40 i dag 45 i går s Logga ut Logga in Skaffa Premium!
Det här är Ferrari Roma En elegant coupé med 620 hästar
Det här är Ferrari Roma

Ferrari överraskar med ytterligare en modell och den här heter Roma. Det är vad man kallar en 2+ Coupé och med den vill man blicka tillbaka till det bekymmersfria sättet folk levde på i Rom på 50- och 60-talet. Vi ser att man har hämtat lite linjer från modellen SP1 i nosen men i övrigt ser det mesta helt nytt ut, speciellt baken.

Man är fortfarande lite hemlig kring saker om bilen men lite får vi reda på i alla fall. Under huven där fram sitter en turbomatad V8:a på 3,9 liter som ger 620 hästar och 760 newtonmeter i vrid. Den är kopplad till samma åttastegade dubbelkopplingslåda som sitter i den nya superbilen SF90 Stradale och drivningen sker på bakhjulen. 0-100 km/h ska gå på 3,4 sekunder, 0-200 på 9,3 och toppfarten anges till 320 km/h. Bilen väger in på 1472 kilo.

Insidan har inte en 40 tum stor skärm i mitten utan är faktiskt ganska avskalad och förarorienterad. Instrumentklustret består av en skärm och även om det finns en för infotainmentsystemet också är den ganska så liten. Klart man inte ska sitta och fippla runt en massa på en sån i den här typen av bil - här är körningen i fokus.

När bilen kommer att lanseras och vad den då kommer att kosta är oklart för tillfället. På Ferraris hemsida kommer man att låsa upp mer information kring modellen under dagen. Vad tycker du om Roma?

ferrari.com Bil, Ferrari, Ferrari Roma, officiell, GT
Ingen video laddad. Detta kan bero på adblocker.
Försök igen
Video till Det här är Ferrari Roma
Ferrari visar upp Monza SP1 och Monza SP2 Första i den nya serien Icona Efter den potatiskamera-filmade uppvisningen av Ferrari Monza SP1 och SP2 igår får vi nu en officiell presentation av tillverkaren själv. Det här är två stycken superspeciella bilar som fått sin inspiration från ikoniska racerbilar som exempelvis 166 MM från 1948. Båda två baseras på modellen Superfast och under huven sitter det en V12:a på 6,5 liter som ger hela 810 hästar och 719 newtonmeter. "The most powerful engine Maranello has ever built". Bilarna gör 0-100 km/h på 2,9 sekunder, 0-200 på 7,9 och toppar över 300 km/h. Som vi kan se är 1:an ensitsig medan det finns plats för två i den andra bilen. SP1 och SP2 är de första modellerna i den nya serien Icona som kommer att ta fram specialare med klassiskt arv. Max 500 stycken exemplar kommer att byggas och prislappen kommer att hamna på mellan 25-30 miljoner kronor styck. Annat nytt på Ferrari-fronten är att 60 procent av bilarna man säljer 2022 kommer att ha hybriddrivlina. Man har även tydliggjort de fyra olika kategorierna av bilar man nu kommer att erbjuda - Sport, Gran Turismo, Special Series och nya Icona. Inom Gran Turismo är där den kommande suven hamnar och nu får vi reda på att den kommer att heta Purosangue. Mellan 2019 och 2022 kommer man att lansera inte mindre än 15 stycken nya modeller. Tumnagel
43.8°
0
Ferrari presenterar superbilen SF90 Stradale Laddhybrid-monster med 1000 hästar Nu är den då äntligen presenterad - Ferraris nya superbil som väl enklast kan beskrivas som ett kärleksbarn mellan LaFerrari och F8 Tributo. Den här kallar man för SF90 Stradale och under skalet finns laddhybrid-teknik som ser till att få upp effekten till hela 1000 hästar. Det här blir Ferraris allra första laddhybrid och det ena locket där bak är alltså inte ett tanklock utan ett laddlock. Bakom sittbrunnen sitter en V8:a på 4,0 liter som ger 780 hästar och som har ett vrid på 800 newtonmeter. Den får hjälp av inte mindre än tre stycken elmotorer - en mellan motorn och växellådan och två separata på framaxeln. Tillsammans ger dessa tre en extra knuff på 220 hästar och totalen blir alltså 1000 hästar. Elmotorerna får sin kraft från ett lithiumjonbatteri på 7,9 kWh och på bara el ska man kunna köra upp till 2,5 mil. Gör man det driver endast framhjulen, när även förbränningsmotorn är igång är det fyrhjulsdrift som gäller. Lådan är en ny åttastegad dubbelkopplingslåda. 0-100 km/h ska gå på 2,5 sekunder, 0-200 på 6,7 och toppfarten ligger på 341 km/h. SF90 väger in på 1570 kilo vilket är imponerande då enbart hybridsystemet adderar 270 kilo. De första kunderna ska få sina exemplar i slutet av nästa år och det ryktas om att frånpriset ligger omkring åtta miljoner kronor. Mer om modellen finns på länken nedan. Tumnagel
50.6°
0
Ferrari P80/C på Monza Låter trevligt I mars presenterade Ferrari modellen P80/C. Det är en banracer baserad på 488 GT3 som har fått sig ett helt nytt utseende. Här får vi se den bränna omkring lite på Monza i samband med en filminspelning. Tumnagel
37.8°
0
54.3° 0 Bobby Green Bobby Green
tors. 14 nov 2019, 09:20
Det här är Ferrari Roma En elegant coupé med 620 hästar
54.3°
0