11 i dag 41 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Stellantis öppnar testväg där elbilar laddas trådlöst
Stellantis öppnar testväg där elbilar laddas trådlöst Framtiden!

Nu öppnar Stellantis Arena del Futuro. Det är en vägbit på en kilometer som ska fungera som en testbana för framtidens motorvägar. Vägen är laddad med 1 MW och kan alltså trådlöst ladda elbilar som kör på den. I asfalten finns det kablar som i sin tur skickar kraften till bilen som då är utrustad med en speciell mottagare. Som testfordon har man valt en Fiat 500e och en Iveco E-Way-buss. Testerna hittills har sett lovande ut, men tyvärr får vi inte reda på några smaskiga detaljer kring laddprestanda och liknande.

Testerna kommer fortgå och utvecklas och så får vi se när den laddade asfalten kan dyka upp på fler ställen.

Bil, Elbilar, Stellantis, elväg, trådlöst, laddning, el, Arena del Futuro, induktiv
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Stellantis öppnar testväg där elbilar laddas trådlöst
Gotland ska få världens första induktiva elväg Laddar elbilen trådlöst Sverige ska få en tredje elväg. Det finns redan en i Rosersberg norr om Stockholm och en längs med E16 utanför Sandviken. Den tredje ska hamna på Gotland och det kommer att bli världens första induktiva elväg. Vad innebär det då? Jo, att om man kör med en elbil på vägen så kommer den att laddas samtidigt, helt trådlöst. Bakom projektet står konsortiet ElectRoad som tillsammans med elva stycken andra aktörer planerar att dra igång bygget i mars nästa år. Om projektet går i lås kan vägen hamna antingen mellan Visby Airport och Östercentrum eller mellan hamnområdet i Visby och Almedalen. Blir det på den förstnämnda sträckan kommer vägen att vara fyra kilometer lång, den andra sträckan är dock bara 1,4 kilometer. Förutom detta finns det även planer på att anlägga en teststräcka av samma sort på racerbanan Gotland Ring. Tumnagel
59.1°
0
Koncept för självparkering och trådlös laddning av elbil Ska lanseras 2025 Biltillverkarna vill alltid göra saker enklare för oss och en smidig sak hade ju såklart varit om din framtida elbil kunde parkera sig själv och sedan börja ladda på samma plats via induktion. Det är precis detta som Hyundai demonstrerar i det här klippet. Tanken är att elbilarna själva körs till en ledig laddplats medan fulladdade bilar lämnar när de är klara och parkeras på en vanlig plats. När ägaren sedan kommer för att hämta sin bil görs detta via en app varpå bilen kommer dit man är. Planen är att lansera den här tekniken omkring 2025. Vid den tiden borde det även vara mer vanligt med självkörande bilar i nivå 4. Tumnagel
39.3°
0
Sveriges första elväg har öppnat Ligger utanför Gävle Förra veckan öppnade Sveriges första elväg som låter hybridlastbilar gå på det traditionella elnätet när de färdas på vägen. När lastbilarna väl lämnar vägen så kopplas elnätet bort och lastbilarna, som är framtagna av Scania, kör vidare på den vanliga förbränningsmotorn eller lastbilens inbyggda batteri. Scanias forskningschef Claes Erixon säger i ett pressmeddelande: "The electric road is one important milestone on the journey towards fossil-free transport. Scania is committed to the success of this project and is committed to sustainable transport solutions." Vägen är två kilometer lång och ingår i ett pilotprojekt. Tekniken som används till vägen är byggd av Siemens. Tumnagel
72.5°
0
46.2° 0 Bobby Green Bobby Green
mån. 6 dec 2021, 19:00
Stellantis öppnar testväg där elbilar laddas trådlöst Framtiden!
46.2°
0