Snapchat lanserar Spotlight
Om man behöver mer Tiktok i sitt liv
Försök igen

Tiktok har praktiskt taget tagit över världen och gjort att typ alla sociala medier utvecklat egna versioner av videodelningstjänsten. Spotlight är Snapchats nya Tiktok-tolkning och det hela handlar om att uppmana användare att spela in och dela korta klipp när man gör saker. Precis som Tiktok, och bland annat Instagram Reels, får vi en drös autospelande vertikala videor och vi kan svepa upp eller ner för att gå vidare till andra videor, som plockas fram med algoritmer som försöker lista ut vad du gillar. Det är även möjligt att grotta ner sig i videor med specifika ämnen.
Även om grundfunktionen med videodelning är densamma som Tiktok, så skiljer sig Spotlight en aning. Bland annat är det inte möjligt att kommentera videor eller göra remixar samt att avsändaren oftast är dold, om det inte är en publik profil som delar videon.
För att locka användare att börja använda Spotlight har Snapchat meddelat att de kommer dela ut 1 miljon dollar till kreatörer varje dag fram till årsskiftet. Hur utdelningen kommer fungera är okänt, men videoskapare som lyckas generera ordentligt med visningar kommer få en del av kakan.