Nästa Dodge Challenger elektrifieras
Inga fler V8:or med 700 hästar
Mike Manley tog över som vd för Fiat Chrysler Automobiles efter det att Sergio Marchionne hastigt gick bort i somras. Nu meddelar Mike att den som väntat sig att nästa Dodge Challenger skulle toppa det som finns idag och erbjudas med en ännu värre monster-V8:a kommer att bli besviken. Även här kommer man nämligen att styra mot elektrifiering.
"I think that electrification will certainly be part of the formula that says what is American muscle in the future. What it isn't going to be is a V-8, supercharged, 700-horsepower engine. New technology is going to drive a load of weight out, so we can think of the powertrains in a different way. And we can use electrification to really supplement those vehicles."
Värstingen Challenger SRT Demon bjuder på så mycket som 850 hästar och är väl så mycket muskelbil det bara kan bli. Men det blir alltså ändring på detta i framtiden, vilket säkerligen var väntat. Nästa värsting-version av Challenger kommer säkerligen att bjuda på mycket effekt, fast på ett annat vis. Modellen kommer även att baseras på en ny plattform och den hetaste kandidaten är Giorgio-plattan som Alfa Romeo Giulia bygger på.
Challenger SRT Demon är världens snabbaste produktionsbil
Och man kan köra på bakhjulen med den!

Doug testar Dodge Challenger SRT Demon
Bilen som kan köra på bakhjulen

Dodge uppdaterar Charger och Challenger
Mer effekt och prylar från Demon som standard
