m

Mini presenterar ny Mini
Och vi har klämt på den

Mini presenterar ny Mini
Bil / Mini

Idag är det officiell lansering av helt nya Mini Cooper i London. Roger är på plats för att klämma på bilen och ger sina första intryck senare i ytterligare en artikel.

Den första nya Minin kom 2001, fick sig ett lyft 2006 och nu är det alltså dags för en tredje generation. Den nya bilen mäter in på 3.82 meter i längd, 1.72 i bredd och 1.41 i bredd. Det gör den större på alla ledder jämfört med föregångaren. 65 kilo har hyvlats av och vågen stannar nu på 1 085 kilo.

Motormässigt erbjuds tre helt nya motorer, tillsammans med tre helt nya växellådor. Gemensamt för alla motorer är att de har TwinPower Turbo-teknik. Först ut är en trecylindrig sak på 1.5 liter med 134 hästar och 220 Nm. Cooper D är dieseln och också denna har tre cylindrar och en litervolym på 1.5. Effekten är på 114 hästar och vridet på 270 Nm. Sportigast blir Cooper S med sina fyra på 2.0 liter, 189 hästar och hela 300 Nm med Overboost-funktionen. Den här versionen gör 0-100 km/h på 6.7 sekunder och toppar 233 km/h. En sexpetad manuell låda är standard till alla motoralternativ men mot en peng kan man även få en sexstegad automat. Den sistnämnda har för första gången start/stopp-funktion. Lådan är också smart och precis som i Rolls Royce använder den data från navigatorn för att hela tiden se till att rätt växel är i, beroende på hur vägen där man kör ser ut. Sist ut bland lådorna är en sexstegad automatisk sportlåda som växlar snabbare och som matchar varvet vid nedväxlingar. Den har också paddlar bakom ratten så att man när man vill kan ta över och växla manuellt.

Nya Minin blir den första bilen i sitt segment att erbjuda full led-belysning runt om. Varselljuset är också det led, och i form av en ring som går runt nästan hela lyktan fram. Fem nya lackalternativ har lagts till bland valen och som alltid kan man få både taket och backspeglarna i en annan färg än bilen, svart eller vitt, utan extra kostnad. Vill man kan man även få tuffränder på huven, också de i svart eller vitt.

På insidan har det blivit lite bättre plats både för människor och för bagage, och det sistnämnda utrymmet har ökat med 30 procent och sväljer numera 211 liter. I övrigt känner man igen sig, de lite roliga flippknapparna finns här, precis som den stora runda displayen i mitten, där visas dock inte hastighetsmätaren utan infotainmentsystemet. Nytt är också att knapparna för elhissarna har flyttats från mittkonsolen till respektive dörr, ett drag som känns logiskt.

Den nya Minin byggs i Oxford och lanseringen är planerad till våren nästa år. Cooper börjar på 15 300 Pund, Cooper D på 16 450 och för Cooper S får man betala 18 650.

Visa
Pressmeddelande
The new MINI carries forward its predecessor's aspiration to remaining the leading original of the premium small car segment, underpinning its outstanding position with significant advancements in all areas relating to driving fun, quality and individual flair. The evolutionary refinement of its design signals the more mature character of the new model, reflected in a significant optimisation of such aspects as space, safety, fittings, materials and finish quality as well as sportiness and ride comfort. The enhancement of product substance embodied in the new edition of the MINI derives directly from the BMW Group's outstanding development expertise and takes on a more extensive form than ever before in the history of the brand. A new generation of engines increases driving fun and efficiency, and there is a wider selection of innovative driver assistance systems as well as MINI Connected infotainment facilities. LED headlamps, the MINI Head-Up Display, Emergency Call and the MINI Connected XL Journey Mate with Real Time Traffic Information are other highlights in the equipment program only previously found in higher vehicle segments, further underscoring the premium character of the new MINI.

Three entirely newly developed power units featuring MINI TwinPower Turbo Technology are available to choose from at the market launch of the new MINI in spring 2014. The new MINI Cooper has a 3-cylinder petrol engine with a peak output of 100 kW/136 bhp. The 4-cylinder petrol engine of the MINI Cooper S mobilises 141 kW/192 bhp. The new MINI Cooper D is powered by a 85 kW/116 bhp 3-cylinder diesel engine. Another new feature: the standard 6-speed manual transmission, along with a 6-speed automatic transmission that is optionally available for all engine variants. Increased engine efficiency, extensive MINIMALISM technology, optimised weight and enhanced aerodynamic properties go together to produce a reduction in fuel consumption figures of up to 27 per cent as compared to predecessor models. The new front-runner in terms of efficiency is the MINI Cooper D with an average fuel consumption of 3.5 to 3.6 litres per 100 kilometres (EU test cycle figures, dependent on tyre format selected). All model variants of the new MINI also meet the EU6 exhaust emission standard.

Classic MINI proportions, the characteristic three-way separation of body corpus, all-round greenhouse and roof together with a new take on hallmark design features define the exterior of the new model, which has grown by some ten centimetres in length. Its interior offers extended spatial comfort on all four seats as well as a luggage compartment volume expanded by 51 litres to a total of 211 litres. A new display and operating concept combines the typical brand-style look and feel of the cockpit with optimised functionality.

Road speed and engine speed along with other key driving-related information is shown in the newly designed instrument cluster on the steering column. The characteristic central instrument with an optional colour display of up to 8.8 inches in size provides feedback on operations performed using the MINI Controller in the centre console as well as giving visual feedback on driving condition and on numerous functions activated by the driver.

The new MINI Driving Modes allow an individual set-up involving not just the characteristic curve of the accelerator and steering but also engine acoustics, and in the MINI Cooper S - where the relevant features are fitted - ambient lighting, the shift times of the automatic transmission and the characteristics of Dynamic Damper Control, the latter system being optionally available for the first time. The modes SPORT and GREEN can be activated in addition to the standard MID mode. In conjunction with an automatic transmission, the efficiency-oriented GREEN mode also features a coasting function with decoupled drivetrain.

The range of optional driver assistance systems has been significantly expanded. For the first time there is an extendible Head-Up Display above the steering column available for the new MINI, a Driving Assistant system including camera-based active cruise control, collision and pedestrian warning, high beam assistant and road sign detection, and also a parking assistant and a rear view camera.

Unique within the competitive environment, the MINI in-car infotainment program likewise moves into a whole new dimension. As the first car in its segment the new MINI can be fitted with a SIM card which is permanently installed in the car. This means that Emergency Call with automatic detection of vehicle location and accident severity is available, as well as MINI Teleservices. Functions which can be integrated in the vehicle via apps in the areas of social networks and infotainment are now available for both the Apple iPhone and for smartphones using the operating system Android.

Exterior design: unmistakable proportions, striking lines, high-end highlights.

The new MINI sets out to continue the global success story of the first ever premium automobile in the small car segment. At the same time it carries forward the tradition of the classic MINI that stretches back over more than 50 years. Its design reflects these historical roots as well as an evolutionary refinement of the modern vehicle concept. The hallmark brand proportions have been preserved thanks to precisely defined expansion of the exterior dimensions. These also help give the new MINI a compact and powerful appearance which symbolise its agile character, geared consistently towards inspiring driving fun.

The body of the new MINI is 3 821 millimetres long (MINI Cooper S: 3 850 millimetres), 1 727 millimetres wide and 1 414 millimetres wide. This makes it 98 millimetres longer, 44 millimetres wider and 7 millimetres higher than its predecessor. The wheelbase has been extended by 28 millimetres to 2 495 millimetres, while the track width has been enlarged at the front by 42 millimetres and at the rear by 34 millimetres to a total of 1 501 millimetres in each case (MINI Cooper S: 1 485 millimetres). Cornering agility and ride comfort benefit from these new dimensions as do the amount of space available to occupants and the luggage compartment volume. The extended adjustment range of the front seats, a seat surface lengthened by 23 millimetres and a perceptible increase in shoulder room provide more foot space and freedom of movement as well as optimised entry comfort for rear passengers. Luggage compartment volume has been increased by 51 litres to 211 litres.
Like its proportions, the car's hallmark brand styling and the three-way separation of body structure that is so typical of MINI both contribute to its unmistakable appearance. The corpus, greenhouse and roof on top are clearly separated from one another in visual terms. The glass surface with the dark body columns forms a harmonious cover extending across the entire automobile. From the side view, the window graphic tapering off to the rear creates a dynamic wedge shape which is suggestive of the forward thrust characterising the new MINI.

The wide track and short overhangs emphasise the vehicle's corpus more strikingly than ever before as it sits powerfully on top of the wheels. The athletic stature of the new MINI is additionally underscored by the visual link between the front and rear wheel arches. This is created by means of a striking sill line along with a character line running above and virtually parallel to it in the side view. The two lines feature a dynamic downward curve at both front and rear, thereby directing attention to the two large wheel arches.

Traditional design features such as the hexagonal contour of the radiator grille, the side indicator surrounds known as side scuttles, the circular headlights, the upright rear light clusters and the black periphery around the bottom edge of the body are reinterpreted. Selected design features are given a particularly high-end emphasis by means of a novel surface design in their specific environment. The contours of the headlamps, rear light clusters and wheel arches are highlighted by means of precise edging. The visual effect of the side scuttle elements and the additional headlights in the front apron is enhanced by means of striking lines on the adjacent surfaces in each case.

The MINI Cooper S draws its model-specific sporty flair from such features as a radiator grille with honeycomb pattern, an additional opening in the bonnet, brake air ducts integrated in the lower air inlets and a separate rear apron with exhaust tailpipes arranged at the centre. In addition to the side scuttle elements, the radiator grille of this model variant now also bears an "S" logo with chrome surround.

Unique in the segment: LED headlamps and adaptive light distribution.

Detailed design revision has been applied to both the classic circular headlamps, featuring a wide chrome ring surround, and the likewise circular additional headlamps integrated in the front apron. The light sources of the headlamps are clearly structured, with the arched turn indicators arranged in the lower section. In the standard version, the daytime driving light and the side light is produced inside the additional headlights, while fog lamps can also be included here as an optional extra.

The new MINI is the first car in its segment to offer the option of LED headlamps. The bright white LED units provide the light source for both low and high beam. They are also surrounded by an LED daylight driving ring, the lower section of which reaches down to the white turn indicators. Another option is an adaptive light distribution function that ensures optimum illumination of the road surface and roadside - depending on situation and route profile - and also includes a turning light. The optional fog lamps are likewise available in halogen or LED, according to preference. In conjunction with the LED headlamps, the rear light clusters also come as LED units.

For the market launch of the new MINI, the selection of exterior body finishes has been extended to include five new colours. The roof and exterior mirror caps can be finished in a contrasting colour - white or black - as an option and at no extra cost. Roof rails are also available for the new MINI for the first time. Other ways of adding a touch of individual style include white or black bonnet stripes and Chrome Line for the exterior.
Interior design: hallmark MINI style, new display and operating concept.

Precise lines, high-end colour and material combinations and modern functionality highlight the orientation of the new MINI towards driving fun and a premium interior ambience. The horizontal structure of the cockpit and the circular or elliptical contours of key features such as air outlets, instruments and door trim elements are classic design components which take on a more sophisticated and especially high-quality form in the new MINI. A new display and operating concept provides the ideal basis for safe, intuitive and convenient control of the driver assistance, infotainment and comfort systems, which have been significantly expanded in terms of the functions available.

One of the most important new features is the instrument cluster on the steering column. Road speed, engine speed and fuel level are displayed on vertically arranged circular instruments. The speedometer scale includes a colour panel for Check Control messages, vehicle status displays and visual indicators relating to driver assistance systems currently activated.

Key insertion as previously required is no longer necessary in the cockpit of the new MINI. As soon as the key is inside the car, the engine of the new MINI can be started by pressing the toggle-type start/stop button located in the middle of the centre console, which lights up red. Above the toggle switch there are three circular control switches for heating and air conditioning. The operating switches for the headlamps and fog lamps have also been repositioned and are now located on the instrument cluster next to the steering wheel. The electrically controlled power window lifts in the new MINI are integrated in the door trim panels.

Central instrument with new functions and impressive lighting configuration.

With its new indicator elements and extended functionality, the hallmark MINI central instrument intensifies interaction between driver and car. Depending on the car's fittings, the centre of its interior surface serves as a 4-line TFT display or else a colour screen up to 8.8 inches in size which shows operating feedback for vehicle functions, air conditioning, infotainment and communication, navigation maps and route directions as well as the special graphics for MINI Connected Services. The selection and control of these functions is facilitated by a new controller in the centre console which comes in conjunction with the Radio MINI Visual Boost or the MINI navigation system. Rotary, pressure and shift movements as well as one-touch and bookmark buttons allow for intuitive, safe and convenient operation based on the principles of the BMW iDrive system - a ground-breaking force throughout the entire automotive sector.

The innovative display and operating concept is supported by a lighting design in the area of the central instrument which is unique to MINI. LED units around the outer edge of the circular instrument - optionally available in six colours - can respond to the current situation on the road and to specific operating steps, according to driver preference. For example, the hand movements of the road speed and engine speed display in the instrument cluster are underpinned by parallel light impulses at the edge of the central instrument. When Park Distance Control is activated, the remaining distance to obstacles is shown by means of a ring of light which is illuminated in green, yellow or red - supplementing the graphic display. A change in the desired interior temperature is confirmed by LED units which light up in blue or red. Route guidance information provided by the navigation system is also visually supported by the illuminated ring: the closer the car gets to the turn-off point, the smaller the lit-up area at the edge of the central instrument.

Typical MINI diversity of colours and materials for maximum individual flair.

Increased interior space and a wide range of clever details make for further advancements in the area of functionality. The rear backrest with a 60 : 40 split is not only foldable, its tilt angle can be adjusted too. Numerous cupholders and storage facilities make it easy to take drinks and travel utensils along in the car, and there is an additional storage compartment behind the decorative strip on the passenger side. A storage package is also optionally available that includes a double load compartment floor, additional lashing eyes and nets for the luggage compartment, along with map pouches for the backrests of the front seats. Seats in a fabric/leather combination and leather finish are offered as an alternative to the standard fabric version. The MINI Cooper S is fitted with sports seats as standard: these are available as optional extras for all other variants. A model-specific selection of upholstery colours, interior surfaces, Colour Lines and other design features - including Chrome Line for the interior and the lighting package with LED interior lights and orange-coloured ambient lighting - offers a wide range of possibilities for interior customisation.

New engines with MINI TwinPower Turbo Technology.

The launch of the new MINI sees a change of generation in the area of engines. For the first time both 3-cylinder and 4-cylinder engines are used, all featuring MINI TwinPower Turbo Technology. In the petrol engines of the new MINI Cooper S and the new MINI Cooper this includes turbocharging, direct fuel injection, variable camshaft control on the intake and exhaust side (double VANOS) and variable valve control in the form of VALVETRONIC, as patented by the BMW Group. The diesel engine of the new MINI Cooper D has a turbocharging system with variable turbine geometry and the latest generation of common rail direct injection with fuel injection pressure increased to 2 000 bar for high-precision fuel metering and clean combustion. The result: a further boost to driving fun along with increased efficiency and adherence to the EU6 exhaust emission standard. All model variants of the new MINI have improved engine and driving performance figures while their fuel consumption and emission levels have been reduced as compared to the predecessor models by as much as 27 per cent.

For highly spirited power delivery, the new MINI Cooper S is powered by a 2.0- litre 4-cylinder engine with a peak output of 141 kW/192 bhp which goes on stream between 4 700 and 6 000 rpm, delivering its maximum torque of 280 Newton metres at 1 250 rpm. Torque can even briefly be increased to 300 Newton metres by means of an overboost function. As a result, acceleration from zero to 100 km/h takes just 6.8 seconds (automatic: (6.7 seconds), while the top speed is 235 km/h (233 km/h). The average fuel consumption of the new MINI Cooper S is 5.7 to 5.8 litres (5.2 to 5.4 litres) per 100 kilometres, while its level of CO2 emissions 133 to 136 grams per kilometre (122 to 125 g/km; EU test cycle figures, dependent on tyre format selected). With output increased by 10 kW/14 bhp to 100 kW/136 bhp between 4 500 and 6 000 rpm and a maximum torque of 220 Newton metres (230 Nm with overboost), now available at 1 250 rpm, the 1.5-litre 3-cylinder petrol engine in the new MINI Cooper also enables much sportier driving performance than the predecessor power unit. The new MINI Cooper sprints in 7.9 seconds (automatic: 7.8 seconds) from standing to 100 km/h, while its top speed is 210 km/h in each case. These figures are combined with an average fuel consumption which has been reduced to between 4.5 and 4.6 litres (4.7 to 4.8 litres) per 100 kilometres and a CO2 emissions level of 105 to 107 grams per kilometre (109 to 112 g/km; EU test cycle figures, dependent on tyre format selected).

The new MINI Cooper D also lines up for the start with increased power and a reduced level of fuel consumption as compared to its predecessor. It has a 3- cylinder diesel engine which mobilises its peak output of 85 kW/116 bhp at4 000 rpm. The maximum torque of 270 Newton metres goes on stream at 1 750 rpm, enabling acceleration from zero to 100 km/h in 9.2 seconds with both manual and automatic transmission. The top speed is 205 (204) km/h. The new MINI Cooper D also achieves a new optimum in terms of fuel consumption, with an average of 3.5 to 3.6 litres (3.7 to 3.8 litres) per 100 kilometres. Its level of CO2 emissions is 92 to 95 grams per kilometre (98 to 99 g/km; EU test cycle figures, dependent on tyre format selected).

New manual and automatic transmission with optimised efficiency.

The manual and automatic transmission, also newly developed, make an additional contribution to improved efficiency. The new MINI is fitted as standard with a 6-speed manual transmission which differs from the predecessor model in its reduced weight and improved shift comfort deriving from the use of carbon friction linings for the synchroniser rings. A centrifugal pendulum in the dual-mass flywheel compensates for torsional vibrations, thereby enhancing the acoustic and vibrational properties of the drive system when travelling at low engine speeds for greater fuel efficiency. A new gear sensor also enables active engine speed adaptation for especially sporty shifting when accelerating and increased comfort when shifting down.

The 6-speed automatic transmission available for all variants of the new MINI offers improved efficiency, enhanced shift comfort and increased shift dynamics. These advancements have been achieved by means of such elements as a more efficient transmission control system, a more direct connection and optimised hydraulics. The new MINI also combines automatic transmission with the automatic engine start/stop function for the first time, preventing unnecessary fuel consumption caused by idling at junctions or in congested traffic. An additional option is the 6-speed sports automatic transmission which enables even shorter shift times and can be operated in manual mode using shift paddles at the steering wheel.

In conjunction with the MINI navigation system, the automatic transmission is also able to take account of the route profile in controlling gear shifts. Based on navigation data, the appropriate drive position is selected to match the imminent situation on the road, e.g. directly prior to junctions or on corners. This prevents unnecessary upshifts between two bends in quick succession, for example.

MINI

The MINIMALISM technology which comes as standard includes not only the automatic engine start/stop function and extensive measures to optimise weight and aerodynamic drag in the new MINI but also a shift point display function for automobiles with manual transmission, brake energy recuperation and needs-oriented control of the fuel pump, coolant pump and other ancillary units. The electromechanical power steering is equally as energy-efficiency as the map-controlled oil pumps in all engines. An optimised preheating process reduces the energy required to start the diesel engine by around 50 per cent.

Depending on the model variant, a significant optimisation of aerodynamic properties is achieved by such measures as active cooling air flaps, extensive underbody trim and air ducting elements in the upper section of the C columns. With a drag coefficient (Cd value) of 0.28 (MINI Cooper, MINI Cooper D), the new MINI is the segment leader in terms of aerodynamics, too.

MINI Driving Modes: sporty flair and efficiency and turn of a switch.

The new MINI Driving Modes option provides an excellent basis for fuel efficient motoring. A rotary switch at the base of the gear or selector lever is used to activate either the standard MID mode, the SPORT or the GREEN mode. In addition to the characteristic curve of the accelerator and steering and engine acoustics, the MINI Driving Modes also influence the ambient lighting, the shift characteristics of the automatic transmission and the Dynamic Damper Control configuration in the MINI Cooper S - in so far as these features are fitted. The choice is between a set-up which is either very sporty, comfortable and well-balanced or else geared towards fuel efficiency.

In GREEN mode - supporting a relaxed and more fuel-efficient driving style - the energy used by electrically powered comfort functions such as air conditioning and exterior mirror heating is reduced. In cars fitted with automatic transmission it is also possible to use the coasting function. The drivetrain is decoupled at speeds of between 50 and 160 km/h as soon as the driver removes their foot from the accelerator pedal. The new MINI then rolls at idling engine speed at a minimum rate of minimal fuel consumption.
Optimised suspension technology: less weight, more go-kart feeling.

The refinement of suspension technology in the new MINI keeps to the well- established design principle of the single-joint spring strut axle at front along with a multilink rear axle that is unique within the competitive environment, as well as featuring extensive optimisation of all components in terms of material selection and geometry. All improvements are aimed at intensifying the experience of the agile MINI handling properties, commonly known as the go- kart feeling. The set-up of the wheel suspension, body mounting, vehicle suspension, damping, steering and brakes takes account of the increased level of engine power and the typical MINI concept consisting of front-wheel drive, transversely mounted engine at the front, low centre of gravity, short overhangs, wide track and rigid, weight-optimised body structure.

In order to reduce weight and increase component rigidity, the new front axle is fitted with aluminium swivel bearings as well as axle supports and wishbones made of high-strength steel. The modified front axle kinematics supports the agile turn-in response and precise steering sensation of the new MINI. The share of high-strength steel used in the rear axle has also been increased. Tube-shaped stabilisers at the front and rear axle likewise contribute to weight reduction. There is also an innovative axle bearing which benefits both ride comfort and agility.

Premiere for Dynamic Damper Control in the new MINI.

The newly configured suspension and damping systems have been reduced in weight. The dampers are decoupled at the front and rear axle by means of triple-path support bearings. Another new addition to the MINI equipment program is Dynamic Damper Control. Two characteristic lines are available for damper set-up, allowing activation of either a more comfort-oriented response or a direct, sporty response to road bumps, depending on the given situation. The compression and rebound stage are adjusted by means of electrical control of the EDC valves.

The electromechanical power steering has also been subjected to extensive further development. So-called torque steer compensation prevents self- steering tendencies caused by differing degrees of torque at the drive wheels. Steering precision has also been optimised for sudden avoidance swerves and when taking bends in very sporty style. Standard features also include the speed-related steering assistance system Servotronic.
In addition to the anti-lock system ABS, electronic brake force distribution EBD, Cornering Brake Control (CBC) and the brake assistant, the driving stability control system DSC (Dynamic Stability Control) in the new MINI also includes a drive-off assistant, a brake dry function, Fading Brake Support and DTC mode (Dynamic Traction Control), which permits controlled slip at the drive wheels so as to facilitate driving off on loose sand or deep snow. When the driving stability system is deactivated (DSC Off mode), there is an electronic locking function for the front axle differential which selectively and appropriately brakes a spinning drive wheel on tight corners, redirecting the drive torque to the other wheel. This system, known as Electronic Differential Lock Control (EDLC), thereby promotes the car's forward momentum without negatively influencing self-steering response. The new MINI Cooper S also features the Performance Control system, which counteracts any tendency to understeer prior to reaching the threshold level so as to support an agile yet neutral driving response on bends.
The 15-inch forged light alloy wheels of the new MINI Cooper and the new MINI Cooper D have a particularly low weight as well as favourable aerodynamic properties. The new MINI Cooper S is fitted with 16-inch light alloy wheels as standard. Other light alloy wheels up to a size of 18 inches are available as part of the program of options and accessories .

Less weight, more safety and greater agility due to intelligent lightweight construction.

Further development in the body area was focused on optimising structure, which impacts positively on both the driving properties and the crash response of the new MINI. Intelligent lightweight construction means that weight reduction in the new MINI is combined with an increase in rigidity, thereby promoting both agility and occupant protection. In spite of its extended range of fittings, virtually all variants of the new MINI are lighter than their respective predecessor models. They also weight less than their competitors in the segment.
Highly resilient bearing structures, deformation zones in optimum design and an extremely stable passenger cell provide an excellent basis for keeping impact energy away from passengers and ensuring maximum occupant protection. The safety concept of the new MINI is geared towards achieving maximum scores on all the relevant crash tests worldwide.

Comprehensive safety technology including pedestrian protection.

The standard safety fittings of the new MINI comprise front and side airbags as well as curtain airbags for the front and rear seats. All seats are fitted with 3- point seat belts with belt tensioners and belt force limiters at the front and ISOFIX child seat mountings provided at the rear. There are also impact absorbers, precisely defined deformation elements and a partially active bonnet, all of which are elements that minimise the risk of injury to pedestrians. In the event of a collision with a pedestrian, which is registered by special sensors, a pyrotechnical trigger mechanism raises the engine compartment lid. This creates additional deformation space and significantly reduces the risk of injury when impacting against very hard parts of the engine.

Innovative driver assistance systems increase convenience and safety.

Further evidence of the technological progress ushered in with the new edition of the MINI is to be found in the program of driver assistance systems - available for the first time in a model of the British brand. New features include the MINI Head-Up-Display which shows information relevant to the driver on an extendible monitor in the upper section of the dashboard between the windscreen and steering wheel. The MINI Head-Up Display promotes concentration on the road by displaying information directly in the driver's line of sight. It can then be read quickly and conveniently without averting one's eyes from the road. The information that can be shown in the MINI Head-Up Display includes speed in figures, navigation directions in the form of arrow graphics and junction sketches, visual signals for collision warning, display symbols generated by Speed Limit Info and No Passing Info, Check Control messages and entertainment program details such as radio channels and track titles. The graphics on the high-resolution screen are clearly visible in all light conditions.

Other innovations in the area of driver assistance systems for the new MINI include the Driving Assistant option. This comprises a camera-based cruise control and distance control function which automatically maintains a distance from the vehicle ahead, and the collision and pedestrian warning system with initial brake function. In critical situations, the driver is first provided with a visual signal in the form of a graphic symbol that appears in the instrument cluster; this is supplemented at the second warning level by an acoustic signal prompting the driver to react. In addition to this, an automatic brake manoeuvre is triggered in the case of an imminent collision with a pedestrian or if there is a risk of a rear-on collision in urban traffic. Here the new MINI is decelerated at medium brake force. Depending on the situation, this can either prevent an impact occurring altogether or else significantly reduce the severity of the accident. As the automatic deceleration is activated, the driver is also given an unmistakable prompt to intervene.

Other elements of the Driving Assistant are a road sign detection function which registers and displays speed limits and overtaking bans on the current route, and also the high beam assistant which takes into account environmental brightness as well as oncoming vehicles and those travelling ahead when controlling the high beam.

A rear view camera and parking assistant are also available for the new MINI. The video images supplied by the rear view camera underneath the tailgate handle are shown on the on-board computer in the central instrument as an aid when manoeuvring and reverse parking. Meanwhile the parking assistant facilitates selection and use of parking spaces parallel to the road. The system automatically detects suitable parking spaces at the roadside. As the car then manoeuvres into the chosen space, the parking assistant takes care of all the necessary steering movements on behalf of the driver. All the driver has to do is operate the accelerator, brake pedal and gear selection in order to move safely and conveniently into the parking space.
High-end features for comfort, functionality and individual style.

The standard features of the new MINI include electrically adjustable exterior mirrors, door sill cover strips with model-specific inscription, Colour Line in Carbon Black and the MINI Radio including AUX-In and USB interface: these can be supplemented with a range of high-quality options in the areas of comfort, functionality and individual flair so as to adapt the car to one's own personal style. In addition to the air conditioning system (as standard in the MINI Cooper S) there is also a 2-zone automatic air conditioning system, seat heating for driver and front passenger, a panorama glass roof, a visibility package including windscreen heating, rain sensor and automatic light control, the harman kardon hi-fi speaker system and a sports leather steering wheel (as standard in the MINI Cooper S) including optional multifunction buttons and cruise control.

Other options include Comfort Access, Park Distance Control, roof rails, electrically heatable and folding exterior mirrors, and both interior and exterior mirrors with automatic anti-dazzle function. For customisation of the exterior and interior in hallmark brand style, options also include a rear spoiler in John Cooper Works design as well as various decorative trim styles for roof and exterior mirrors, bonnet stripes, seat upholsteries, interior surfaces and Colour Lines.

MINI Connected: premiere for Emergency Call; apps now also available for Android smartphones.
The option MINI connected or MINI Connected XL is also available in conjunction with the Radio MINI Visual Boost and the MINI navigation system. It offers extensive integration of smartphones in the car, allowing the use of internet-based services in the areas of infotainment, communication and driver experience. These are provided via apps whose functional diversity is being continuously expanded. MINI Connected XL also includes the Journey Mate function for networked navigation including Real Time Traffic Information with traffic feedback in real time. In future, both the MINI Connected App and the so-called MINI Connected ready Apps supplied by third-party providers will be available not just for the Apple iPhone but also for smartphones using the operating system Android.

The MINI Connected program provided through smartphone apps includes vehicle-related functions such as Mission Control, Dynamic Music, Driving Excitement and MINIMALISM Analyser as well as online-based services such as a web radio function, the use of social networks such as Facebook, Twitter, foursquare and Glympse, the reception of RSS news feeds and entertainment features such as AUPEO!, Stitcher, Deezer, Audible, Napster/Rhapsody and TuneIn. With the colour display in the central instrument, all functions can be operated in typical MINI style - and more comfortably, intuitively and safely than ever before.
For the first time, the new MINI can be fitted with a SIM card which is permanently installed in the car. This is used to establish phone connections required for the use of the optional functions Emergency Call and MINI Teleservices. Emergency Call with automatic detection of vehicle location and accident severity automatically contacts a call centre in the event of a collision so as to initiate fast and effective assistance. At the same time, information is transferred that includes the position of the car to the nearest metre, vehicle type and colour as well as data collected by sensors inside the automobile, such as how many people are seated in the car and which airbags were triggered. An emergency call can also be set off manually so as to get help for other road users.

The SIM card in the automobile enables use of MINI Teleservices, too. This telematics feature provides automatic transmission of service-related vehicle data to a MINI Service Partner of the customer's choice. The function can also be used to arrange a service appointment.
37.0°
0

Mini presenterar ny Mini

Och vi har klämt på den

AI kan klassas som uppfinnare enligt domstol
AI-patenttroll om 3-2-1

En australiensk domstol har i ett beslut kommit fram till att en artificiell intelligens kan anses vara en uppfinnare i en patentansökan. Stephen Thaler som väckt fallet menar att han gör det för att "hindra människor från att stjäla briljanta idéer av datorer och utomjordingar". Domaren Beach menar att det är själva handlingen som avgör om något ska kunna patenteras. Han säger: First, an inventor is an agent noun; an agent can be a person or thing that invents. Second, so to hold reflects the reality in terms of many otherwise patentable inventions where it cannot sensibly be said that a human is the inventor. Third, nothing in the Act dictates the contrary conclusion. Den australienska immaterialrättsadvokaten Mark Summerfield har riktat stark kritik mot domarens beslut och menar att det kan leda till en uppsjö av patent med dålig avsikt. Han säger i sin blogg: Just because patents are (or, at least, can be) good, it does not follow that more patents, generated in more ways, by more entities, must be better... Storbritannien, USA och EU har inte samma synsätt som Australien, USA specificerar till och med att uppfinnaren måste vara en person. Tumnagel
28.2°
+
Hugo Engström
0

Samsung kommande vikbara kommer bli dyra
Mild chock.

Samsung kommer hålla låda nästa vecka och presentera lite nya mobiltelefoner och annat smått och gott. Specifikt vad som ska visas är okänt, men tack vare läckor och sådan vet vi rätt mycket om nyheterna. Och nu verkar även priserna på Fold 3 och Flip 3 läckt och det kommer väl inte som en chock för någon att prislappen kommer bli hög. Men det är lite goda nyheter i alla fall. Fold 3 verkar komma att kosta 2009 euro för varianten med 256GB och 512GB-versionen kommer kosta 2099 euro, vilket är ungefär vad Fold 2 kostade vid release. Flip 2 är en lite annan historia och versionen med 128GB kommer kosta 1029 euro medan 256:an kommer ligga på 1109. Det är en slant, men förra Flip kostade närmare 1400 euro, så det är ändå en ordentlig skillnad. 11 augusti kommer nymodigheterna presenteras och då får vi reda på om prisuppgifterna stämmer eller ej. Tumnagel
34.1°
+
André Stray
0

Steam uppdaterar lagringshanteraren en skvätt
På tiden!

Lagringshanteraren i Steam har mer eller mindre sett likadan ut sedan tjänsten lanserades, men i samband med att Steam Deck är på ingång verkar gänget lägga manken till när det kommer till lagringshanteringen. Valve har släppt en ny betaversion av Steam som kommer med en ny lagringshanterare som ger användare betydligt bättre översikt över sina installerade spel. Nya lagringshanteraren finns tillgänglig via betaklienten, vilket ni enkelt får tillgång till via Steam-inställningarna, och troligtvis lär det inte dröja allt för lång tid innan nymodigheterna släpps brett. Tumnagel
43.0°
+
André Stray
0

Klipsch släpper T5 II
Kontrollera lurarna genom att headbanga

Ljudmakarna Klipsch presenterade true wireless-lurarna T5 II i samband med CES 2021 och nu verkar gänget vara redo för att släppa enheterna skarpt. T5 II kommer med flådigheter som aktiv brusreducering och ordentlig batteritid på 8 timmar, med ytterligare 24 i fodralet, och har lånat lite rörelsesensorer från Bragi. Med rörelsesensorerna kommer det vara möjligt att svara eller neka samtal genom att nicka eller skaka på huvet, vilket låter rätt smidigt. Eller så är det skitirriterande då man kanske råkar svara på spamsamtal när man sitter och headbangar till Orup. Enheterna är utrustade med ordentliga element på 5,8mm och kommer med två mikrofoner på varje plugg som ska hjälpa dig att bli hörd när du pratar i telefon och se till att brusreduceringen fungerar på topp. Priset kommer ligga på motsvarande 300 dollar och release sker i USA nu, men borde bli tillgängliga i Sverige inom kort. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Google Pixel 6 och 6 Pro officiella!
Helt ny design och Googles egenutvecklade chip

Google har precis tillkännagivit sina senaste flaggskepp, Pixel 6 och 6 Pro. Pixel 6 har en 6,4 tum stor skärm och 6 Pro en 6,7 tum. Den största nyheten är att Google utvecklat ett eget system-on-a-chip som de kallar Tensor. Båda modellerna får vidvinkel- och ultravidvinkelkamera, men bara 6 Pro får en zoom som är på 4x. Kamerasensorerna ska till skillnad från föregående år vara nya och ska enligt Google släppa in 150 procent mer ljus. Båda modellerna får Tensor SoC, 120 Hz-skärm och fingeravtrycksläsare under skärmen. Google säger detta om det nya chippet: The team that designed our silicon wanted to make Pixel even more capable. For example, with Tensor we thought about every piece of the chip and customized it to run Googlex27s computational photography models. For users, this means entirely new features, plus improvements to existing ones. Förra årets Pixel 5 var långt ifrån en dålig telefon, men inte riktigt det många hade hoppats på. I år verkar det som att Google slår på stort med allt och lite till. Rick Osterloh som är huvudansvarig för Pixel säger till The Verge att Google det kommande året vill få större marknadsandelar jämfört med tidigare och att de kommer spendera mer på marknadsföring. Vi i Sverige kan hoppas att det även betyder att telefonerna släpps i fler länder. Pixel 6 och 6 Pro kommer att presenteras ordentligt i höst, först då lär vi få veta mer om pris, fler funktioner och om enheterna kommer till Sverige. Tumnagel
37.0°
+
Hugo Engström
0

London testar elbilsladdare som göms i trottoaren
Kräver dock att bilisten har med sig eget munstycke

London kommer nu att börja testa ett system med elbilsladdare vilka göms i trottoaren och inte tar upp någon plats ovan mark när de inte används. Systemet är utvecklat av det skotska företaget Trojan Energy och fungerar genom att bilisten själv ansluter ett munstycke till den dolda laddstationen vilket sedan även kopplas in i bilen som ska laddas. Munstycket, eller "lansen" som det kallas, påminner om en slags cykelpump och är tänkt att förvaras i bilen när det inte används. Lansen låses fast i laddstationen med hjälp av en app i mobilen och låses upp och läggs in i bilen när användaren sedan laddat klart. Än så länge finns bara fem laddpunkter installerade med Trojan Energys system i London-stadsdelen Brent. Fram till nästa år hoppas man ha installerat 150 laddpunkter i Brent och Camden. Än så länge har runt 200 elbilsägare och potentiella elbilsägare visat sitt intresse för att börja ladda sina fordon via det dolda laddningssystemet. I klippet här nedanför kan ni kolla in hur det hela är tänkt att fungera. Tumnagel
45.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

Featurette för Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings
Kevin Feige berättar lite mer om den kommande Marvel-filmen

Nästa månad har Marvels nästa storfilm Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings premiär. Här kan ni kolla in när Marvel-chefen Kevin Feige snackar lite mer om den. Filmen handlar om kampsportsspecialisten Shang-Chi och följer även ett slags vapen som består av tio ringar. "The Ten Rings" dök upp redan i Iron Man 3 och representerade då ett brottssyndikat. Hur detta går ihop med Shang-Chis superhjältestatus får vi reda på i klippet ovan. Förutom det så visas lite andra scener från den kommande filmen. Shang-Chi and the Legend of the Ten Rings har premiär 3 september. Tumnagel
36.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

DeepMind skapar virtuell värld XLand där AI lär sig olika spel
XLand kan leda till att robotar blir lite smartare i framtiden

Googles AI-företag DeepMind fortsätter att träna upp sina artificiella intelligenser på olika typer av spel. Nu har företaget byggt en spelmiljö som konstant expanderas där AI:s kan få testa på att bemästra en lång rad spel. DeepMind kallar den virtuella spelmiljön XLand och där lär sig artificiella intelligenser hur de ska klara sig igenom olika spel baserat på tidigare erfarenheter. Till skillnad från en del av DeepMinds tidigare AI:s, som är specialiserade på att spela ett eller ett fåtal spel, ska artificiella intelligenser som tränas upp i XLand kunna klara av att spela olika spel som de inte har någon tidigare erfarenhet av. Enligt DeepMind har en del av deras AI-algoritmer fått testa på 3,4 miljoner unika uppgifter att lösa i de 700.000 spel som finns i 4000 XLand-världar. Det här kan leda till mer generella AI-algoritmer som skulle kunna användas av robotar och annat som skulle kunna lösa olika problem i vardagen utan att specifikt ha instruerats hur dessa ska lösas i förväg. I videoklippet nedan kan ni kolla in när DeepMinds artificiella intelligenser testas i XLands versioner av klassiska spel som till exempel King of the Hill, Hide and Seek och Capture the Flag. Tumnagel
37.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Reklamsnutt för Free Guy
Med en muskulös Ryan Reynolds

Kort reklamsnutt för filmen Free Guy där man introduceras till karaktären Dude som då är en muskulös version av Ryan Reynolds-karaktär i filmen. Tumnagel
41.3°
+
Frode Wikesjö
0

Ashirase hjälper synskadade att navigera
Inlägg i skon visar vägen

Det japanska startup-företaget Ashirase, som delvis finansieras av Honda, har tagit fram ett nytt system som ska kunna hjälpa synskadade och blinda att navigera sig fram i städer och på andra platser. Systemet, som även det heter Ashirase, består av en mobilapp och ett par vibrerande skoinlägg. Genom olika typer av vibrationer från inlägget kan användaren få instruktioner om den ska gå rakt fram eller kanske svänga åt något håll. Systemet fungerar i dagsläget med hjälp av Google Maps API vilket gör att det kan användas på de flesta platser utomhus samt på de platser inomhus, i gallerior och liknande, som Google Maps kartlagt. Ashirase planerar att släppa en betaversion av sitt system i Japan nu i höst. Någon gång under nästa år hoppas man kunna lansera det hela kommersiellt. Man siktar på en abonnemangsmodell där Ashirase kan komma att kosta 2000 - 3000 yen i månaden, motsvarande cirka 150 - 240 kronor/månad. Tumnagel
38.9°
+
Wille Wilhelmsson
0

En trailer för S05 av La casa de papel
Första delen av S05 då

Money Heist, eller La casa de papel, lider mot sitt slut och den femte säsongen kommer bli seriens sista. Nu har vi fått en trailer för denna säsong och den trailern kan du kolla in ovan. Säsongen kommer bli en en lite uppdelad säsong där den första delen kommer ha premiär 3 september medan den andra delen släpps 3 december. Har ni inte kikat på serien tidigare så finns alla tidigare avsnitt tillgängliga via Netflix. Tumnagel
38.6°
+
Frode Wikesjö
0

Polisen på Hawaii testar polisrobothundar
Ska hålla koll på hemlösa

Nyhetsbyrån AP rapporterar att ännu en polismyndighet har börjat testa att använda Boston Dynamics robothund Spot som polishund. Det är polisen på Hawaii som har införskaffat en Spot. Den har man börjat använda i en tältstad med hemlösa vilken byggts upp i närheten av flygplatsen på Honolulu. Robothunden används bland annat för att upptäcka boende i tältlägret som kan ha feber för att förhindra smittspridningen av covid-19. Roboten ska även ha använts för att genomföra förhör med boende i tältlägret som smittats av covid-19. Polisen på Hawaii är inte först med att använda Spot som polishund. Amerikanska polismyndigheter började redan 2019 undersöka möjligheten att använda Spot i polisarbete. Förra året köpte polisen i New York in Spot-robotar för att testa dessa i deras verksamhet. Detta försök lades dock ner tidigare i år, bland annat för att delar allmänheten ansåg att robothunden var för dystopisk. Tumnagel
34.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Historielektion om SNES-emulering
Eftermiddagsnörderi

Under andra halvan av 90-talet började folk koda emulatorer som kunde emulera Super Nintendo. Flertalet olika emulatorer utvecklades samtidigt om här ger Modern Vintage Gamer en liten historielektion om just denna spännande tid. Tumnagel
39.2°
+
Frode Wikesjö
0

Apple dominerar tabletmarknaden
Nästan en tredjedel av alla tablets som säljs är iPads

Analysföretaget IDC har släppt en ny rapport för tabletförsäljningen för årets andra kvartal. Precis som tidigare är det Apple som säljer mest tablets och under förra kvartalet såldes det sammanlagt 12,9 miljoner iPads. Det ger Apple 31,9 procent av tablet-marknaden vilket är ungefär lika mycket som de 32,1 procent man hade under kvartal två 2020. Samsung kniper andraplatsen i tablet-ligan då de levererade 8 miljoner tablets under kvartal två, något som ger företaget en marknadsandel på 19,6 procent. På övriga platser på IDC:s topp-5-lista över tablet-tillverkare Lenovo (4,7 miljoner), Amazon (4,3 miljoner) samt Huawei (2,1 miljoner). Har en en tablet? Svara gärna på vår enkät nedan. Tumnagel
40.3°
+
Wille Wilhelmsson
0

Ny trailer för Venom: Let There Be Carnage
Peppen!

Sony har släppt en rykande färsk trailer för Venom: Let There Be Carnage och denna kan ni kika på ovan. I filmen får vi än en gång träffa Eddie Brock, spelad av Tom Hardy, som den här gången får stifta bekantskap med Cletus Kasady, även känd som Carnage, och av trailern att döma ser det hela rätt lovande ut. Venom: Let There Be Carnage har premiär 22 oktober. Tumnagel
40.8°
+
André Stray
0

Hot Toys visar upp tjusig Batman: Arkham Origins-figur
Åker direkt upp på önskelistan

Batman: Arkham Origins är kanske inte det bästa av Arkham-titlarna men dräkten, eller rustningarna, Läderlappen bär i spelet är ändå rätt feta. Hot Toys har nu visat upp en ny Batman-figur som baseras på karaktärsmodellen i spelet, mer specifikt XE-dräkten från expansionen Cold, Cold Heart, och som ni ser på bilderna ovan och under är det en rätt detaljerad och rejäl figur som är ungefär 30 cm hög. Priset är lite oklart och det finns en risk att den kan vara rätt svår att få tag på, men förhoppningsvis kommer den säljas där Hoy Toys-figurer säljs vanligtvis. Tumnagel
38.4°
+
André Stray
0

Google har skapat tidskristaller
Genombrott för kvantdatorer

Forskare på Googler har tillsammans med forskare på Stanford, Princeton och flera andra universitet lyckats skapa en så kallad tidskristall i en något som kan få stora effekter för hur vi bland annat kan komma att använda kvantdatorer i framtiden. Tidskristaller är ett slags fysiskt system där objektet är både stabilt och förändrande under vissa tidscykler utan att göra åt någon energi. Quanta Magazine skriver om tidskristaller: "The time crystal is a new category of phases of matter, expanding the definition of what a phase is. All other known phases, like water or ice, are in thermal equilibrium: Their constituent atoms have settled into the state with the lowest energy permitted by the ambient temperature, and their properties don’t change with time. The time crystal is the first “out-of-equilibrium” phase: It has order and perfect stability despite being in an excited and evolving state." Forskare föreslog 2012 att tidskristaller existerade och nu verkar Google ha lyckats skapa sådana. Det här kan vara ett av de stegen som behövs för att vi någon gång ska kunna använda kvantdatorer för att lösa verkliga problem och skapa nya tekniska lösningar inför framtiden. Det kan till exempel handla om "scifi-grejer" som teleportation, warp-hastighet och liknande såväl som satt bygga evighets-reaktorer som inte kräver något bränsle. Det Google nu lyckats med kan ses som ett slags bevis på att det går att skapa tidskristaller. Det kommer dock antagligen att dröja ett tag innan vi kan få se hur det kan komma att användas rent praktiskt. I klippet ovan hittas en lite äldre video där youtubern Joe Scott snackar lite mer om tidskristaller. Tumnagel
47.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Apple plockar bort antivaxx-Tinder från App Store
Blir inget sprut utan spruta

Apple har nyligen tagit lite ansvar och plockat bort appen Unjected från App Store. Det är en dejtingapp där folk som av själviska, ignoranta eller envisa skäl inte vill ta vaccin kunde träffa varandra och smitta varandra i fred. Efter Apples granskning av Unjected ansåg bolaget att appen bröt mot butikens regler kring desinformation, specifikt gällande spridning av falskheter kring Covid-19. Bland annat hävdar appens beskrivning att folk som tagit vaccinet kan sprida någon form av negativa effekter till folk som inte tagit vaccin. Utöver det ska skaparna kringgått App Stores granskningsprocess, vilket också är en ordentlig ajsingbajsing. Även om Apple styrt upp situationen hos sig så finns Unjected fortfarande tillgänglig via Google Play Store, men hur länge den får stanna kvar där återstår att se. Tumnagel
48.0°
+
André Stray
0

En titt på vad som gör Nespresso Vertuo speciellt
En kaffecentrifug

I denna video kollar kaffenörden James Hoffman in Nespressos Vertuo-system och vad som gör det lite speciellt jämfört med originalet. Nespresso Vertuo, som funnits några år har en stor fördel jämfört med de klassiska Nespressokapslarna; det går att få större koppar kaffe. Tumnagel
84kg
+
Hugo Engström

The Weekend har något nytt på gång
Teasar på sociala medier

Artisten The Weekend har under dagen laddat upp detta klipp med titeln "The Dawn Is Coming" som verkar vara en teaser till hans nästa album, som inte borde vara så långt borta. Enligt tweeten nedan börjar det inatt. Det är just nu oklart exakt vad som börjar, men det är mycket möjligt att det kan handla om ett låtsläpp. Förra albumet från Abel Tesfaye, som han egentligen heter, släpptes 20 mars 2020. Tumnagel
88kg
+
Hugo Engström

Kurt Cobains barndomshem blir museum
Kolla in hur Nirvanas sångare växte upp

Alla Nirvana-fans får snart ett nytt utflyktsmål att vallfärda till då bandets sångare Kurt Cobains barndomshem ska bli ett museum med en tillhörande utställning. Huset ligger i Aberdeen i den amerikanska delstaten Washington och Cobain bodde i huset mellan 1968 - 1984, flera år innan Cobain och Nirvana blev kända. Husets nuvarande ägare James Beacon säger att han planerar att renovera om huset så att det till 90 - 95 procent ser ut som det gjorde under tidseran Cobain bodde där. Ni kan ta en titt på hur huset ser ut för tillfället i klippet ovan. Beacon har även fått huset beviljat som ett officiellt kulturminnesmärke i Washington. Nirvana bildades av Kurt Cobain och Krist Novoselic 1987 och 1990 anslöt sig Dave Grohl till bandet. Nirvana lade ner i samband med att Cobain begick självmord 1994. Tumnagel
76kg
+
Wille Wilhelmsson

Hur man bäst får bort kroppshår
Matt ger lite tips

Här får man lite stalltips för hur man tar bort kroppshår från lite svårare ställen. Det bjuds på tips om vilka verktyg man bör använda och vilka tekniker bör använda för att vaxning, trimning och rakning. av överkroppen. Tumnagel
41kg
+
Frode Wikesjö

Wes Anderson stjäl en del från andra filmer
Fast på ett smakfullt sätt

I denna video går Thomas Flight igenom hur regissören Wes Anderson tagit stark inspiration från andra filmer i många scener, och varför det är helt ok. Som Ingmar Bergman en gång sa: I’m not one of those who believe that an artist grows up out of nothing and starts to bloom with no nourishment at all. I believe we’re all part of a great hodgepodge, so we take from each other, and I’ve always been completely uninhibited in that regard. If I see something good, I steal it and make it my own. Tumnagel
111kg
+
Hugo Engström

Billie Eilish "Happier Than Ever" ute nu
Den 19-åriga artistens andra studioalbum

Idag släppte Billie Eilish sin senaste skiva Happier Than Ever. Hela albumet är både skrivet och producerat av Billie och hennes bror Finneas Ox27Connell. Hennes första album When We All Fall Asleep, Where Do We Go? vann bland annat en Grammy för bästa album. Nedan är musikvideon för singeln NDA. Regisserad av henne själv. Tumnagel
82kg
+
Hugo Engström

Hur verkliga är scener med musikproduktion?
Jack Antonoff ger sin åsikt

Jack Antonoff, som producerat album med artister som Lana Del Rey och Lorde samt är frontman i bandet Bleachers, kollar i denna video in hur realistiska scener med musikproduktion är i filmer. De kikar på scener från filmerna Bohemian Rhapsody, Love & Mercy, Pitch Perfect 2, Straight Outta Compton och Josie and the Pussycats. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Lite skateboardåkning med Bam Margera
Cold Call: Bam Margera

Den före detta Jackass-medlemmen Bam Margera har nog sett bättre dagar i sitt liv men han kärlek för att åka skateboard verkar finnas kvar. Här har vi ett klipp från Thrasher där Sheckler och Chris Cole besöker Bam för att åka lite bräda framför en kamera med Fisheye-objektiv. Tumnagel
102kg
+
Frode Wikesjö

Ny låt och musikvideo med James Blake
Say What You Will

James Blake släppte idag den första singeln från sitt kommande album Friends That Break Your Heart. Låten heter Say What You Will. I musikvideon till låten följer vi James Blake när han förföljs av Finneas (Billie Eilish bror) och hur hans karriär och liv verkar gå som på räls, medan Blakes liv är monotont och trist. Albumet släpps 10 september. Tumnagel
81kg
+
Hugo Engström

Ny låt med Lorde – "Stoned at the Nail Salon"
Andra singeln från kommande albumet

Den nyzeeländska artisten Lorde släppte igår sin andra singel från sitt kommande album Solar Power. Låten heter Stoned at the Nail Salon och är skriven och producerad av Jack Antonoff och Lorde själv. Albumet kommer 20 augusti. Bonusklipp: Tumnagel
77kg
+
Hugo Engström

Nytt album från Kanye West på fredag
Verkar det som i alla fall

Kanye West som inte släppt något nytt album sedan Jesus Is King som kom 2019, är nu på gång att släppa nytt. Albumet ska heta DONDA, efter hans mor Donda West som gick bort 2007. Kanye West har på senare år blivit känd för att annonsera album som sen inte släpps, bland annat Yandhi och Turbo Grafx 16. Det återstår att se om något album släpps på fredag. I videon ovan hörs ett klipp från låten No Child Left Behind som ska finnas med på albumet. Tumnagel
31kg
+
Hugo Engström

Så gör man McDonalds pommes
Ett besök i potatisfabriken

Pommes kan vara magiskt och tragiskt. Personligen gillar jag McDonalds, eller framförallt kan doften vara väldigt trevlig. Men om jag för tio år sedan kunde sänka en stor pommes utan att blinka är jag i dag rätt nöjd med en liten. Och om det för tio år sedan inte fanns så mycket annat än donkens pommes som var "rätt" finns det i dag massor av alternativ som är betydligt bättre. Det var alltså inte bättre förr. I den här videon får vi kika in i pommes-fabriken men också i chips-fabriken. Tumnagel
89kg
+
Roger Åberg