m
Inte alls tråkig, digital och känslolös
Foto: Bobby Green

Inte alls tråkig, digital och känslolös
Jag har kört Nissan GT-R

Bil / Nissan

2001 släpptes filmen The Fast and the Furious och hela världen visste helt plötsligt vad en Toyota Supra var. 2003 kom uppföljaren 2 Fast 2 Furious och i den fick vi istället se huvudpersonen köra omkring i en silvrig Nissan GT-R. Nu visste alla även vad det var för bilmodell. Folk blev som tokiga och importerade högerstyrda japanare till höger och vänster. Bilarna trimmades till flera hundra hästar och den vars bil nyste högst vann, typ. Turbostinna BMW och Audi fick snällt börja dela streetracen med dessa skapelser och mig veterligen ser det likadant ut i dag. R34 som versionen som var med i 2 Fast 2 Furious heter såldes aldrig i Sverige, men efterträdaren R35 som presenterades 2007 gjorde det. Sedan dess har Nissan hela tiden finslipat och optimerat bilen för att den ska prestera så bra som möjligt, och visst har dess siffror imponerat genom åren. Dock har jag alltid tyckt att den har varit lite tråkig. Utan att ha kört eller ens suttit i en kändes det som att den var för bra. Känslan saknades och även om det gick att åka riktigt fort så var det mer som att spela ett TV-spel än att köra bil. Men man kan ju alltid ändra sig, speciellt efter att man har bildat sig en riktig uppfattning. Och det kan man endast göra om man testar grejerna själv, så det gjorde jag. Trots ett mycket hastigt möte måste jag ändå säga att den här bilen visade sig vara bra mycket roligare än vad jag tidigare hade trott. Även om den påminner lite om min mammas tio år gamla X-Trail.

Körkänsla
Nissan har visserligen byggt GT-R från grunden och upp men tanken har aldrig varit en superbil med noll funktion utanför racerbanan. Det har alltid varit en sportcoupé med baksäte och möjligheten att faktiskt lasta några kassar med matvaror och i nödfall även barn i baksätet. Bilen går att köra hur lugnt som helst och faktiskt även utan att behöva stanna vid pumpen stup i kvarten. En funktionell sportbil alltså. Däremot blir jag lite förvånad när jag för första gången kliver in i bilen och inser att man inte alls sitter på backen, utan att det känns som om man sitter i vilken personbil som helst. Visste finns det ett par mätare och ett par skålade stolar som skvallrar om att fallet inte är så men den där känslan av att man tråcklar in sig i en tight sportbil finns inte. Men det ändrar sig snabbt efter att man har kört iväg.

Det första man märker när man har tryckt på startknappen är... ingenting. Är bilen igång? Var inte det här en GT-R? Sitter det bananer i de fyra piporna där bak? Var är det vrålande motorljudet som hela YouTube är fyllt av? Jag får gå ut och titta under huven om det är en symaskin man stoppat in istället för motorn, men den sitter faktiskt där. Vacker skapelse och kul att Nissan valt att inte dölja den under massa fula plastkåpor. Men den låter knappt någonting. Detta vet vi ju sedan tidigare att man relativt enkelt kan åtgärda med ett eftermarknadssystem, men jag trodde faktiskt att bilen från fabrik skulle låta lite mer än så här. Det sitter ju trots allt ett system i titan monterat. Lite bättre blir det när man är ute och kör och trycker på, men det mesta av ljudet drunknar faktiskt i turbosuset och det faktum att man väldigt snabbt kommer upp i en väldigt snabb hastighet där vindbruset istället tar över.

Ingenjörerna har jobbat mycket för att få den senaste upplagan av GT-R att vara bekvämare än tidigare. Både när det gäller ljudnivån inne i kupén och åkkomforten. Att köra den som vilken annan bil som helst är inga problem och speciellt mycket oväsen tycker jag inte att det är, så jag antar att de har lyckats. Visst är bilen inget man gasar på med när man närmar sig vägbulor men man glömmer ändå snabbt bort att det är en sportbil man rattar, om man inte trycker på vill säga. Gör man det händer det grejer. För även om bilen inte ger ifrån sig några vårdslösa avgasljud så finns det en motor med ursinneskraft där fram som gärna rastas. Nissan har alltid fått beröm för att de lyckas få ned kraften i backen, något som 0-100 km/h på bara 2,8 sekunder är ett bevis på. När man trycker till så planterar verkligen bilen sig mot underlaget och gör allt för att inte tappa greppet. I mitt huvud har jag alltid trott att den här manövern i en GT-R skulle vara som att köra på räls, men det är det faktiskt inte. Även om bilen gör det mesta jobbet så lär du inte släppa ratten när du gasar. Den lever om ordentligt och även om baken inte dansar iväg okontrollerat så rör den sig verkligen samtidigt som den gör allt för att du inte ska hamna i diket. Det finns faktiskt lite känsla här och det är inget dataspel, bara massa effekt och datorer som försöker samarbeta.

Växellådan har sex steg och dubbelkoppling. Det finns paddlar bakom ratten att hålla på med men som vanligt är det bäst om lådan får jobba på det sättet den själv tycker är bäst. Växlingarna sker sjukt snabbt och nästan utan att man märker det. Som vanligt bara att hålla i ratten och gasa som gäller, ibland även använda bromsarna. De sistnämnda nyper åt riktigt bra och även om de inte fick jobba särskilt hårt under testperioden så märker man att bettet finns där. Givetvis var vädret inte på min sida så strax efter att bilderna togs öppnade sig himlen. Inte optimalt för att testa hur många G mätaren på skärmen kan visa, men desto bättre om man vill känna på vad fyrhjulsdriften sysslar med. Inte en gång under den korta perioden kändes bilen ostabil på grund av blöt vägbana. Visst blinkar det till lite i instrumenteringen ibland så man förstår att systemen har gått in och hjälpt till, men det märks liksom aldrig på körningen. Prestandan stryps ju såklart om man försöker trycka fullt när det är halt men det går fortfarande att ta sig fram ruskigt snabbt utan att det känns läskigt. Det blev till en inre tävling att se hur bilen skulle reagera när jag gasade på på ställen man kanske inte helst ska göra det på när det ösregnar, men det var ingen match. Ut ur böjar matar kraften bara på och man slungas iväg. Ratten blir det man håller i sig i för att hänga med på åkturen, inte för att svänga med.

Med lite värme i motor och kläder känns den stora och relativt tunga bilen helt plötsligt lätthanterlig och som att det går att kasta omkring den lite hur som helst. Det var verkligen inget jag hade trott innan jag körde den. För mig har GT-R alltid varit ett lok som bestämmer över dig, inte tvärtom. Nu kom jag på mig själv med att tycka att det var riktigt kul att köra, och att kraften den här bilen besitter inte på långa vägar går att utnyttja utanför banan. Det är ingen idé att hålla på och trycka på alla prestandaknappar på allmän väg, det blir liksom aldrig bra. Lådan i automatläge och inget annat är det som gäller, det räcker gott och väl för att man ska kunna ha roligt, köra fort och utnyttja en del av det som man har lärt sig genom åren av bilkörning. Ratten svarar på dina direktiv och styr bilen dit du vill, samtidigt som motorns kraft aldrig tycks sina. Det roligaste var att komma ut ur en kurva med rätt växel, trycka på och nästan skutta fram på turbovågen. Hade man en växel för mycket ilagd var det bara att trycka ännu lite hårdare på gaspedalen så löste detta sig snabbt. Både upp- och nedväxlingarna sker blixtsnabbt och fokus kan istället läggas på själva körningen. Det viktigaste.

Moder natur ville ju som sagt inte vara min vän under denna period så saker som launch control och toppfartstest kunde tyvärr inte tillämpas. Jag tror dock att grejerna fungerar som det är sagt ändå. Att manövrera en GT-R i fullständigt hällregn är också en kul grej att ha testat, även om jag såklart föredrar slingriga asfaltsvägar som är torra. Det är dock lite mer spänning att pressa en bil när underlaget inte är optimalt, speciellt när den presterar så bra som GT-R gör. Hade bilen däremot varit som mina förutfattade meningar, det vill säga rätt trist och digital, hade det varit en helt annan femma. Det är inte ofta jag har rätt och inte denna gången heller, vilket bara var bra.

Exteriör
Den senaste uppdateringen av GT-R kom i våras vilket gav den ett lite annat utseende och lite mer effekt. Bilen ser nu bredare ut än tidigare och det är inte mycket som skiljer den från att vara en Nismo (den sportigaste av dem alla). Grillen och fronten har fått en ny form och även om det ser tufft ut med stora luftintag så faller det pladask när man inser att en del av dem inte är äkta. De två stora intagen på sidorna som man skulle kunna tro matar bromsarna med kall luft är inget annat än plastbitar utan funktion. Ser bra ut på håll men rätt så snik när man kommer nära om ni frågar mig. R35 har väl aldrig vunnit några priser i snyggast ansikte men denna ser ändå bäst ut i mina ögon. Den väldiga munnen och den bulliga huven gör att intrycket blir ganska maffigt. Baktill är de fyra runda lyktorna givetvis på plats och precis som tidigare lyser de mycket vackert i mörkret. Det går inte att ta miste på att det är en GT-R som rullar förbi när man ser dessa. Även här har bilen fått sig en bredare siluett vilket tillsammans med de fyra feta avgaspiporna samspelar rätt så bra. I profil ser allt nästan ut som tidigare och har man inte gillat hur GT-R sett ut tidigare ändrar man sig nog inte nu.

Interiör
Efter att ha öppnat de rätt så tunga och otympliga dörrarna som har ytterhandtag i Aston Martin-stil hittar man en kupé som är ganska intetsägande. Plast och skinn som inte direkt ser ut som skinn dominerar. Däremellan har man tryckt in lite kolfiber bara för att. Inget som gör en avsevärd skillnad i en bil som är såpass tung som denna är. Den treekrade ratten är både trevlig att hålla i och snygg att se på, men resten av instrumenteringen är inte så mycket att hurra för tyvärr. Det är en salig blandning av design på grejerna och inget matchar med något. Får du även för dig att använda skärmen på mittkonsolen får du vara beredd på att resa bakåt i tiden ett par år. Pekskärmen är extremt segjobbad och jag tror inte ens Christofer Columbus hade blivit imponerad av kartorna till GPS:en. Saker som dock är bra är all infografik man kan få upp. Den är tydlig, lättläst och snabb. Här listas precis hur du har kört, hur bilen mår och hur många G-krafter du utsattes för när du blåste om den där lastbilen i den där långa vänsterkurvan. En del saker är givetvis överflödiga medan andra faktiskt kan visa dig vettiga saker - åtminstone om du är en sån som loggar tider och liknande på bana. Under skärmen sitter kontrollpanelen som styr bilens humör. Den ser inte så kul ut men den fungerar. Det är tydligt att funktion har fått före form även här.

När jag väl bekantat mig med allt från förarplatsen och får för mig att justera stolen händer något. Det går inte att köra den bakåt och jag funderar på om den är trasig. Men det är då jag upptäcker det - det finns ett baksäte i bilen! Det kan man inte tro vid en första anblick, men så är det faktiskt. Det är inte helt oväntat ett skämt, och det är nog bäst om de som får straffet att sitta där inte har några ben. Det enda som får plats är de två stora högtalarna i mitten, och eventuellt lite packning om den är mjuk. Det finns faktiskt en bagagelucka också och lyfter man på den går det ner en hel del grejer, dock inga människor. Och precis när ni inte trodde att det kunde bli värre än stökig interiör, trist plast och onödigt baksäte kommer droppen - knappen för sätesvärmen. Pengarna måste ha tagit slut hos Nissan och det var då någon av montörerna på eget bevåg spatserade bort till lådan med kvarglömda saker och fiskade upp knappen som sedan monterades. Den ser nämligen exakt likadan ut som den som sitter i min mammas X-Trail från 2007. Helt sant. Inte okej.

Avslutning
GT-R är en vardagsbil med superbilsprestanda och så kommer det alltid att vara. Den senaste uppdateringen är troligtvis den bästa och bilen är långt ifrån den trista perfektionist jag först hade trott. Här har vi istället en monstermaskin som finslipats år efter år till perfektion - i alla fall när det kommer till prestanda. Få bilar för de här pengarna kommer i närheten, men där GT-R har fina siffror har konkurrenterna istället fina interiörer. Det kan tyckas lite barnsligt att snacka om materialval, skinntyper och användarvänlighet när det kommer till infotainment, men det är också saker som betyder mycket. Köper man en sån här bil kommer man ju att spendera en hel del tid på insidan av den, och då är det ju trevligt om man trivs. GT-R är ju trots allt en sådan bil man kan köra med för egen maskin till racerbanan, och heter den banan Nürburgring är det ju en bit att åka. Men som vanligt får man vad man betalar för. Prislappen som börjar på strax under en miljon är inte på något vis låg, men för den prestandan man får är det ändå hyfsat konkurrenskraftigt. Om nu bara Nissan kunde byta ut sätesvärmarknappen och pekskärmen till nästa version kommer paketet att bli komplett.

Fakta Nissan GT-R
Motor: V6, 3,8 liter, dubbelturbo, 570 hästkrafter, 637 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad automatlåda med dubbelkoppling.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 2,8 sekunder, toppfart 315 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 255/40 ZR20 fram, 285/35 ZR20 bak.
Bromsar: 390 millimeter med sexkolvsok fram, 380 millimeter med fyrkolvsok bak.
Mått: Hjulbas 2,77 meter, längd 4,7 meter, bredd 1,89 meter, höjd 1,36 meter, vikt 1 784 kilo, bensintank 74 liter, förbrukning 0,98 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 275 gram per kilometer.
Pris: 969 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Inte alls tråkig, digital och känslolös
47.7°
0

Inte alls tråkig, digital och känslolös

Jag har kört Nissan GT-R

iOS 14.2 gör FaceTime lite skarpare för äldre iPhones
Går nu att fejstajma med högre upplösning via wifi

Förra månaden släppte Apple den andra uppdateringen till iOS 14 och denna ser ut att ha innehållit en uppgradering till iOS som Apple inte nämnde. Enligt den brasilianska Apple-sajten MacMagazine så har det blivit möjligt att använda FaceTime HD via wifi på en del äldre iPhone-modeller efter iOS 14.2 installerats. Detta gör att det nu går att köra FaceTime med upplösningen 1080p via wifi på de tidigare iPhone-modellerna iPhone 8, iPhone 8 Plus, iPhone X, iPhone XR, iPhone XS, iPhone XS Max, iPhone SE (2020), iPhone 11, iPhone 11 Pro samt iPhone 11 Pro Max. Även iPhone 12 klarar givetvis av FaceTime HD men med den går detta även att göra via 5G som synes på skärmdumpen här nedanför. Tumnagel
40.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft lanserar Windows Feature Experience Pack
Mjukvaru-paket med nya funktioner till Windows 10

Microsoft har presenterat en ny typ av uppdateringar till Windows 10 som man kallar för "Windows Feature Experience Pack" vilka är tänkta att innehålla mjukvara som förser Microsofts operativsystem med nya funktioner. Microsoft har precis skickat ut det första Windows Feature Experience Pack i sin betakanal till Windows 10 och detta innehåller två nya funktioner. Med dessa blir det bland annat möjligt att klistra in skärmdumpar som filer direkt i Windows 10:s filhanterare samt funktionalitet för ett delat tangentbordsläge för 2-in-1-datorer med pekskärmar. Windows Feature Experience Pack verkar med andra ord bli ett slags sätt för Microsoft att distribuera olika typer av funktionalitet som inte nödvändigtvis krävs för Windows 10 men som inte heller går att räkna som separata appar. Det innebär antagligen att användare framöver själva kommer att välja om de är intresserade av att installera olika typer av funktionalitet till Windows 10 istället för att dessa ska ingå som standard i traditionella Windows 10-uppdateringar. Tumnagel
38.8°
+
Wille Wilhelmsson
0

DriveTribe spanar in en Connaught D-Type
Liten sportbil med kompressormatad V10:a på 2,0 liter

Connaught D-Type är en bil som kanske inte alla känner till, eller snarare väldigt få. Det är en brittisk liten sportbil som presenterades 2004. Målet var att tillverka 300 stycken exemplar men tyvärr fick man inte ihop kosingen till att förverkliga projektet. Det som gör att den sticker ut en aning är dess drivlina. Under skalet sitter det nämligen en V10:a. Den är dock bara på 2,0 liter, men eftersom den även har en kompressor på sig spottar den ur sig 300 hästar. Till maskinen sitter det en fempetad manuell växellåda. 0-100 km/h ska gå på 4,4 sekunder och toppfarten anges till galna 372 km/h. Motorn har hybridteknik och målet var att den även skulle ha både cylinderdeaktivering och start/stopp-funktion. DriveTribe har snokat upp en prototyp som fortfarande lever och fungerar och så här såg det ut. Denna bil ägs av företaget Bevan Davidson International och deras mål är att återuppliva märket och dra igång tillverkningen igen. Tumnagel
37.6°
+
Bobby Green
0

Håller Amazon på att utveckla en egen kvantdator?
En del tror att så är fallet

Nyhetsbyrån Bloomberg skriver att Amazon ser ut att ha planer på att bygga en egen kvantdator. Detta är något man tror baserat på att Amazon den senaste tiden har rekryterat flera personer med kvantdator-kompetens och även söker efter fler personer att anställa till sitt "Quantum Hardware Team". IBM är en av Amazons största konkurrenter på datacenter-marknaden och de har under en längre tid utvecklat egen hårdvara till kvantdatorer, hårdvara som de nu även erbjuder sina kunder att ta del av via deras datacenter. Även Google har utvecklat egen hårdvara för kvantdatorer och även köpt in kvantdatorer från det kanadensiska kvantdator-företaget D-Wave. Amazon drog själva igång kvantdator-tjänsten Amazon Braket i slutet av förra året, en tjänst där man lät intresserade ta del av kvantdatorer från bland annat D-Wave via Amazons datacenter. Att Amazon håller på att utveckla egen hårdvara för kvantdatorer är inget företaget vill kommentera och i dagsläget verkar det mest handla om spekulationer. Tumnagel
38.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Samsung berättar när Android 11 kommer till sina lurar
Ungefär i alla fall

Samsung i Egypten har via Samsung Members-appen meddelat när Samsung-användare kan vänta sig att Android 11 trillar in på sina telefoner. Släppschemat ser ut som sådan att S20-serien kommer få Android 11 nu i december, S10 och Note 20 i januari och från februari till september kommer äldre modeller samt telefoner i mid- och budget-segmenten få den senaste Android-versionen. Hela listan med planerade släpp har ni i faktarutan nedan. Värt att poängtera att datumen troligtvis endast gäller för Samsung-användare i Egypten och planerna ser annorlunda ut för oss i Norden. Det kan dock ses som en fingervisning om i vilken ordning uppdateringarna kommer rulla ut. Tumnagel
36.0°
+
André Stray
0

Lucid Motors fabrik i Arizona är snart färdigbyggd
Här ska Air tillverkas från och med nästa vår

I Casa Grande i Arizona har Lucid Motors smällt upp en flådig fabrik som snart är klar. Detta är den första fabriken i Nordamerika som helt och hållet byggts för att tillverka elbilar. Modellen Air är den första som kommer att bli till här och om allt går vägen drar produktionen av den igång nästa vår. Till en början ska fabriken ha en kapacitet på 30.000 stycken fordon per år, maxkapaciteten i framtiden ska ligga på upp till 400.000 stycken fordon. Den kommande suven, som än så länge går under namnet Project Gravity, ska börja tillverkas 2023. Tumnagel
40.2°
+
Bobby Green
0

Ryan Reynolds släpper tramsreklam för Match
Match made in hell

Ryan Reynolds har släppt en fejkreklam för Match där vi får se Satan och 2020 stifta bekantskap. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Årets fula jultröja från Microsoft är här
I år är det motivet MS Paint

Fula jultröjor känns som att det är här för att stanna och för tredje året i rad så levererar Microsoft en tröja som man kan köpa. årets motiv är MS Paint och det är både nördigt, charmigt och fult. Prislappen ligger på 70 dollar, men då skänker Microsoft 20 av dem till organisationen Girls Who Code. Men nu spelar inte prislappen någon roll för Microsoft verkar ha beställt 24 stycken för de är alla slutsålda. Om man var svinsnabb så kunde man även köpa tidigare års motiv som är Windows 95 och Windows XP, men nu är de också slut. Tumnagel
43.6°
+
Roger Åberg
0

Opel uppdaterar sin logga
Snabbare blixt

Opel presenterar nu en uppdaterad version av den klassiska blixt-loggan de haft i många år. Den här är något skarpare än tidigare och anpassad för den digitala framtiden, eller nåt. Färgtemat kallar man för Neon Opel Yellow medan typsnittet heter Opel Next. De första modellerna som får den nya loggan på sig är Crossland och nya Mokka från och med nästa år. Xavier Duchemin som är Opels marknadschef säger följande: "We are confident, young-minded and inclusive. In this new era Opel is taking inspiration from progressive, ‘cold to cool’ Modern German culture and re-emerges bold, pure and contemporary. This is the expression of our new brand identity and absolutely represents our exciting new product line-up." Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Husqvarna Ceora ska kunna klippa jättestora gräsmattor
Kommande robotgräsklippare ska klara av 50.000 kvadratmeter

Vid det här laget har antagligen de flesta av landets robotgräsklippare gått i ide men det hindrar inte Husqvarna från att snacka lite om sin kommande flaggskeppsmodell Ceora. Husqvarna Ceora är en robotgräsklippare som utvecklats för att klippa gräsmattor på upp till 50.000 kvadratmeter skriver Husqvarna i ett pressmeddelande. Det gör att den antagligen passar bäst för att användas i parker, på fotbollsplaner eller på golfbanor och kanske inte är något man köper hem till sin egen trädgård. Husqvarna har tänkt att presentera Ceora lite närmare under sommaren 2021 och tills dess får vi nöja oss med detaljbilder på gräsklipparen som ni hittar här nedanför. Någon gång i början av 2022 uppger Husqvarna att man kommer att börja leverera de första exemplaren av Ceora. Vad gräsklipparen kommer att kosta finns det än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
39.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Qualcomm snackar specs i Snapdragon 888
Lite mer siffror om man gillar sånt

Igår presenterade Qualcomm nya flaggskeppskretsen Snapdragon 888 och gav oss några munsbitar av information om den nya kretsen som kommer användas i praktiskt taget alla flaggskepp i framtiden. Nu har gänget varit generösa och levererat lite mer siffror och specs för oss att grotta ner oss i. Snapdragon 888 kommer kör Qualcomms nya Kryo 680-CPU som är en av världens första processorer som är utrustade med ARM:s nya Cortex-X1-kärnor som kommer ha en klockhastighet på 2,84GHz. Den nya processorn ska ha 25 procent bättre prestanda jämfört med förra årets flaggskeppskrets samtidigt som den är 25 procent mer energieffektiv. På GPU-fronten är det Adreno 660 som gäller och kommer erbjuda 35 procent bättre prestanda i grafikrendering och ska vara 20 procent mer energieffektiv än föregångaren Adreno 650. Bildprocessorn Spectra 580 fick vi höra om under gårdagen och då pratades det om att den kunde klara av att bränna av 120 exponeringar på en sekund med 12MP upplösning, men detta är inte allt. Enheten ska kunna hantera tre simultana 4K-strömmar med HDR, vilket är rätt imponerande även om detta inte är något som kommer användas av gemene man. Snapdragon 888 kommer dyka upp i telefoner tidigt nästa år och Xiaomi kommer få första tjing på kretsen och kommer använda den i Xiaomi Mi 11. Nedan har ni en video där Mrwhosetheboss pratar om den nya kretsen. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Tjejer har bättre betyg än killar i alla ämnen utom idrott
Flera teorier om varför så är fallet

Branschtidningen Läraren har tagit sig en närmare titt på Skolverkets statistik över betyg för årskurs 9 och kunnat konstatera att tjejer har ett högre betygsgenomsnitt i alla ämnen i förutom idrott och hälsa där det inte finns någon skillnad. Dessutom har tjejer fler antal A än vad killarna har i samtliga ämnen. Varför tjejer presterar bättre betygsmässigt än killar finns det flera teorier om. En del tror att skolan och betygssättningen som den ser ut idag är bättre anpassad för tjejer medan en del tror att skolan är dålig på att se till behov hos en viss målgrupp killar, till exempel killar från arbetarklassen eller invandrarkulturer. Statistiken från Skolverket verkar dock inte vara unik för Sverige. Den ska se ut ungefär som det sett ut i andra internationella studier säger Inga Wernersson, professor i utbildningsvetenskap vid Högskolan Väst till Läraren. Här nedan hittas tabeller för hur mycket bättre tjejer presterar än killar betygsmässigt i årskurs 9. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Jaguar uppdaterar F-Pace SVR
Snabbare och lyxigare

I september släppte Jaguar en uppaterad version av modellen F-Pace. Nu kommer samma behandling till värstingen F-Pace SVR. Bilen har fortfarande den galet fint sjungande kompressormatade V8:an på 5,0 liter under huven och den ger fortfarande 550 hästar. Dock har vridet ökat med 20 newtonmeter till 700 istället. Till motorn kopplas en åttastegad automatlåda från ZF som driver alla fyra hjulen. 0-100 km/h ska gå på strax över 3,8 sekunder vilket ska vara en förbättring med tre tiondelar. Toppfarten anges till 286 km/h. I övrigt ska gasresponsen ha blivit rappare, fjädringen något styvare och styrkänslan något bättre. Även hur avgassystemet låter ska ha förfinats. Vidare finns nyheten Dynamic Launch som ska se till att kraften ut till hjulen bibehålls även under växlingar. De adaptiva dämparna har uppdaterats för att ge en mer förfinad gång även vid låga hastigheter. Bromsarna ska ge en sportigare känsla och nu behöver du trycka mindre på bromspedalen för att de ska gripa in. Utseendemässigt får bilen ny front och bak, nya LED-strålkastare, nya baklampor och en bredare upphöjning i mitten av huven. Insidan får ett nytt digitalt instrumentkluster på 12,3 tum och en ny kurvad infotainmentskärm på 11,4 tum. Vad uppdateringen kostar och när den lanseras är tyvärr oklart för tillfället. Tumnagel
37.7°
+
Bobby Green
0

Worms Rumble ute nu
Eller ja, "Worms"

Har du lirat en hel del Worms och känt att spelet vore bättre om man fick skjuta på varandra i realtid? Troligtvis inte, men det är exakt vad vi får uppleva i Worms Rumble. Spelet har nu släppts till PS4, PS5 och PC och ni kan lägga vantarna på det för ungefär 150 kronor. Prenumeranter av PS Plus har möjlighet att lägga vantarna på spelet helt utan extra kostnad. Worms Rumble erbjuder matcher på arenor med upp till 32 spelare och det är möjligt att lira klassiska spellägen som Deathmatch samt lite mer Battle Royale-liknande Last Worm Standing. Tumnagel
38.2°
+
André Stray
0

NZXT stoppar försäljningen av Xbox-liknande chassit H1
På grund av brandrisk

I början av året presenterade NZXT ett tjusigt Xbox Series X-liknande chassi vid namn H1 och är en rätt läcker pjäs som inte tar allt för mycket plats på skrivbordet. Tyvärr har tillverkarna upptäckt lite struligheter med chassit och har nu bestämt att pausa försäljningen av H1. Problemet är PCI-höjaren som låter användare rigga grafikkort vertikalt som strular då skruvarna till höjaren kan orsaka en kortslutning i chassits mönsterkort, vilket är direkt obra. NZXT meddelar att detta påverkar färre än en av tio chassin, men det är nog för att pausa försäljningen för stunden och användare av H1 ombeds att stänga av sina datorer tills NZXT kan leverera reparationsverktyg. Tumnagel
32.9°
+
André Stray
0

Microsoft Teams får stöd för CarPlay
"SIRI, jag vill jobba i bilen"

Microsoft har uppdaterat sin samarbetstjänst Microsoft Teams med lite nya funktioner och bland nyheterna finns bland annat stöd för Apples bilplattform CarPlay. Det innebär att Microsoft Teams-användare som kör bilar med CarPlay nu kan sköta Microsoft Teams-funktioner via bilens inbyggda kontroller eller Apples smarta assistent SIRI. Huruvida Microsoft har några planer på att även integrera stöd för Android Auto eller bilar försedda med Amazons smarta assistent Alexa finns det i dagsläget ingen information om. Andra nyheter som inkluderas i den kommande Teams-uppdateringen är ett nytt gränssnitt för samtal via Teams och möjligheten för Teams-administratörer att spara samtal på OneDrive och SharePoint, något som kanske kan vara intressant om dessa ska bli enklare att ta del av för andra utanför Microsoft Teams. Microsoft skriver också att i en uppdatering av Teams som dyker upp i början av nästa år kommer det även att bli möjligt att skicka samtal mellan användarens mobil och dator. Något som kanske kan vara intressant om man har svårt för att sitta stilla under till exempel en telefon- eller en videokonferens. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Amazon Music Unlimited börjar visa musikvideos
Titta på musik

Amazons musiktjänst Amazon Music har nu börjat erbjuda vissa av sina användare att även kolla på musikvideos via deras tjänst. Amazon har inte själva sagt så mycket om detta ännu men det verkar som om det initialt bara är de som kör betaltjänsten Amazon Music Unlimited som kan se musikvideos. De som lyssnar på den reklamfinansierade versionen av Amazon Music har än så länge inte fått det alternativet skriver Android Police. Hur omfattade Amazon Music Unlimiteds videokatalog är och om den finns tillgänglig i alla länder där tjänsten erbjuds är oklart än så länge. Tumnagel
37.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Dontnods interaktiva berättelse Twin Mirror ute nu
Dags att leka detektiv!

Life is Strange-utvecklarna Dontnod har släppt en sprillans ny interaktiv berättelse vid namn Twin Mirror. I spelet får vi ta kontroll över journalisten Sam Higgs som reser tillbaka till sin barndomsstad Basswood för att hylla sin nyligen avlidne barndomsvän. Det uppdagas dock illa kvickt att allting inte riktigt är som det ska i Basswood och Higgs måste använda sina analytiska förmågor för att ta reda på sanningen. Och i vanlig interaktiv berättelse-ordning kommer spelarens beslut påverka berättelsen under spelets gång. Twin Mirror har släppts till PC via Epic Games Store, PS4 och Xbox One. Spelet går givetvis att spela på PS5 och Xbox Series X/S via bakåtkompatibilitet. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Rebecca & Fiona släpper nytt
Lyssna på Another World

Rebecca & Fiona har kokat ihop en ny singel som de kallar för Another World och den kan du lyssna på här. Tumnagel
64kg
+
Bobby Green

Nu finns munskydd med tomteskägg
I år blir julen annorlunda

Clas Ohlson tagit fram ett kombinerat munskydd och tomteskägg som ska bidra lite till julstämningen detta konstiga år. Munskyddet är en CE-märkt medicinteknisk produkt och du hittar det på länken nedan för 149 kronor. Tumnagel
84kg
+
Bobby Green

Förbannelse av Covid-19 i hårdrockstil
Det svänger ju

Jesus-fantasten Kenneth Copeland försökte för ett tag sedan ta till högre makter för att driva bort coronaviruset. Det funkade sådär. Vad som däremot funkar är Andre Antuness hårdrocksversion av Kenneths utspel. Bonusklipp nedan. Tumnagel
107kg
+
Bobby Green

Jesper Tjäder vaknar upp i japansk TV-show
Freestyleskidåkarens drömmar blev verklighet

Här ser vi ett påhittat klipp där freestyleskidåkaren Jesper Tjäder en dag vaknar upp i en japansk TV-show och ställs inför utmaningar på skidor. Videon är inspelad i skidtunneln i Gällö. Idén till det hela kommer från Jesper själv som för ett tag sedan hade just dessa drömmar som han nu har fått förverkliga. Tumnagel
128kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Julkalendern fyller 60 år!
Frossa i klipp från gamla kalendrar

1960 hade den första julkalendern premiär i SVT vilket innebär att man i år firar hela 60 år av julstämning i rutan. För att uppmärksamma detta har SVT gjort en julkalendersajt (länken nedan) där man kan frossa i klipp från kalendrar genom åren. Där kan man spana in allt från den första Titteliture som var i svartvitt, till populära Trolltider från 1979. Även min favorit finns med - Sunes Jul från 1991. Vilken är din favorit? Bonusklipp nedan. Tumnagel
96kg
+
Bobby Green

Billie Eilishs fjärde likadana intervju
Hur svarar hon på frågorna i år?

Under fyra års tid har Vanity Fair gjort samma slags intervju med Billie Eilish. Här är den senaste. Tumnagel
104kg
+
Bobby Green

Rejäl portion Mac & Cheese
André approves

YouTube-kanalen Tasty kör en serie där de gör extremt stora versioner av vardagsmat och dryck. I det här klippet är det Mac & Cheese som står på receptet och det blir en portion som troligtvis skulle räcka till lunch och lite mer. En annan stor ostgrej har ni här nedan. Tumnagel
67kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det glöggens dag!
Julemys!

Idag är det den 1 december och som av en händelse även glöggens dag. Det kan man ju fira genom att värma på sig en kanna med denna dryck som består av kryddat vin. Hur dricker du din glögg och vad väljer du att ha i koppen? Tumnagel
90kg
+
Bobby Green

Don Papa Rye Aged Rum lanseras i Sverige
180 stycken flaskor släpptes idag

Don Papa Rye Aged Rum är en premiumrom från Filippinerna. Idag lanseras den här i Sverige i en begränsad upplaga om 180 stycken flaskor. Rommen är lagrad fyra år på amerikanska whiskeyfat och den ska ha tydliga toner av svartpeppar både när det kommer till doft och smak. Doften innehåller även torkad frukt, saltkola, mynta och cederträ. Smaken ska vara intensiv men samtidigt len och innehålla honung, äpple och mörk choklad. Artikelnumret är 83389, alkoholhalten på 45 procent och för en flaska som rymmer 700 milliliter får man betala 649 kronor. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det kåldolmens dag!
Gör en hipsterversion

Om du funderat på vad du ska laga till middag i afton kommer här ett hett tips - kåldolmar. Det är nämligen sagda dolmes dag idag och det måste ju givetvis firas! Helst med lite krämigt potatismos och rårörda lingon till. Smaklig spis! Vill man göra hipsterkåldomar kan man göra som Tina här ovan. Tumnagel
93kg
+
Bobby Green

Nytt program om vin på YouTube
Ska vara ogubbigt

Mat-och vinprofilen Frida Lund, PR-konsulten Elina Gregor och filmproducenten Amanda Nordlöw lanserar tillsammans Vin-TV. Det är ett program på YouTube som utan pekpinnar ska prata om vin på ett avväpnande sätt. Säsong ett innehåller fem stycken avsnitt och det har premiär nu på onsdag den 2 december. I första säsongen får vi träffa gäster som Parisa Amiri, Alf Tumble, Petter, Klara Doktorow, Lilla Namo och Elsa Billgren. Tumnagel
74kg
+
Bobby Green

Det här är världens dyraste kaffe
Kostar 16 dollar per kopp

Världens dyraste kaffe kommer tydligen från Yemen och varför det kostar som det gör får vi reda på i det här klippet. Tumnagel
82kg
+
Bobby Green