41 i dag 38 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Volvos oövervakade självkörning har premiär i Kalifornien Lanseras i nya eldrivna suven
Volvos oövervakade självkörning har premiär i Kalifornien

Volvos oövervakade autonoma körfunktion kallas för Ride Pilot och nu får vi reda på att den kommer att ha sin premiär hos kunder i delstaten Kalifornien. När funktionen har verifierats som säker för användning på motorvägar kommer den att erbjudas som ett tilläggsabonnemang i den kommande helt eldrivna suven som presenteras senare i år. Volvo säger att med tekniken aktiverad så kan föraren läsa, skriva, arbeta eller umgås i bilen - man ska alltså inte behöva ha några händer på ratten eller liknande.

Den självkörande tekniken har mjukvara utvecklad av Zenseact och hårdvara från Luminar - bland annat deras Iris LiDAR-sensor. Efter Kalifornien kommer Ride Pilot gradvis att rullas ut på andra marknader och regioner runt om i världen.

Bil, Volvo, Volvo Ride Pilot, Kalifornien, oövervakad, självkörning, autonom, premiär
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Volvos oövervakade självkörning har premiär i Kalifornien
Visa Pressmeddelande Volvo Cars oövervakade autonoma körfunktion Ride Pilot kommer att debutera i Kalifornien

Volvo Cars kommer först att introducera sin oövervakade autonoma körfunktion Ride Pilot för kunder i delstaten Kalifornien.

Genom att bygga vidare på en branschledande säkerhetsstandard som kommer att ingå i Volvo Cars nästa generation av rena elbilar, syftar Ride Pilot till att frigöra mer tid för kunderna och göra det ännu bekvämare och roligare att köra en Volvo.

När funktionen väl har verifierats som säker för användning på motorvägar, planeras Ride Pilot att erbjudas som ett tilläggsabonnemang i Volvo Cars kommande helelektriska SUV som presenteras senare i år.

I nästa generation av Volvobilar sätter företaget en ny standard för säkerhet, med over-the-air mjukvaruuppdateringar i kombination med en toppmodern uppsättning sensorer. Mjukvaran är utvecklad av Zenseact, ett företag som utvecklar mjukvara för autonom körning (AD), tillsammans med utvecklare från både Volvo Cars interna team och techpartnerföretaget Luminar. Sensoruppsättningen består av mer än två dussin sensorer, däribland Luminars banbrytande Iris LiDAR-sensor, som arbetar hand i handske med den utvecklade mjukvaran.

– Vi är stolta över att tillkännage den planerade lanseringen i USA av vår första verkligt oövervakade autonoma körfunktion, då vi vill sätta en ny industristandard för autonomi utan att kompromissa med säkerheten, säger Mats Moberg, chef för forskning och utveckling på Volvo Cars. – Att ha Zenseacts helt nya AD-mjukvara och Luminars LiDAR-standard i vår nya helelektriska SUV är en förändring för Volvo Cars, såväl som för bilsäkerhet och autonom körning.

Den här kombinationen av mjukvara och sensor, och den säkerhet den möjliggör, kommer att vara standard och tillgänglig från dag ett på Volvo Cars kommande helelektriska SUV och förbättras med tiden. Men Ride Pilot kommer bara att göras tillgänglig för kunder när den har gått igenom Volvo Cars rigorösa verifierings- och testprotokoll. Detta inkluderar validering av tekniken som säker för användning på motorvägar under ett antal olika förhållanden.

Volvo Cars testar redan funktioner för autonom körning på vägar i Sverige tillsammans med Zenseact, som en del av denna verifieringsprocess, och samlar in data över hela Europa och USA. I mitten av detta år avser företaget att börja testa på vägar i Kalifornien*, där klimat, trafikförhållanden och regelverk ger en gynnsam miljö för införandet av autonom körning.

– Att leverera en ny säkerhetsstandard för industrin kräver en nivå av rigorösa tester och verifieringar som kommer att expandera globalt, säger Ödgärd Anderson, VD för Zenseact. – Zenseacts AD-mjukvara spelar en nyckelroll i denna nya standard och på resan mot noll kollisioner."

När funktionen har verifierats som säker och alla nödvändiga godkännanden har säkrats, är företagets ambition att först introducera Ride Pilot i Kalifornien, innan det gradvis rullas ut på andra marknader och regioner runt om i världen.

Genom att använda Ride Pilot kommer förare att kunna frigöra tid när de kör som de istället kan lägga på sekundära aktiviteter som att läsa, skriva, arbeta eller umgås. Funktionen kan också hjälpa förare att komma fram till sin destination utvilade och laddade, genom att minska den mentala påfrestning förare kan uppleva under körning, särskilt i trafikstockningar eller i tung trafik.

Namnet "Ride Pilot" antyder vad föraren kan förvänta sig: när bilen kör på egen hand tar Volvo Cars ansvar för körningen och erbjuder föraren komfort och sinnesfrid.

I Volvo Cars kommande helelektriska SUV kommer Luminars LiDAR-sensor att kompletteras av fem radarer, åtta kameror och sexton ultraljudssensorer. Denna standardsensoruppsättning ger utmärkt syn- och uppfattningstillförlitlighet. Tillsammans med kontinuerliga utrullningar av mjukvara over-the-air (OTA) kommer systemet att säkerställa full redundans och göra det möjligt för Volvo Cars att uppnå säker autonom körning med Ride Pilot.

– Luminars vision är att demokratisera nästa generations säkerhet och autonomi, och vi ser detta bli verklighet redan när det första fordonet lanseras på Volvos nya plattform", säger Austin Russell, grundare och VD. – Med Luminar som standard på varje fordon har deras nästa SUV möjlighet att bli det säkraste fordonet på vägen.

Volvos självkörande bilar får Lidar-teknik
Första dyker upp 2022

Volvos första självkörande bil, nästa generation XC90, skulle enligt planerna dyka upp nästa år. Så blir det dock inte då lanseringen skjuts upp till 2022 istället. En av orsakerna till detta är att man lägger allt krut på eldrivna XC40 just nu, så nya bilar får vänta lite. Dock får vi reda på lite kring nya XC90, och det är att den kommer att få Lidar-teknik utvecklad tillsammans med teknikföretaget Luminar. Lidar använder sig av laserljuspulser som skannar miljön i 3D istället för kameror som exempelvis Tesla använder sig av. Att Volvo istället kör med Lidar är för att det är säkrare säger Henrik Green som är chief technology officer på Volvo Cars. Teslas bilar kan dock köra själva "överallt", i Volvos fall handlar det om "autonom motorvägskörning när detta bedöms vara säkert för enskilda geografiska platser och förhållanden." Tumnagel
44.6°
0

Det här är framtidens Volvo!
Nytt koncept ger mersmak

Less is more brukar det ju heta, men framtiden för Volvo är tydligen Less but better, eller mindre men bättre på ren svenska. Att göra eldrivna bilar har ju sina tekniska svårigheter men när man kommer över den tröskeln så finns det en hel del fördelar att utnyttja och det verkar Volvo ha förstått. Framförallt ger det möjligheter till större innerutrymmen. Nu är det här inget unikt för Volvo, men konceptet Volvo Concept Recharge fokuserar just på detta, att maximera nyttan med det platta golvet. Man har flyttat runt stolarna, ändrat takprofilen och lyft positionen för sätena så att man sitter högt. Resultatet blir en bil som har bättre luftmotstånd än en suv men som behåller fördelarna med biltypen som folk ändå gillar. Men viktigast med konceptet är ändå designen, för en ny generation med Volvo-bilar ska så klart har en ny design. och jag tycker att man har lyckats blanda nytt med gammalt. Tors hammare är kvar i fronten, men arvet av gamla lyktor är borta och de har mindre luft. Fronten bjuder inte på någon stor och onödig grill, tack och lov, utan där hittar man istället en sköld, som Volvo kallar den nya fronten, med Volvologgan. Ovanpå vindrutan hittar vi LiDAR-sensorn som gör att man faktiskt gömmer sig rätt bra där. Stiligt. Bak på bilen hittar vi också tunnare lyktor som känns väldigt Volvo. Vi hittar också en linje som inte är slank och sluttande som på de allra flesta nya bilar utan här är det nästan boxigare än en 740. Jag hoppas att man vågar behålla detta! På insidan är det luftigt och gott om förvaring. Det är som sagt större än i dagens bilar men också smartare, bland annat har man byggt in en barnstol i sätena bak. I mitten hittar vi en 15 tum stor skärm. Nästa år kommer nya XC90 som troligen kommer att ha mycket av det här konceptet i sig. För många år sedan släppte Volvo ett första vilt koncept, som sedan blev Polestar 1, och även då släppte man XC90 direkt efter. Den gången var de flesta designelement med i färdiga bilen, vi får hoppas att det stämmer även den här gången. Vi har dessutom fått se lite av Polestar 3 och den bilen har en hel del med det här konceptet att göra, i alla fall i grundformen. Så bli inte överraskade om kommande XC90 är rätt olik dagens version. Vad tycker ni, lovande eller inte? Tumnagel
32.8°
0

Framtida Volvo-bilar kanske kommer ha flyttbar ratt
Tillverkaren har lämnat in patent för just detta

Volvo har skickat in följande patentritningar till det amerikanska patentverket. Dessa visar en ratt och instrument som man kan flytta från sida till sida, och även placera i mitten om man skulle vilja det. Målet med den flyttbara ratten är för att underlätta inför framtida självkörande bilar där man kanske vill sitta på en annan plats än vanligt om man skulle behöva ta över körningen. Bilden nedan visar ritningar på sensorer som placeras under golvmattan och då fungerar som pedaler. Som vanligt när det gäller patent måste detta inte innebära att en flyttbar ratt är på väg, men det spär sannerligen på ryktena. Tumnagel
41.3°
0

Volvo ska använda Waymo-teknik till sina självkörande bilar
Polestar och Lynk & Co är också med på tåget

Volvos tidigare självkörande bilar har varit i samarbete med Uber men nu inleder man även ett samarbete med Waymo. De kommer att bli exklusiv samarbetspartner när det gäller självkörning i nivå 4. Tekniken kommer även att hamna i modeller från Polestar och Lynk & Co. Man kommer att inleda med att implementera Waymo Driver i en elbilsplattform framtagen för samåkning. När denna kommer se dagens ljus är dock oklart. Volvo har fortfarande kvar dealen med Uber om att förse dem med självkörande bilar. Tumnagel
39.1°
0

Volvo levererar självkörande bilar till DiDi
Kinesiska Uber-varianten

DiDi är lite som en kinesisk Uber och nu har man skrivit på ett avtal om självkörande fordon tillsammans med Volvo. Men även om Volvo arbetar på sin egen självkörande teknik så levererar man här mest fordon i form av Volvo XC90, sakerna som sitter på utsidan är DiDis egna hårdvara som de kallar för DiDi Gemini. Systemet pratar dock med all den säkerhetsteknik som redan finns i en XC90. DiDi har redan testkört självkörande bilar som gått att boka i appen. Detta test gjordes förra året i Shanghai och då använde man massor av olika bilmodeller, bland annat Volvo XC60. Under testet så fanns det säkerhetsförare i bilen. Tumnagel
38.1°
0
44.4° 0 Bobby Green Bobby Green
fre. 7 jan 2022, 11:00
Volvos oövervakade självkörning har premiär i Kalifornien Lanseras i nya eldrivna suven
44.4°
0