av namnet. Vi var så klart tvungna att kolla om det stämde, och det gjorde det. Enligt Systembolaget har det kommit in incidenter till Systembolaget sedan den lanserades förra veckan. Namnet anses väcka anstöt och är nu säljstoppat tills dess namnet är korrigerat. Inget kul ska man få ha. Vad tycker ni, tramsigt eller korrekt? Tumnagel
-214kg
+
Roger Åberg

Ung Cancer kampanjar på Sveriges golfbanor
Så att vi ska kolla våra bollar

Ung Cancers "Kolla Bollarna"-kampanj fortsätter och i år kommer man att promota den på Sveriges golfbanor skriver man i ett pressmeddelande. I kampanjen "Slå ett slag för testikelcancer" uppmanas män att kontrollera sina testiklar för att upptäcka om det kan eventuellt kan finnas några otäckheter där. Kampanjen innehåller information om hur självexaminering av pungen går till för att upptäcka symptom, samt var man kan söka hjälp och vilka steg en eventuell behandling omfattar. Emma Tonnes, Generalsekreterare Ung Cancer, säger om deras senaste kampanj: "Via golfbanorna når vi ut med ett viktigt budskap som annars riskerar att hamna i skymundan. Dessutom på ett sätt som når nya grupper av människor och avdramatiserar ett ämne som kan vara känsligt." Ung Cancer samarbetar med MoreGolf Mastercard Tour i "Slå ett slag för testikelcancer"-kampanjen och kampanjen är framtagen av reklambyrån Volt. Tumnagel
111kg
+
Wille Wilhelmsson

Festis presenterar sommarens smaker
Peach Mango och Kiwi Pineapple

Man kan väl säga att sommaren är någorlunda runt hörnet och inför den så har Festis presenterat två nya smaker som vi kommer att kunna börja avnjuta redan den här veckan. Det handlar om Peach Mango som kommer att ha smak av persika och mango samt den sockerfria Kiwi Pineapple där man kombinerat smaken av kiwi-frukt och ananas. Tumnagel
91kg
+
Wille Wilhelmsson

Prince släpper nytt album i sommar
Här kan ni lyssna på Welcome 2 America

I sommar kommer det ett nytt album med Prince, artisten som lämnade oss för snart fem år sedan. Det nya albumet "Welcome 2 America" kommer att innehålla musik som Prince spelade in 2010 men som sedan aldrig släpptes. Enligt Prince keyboardist och musikaliske ledare Morris Hayes så ville Prince spara den inspelade musiken till sina framtida barn. När Prince dog 2016 efterlämnade han dock varken barn eller något testament och därför släpps musiken nu. Här ovanför kan ni lyssna på ett smakprov från "Welcome 2 America" och här nedanför tar sig 60 Minutes Overtime ett snack med Morris Hayes och sångerskan Shelby J. om albumet, ett album som släpps i sin helhet 30 juli. Tumnagel
80kg
+
Wille Wilhelmsson

Avicii får minnesplats i Humlegården
Ska ha varit artistens favoritpark

Tidigare i år meddelade Östermalms stadsdelsnämnd att någon form av av minnesplats för artisten Tim "Avicii" Bergling skulle placeras i stadsdelen och nu är det klart att denna hamnar i Humlegården, en park i Stockholms centrala delar. Minnesplatsen kommer att placeras i närheten av den staty av Carl von Linne som finns i parkens mitt men exakt hur minnesplatsen till Avicii kommer att utformas är än så länge inte klart. Enligt Tim Berglings pappa Klas Bergling så var Humlegården Tims favoritpark. Han säger vidare om vad minnesplatsen kommer att betyda för familjen till DN: "Det är ju så att när man har förlorat en familjemedlem i självmord så behöver man nästan lura sig själv att den personen lever för att orka bära sorgen och saknaden. Det här kommer att öka Tims närvaro för oss, öka den känslan att han finns här med oss och är närvarande." Minnesplatsen för Tim "Avicii" Bergling är planerad att invigas i april 2022. Tumnagel
135kg
+
Wille Wilhelmsson