Nya Citroën C3 Picasso
Överdesignad eller fräck?

Nu kommer Citroën med en modell som ska konkurrera med Opel Meriva, Nissan Note och Renault Modus. C3 Picasso är namnet, och fransmännen har valt att kalla bilen för en mini-MPV.
Som bilderna visar så är C3 Picasso nästan lika hög (1,62 m) som bred (1,73 m), vilket borgar för goda utrymmen i höjdled.
I längsled mäter C3 Picasso 4,08 meter, och för att få bra benutrymmen är de bakre stolarna separerade och skjutbara 15 cm.
De motorer som kommer lanseras från start är två diesel- samt två bensinalternativ. Dieselvarianterna har ett effektuttag på 95 eller 110 hk, medan bensinmotorerna har 95 eller 120 hk.
Citroën C3 Picasso kommer visas på Parissalongen i höst, medan försäljningen startar under första kvartalet 2009.
Pressmeddelandet under "Läs mer"
Pressmeddelande: C3 Picasso - Ny spännande MPV från Citroën
"Med C3 Picasso bryter Citroën ännu en gång konventionerna och presenterar ett nytt innovativt koncept, en MPV i småbilssegmentet. C3 Picasso har en djärv design och nyskapande, snillrika lösningar. Man sitter högt, alla passagerarna har god utsikt och inredningen är flexibel och lätt att ändra.
Det nya tillskottet i Citroëns modellprogram kommer att presenteras på den internationella bilsalongen i Paris i oktober. Lanseringen är planerad att ske under det första kvartalet 2009.
Fräck och charmig
Citroën har gett sin nya mini-MPV en fräck design som är full av kontraster: rund och kantig, kraftfull och sympatisk, modern och retro, stor och smidig. Karossens form är både stilren och funktionell. Det konpakta formatet gör att C3 Picasso klarar av mer än man förväntar sig av en bil i det här segmentet.
Liten på utsidan, stor på insidan
Tack vare sin innovativa form kan C3 Picasso kombinera små yttermått med generöst tilltagna innermått. Bilen är 4,08 meter lång, 1,73 meter bred och 1,62 meter hög. Den har ett framparti som är ovanligt kompakt och ett nästan helt vertikalt bakparti. Det här nya sättet att disponera bilens mått gör att alla passagerare får gott om plats. Även bagageutrymmet är påfallande stort med upp till 500 liter VDA under hatthyllan i normal konfiguration med 5 platser.
Flexibel inredning
C3 Picasso har en flexibel inredning som är riktigt användarvänlig. På rekordtid kan utrymmet optimeras. Platserna i baksätet är delade och kan skjutas 150 mm framåt eller bakåt oberoende av varandra. Tack vare reglagen som placerats upptill på sätena kan de fällas genom ett enkelt grepp - med bara en hand. Golvet i bagageutrymmet är helt platt och kan förlängas ända fram till framsätena. Lastlängden kan maximeras ytterligare genom att ryggstödet på passagerarstolen fram förvandlas till ett bord!
Panoramasikt
De högt placerade sätena ger bekväm sittkomfort och en utmärkt överblick på vägbanan. En innovativ, tredelad vindruta och finjusterade fönsterstolpar ger föraren en utmärkt utsikt runt om. Kupén riktigt badar i ljus. Tillsammans med panoramataket uppgår nämligen glasytan till 4,52 m2, vilket är bland de största i segmentet.
Inte bara en MPV
De kompakta måtten och den snäva vändradien gör C3 Picasso anmärkningsvärt lättmanövrerad. Karossens vridstyvhet är värdig en sedan och ger föraren full kontroll på vägen. C3 Picasso har motoralternativ som är både bränslesnåla och effektiva. Kunden kan välja mellan två bensinmotorer av den nya generationen, VTi 95 och VTi 120. Dessutom finns Citroëns beprövade dieselalternativ HDi 90 och HDi 110 FAP med partikelfilter. De bränslesnåla motorerna på C3 Picasso har alla låga CO2-utsläpp."









Måste vara nåt sorts utbyte mella fabrikerna i Frankrike.
Den där, utrustad med en dieselmotor och glastak, hade inte varit fel :)
världens fulaste bil.