Konsumentombudsmannen stämmer Sveanor
Bluffare har anses ha lurat äldre människor

Konsumentombudsmannen (KO) stämmer nu teleoperatören Sveanor då man anser att de fortsatt med sina mer eller mindre kriminella metoder för att kränga abonnemang.
Företaget verkar primärt ha riktat in sig på att lura äldre människor att byta teleabonnemang utan deras medgivande och därför stämmer nu KO Sveanor samt kräver dem på en marknadsstörningsavgift på 700.000 kronor.
KO har begärt att få ut ljudfiler från företaget som skulle kunna bevisa om de äldre personer som känner sig lurade faktiskt tackat ja till att byta abonnemang men några sådana har KO inte fått vilket är en av orsakerna till att man stämmer Sveanor.
Uppdaterat
Det verkar som om det de senaste åren ploppat upp diverse företag med namnet "Svea" och ett av dessa har tidigare fått böter då man ringt upp telefonnummer som finns i NIX-registret. Sveanor som nämns i artikeln ovan har dock inget med det företaget att göra.