LIVE 16:00 Kolla in när SpaceX skjuter upp Starship SN10!
m
Audi presenterar eldrivna Q4 e-tron

Audi presenterar eldrivna Q4 e-tron
Koncept nu, verklighet snart

Bil / Audi

Alla Audis bilar i montern i Genève är elektrifierade - några är hybrider medan andra är rena elbilar. Q4 e-tron concept är en av de sistnämnda. Det är en förhandsvisning av en kommande helt eldriven kompakt SUV.

Bilen som bygger på MEB-plattformen mäter 4,59 meter på längden, 1,9 på bredden, 1,61 på höjden och har ett axelavstånd på 2,77 meter. Under skalet finns två stycken elmotorer som tillsammans ger 225 kW och som ser till att driva alla fyra hjulen. Batteripacket är på 82 kWh och det sitter mellan hjulaxlarna. 0-100 km/h ska gå på 6,3 sekunder och toppfarten är begränsad till 180 km/h. Räckvidden på en laddning anges till 45 mil enligt WLTP-cykeln. Man ska kunna ladda med upp till 125 kW och gör man det tar det strax över 30 minuter att ladda från 0 till 80 procent.

Audis första rena elbil, e-tron, kommer att börja levereras till kunder nu i mars. I slutet av 2020 ska tillverkaren ha presenterat sin femte elbil och senare i år kommer man att avtäcka produktionsversionen av e-tron Sportback och Q2L e-tron, den sistnämnda är dock endast för Kina. e-tron GT i produktionsutförande kommer att ha premiär under nästa höst och ungefär då kommer man även att visa upp Q4 e-tron så som den kommer att se ut på vägarna sen.

Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Audi presenterar eldrivna Q4 e-tron
Visa
Pressmeddelande
Världspremiär för Audi Q4 e-tron concept – förhandsvisning av kommande elbil från Audi

För nästan ett år sedan presenterades Audis första elbil på bilmässan i Geneve. Audi e-tron var då fortfarande maskerad. I år bjuder märket med de fyra ringarna på förhandsvisning av flera kommande elbilar. Audi Q4 e-tron concept är en ny kompakt SUV som mäter 4,59 meter och visar tydligt släktskap med Audi e-tron.

Audi Q4 e-tron concept är rustad med två elmotorer som ger 225 kW systemeffekt. På Audi-vis ser quattrosystemet till att kraften överförs till vägen. 0-100 km/h går på 6,3 sekunder och den reglerade topphastigheten nås vid 180 km/h. Batteriet på 82 kWh tar upp nästan hela utrymmet mellan axlarna och ger en beräknad räckvidd på över 450 km enligt WLTP –testcykeln. Q4 e-tron concept baseras på MEB-plattformen som är basen för flera elbilar från Volkswagen-koncernen, från kompakt- till mellanklassen.

Audi Q4 e-tron concept ger en fingervisning om vad vi kan förvänta oss av den femte serieproducerade elbilen som märket presenterar fram till slutet av 2020. Audi e-tron är redan på väg att levereras till de första kunderna under mars. Senare i år presenteras Audi e-tron Sportback och Audi Q2L e-tron. Den senare är utvecklad speciellt för den kinesiska marknaden. Premiären för den serieproducerade versionen av Audi e-tron GT concept som utvecklas av Audi Sport GmbH, är planerad till andra hälften av 2020. Audi Q4 e-tron planeras visas ungefär samtidigt. Audi täcker därmed flera viktiga marknadssegment med elbilar, från A-segmentet till det största SUV-segmentet, redan inom två år efter lanseringen av den första elbilen.

Kompakt på utsidan, rymlig på insidan

4,59 meter lång, 1,90 meter bred, 1,61 meter hög. Yttermåtten gör Audi Q4 e-tron concept till en av de större bilarna i kompaktklassen och ändå smidig i stan. Invändigt gör axelavståndet på 2,77 meter och avsaknaden av kardantunnel att den känns storleken större med gott om benutrymme både fram och bak. Den rymliga känslan förstärks genom färgsättningen med ljusa, varma toner i interiören och flera detaljer, som innertak och instrumentpanel, klädda i vit och beige mikrofibertextil. Golvet är beklätt med återvunna material och de krombeklädda dekorlisterna i metall är ersatta av högkvalitativ flerlagerslackering och frostat plexiglas som förstärker djupet i lacken. Fyra säten med integrerade nackstöd är klädda med bekväm Alcantara och dubbla stickade sömmar.

Framför ratten är den viktigaste informationen, med hastighet, laddning och navigationskarta, samlade i Audis virtual cockpit. Den stora head-up displayen är ny och har en Augmented Reality-funktion som gör att den kan visa grafisk information, som t.ex. blinkers, på vägen framför. För att styra de mest frekventa funktionerna har ratten touchreglage på ekrarna. Ovanför mittkonsolen finns en 12.3” pekskärm vinklad mot föraren för infotainment och fler funktionsinställningar, medan klimatanläggningen är separerad och styrs från en mindre skärm nedanför. Mellan sätena finns ett rymligt stuvfack med induktiv laddning av mobilen och ovanför detta en separat enhet med integrerad växelväljare.

Exteriör design med tydliga drag av Audi e-tron

Q4 e-tron concept är lätt igenkännbar som en Audi tack vare Singleframe-grillen med Audi-ringarna. Och precis som på Audi e-tron gör den stängda och vertikala oktagon-formade grillen att den lätt känns igen som en eldriven Audi. Stora luftintag under Matrix-strålkastarna förstärker intrycket och optimerar lufttillförseln. Från sidan är de breddade skärmarna och de fyra 22-tumshjulen betonade för att markera quattrodriften, på samma sätt som tröskelpartiet är designmässigt markerat för att accentuera batteridriften. Taklinjen sluttar ned mot bakpartiet för att ge siluetten en sportig look. Bakpartiet har unika element för e-tron med en ljuslist som binder samman lamporna, de senare med pilformad design som är hämtad från det större syskonet.

Den blåskimrande lackeringen i ”Solar sky” är en ny och dubbelt miljösmart innovation. Lacken som utvecklades specifikt för Audi Q4 e-tron concept är skonsam mot miljön vid tillverkningen och reflekterar dessutom kortvågigt solljus, nära det infraröda spektrat. Det minskar värmeutveckling på karossytan och ger både bättre klimat för passagerarna och lägre energiåtgång för att kyla interiören, vilket i sin tur ger det längre räckvidd och lägre klimatpåverkan.

Effektiv prestandaversion med två elmotorer

MEB-plattformen bidrar med en bred portfölj av drivlinevarianter och effektnivåer. I Audi Q4 concept hittar vi prestandaversionen med elmotorer på både fram- och bakaxeln och givetvis quattrodrift. Istället för mekanisk förbindelse mellan axlarna fördelas vridmomentet under bråkdelen av en sekund via en elektronisk styrenhet. Det gör att den eldrivna suven får optimal framdrivning under alla väderförhållanden och underlag.

För högsta verkningsgrad används i de flesta fallen den bakre elmotorn, som är en permanent synkronmotor. Av samma skäl fördelas vridmomentet i första hand till bakaxeln. Behövs mer kraft än den bakre motorn kan leverera använder fyrhjulsdriften den främre asynkrona motorn för att fördela kraften till framaxeln. Det sker även prediktivt under isiga förhållanden eller vid snabb kurvtagning alternativt om bilen under- eller överstyr.

Den bakre elmotorn har en effekt på 150 kW och vridmoment på 310 newtonmeter; den främre motorn levererar upp till 75 kW och 150 Nm till framhjulen. Systemeffekten är 225 kW. Batteriet lagrar 82 kWh, vilket ger en räckvidd på över 450 kilometer enligt WLTP-körcykeln. Batteriet kan laddas med maximalt 125 kW och gör att det tar knappt mer än 30 minuter för att ladda batteriet till 80 procent.

Formeln för att få så lång räckvidd vilar på betydligt mer än att det finns ett batteri med hög kapacitet. På samma sätt som den första medlemmen i familjen, Audi e-tron, är Audi Q4 e-tron concept utvecklad för att ge maximal effektivitet. Från den aerodynamiska karossen med lågt cw-värde på 0,28, till det avancerade energiåtervinningssystemet används varje tillfället för att optimera räckvidden. Värmereglersystemet för drivning och batteri, som även inkluderar värmepump, bidrar till att öka räckvidden.

Sportig karaktär

Avgörande för den sportiga karaktären och vridstyvheten är det lågt och centralt placerade batteriet som optimerats för Audi Q4 e-tron. Batteriet väger 510 kilo och är placerat i ett brett block under hela passagerarutrymmet. Tyngdpunkten är därför på motsvarande nivå som en Sedan med konventionell drivlina. Axellastfördelningen är närmast perfekt balanserad nära 50:50. Framhjulen har MacPhersonupphängning med adaptiva dämpare och bakaxeln multilänkbakaxel och adaptiva dämpare.

MEB-plattformen

MLB och MQB är system- och komponentarkitekturer som är basen för många storsäljande modeller i alla segment inom Audi och Volkswagenkoncernen. De är primärt utformade för förbränningsmotorer medan den nya MEB-plattformen har utvecklats specifikt för elbilar. Axlar, drivning, axelavstånd och förhållandet mellan komponenter är utvalt och anpassat för eldrift. Placeringen av det stora batteriet och geometrin har optimerats utan att behöva ta hänsyn till andra drivkoncept. Samtidigt finns det stora synergier med MEB som är basen för elbilar i det volymstarka A-segmentet. Den ger förutsättningar för utveckling och användning av den bästa tekniken oavsett märke och kan användas i många olika typer av elbilar. MEB skapar även förutsättningar för ett genombrott för elbilism i det priskänsliga kompaktsegmentet.

Elbilsoffensiv med tolv elbilar från Audi fram till 2025

I samband med lanseringen av den helt eldrivna suven Audi e-tron i september 2018 påbörjade Audi även sin elbilsoffensiv. 2025 kommer Audi att erbjuda tolv helt eldrivna bilar på de viktigaste marknaderna och räknar med att ca en tredjedel av all försäljning i världen kommer att vara laddbara modeller. Redan i år är det premiär för den andra helt eldrivna suven, Audi e-tron Sportback. Därtill kommer en rad modeller med klassiska karossvarianter som Avant och Sportback. Modellprogrammet kommer att täcka varje relevant marknadssegment från kompaktklassen till lyxbilsklassen.

I Geneve sker Europapremiären av sportcoupén Audi e-tron GT concept som visades i Los Angeles i höstas. Tekniken är utvecklad tillsammans med Porsche medan design och karaktär är laddade med Audis DNA. I slutet av 2020 kan vi se fram emot serieproduktion av modellen som utvecklas av Audi Sport. Premium Platform Electric (PPE) är ännu ett samarbetsprojekt mellan utvecklingsavdelningarna inom Audi och Porsche. PPE kommer att vara basen för en rad eldrivna modellfamiljer från Audi som täcker allt från B till D-segmentet.
43.3°
0

Audi presenterar eldrivna Q4 e-tron

Koncept nu, verklighet snart

Microsoft presenterar programmeringsspråket Power Fx
Open source-språk för low-code-applikationer

Microsofts Ignite-konferens är i full gång och förutom att visa upp en massa mixed reality-grejer, något vi skrev om tidigare idag, så har man även presenterat det nya programmeringsspråket Power Fx. Det handlar om ett open source-språk som är avsett för att koda för olika low code-plattformar, det vill säga ett språk där programmeraren inte skriver så mycket syntax utan istället kodar genom ett grafiskt gränssnitt. Power Fx sägs ha hämtat mycket inspiration från hur man skriver in olika former i Excel, något som blir tydligt i exempel-animationen här ovanför. Microsoft skriver: "Power Fx doesn’t just share the same syntax and functions as Excel, it also behaves in a familiar way. Like Excel, formulas are declarative and recalculate instantly just as a spreadsheet does. Makers have the advantage of telling the app what they want it to do without having to describe the how or when—Power Fx does that for you, freeing developers from the tedious task of keeping variables and data tables up to date manually. With traditional programming languages, it can be challenging to understand all the pieces of code that impact a variable, but with formulas, there is only one way a value is calculated, ensuring everyone is working from the same source of truth." Det kommer dock att bli möjligt att inspektera kod i Power Fx som traditionell syntax i programutvecklings-verktyg som till exempel Visual Studio Code vilket ni kan se ett exempel på här nedanför. Foto: Microsoft Power Fx är primärt tänkt att användas för applikationer på Microsofts egna affärsplattform Power Platform men Microsoft hoppas även att Power Fx ska börja användas på andra low-code-plattformar. I klippet här nedanför kan ni lyssna på när YouTubern Rory Neary förklarar lite mer om Power Fx och varför han anser att det här är ett viktigt initiativ från Microsoft. Tumnagel
37.4°
+
Wille Wilhelmsson
0

The Last of Us Part 2 slår rekord i Bafta-nomineringar
Ser ut att bli storvinnare med 13 nomineringar

British Academy of Film and Television Arts har släppt nomineringarna för årets upplaga av Bafta Games Awards och det verkar som att Naughty Dog kommer vara tvungna att göra lite mer plats på prishyllan. The Last of Us Part 2 har sedan release kammat hem 261 årets spel-priser från diverse medier och har nu nominerats i 13 olika kategorier till Bafta Game Awards, vilket är nomineringsrekord för ett spel. Bland annat har The Last of US Part 2 nominerats i kategorierna Best Game, Animation, Audio Achievement, Music, Technical Achievement samt en rad nomineringar i Performer in a leading role och Performer in a supporting role. Oavsett om The Last of Us Part 2 kammar hem vinster i de olika kategorierna är det ett rätt bra år för Sony. Andra Playstation-titlar har också kammat hem en och annan nominering. Ghost of Tsushima har fått tio nomineringar, Spider-Man: Miles Morales har fått sju och Media Molecules Dreams har nominerats i sex kategorier. Ett annat spel som fått en hel del nomineringar är Hades med åtta nomineringar. Bafta Game Awards kommer dra igång 25 mars och då får vi se hur det går för The Last of Us Part 2. Tumnagel
37.6°
+
André Stray
0

Toyota bekräftar ny stadsbil utvecklad för Europa
Kommer dela plattform med Yaris

Toyota har en uppföljare till lilla Aygo på gång och nu bekräftar de bilen för Europa. Den nya modellen som hamnar i A-segmentet bygger på GA-B-plattformen som även delas med senaste Yaris. Med denna hoppas Toyota att kunna nå en småbilsproduktion på fler än en halv miljon exemplar om året. Bilen kommer få en liten förbränningsmotor och det är inte omöjligt att den kommer att erbjudas som mildhybrid. Någon ren elversion kommer dock inte att lanseras. Tumnagel
36.7°
+
Bobby Green
0

Live Kolla in när SpaceX testar Starship SN10
Kommer man att sätta landningen den här gången?

Senare idag kommer SpaceX antagligen att testa Starship-prototypen SN10 och om så blir fallet kommer ni att kunna kolla in det live här ovanför. SN10 kommer att bli det tredje höghöjdstestet av en Starship-prototyp. Tanken är att farkosten ska ta sig till 10 kilometers höjd för att sedan falla tillbaka mot jorden, räta upp sig och förhoppningsvis landa utan att explodera. Det sistnämnda, det vill säga en explosion, har varit det öde som både SN8 och SN9 gått till mötes. Så vi får se om det lyckas bättre den här gången. SpaceX har fått tillstånd att skjuta upp SN10 från och med klockan 16:00 idag svensk tid. SpaceX har dock inte själva uppgett någon exakt tidpunkt för när, eller om, man planerar att skjuta upp SN10. Vädret verkar dock vara finemang så det kommer antagligen inte hindra att det sker en raketuppskjutning från SpaceX rymdbas i Boca Chica, Texas, någon gång senare idag. Uppdaterat Nu verkar det som om Starship SN10 kommer att lyfta någon gång runt 16:50:ish svensk tid. Ni hittar även en livesändning från Everyday Astronaut nedan med kommenterar före, under och efter det eventuella uppskjutet av Starship SN10. Tumnagel
39.2°
+
Wille Wilhelmsson
0

Netflix beställer 3D-animerad Asterix-serie
Kommer någon gång 2023

Mer Asterix & Obelix är alltid trevligt och det är just vad som är på ingång till Netflix. Netflix har beställt en ny Asterix-serie, vilket kommer vara den första 3D-animerade serien baserad på den klassiska serien. Serien kommer göras i Frankrike och väntas ha premiär på Netflix någon gång 2023. Folket som ska skapa serien är bland annat Alain Chabat som tidigare skrivit regisserat och skrivit manus för Asterix & Obelix: Mission Cleopatra samt den franska publicisten Éditions Albert René som ger ut Asterix. Kort sagt låter det som att den kommande serien ligger i rätt händer. Ovan har ni en trailer för den senaste Asterix-filmen Asterix: The Secret of the Magic Potion som släpptes 2018. Tumnagel
40.0°
+
André Stray
0

Guardians är en ny säkerhetsapp som håller koll på din position
Från företaget bakom Truecaller

Det svenska företaget True Software Scandinavia AB, företaget bakom appen Truecaller, släpper nu sin andra app någonsin vilket är en säkerhetsapp som har fått namnet Guardians (beskyddare). Tanken bakom Guardians är att användare ska kunna ange kontakter som har koll på var de befinner sig, något som kanske vara intressant om man känner att man behöver någon som håller koll på det. Det går att ställa in vilka som ska fungera som användarens "beskyddare" och användaren kan själv välja till vilka och när den vill dela sin position med dessa. Appen är även försedd med en slags funktion som går att använda i nödsituationer. Aktiverar användaren den så skickas ett meddelande samt användarens aktuella position ut till samtliga av användarens "beskyddare". True Software Scandinavia vd och medgrundare Alan Mamedi säger om Guardians: "There are probably hundreds of apps on the app stores for personal safety and location sharing. But none of them work in a way where you can involve your family, friends, the community at large and the authorities. Guardians was born out of a simple question - how can we crowdsource personal safety, just like the way we crowdsource protection against spam, scams and frauds with Truecaller." Guardians hittas gratis till Android på Google Play här och till iOS i App Store här. Tumnagel
38.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Alpine F1 visar nya bilen
Kommer rattas av Fernando Alonsos och Esteban Ocon

Renault F1 som för ett tag sedan blev Alpine F1 presenterade igår årets strategi och visade i samma veva upp den bil som kommer att rattas av Fernando Alonso och Esteban Ocon. Fabriken i engelska Enstone tillverkar chassiet och fabriken i franska Viry tillverkar motorerna till bilen som heter A521. Den går i färgerna blått, vitt och rött vilket både är historiska racingfärger för Alpine men även färgerna på de franska och brittiska flaggorna. Tumnagel
41.9°
+
Bobby Green
0

Intel måste betala 2,18 miljarder dollar för patentintrång
Chockerande nog är Intel inte nöjda

Bloomberg rapporterar att domstol slagit fast att Intel måste betala 2,18 miljarder dollar till chipptillverkaren VLSI LLC för patentintrång. Intel är inte precis nöjda med detta och anser att VLSI endast återuppstått för att tjäna pengar på andra företag som gjort intrång på deras patent. Mer specifikt säger Intels jurist William Lee detta: "VLSI took two patents off the shelf that hadn’t been used for 10 years and said, ‘We’d like $2 billion,” VLSI är en gammal chipptillverkare som grundades 1979 och köptes upp av Philips 1999. Delar av företaget har därefter fått leva vidare under Philips-spinoffen NXP. Patenten i fråga har i grunden ingenting med VLSI att göra då det utfärdades av Freescale Semiconductor och Sigmatel 2010 och 2012, men patenten ägs sedan 2019 av VLSI som några år tidigare startats upp igen. Intel kommer överklaga domen och verkar vara rätt säkra på att få rätt i slutändan. Tumnagel
36.6°
+
André Stray
0

Dräger lanserar ny alkomätare
Om du vill hålla koll på promillen

Dräger släpper nu en efterföljare till den privata alkomätaren som man släppte på marknaden 2016. Den nya varianten kallas för Dräger Alkotest 4000 och följer den professionella standarden EN 15964. Dräger skriver i ett pressmeddelande att man även levererar alkomätare till polisen. Det som skiljer Alkotest 4000 mot de mätare som polisen använder är att den enbart har de funktioner som en privatperson behöver och är speciellt framtagen för självtest. Mätaren ska vara färdigkalibrerad vid inköp och gå att använda direkt. Dräger Alkotest 4000 levereras med tre munstycken samt en förvaringspåse. Den kostar runt 2900 kronor. Tumnagel
39.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Vi kollar in nya Volvo C40 Recharge!
Hur mycket mindre är bagaget?

I går presenterade Volvo C40 Recharge, ett syskon till XC40 med samma bas men en annan look. Bilen har så klart mycket gemensamt med XC40, men man har inte bara kapat taket. Många mått på bilen är liknande, som axelavståndet, men det mesta på bilen är justerat. Bilen är sju centimeter lägre, men officiellt bara en centimeter mindre på höjden i baksätet. Vi tror inte riktigt på det dock, det skiljer sig nog snarare två centimeter. Hur som helst, kolla in vår genomgång av bilen här! Intressant är att bagaget inte är så fasligt mycket mindre, XC40 var ju inte en 740 om man säger så. Titta närmare på bagaget här! Tumnagel
40.2°
+
Roger Åberg
0

Daimler Truck AG och Volvokoncernen bildar bränslecellsbolag
Vill bli ledande global tillverkare av bränsleceller

Nu har Daimler Truck AG och Volvokoncernen gått samman och dragit igång bränslecellsbolaget cellcentric. Volvokoncernen har förvärvat 50 procent av aktierna i befintliga Daimler Truck Fuel Cell GmbH & Co. KG för cirka 6,3 miljarder kronor. Målet är att göra det nya joint venture-bolaget till en ledande global tillverkare av bränsleceller. Tillsammans ska man som huvudfokus utveckla, producera och kommersialisera bränslecellsystem för användning i tunga lastbilar. Målet är att börja med kundtester inom tre år och att påbörja serietillverkning under andra halvan av detta decennium. Tumnagel
40.6°
+
Bobby Green
0

Nothing svarar på crowdfundingstrul
Folk som inte fick investera kommer få förtur nästa runda

Igår klockan 11 slogs de digitala portarna på Crowdcube för vanliga dödliga att investera i Carl Peis nya företag Nothing. Samtidigt som det hela blev en succé och de aktier med värde på 1,5 miljoner dollar gick åt på 54 sekunder, så kände sig några potentiella investerare lite lurade. Detta då många som signat upp för att kunna investera inte fick påminnelse om att crowdfundingkampanjen startat förrän flera minuter efter att portarna slagits upp, vilket helt enkelt var för sent. Nu har Nothing gett svar till folk som är lite missnöjda med det sena mailutskicket och företaget skriver detta: We sent early access emails at 10 AM GMT sharp in the order of pre-registrations. These took several minutes to reach all of you and every email arrived before the round was made public. After that, it only took 54 seconds to reach our funding goal. Detta är dock inte det enda strulet i samband med finansieringen. När Pei och gänget meddelade att communityt skulle få investera i företaget sades det att investerare skulle få köpa aktier för max 20.000 euro, men den största investeringen låg på strax över 330.000 euro. Hur som helst. Folk som inte fick möjlighet att investera den här gången kommer få förtur att lägga vantarna på aktier i framtida investeringsrundor för communityt. Och nästa gång lovar Nothing att göra ett bättre jobb med upplysningen. Tumnagel
37.0°
+
André Stray
0

Unc0ver släpper nytt jailbreak-verktyg för iPhone
Kan jailbreaka iOS 11 till iOS 14.3

Hacker-teamet Unc0ver har släppt sin jailbreak-programvara i en 6.0-version vilken man säger ska kunna jailbreaka iPhones som kör allt från iOS 11 upp till iOS 14.3. Det innebär att användare har möjlighet att jailbreaka sin iPhone så länge de inte har installerat den absolut senaste iOS-versionen, iOS 14.4 vilken släpptes 26 januari. Hur stort intresset för att jailbreaka iPhones är nu för tiden går antagligen att diskutera. Förr i tiden gjorde användare det oftast för att kunna installera appar som inte fanns i App Store och piratkopierade appar som användare inte ville betala för. När Unc0ver förra året släpptes i en 5.0-version som kunde jailbreaka iOS 11 till iOS 13.5 så dröjde det bara några dagar innan Apple tätade den möjligheten i iOS. Apple arbetar sannolikt redan nu på att täta luckan som gör det möjligt för Unc0ver 6.0 att jailbreaka iPhones. Tumnagel
37.0°
+
Wille Wilhelmsson
0

Hugh Grant får roll i kommande Dungeons & Dragons-film
Blir filmens skurk

Hugh Grant, skådespelaren som de flesta av oss antagligen är vana vid att se som charmör i diverse romantiska komedier och liknande, har nu fått en roll i den kommande Dungeons & Dragons-filmen som Paramount och eOne, leksaksföretage Hasbros underhållningsdivision, ska göra. I den än så länge namnlösa filmen kommer Grant att spela någon slags ondskefull karaktär. Sedan tidigare är Chris Pine, Michelle Rodriguez, Justice Smith samt Rege-Jean Page klara för roller i filmen. Vad filmen kommer att handla om finns det än så länge inga uppgifter om. Det är även oklart om handlingen kretsar runt en historia i Dungeons & Dragons-universumet eller om den kanske kan ta plats i den verkliga världen och handla om ett gäng som spelar spelet. När filmen kan ha premiär är oklart men det har tidigare snackats om att det kanske kan ske någon gång i maj 2022. Tumnagel
40.1°
+
Wille Wilhelmsson
0

Yuffie-DLC kommer bestå av två kapitel i FF 7: Remake
En fingervisning av hur långt tillägget kommer vara

Förra veckan fick vi reda på att remaken av Final Fantasy 7 kommer få en liten remaster till PS5 i form av Final Fantasy 7: Remake Intergrade. Den nya versionen kommer med lite extra tjusig grafik samt möjlighet att lira med hög upplösning eller hög fps och spelare som köpt den tidigare versionen kommer kunna uppgradera till PS5-versionen utan extra kostnad. Vid sidan av detta kommer spelet att byggas ut med DLC där vi kommer få spela som Yuffie. Hur stort tillägget kommer vara har varit okänt, men enligt japanska Game Watch kommer tillägget bestå av två kapitel. Grundversionen av spelet bestod av 18 kapitel och varje kapitel tog mellan 1-2 timmar att beta av. Släng på några bonusuppdrag och allmän utforskning på det och den totala speltiden för tillägget borde landa på runt 6-8 timmar. Detta är dock ren och skär killgissning och vi får se i sommar hur långt tillägget faktiskt kommer vara. 10 juni kommer FFVII Remake Intergrade och Yuffie-tillägget släppas. Tumnagel
37.9°
+
André Stray
0

Smygtitt på Mercedes-AMG GT 73
Värsting med hybridknuff

Mercedes visar nu lite försiktigt de första omaskerade (typ) bilderna på Mercedes-AMG GT 73. Det här är en ny värstingversion av modellen som med hjälp av laddhybridteknik kan bjuda på över 800 hästar. På framskärmarna står det V8 Biturbo E Performance vilket är det som avslöjar att det finns el inblandat. Bilen har även ett lite aggressivare kjolpaket med större luftintag än vanliga GT 63. Under skalet sitter den trogna dubbelturbomatade V8:an på 4,0 liter och kopplat till den en elmotor och ett batteripack. När denna värsting kan tänkas presenteras är oklart för tillfället. Tumnagel
39.4°
+
Bobby Green
0

Twitter öppnar upp Spaces för Android-användare
Twitters variant av Clubhouse

Twitter meddelade igår att de utökar sitt betatest av gruppchat-tjänsten Spaces genom att bjuda in alla Twitters Android-användare. Det innebär att de som kör Twitter med den senaste versionen av Android-app nu kan ansluta till Spaces och ta del av vad det snackas om där. I dagsläget kommer Android-användare dock bara att kunna delta i rum/spaces som redan skapats på tjänsten, de kommer än så länge inte ha möjlighet att skapa egna rum. Varför Twitter väljer att bara släppa Spaces-inbjudan till Android-användare är oklart. Det spekuleras dock om att detta kanske sker då den konkurrerande tjänsten Clubhouse i dagsläget bara är tillgänglig för iOS-användare. Tumnagel
36.7°
+
Wille Wilhelmsson
0

Rust på ingång till konsol
Signa upp för betatest nu

Rust är på ingång till konsol i form av Rust: Console Edition. Konsolversionen kommer ge spelare samma upplevelse som på PC, fast på Xbox One eller Playstation 4. När konsolversionen kommer släppas är för tillfället okänt, men innan dess vill utvecklarna Double Eleven och Facepunch ha vår hjälp med att betatesta de nya versionerna av spelet. Via länken här nere till vänster har vi möjlighet att lägga en intresseanmälan till betatestet och det verkar som att betanycklar redan har börjat skickas ut. Just detta betatest kommer hålla på fram till 29 mars, men fler testsessioner lär köras i framtiden. Tumnagel
37.5°
+
André Stray
0

Fira Rieslings födelsedag med Edward Blom
Håller föreläsning och vinprovning

Institutet Wines of Germany har förklarat den 13 mars 1435 som officiell födelsedag för den tyska druvan Riesling. Det innebär att på lördag nästa vecka så fyller druvan hela 586 år vilket givetvis måste firas. Gastronomen och Tysklandskännaren Edward Blom kommer då att hålla en föreläsning och vinprovning live på Facebook. Vinerna som provas kommer från de fem regionerna där mest Riesling odlas i Tyskland: Rheingau, Pfalz, Mosel, Rhein-hessen och Württemberg. Det hela kommer att äga rum mellan klockan 17.00 och 18.00 på länken nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Toasty Digital remixar ihop Kanye och Kendrick
Eftersom de inte släppt sitt gemensamma material

Det sägs att artisterna Kanye West och Kendrick Lamar spelat in över 40 stycken låtar tillsammans, låtar som aldrig har släppts. För att få ordning på detta bestämde sig YouTube-kanalen Toasty Digital för att mixa ihop Kanyes album My Beautiful Dark Twisted Fantasy med Kendricks album good kid, m.A.A.d city och det här är resultatet. Tumnagel
87kg
+
Bobby Green

Whisky för 465.000 kronor
På torsdag lanserar The Macallan en dyrgrip

Nu på torsdag den 4 mars lanserar The Macallan Red Collection och det är en unik serie med single malt-whisky som endast kommer att sälja i begränsad upplaga. Med i gänget finns en 50-åring som har prislappen 465.000 kronor. Detta är den äldsta och mest exklusiva serien hittills från varumärket och förutom 50 finns även 40- och 60-årig whisky i trion. Gästspelar gör även The Macallan 71 Years Old, The Macallan 74 Years Old och The Macallan 78 Years Old som är de äldsta någonsin i The Macallans historia. Tumnagel
79kg
+
Bobby Green

Fjällräven presenterar Samlaren
Kollektion skapad av restmaterial

Samlaren är en ny kollektion från Fjällräven där allt material som använts är sådant som blivit över vid andra produktioner. Här ger man spillmaterialet nytt liv och fokus har legat på hållbarhet och innovation. Samlaren består av ett antal unika produkter som kommer att släppas i begränsat antal i återkommande kapselkollektioner. Spana in vad som erbjuds på länken nedan. Tumnagel
119kg
+
Bobby Green

Burton släpper samarbete med Metallica
Resväskor och snowboard-grejer

Idag presenterar Burton att deras senaste samarbete är tillsammans med den legendariska rockgruppen Metallica. Det man har tagit fram är en kollektion med resväskor, en ryggsäck, en snowboard, snowboard-utrustning och en serie med kläder där Metallicas och Burtons logga är synliga på nästan alla grejer. Kollektionen finns att köpa från och med idag men några priser har vi tyvärr inte fått än. Tumnagel
73kg
+
Bobby Green

Så berättas skämten i Family Guy
Nerdstalgic går igenom

I Family Guy skämtas det högt och lågt om allt och inget. Här går YouTube-kanalen Nerdstalgic igenom hur skämten levereras. Tumnagel
92kg
+
Bobby Green

Sneakers inspirerade av Lexus IS 350 F Sport
Har vinge på hälen

Lexus har tillsammans med RTFKT tagit fram en sneaker som inspirerats av modellen IS 350 F Sport. Främst är det bilens färg och kolfiber som man har hämtat designidéer av. Skorna är även beprydda med modellbeteckningen baktill och har en liten 3D-utskriven vinge för att hälen ska få bättre downforce. Skorna är bara tillverkade i ett exemplar och är inget som kommer att säljas till konsument. Tumnagel
50kg
+
Bobby Green

Kenan Thompson mumsar heta kycklingvingar
På distans

Då var det dags för ännu ett avsnitt av Hot Ones, programmet där kändisar äter heta kycklingvingar. Denna gång har turen, eller oturen, kommit till SNL-skådisen Kenan Thompson. Tumnagel
81kg
+
Frode Wikesjö

How To Drink testar lite alkoholfri "sprit"
Är det något att ha?

Det har dykt upp flera alkoholfria alternativ till sprit. Ett sånt exempel är gin utan alkohol så att man kan få sig en god GT om det nu skulle vara så att man inte vill ha just procenten. Här får vi se när YouTube-kanalen How To Drink testar några sorter med alkoholfri sprit. Kan du rekommendera någon? Tumnagel
78kg
+
Bobby Green

Hernös senaste gin är lagrad på björkfat
Spännande!

Hernö Gin presenterar nu Hernö Artisan Ten Gin som är en gin lagrad på björkfat. Jag har tidigare provat tonic med rökt björksmak och det var riktigt gott, så den här ska bli spännande att testa. Smaken beskrivs som kraftig enbär med söt blommighet från björk och älgört. Etiketten har Härnösandskonstnären Hans Forsell tagit fram där han har tolkat Dala och Hernö Gins ursprung. Ginen är framtagen för att fira Hernö Gins tioårsjubileum och den hyllar deras allra första produkt som var Hernö Artisan Gin. Fler specialare kommer att släppas under året. Endast 1921 stycken flaskor av denna kommer att bli till och 1000 stycken av dessa släpps den 31 mars. Tumnagel
114kg
+
Bobby Green

Safri Duo - Played-A-Live
Fredagsklassikern

2000 är nu hela 21 år sedan. Och vet ni vad som bland annat hände då? Jo, den danska gruppen Safri Duo släppte trumlåten Played-A-Live (The Bongo Song) som ni alla har hört. Jag har lyssnat sönder låten och kan väl ärligt säga att jag inte tycker att den har åldrats särskilt väl, även om den givetvis har en plats någonstans i mitt musikbibliotek. Oavsett tycker jag den är värd att köra som klassiker denna soliga fredag. Bonusklipp nedan. Tumnagel
91kg
+
Bobby Green

Keith äter allt som finns hos In-N-Out
Även den hemliga menyn

Keith från The Try Guys ger sig här i kast med att äta allt som finns på menyn hos In-N-Out, inklusive den "hemliga" menyn som man bara får tillgång till om man vet vad man ska säga vid kassan. Vilken burgare tycker du är bäst på In-N-Out? Själv har jag aldrig ätit där men hoppas få göra det någon gång. Tumnagel
85kg
+
Bobby Green