m
Inte alls tråkig, digital och känslolös
Foto: Bobby Green

Inte alls tråkig, digital och känslolös
Jag har kört Nissan GT-R

Bil / Nissan

2001 släpptes filmen The Fast and the Furious och hela världen visste helt plötsligt vad en Toyota Supra var. 2003 kom uppföljaren 2 Fast 2 Furious och i den fick vi istället se huvudpersonen köra omkring i en silvrig Nissan GT-R. Nu visste alla även vad det var för bilmodell. Folk blev som tokiga och importerade högerstyrda japanare till höger och vänster. Bilarna trimmades till flera hundra hästar och den vars bil nyste högst vann, typ. Turbostinna BMW och Audi fick snällt börja dela streetracen med dessa skapelser och mig veterligen ser det likadant ut i dag. R34 som versionen som var med i 2 Fast 2 Furious heter såldes aldrig i Sverige, men efterträdaren R35 som presenterades 2007 gjorde det. Sedan dess har Nissan hela tiden finslipat och optimerat bilen för att den ska prestera så bra som möjligt, och visst har dess siffror imponerat genom åren. Dock har jag alltid tyckt att den har varit lite tråkig. Utan att ha kört eller ens suttit i en kändes det som att den var för bra. Känslan saknades och även om det gick att åka riktigt fort så var det mer som att spela ett TV-spel än att köra bil. Men man kan ju alltid ändra sig, speciellt efter att man har bildat sig en riktig uppfattning. Och det kan man endast göra om man testar grejerna själv, så det gjorde jag. Trots ett mycket hastigt möte måste jag ändå säga att den här bilen visade sig vara bra mycket roligare än vad jag tidigare hade trott. Även om den påminner lite om min mammas tio år gamla X-Trail.

Körkänsla
Nissan har visserligen byggt GT-R från grunden och upp men tanken har aldrig varit en superbil med noll funktion utanför racerbanan. Det har alltid varit en sportcoupé med baksäte och möjligheten att faktiskt lasta några kassar med matvaror och i nödfall även barn i baksätet. Bilen går att köra hur lugnt som helst och faktiskt även utan att behöva stanna vid pumpen stup i kvarten. En funktionell sportbil alltså. Däremot blir jag lite förvånad när jag för första gången kliver in i bilen och inser att man inte alls sitter på backen, utan att det känns som om man sitter i vilken personbil som helst. Visste finns det ett par mätare och ett par skålade stolar som skvallrar om att fallet inte är så men den där känslan av att man tråcklar in sig i en tight sportbil finns inte. Men det ändrar sig snabbt efter att man har kört iväg.

Det första man märker när man har tryckt på startknappen är... ingenting. Är bilen igång? Var inte det här en GT-R? Sitter det bananer i de fyra piporna där bak? Var är det vrålande motorljudet som hela YouTube är fyllt av? Jag får gå ut och titta under huven om det är en symaskin man stoppat in istället för motorn, men den sitter faktiskt där. Vacker skapelse och kul att Nissan valt att inte dölja den under massa fula plastkåpor. Men den låter knappt någonting. Detta vet vi ju sedan tidigare att man relativt enkelt kan åtgärda med ett eftermarknadssystem, men jag trodde faktiskt att bilen från fabrik skulle låta lite mer än så här. Det sitter ju trots allt ett system i titan monterat. Lite bättre blir det när man är ute och kör och trycker på, men det mesta av ljudet drunknar faktiskt i turbosuset och det faktum att man väldigt snabbt kommer upp i en väldigt snabb hastighet där vindbruset istället tar över.

Ingenjörerna har jobbat mycket för att få den senaste upplagan av GT-R att vara bekvämare än tidigare. Både när det gäller ljudnivån inne i kupén och åkkomforten. Att köra den som vilken annan bil som helst är inga problem och speciellt mycket oväsen tycker jag inte att det är, så jag antar att de har lyckats. Visst är bilen inget man gasar på med när man närmar sig vägbulor men man glömmer ändå snabbt bort att det är en sportbil man rattar, om man inte trycker på vill säga. Gör man det händer det grejer. För även om bilen inte ger ifrån sig några vårdslösa avgasljud så finns det en motor med ursinneskraft där fram som gärna rastas. Nissan har alltid fått beröm för att de lyckas få ned kraften i backen, något som 0-100 km/h på bara 2,8 sekunder är ett bevis på. När man trycker till så planterar verkligen bilen sig mot underlaget och gör allt för att inte tappa greppet. I mitt huvud har jag alltid trott att den här manövern i en GT-R skulle vara som att köra på räls, men det är det faktiskt inte. Även om bilen gör det mesta jobbet så lär du inte släppa ratten när du gasar. Den lever om ordentligt och även om baken inte dansar iväg okontrollerat så rör den sig verkligen samtidigt som den gör allt för att du inte ska hamna i diket. Det finns faktiskt lite känsla här och det är inget dataspel, bara massa effekt och datorer som försöker samarbeta.

Växellådan har sex steg och dubbelkoppling. Det finns paddlar bakom ratten att hålla på med men som vanligt är det bäst om lådan får jobba på det sättet den själv tycker är bäst. Växlingarna sker sjukt snabbt och nästan utan att man märker det. Som vanligt bara att hålla i ratten och gasa som gäller, ibland även använda bromsarna. De sistnämnda nyper åt riktigt bra och även om de inte fick jobba särskilt hårt under testperioden så märker man att bettet finns där. Givetvis var vädret inte på min sida så strax efter att bilderna togs öppnade sig himlen. Inte optimalt för att testa hur många G mätaren på skärmen kan visa, men desto bättre om man vill känna på vad fyrhjulsdriften sysslar med. Inte en gång under den korta perioden kändes bilen ostabil på grund av blöt vägbana. Visst blinkar det till lite i instrumenteringen ibland så man förstår att systemen har gått in och hjälpt till, men det märks liksom aldrig på körningen. Prestandan stryps ju såklart om man försöker trycka fullt när det är halt men det går fortfarande att ta sig fram ruskigt snabbt utan att det känns läskigt. Det blev till en inre tävling att se hur bilen skulle reagera när jag gasade på på ställen man kanske inte helst ska göra det på när det ösregnar, men det var ingen match. Ut ur böjar matar kraften bara på och man slungas iväg. Ratten blir det man håller i sig i för att hänga med på åkturen, inte för att svänga med.

Med lite värme i motor och kläder känns den stora och relativt tunga bilen helt plötsligt lätthanterlig och som att det går att kasta omkring den lite hur som helst. Det var verkligen inget jag hade trott innan jag körde den. För mig har GT-R alltid varit ett lok som bestämmer över dig, inte tvärtom. Nu kom jag på mig själv med att tycka att det var riktigt kul att köra, och att kraften den här bilen besitter inte på långa vägar går att utnyttja utanför banan. Det är ingen idé att hålla på och trycka på alla prestandaknappar på allmän väg, det blir liksom aldrig bra. Lådan i automatläge och inget annat är det som gäller, det räcker gott och väl för att man ska kunna ha roligt, köra fort och utnyttja en del av det som man har lärt sig genom åren av bilkörning. Ratten svarar på dina direktiv och styr bilen dit du vill, samtidigt som motorns kraft aldrig tycks sina. Det roligaste var att komma ut ur en kurva med rätt växel, trycka på och nästan skutta fram på turbovågen. Hade man en växel för mycket ilagd var det bara att trycka ännu lite hårdare på gaspedalen så löste detta sig snabbt. Både upp- och nedväxlingarna sker blixtsnabbt och fokus kan istället läggas på själva körningen. Det viktigaste.

Moder natur ville ju som sagt inte vara min vän under denna period så saker som launch control och toppfartstest kunde tyvärr inte tillämpas. Jag tror dock att grejerna fungerar som det är sagt ändå. Att manövrera en GT-R i fullständigt hällregn är också en kul grej att ha testat, även om jag såklart föredrar slingriga asfaltsvägar som är torra. Det är dock lite mer spänning att pressa en bil när underlaget inte är optimalt, speciellt när den presterar så bra som GT-R gör. Hade bilen däremot varit som mina förutfattade meningar, det vill säga rätt trist och digital, hade det varit en helt annan femma. Det är inte ofta jag har rätt och inte denna gången heller, vilket bara var bra.

Exteriör
Den senaste uppdateringen av GT-R kom i våras vilket gav den ett lite annat utseende och lite mer effekt. Bilen ser nu bredare ut än tidigare och det är inte mycket som skiljer den från att vara en Nismo (den sportigaste av dem alla). Grillen och fronten har fått en ny form och även om det ser tufft ut med stora luftintag så faller det pladask när man inser att en del av dem inte är äkta. De två stora intagen på sidorna som man skulle kunna tro matar bromsarna med kall luft är inget annat än plastbitar utan funktion. Ser bra ut på håll men rätt så snik när man kommer nära om ni frågar mig. R35 har väl aldrig vunnit några priser i snyggast ansikte men denna ser ändå bäst ut i mina ögon. Den väldiga munnen och den bulliga huven gör att intrycket blir ganska maffigt. Baktill är de fyra runda lyktorna givetvis på plats och precis som tidigare lyser de mycket vackert i mörkret. Det går inte att ta miste på att det är en GT-R som rullar förbi när man ser dessa. Även här har bilen fått sig en bredare siluett vilket tillsammans med de fyra feta avgaspiporna samspelar rätt så bra. I profil ser allt nästan ut som tidigare och har man inte gillat hur GT-R sett ut tidigare ändrar man sig nog inte nu.

Interiör
Efter att ha öppnat de rätt så tunga och otympliga dörrarna som har ytterhandtag i Aston Martin-stil hittar man en kupé som är ganska intetsägande. Plast och skinn som inte direkt ser ut som skinn dominerar. Däremellan har man tryckt in lite kolfiber bara för att. Inget som gör en avsevärd skillnad i en bil som är såpass tung som denna är. Den treekrade ratten är både trevlig att hålla i och snygg att se på, men resten av instrumenteringen är inte så mycket att hurra för tyvärr. Det är en salig blandning av design på grejerna och inget matchar med något. Får du även för dig att använda skärmen på mittkonsolen får du vara beredd på att resa bakåt i tiden ett par år. Pekskärmen är extremt segjobbad och jag tror inte ens Christofer Columbus hade blivit imponerad av kartorna till GPS:en. Saker som dock är bra är all infografik man kan få upp. Den är tydlig, lättläst och snabb. Här listas precis hur du har kört, hur bilen mår och hur många G-krafter du utsattes för när du blåste om den där lastbilen i den där långa vänsterkurvan. En del saker är givetvis överflödiga medan andra faktiskt kan visa dig vettiga saker - åtminstone om du är en sån som loggar tider och liknande på bana. Under skärmen sitter kontrollpanelen som styr bilens humör. Den ser inte så kul ut men den fungerar. Det är tydligt att funktion har fått före form även här.

När jag väl bekantat mig med allt från förarplatsen och får för mig att justera stolen händer något. Det går inte att köra den bakåt och jag funderar på om den är trasig. Men det är då jag upptäcker det - det finns ett baksäte i bilen! Det kan man inte tro vid en första anblick, men så är det faktiskt. Det är inte helt oväntat ett skämt, och det är nog bäst om de som får straffet att sitta där inte har några ben. Det enda som får plats är de två stora högtalarna i mitten, och eventuellt lite packning om den är mjuk. Det finns faktiskt en bagagelucka också och lyfter man på den går det ner en hel del grejer, dock inga människor. Och precis när ni inte trodde att det kunde bli värre än stökig interiör, trist plast och onödigt baksäte kommer droppen - knappen för sätesvärmen. Pengarna måste ha tagit slut hos Nissan och det var då någon av montörerna på eget bevåg spatserade bort till lådan med kvarglömda saker och fiskade upp knappen som sedan monterades. Den ser nämligen exakt likadan ut som den som sitter i min mammas X-Trail från 2007. Helt sant. Inte okej.

Avslutning
GT-R är en vardagsbil med superbilsprestanda och så kommer det alltid att vara. Den senaste uppdateringen är troligtvis den bästa och bilen är långt ifrån den trista perfektionist jag först hade trott. Här har vi istället en monstermaskin som finslipats år efter år till perfektion - i alla fall när det kommer till prestanda. Få bilar för de här pengarna kommer i närheten, men där GT-R har fina siffror har konkurrenterna istället fina interiörer. Det kan tyckas lite barnsligt att snacka om materialval, skinntyper och användarvänlighet när det kommer till infotainment, men det är också saker som betyder mycket. Köper man en sån här bil kommer man ju att spendera en hel del tid på insidan av den, och då är det ju trevligt om man trivs. GT-R är ju trots allt en sådan bil man kan köra med för egen maskin till racerbanan, och heter den banan Nürburgring är det ju en bit att åka. Men som vanligt får man vad man betalar för. Prislappen som börjar på strax under en miljon är inte på något vis låg, men för den prestandan man får är det ändå hyfsat konkurrenskraftigt. Om nu bara Nissan kunde byta ut sätesvärmarknappen och pekskärmen till nästa version kommer paketet att bli komplett.

Fakta Nissan GT-R
Motor: V6, 3,8 liter, dubbelturbo, 570 hästkrafter, 637 Newtonmeter.
Växellåda: Sexstegad automatlåda med dubbelkoppling.
Drivning: Fyrhjulsdrift.
Prestanda: 0-100 km/h på 2,8 sekunder, toppfart 315 km/h.
Drivmedel: Bensin.
Däck och hjul: 255/40 ZR20 fram, 285/35 ZR20 bak.
Bromsar: 390 millimeter med sexkolvsok fram, 380 millimeter med fyrkolvsok bak.
Mått: Hjulbas 2,77 meter, längd 4,7 meter, bredd 1,89 meter, höjd 1,36 meter, vikt 1 784 kilo, bensintank 74 liter, förbrukning 0,98 liter per mil blandad körning, CO2-utsläpp 275 gram per kilometer.
Pris: 969 000 kronor.

Läs mer
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Inte alls tråkig, digital och känslolös
47.7°
0

Inte alls tråkig, digital och känslolös

Jag har kört Nissan GT-R

Nu kan man snart gå på fram på bussen igen
SL öppnar framdörrarna

Sedan pandemin bröt ut har vi fått leva på ett lite annorlunda sätt. En av de saker som förändrats är att SL har blockerat framdörrarna på sina bussar och att man därför inte har kunnat betala som vanligt, eller i alla fall inte kunnat blippa sitt månadskort eller betala med sin reskassa. Istället har SL uppmanat resenärerna att köpa biljett i appen, vilket kostar lika mycket som att betala med reskassa, 37 kronor för en vuxen per resa. Eftersom det inte har funnits några kontrollanter och föraren inte har tvingat resenärerna att blippa när de går på har många hel enkelt struntat i att betala. SL har tappat 100 miljoner kronor i förlorade biljettintäkter per vecka när folk har stannat hemma eller struntat i att betala även fast de har rest. Mycket pengar, men utslaget på alla invånare i Stockholm är det ungefär 44 kronor per vecka, alltså en dryg resa per person. Man räknar med att det kommer att ske 24 procent färre resor under 2020 jämfört med 2019. I budgeten för 2020 räknade man med intäkter på 23 miljarder varav 9,8 kommer från anslag och 9,3 miljarder skulle komma från biljettintäkter. Man räknar med att till årets slut ha förlorat minst en dryg tredjedel till hälften av biljettintäkterna. Men nu öppnar man gladeligen framdörrarna igen efter att man har ordnat med skyddsglas för förarna. Först ut är bussarna till och från Norrtälje och blippa gör man genom en skyddsplast. – Det är väldigt glädjande och efterlängtat att kunna ta det här steget så att påstigning och betalning åter kan ske framme i bussen, säger Fredrik Cavalli-Björkman, trafikdirektör på SL. Om det samtidigt betyder att man stänger bakdörrarna kunde man inte svara på hos SLs presstjänst nu på kvällen. Tumnagel
33.0°
+
Roger Åberg
0

Det här är de mest spelade låtarna på Apple Music
Och de mest Shazamade

I går berättade vi om Spotifys årliga tjänst Wrapped där man får reda på vilka artister och låtar som man har spelat mest under året. Man berättade även lite om vilka artister och låtar som blivit mest spelade runt om i världen. Självklart vill Apple också berätta vilka låtar som varit mest poppis under året på deras tjänster Apple Music och Shazam. Japp, sedan några år äger Apple Shazam, tjänsten som berättar vilken låt du hör när du är på stan. I topp på svenska Apple Music hittar vi The Weeknd med Blinding Lights och tvåa placerar sig Tones And I med Dance Monkey. På listan över årets mest Shazamade hittar vi just Tones And I och deras Dance Monkey. Tumnagel
40.1°
+
Roger Åberg
0

Doug har köpt sig världens coolaste kombi
En Audi RS2 Avant

Doug DeMuro har pengar nog att köpa bilar många bara drömmer om. Men eftersom han verkar ha lite smak ändå så är det inte en flång ny Ferrari eller liknande som står högst på önskelistan. En av bilarna som återfinns där är nämligen en Audi RS2 Avant - och en sådan har han nu gått och köpt sig. Grattis Doug till världens coolaste kombi! Tumnagel
38.2°
+
Bobby Green
0

HBO Max kommer till Europa under andra halvan av 2021
Vi får leva med Nordic ett tag till

HBO i Sverige meddelade idag att deras streamingapp HBO Nordic kommer få lite ändringar i framtiden. Mer specifikt kommer appen att konverteras till HBO Max någon gång under andra halvan av 2021. HBO Max HBO:s streamingtjänst som lanserades i USA förra året och ser ut att leverera en bra härligare upplevelse än vad vi får med HBO Nordic. Utöver detta har det kommit lite andra nyheter gällande filmer som kommer släppas på streamingtjänsten. Warner Bros har meddelat att flera av deras stora filmer kommer släppas på streamingtjänsten samtidigt som de dyker upp på bio, vilket är riktigt trevliga nyheter. Detta betyder att filmer som Dune, Matrix 4, Mortal Kombat, The Suicide Squad, Godzilla vs. Kong med flera kommer vara tillgängliga på streamingtjänsten när de har premiär. Givetvis kommer filmerna vara tillgängliga för prenumeranter utan extra kostnad. Toby Emmerich, ordförande för Warner Bros. Pictures Group, säger detta om saken: “This hybrid exhibition model enables us to best support our films, creative partners and moviegoing in general throughout 2021. We have a fantastic, wide ranging slate of titles from talented and visionary filmmakers next year, and we’re excited to be able get these movies in front of audiences around the world. And, as always, we’ll support all of our releases with innovative and robust marketing campaigns for their theatrical debuts, while highlighting this unique opportunity to see our films domestically via HBO Max as well.” Tumnagel
44.5°
+
André Stray
0

R-Reforged presenterar de nya Zagato-tvillingarna
Aston Martin V12 Vantage som coupé och Speedster

Vi har tidigare skrivit om företaget R-Reforged och deras plan på att bygga Aston Martin V12 Zagato-bilar. Nu presenteras de första prototyperna och det är ett tvillingpar bestående av en coupé och en Speedster. Båda två är specade av Andrea och Marella Zagato själva och kommer att ingå i deras privata samling. Först ska de ställas ut hos Aston Martin St. Gallen i Schweiz fram till nyårskiftet. Bilarna är del av en mycket begränsad upplaga om 19 stycken exemplar som alla byggs för att hylla Zagatos 100-årsjubileum. Alla tillverkas för hand av R-Reforged i deras nya fabrik som ligger i Warwick i Storbritannien. Under huven sitter en V12:a på 5,9 liter som ger runt 600 hästar. Bilarna skiljer sig från vanliga Vantage genom en helt ny front och bak, andra baklampor, annan motorhuv och specialgjorda interiörer. Varje bil tar ett team på 12 stycken personer 16 veckor att få ihop. Tumnagel
38.1°
+
Bobby Green
0

Multiplayertrailer för Medal of Honor: Above and Beyond
VR-pangpang släpps 11 december

Vi har tidigare fått en glimt av singleplayerkampanjen i Respawns kommande VR-spel Medal of Honor: Above and Beyond, men nu har gänget även visat upp multiplayerdelen. I multiplayerdelen kommer vi få tillgång till fem olika multiplayer-lägen på flera olika banor runt om i Europa under andra världskriget. Spelet kommer erbjuda matcher med upp till 12 spelare och för att fylla ut matcherna så kommer det även fyllas ut med AI-spelare. Medal of Honor: Above and Beyond släpps 11 december och kommer finnas tillgängligt via Oculus Store och Steam. Tumnagel
38.6°
+
André Stray
0

Carlex biffar till nya Land Rover Defender
Kul att städa lera mellan de skärmbreddarna

Carlex visar nu upp vad de kan göra med din nya Land Rover Defender om du tycker att den ser lite för tanig ut. De smackar på rejäla skärmbreddare i kolfiber, sänker bilen och ger den ett överlag betydligt kaxigare utseende än original. Insidan får sportstolar både fram och bak i brunt läder och det gröna temat från utsidan fortsätter även här. Den silvriga vi ser på bilderna kallar man för Yachting Edition och den är lite mildare i sitt utförande. För den får man betala 66.000 euro. Racing Green Edition som är den feta på bilderna kostar istället 85.000 euro. Tumnagel
34.0°
+
Bobby Green
0

Google Photos uppdateras med växlande bakgrundsbilder
Varför har inte det här kommit tidigare?

Variation är riktigt nice och det är därför jag använder appar som Muzei för att kunna köra roterande bakgrundsbilder. Det fungerar, men det vore ju gött om man kunde få något liknande bakgrundsbildspel med sina egna bilder utan att behöva köra via tredjepartsapp. Nu har Google Photos fått en uppdatering som lägger till en liknande funktion. Med den nya uppdateringen av fotoappen på Android har du möjlighet att välja Google Photos via live wallpaper när du väljer bakgrundsbild. Väl där kan du välja Memories och då kommer du få upp ett gäng bilder som Google Photos AI tycker är värda att visa. När allting är igång kommer du få se ett nytt minne från din fotohistorik varje gång du låser upp telefonen, vilket är rätt trevligt. Funktionen kommer med Google Photos v5.22, men i vanlig ordning kan det dröja någon dag innan uppdateringen dyker upp på din telefon. Har du inget tålamod så kan du ladda ner APK-filen för den senaste versionen och installera manuellt. Tumnagel
36.1°
+
André Stray
0

Finland tipsar om hur man firar nationaldagen
Hjälper oss på traven

Sveriges nationaldag infaller 6 juni och utöver att vara lediga så är vi rätt risiga på att fira dagen över huvud taget. 6 december är det dags för våra grannar i öst att fira sin nationaldag, även känd som Finlands självständighetsdag, och i samband med det har Finlands ambassad i Stockholm släppt en video till oss svenskar med lite tips om hur vår nationaldag ska firas. Tumnagel
56.0°
+
André Stray
0

Immortals Fenyx Rising ute nu
In och puckla bestar från Tartarus

Immortals Fenyx Rising har nu släppts till PC, PS4, PS5, Xbox One, Xbox Series X|S, Switch samt Google Stadia och spelare världen över har möjlighet att avnjuta kärleksbarnet mellan Zelda och Assassins Creed Odyssey. Vår recension av spelet hittar ni nedan och skribenten anser att det är ett rätt underhållande äventyr som är värt att sätta tänderna i. I alla fall tills Cyberpunk 2077 släpps. Tumnagel
38.8°
+
André Stray
0

Kolla in Windows 10 på Mac mini med Apples M1-chip
Verkar rulla på hyfsat snabbt!

Häromdagen skrev vi om att det blivit möjligt att köra ARM-versionen av Windows 10 på Mac-datorer försedda med Apples nya M1-chip. I videoklippet ovan går man igenom detta lite närmare och demonstrerar hur Windows 10-rullar på en Mac mini försedd med M1. Det hela har blivit möjligt genom virtualiserings/emulerings-mjukvaran QEMU som sägs kunna få den emulerade mjukvaran att rulla nästan lite effektivt som den gör på hårdvaran den ursprungligen utvecklats för. Skulle du själv ha en av Apples M1-datorer och vilja köra ARM-Windows 10 på den så finns instruktioner om hur man går tillväga för att göra det på länken här nedanför. Tumnagel
40.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ropot ska göra det säkrare för barn i trafiken
Hondas nya manick varnar för bilar och annat

Forskare på Honda har utvecklat en liten manick som är tänkt att kunna leda barn till skolan på ett trafiksäkert sätt. Den kallas för "Ropot" och är tänkt att sitta på axelband på en ryggsäck medan barnet går till och från sin skola. Tanken är att en förälder ska lära Ropot var det finns övergångsställen eller korsningar på vägen till skolan och sedan kommer Ropot göra barnet uppmärksam på detta när det själv går dit. Det ska även finnas en inbyggd sensor i Ropot som upptäcker bilar och kan göra barnet uppmärksamt på det. Dessutom har Ropot en inbyggd GPS-sändare så att föräldrar kan följa barnets väg till skolan via en tillhörande mobilapp. I videoklippet nedan kan ni kolla in hur det går till när föräldern lär upp Ropot om trafikfarliga situationer på barnets skolväg samt hur det ser ut när barnet sedan själv går till skolan. Huruvida Honda planerar att börja sälja Ropot och vad denna i så fall kommer att kosta framgår inte. Tumnagel
36.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix släpper trailer för franska serien Lupin
Har premiär 8 januari

Netflix har släppt en ordentlig trailer för den kommande franska serien Lupin. I serien får vi möta Assane Diop, spelad av Omar Sy, som bestämmer sig för att utöva diverse brott inspirerade av den fiktiva gentlemannatjuven Arsène Lupin. Lupin har premiär 8 januari på Netflix. Tumnagel
39.9°
+
André Stray
0

CD Projekt RED varnar för Cyberpunk 2077-spoilers
Collectors Edition har skickats ut lite i förtid

Har du tänkt att hoppa in blind i Cyberpunk 2077? Då är det nog dags att dra på sig skygglapparna. Collectors Edition-versionen av spelet har börjat dyka upp hos diverse kunder i USA och det lär dyka upp en och annan spoiler på internet på grund av det. CD Projekt RED verkar vara snabba på pucken och har meddelat att folk som streamar spelet innan release kommer få sina videor borttagna och troligtvis kommer ytterligare åtgärder vidtas som kan sätta käppar i hjulet för spelupplevelsen för de som streamar och publicerar videor från spelet. CD Projekt RED skriver detta i ett Twitter-inlägg: "Wex27re getting closer and closer to launch and chances are some of you will get your hands on a copy of Cyberpunk 2077 before release day. However difficult this might be for us to achieve, our ambition is for gamers all across the world to have the same spoiler-free experience at the time the game releases. This is why we kindly ask you not to stream/letx27s play, or release any similar content before 9th December, 12pm CET/ 3am PST. We will send MAX-TAC (you know, the guys who take down videos) after everyone who does." I samband med releasen kommer för övrigt mobilspelet Breach att avslutas och folk som lirat har redan fått lägga vantarna på priser i form av Cyberpunk 2077-relaterad merch. Och i varje nordiskt land kommer en spelare få ett ordentligt pris i form av ett Xbox Series X samt en Samsung Q80T på 65 tum, vilket inte är fy skam. Breach är inspirerat av Cyberpunk 2077 och låter spelarna leka runt som hackers, eller Netrunners, och likt andra AR-spel som Pokémon Go och Wizards Unite har möjlighet att hitta ställen man kan göra dataintrång och sedan dela info med andra spelare. I och med coronaläget så har spelet blivit mer online-vänligt så att spelare kan lira från sina hem i stället för att riskera smittspridning. Breach finns tillgängligt till både iOS och Android. Tumnagel
37.7°
+
André Stray
0

Årets vinnarbilar enligt Top Gear
Volvo P1800 Cyan knep Retro Hero of the Year

Varje år utser Top Gear vilka som varit årets bilar i ett gäng olika kategorier. I det här klippet får vi reda på alla vinnare och i kategorin Retro Hero of the Year var det Volvo P1800 Cyan som kammade hem platsen. Tumnagel
39.1°
+
Bobby Green
0

Spotify har ansökt om patent för att förhindra plagiering
AI ska hitta låtar som innehåller andras musik

MusicBusinessWorldwide rapporterar att Spotify har ansökt om ett patent som skulle kunna hjälpa låtskrivare att hitta andra låtar som innehåller deras musik. Systemet ska även kunna hitta låtar som liknar det låtskrivaren själv håller på och komponerar för tillfället. Spotify kallar sitt anti-plagierings-system för "Plagiarism Risk Detector And Interface" och det använder sig av artificiell intelligens för att kontrollera om låtar innehåller strofer eller stycken från andra låtar. Systemet ska även ha möjlighet att ge låtarna som kontrolleras en typ av poäng på en skala om hur nära en låt ligger något som redan gjorts av någon annan. Tanken bakom systemet är förutom att hitta plagiat även att ge låtskrivare möjlighet att göra förändringar i sina låtar innan de och deras skivbolag lägger massa pengar på att spela in låtarna och släppar dem på marknaden. På så sätt skulle låtskrivarna och skivbolagen även kunna slippa eventuella rättsliga och kostbara tvister där de anklagas för plagiat. En av personerna som ligger bakom Spotifys patentansökan är AI-experten François Pachet som Spotify anställde som chef till sitt "Creator Technology Research Lab". Innan dess var Pachet chef för Sony Computer Science Laboratory i Paris och inblandad i att ta fram några av världens första låtar som skapats med artificiell intelligens. Här ovanför kan ni lyssna på "Blurred Lines" med Robin Thicke och Pharrell Williams vilken anklagades för att vara ett plagiat av Marvin Gayes "Got to Give It Up", något som även en amerikansk domstol ansåg 2018. Ni kan lyssna på "Got to Give It Up" nedan. Tumnagel
35.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Singapore godkänner labb-odlat kycklingkött som föda
Blir först i världen med det

Singapore har gett det amerikanska företaget Eat Just tillstånd att börja sälja sitt laboratorie-odlade kycklingkött på den singaporeanska marknaden. Köttet är framställt i laboratorium med hjälp av celler från kycklingar och kommer i Singapore att nu få användas i friterade kycklingbitar. Initialt kommer dessa att serveras på restauranger i Singapore men kommer längre fram även att börja säljas under Eat Justs nya varumärke "GOOD Meat "direkt till konsumenter i livsmedelsaffärer. Prismässigt kommer kycklingbitarna ligga i samma klass som lite dyrare sorter av traditionellt kycklingkött. Eat Just har tidigare tagit fram de växtbaserade äggen "Just Eggs" som säljs på en del marknader runt om i världen. Tumnagel
49.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Detaljer har börjat dyka upp om potentiell PS5 Pro
Med dubbla GPU:er

PS5 släpptes för några veckor sedan, men det verkar redan vara dags att prata om Pro-versionen av konsolen. Techmagasinet T3 ar uppmärksammat att Sony lämnat in patent för en enhet som beskrivs som en "scalable game console" som ska användas som hemmakonsol och för molnspelande som utrustats med dubbla GPU:er. Bland annat står detta i dokumenten: In a multi-GPU simulation environment, frame buffer management may be implemented by multiple GPUs rendering respective frames of video, or by rendering respective portions of each frame of video. One of the GPUs controls HDMI frame output by virtue of receiving frame information from the other GPU(s) and reading out complete frames through a physically connected HDMI output port. Or, the outputs of the GPUs can be multiplexed together. I vanlig ordning är det värt att nämna att patent som dessa inte direkt pekar på vad som är på ingång, men kan ge en fingervisning om hur framtiden kommer se ut. Tumnagel
41.7°
+
André Stray
0

Ölkyl med inbyggd belysning
Som en skattkista

Norrlands Ljus vill sprida lite ljus under årets mörkaste period och har därför tagit fram denna ölkyl som utrustats med ljusterapibelysning. "Sverige är under vinterhalvåret ett av världens mörkaste länder och när vi håller oss inomhus är det extra svårt att få tillräckligt med dagsljus. För att försöka göra vintern lite mindre mörk bestämde vi oss i somras för att mäta ljuset på årets ljusaste dag, i Ljusdal faktiskt, och utifrån den datan har vi tagit fram en ölkyl med inbyggd ljusterapilampa, så varje gång du öppnar kylen för en kall öl får du en välbehövd dos dagsljus på köpet." Ölkylen kostar 1995 kronor och du kan köpa den på länken nedan från och med den 7 december. Läs mer om den i pressmeddelandet nedan. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Samarbete mellan Vans och Anderson Paak
Artisten har designat kollektion

I november blev artisten Anderson Paak musikambassadör för Vans. Den 11 december presenteras del två i detta samarbete vilket är en kollektion med skor, kläder och accessoarer designade av Anderson Paak. Och så här ser grejerna ut. Inspirationen ska komma från artistens söner Soul och Shine. Bonusklipp nedan. Tumnagel
80kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det Drick en öl-dagen!
En julöl kanske?

Denna gråa torsdag lyses upp av det faktum att det idag är "drick en öl-dagen". Så ta tillfället i akt och byt ut glöggen och julmusten mot en kall pilsner ikväll. Eller kanske någon god julöl? Tumnagel
105kg
+
Bobby Green

Rebecca & Fiona släpper nytt
Lyssna på Another World

Rebecca & Fiona har kokat ihop en ny singel som de kallar för Another World och den kan du lyssna på här. Tumnagel
58kg
+
Bobby Green

Nu finns munskydd med tomteskägg
I år blir julen annorlunda

Clas Ohlson tagit fram ett kombinerat munskydd och tomteskägg som ska bidra lite till julstämningen detta konstiga år. Munskyddet är en CE-märkt medicinteknisk produkt och du hittar det på länken nedan för 149 kronor. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green

Förbannelse av Covid-19 i hårdrockstil
Det svänger ju

Jesus-fantasten Kenneth Copeland försökte för ett tag sedan ta till högre makter för att driva bort coronaviruset. Det funkade sådär. Vad som däremot funkar är Andre Antuness hårdrocksversion av Kenneths utspel. Bonusklipp nedan. Tumnagel
120kg
+
Bobby Green

Jesper Tjäder vaknar upp i japansk TV-show
Freestyleskidåkarens drömmar blev verklighet

Här ser vi ett påhittat klipp där freestyleskidåkaren Jesper Tjäder en dag vaknar upp i en japansk TV-show och ställs inför utmaningar på skidor. Videon är inspelad i skidtunneln i Gällö. Idén till det hela kommer från Jesper själv som för ett tag sedan hade just dessa drömmar som han nu har fått förverkliga. Tumnagel
135kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Julkalendern fyller 60 år!
Frossa i klipp från gamla kalendrar

1960 hade den första julkalendern premiär i SVT vilket innebär att man i år firar hela 60 år av julstämning i rutan. För att uppmärksamma detta har SVT gjort en julkalendersajt (länken nedan) där man kan frossa i klipp från kalendrar genom åren. Där kan man spana in allt från den första Titteliture som var i svartvitt, till populära Trolltider från 1979. Även min favorit finns med - Sunes Jul från 1991. Vilken är din favorit? Bonusklipp nedan. Tumnagel
98kg
+
Bobby Green

Billie Eilishs fjärde likadana intervju
Hur svarar hon på frågorna i år?

Under fyra års tid har Vanity Fair gjort samma slags intervju med Billie Eilish. Här är den senaste. Tumnagel
106kg
+
Bobby Green

Rejäl portion Mac & Cheese
André approves

YouTube-kanalen Tasty kör en serie där de gör extremt stora versioner av vardagsmat och dryck. I det här klippet är det Mac & Cheese som står på receptet och det blir en portion som troligtvis skulle räcka till lunch och lite mer. En annan stor ostgrej har ni här nedan. Tumnagel
64kg
+
Bobby Green

Tut i luren! Idag är det glöggens dag!
Julemys!

Idag är det den 1 december och som av en händelse även glöggens dag. Det kan man ju fira genom att värma på sig en kanna med denna dryck som består av kryddat vin. Hur dricker du din glögg och vad väljer du att ha i koppen? Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Don Papa Rye Aged Rum lanseras i Sverige
180 stycken flaskor släpptes idag

Don Papa Rye Aged Rum är en premiumrom från Filippinerna. Idag lanseras den här i Sverige i en begränsad upplaga om 180 stycken flaskor. Rommen är lagrad fyra år på amerikanska whiskeyfat och den ska ha tydliga toner av svartpeppar både när det kommer till doft och smak. Doften innehåller även torkad frukt, saltkola, mynta och cederträ. Smaken ska vara intensiv men samtidigt len och innehålla honung, äpple och mörk choklad. Artikelnumret är 83389, alkoholhalten på 45 procent och för en flaska som rymmer 700 milliliter får man betala 649 kronor. Tumnagel
94kg
+
Bobby Green