21 i dag 12 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Porsche har en vassare version av Cayenne på gång
Cayenne Coupe Turbo

Rykte Porsche har en vassare version av Cayenne på gång
Coupén kanske får samma motor som i Lamborghini Urus

För ett par veckor sedan hoppade även Porsche in i det ack så populära SUV-coupé-träsket med modellen Cayenne Coupé. Nu snackas det om att det kommer att komma en GT-version av denna, och att den under huven kommer att ha samma dubbelturbomatade V8:a som Lamborghini Urus. Effekten sägs ligga på 650 hästar, precis som hos Lambon alltså.

Nästa år kommer även Cayenne Coupé och Urus att lanseras som hybrider. Tekniken är hämtad från Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid och i det fallet lämnar kombinationen av förbränningsmotor och elmotor inte mindre än 680 hästar och 850 newtonmeter.

Bil, Porsche, Porsche Cayenne GT, Lamborghini Urus, prestanda, rykte

Nu är den här - Porsche Cayenne Coupé
För dig som vill ha en sportigare version av suven

Efter den läckta skissen i måndags väljer Porsche nu att dra täcket av Cayenne Coupé. Det här är som väntat en slankare version av den välsäljande suven och en modell för den som vill ha något lite sportigare. Baken är där det har hänt mest och där finns bland annat en adaptiv vinge längst ner på bakluckan. Kör man över 90 km/h förlängs denna med 13,5 centimeter för att öka marktrycket över rumpan. Panoramatak i glas är standard men mot en extra slant kan man få kolfibertak. Ytterligare en sak som särskiljer den här från vanliga Cayenne är att den går att få med individuella stolar bak om du inte är i behov av ett mittensäte. Andra saker som man kanske inte lägger märke till direkt är att taket är 20 millimeter lägre och att de nya bakskärmarna gör bilen 19 millimeter bredare. Registreringsskylten är också integrerad i stötfångaren vilket sägs ge intryck av att bilen är närmare marken. I bagagen går det in 625 liter, 1 540 liter om man fäller baksätet. Vid lanseringen finns det bara två stycken maskiner att välja mellan och insteget är en turbomatad V6:a på 3.0 liter som ger 340 hästar och som har ett vrid på 450 newtonmeter. Sport Chrono-paketet är standard och det gör så att man kan ta sig från 0-100 km/h på sex sekunder blankt. Toppfarten anges till 243 km/h. Det andra alternativet är Cayenne Turbo Coupé. Där får man istället en V8:a på 4,4 liter med dubbla turbo. Den ger 505 hästar och 770 newtonmeter. 0-100 km/h tar här istället bara 3,9 sekunder och toppfarten ligger på 286 km/h. Modellen går att beställa nu och finns hos återförsäljarna i slutet av maj. Cayenne Coupé kostar från 830.000 kronor medan Cayenne Turbo Coupé börjar på 1.464.000 kronor. Tumnagel
37.3°
0

Laddhybrid-version av Lamborghini Urus kommer nästa år
Och man kommer inte att släppa en mindre SUV

Lamborghini berättar nu att modellen Urus kommer att elektrifieras om ungefär 18 månader och då släppas som laddhybrid. Förutom att då kunna smyga runt på el några mil ska även effekten hoppa upp från 650 till omkring 680 hästar. Samma specar som hos Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid alltså, varifrån man hämtar grejerna. Samma prylar kommer även att sitta i Cayenne Turbo S E-Hybrid som väntas presenteras i slutet av året. Andra nyheter kring modellen är att man inte kommer att släppa en mindre version av den, det kommer alltså inte komma en Urus i Macan-format. Härnäst ska Lamborghini ta ut Urus på Ringen och försöka att sätta ett nytt varvrekord som kan putta ned Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio från tronen. Tumnagel
38.8°
0

Nya Porsche Cayenne nu även som laddhybrid
Verkar trevligare än föregångaren

Porsche släpper nu en laddhybridversion av sin nya Cayenne. En treliters V6:a på 340 hästar kombineras med en elmotor på 136 hästar. Tillsammans blir det inte alls 476 hästar utan 462. Vridet ligger på trevliga 700 Nm. På elspråk har elmotorn en kraft på 100 kW vilket är 43 procent mer än för den gamla Cayenne-hybriden. På enbart el ska man komma 44 kilometer och enligt NEDC-cykeln så drar bilen mellan 3,2 och 3,4 liter per 100 km beroende på vilka fälgar som sitter på. Om man inte bryr sig om att komma långt på el kan man dra nytta av en boost-teknologi som Porsche säger sig ha hämtat från 918 Spyder. Trycker man på ska man komma till 100 på fem sekunder. Tumnagel
40.4°
0
37.7° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 9 maj 2019, 14:00
37.7°
0

Rykte Porsche har en vassare version av Cayenne på gång

Coupén kanske får samma motor som i Lamborghini Urus