m

Mini presenterar ny Mini
Och vi har klämt på den

Mini presenterar ny Mini
Bil / Mini

Idag är det officiell lansering av helt nya Mini Cooper i London. Roger är på plats för att klämma på bilen och ger sina första intryck senare i ytterligare en artikel.

Den första nya Minin kom 2001, fick sig ett lyft 2006 och nu är det alltså dags för en tredje generation. Den nya bilen mäter in på 3.82 meter i längd, 1.72 i bredd och 1.41 i bredd. Det gör den större på alla ledder jämfört med föregångaren. 65 kilo har hyvlats av och vågen stannar nu på 1 085 kilo.

Motormässigt erbjuds tre helt nya motorer, tillsammans med tre helt nya växellådor. Gemensamt för alla motorer är att de har TwinPower Turbo-teknik. Först ut är en trecylindrig sak på 1.5 liter med 134 hästar och 220 Nm. Cooper D är dieseln och också denna har tre cylindrar och en litervolym på 1.5. Effekten är på 114 hästar och vridet på 270 Nm. Sportigast blir Cooper S med sina fyra på 2.0 liter, 189 hästar och hela 300 Nm med Overboost-funktionen. Den här versionen gör 0-100 km/h på 6.7 sekunder och toppar 233 km/h. En sexpetad manuell låda är standard till alla motoralternativ men mot en peng kan man även få en sexstegad automat. Den sistnämnda har för första gången start/stopp-funktion. Lådan är också smart och precis som i Rolls Royce använder den data från navigatorn för att hela tiden se till att rätt växel är i, beroende på hur vägen där man kör ser ut. Sist ut bland lådorna är en sexstegad automatisk sportlåda som växlar snabbare och som matchar varvet vid nedväxlingar. Den har också paddlar bakom ratten så att man när man vill kan ta över och växla manuellt.

Nya Minin blir den första bilen i sitt segment att erbjuda full led-belysning runt om. Varselljuset är också det led, och i form av en ring som går runt nästan hela lyktan fram. Fem nya lackalternativ har lagts till bland valen och som alltid kan man få både taket och backspeglarna i en annan färg än bilen, svart eller vitt, utan extra kostnad. Vill man kan man även få tuffränder på huven, också de i svart eller vitt.

På insidan har det blivit lite bättre plats både för människor och för bagage, och det sistnämnda utrymmet har ökat med 30 procent och sväljer numera 211 liter. I övrigt känner man igen sig, de lite roliga flippknapparna finns här, precis som den stora runda displayen i mitten, där visas dock inte hastighetsmätaren utan infotainmentsystemet. Nytt är också att knapparna för elhissarna har flyttats från mittkonsolen till respektive dörr, ett drag som känns logiskt.

Den nya Minin byggs i Oxford och lanseringen är planerad till våren nästa år. Cooper börjar på 15 300 Pund, Cooper D på 16 450 och för Cooper S får man betala 18 650.

Visa
Pressmeddelande
The new MINI carries forward its predecessor's aspiration to remaining the leading original of the premium small car segment, underpinning its outstanding position with significant advancements in all areas relating to driving fun, quality and individual flair. The evolutionary refinement of its design signals the more mature character of the new model, reflected in a significant optimisation of such aspects as space, safety, fittings, materials and finish quality as well as sportiness and ride comfort. The enhancement of product substance embodied in the new edition of the MINI derives directly from the BMW Group's outstanding development expertise and takes on a more extensive form than ever before in the history of the brand. A new generation of engines increases driving fun and efficiency, and there is a wider selection of innovative driver assistance systems as well as MINI Connected infotainment facilities. LED headlamps, the MINI Head-Up Display, Emergency Call and the MINI Connected XL Journey Mate with Real Time Traffic Information are other highlights in the equipment program only previously found in higher vehicle segments, further underscoring the premium character of the new MINI.

Three entirely newly developed power units featuring MINI TwinPower Turbo Technology are available to choose from at the market launch of the new MINI in spring 2014. The new MINI Cooper has a 3-cylinder petrol engine with a peak output of 100 kW/136 bhp. The 4-cylinder petrol engine of the MINI Cooper S mobilises 141 kW/192 bhp. The new MINI Cooper D is powered by a 85 kW/116 bhp 3-cylinder diesel engine. Another new feature: the standard 6-speed manual transmission, along with a 6-speed automatic transmission that is optionally available for all engine variants. Increased engine efficiency, extensive MINIMALISM technology, optimised weight and enhanced aerodynamic properties go together to produce a reduction in fuel consumption figures of up to 27 per cent as compared to predecessor models. The new front-runner in terms of efficiency is the MINI Cooper D with an average fuel consumption of 3.5 to 3.6 litres per 100 kilometres (EU test cycle figures, dependent on tyre format selected). All model variants of the new MINI also meet the EU6 exhaust emission standard.

Classic MINI proportions, the characteristic three-way separation of body corpus, all-round greenhouse and roof together with a new take on hallmark design features define the exterior of the new model, which has grown by some ten centimetres in length. Its interior offers extended spatial comfort on all four seats as well as a luggage compartment volume expanded by 51 litres to a total of 211 litres. A new display and operating concept combines the typical brand-style look and feel of the cockpit with optimised functionality.

Road speed and engine speed along with other key driving-related information is shown in the newly designed instrument cluster on the steering column. The characteristic central instrument with an optional colour display of up to 8.8 inches in size provides feedback on operations performed using the MINI Controller in the centre console as well as giving visual feedback on driving condition and on numerous functions activated by the driver.

The new MINI Driving Modes allow an individual set-up involving not just the characteristic curve of the accelerator and steering but also engine acoustics, and in the MINI Cooper S - where the relevant features are fitted - ambient lighting, the shift times of the automatic transmission and the characteristics of Dynamic Damper Control, the latter system being optionally available for the first time. The modes SPORT and GREEN can be activated in addition to the standard MID mode. In conjunction with an automatic transmission, the efficiency-oriented GREEN mode also features a coasting function with decoupled drivetrain.

The range of optional driver assistance systems has been significantly expanded. For the first time there is an extendible Head-Up Display above the steering column available for the new MINI, a Driving Assistant system including camera-based active cruise control, collision and pedestrian warning, high beam assistant and road sign detection, and also a parking assistant and a rear view camera.

Unique within the competitive environment, the MINI in-car infotainment program likewise moves into a whole new dimension. As the first car in its segment the new MINI can be fitted with a SIM card which is permanently installed in the car. This means that Emergency Call with automatic detection of vehicle location and accident severity is available, as well as MINI Teleservices. Functions which can be integrated in the vehicle via apps in the areas of social networks and infotainment are now available for both the Apple iPhone and for smartphones using the operating system Android.

Exterior design: unmistakable proportions, striking lines, high-end highlights.

The new MINI sets out to continue the global success story of the first ever premium automobile in the small car segment. At the same time it carries forward the tradition of the classic MINI that stretches back over more than 50 years. Its design reflects these historical roots as well as an evolutionary refinement of the modern vehicle concept. The hallmark brand proportions have been preserved thanks to precisely defined expansion of the exterior dimensions. These also help give the new MINI a compact and powerful appearance which symbolise its agile character, geared consistently towards inspiring driving fun.

The body of the new MINI is 3 821 millimetres long (MINI Cooper S: 3 850 millimetres), 1 727 millimetres wide and 1 414 millimetres wide. This makes it 98 millimetres longer, 44 millimetres wider and 7 millimetres higher than its predecessor. The wheelbase has been extended by 28 millimetres to 2 495 millimetres, while the track width has been enlarged at the front by 42 millimetres and at the rear by 34 millimetres to a total of 1 501 millimetres in each case (MINI Cooper S: 1 485 millimetres). Cornering agility and ride comfort benefit from these new dimensions as do the amount of space available to occupants and the luggage compartment volume. The extended adjustment range of the front seats, a seat surface lengthened by 23 millimetres and a perceptible increase in shoulder room provide more foot space and freedom of movement as well as optimised entry comfort for rear passengers. Luggage compartment volume has been increased by 51 litres to 211 litres.
Like its proportions, the car's hallmark brand styling and the three-way separation of body structure that is so typical of MINI both contribute to its unmistakable appearance. The corpus, greenhouse and roof on top are clearly separated from one another in visual terms. The glass surface with the dark body columns forms a harmonious cover extending across the entire automobile. From the side view, the window graphic tapering off to the rear creates a dynamic wedge shape which is suggestive of the forward thrust characterising the new MINI.

The wide track and short overhangs emphasise the vehicle's corpus more strikingly than ever before as it sits powerfully on top of the wheels. The athletic stature of the new MINI is additionally underscored by the visual link between the front and rear wheel arches. This is created by means of a striking sill line along with a character line running above and virtually parallel to it in the side view. The two lines feature a dynamic downward curve at both front and rear, thereby directing attention to the two large wheel arches.

Traditional design features such as the hexagonal contour of the radiator grille, the side indicator surrounds known as side scuttles, the circular headlights, the upright rear light clusters and the black periphery around the bottom edge of the body are reinterpreted. Selected design features are given a particularly high-end emphasis by means of a novel surface design in their specific environment. The contours of the headlamps, rear light clusters and wheel arches are highlighted by means of precise edging. The visual effect of the side scuttle elements and the additional headlights in the front apron is enhanced by means of striking lines on the adjacent surfaces in each case.

The MINI Cooper S draws its model-specific sporty flair from such features as a radiator grille with honeycomb pattern, an additional opening in the bonnet, brake air ducts integrated in the lower air inlets and a separate rear apron with exhaust tailpipes arranged at the centre. In addition to the side scuttle elements, the radiator grille of this model variant now also bears an "S" logo with chrome surround.

Unique in the segment: LED headlamps and adaptive light distribution.

Detailed design revision has been applied to both the classic circular headlamps, featuring a wide chrome ring surround, and the likewise circular additional headlamps integrated in the front apron. The light sources of the headlamps are clearly structured, with the arched turn indicators arranged in the lower section. In the standard version, the daytime driving light and the side light is produced inside the additional headlights, while fog lamps can also be included here as an optional extra.

The new MINI is the first car in its segment to offer the option of LED headlamps. The bright white LED units provide the light source for both low and high beam. They are also surrounded by an LED daylight driving ring, the lower section of which reaches down to the white turn indicators. Another option is an adaptive light distribution function that ensures optimum illumination of the road surface and roadside - depending on situation and route profile - and also includes a turning light. The optional fog lamps are likewise available in halogen or LED, according to preference. In conjunction with the LED headlamps, the rear light clusters also come as LED units.

For the market launch of the new MINI, the selection of exterior body finishes has been extended to include five new colours. The roof and exterior mirror caps can be finished in a contrasting colour - white or black - as an option and at no extra cost. Roof rails are also available for the new MINI for the first time. Other ways of adding a touch of individual style include white or black bonnet stripes and Chrome Line for the exterior.
Interior design: hallmark MINI style, new display and operating concept.

Precise lines, high-end colour and material combinations and modern functionality highlight the orientation of the new MINI towards driving fun and a premium interior ambience. The horizontal structure of the cockpit and the circular or elliptical contours of key features such as air outlets, instruments and door trim elements are classic design components which take on a more sophisticated and especially high-quality form in the new MINI. A new display and operating concept provides the ideal basis for safe, intuitive and convenient control of the driver assistance, infotainment and comfort systems, which have been significantly expanded in terms of the functions available.

One of the most important new features is the instrument cluster on the steering column. Road speed, engine speed and fuel level are displayed on vertically arranged circular instruments. The speedometer scale includes a colour panel for Check Control messages, vehicle status displays and visual indicators relating to driver assistance systems currently activated.

Key insertion as previously required is no longer necessary in the cockpit of the new MINI. As soon as the key is inside the car, the engine of the new MINI can be started by pressing the toggle-type start/stop button located in the middle of the centre console, which lights up red. Above the toggle switch there are three circular control switches for heating and air conditioning. The operating switches for the headlamps and fog lamps have also been repositioned and are now located on the instrument cluster next to the steering wheel. The electrically controlled power window lifts in the new MINI are integrated in the door trim panels.

Central instrument with new functions and impressive lighting configuration.

With its new indicator elements and extended functionality, the hallmark MINI central instrument intensifies interaction between driver and car. Depending on the car's fittings, the centre of its interior surface serves as a 4-line TFT display or else a colour screen up to 8.8 inches in size which shows operating feedback for vehicle functions, air conditioning, infotainment and communication, navigation maps and route directions as well as the special graphics for MINI Connected Services. The selection and control of these functions is facilitated by a new controller in the centre console which comes in conjunction with the Radio MINI Visual Boost or the MINI navigation system. Rotary, pressure and shift movements as well as one-touch and bookmark buttons allow for intuitive, safe and convenient operation based on the principles of the BMW iDrive system - a ground-breaking force throughout the entire automotive sector.

The innovative display and operating concept is supported by a lighting design in the area of the central instrument which is unique to MINI. LED units around the outer edge of the circular instrument - optionally available in six colours - can respond to the current situation on the road and to specific operating steps, according to driver preference. For example, the hand movements of the road speed and engine speed display in the instrument cluster are underpinned by parallel light impulses at the edge of the central instrument. When Park Distance Control is activated, the remaining distance to obstacles is shown by means of a ring of light which is illuminated in green, yellow or red - supplementing the graphic display. A change in the desired interior temperature is confirmed by LED units which light up in blue or red. Route guidance information provided by the navigation system is also visually supported by the illuminated ring: the closer the car gets to the turn-off point, the smaller the lit-up area at the edge of the central instrument.

Typical MINI diversity of colours and materials for maximum individual flair.

Increased interior space and a wide range of clever details make for further advancements in the area of functionality. The rear backrest with a 60 : 40 split is not only foldable, its tilt angle can be adjusted too. Numerous cupholders and storage facilities make it easy to take drinks and travel utensils along in the car, and there is an additional storage compartment behind the decorative strip on the passenger side. A storage package is also optionally available that includes a double load compartment floor, additional lashing eyes and nets for the luggage compartment, along with map pouches for the backrests of the front seats. Seats in a fabric/leather combination and leather finish are offered as an alternative to the standard fabric version. The MINI Cooper S is fitted with sports seats as standard: these are available as optional extras for all other variants. A model-specific selection of upholstery colours, interior surfaces, Colour Lines and other design features - including Chrome Line for the interior and the lighting package with LED interior lights and orange-coloured ambient lighting - offers a wide range of possibilities for interior customisation.

New engines with MINI TwinPower Turbo Technology.

The launch of the new MINI sees a change of generation in the area of engines. For the first time both 3-cylinder and 4-cylinder engines are used, all featuring MINI TwinPower Turbo Technology. In the petrol engines of the new MINI Cooper S and the new MINI Cooper this includes turbocharging, direct fuel injection, variable camshaft control on the intake and exhaust side (double VANOS) and variable valve control in the form of VALVETRONIC, as patented by the BMW Group. The diesel engine of the new MINI Cooper D has a turbocharging system with variable turbine geometry and the latest generation of common rail direct injection with fuel injection pressure increased to 2 000 bar for high-precision fuel metering and clean combustion. The result: a further boost to driving fun along with increased efficiency and adherence to the EU6 exhaust emission standard. All model variants of the new MINI have improved engine and driving performance figures while their fuel consumption and emission levels have been reduced as compared to the predecessor models by as much as 27 per cent.

For highly spirited power delivery, the new MINI Cooper S is powered by a 2.0- litre 4-cylinder engine with a peak output of 141 kW/192 bhp which goes on stream between 4 700 and 6 000 rpm, delivering its maximum torque of 280 Newton metres at 1 250 rpm. Torque can even briefly be increased to 300 Newton metres by means of an overboost function. As a result, acceleration from zero to 100 km/h takes just 6.8 seconds (automatic: (6.7 seconds), while the top speed is 235 km/h (233 km/h). The average fuel consumption of the new MINI Cooper S is 5.7 to 5.8 litres (5.2 to 5.4 litres) per 100 kilometres, while its level of CO2 emissions 133 to 136 grams per kilometre (122 to 125 g/km; EU test cycle figures, dependent on tyre format selected). With output increased by 10 kW/14 bhp to 100 kW/136 bhp between 4 500 and 6 000 rpm and a maximum torque of 220 Newton metres (230 Nm with overboost), now available at 1 250 rpm, the 1.5-litre 3-cylinder petrol engine in the new MINI Cooper also enables much sportier driving performance than the predecessor power unit. The new MINI Cooper sprints in 7.9 seconds (automatic: 7.8 seconds) from standing to 100 km/h, while its top speed is 210 km/h in each case. These figures are combined with an average fuel consumption which has been reduced to between 4.5 and 4.6 litres (4.7 to 4.8 litres) per 100 kilometres and a CO2 emissions level of 105 to 107 grams per kilometre (109 to 112 g/km; EU test cycle figures, dependent on tyre format selected).

The new MINI Cooper D also lines up for the start with increased power and a reduced level of fuel consumption as compared to its predecessor. It has a 3- cylinder diesel engine which mobilises its peak output of 85 kW/116 bhp at4 000 rpm. The maximum torque of 270 Newton metres goes on stream at 1 750 rpm, enabling acceleration from zero to 100 km/h in 9.2 seconds with both manual and automatic transmission. The top speed is 205 (204) km/h. The new MINI Cooper D also achieves a new optimum in terms of fuel consumption, with an average of 3.5 to 3.6 litres (3.7 to 3.8 litres) per 100 kilometres. Its level of CO2 emissions is 92 to 95 grams per kilometre (98 to 99 g/km; EU test cycle figures, dependent on tyre format selected).

New manual and automatic transmission with optimised efficiency.

The manual and automatic transmission, also newly developed, make an additional contribution to improved efficiency. The new MINI is fitted as standard with a 6-speed manual transmission which differs from the predecessor model in its reduced weight and improved shift comfort deriving from the use of carbon friction linings for the synchroniser rings. A centrifugal pendulum in the dual-mass flywheel compensates for torsional vibrations, thereby enhancing the acoustic and vibrational properties of the drive system when travelling at low engine speeds for greater fuel efficiency. A new gear sensor also enables active engine speed adaptation for especially sporty shifting when accelerating and increased comfort when shifting down.

The 6-speed automatic transmission available for all variants of the new MINI offers improved efficiency, enhanced shift comfort and increased shift dynamics. These advancements have been achieved by means of such elements as a more efficient transmission control system, a more direct connection and optimised hydraulics. The new MINI also combines automatic transmission with the automatic engine start/stop function for the first time, preventing unnecessary fuel consumption caused by idling at junctions or in congested traffic. An additional option is the 6-speed sports automatic transmission which enables even shorter shift times and can be operated in manual mode using shift paddles at the steering wheel.

In conjunction with the MINI navigation system, the automatic transmission is also able to take account of the route profile in controlling gear shifts. Based on navigation data, the appropriate drive position is selected to match the imminent situation on the road, e.g. directly prior to junctions or on corners. This prevents unnecessary upshifts between two bends in quick succession, for example.

MINI

The MINIMALISM technology which comes as standard includes not only the automatic engine start/stop function and extensive measures to optimise weight and aerodynamic drag in the new MINI but also a shift point display function for automobiles with manual transmission, brake energy recuperation and needs-oriented control of the fuel pump, coolant pump and other ancillary units. The electromechanical power steering is equally as energy-efficiency as the map-controlled oil pumps in all engines. An optimised preheating process reduces the energy required to start the diesel engine by around 50 per cent.

Depending on the model variant, a significant optimisation of aerodynamic properties is achieved by such measures as active cooling air flaps, extensive underbody trim and air ducting elements in the upper section of the C columns. With a drag coefficient (Cd value) of 0.28 (MINI Cooper, MINI Cooper D), the new MINI is the segment leader in terms of aerodynamics, too.

MINI Driving Modes: sporty flair and efficiency and turn of a switch.

The new MINI Driving Modes option provides an excellent basis for fuel efficient motoring. A rotary switch at the base of the gear or selector lever is used to activate either the standard MID mode, the SPORT or the GREEN mode. In addition to the characteristic curve of the accelerator and steering and engine acoustics, the MINI Driving Modes also influence the ambient lighting, the shift characteristics of the automatic transmission and the Dynamic Damper Control configuration in the MINI Cooper S - in so far as these features are fitted. The choice is between a set-up which is either very sporty, comfortable and well-balanced or else geared towards fuel efficiency.

In GREEN mode - supporting a relaxed and more fuel-efficient driving style - the energy used by electrically powered comfort functions such as air conditioning and exterior mirror heating is reduced. In cars fitted with automatic transmission it is also possible to use the coasting function. The drivetrain is decoupled at speeds of between 50 and 160 km/h as soon as the driver removes their foot from the accelerator pedal. The new MINI then rolls at idling engine speed at a minimum rate of minimal fuel consumption.
Optimised suspension technology: less weight, more go-kart feeling.

The refinement of suspension technology in the new MINI keeps to the well- established design principle of the single-joint spring strut axle at front along with a multilink rear axle that is unique within the competitive environment, as well as featuring extensive optimisation of all components in terms of material selection and geometry. All improvements are aimed at intensifying the experience of the agile MINI handling properties, commonly known as the go- kart feeling. The set-up of the wheel suspension, body mounting, vehicle suspension, damping, steering and brakes takes account of the increased level of engine power and the typical MINI concept consisting of front-wheel drive, transversely mounted engine at the front, low centre of gravity, short overhangs, wide track and rigid, weight-optimised body structure.

In order to reduce weight and increase component rigidity, the new front axle is fitted with aluminium swivel bearings as well as axle supports and wishbones made of high-strength steel. The modified front axle kinematics supports the agile turn-in response and precise steering sensation of the new MINI. The share of high-strength steel used in the rear axle has also been increased. Tube-shaped stabilisers at the front and rear axle likewise contribute to weight reduction. There is also an innovative axle bearing which benefits both ride comfort and agility.

Premiere for Dynamic Damper Control in the new MINI.

The newly configured suspension and damping systems have been reduced in weight. The dampers are decoupled at the front and rear axle by means of triple-path support bearings. Another new addition to the MINI equipment program is Dynamic Damper Control. Two characteristic lines are available for damper set-up, allowing activation of either a more comfort-oriented response or a direct, sporty response to road bumps, depending on the given situation. The compression and rebound stage are adjusted by means of electrical control of the EDC valves.

The electromechanical power steering has also been subjected to extensive further development. So-called torque steer compensation prevents self- steering tendencies caused by differing degrees of torque at the drive wheels. Steering precision has also been optimised for sudden avoidance swerves and when taking bends in very sporty style. Standard features also include the speed-related steering assistance system Servotronic.
In addition to the anti-lock system ABS, electronic brake force distribution EBD, Cornering Brake Control (CBC) and the brake assistant, the driving stability control system DSC (Dynamic Stability Control) in the new MINI also includes a drive-off assistant, a brake dry function, Fading Brake Support and DTC mode (Dynamic Traction Control), which permits controlled slip at the drive wheels so as to facilitate driving off on loose sand or deep snow. When the driving stability system is deactivated (DSC Off mode), there is an electronic locking function for the front axle differential which selectively and appropriately brakes a spinning drive wheel on tight corners, redirecting the drive torque to the other wheel. This system, known as Electronic Differential Lock Control (EDLC), thereby promotes the car's forward momentum without negatively influencing self-steering response. The new MINI Cooper S also features the Performance Control system, which counteracts any tendency to understeer prior to reaching the threshold level so as to support an agile yet neutral driving response on bends.
The 15-inch forged light alloy wheels of the new MINI Cooper and the new MINI Cooper D have a particularly low weight as well as favourable aerodynamic properties. The new MINI Cooper S is fitted with 16-inch light alloy wheels as standard. Other light alloy wheels up to a size of 18 inches are available as part of the program of options and accessories .

Less weight, more safety and greater agility due to intelligent lightweight construction.

Further development in the body area was focused on optimising structure, which impacts positively on both the driving properties and the crash response of the new MINI. Intelligent lightweight construction means that weight reduction in the new MINI is combined with an increase in rigidity, thereby promoting both agility and occupant protection. In spite of its extended range of fittings, virtually all variants of the new MINI are lighter than their respective predecessor models. They also weight less than their competitors in the segment.
Highly resilient bearing structures, deformation zones in optimum design and an extremely stable passenger cell provide an excellent basis for keeping impact energy away from passengers and ensuring maximum occupant protection. The safety concept of the new MINI is geared towards achieving maximum scores on all the relevant crash tests worldwide.

Comprehensive safety technology including pedestrian protection.

The standard safety fittings of the new MINI comprise front and side airbags as well as curtain airbags for the front and rear seats. All seats are fitted with 3- point seat belts with belt tensioners and belt force limiters at the front and ISOFIX child seat mountings provided at the rear. There are also impact absorbers, precisely defined deformation elements and a partially active bonnet, all of which are elements that minimise the risk of injury to pedestrians. In the event of a collision with a pedestrian, which is registered by special sensors, a pyrotechnical trigger mechanism raises the engine compartment lid. This creates additional deformation space and significantly reduces the risk of injury when impacting against very hard parts of the engine.

Innovative driver assistance systems increase convenience and safety.

Further evidence of the technological progress ushered in with the new edition of the MINI is to be found in the program of driver assistance systems - available for the first time in a model of the British brand. New features include the MINI Head-Up-Display which shows information relevant to the driver on an extendible monitor in the upper section of the dashboard between the windscreen and steering wheel. The MINI Head-Up Display promotes concentration on the road by displaying information directly in the driver's line of sight. It can then be read quickly and conveniently without averting one's eyes from the road. The information that can be shown in the MINI Head-Up Display includes speed in figures, navigation directions in the form of arrow graphics and junction sketches, visual signals for collision warning, display symbols generated by Speed Limit Info and No Passing Info, Check Control messages and entertainment program details such as radio channels and track titles. The graphics on the high-resolution screen are clearly visible in all light conditions.

Other innovations in the area of driver assistance systems for the new MINI include the Driving Assistant option. This comprises a camera-based cruise control and distance control function which automatically maintains a distance from the vehicle ahead, and the collision and pedestrian warning system with initial brake function. In critical situations, the driver is first provided with a visual signal in the form of a graphic symbol that appears in the instrument cluster; this is supplemented at the second warning level by an acoustic signal prompting the driver to react. In addition to this, an automatic brake manoeuvre is triggered in the case of an imminent collision with a pedestrian or if there is a risk of a rear-on collision in urban traffic. Here the new MINI is decelerated at medium brake force. Depending on the situation, this can either prevent an impact occurring altogether or else significantly reduce the severity of the accident. As the automatic deceleration is activated, the driver is also given an unmistakable prompt to intervene.

Other elements of the Driving Assistant are a road sign detection function which registers and displays speed limits and overtaking bans on the current route, and also the high beam assistant which takes into account environmental brightness as well as oncoming vehicles and those travelling ahead when controlling the high beam.

A rear view camera and parking assistant are also available for the new MINI. The video images supplied by the rear view camera underneath the tailgate handle are shown on the on-board computer in the central instrument as an aid when manoeuvring and reverse parking. Meanwhile the parking assistant facilitates selection and use of parking spaces parallel to the road. The system automatically detects suitable parking spaces at the roadside. As the car then manoeuvres into the chosen space, the parking assistant takes care of all the necessary steering movements on behalf of the driver. All the driver has to do is operate the accelerator, brake pedal and gear selection in order to move safely and conveniently into the parking space.
High-end features for comfort, functionality and individual style.

The standard features of the new MINI include electrically adjustable exterior mirrors, door sill cover strips with model-specific inscription, Colour Line in Carbon Black and the MINI Radio including AUX-In and USB interface: these can be supplemented with a range of high-quality options in the areas of comfort, functionality and individual flair so as to adapt the car to one's own personal style. In addition to the air conditioning system (as standard in the MINI Cooper S) there is also a 2-zone automatic air conditioning system, seat heating for driver and front passenger, a panorama glass roof, a visibility package including windscreen heating, rain sensor and automatic light control, the harman kardon hi-fi speaker system and a sports leather steering wheel (as standard in the MINI Cooper S) including optional multifunction buttons and cruise control.

Other options include Comfort Access, Park Distance Control, roof rails, electrically heatable and folding exterior mirrors, and both interior and exterior mirrors with automatic anti-dazzle function. For customisation of the exterior and interior in hallmark brand style, options also include a rear spoiler in John Cooper Works design as well as various decorative trim styles for roof and exterior mirrors, bonnet stripes, seat upholsteries, interior surfaces and Colour Lines.

MINI Connected: premiere for Emergency Call; apps now also available for Android smartphones.
The option MINI connected or MINI Connected XL is also available in conjunction with the Radio MINI Visual Boost and the MINI navigation system. It offers extensive integration of smartphones in the car, allowing the use of internet-based services in the areas of infotainment, communication and driver experience. These are provided via apps whose functional diversity is being continuously expanded. MINI Connected XL also includes the Journey Mate function for networked navigation including Real Time Traffic Information with traffic feedback in real time. In future, both the MINI Connected App and the so-called MINI Connected ready Apps supplied by third-party providers will be available not just for the Apple iPhone but also for smartphones using the operating system Android.

The MINI Connected program provided through smartphone apps includes vehicle-related functions such as Mission Control, Dynamic Music, Driving Excitement and MINIMALISM Analyser as well as online-based services such as a web radio function, the use of social networks such as Facebook, Twitter, foursquare and Glympse, the reception of RSS news feeds and entertainment features such as AUPEO!, Stitcher, Deezer, Audible, Napster/Rhapsody and TuneIn. With the colour display in the central instrument, all functions can be operated in typical MINI style - and more comfortably, intuitively and safely than ever before.
For the first time, the new MINI can be fitted with a SIM card which is permanently installed in the car. This is used to establish phone connections required for the use of the optional functions Emergency Call and MINI Teleservices. Emergency Call with automatic detection of vehicle location and accident severity automatically contacts a call centre in the event of a collision so as to initiate fast and effective assistance. At the same time, information is transferred that includes the position of the car to the nearest metre, vehicle type and colour as well as data collected by sensors inside the automobile, such as how many people are seated in the car and which airbags were triggered. An emergency call can also be set off manually so as to get help for other road users.

The SIM card in the automobile enables use of MINI Teleservices, too. This telematics feature provides automatic transmission of service-related vehicle data to a MINI Service Partner of the customer's choice. The function can also be used to arrange a service appointment.
37.0°
0

Mini presenterar ny Mini

Och vi har klämt på den

Ny Avatar-serie på väg till YouTube
Trailer släpps nästa vecka

Den officiella YouTube-kanalen för Avatar: Legenden om Aang (Avatar: The Last Airbender) meddelade under gårdagen att en ny Avatar-serie är på gång. Serien kommer sändas på YouTube så man ska nog kanske inte förvänta sig någon ny episk historia utan. Det är nog mer troligt att det blir kortare historier och avsnitt vilket passar plattformen mer. Exakt vad det blir kommer vi dock få reda på på måndag när de släpper den första trailern. Själva serien kommer ha premiär den 24 april. Vad det än blir är det kul att se att Nickelodeon har mer Avatar att bjuda på. I Sverige kan man se samtliga tre säsonger av Avatar: Legenden om Aang på Viaplay. Tumnagel
37.5°
+
Frode Wikesjö
0

Vilken extern hårddisk är bäst för din PlayStation 5?
Digital Foundry försöker reda ut detta

Nyligen fick PlayStation 5 ny funktionalitet vilket gjorde att man kunde lagra PlayStation 5-spel på en extern hårddisk så länge den externa lagringen fyller kravet med att ha överföringshastighet på över 5Gbps. Spelen man lagrar externt kommer dock inte kunna spela direkt, utan du måste föras tillbaka till konsolens interna SSD-lagring när du ska spela. Men vilken hårddisk är bra att köra då? Det är något som prestanda- och hårdvarufantasterna borta på Digital Foundry försökt reda ut. De körde nämligen ordentliga tester med en rad olika hårdiskar och kopplingar. Samsung 870 QVO SATA vekar vara alternativet de gillar bäst och du kan kolla in deras tester i klippet ovan eller läsa det i textform via länken nedan. Tumnagel
37.1°
+
Frode Wikesjö
0

VWs eldrivna prestandabilar döps till GTX
Kommer alla ha fyrhjulsdrift

Nu har Audi och Skoda presenterat lite snabbare versioner av sina motsvarigheter till Volkswagens prestandaversion av ID.4 så då är det dags för Volkswagen. Det har ryktas om att namnet kommer att bli GTX och nu är det officiellt att det blir så. Precis som GTI och GTE så blir det här ett varumärke. Presentation sker 28 april, men några hemligheter finns egentligen inte. Det kommer att bli fyrhjulsdrivet (därav X) och modellen kommer att få 299 hästar. Troligen kommer det precis som hos Skoda även att komma ett fyrhjulsdrivet alternativ med 265 hästar, Skoda har valt att inte döpa den till RS utan överlämnar det till 299-hästarn och det är troligt att Volkswagen följer samma väg. ID.4 GTX har setts på spionbilder och då har bilen en slankare taklinje och är lite mer coupe-inspirerad, så det kommer att bli skillnader även på utseendet. Hur mycket man kommer att göra på chassi och liknande återstår att se. Tumnagel
37.5°
+
Roger Åberg
0

Alfred Molina återvänder Doctor Octopus
I alla fall enligt Alfred Molina

Förra året börjad det snurra rykten om att skådespelarna från de tidigare Spider-Man-filmerna skulle dyka upp i kommande Spider-Man: No Way Home. Bland annat så snackades det om att Alfred Molina skulle återvända till som Doktor Otto Octavius. Nu har ingen mindre än Alfred Molina själv bekräftat detta och man får väl utgå från att han har koll på sin egna situation. Han nämnde nämligen detta i en intervju med Variety att han ska reprisera sin roll från Sam Raimis Spider-Man 2 från 2004. "When we were shooting it, we were all under orders not to talk about it, because it was supposed to be some great big secret. But, you know, it’s all over the internet. I actually described myself as the worst kept secret in Hollywood!" Nu kan man väl mer eller mindre utgå från att Spider-Man: No Way Home kommer bli någon form av historia med Spider-Verse-liknande parallella universum vilket ju onekligen låter lovande. Bonusklipp nedan. Tumnagel
39.1°
+
Frode Wikesjö
0

LG lanserar tre 4K-projektorer
Med laser som ljuskälla

LG har nu lanserat sina 4K-projektorer i Sverige. Dessa inkluderar LG ProBeam Laser 4K (BU50NST), LG CineBeam Laser 4K (HU85LS) och LG HU810P 4K. Samtliga modeller kommer med LG:s smart-tv-system, webOS, och använder laser som ljuskälla. LG lovar att ljuskällans livslängd är betydligt längre än en konventionell projektorlampa på grund av detta. Enligt dem ska källan klara av att visa 6 000 långfilmer innan den behöver bytas ut, vilket skulle motsvara att man spelar upp film åtta timmar om dagen i sju år. LG ProBeam Laser 4K är en mer kompakt modell men kan trots det få till en 4K-upplösning med en bildstorlek på upp till 300 tum. Ljusstyrka ligger på 5 000 ANSI Lumens och kör HDBaseT och kan ta emot fem olika signaler via en enda kabel. Tumnagel
38.9°
+
Frode Wikesjö
0

S04 av Castlevania har premiär nästa månad
Blir också seriens sista

Den fjärde säsongen av Castlevania har premiär på Netflix den 13 maj. Detta kommer tyvärr bli seriens sista säsong dock har Netflix planer på att göra en ny Castlevania-serie som ska följa ett nytt gäng karaktärer. En kort teaser finns att beskåda och den hittar du i tweeten nedan. Tumnagel
39.9°
+
Frode Wikesjö
0

Hyundai släpper pickupen Santa Cruz
Variant av Tucson

För i tiden fanns det en kategori bilar som var hälften personbil, hälften pickup. Kategorin har varit död rätt länge nu men nu gör Hyundai ett nytt, modernt försök där hälften är SUV och hälften är pickis. Låter ju som en helt vanlig pickis tänker du, men nä, det här är lite mer vanlig bil i sin form ändå eftersom SUV-delen egentligen är en Tucson och det inte är någon Land Cruiser direkt utan snarare en crossover. Modellen kallar man för Santa Cruz och här i Europa lär vi inte se den. Faktum är att det nog bara blir USA som den kommer att säljas i. Modellen har fyra dörrar och så klart en pickisbädd och drivs av en bensinfyra på antingen 190 eller 275 hästar. Frågan är om den här bilen kommer att träffa helt rätt i USA eller om de tycker att den är alldeles för liten. Tumnagel
40.0°
+
Roger Åberg
0

Leisure Suit Larry - Wet Dreams Dry Twice släpps till konsol 18 maj
Mer snuskäventyr till folket!

Gillar du äventyrsspel med diverse snusk och en drös sexreferenser? Då har vi goda nyheter då Leisure Suit Larry - Wet Dreams Dry Twice kommer släppas till konsol om en månad. Spelet släpptes till PC i oktober, men från 18 maj kommer vi få ta oss an nya äventyr med den pilske Larry på PS4, Xbox One och Nintendo Switch. Tumnagel
40.7°
+
André Stray
0

Kika på lite bortklippt material från Warcraft-filmen
#ReleasetheJonesCut

Warcraft: The Beginning släpptes 2016 och filmen kritiserades rejält av kritiker samtidigt som den älskades av folk som faktiskt betalade för att se den. Är man en av de som gillade filmen och bara vill ha mer så har Universal släppt en video med ett gäng bortklippta scener från filmen och dessa kan ni kika på ovan. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Retrohantverk skapar kuber med speltema
Retrohantverk med pixelkärlek

Instagram-användaren Retrohantverk tillverkar små kuber i akryl med speltema. Kuberna kan vara med motiv från spel som Pokémon, Earthbound och Kid Icarus men här finns också kuber med moderna spel så som Among Us. Retrohantverk tar också emot specialbeställningar om man nu vill ha sitt favoritspel i en kub. Kuberna har ett innermått på 8,5 x 8,5 cm och kostar mellan 300 till 500 kronor. Tumnagel
41.0°
+
Frode Wikesjö
0

Snubbe moddar piano med riktiga hammare
Ger lite mer dunk

Den svenske musikern och Youtubern Mattias Krantz har släppt en video där han visar sitt arbete med att ersätta trähammarna på ett piano mer lite mer rejäla hammare. Tumnagel
36.5°
+
André Stray
0

Kolla in Rocket Labs presentation av sig själva
Rymdföretaget som gör både egna raketer och satelliter

I år är det 15 år sedan det amerikanska rymdföretaget Rocket Lab drog igång sin verksamhet och sedan dess har man hunnit bli ett etablerat företag inom den privata rymdindustrin. Rocket Lab har bland annat utvecklat den egna raketen Electron som sedan 2017 används för att skjuta upp satelliter till rymden. Förutom det har man även tagit fram satellitplattformen Photon med vilken det ska bli billigare att skjuta upp satelliter. Förra månaden presenterade man även planerna på att bygga raketen Neutron, en raket som ska vara färdigutvecklad 2024 och då tros kunna komma att konkurrera med SpaceX trotjänare Falcon 9. Här ovanför kan ni kolla in en tre minuter lång film där Rocket Lab presenterar en del av det man har åstadkommit sedan starten 2006. Tumnagel
37.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Bokomslag blir låsskärm på Kindles eboksläsare
Om du vill visa upp vad du läser

Amazon har släppt en ny funktion till några av sina eboksläsar-modeller Kindle med vilken man kan göra bokens omslag till eboksläsarens låsskärm, en funktion som kanske kan vara intressant om man vill visa upp för sin omgivning vad man läser för tillfället. Den nya låsskärms-funktionen "Display Cover" finns tillgänglig på 8:e och 10:e generationens Kindle, 8:e, 9:e och 10:e generationen av Oasis, 7:e och 10:e generationen av Paperwhite samt 7:e generationen av Voyage. Amazon har lagt upp en funktion där man kan kontrollera vilken Kindle-version man har om man är osäker på det vilken hittas här. Användare kan givetvis själv bestämma under enhetens inställningar om de vill använda "Display Cover" på sin Kindle eller inte. Tumnagel
39.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Fransmän kan få 2500 euro om de byter skrotbilen mot elcykel
Nytt förslag för att sänka utsläppen av koldioxid

I Frankrike har det lagts fram ett förslag som innebär att ägare av fossildrivna bilar kan få en ersättning på 2500 euro, motsvarande lite över 25.000 kronor, om de skrotar bilen och istället köper en elcykel. Förslaget är framtaget för att få bort gamla skrotbilar från franska gator och uppmuntra till ett lite mer miljövänligt transportsätt. Det är också en del i Frankrikes mål minska utsläppen av koldioxid till 2030 jämfört med nivåerna på 1990-talet. Skulle Frankrike rösta igenom förslaget skulle landet vara det första som ger ersättning för skrotbilar för att istället köpa elcyklar uppger French Federation of Bicycle Users (FUB). Deras ordförande Olivier Schneider säger vidare om förslaget: "For the first time it is recognised that the solution is not to make cars greener, but simply to reduce their number." Tumnagel
54.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

En titt på fienderna i Returnal
Heja Finland!

Nu är det mindre än två veckor kvar tills Housemarques Playstation 5-exklusiva skjutarspel Returnal släpps. Returnal spenderar man merparten av tiden med att skjuta ner spelets olika fiender. I veckan släppte utvecklarna en ny trailer för spelet där man får sig en lite bättre titt på spelets olika fiender. Returnal släpps den 30 april. Tumnagel
38.0°
+
Frode Wikesjö
0

Se hur Resident Evil Village kommer rulla på din konsol
Vilken upplösning kommer du få uppleva Lady Dimitrescu i?

Resident Evil Village kommer som känt släppas om några veckor, mer specifikt 7 maj, och spelet kommer kunna spelas på en rad olika plattformar. Då spelet kommer släppas till en rad olika konsoler med varierad prestanda så kommer spelet rulla lite olika på konsolerna och nu har Capcom gett oss lite info om hur läget med upplösning och framerate kommer se ut. Inte helt oväntat kommer spelet rulla bäst på Xbox Series X och Playstation 5 där spelet kommer rulla i 4K/60fps och om man vill ha lite tjusigare grafik med ray tracing dippar frameraten ner till 45fps. På Series S kommer spelet köras i 1440p/45fps eller 1440p/30fps om man vill ha ray tracing. Hela listan med upplösning och framerate har ni här nere. Tumnagel
38.1°
+
André Stray
0

Matchbox släpper Tesla Roadster-modell
Kommer även modeller av andra elbilar och hybrider

De flesta av oss hade nog några Matchbox-bilar i leksakslådan när vi var små och nu släpper de en serie nya modeller av olika elbilar och hybrider. Matchbox släpper bland annat en modell av Tesla Roadster vilken kan ses solo på bilden ovan och tillsammans med bland andra elbils- och hybridmodellerna Nissan Leaf, BMW i3 och BMW i8 här nedanför. Bilarna ska vara tillverkade i 99 procent återvunnet material men Matchbox siktar framöver högre än så. Roberto Stanichi, som är Global Head of Vehicles på Matchbox ägare leksaksföretaget Mattel, säger: "Matchbox is committing to using 100 per cent recycled, recyclable or bio-based plastic materials to do our part in addressing the environmental issues we face today, and empower the next generation of Matchbox fans to help steer us towards a sustainable future." Matchbox senaste elbils- och hybridmodeller kommer att börja säljas på marknaden någon gång under nästa år. Tumnagel
36.6°
+
Wille Wilhelmsson
0

Microsoft lanserar barnläge för Edge
För säker surf

Microsoft har lanserat ett nytt barnläge för sin webbläsare Edge. Med detta läge kan föräldrar se till att bar under tolv år endast kan komma åt sajter som föräldrarna godkänt. Barnläget ser också till att allt snusk hålls borta från Bing vilket ju bara det är en bedrift. Det blockerar också kortkommandon så barnen inte kan stänga barnläget fast det fungerar just nu endast på Windows och inte på macOS. Just nu synkas inte de godkända sajterna mellan webbläsarna vilket innebär att du måste skapa separata listor för varje enhet barnläget finns på. Tumnagel
42.5°
+
Frode Wikesjö
0

KRISS KYLE CYKLAR I WALES
På MTB istället för BMX

BMX-åkaren Kriss Kyle lämnade sin BMX hemma när han skulle åka till Wales. Väl där kunde han dock inte låta bli att cykla lite men istället för tuffa sig med BMX:en tog han en tur med en enduro-MTB istället. Tumnagel
79kg
+
Frode Wikesjö

Steve-O äter heta kycklingvingar
Och dricker lite sås

Det är dags för Steve-O att gästa Hot Ones och utöver att äta starka kycklingvingar pratas det om hans karriär och liv. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Mode-"regler" för japanska kvinnor
Rätt mycket att hålla reda på alltså

YouTube-kanalen Life Where Ix27m From intervjuar här några japanska kvinnor om hur landets rätt strikta mode-"regler". Redan från tidig ålder lär man sig att man måste klä sig och se ut på ett visst sätt i formella sammanhang. Om man inte gör det kan det lätt bli lite problematiskt. Tumnagel
75kg
+
Frode Wikesjö

Nu kommer TipTop i godisform
Hurra!

TipTop är en fantastisk glass där glassen liksom är bonus. För choklad och puffarna i det och det där i mitten är ju det som är godast egentligen. Nu kommer TipTop som godis med bara dessa godbitar och kallas då TipTop Bites. Det är den åttonde godisversionen av glass som Candy People lanserar, tidigare har vi fått 88an Bites, Nogger Bites, Piggelin Drops, Sandwich Bites, Sandwich Bites Pepparkaka, Lakritspuck Bites och Calippo Drop. TipTop Bites kommer 23 april till Hemmakväll och till välsorterade livsmedels- och servicebutiker från vecka 19. Tumnagel
84kg
+
Roger Åberg

Kanye Wests Nike Air Yeezy 1 säljs på auktion
Prototyp tros gå för en miljon dollar

Auktionshuset Sothebys kommer snart att auktionera ut en prototyp av Nike Air Yeezy vilka kan komma att bli de dyraste sneakers som någonsin sålts på en auktion. Prototypen låg till förlaga till den första versionen av Nike Air Yeezy vilka Kanye West visade upp för första gången på Grammy Awards 2008 och som började säljas i butik året därpå. Sothebys själva tror att slutpriset på skorna kommer att landa på över en miljon dollar. Skulle så bli fallet så skulle det slå det nuvarande rekordet för ett par sneakers som sattes i maj förra året när ett par Nike Air Jordan 1 som Michael Jordan själv använt gick för 615.000 dollar. Prototypen av Nike Air Yeezy kommer att visas upp av Sothebys i Hongkong senare den här månaden. De kommer sedan att säljas via en privat auktion till den som kan hosta upp mest deg för att bli ägare till vad Sothebys kallar "one of the most prized and sought-after sneakers in existence". Tumnagel
52kg
+
Wille Wilhelmsson

Amason kör live på Twitch i kväll
Med Esther

Saknar du att gå på konsert? I kväll så kör Amason och Esther live på eventet 3,6h Ingrid och det hela strömmas helt gratis på Twitch. Strömmen öppnar klockan 17.00, sen kör DJ Gustav Ejstes från 18.00. Esther går på 18.40 och Amason går på 19.00 och spelar i en timme. Sedan tar DJ Lång-Kalle över. Nedan ett klipp från när Amason körde på en tidigare version av 3,6h Ingrid. Under det Esther. Tumnagel
88kg
+
Roger Åberg

Stan Smith Mylo är tillverkade av svamp
Adidas visar upp nytt koncept

Adidas har visat upp en ny version av sin klassiska tennisko Stan Smith där lädret i skon delvis är ersatt av materialet Mylo, ett naturmaterial som är framställt från svampmycel. Det hela är en del av Adidas plan att använda så mycket naturmaterial som möjligt i sin skotillverkning, något som man gör för att värna om miljön. Mylo tillverkas av biotech-företaget Bolt Thread men i dagsläget verkar det inte finnas tillräcklig tillgång på materialet för att det ska gå att producera en kommersiell version av Stan Smith Mylo. Det innebär att skon i dagsläget bara finns som ett koncept men förhoppningsvis kanske vi kan få se en lite svampigare version av Stan Smith i butikerna i framtiden. När så kan bli fallet finns det dock än så länge inga uppgifter om. Tumnagel
95kg
+
Wille Wilhelmsson

Sluta göra olika Oreos, tack!
En fejkhälsning från Oreo-chefen

Oreos är rackarns goda och man kan utan problem klämma en hel förpackning på en sittning. Givetvis är det den vanliga versionen som gäller, men Oreo har ballat ur en aning när det kommer till att erbjuda olika varianter av kakan. Så pass att Oreo-chefen* bestämt sig för att tala ut. *Klart det inte är. Tumnagel
82kg
+
André Stray

Coop lanserar hållbarhetsdeklaration i sin app
Kolla in varans hållbarhetsavtryck

Livsmedelskedjan Coop lanserar nu en ny funktion i sin app med vilken kunder kan ta reda på något som Coop kallar för hållbarhetsdeklaration. Genom att scanna streckkoden på en vara får kunden information om varans avtryck utifrån tio olika områden som rör klimat, miljö och samhälle. Hållbarhetsdeklarationen har en skala mellan ett och fem inom varje område. Ju lägre siffror en vara har – desto lägre hållbarhetsavtryck bedöms varan ha. Hållbarhetsdeklarationen kommer hjälpa kunderna att äta mer hållbart, men också styra utvecklingen av Coops sortiment skriver Coop i ett pressmeddelande. Skulle du själv vilja testa Coop-varornas hållbarhetsdeklaration hittas Coops app gratis till iPhone i App Store här och till Android på Google Play här. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela går till. Tumnagel
193kg
+
Wille Wilhelmsson

Nu drar årets försäljning av majblommor igång
Köp i butik eller i barnens webbshoppar

Idag drog årets försäljning av majblommor igång, de små pinsen som säljs för att motverka barnfattigdom i Sverige. Traditionellt har majblommor sålts av skolbarn men på grund av pandemin fick detta ställas in förra året. I år har Majblomman förändrat upplägget av försäljningen vilket innebär att skolbarn kan skapa sina egna webbshoppar där de kan sälja de fysiska Majblommor som skulle sålts förra året och samla in pengar till sin skolklass. De fysiska Majblommorna från 2020 kommer även att säljas i ICA-butiker såväl som i Majblommans egna webbshop. I videoklippet här nedanför kan ni kolla in hur skolbarn som vill sälja Majblommor kan skapa sina egna webbshoppar för att sälja dessa. Det kommer även att säljas en digital variant av Majblomman 2021 vilken alla som donerar pengar till Majblommans arbete mot barnfattigdom kommer att få. Det kan man göra genom att bidra till insamlingar som kan startas av företag och privatpersoner på Majblommans hemsida. Ni kan kolla in både förra årets fysiska Majblomma såväl som årets digitala Majblomma på bilden här ovanför. Tumnagel
86kg
+
Wille Wilhelmsson

Le Creuset släpper ny serie med ugnstillbehör
Med nonstick

Le Creuset är kända för sina färgglada köksprylar men nu släpper man en serie med ugnstillbehör som inte är så färgglada. Tillverkade av hårdanodiserat aluminium och med PRFE-beläggning och man lovar att de ska tåla hårda dag så de går att diska i maskin och köras i ugn upp till 260 grader. De olika plåtarna och formarna kostar mellan 409 och 789 kronor och köper man flera så går de att förvaras i varandra. De finns i butik från 1 maj. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg

Patagonia skippar företagsloggor på sina kläder
För att kläderna ska få längre livslängd

Klädmärket Patagonia har beslutat att framöver tacka nej till företag som vill köpa Patagonia-kläder försedda med företagens egna logotyper. Detta är något man gör av miljöhänsyn då man tror att livslängden på ett klädesplagg blir kortare om detta är försett med en företagslogotyp. I ett blogginlägg skriver Patagonia: "What we’ve learned is that adding an additional non-removable logo reduces the life span of a garment, often by a lot, for trivial reasons. People change jobs, and the extra logo makes for an awkward re-gift. People tend not to pass logoed gear down to their kids, and not everyone wants to be an advertisement on weekends, even if they’re proud to go into work on weekdays. The result? Perfectly good gear ends up forgotten in the closet—or worse, gets tossed in the trash." Enligt Patagonia så slängdes bara 2018 11,3 miljoner ton kläder på soptippen, något som man hoppas minska med initiativet att inte längre tillåta företagslogotyper på sina kläder. Tumnagel
180kg
+
Wille Wilhelmsson