38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!

Mini med eldrift
204 hk under huven och en räckvidd på 24 mil

Mini med eldrift

Nu har Mini släppt lite information om sin elbil som presentera på Los Angeles Auto Show i slutet på november.

Med ett tillagt "E" på slutet får man i bagaget/baksätet lithiumjonbatterier som ska kunna ge ett effektuttag på 150 kW, eller 204 hk, samtidigt som vridmomentet uppgår till 220 Nm. I prestanda avklaras då 0-100 på 8,5 sekunder medan toppfarten spärrats till 152 km/h. Räckvidden är i sin tur hela 24 mil. När det är dags att ladda upp batteripacket igen, som väger in på 260 kg, krävs det 14 timmar om man räknar med ett svenskt 220v-uttag.

För er som är spekulanter så är det bara leasing som gäller och det främst till utvalda kunder i USA. Lite mer att läsa nedan.

Bil, Nyheter, Mini Cooper E
37.0° 0 Erik Svensson Erik Svensson
mån. 20 okt 2008, 09:07
Mini med eldrift 204 hk under huven och en räckvidd på 24 mil
37.0°
0
RSS 22 kommentarer till artikeln
Tatari
Är det inte lite jobbigt för dom som bor i USA att behöva frakta bilen till Sverige för varje laddning?
av Tatari, måndag 20 oktober 2008 kl 09:24
Slowmove
Lovande. Äntligen kan man åka en bit på eldrift samt att det ger någorlunda prestanda för att klara alldaglig körning.
av Slowmove, måndag 20 oktober 2008 kl 09:27
jonasn
"ett svenskt 220v-uttag"... som inte alls är 220 volt längre utan sedan länge (1988 enligt wikipedia) ändrat till 230 volt.
av jonasn, måndag 20 oktober 2008 kl 09:37
Erik Svensson
Tatari: Hehe, omformulerade och ändrade den meningen.
av Erik Svensson, måndag 20 oktober 2008 kl 09:40
Raz
Äntligen ett tilltalande el-alternativ!
av Raz, måndag 20 oktober 2008 kl 09:54
Allaz
Man blir ju sugen på att köpa Mini igen asså...
av Allaz, måndag 20 oktober 2008 kl 10:00
Erik Olsson
En Mini likt en Duracell-kanin... wow... framtiden är här... men jag skulle inte vilja smälla med en SUV eller... en cykel... i den här...
av Erik Olsson, måndag 20 oktober 2008 kl 10:08
Mops
Eftersom det är USA så borde väl ett normalt uttag ha 120 V?
av Mops, måndag 20 oktober 2008 kl 10:34
Erik Svensson
"I USA dras man med ett klent elnät som inte har mer än 110 volt (V) och 12 ampere (A) i hushållens vägguttag. Det innebär att batteripaketet behöver nästan ett dygn på sig för att laddas upp helt. Omräknat till svenska förhållanden innebär det att ett vanligt hushåll med 220 V och 10 A kan räkna med drygt hälften av det, cirka 14 timmar. Men har man säkrat upp sin villa till 32 A så kan laddtiden sänkas till 4,4 timmar, enligt BMW/Mini. Med 48 ampere i uttaget sjunker tiden till 2,9 timmar."

av Erik Svensson, måndag 20 oktober 2008 kl 11:24
Kreativia
Gillar inte alla dessa loggor på utsidan bilen!
av Kreativia, måndag 20 oktober 2008 kl 12:14
Teddy C
Schyst!
av Teddy C, måndag 20 oktober 2008 kl 14:23
stroessel
vad kostar det att "tanka" en elbil måntro? är det ekonomiskt försvarbart om man jämför med bensin?
av stroessel, måndag 20 oktober 2008 kl 15:58
Slowmove
stroessel - en elbil är nog inte ekonomiskt försvarbart i dagsläget, men det är inte heller där den har sitt ess. Du värnar ju om miljön och det är väl i slutändan viktigare än några kronor hit eller dit.
av Slowmove, måndag 20 oktober 2008 kl 16:09
Orak
slowmove - inte när elen du "tankar" din bil med kommer från smutsig energi som kolkraft (vilket Sverige importerar från bl.a. Danmark och Tyskland). Problemet är inte vad bilarna drivs med utan hur vi producerar vår energi. Även om alla bensin och dielselbilar, över en natt, skulle förvandlas till elbilar hade den oljan bara istället använts i någon annan typ av produktion/ förbränning. Därav behov av förnyelsebara energikällor eller i brist på annat kärnkraft =)
av Orak, måndag 20 oktober 2008 kl 17:50
Press play on tape
Varför laddar man inte med trefas?
av Press play on tape, måndag 20 oktober 2008 kl 18:14
Wayne
Nog är det ekonomiskt försvarbart att tanka en elbil. Räknar man med exemplet några kommentarer längre upp (220v 10A och 14 timmar) så går det åt 31kWh. I dagsläget betalar man ungerfär 1 kr kWh vilket gör att det kostar 31 kr att tanka bilen. Med en räckvidd på 24 ger det en milkostnad på ca 1.3 kr. Svårt att slå detta i en bil med förbränningsmotor. Och även om elen kommer från kolkraftverks ska man tänka på att verkningsgraden i ett kolkraftverk är betydligt högre än i en bilmotor (50% mot 30% grovt räknat) samt att den totala verkningsgraden i en elbil hamnar på ca 80% så även i det fallet lönar det sig miljömässigt med en elbil. Problemet däremot är all energi som går åt för att tillverka batteriet men detta problem torde lösas i framtiden om elbilar blir vanliga.
av Wayne, måndag 20 oktober 2008 kl 18:45
Spectre
Eldriven Mini. Ingår kastreringen när man köper? ;)
av Spectre, måndag 20 oktober 2008 kl 20:40
Piem
klockrent om man har en liten gård med ett eget vindkraftverk ;) Slippa både uppvärmingskostnad av huset och bränsle till bilen, hmm hmm någon som har en gård till salu?
av Piem, måndag 20 oktober 2008 kl 20:42
Herish
Wayne // Fast det spills mycket energi när el flyttas över stora sträckor. Många aspekter här. ;)
av Herish, måndag 20 oktober 2008 kl 21:37
Orak
50% verkningsgrad är väl väldigt optimistisk siffra? Vad jag vet är 50% ett mål för europeiska (iaf de av siemens) kolkraftverk till 2015 men inget som finns idag. Nuvarande verkningsgrader ligger omkring 30-40% beroende på vilken typ det är, bygg år, teknologi etc. 30% verkningsgrad gäller enbart bensinmotorer, dieselmotorer är omkring 40%. Och som Herish precis påpekade, det finns stora problem i att transportera elektricitet långa sträckor och även gällande lagring av producerad el.
av Orak, tisdag 21 oktober 2008 kl 00:28
Slowmove
Vi skulle inte köpa kolkraft om inte sossarna började stänga ner kärnkraftverk. Ingen förnybar energi kan i dagsläget ersätta kärnkraften.
av Slowmove, tisdag 21 oktober 2008 kl 09:02
J_K
Orak: Du säger det själv: det är problem med att lagra producerad el. Det produceras en massa el under natten som ingen använder, så som det ser ut idag är det bara att ladda bilen under natten så blir det ingen miljöpåverkan öht.
av J_K, onsdag 22 oktober 2008 kl 23:39
Kommentera artikeln