Nu blir Instagram ett provrum
Testa läppstift och solglasögon med augmented reality

I somras snackade Facebooks fotodelningstjänst Instagram om att man skulle lanseras augmented reality-funktioner som företag skulle kunna använda för annonsering och nu har detta börjat rulla ut.
Initialt så kommer Instagram-användare nu kunna stöta på annonser för glasögon från Ray-Ban samt Warby Parker som de sedan kan "testa" direkt i mobilen. Det samma gäller smink från de båda kosmetikaföretagen MAC och NARS vars läppstift, ögonskuggor och annat nu blir möjligt att testa virtuellt med Instagrams nya AR-annonser. Förenklat kan man väl säga att AR-annonserna fungerar som traditionella filter för Instagram men i de här fallen så är det läppstift och solglasögon som läggs ovanpå det mobilen ser i kameran.
I animationen här nedan kan ni kolla in hur en sådan annons för läppstift ser ut och hur det sedan ser ut för användaren när hon väljer att testa läppstiftet direkt i mobilen. På sikt antar jag att det här även skulle kunna vidareuvtvecklas för att fungera som provrum för kläder men än så länge är nog inte augmented reality i mobilen tillräckligt utvecklat för att förse oss med det.
Snart kan man sminka sig virtuellt på Instagram
L'Oreal och Instagram börjar samarbeta
