Nu finns Porsche Cayenne med 680 hästar
Äntligen!
I mars presenterade Porsche en coupé-version av suven Cayenne och i maj skrev vi om att båda versionerna av Cayenne skulle komma i ett vassare utförande. Nu är de här och de båda är ladd-hybrider med hela 680 hästar som uteffekt. En V8:a på 4,0 liter med dubbla turbo som ger 550 hästar har parats ihop med en elmotor på 136 hästar som sitter i den åttastegade automatlådan. Vridet anges till 900 newtonmeter och 0-100 km/h ska avklaras på bara 3,8 sekunder. Toppfarten ligger på 295 km/h. På bara el ska man kunna köra i upp till fyra mil och den blandade förbrukningen enligt NEDC är 3,9 – 3,7 l/100 km (bensin) och 19,6 – 18,7 kWh/100 km (eldrift). En något mildare hybrid-version erbjuds även och den har istället en turbomatad V6:a på 3,0 liter som tillsammans med elmotorn bjuder på 462 hästar och 700 newtonmeter. Den gör 0-100 km/h på 5,1 sekunder, toppar 253 km/h och har NEDC-förbrukningen 3,2 – 3,1 l/100 km (bensin) och 18,7 – 17,7 kWh/100 km (eldrift). Går att köra på bara el i upp till 4,3 mil.
Bilarna går att beställa nu och priserna ser ut som följande:
Cayenne E-Hybrid: 934.000 kronor.
Cayenne E-Hybrid Coupé: 979.000 kronor.
Cayenne Turbo S E-Hybrid: 1.725.000 kronor.
Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé: 1.765.000 kronor.
Försök igen






















Porsche Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé.
Porsche fortsätter konsekvent att fokusera på e-mobilitet. Liksom Panamera-serien har Cayenne-serien nu en plug-in hybrid som sin nya toppmodell. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé har en systemeffekt på 500 kW (680 hk) tack vare ett intelligent samspel mellan en fyraliters V8 (404 kW/550 hk) och en elektrisk motor (100 kW/136 hk) integrerad i den åtta-stegade automatlådan Tiptronic S. Det maximala vridmomentet 900 Nm finns tillgängligt redan från strax över tomgångsvarv. Båda modellerna accelererar från 0 – 100 km/tim på 3,8 sekunder och når en toppfart av 295 km/tim.
Dessa exceptionella prestanda motsvaras av en hög nivå av effektivitet. Cayenne Turbo S E-Hybrid och Turbo S E-Hybrid Coupé kan köras upp till 40 km utan några lokala utsläpp. Förbrukningen vid blandad körning (NEDC) är 3,9 – 3,7 l/100 km (bensin) och 19,6 – 18,7 kWh/100 km (eldrift).
Förutom de två toppmodellerna ingår Cayenne E-hybrid Coupé nu i Porsches hybrid-serie. Den har en systemeffekt på 340 kW (462 hk), med ett vridmoment på 700 Nm och en räckvidd med el på 43 km. Cayenne E-hybrid, som nu utrustats med ett partikelfilter för bensinmotorer, är nu åter beställningsbar.
Upp till 135 km/tim på el
Som alla Porsche plug-in hybrider är den nya toppmodellen i Cayenne-familjen också en av de sportigaste bilarna i premiumsegmentet – inte trots sitt hybrid-system utan tack vare det.
I Cayenne Turbo S E-Hybrid modellerna är elmotorn placerad mellan V8-motorn och den åttastegade automatlådan Tiptronic S. De två motorerna är sammankopplade via en separerande koppling inuti hybridmodulen, kallad Electric Clutch Actuator (ECA). I E-power-läge kan bilen nå en toppfart av 135 km/tim enbart med hjälp av elmotorn. I andra lägen kan den användas för att ge ett extra krafttillskott.
De olika inställningarna kan väljas via Sport Chrono-paketet (Hybrid Auto, Sport och Sport Plus) som ingår i standardutrustningen. Porsche har här valt samma boost-strategi som i supersport-modellen 918 Spyder.
Litiumjon batteriet är placerat under golvet i bagageutrymmet och har en kapacitet av 14,1 kW. Högspänningsbatteriet kan laddas fullt på 2,4 timmar med växelströmsladdaren på 7,2 kW som ingår i standardutrustningen, när man använder ett uttag med 400 volt och 16 amperes säkring. Laddningen tar sex timmar från ett vanligt eluttag med 230 volt och säkring med 10 ampere. Laddningen kan också styras via Porsche Communication Management (PCM) eller Porsche Connect app (för smartphones och Apple® Watch).
Aktiva krängningshämmare, luftfjädring och keramiska bromsar som standard
Cayenne Turbo S E-Hybrid och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé har en omfattande standardutrustning, som till exempel det elektriska antikrängningssystemet Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC), differentialspärr till bakaxeln Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), högprestanda-bromssystem Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), 21 tums lättmetallfälgar i Aero-design, skärmbreddare i exteriörfärg, styrservo Power Steering Plus och Sport Chrono-paketet.
Den adaptiva trekammars luftfjädringen, inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM), garanterar ett brett spektrum av köregenskaper typiska för Porsche och samtidigt en bekväm resa. Lättmetallfälgar upp till 22 tum och bakaxelstyrning finns också som tillval.
Full uppkoppling
Alla Cayenne-modeller är som standard fullt uppkopplade. Det ger möjlighet till navigation online med trafikinformation i realtid, smart röststyrning online, och omfattande tjänster i Porsche Connect, inklusive sökning av publika laddstationer.
Andra tillval för alla Cayenne-modeller när det nya modellåret börjar är trådlös Apple CarPlay®, nya USB C-portar och förvaringsfack för smartphones med induktiv laddning. Alla hybridmodeller från Porsche har en hybridanpassad parkeringsvärmare som standard. Denna kan ställas in via PCM eller fjärrstyras via appen Porsche Connect och kan värma upp eller kyla ned bilen även när tändningen är frånslagen.
Alla Cayenne-modeller har LED-strålkastare, farthållare med hastighetsbegränsning, kamerabaserat fotgängarskydd och parkeringsassistans fram och bak, inklusive backkamera för Cayenne Coupé. Som tillval finns LED matrix-strålkastare, head-up display, Night Vision med värmekamera och digital förarassistent Porsche InnoDrive inklusive adaptiv farthållare, körfältsassistans, vägskyltsidentifiering, aktiv körfältsguide, vägkorsningsassistans och automatisk nödbrom.
Dubbeldebut, V6 och V8 hybrid
Med Cayenne Coupé har Porsche lagt till en ännu sportigare variant till sitt framgångsrika SUV-utbud. Kännetecknande för Coupé är skarpare linjer med ett unikt tak- och bakparti, en adaptiv bakspoiler, ett baksäte utformat som två separata stolar och två olika utformningar av taket; som ett fast panoramaglas eller som tillval ett tak i kolfiber.
Liksom SUV-modellen är SUV-coupén nu tillgänglig i två olika hybridversioner, antingen med en 4,0-liters V8 biturbo eller med en 3,0-liters V6 turbomotor. Nya Cayenne E-Hybrid Coupé har en systemeffekt på 340 kW (462 hk) och ett maximalt vridmoment på 700 Nm. Med Sport Chrono-paketet, som är standard, accelererar den från 0 – 100 km/tim på 5,1 sekunder (5,0 sekunder med lättviktssportpaketet) och har en toppfart på 253 km/tim. Bränsleförbrukningen vid blandad körning enligt New European Driving Cycle (NEDC) är 3,2 – 3,1 l/100 km (bensin) och 18,7 – 17,7 kWh/100 km (eldrift). Med enbart eldrift är räckvidden upp till 43 km.
Priser
Alla fyra hybridversionerna av Cayenne kan beställas från och med nu. Priserna börjar på 934 000 kronor för Cayenne E-Hybrid och 979 000 kronor för Cayenne E-Hybrid Coupé. Cayenne Turbo S E-Hybrid kommer att kosta från 1 725 000 kronor och Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé börjar från 1 765 000 kronor.
Cayenne Turbo S E-Hybrid: Bränsleförbrukning vid blandad körning 3,9–3,7 l/100 km, elförbrukning 19,6–18,7 kWh/100 km, CO2-utsläpp 90–85 g/km
Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupé: Bränsleförbrukning vid blandad körning 3,9–3,7 l/100 km, elförbrukning 19,6–18,7 kWh/100 km, CO2 utsläpp 90–85 g/km
Cayenne E-Hybrid: Bränsleförbrukning vid blandad körning 3,2–3,1 l/100 km, elförbrukning 18,5–17,6 kWh/100 km, CO2 utsläpp 74–70 g/km
Cayenne E-Hybrid Coupé: Bränsleförbrukning vid blandad körning 3,2–3,1 l/100 km, elförbrukning 18.7–17.7 kWh/100 km, CO2 utsläpp 75–72 g/km.
Värdena för förbrukning och CO2-utsläpp har fastställts enligt Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP) och redovisas enligt gällande NEDC-standard.
Rykte
Porsche har en vassare version av Cayenne på gång
Coupén kanske får samma motor som i Lamborghini Urus

Porsche presenterar Cayenne S Coupé
Blir din för 995.000 kronor

Nu är den här - Porsche Cayenne Coupé
För dig som vill ha en sportigare version av suven
