44 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Meta visar upp VR-handske Så att vi kan känna vad som händer i den virtuella verkligheten
Meta visar upp VR-handske
Foto: Meta

Metas Reality Labs, det som tidigare hette Facebook Reality Labs, har visat upp en ny VR-handske med vilken det ska vara möjligt att känna saker som finns i VR-upplevelser.

Till skillnad från de flesta liknande handskar vi hittills sett, som vanligtvis använder sig av vibrationsmotorer, så använder Meta ett system med tryckluft som reglerar vätska som finns inuti handsken. Den här typen av mikrofluidik ska ge användaren en känsla av saker de rör vid i VR-upplevelser enligt Meta. Andrew Stanley från Metas Reality Labs skriver i ett inlägg om Metas VR-handske:

"What makes our work different from the broader field of microfluidics in general is that we have this emphasis on making things very lightweight, wearable, and fast. For a haptic interaction, the actuator needs to pressurize against the fingertip very quickly as some event happens in virtual or augmented reality. Most microfluidics processes, like the ones used in chemical analysis, happen on the order of seconds whereas we’re looking at an order of milliseconds. We can get a faster response time with air. With our fluidic logic circuits, we’re able to eliminate heavy electromechanical components in the system by reducing the number of electromechanical valves that we need to control a large number of actuators."

När vi kan få se Metas VR-handske på marknaden finns det inga uppgifter om. Meta skriver dock att den är utvecklad inom ett projekt där man arbetar med visioner för hur vår digitala värld kan se ut om 10 - 15 år. Det lär med andra ord kanske dröja ett tag innan vi ser handskar som dessa i butikerna.

Här nedanför hittas ett videoklipp där Meta visar upp lite exempel på hur deras VR-handske kan användas.

tech.fb.com Pryl, Virtuell verklighet, meta, reality labs, virtual reality, haptisk handske, vr-handske, metaverse Via uploadvr.com
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Meta visar upp VR-handske
Mark Zuckerberg visar upp VR-handskar till Oculus Som man kan skriva med i den virtuella verkligheten Facebooks grundare och VD har varit på besök hos Oculus Research, Facebook-ägda Oculus utvecklingslaboratorium, och där fick han bland annat testa VR-handskarna som ni kan se på bilden ovan. Med VR-handskarna ska en Oculus-användare bland annat kunna skriva på ett virtuellt tangentbord och lite annat. Zuckerberg skriver på Facebook: "Wex27re working on new ways to bring your hands in virtual and augmented reality. Wearing these gloves, you can draw, type on a virtual keyboard, and even shoot webs like Spider Man. Thatx27s what Ix27m doing here." Sommaren 2015 köpte Oculus upp VR-företaget Pebbles som arbetade med något som liknar det som Zuckerberg demonstrerar här och en demovideo från Pebbles kan ni kolla in nedan. Det finns inga uppgifter om när Oculus planerar att släppa sina VR-handskar på marknaden. Ni hittar fler bilder och hela Zuckerbergs Facebook-inlägg efter besöket på Oculus Research nedan. Tumnagel
40.8°
0
Microsoft experimenterar med haptiska VR-kontroller Känn det du rör i den virtuella verkligheten Microsoft fortsätter att experimentera med handkontroller för att styra spel och andra upplevelser i VR. Nu har man visat upp en ny experimentell handkontroll med vilken användaren ska kunna känna saker den vidrör och tar tag om i den virtuella verkligheten. Microsoft kallar handkontrollen för "Haptic PIVOT" och den är försedd med anordningar som kan ge användaren en fysisk känsla av beröring när den tar tag i digitala objekt i VR-upplevelser. Handkontrollerna är designade för att fungera i par så att användaren även kan få känslan av hur det kan vara att till exempel greppa tag i ett tvåhands-svärd i ett VR-spel. Den haptiska anordningen i "Haptic PIVOT" fälls tillbaka när den inte används vilket då lämnar användarens händer fria för att till exempel använda ett tangentbord, något som kan vara lite komplicerat med till exempel de olika typer av haptiska VR-handskar som visats upp de senaste åren. Det här handlar som sagt om ett forskningsprojekt från Microsoft och om vi någonsin får se "Haptic PIVOT" eller en variant av detta på marknaden är oklart. Tumnagel
46.8°
0
CES 2020 Teslasuit visar upp en handske för VR-upplevelser Så att spelaren kan känna på grejer i den virtuella verkligheten Här kan ni kolla in en handske avsedd för VR-upplevelser vilken företaget Teslasuit kommer att presentera lite närmare på CES-mässan i Las Vegas som drar igång några dagar efter nyår. Handsken kallas för Teslasuit Glove och ska ge användare möjlighet att båda styra enskilda fingrar i VR-upplevelsen men även känna vad dessa fingrar "känner" inuti den virtuella världen. Handskarna ska även kunna skicka tillbaka feedback från användarens faktisk puls och stressnivå till vr-applikationen som körs. Teslasuit har tidigare tagit fram en slags VR-dräkt som än så länge är fokuserad på VR-applikationer till företag. Huruvida även Teslasuit Glove kommer att bli det återstår att se, men antagligen blir så fallet. Tumnagel
47.8°
0
EPFL utvecklar handskar för virtual reality Känn på grejer som inte finns Virtual reality har de senaste åren börjat få ett litet fotfäste på den kommersiella marknaden men något som än så länge oftast saknas i VR-upplevelser är möjligheten att faktiskt kunna känna på föremål inuti upplevelserna. Detta har man de senaste åren försökt att lösa på lite olika sätt. På det schweiziska universitetet EPFL har man utvecklat ett par VR-handskar som man säger ska kunna ge användaren en känsla av att faktiskt röra och hålla föremål i virtual reality. Man kallar sina VR-handskar för DextrES och de är till större delen tillverkade av nylon och sägs ge varje finger en extra vikt på åtta gram. Metallen som leder ström och ger beröringskänslan i handskarna ska vara tillräckligt strömsnåla för att i framtiden kunna drivas av ett batteri säger forskarna bakom handskarna. När man nu har tagit fram ett par VR-handskar är forskarna på EPFL:s nästa mål att utveckla en hel dräkt för VR som även den ska kunna ge användaren force feedback beroende på vad som händer i VR-upplevelsen. Tumnagel
46.9°
0
Wireality är ska ge bättre känselupplevelser i VR Få lite motstånd i den virtuella verkligheten De senaste åren har vi sett en hel del handkontroller och olika typer av handskar till VR-upplevelser med vilka man ska kunna "känna" saker i en verklighet som inte existerar på riktigt, något som kan vara rätt så knepigt att åstadkomma. De flesta sådana här lösningar använder sig av olika vibrations-anordningar för att skapa en slags "känsel" i VR-upplevelser men gänget bakom Wireality har hittat en annan lösning på detta. Wireality använder sig istället av en slags vajeranordning som med hjälp av fjädrar ska kunna anpassa motståndet i handkontrollen så att detta ska uppfattas som någon slags känsla. Ni kan kolla in lite mer om hur Wireality är tänkt att fungera i videoklippet här nedanför. Wireality är utvecklat av forskare på amerikanska Carnegie Mellon University och de tror att Wireality, om det någon gång blir en riktigt produkt, skulle kunna gå att producera hyggligt billigt. Man tror att systemet skulle kunna kosta cirka 50 dollar om det någon gång i framtiden skulle börja massproduceras och säljas. Tumnagel
37.9°
0
Dexta Robotics visar upp VR-handsken Dexmo Exoskelett för dina händer Företaget Dexta Robotics har visat upp handsken Dexmo som ska ge användaren fysiskt motstånd VR-världen, vilket gör det möjligt för dig att känna sakerna du greppar tag i i diverse VR-upplevelser och spel och gör på så sätt upplevelsen mer verklighetstrogen. För tillfället har Dexta Robotics inte något pris eller något datum för release. Tumnagel
45.8°
0
38.5° 0 Wille Wilhelmsson Wille Wilhelmsson
ons. 17 nov 2021, 09:00
Meta visar upp VR-handske Så att vi kan känna vad som händer i den virtuella verkligheten
38.5°
0